Sabtu, 23 Mac 2013

01 di pontian - Google Blog Search

01 di pontian - Google Blog Search


Dalang curi kereta <b>di Pontian</b> ditahan – Perak Today

Posted: 22 Jan 2013 10:30 PM PST

Dua Proton Waja dicuri suspek yang berjaya dirampas polis.

PONTIAN – Seorang lelaki dipercayai dalang kegiatan curi kereta di daerah ini ditahan di sebuah rumah di Taman Desa Molek, dekat sini, awal pagi kelmarin.

Ketua Polis Daerah Pontian, Superintendan Zahaliman Jamin berkata, sepasukan polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Pontian diketuai Inspektor Mohd Hanif Abd Rashid bersama beberapa anggotanya ke rumah tersebut kira-kira jam 2.30 pagi untuk melakukan intipan.

Menurutnya, setibanya di rumah itu suspek berusia 39 tahun dilihat berada di dalam sebuah kereta Proton Waja dalam keadaan mencurigakan.

"Apabila polis menghampiri kereta tersebut dan meminta suspek keluar, dia bertindak melarikan diri seterusnya dikejar polis dan berlaku pergelutan sebelum suspek akhirnya berjaya ditangkap.

"Hasil siasatan didapati nombor pendaftaran kereta Proton Waja tersebut palsu dan dipercayai dicuri. Suspek turut mengaku telah mencuri beberapa kereta di sekitar daerah Pontian untuk dijual kepada orang lain," katanya pada sidang media di IPD Pontian, di sini, semalam.

Zahaliman berkata, suspek kemudiannya membawa polis ke sebuah rumah di Taman Cahaya Kota Putri, Masai, Pasir Gudang di mana terdapat sebuah lagi kereta Proton Waja dengan nombor pendaftaran palsu yang telah dijual kepada seorang pembeli.

Katanya, ketika serbuan dilakukan sekitar jam 3 pagi di rumah itu, polis berjaya menahan seorang lelaki warga tempatan berusia 30an yang merupakan pembeli kereta tersebut.

"Hasil pemeriksaan di rumah terbabit, polis turut menemui beberapa jenis dadah antaranya heroin, syabu dan pil ekstasi.

"Pihaknya percaya tangkapan ke atas suspek telah berjaya menyelesaikan beberapa kes curi kereta di daerah ini," katanya.

Beliau berkata, kedua-dua lelaki terbabit kini ditahan reman untuk disiasat di bawah Seksyen 379A(1) Kanun Keseksaan.

- SINAR HARIAN

Jenazah Mohd Noor Fikrie Selamat Dikebumikan <b>Di Pontian</b>

Posted: 19 Dec 2012 11:52 PM PST

 

KUALA LUMPUR 20 Dis - Jenazah anggota militan rakyat malaysia yang ditembak mati oleh anggota polis Filipina di Davao, Filipina Jumaat lalu selamat dikebumikan kira-kira jam 7 pagi di Tanah Wakaf Perkuburan islam Kampung parit Hj Abdul Rahman di Pontian, hari ini.

 

Jenazah Mohd Noor Fikrie Abd Kahar, 26, dikebumikan dalam keadaan hujan renyai dengan dihadiri hampir 100 anggota keluarga dan kenalan.

 

Jenazah Allahyarham tiba di perkarangan Masjid Jamek Temenggong Daeng Abdul Rahman, pada 5.30 pagi setelah diterbangkan dari Davao, Filipina pada 9 malam tadi dan tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di Sepang, pada 1 pagi.

 

Kemudian, jenazah dibawa pulang dengan menaiki van jenazah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) ke kampung halamannya di Kampung Parit Hj Abdul Rahman dan disembahyangkan sebaik solat subuh dengan diketuai Imam III, Rahmat Roduan bersama lebih 100 jemaah sebelum dikebumikan.

 

Sementara itu, bapa Allahyarham Abd Kahar Sirun, 53, turut mengucapkan jutaan terima kasih kepada kerajaan Malaysia yang menguruskan urusan membawa pulang jenazah anak sulung daripada empat beradik itu.

 

Mohd. Noor Fikrie ditembak mati oleh anggota polis Filipina di sebuah hotel di Davao, Jumaat lalu selepas bergelut bersama pihak polis yang ingin memeriksa beg sandang berisi bom buatan sendiri yang dibawa isterinya.

Berjalan-jalan <b>di</b> Muzium Bugis (<b>Pontian</b>, Johor) | Blog MRMA

Posted: 09 Feb 2013 03:18 PM PST

image

Minggu lepas, MR sekeluarga berpeluang melawat sebuah muzium yang dinamakan sebagai Muzium Bugis, terletak di daerah Pontian, Johor. Lokasi muzium ini senang sahaja. Jika hendak ke sana, anda hanya perlu mencari jalan nak ke Tanjung Piai.

Sebenarnya MR ke Muzium Bugis ini secara kebetulan kerana destinasi sebenar MR ialah di Tanjung Piai. Satu lagi, walaupun MR pun orang berketurunan Bugis, tetapi tidak pernah nak ambil tahu tentang sejarah Bugis itu sendiri. Maka kebetulan ternampak signboard Muzium Bugis ini, maka MR perlu singgah, sebab nak tahu apa yang terkandung di Muzium Bugis ini.

Masuk ke Muzium Bugis ini adalah percuma dan tidak

dikenakan sebarang bayaran, tetapi sumbangan anda amat dihargai. Penjaga muzium itu berkata, terpulanglah kepada kita berapa yang kita nak letak dekat tabung derma itu.

Di muzium ini, anda akan melihat beberapa peralatan besi yang pernah digunakan oleh keturunan Bugis ketika menyerang musuh atau untuk mempertahankan diri. Juga dipamerkan beberapa pakaian tradisi Bugis yang masih lagi digunakan sehingga kini. Selain itu, terdapat juga salasilah keturunan orang Bugis dan beberapa gambar tokoh-tokoh terkemuka yang berketurunan Bugis. Paling terkini ialah muka Datuk Seri Najib Tun Abd Razak, sebab dia tu pun Bugis.

image

image

image

image

Mengikut cerita sejarah, Bugis mula bertapak di Tanah Melayu ketika era pemerintahan Kesultanan Johor pada sekitar abad ke 17. Dengan kelemahan sistem pemerintahan Kesultanan Johor ketika itu, maka Bugis telah memainkan peranan yang penting kerana mereka lebih berkuasa daripada pemerintahahan Johor. Bugis juga telah menguasai kesultanan Johor secara tidak langsung, walaupun asalnya mahu membantu Sultan Johor daripada cengkaman Raja Kecil yang menuntut kesultanan Johor diberikan kepadanya. (Baca buku sejarah dulu arr…)

Bugis kemudiannya berjaya menguasai beberapa buah pemerintahan kesultanan Melayu secara tidak sengaja apabila berlakunya peperangan dengan Belanda (Holland) . Antaranya Selangor di mana negeri itu mengangkat Raja Lumu (anak kepada Daeng Chelak) menjadi Sultan pertama untuk negeri Selangor.

image

image

image

image

Sebenarnya banyak gambar dan fotoshot yang MR ambil untuk simpanan dan kenangan bila datang ke sini tetapi MR tidak dapa nak siarkan semuanya, takut nanti lambat loading page ini.

Bagi siapa-siapa yang mengaku dirinya keturunan Bugis, tak pun ada sedikit darah Bugis, apa katanya anda datang di sini untuk melihat ruang pameran yang ada di sini, sebab di sinilah anda akan kenal cara keturunan Bugis membangun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads