Sabtu, 19 Mei 2012

01 di johor bahru - Google Blog Search

01 di johor bahru - Google Blog Search


myretina: JB-Singapura - Hari 1: Pagi <b>di Johor Bahru</b>

Posted: 04 May 2012 02:26 AM PDT

Semua dah sedia, duit dah tukar, pasport dah buat. Jadi dalam jam10 mlm mula bertolak dari Pulau Pinang. Rombongan yang terdiri ahli persatuan kebajikan staf. Perjalanan ke Johor Bahru dan matlamatnya ke Singapura.

Dalam jam 7 pagi sampai ke JB. Bas berhenti berdekatan JB Sentral. Adalah jalan dalam 1 ke 2 minit sampai ke hotel yang telah ditempah, Hotel Citrus.

Kemudahan semua cukup tapi sempit dan tak ada tingkap. Biasalah hotel tengah bandar. Lagi pun bukan matlamatnya nak tidor saja kat situ, tapi nak ronda-ronda. Lokasi hotel Google Map kat bawah.

View Larger Map

Dah selesai check-in, apa lagi naik sambung tidur kejap dan lepas tu mandi. Ditetapkan jam 10 pagi acara ronda-ronda di Singapura. Jadi tak boleh lenagh-lengah, bersiap turun makan. Kat sekitar hotel banyak tempat makan. Masa turun, ramai yang kata makan kat Restoran Hasyima sedap. Jadi kaki menghala ke situ. Tak mau pikir lama-lama. Masa berjalan.

Restoran Hasyima

Sampai di Restoran Hasyima, terletak di Plaza Seni JB. Kawan-kawan ramai lagi yang dok makan kat situ. Aku lawat kawasan lauk-pauk. Laaaa... nama melayu rupanya nasi kandar. Apa-apa pun balun saja. Lauk memang banyak.
Yang bestnya masakan yang tak banyak restoran kat Penang ada iaitu rasam. Sayurnya pun lain dari selalu kita makan di kedai mamak Penang. Kat kedai mamak Penang kalau sayur mesti kubis goreng kuning, bendi goreng dan rebus sahaja tetapi kat sini ada masak petola, nama aku tak pasti.
Nie dia aku ambik, sayur petola, kambing dan semangkuk rasam. Harga boleh tahan, tak silap sekali dengan teh-O ais RM7.50. Rasa memang sedap.
Lokasi restoran terletak Plaza Seni, Jalan Wong Ah Fook. Nak mudah lihat kat Google Map di bawah.


View Larger Map

Selesai makan. Masa masih panjang lagi. Takkan nak masuk tidur lagi. Aku ronda-ronda bandar JB dulu. Disamping bangunan yang tinggi terdapat juga yang usang. Layan saja foto kat bawah.

Pautan lain dalam siri jalan-jalan ke Johor Bahru dan Singapura :
1. Hari 1 : Pagi di Jahor Bahru
2. Hari 1 : Ronda-ronda Singapura (Bhg 1)
3. Hari 1 : Ronda-ronda Singapura (Bhg 2)
4. Hari 1 : Malam di Johor Bahru
5. Hari 2 : Universal Studio Singapore (Bhg 1)
6. Hari 2 : Universal Studio Singapura (Bhg 2)
7. Singapura : Tingkap lama

01 di parit yani - Google Blog Search

01 di parit yani - Google Blog Search


KODIM 0314/INHIL DAN POLRES INHIL MELAKSANAKAN FINE BIKE

Posted: 16 May 2012 06:48 AM PDT

Jum'at, 27 April 2012
TEMBILAHAN – Dalam upaya mensosialisasikan kegiatan penghematan BBM Kodim 0314/Inhil dan Polres Inhil melaksanakan kegiatan Fine Bike yang diikuti oleh Dandim 0314/Inhil Letkol Inf Rudolf TS. Manoppo, S.Sos, Kapolres Inhil AKBP Dedi Rahman Dayan, SIK, Msi, Ketua Pengadilan Negeri Tembilahan, Seluruh Perwira di Jajaran Kodim 0314/Inhil, Perwira di Jajaran Polers Inhil & Anggota Kodim 0314/Inhil serta polres Inhil.

Pada kegiatan ini diikuti 60 sepeda dengan rute Stard dari Polres Inhil, Jalan Letda M. Boya, Jalan Swarna Bumi, Jalan Sei Beringin, Pelabuhan Parit 21 dan kembali melalui Jalan Jendral Sudirman Finish di Makodim 0314/Inhil Jalan Ahmat Yani.

Kegiatan di Makodim 0314/Inhil dilanjutkan Hiburan, serta pertandingan Volly Ball antar Koramil Jajaran Kodim 0314/Inhil dan Para Perwira melaksanakan kegiatan pertandingan Tenis lapangan.

