ads

Isnin, 27 Jun 2011

01 di masai johor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di masai johor - Google Blog Search


Misteri Banglo Hilang <b>Di</b> Taman Rinting | Yul Aje

Posted: 25 Feb 2011 04:40 AM PST

Satu ketika dulu cerita nie pernah digemparkan dengan misteri kehilangan rumah banglo hilang disekitar Masai, Johor. Korang pernah dengar tak cerita nie? Yul pernah kesana, tempat yang dikatakan banglonya hilang tu. Memang kawasan ada satu kawasan tu nampak agak luas tanpa sebarang rumah. Macam mana banglo tu hilang masih tidak diketahui. Wallahualam.


Kisah cerita ni memang banyak versi, ada penduduk di sana menceritakan bahawa pemilik rumah berkenaan mengamalkan ilmu hitam untuk mendapatkan duit dengan mudah dan senang. Duit yang didapati daripada perkara pengamalan ilmu tersebut tidak boleh digunakan untuk perkara haram walaupun 1 sen sekalipon. Tetapi duit yang diperolehi daripada ilmu tersebut, dengar cite berjuta-juta. Dan digunakan sebahagian untuk perjudian. Dia telah melanggar peraturan ilmu tersebut. Rumah itu dighaibkan dan penghuni terpenjara dalam alam yang satu lagi. Mungkin orang kat rumah dah jadi bunian kot sekarang nie. Dah hidup kat alam sana bersama orang-orang bunian. wallahualam. Yang tinggal kat tapak banglo tu hanyalah tangga! kenapa tangga di tinggalkan?

Versi ke dua pula ada yang menceritakan bahawa pemilik rumah berkenaan makan harta anak yatim, dan dia membina rumah yang besar dengan menggunakan harta anak yatim tersebut.

Versi ke 3 lagi la macam haram. Banglo nie di katakan hilang pasal ada seorang sami buddha nie nak test power kasi hilang, pastu banglo tu pun hilang tak timbul-timbul. haram tak? nak jadi David Copperfield  tu pon agak-agak la.

Beberapa bulan selepas di dapati hilang, ada sekumpulan mamat nie nak buat research kat tapak rumah tersebut, tapi bila 2 hari dari tarikh mereka nak pergi, mereka di datangi satu mimpi yang sungguh misteri. Dalam mimpi tu mereka nampak ibarat satu lorong yang panjang, penghujung lorong tersebut terdapat sebuah gate yang besar. Macam gate banglo. Di sepanjang lorong ada orang yang berkelubung kelabu melambai-lambai di kiri dan kanan. Mereka melambai seolah-olah mengajak masuk menuju ke arah gate tersebut. Yang menjadi persoalannya ialah mimpi itu terjadi kepada tiga orang ahli mereka secara serentak! Seorang lagi 'berisi' mimpi seorang tua memakai pakaian putih nasihatkan jangan ke rumah tersebut. Orang tua tu berada di hujung simpang. Sehinggalah pada hari di janjikan, mereka membatalkan hajat mereka untuk membuat research tentang kehilangan banglo tersebut. Ye! kisah banglo hilang nie pernah keluar kat Mastika beberapa tahun lalu. Persoalan yang menjadi tanda tanya, mengapa kalau rumah tu di katakan tak siap, tapi ianya mempunya lantai berbatu marmar?



Kalau nak di ikutkan pada tahun 2002 dan 2003 dulu, tak de lah pagar secantik yang kita boleh tengok seperti gambar-gambar di atas nie. Dulu cuma pagar dawai yang kaler hijau tu je, siap nampak batu marmarnye lagi. Security kat kawasan tu memang ketat gila, pantang nampak kereta berhenti kompem di halaunya.

Yul selitkan salah 1 story dari seseorang nie.

"Saya nak tambah sedikit. Apa yang saya tau pasal banglow kat taman rinting nie..Seingat saya, banglow nie hilang kalau tak salah lah tahun 2003 or 2004. sory saya lupa sebab waktu tu saya baru je habis SPM. Saya duduk dirumah abang ipar saya  masa tu, kat taman daya yang bekerja sebagai Pegawai Penilaian Hartanah. So, dia banyak kawan dengan Pemaju-pemaju Perumahan kat sekitar JB nie. Ada sekali tu, dia pernah bawak saya pi tempat banglow tu. Waktu malam pulak tu. Tiba je kat banglow tu, secara automatiknya bulu roma saya berdiri tegak. hahaha. waktu tu, saya just nampak pagar rumah banglow tu dan Dua tiang Roman yang tinggi tu je..(tapi tangga tu saya tak perasan pulak). yup, tapak rumah tu  memang bersih waktu tu.. takde rumput tumbuh lagi. Saya nak keluar dari kerete tapi abang ipar saya tak bagi coz dia takut saya lemah semangat. Memang ramai orang kat situ, tapi org penting-penting je lah. Polis jaga laluan masuk ke banglow tu. Project Engineer, Clerk OF Work, Project Manager dan Contractor masing-masing sibuk melihat Drawing plan Phase taman Rinting tu.

Memang ternyata banglow tu dulu dibuat sehingga dapat CFO. tapi tetiba hilang. Sejam kemudian saya dan abang ipar balik rumah kat taman daya.

Sampai kat rumah, saya terus masuk. Tapi abang ipar marah saya. dia ajak saya duduk luar dulu dalam 10 minit. Kemudian dia cakap entah kat sapa,

"Sampai kat sini je, jangan ikut aku dan adik aku masuk dalam".. Wow.. menggigil saya dibuat nya.. pastu saya terus masuk dan mandi.

Kemudian abang ipar panggil dan cerita tentang banglow tu. Dia cakap, banglow tu ader org India yang beli. Tetapi, dia beli guna duit anak orang Yatim.. It's means, Orang India tu sepatut nya bagi duit derma yang orang ramai bagi tu kat rumah kebajikan anak yatim johor. Tapi dia klepet ape entah sampai dia dapat duit tu dan dia beli banglow tu. Kira untuk bayar down payment lah tu. Pastu dia buat loan dan lantik abang ipar saya untuk buat penilaian kat rumah banglow tu. Tu yang abang ipar saya kena datang ke taman rinting waktu banglow tu hilang.. Dan pasal dia tak bagi saya masuk rumah terus masa sampai rumah kat taman daya tu, coz petang sebelum dia kena pi kat tempat kejadian ader ustaz nasihat supaya jangan terus masuk rumah selepas datang banglow tu. Takut ade yang ikot kate nya. tu jelah yang saya tau..

Waktu progress work, abang ipar saya tak terlibat. Tetapi waktu india tu nak buat loan kat bank, abang ipar sy dilantik untuk menilai banglow tu.. selepas itu abg ipar sy akan datang ke banglow itu untuk tangkap gambo, n buat penilaian.. sebelum tu memang ader banglow tu.. tapi selepas proses 'hand over keys' tetiba banglow tu hilang.. tu yg jadi gempar tu.. kalo sy balik jb nanti sy try tanyer abg ipar sy samada dia ader simpan gambo tu or tak.. n sy akan try tanyer citer yg lebih terperinci.. wat mase skrang sy ngah bz ngan final exam.. sory ehh.. wassalam"

Begitulah sedikit sebanyak kisah misteri banglo hilang di Taman Rinting, tetapi sehingga kini budak yang berjanji nak beri gambar asal banglo tersebut tidak upload pun gambar yg di maksudkan. Misteri menjadi semakin misteri. Sehingga kini ianya tak terungkai lagi.

 Sehingga sekarang, ianya menjadi satu misteri yang belum terjawab. Adakah ianya benar-benar berlaku? Wallahualam. Yul pon tak pasti. Bukan tak nak percaya, tetapi adakah ianya benar rumah banglo tersebut tu hilang begitu sahaja. Cuma allah je yang tahu kejadian yang sebenar-benarnya. Yul memang pernah dengar cite tu, tapi entah la erk. hikhik. 

Jom Bace nie pulak! 