Pada kesempatan itu juga diadakan penilaian pembutan taman di Makodim antar Koramil dan Makodim, dimana bertindak sebagai juri Kapolres inhil, Ketua Pengadilan Negeri Tembilahan serta dibantu oleh Perwira Polres Inhil.

Dari hasil penilaian tim juri yang telah ditunjuk Dandim, dimana tim juri diketuai oleh Kapolres langsung mengumumkan pemenang, hasil nya Juara I di raih Koramil 05/GAS dibawah Pimpinan Kapten Inf Tarmizi, Juara II diraih Koramil 06/Kateman dibawah Pimpinan Kapten Arh Kasno dan Juara III diraih Koramil 01/Tembilahan dibawah Pimpinan Kapten Inf S. Nababan.

 Dimana Dandim telah menyiapkan hadiah berupa Juara I sebesar 2,5 Juta Rupiah, Juara II sebesar 1,5 Juta Rupiah dan Juara III sebesar 1 Juta Rupiah, yang akan dibagikan pada hari Senin tanggal 30 April 2012 yang akan dirangkaikan kegiatan pelepasan Bintara dan Tamtama dan menerima anggota baru Bintara dan Tamtama yang akan mengisi Pos-Pos di Koramil maupun di Makodim.

Pada kesempatan itu Dandim 0314/Inhil dan Kapolres Inhil akan terus menggalakkan kegiatan Fine Bike di wilayah Kabupaten Inhil terutama di tembilahan untuk membawa serta Pemda dan BUMN yang ada di Tembilahan dan sekitarnya serta kegitan ini akan dipadukan dengan kegiatan lain seperti penghijauan untuk memberikan kenyamanan di Kabupaten Inhil serta mengkampanyekan Indonesia Hijau Berseri " Bersih, Sehat, Rapi dan Indah ".( Seno ).

01 di mersing - Google Blog Search

01 di mersing - Google Blog Search


Cikgu Zaman&#39;s Blog: Seharian <b>di Mersing</b> [3.5.2012]

Posted: 03 May 2012 12:00 AM PDT


Pada 3.5.2012 aku serta rakan-rakan mengiringi Pasukan Pengakap SMK Bandar Tenggara 2 yang telah menjadi Johan NGO (L) daerah Kulaijaya ke daerah Mersing. Daerah Mersing menjadi tuan rumah bagi kategori NGO (L). Ada 10 pasukan semuanya mewakili daerah masing-masing. Pasukan Pengakap SMK Bandar Tenggara 2 mendapat giliran ke 10.




Pemeriksaan Pakaian sedang dijalankan.

Alhamdulillah, pasukan berjaya menjadi Johan Kawad Kaki NGO (L) Negeri Johor dua tahun berturut-turut.


Lagi gambar di Facebook.

Video di YouTube.

01 di masai johor - Google Blog Search

01 di masai johor - Google Blog Search


Remaja OKU Hilang <b>Di Masai</b> Ditemui Selamat | BERITA TERBARU!

Posted: 17 May 2012 01:15 AM PDT

JOHOR BHARU – Seorang remaja Orang Kelainan Upaya (OKU), Saiful Sarmidi yang disedari hilang ketika berada di sebuah surau berhampiran rumahnya di Kampung Sungai Rinting C, Masai sejak Khamis lepas, ditemui semula dalam keadaan selamat hari ini.

Bapanya, Sarmidi Subir, 48, berkata Saiful, 21, yang merupakan anak sindrom down dan memegang kad OKU Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dituntut dari Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Johor Baharu pagi tadi.

"Saya mendapat panggilan dari JKM Johor Baharu yang memaklumkan Saiful berada di bawah jagaan mereka, kira-kira pukul 7.30 pagi tadi. Menurut JKM Johor Baharu, Saiful berada di bawah jagaan JKM Kota Tinggi sejak Jumaat lepas selepas ada pihak yang menemuinya di bandar berkenaan," katanya kepada pemberita di rumahnya hari ini.

Sarmidi yang bekerja sebagai buruh binaan berkata dia berasa lega apabila Saiful yang turut mengalami masalah pendengaran tidak mengalami sebarang kecederaan dan anaknya itu terus memeluknya sambil menangis sejurus berjumpanya pagi ini.



Menurut Sarmidi, dia dan isteri Zaleha Rasidi berterima kasih kepada semua pihak yang membantu mengesan anak mereka dan akan mengadakan kenduri doa selamat di rumah malam ini sebagai tanda syukur.

Sementara itu, Zaleha berkata dia akan berhenti sementara waktu dari bekerja sebagai tukang cuci demi menjaga keselamatan Saiful.

"Saya mahu beri perhatian sepenuhnya kepada anak saya sebelum memikirkan semula untuk bekerja. Saya tidak boleh terus berhenti kerja kerana pendapatan suami tidak seberapa," katanya.