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di senai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di senai - Google Blog Search


Jawatan Kosong Dyson Manufacturing Sdn Bhd – <b>Senai</b>

Posted: 18 Jun 2011 09:13 PM PDT

We're Dyson, a company known for an outstanding commitment to developing revolutionary solutions to every-day problems. Our revolutionary bagless vacuum cleaner has, over the last fourteen years, taken the worldwide market by storm and allowed us to become the most successful manufacturer in our field. Our products are the result of years of innovation and perseverance in design, and we're pretty proud of them. Who wouldn't be? They show exactly how determined we are and that only the best will do.

New ideas are the lifeblood of Dyson. Every year, we invest half our profits back into harnessing them at our Research and Development Department. There are many engineers based in Johor Bahru. Thinking, testing, breaking, questioning.
They're a varied bunch, too. Many are design engineers developing new ideas and technology. Then there are specialists who test and improve different aspects of each machine, from the way they sound to what they pick up. Some will have years of experience. Others are fresh out of universities. Would you like to join the team?

Senior Financial Analyst

(Senai)

Requirement:

  1. Qualified accountant (ACA, ACCA, CIMA) or equivalent with experience in an analysis role
  2. Experience of manufacturing preferable
  3. Experience in dealing with overseas HQ desirable
  4. Project management and experience in systems implementation
  5. Excellent personal and business presentation skills, in particular the presentation of financial information to non-finance managers and senior directors
  6. Proven experience within a financial planning and analysis environment or financial control team
  7. High level of integrity
  8. Ability to demonstrate a commercial aptitude
  9. Ability to work cross-functionally and to influence as well as build strong working relationships with key stakeholders
  10. Excellent analytical ability and Excel spreadsheet skills
  11. Highly developed communication and influencing skills.
  12. Assertive, prepared to see through plans and overcome objections
  13. Problem solving with good attention to detail
  14. Energetic, engaging and positive approach
  15. Drive for results
  16. Clear communicator

Responsibilities:

  1. Control base cost data of finish goods
  2. Monthly upload of base cost to GDM
  3. Manage the communication of ad hoc cost changes for finish goods
  4. Monthly analysis and reporting of PPV
  5. Prepare the Risk & opportunity trackers by commodity by SKU to be used by the category managers to track the performance of activities against budget
  6. Summary of risks & opportunities by commodities for use by Exec for PCs and PPV gap management
  7. Building and monitoring trackers of non materials within the BOM (freight, labour rate / heads, contribution)
  8. Reporting of actual PPV against budget (YTD and current full year forecast)
  9. Scenario analysis of full year PPV with banked / probable / possible risk & opportunity scenarios
  10. Cost bridge reporting on deviation from budget and from previous LE
  11. Volume impact PPV analysis on specific savings activities
  12. Annual budgeting of product DDUs and PPV
  13. Conduct modelling analysis to assess impact to Dyson on changes in external commodities prices
  14. Provide finance support to Commercial/Procurement team
  15. Ad hoc Project Work
  16. Pre and post investment review for key projects

Rewards

You will enjoy a creative and dynamic culture, an attractive salary and benefits package and a 5-day week, plus the opportunity to participate in the creation of new and exciting technologies.

If you fit the above requirements and are rearing for a challenging but rewarding long-term career with us, please submit a detailed CV to Recruitment: dmsb.recruit@dyson.com

Career website: http://www.careers.dyson.com/

Tag :

jawatan kosong di senai,dyson manufacturing sdn bhd,DYSON SDN BHD SENAI,dyson senai,jawatan kosong dyson senai,senai jawatan kosong

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

di negeri johor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri johor - Google Blog Search


Lawatan Biro Masyarakat Felda Ke <b>Negeri Johor</b> - The Spirit of <b>...</b>

Posted: 08 Jun 2011 07:13 AM PDT

Biro Masyarakat Felda Parti Keadilan Rakyat Pusat telah mengambil tindakan berani dengan program-program lawatannya ke Negeri-Negeri yang diliputi oleh Felda. Setelah selesai dengan program lawatan ke Negeri Sembilan, pihak Biro memutuskan untuk membuat lawatan ke Negeri Johor.

Didalam rombongan lawatan itu adalah saya sendiri selaku Pengerusi Biro dan dianggotai oleh Sdr T. Kumar selaku Timbalan Pengerusi, Sdr Rebin Birham selaku Setiausaha, Sdr Zabdie Abas selaku Ketua Generasi Muda Biro, dan dibantu oleh pimpinan Biro Felda dan Orang Asal Negeri Johor yang diketuai oleh Sdr Zulkifli Daud, Pengerusi Biro Felda PKR Negeri Johor.