Saiful disedari hilang oleh sepupunya, Suhana Hasri pada Khamis lepas apabila mendapati remaja terbabit tidak berada di dalam Surau Haji Osman, yang terletak kira-kira 50 meter dari rumahnya. – Bernama

About The Author

Pemberita Blog merupakan penulis blog 2dayblogger.com. Berkerja 24/7 untuk mencari berita-berita terbaru dan menarik untuk dikongsikan bersama-sama para pembaca. Terima kasih kerana sudi membaca berita-berita yang di post di blog 2dayblogger.com ini.

di negeri johor - Google Blog Search

di negeri johor - Google Blog Search


Gift of Hope – Jelajah <b>di Negeri Johor</b> Darul Takzim

Posted: 19 Mar 2012 02:05 AM PDT

by Shahrir on March 19, 2012

Aktiviti menjelajah "Gift of Hope" kali ini diteruskan lagi dengan jelajah pasukan IRM di negeri selatan Malaysia iaitu Johor. Jelajah dua hari ini telah bermula pada Jumaat, 16 Mac 2012 dan berakhir pada Sabtu, 17 Mac 2012. Destinasi sasaran melibatkan tiga buah daerah iaitu Pontian, Pasir Gudang dan Kempas. Pelbagai kisah masyarakat dapat dirakamkan sepanjang jelajah dua hari itu dan kami akan paparkan kes-kes tertentu dalam satu pos khas di blog ini tidak lama lagi.

Pasukan IRM ingin mengucapkan setinggi-tinggi rasa terima kasih kepada IKRAM Pontian dan IKRAM Bandaraya Johor Bahru (BJB) di atas kerjasama pintar dan perkongsian maklumat bagi melaksanakan jelajah ini. Nantikan jelajah kami yang akan datang.

01 di desaru - Google Blog Search

01 di desaru - Google Blog Search


ilovePanda: Bercuti <b>di</b> Tg Balau, <b>Desaru</b>

Posted: 19 May 2012 05:55 AM PDT

Bila dengar esok*mean hari ni maktab takde elektrik,
terus jadi celik akal nak pergi keluar maktab.
sebab takkan nak duduk maktab.
 dari pukul 9 pagi sampai 7 malam pulak  kan.
memang tangan pun nenti pergi mana mana macam sentiasa nak kipas je.
sebab tak boleh berhenti kipas secara automatik.
kite, nis, lyn, fatin, jaimah dan fasliyana *nama kau paling panjang. haha
 pergi bercuti di Tanjung Balau.
mula mula nak pergi Desaru.
tapi tak jadi sebab pantai nye macam bahaya sikit nak berenang
lepas tu cadangan nak ke Air Papan.
tapi jauh sangat 2 jam dari JB.
so bila dah google Tanjung Balau.
macam ok sebab ramai kata Tanjung Balau ni 
antara salah satu pantai yang paling cantik kat JB ni
so jam 8 pagi gerak keluar dari maktab.
makan makan roti tampal jap,
laju sangat sampai masuk Woodland (Singapore)
nasib kiteorang sempat pergi lorong kiri.
lepas tu satu kereta masuk singapore
satu kereta masuk simpang lain.
lepas tu depa pergi Uturn balik,
di tepi jalan lepas Jusco Tebrau
matahari dah tak segan segan naik.
tak sempat nak pejam dah kering.
lepas tu pergi carik carik tempat nak Barbeque.
sebab memang dah bawak dari maktab
ayam dan hotdog yang dah siap perap,
penat jugak nak hidupkan api.
akhitnya api tu berjaya makan arang tu.
so memang ayam tu joget joget lah atas pemanggang tu.
terus semua terkam ayam tu untuk makan tengahari.
setelah penat gelak gelak sebab api takmo hidup
 main kipas kipas, tiup tiup api tu,
bersihkan pantai sebab pergi kutip semua daun kering.
masa makan memang semua macam dalam dunia masing masing.
main pakai jeling jeling je :)
esok kita sambung la ye :)
menunggu kereta rempit yang termasuk Woodland

Pemandu Jelita edisi 2 :p

mula mula memang main lari lari teduh bawah pokok.


ini antara pantai tercantik kat JB







celup celup kaki udahle :)


01 di labis - Google Blog Search

01 di labis - Google Blog Search


Malaysia Zoom » Pekerja tempatan <b>di Labis</b> meningkat

Posted: 08 Mar 2012 03:07 PM PST

LABIS 8 Mac – Jumlah penduduk tempatan yang bekerja dalam sektor perladangan di daerah ini semakin meningkat ekoran pelbagai inisiatif termasuk menawarkan gaji yang lebih tinggi pada masa ini.

Ahli Parlimen Labis, Datuk Chua Tee Yong berkata, berdasarkan maklum balas dan pertemuannya dengan pihak pengurusan beberapa ladang, terdapat peningkatan ketara jumlah pekerja tempatan dalam bidang itu.

"Sebelum ini, antara punca pekerja tempatan kurang dalam sektor ini kerana kadar gaji yang terlalu rendah.

"Namun selepas kadar minimum gaji dinaikkan serta beberapa kemudahan seperti perubatan dan khidmat penjagaan kanak-kanak diberi secara percuma, terdapat pertambahan penglibatan pekerja tempatan," katanya mengulas isu sektor perladangan di kawasan tersebut dibanjiri pekerja asing.

Dipetik dari Utusan Malaysia

01 di plentong - Google Blog Search

01 di plentong - Google Blog Search


Group Automobil: www.groupautomobil.blogspot.com - Digest <b>...</b>

Posted: 13 May 2012 08:56 AM PDT

1a.

Posted by: "-::eSpAcE9808::-" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Sat May 12, 2012 5:34 pm (PDT)

Prevé sedan terbaik dari Proton setakat ini

Diterbitkan oleh: Admin
warkahdaily.blogspot.

Prevé dilihat lebih matang dan memiliki banyak fungsi berbanding model-model terdahulu Proton.

MENGAMBIL masa selama tiga tahun untuk disiapkan, produk yang menjadi kebanggaan terbaharu pengeluar kereta tempatan, Proton Holding Berhad (Proton) selamat dilancarkan secara rasmi oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini.

Dipanggil Prevé (pray-vay) yang membawa maksud untuk membuktikan, sedan segmen C itu disifatkan sebagai model global buat Proton meneroka pasaran luar negara. Maka, tidak hairanlah jika penilaian terhadap model itu lebih kritikal daripada biasa.

Prevé pada awalnya dikenali sebagai P3-21A. Kemunculannya sudah lama ditunggu-tungagu. Rasa tahu orang kian memuncak apabila ada sahaja 'gambar-gambar curi' disiarkan di laman-laman web pemotoran terkenal tempatan.

Sekarang, terimalah hasil kerja keras 60 orang jurutera Proton. Apa yang pasti, Prevé dilihat lebih matang dan memiliki banyak fungsi berbanding model-model terdahulu Proton.

Sekali fikir, Prevé menggunakan formula hampir sama dengan pengeluar kereta Korea Selatan, Hyundai dan Kia. Maksud saya, sumbatkan sebanyak mungkin ciri yang boleh dan tawarkan pada harga lebih murah berbanding pesaing sekelasnya. Secara tidak langsung, pembeli akan menilai kereta ini sebagai berbaloi untuk dimiliki.

Prevé tidak menggantikan mana-mana model Proton. Sebaliknya, ia diposisikan antara model Persona dan Inspira. Banyak betul sedan Proton. Tidak mengapa, setiap model ada peminatnya tersendiri.

RUANG kokpit mengaplikasikan tona hitam dengan kemasan kayu dan calitan perak.

Memandangkan Prevé ialah model global, maka pembinaannya perlulah memenuhi standard dunia. Itulah cabaran paling besar yang terpaksa ditempuh Proton. Standard itu pastinya meliputi aspek keselamatan, teknologi, keselesaan, rekaan, kualiti binaan dan sebagainya.

Jentera itu dibina berasaskan kepada kerangka Exora. Bezanya hanyalah penggunaan suspensi roda belakang jenis multi-link yang pastinya lebih sesuai untuk sebuah sedan. Sedia maklum bahawa kereta Proton memang boleh diharap jika bercakap tentang kualiti pemanduan dan pengendaliannya.

5 Bintang MyVAP

Ciri keselamatan adalah antara ciri yang paling diberi perhatian oleh Proton untuk Prevé. Banyak betul sistem keselamatan yang ada padanya. Sebagai contoh, kerangka yang diperkukuh diberi nama RESS (Reinforced Safety Structure) , dua beg udara, sistem brek ABS, EBD, malah BA (brake Assist), kawalan cengkaman (traction control) Electronic Stability Control (ESC) dan ISOFIX untuk varian Premium. Jangan lupa juga bahawa Prevé mendapat penarafan lima bintang daripada Malaysian Vehicle Assessment Programme (MyVAP).

Sudah boleh dilihat secara dekat di bilik-bilik pameran Proton seluruh negara, sedan itu ditawarkan dalam tiga varian menerusi dua pilihan enjin dan tiga jenis transmisi. Varian tertinggi ialah model Premium yang dipasang dengan enjin 1.6 liter CFE, iaitu enjin sama pada model Exora Bold.

Cuma, ia telah ditala semula bagi memberikan kuasa yang lebih linear dan sesuai dengan karekter sebuah sedan.

Enjin dengan sistem 'soft turbo' itu menawarkan kuasa seperti enjin bersesaran 2.0 liter. Lebih tepat lagi, ia mampu mencecah kuasa 138hp dan tork puncak 205Nm.

PINTU but belakang kini boleh dibuka dengan memicit butang pada kunci kenderaan.