Rombongan kami tiba di Felda Sg Mas jam lebihkurang 2.00 petang pada 5hb Jun 2011, disana kami mengadakan Dialog dengan wakil-wakil peneroka Felda Sg Mas dan rancangan-rancangan sekitarnya dan diakhir majlis dialog itu kami telah melancarkan Borang Permohonan Menjadi Peneroka Baru dari kalangan anak-anak peneroka Felda dari Generasi Ke-2 dan Generasi Ke-3.

Selesai Majlis itu kami berlepas ke Felda Adela dimana satu Majlis Ceramah PKR telah diadakan, dan diakhir Majlis itu telah dilancarkan pembentukan Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal Negeri Johor selepas pelancaran Borang Permohonan Menjadi Peneroka Felda baru.

Esuknya kami pergi ke Felda Bukit Baru dan dijamu makan tengah hari di Rumah Sdr Zabidie Abas sebelum kami ke Felda Ulu Dengar di Gugusan Kahang untuk mengadakan Majlis Dialog di rancangan Felda tersebut untuk peneroka-peneroka Ulu Dengar dan kawasan-kawasan sekitarnya. Diakhir Majlis Dialog itu, kami lancarkan Borang Permohonan Menjadi Peneroka Baru dari Generasi Ke-2 dan Generasi ke-3.

Pada jam 9.00 malam, kami meneruskan perjalanan kami ke Felda Bukit Batu dalam kawasan Parlimen Kulai untuk mengadakan Ceramah serta Majlis Dialog. Disana kami telah ditemani oleh Datuk Chua Jui Meng. Majlis Ceramah itu cukup berjaya kerana dia dihadiri oleh tidak kurang dari 200 orang anak-anak muda, dan anak-anak muda ini menyambut baik dan menerima Borang Permohonan Menjadi Peneroka Baru.

Malam itu kami menginap di Stay Inn Hotel di Bandar Simpang Renggam. Selepas mengambil sarapan pagi pada keesukan harinya, kami menziarahi Dr Ann, seorang aktivis PKR di Bandar Simpang Renggam. Beliau adalah diantara mereka yang akan bertanding disalah satu kawasan DUN disana.

Selesai berbincang dengan Dr Ann (bukan seorang wanita), kami meneruskan lawatan kami ke Felda Redong di kawasan Parlimen Sekinjang dan didalam Majlis Dialog di Felda itu pada jam 3.00 petang, Dr Gurmit Singh, Ketua PKR Cabang Segamat, Pn Natrah Ismail, Ketua Wanita PKR Negeri Johor, Pn Siti Halijah Hj Mohamad, Pengerusi Biro Felda dan Orang Asal Wanita PKR Pusat, dari Generasi Ke-2 Felda Cahaya Baru. Ucapan beliau di Majlis Dialog itu memberikan kesan mendalam kepada para hadirin yang sangat bersimpati dengan nasib yang menimpa peneroka-peneroka Felda Cahaya Baru yang menjadi "jutawan fakir". Pn Natrah juga turut memberikan ucapan.

Pelancaran Borang Permohonan Menjadi Peneroka Baru Felda mendapat sokongan yang begitu menggalakkan dan lebih dari 300 Borang Permohonan itu telah diambil oleh anak-anak muda yang hadir.

Sebaik saja selesai Majlis Dialog di Felda Redong itu, saya dan isteri saya terus ke Segamat untuk menempah bilik Hotel.

Kemudian kami pergi ke Labis untuk mengambil makan malam bersama-sama dengan Zabidie Abas, Zulkifli Daud, Natrah Ismail, Siti Halijah dan rombongan dari Felda Cahaya Baru sebelum kami pergi ke Felda Maokil untuk Majlis Ceramah.

Sesampai di Maokil, kami diberitahu oleh Cikgu Saadon, Ketua PKR Cabang Pagoh bahawa tempat ceramah telah dipindahkan kerana berlaku satu kematian kepada keluarga tuan rumah.