Lebih menarik, enjin itu dipadankan dengan transmisi Protronic CVT tujuh kelajuan. Transmisi VT3 itu turut diberikan paddle shifter untuk membenarkan pemandu menukar gear secara manual.

Kalau hendak melihat dari segi prestasi, padanan tersebut membolehkan Prevé mencapai kelajuan maksimum 190 kilometer sejam (km/j). Sementara tempoh sedan itu untuk sampai ke kelajuan 100km/j dari kedudukan statik adalah 9.6 saat. Menyentuh aspek penggunaan bahan api pula, Proton mendakwa varian Prevé berenjin CFE ialah 6.6 liter bagi setiap 100km.

Mahu memikat seramai mungkin pembeli berpotensi, Proton turut menawarkan varian 1.6 Executive CVT (VT2 enam kelajuan) dan 1.6 Executive bertransmisi manual lima kelajuan. Enjin yang digunakan pula ialah Campro IAFM, sama seperti yang ada pada model Saga 1.6.

Meninjau ke ruang kabin, Prevé menggunakan warna hitam sebagai temanya. Papan pemuka, stereng, fabrik tempat duduk dan panel sisi diberi warna hitam, di sebalik kemasan kayu dan calitan warna perak pada konsol tengahnya.

Bagi mereka yang memilih varian dengan enjin CFE, anda pasti berpuas hati dengan semua ciri yang ada pada kokpit Prevé.

Senarainya bolehlah dimulakan dengan butang Start/Stop, pemain cakera padat bersama sambungan Bluetooh, USB dan iPod, selain lampu hadapan, penggilap cermin dan pendingin hawa yang dikawal secara automatik. Tidak terkecuali, unit navigasi dengan skrin sentuh.

Prevé ditawarkan pada harga bermula RM RM59,540 hingga RM72,990 seunit bergantung kepada varian. Anda boleh memilih salah satu daripada enam warna yang ditawarkan iaitu hitam, putih, biru, merah, perak dan coklat.

UNTUK menghidupkan enjin, anda hanya perlu menekan butang penghidup.

Proton boleh dianggap berada di landasan yang betul untuk dipandang lebih serius sebagai pengeluar kenderaan berpengaruh. Sekurang-kurangnya di rantau ini. Namun, masih banyak ruang yang perlu diperbaiki.

Cabaran utama Proton pastinya untuk menghilangkan saki-baki rasa skeptikal pengguna terhadap kereta keluarannya. Paling tidak pun, membuatkan kelompok yang gemar mengutuk dan menghentam apa jua yang keluar daripada kilang Proton terdiam serta menutup mulut mereka.

Perkara itu jugalah yang saya anggap masih belum berjaya direalisasikan sepenuhnya oleh Proton. Sebabnya, kalau benar Proton sudah mampu menghapuskan persepsi negatif terhadap produknya, tidaklah seorang rakan bertanya kepada saya: "Ada Internet di dalam kereta? Kalau rosak macam mana?"

Sumber: Kosmo.com.my

1b.

Posted by: "bashah" bwasi@yahoo.com   bwasi

Sat May 12, 2012 7:20 pm (PDT)

apebende pun kena compare - cuba compare dg VW Polo Sedan 1.6 = harga, spec dan yg paling penting :-berbaloi factor

________________________________
From: -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Sunday, May 13, 2012 8:30 AM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Prevé sedan terbaik dari Proton setakat ini

 

 
Prevé sedan terbaik dari Proton setakat ini
 
Diterbitkan oleh:
Adminwarkahdaily.blogspot.

Prevé dilihat lebih matang dan memiliki banyak
fungsi berbanding model-model terdahulu Proton.

MENGAMBIL
masa selama tiga tahun untuk disiapkan, produk yang menjadi kebanggaan terbaharu
pengeluar kereta tempatan, Proton Holding Berhad (Proton) selamat dilancarkan
secara rasmi oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru
ini.

Dipanggil Prevé (pray-vay) yang membawa maksud untuk membuktikan,
sedan segmen C itu disifatkan sebagai model global buat Proton meneroka pasaran
luar negara. Maka, tidak hairanlah jika penilaian terhadap model itu lebih
kritikal daripada biasa.

Prevé pada awalnya dikenali sebagai P3-21A.
Kemunculannya sudah lama ditunggu-tungagu. Rasa tahu orang kian memuncak apabila
ada sahaja 'gambar-gambar curi' disiarkan di laman-laman web pemotoran terkenal
tempatan.

Sekarang, terimalah hasil kerja keras 60 orang jurutera Proton.
Apa yang pasti, Prevé dilihat lebih matang dan memiliki banyak fungsi berbanding
model-model terdahulu Proton.

Sekali fikir, Prevé menggunakan formula
hampir sama dengan pengeluar kereta Korea Selatan, Hyundai dan Kia. Maksud saya,
sumbatkan sebanyak mungkin ciri yang boleh dan tawarkan pada harga lebih murah
berbanding pesaing sekelasnya. Secara tidak langsung, pembeli akan menilai
kereta ini sebagai berbaloi untuk dimiliki.

Prevé tidak menggantikan
mana-mana model Proton. Sebaliknya, ia diposisikan antara model Persona dan
Inspira. Banyak betul sedan Proton. Tidak mengapa, setiap model ada peminatnya
tersendiri.

RUANG kokpit mengaplikasikan tona hitam dengan
kemasan kayu dan calitan perak.

Memandangkan Prevé ialah
model global, maka pembinaannya perlulah memenuhi standard dunia. Itulah cabaran
paling besar yang terpaksa ditempuh Proton. Standard itu pastinya meliputi aspek
keselamatan, teknologi, keselesaan, rekaan, kualiti binaan dan
sebagainya.

Jentera itu dibina berasaskan kepada kerangka Exora. Bezanya
hanyalah penggunaan suspensi roda belakang jenis multi-link yang pastinya lebih
sesuai untuk sebuah sedan. Sedia maklum bahawa kereta Proton memang boleh
diharap jika bercakap tentang kualiti pemanduan dan
pengendaliannya.

5 Bintang
MyVAP

Ciri keselamatan adalah antara ciri yang paling diberi
perhatian oleh Proton untuk Prevé. Banyak betul sistem keselamatan yang ada
padanya. Sebagai contoh, kerangka yang diperkukuh diberi nama RESS (Reinforced
Safety Structure) , dua beg udara, sistem brek ABS, EBD, malah BA (brake
Assist), kawalan cengkaman (traction control) Electronic Stability Control (ESC)
dan ISOFIX untuk varian Premium. Jangan lupa juga bahawa Prevé mendapat
penarafan lima bintang daripada Malaysian Vehicle Assessment Programme
(MyVAP).

Sudah boleh dilihat secara dekat di bilik-bilik pameran Proton
seluruh negara, sedan itu ditawarkan dalam tiga varian menerusi dua pilihan
enjin dan tiga jenis transmisi. Varian tertinggi ialah model Premium yang
dipasang dengan enjin 1.6 liter CFE, iaitu enjin sama pada model Exora
Bold.

Cuma, ia telah ditala semula bagi memberikan kuasa yang lebih
linear dan sesuai dengan karekter sebuah sedan.

Enjin dengan sistem 'soft
turbo' itu menawarkan kuasa seperti enjin bersesaran 2.0 liter. Lebih tepat
lagi, ia mampu mencecah kuasa 138hp dan tork puncak 205Nm.

PINTU but belakang kini boleh dibuka dengan
memicit butang pada kunci kenderaan.

Lebih menarik, enjin
itu dipadankan dengan transmisi Protronic CVT tujuh kelajuan. Transmisi VT3 itu
turut diberikan paddle shifter untuk membenarkan pemandu menukar gear secara
manual.

Kalau hendak melihat dari segi prestasi, padanan tersebut
membolehkan Prevé mencapai kelajuan maksimum 190 kilometer sejam (km/j).
Sementara tempoh sedan itu untuk sampai ke kelajuan 100km/j dari kedudukan
statik adalah 9.6 saat. Menyentuh aspek penggunaan bahan api pula, Proton
mendakwa varian Prevé berenjin CFE ialah 6.6 liter bagi setiap 100km.

Mahu memikat seramai
mungkin pembeli berpotensi, Proton turut menawarkan varian 1.6 Executive CVT
(VT2 enam kelajuan) dan 1.6 Executive bertransmisi manual lima kelajuan. Enjin
yang digunakan pula ialah Campro IAFM, sama seperti yang ada pada model Saga
1.6.

Meninjau ke ruang kabin, Prevé menggunakan warna hitam sebagai
temanya. Papan pemuka, stereng, fabrik tempat duduk dan panel sisi diberi warna
hitam, di sebalik kemasan kayu dan calitan warna perak pada konsol
tengahnya.

Bagi mereka yang memilih varian dengan enjin CFE, anda pasti
berpuas hati dengan semua ciri yang ada pada kokpit Prevé.

Senarainya
bolehlah dimulakan dengan butang Start/Stop, pemain cakera padat bersama
sambungan Bluetooh, USB dan iPod, selain lampu hadapan, penggilap cermin dan
pendingin hawa yang dikawal secara automatik. Tidak terkecuali, unit navigasi
dengan skrin sentuh.

Prevé ditawarkan pada harga bermula RM RM59,540
hingga RM72,990 seunit bergantung kepada varian. Anda boleh memilih salah satu
daripada enam warna yang ditawarkan iaitu hitam, putih, biru, merah, perak dan
coklat.

UNTUK menghidupkan enjin, anda hanya perlu
menekan butang penghidup.

Proton boleh dianggap berada di
landasan yang betul untuk dipandang lebih serius sebagai pengeluar kenderaan
berpengaruh. Sekurang-kurangnya di rantau ini. Namun, masih banyak ruang yang
perlu diperbaiki.

Cabaran utama Proton pastinya untuk menghilangkan
saki-baki rasa skeptikal pengguna terhadap kereta keluarannya. Paling tidak pun,
membuatkan kelompok yang gemar mengutuk dan menghentam apa jua yang keluar
daripada kilang Proton terdiam serta menutup mulut mereka.

Perkara itu
jugalah yang saya anggap masih belum berjaya direalisasikan sepenuhnya oleh
Proton. Sebabnya, kalau benar Proton sudah mampu menghapuskan persepsi negatif
terhadap produknya, tidaklah seorang rakan bertanya kepada saya: "Ada Internet
di dalam kereta? Kalau rosak macam mana?"

Sumber: Kosmo.com.my

2a.

Posted by: "-::eSpAcE9808::-" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Sun May 13, 2012 12:41 am (PDT)

Gearbox CVT Exora Bold Turbo bermasalah selepas 2 minggu
By: faizal

Aduan Rakyat 2 April 2012 - Saya membeli sebuah Proton Exora Bold Premium yang menggunakan enjin turbo dan gearbox CVT pada awal Mac 2012. 2 minggu digunakan, gearbox mula rosak. Apabila gear reverse dimasukan, enjin akan mati. Setelah mencuba banyak kali, barulah saya dapat menggunakan gear reverse.

Itupun enjin begegar seolah-olah nak mati. Saya menghubungi pusat servis di Johor Jaya memaklumkan masalah yang dihadapi dan pihak pusat sevis meminta saya untuk menghantar kereta untuk diperiksa.

Pemeriksaan pertama pihak pusat servis cuma mengetatkan kabel bateri dan meminta saya untuk pulang dan mencuba kereta telebih dahulu. Tak sampai setengah jam saya ambil kereta dari pusat servis, masalaah sama tetap berulang. Saya kemudian merujuk terus kereta saya ke Pusat Servis 3S di Plentong.

Pemeriksaan kedua, ECU kereta saya direset semula dan saya diminta untuk membawa pulang kereta sepertimana selepas pemeriksaan yang pertama. Tidak sampai 2 jam, masalah sama berulang. Saya terpaksa menunggu selama 3 hari untuk menghantar kereta berikutan hari Sabtu hanya dikhaskan untuk servis sahaja.

Pada hari Isnin saya menghantar kereta saya ke pusat servis dan kereta saya terpaksa ditinggalkan selama 2 hari untuk diperiksa. Keputusannya memang menyakitkan hati saya. Mengikut kata petugas yang incharge problem kereta saya tu, laporan dah dihantar ke headquarters bekenaan masalah yg dihadapi dan saya diminta tunggu sehingga jawapan diberikan semula oleh HQ.

Saya dah dapat bayangkan maksudnya itu tetapi atas dasar percaya, saya ia kan saja dan masih lagi menunggu, mengikut kata petugas tu lebih kurang seminggu lebih untuk saya dapatkan jawapan.

Sekarang dah masuk 4 hari saya tunggu, tinggal lagi beberapa hari untuk saya dihubungi oleh petugas tesebut (janjinya nak telefon dan maklumkan saya).

Apa yang saya nak highlightkan di sini ialah, kenapa begitu teruk produk Proton ni? Takkanlah baru 2 minggu pakai dah rosak? Bunga tayar kereta pun tak sempat haus lagi enjin dan gearbox dah meragam? Adakah Proton main tangkap muat je barang-barang yang digunakan?

Sumber : http://www.aduanrakyat.com.my/gearbox-cvt-exora-bold-turbo-bermasalah-selepas-2-minggu#more-12140

2b.

Posted by: "bashah" bwasi@yahoo.com   bwasi

Sun May 13, 2012 6:17 am (PDT)

Ada tak geng automobil yg pakai Exora Bold? ..jika ada harap komen

________________________________
From: -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Sunday, May 13, 2012 3:41 PM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Gearbox CVT Exora Bold Turbo bermasalah

 


Gearbox CVT Exora Bold Turbo bermasalah selepas 2 minggu
By: faizal

Aduan Rakyat 2 April 2012 - Saya membeli sebuah Proton Exora Bold Premium yang menggunakan enjin turbo dan gearbox CVT pada awal Mac 2012. 2 minggu digunakan, gearbox mula rosak. Apabila gear reverse dimasukan, enjin akan mati. Setelah mencuba banyak kali, barulah saya dapat menggunakan gear reverse.

Itupun enjin begegar seolah-olah nak mati. Saya menghubungi pusat servis di Johor Jaya memaklumkan masalah yang dihadapi dan pihak pusat sevis meminta saya untuk menghantar kereta untuk diperiksa.