Kami mendapat kebenaran dari sebuah Restoran untuk mengadakan ceramah di restoran itu.

Pada malam itu Cikgu Saadon, Siti Halijah Mohamad, Rebin Birham dan saya sendiri menjadi penceramah manakala Sdr Zabidie mempengerusikannya.

Sebaik sahaja Siti Halijah berucap, Majlis itu telah diganggu oleh Pengurus Felda Maokil yang mengarahkan Majlis Ceramah itu diberhentikan. Arahan daripada beliau itu dibuat diatas kuasa yang diberikan kepadanya dibawah GSA. Cikgu Saadon cuba berbincang dengan Pengurus itu, tetapi suara Pengurus itu semakin meninggi untuk Ceramah itu diberhentikan.

Saya masuk campur dan bertanya Pengurus itu kenapa Majlis Ceramah yang berjalan dalam suasana baik itu hendak diberhentikan. Semakin kami cuba meminta kerjasama darinya semakin bongkak Pengurus itu, akhirnya, saya tanyakan dibawah Seksyen apa dibawah GSA beliau mahu memberhentikan ceramah itu. Beliau mengatakan bahawa beliau mempunyai kuasa dibawah Seksyen 36 Akta GSA itu.

Saya pergi ke kereta saya dan mengambil Buku Akta GSA itu, dan saya tunjukkan kepada Pengurus itu bahawa Seksyen 36 tidak memperuntukkan kuasa kepada Pengurus Felda untuk memberhentikan Ceramah.

Seksyen 36 itu langsung tidak menyebut sebarang kuasa Pengurus, maka kami teruskan saja Ceramah itu.

Giliran saya berceramah dan saya terangkan dalam ceramah saya itu Seksyen 36 yang ditambatkan kepada Seksyen 38 sebelum saya berceramah mengenai maudho' ceramah itu iaitu mengenai peruntukan Buku Jingga didalam Perkara 8 yang menerangkan tentang keputusan Konvensyen Pakatan Rakyat di Pulau Pinang yang akan memansuhkan Felda Plantation dan tanah ladang Felda Plantation itu akan diagih-agihkan kepada Generasi ke-2 dan ke-3 Felda.

Sebaik saja saya menamatkan ceramah saya lebihkurang jam 11.45 malam, beberapa buah kereta Polis telah menyerbu tempat kami berceramah, mereka itu dipanggil oleh Pengurus Felda yang bongkak itu.

Polis nak buat apa? Majlis Ceramah sudah tamat, dan mereka menyatakan bahawa kalau dah tamat tak perlulah mereka masuk campur. Alangkah keciwanya Pengurus itu!

Diakhir Majlis Ceramah itu, kami juga melancarkan Borang Permohonan Menjadi Peneroka Felda Baru.

Sepanjang 3 hari kami berada di Negeri Johor dengan mengadakan 3 Majlis Dialog dan 3 Majlis Ceramah, tidak kurang dari 2000 borang permohonan menjadi peneroka baru Felda telah diambil oleh pihak generasi ke-2 dan generasi ke-3.

Sementara itu, saya sendiri menerima jemputan lagi untuk datang lagi memberikan ceramah di Felda Cahaya Baru, Felda Air Itam, Felda Siboi, Felda Lok Heng, Felda Kahang, Felda Chempelak dan beberapa Felda yang lain di Negeri Johor.

Saya menetapkan satu lagi lawatan Biro Masyarakat Felda PKR Pusat akan diadakan dipenghujung bulan Julai untuk lawatan beberapa hari, lawatan itu merubah persepsi generasi ke-2 dan ke-3 terhadap peranan yang dimainkan oleh Pakatan Rakyat dan mereka berpandangan positif terhadap peranan yang dimainkan oleh Parti Keadilan Rakyat melalui Biro Masyarakat Feldanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di stulang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di stulang - Google Blog Search


arena picisan: Isu Politik Semasa: Kemalangan Maut <b>Di Stulang</b> <b>...</b>

Posted: 13 Jun 2011 05:28 PM PDT

'; if(isPage || isFirstPage || isLablePage){ var pageArea = document.getElementsByName("pageArea"); var blogPager = document.getElementById("blog-pager"); if(postNum 0){ html =''; } if(blogPager){ blogPager.innerHTML = html; } } } Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di batu pahat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di batu pahat - Google Blog Search