Pemeriksaan pertama pihak pusat servis cuma mengetatkan kabel bateri dan meminta saya untuk pulang dan mencuba kereta telebih dahulu. Tak sampai setengah jam saya ambil kereta dari pusat servis, masalaah sama tetap berulang. Saya kemudian merujuk terus kereta saya ke Pusat Servis 3S di Plentong.

Pemeriksaan kedua, ECU kereta saya direset semula dan saya diminta untuk membawa pulang kereta sepertimana selepas pemeriksaan yang pertama. Tidak sampai 2 jam, masalah sama berulang. Saya terpaksa menunggu selama 3 hari untuk menghantar kereta berikutan hari Sabtu hanya dikhaskan untuk servis sahaja.

Pada hari Isnin saya menghantar kereta saya ke pusat servis dan kereta saya terpaksa ditinggalkan selama 2 hari untuk diperiksa. Keputusannya memang menyakitkan hati saya. Mengikut kata petugas yang incharge problem kereta saya tu, laporan dah dihantar ke headquarters bekenaan masalah yg dihadapi dan saya diminta tunggu sehingga jawapan diberikan semula oleh HQ.

Saya dah dapat bayangkan maksudnya itu tetapi atas dasar percaya, saya ia kan saja dan masih lagi menunggu, mengikut kata petugas tu lebih kurang seminggu lebih untuk saya dapatkan jawapan.

Sekarang dah masuk 4 hari saya tunggu, tinggal lagi beberapa hari untuk saya dihubungi oleh petugas tesebut (janjinya nak telefon dan maklumkan saya).

Apa yang saya nak highlightkan di sini ialah, kenapa begitu teruk produk Proton ni? Takkanlah baru 2 minggu pakai dah rosak? Bunga tayar kereta pun tak sempat haus lagi enjin dan gearbox dah meragam? Adakah Proton main tangkap muat je barang-barang yang digunakan?

Sumber : http://www.aduanrakyat.com.my/gearbox-cvt-exora-bold-turbo-bermasalah-selepas-2-minggu#more-12140

3.1.

Posted by: "automobil@yahoogroups.com" automobil@yahoogroups.com

Sun May 13, 2012 12:59 am (PDT)

01 di kulai - Google Blog Search

01 di kulai - Google Blog Search


Malaysia Zoom » Pekerja tempatan <b>di Labis</b> meningkat

Posted: 08 Mar 2012 03:07 PM PST

LABIS 8 Mac – Jumlah penduduk tempatan yang bekerja dalam sektor perladangan di daerah ini semakin meningkat ekoran pelbagai inisiatif termasuk menawarkan gaji yang lebih tinggi pada masa ini.

Ahli Parlimen Labis, Datuk Chua Tee Yong berkata, berdasarkan maklum balas dan pertemuannya dengan pihak pengurusan beberapa ladang, terdapat peningkatan ketara jumlah pekerja tempatan dalam bidang itu.

"Sebelum ini, antara punca pekerja tempatan kurang dalam sektor ini kerana kadar gaji yang terlalu rendah.

"Namun selepas kadar minimum gaji dinaikkan serta beberapa kemudahan seperti perubatan dan khidmat penjagaan kanak-kanak diberi secara percuma, terdapat pertambahan penglibatan pekerja tempatan," katanya mengulas isu sektor perladangan di kawasan tersebut dibanjiri pekerja asing.

Dipetik dari Utusan Malaysia

01 di kluang - Google Blog Search

01 di kluang - Google Blog Search


Kursus Pintar Herba 6 <b>Di Kluang</b>, Johor | DuniaHerbaHPA.com

Posted: 16 May 2012 09:10 AM PDT

Stokis HPA
Stokis HPA Rangkaian DuniaHerbaHPA.com

Shah Alam
Habshah Mohd Ariffin (Pusat Agensi HPA)
No tel: -

Putrajaya
Mohd. Azlan Bin Abdul Rahman
No tel: 013-2542244 / +601112121517

Saujana Food Court #33, Kuching, Sarawak
Sallemi bin Ahmad
No tel: 014-6828329
Emel: sallemi_ahmad@yahoo.com

Putrajaya
Roslinawati Mohd Yusoff / Khairi
No tel: 0133858363 / 0193711846 /0133952755
Emel: atie_280776@yahoo.com

Bdr Baru Bangi
Md Khir bin Ibrahim/Pn Meriam
No tel: 0122992640
Emel: khir_ibrahim@yahoo.com

Bandar Seri Jempol, N. Sembilan
Nurulhuda Bt Hj Md Said / Junaidi Bin Yahaya
No tel: 019-6786881 / 019-2890971

Ipoh, Perak
Ahmad Shahril bin Jalaludin
No tel: 0195133537
Emel: shahril.it@hotmail.com

ads