Orang minyak <b>di Batu Pahat</b>! :: AKUANAKPAHANG

Posted: 26 Apr 2011 02:08 AM PDT

Gambar sekadar Hiasan drp Google

Polis hari ini menafikan khabar angin kononnya wujud sekumpulan empat penjenayah ala 'orang minyak' yang hanya berseluar dalam sedang bermaharajalela menyamun beberapa buah rumah di lereng bukit di daerah ini. Khabar angin yang bertiup kencang itu wujud berikutan kehadiran helikopter Unit Udara Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang dilihat berlegar di ruang udara daerah ini dan pelaksanaan sekatan jalan raya sepanjang lima hari bermula 19 April lalu. Setelah melakukan samun di rumah pada lewat malam dan awal pagi, kumpulan orang minyak itu dikatakan melarikan diri ke markas mereka yang terletak di kawasan hutan di bukit berdekatan Kampung Istana di sini.

Bagaimanapun, Pemangku Ketua Polis daerah, Asisten Supritendan Adnan Azizon menegaskan, tinjauan udara helikopter itu adalah sebahagian daripada operasi cegah jenayah bagi memantau lokasi berisiko tinggi menjadi sasaran penjenayah termasuk rumah-rumah di lereng bukit.

Beliau memberitahu, operasi turut membabitkan sekatan jalan raya dan pemeriksaan di rumah-rumah kongsi penempatan pekerja warga asing dan pusat hiburan bagi memastikan mereka mempunyai permit yang sah untuk bekerja di sini. "Tidak wujud orang minyak. Kalau ada orang minyak, kita tak guna helikopter tetapi guna bomoh," katanya sambil berseloroh pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Batu Pahat hari ini. Selebihnya DISINI

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di endau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di endau - Google Blog Search


RAR: HARI BERSANTAI <b>DI ENDAU</b>, MERSING

Posted: 26 Jun 2011 10:59 PM PDT

Kanak-kanak riang mengutip gula-gula.

Pada 25 - 26 Jun 2011 berkunjung ke Penyabong, Endau, Mersing, Johor atas urusan hari bersantai. Inilah kali pertama berkunjung ke kawasan pesisiran pantai yang popular di Endau khususnya Penyabong, sebelum ini hanya beberapa kali lalu di hadapan Kem PLKN Teluk Sari, Endau, Mersing. Rupa-rupanya kawasan di sini agak menarik pemandangan yang terpapar 3-4 pulau berhampiran pantai termasuk ada jeti LKIM. Banyak kereta yang diletakkan di kawasan jeti tersebut, rupa-rupanya pemilik kereta letak kenderaan di situ untuk ke laut (bermalam) memancing serta menjalankan aktiviti laut. Ada beberapa tempat santai (kawasan rehat / resort) untuk bermalam serta beberapa gerai jualan hasil laut di sini. Kawasan berhampiran di situ dinamakan Pasir Lanun yang terdapat kem perkhemahan pantai dan hutan renek.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di permas jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di permas jaya - Google Blog Search


ANGKATAN MUDA keADILan CABANG <b>PARIT SULONG</b>

Posted: 14 Jun 2011 12:29 PM PDT

Pakatan: Kebimbangan Johor bakal tumbang 'berasas' - Abdul Rahim Sabri
Jun 14, 11

Pakatan Rakyat menyifatkan kebimbangan Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman terhadap kemampuan gabungan itu merampas Johor "ada asasnya" sekiranya pakatan itu menguasai 50 peratus pengundi luar bandar.

abdul ghani othman and bangsa malaysia multicultural malaysiaGabungan itu sedang berusaha untuk mencapai sasaran tersebut dengan melaksanakan pelbagai aktiviti, program turun padang dalam usaha menguasai negeri itu daripada BN.

Pakatan memenangi enam kerusi negeri di Johor - dua kerusi dimenangi oleh calon PAS (Sungai Abong dan Maharani) dan empat lagi oleh calon DAP (Bentayan, Mengkibol, Skudai dan Senai).

Pengerusi Pakatan Rakyat Johor, Dr Boo Cheng Hau berkata beberapa kayu ukur pertambahan sokongan masyarakat luar bandar dapat dilihat daripada kehadiran mereka pada ceramah Pakatan yang bertambah sehingga 30 peratus.

debate on islamic state boo cheng hau in clinic"Ceramah adalah cara paling efektif untuk menyalurkan maklumat kepada masyarakat luar bandar. Ada peningkatan hadirin dalam ceramah kita... Dalam satu minggu ada dua atau tiga ceramah Pakatan.

"Selepas pilihan raya Sarawak, peningkatan 30 peratus (hadirin) dalam ceramah kita. Ada juga ramai penyokong Umno yang hadir... Tidak kira ceramah kita di seluruh Johor, sama ada kecil-kecilan atau besar-besaran," katanya.

Dr Boo yang juga pengerusi DAP Johor mengulas kenyataan Abdul Ghani yang mengarahkan semua jentera BN di 26 bahagian di negeri itu bersiap sedia bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang.

Abdul Ghani juga dilaporkan berkata sekira Pakatan menguasai 50 peratus pengundi luar bandar, 80 peratus pengundi bandar dan 60 peratus pengundi India, maka gabungan itu berupaya merampas Johor daripada BN.

NONEKetika dihubungi Malaysiakini semalam, Dr Boo berkata untuk tujuan berkenaan, Pakatan juga menubuhkan pusat aduan masyarakat terutama di kawasan luar bandar bagi menyelesaikan masalah rakyat.

Menurutnya, DAP turut menubuhkan 15 pusat aduan masyarakat di luar bandar antaranya masing-masing dua di Skudai dan Muar serta beberapa lagi di Tangkak, Labis, Segamat, dan Johor Bharu.

"Mereka (BN) memang terasa tekanannya. Dua tiga tahun ini, kita mengadakan pelbagai aktiviti dan menubuhkan pusat aduan rakyat," kata beliau yang juga ADUN Skudai.

boo cheng hau flood muar 271206Dr Boo berpandangan wujudnya kecenderungan pengundi luar bandar untuk menyokong Pakatan berdasar sokongan mereka dalam pilihan raya kecil Tenang, walaupun calon PAS Normala Sudirman tewas akibat kesulitan seperti banjir dan masalah pengangkutan.

Sementara itu, ADUN PAS Maharani Dr Muhammad Taslim bersetuju dengan pandangan Dr Boo bahawa BN "sedang kepanasan dengan sambutan rakyat Johor terhadap Pakatan".

"Agak tepat apa yang dibimbangi (Abdul Ghani)... Sokongan pengundi bandar dan luar bandar tidak berubah sejak (pilihan raya) 2008, bahkan bertambah.

NONE"Kita juga bersiap sedia untuk menghadapi pilihan raya umum ke-13. (Menarik sokongan) di luar bandar, kita mengambil masa (sedikit).

"Kita ada kumpulan sasaran, kita beri bantuan tak ikut parti politik. Mereka nampak keikhlasan kita, kita cuba sedaya-upaya kita sekadar yang mampu (membantu rakyat)," katanya.

Menurutnya lagi, khidmat wakil rakyat pembangkang kepada masyarakat tidak bermusim, sebaliknya berterusan dan bertambah walaupun dalam skala yang kecil.

Bagi tujuan tersebut, Dr Muhammad yang juga ahli jawatankuasa PAS Johor menubuhkan pusat aduan masyarakat di luar bandar, antaranya di Sungai Balang dalam parlimen Muar dan beberapa lagi di Johor Bahru.

johor baharu may day workers rally 010507 rallyDr Muhammad yang juga naib yang dipertua PAS Muar berkata beliau juga mendapat "maklum balas yang cukup baik" daripada pengundi di luar bandar, khususnya kaum Cina, terhadap aktiviti yang dilaksanakannya.

Difahamkan PAS juga menubuhkan pusat aduan dan khidmat masyarakat di kawasan luar bandar dan pinggir bandar antaranya di sebuah kampung Melayu di Gelang Patah, Taman Permas di Pasir Gudang dan kampung tradisi di Tampoi, Pulai.

Malaysiakini

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved