Khamis, 5 Jun 2014

01 di lok heng - Google Blog Search

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

01 di lok heng - Google Blog Search


Edisi Purba Suasana Pilihanraya <b>di Gelang Patah</b> | mknaceunlimited

Posted: 24 Apr 2014 11:35 PM PDT

Laman Ping.Busuk dibangunkan dan diaturcara oleh pengaturcara kami tersendiri. Sebarang kesulitan, diharap anda dapat menghubungi kami melalui email busuk.org[at]gmail ataupun melalui laman fb kami.

Online user : 3,497
Widget Aktif : 4,055
Banner Aktif : 5,738

Domain Dibenarkan: 9,793
Jumlah Artikel : 764,300

Rabu, 4 Jun 2014

01 di gelang patah - Google Blog Search

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

01 di gelang patah - Google Blog Search


Edisi Purba Suasana Pilihanraya <b>di Gelang Patah</b> | mknaceunlimited

Posted: 24 Apr 2014 11:35 PM PDT

Laman Ping.Busuk dibangunkan dan diaturcara oleh pengaturcara kami tersendiri. Sebarang kesulitan, diharap anda dapat menghubungi kami melalui email busuk.org[at]gmail ataupun melalui laman fb kami.

Online user : 3,497
Widget Aktif : 4,055
Banner Aktif : 5,738

Domain Dibenarkan: 9,793
Jumlah Artikel : 764,300

01 di kukup - Google Blog Search

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

01 di kukup - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di kukup</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jun 2014 11:55 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di kukup</b> - Google Blog Search

Posted: 20 May 2014 11:27 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di kukup</b> - Google Blog Search

Posted: 18 May 2014 11:46 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di kukup</b> - Google Blog Search

Posted: 16 May 2014 11:18 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di kukup</b> - Google Blog Search

Posted: 15 May 2014 11:24 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di kukup</b> - Google Blog Search

Posted: 14 May 2014 12:05 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Gegaran <b>di Kukup</b> Laut Pontian akibat pergerakan bawah tanah <b>...</b>

Posted: 09 Jan 2014 03:11 AM PST

- Thursday: 2014-01-09 19:11:29'.

gempa-kukup-laut-pontian-1 gempa-kukup-laut-pontian-2 gempa-kukup-laut-pontian-3

Kejadian dua gegaran yang berlaku di kawasan premis perniagaan di Kukup Laut Pontian, Johor, pada kira-kira jam 8.40 pagi Khamis dipercayai berpunca daripada struktur pergerakan tanah yang tidak stabil di kawasan berkenaan

Ini sekali gus menolak dakwaan khabar angin yang tersebar di laman sosial yang mengatakan kejadian gegaran tersebut berkaitan dengan fenomena gempa bumi

Mengulas lanjut tentang kejadian berkenaan, impak gegaran itu turut menyebabkan kerosakan kepada  empat daripada 16 rumah kedai tiga tingkat di situ rosak

Kerosakan ketara dapat dilihat pada tiang penyokong bangunan berkenaan apabila hampir patah berikutan dua gegaran yang berlaku itu

Kejadian itu dilaporkan berlaku,  ketika orang ramai sedang bersarapan selain berurusan di lokasi berkenaan dan sempat menyelamatkan diri

Malah tiada kemalangan jiwa atau kecederaan dilaporkan.

—————-

Bangunan Retak Di Kukup Laut Pontian Disangka Gempa Bumi

Kira-kira 40 pelanggan sebuah restoran dan penghuni sebuah rumah tumpangan bertempiaran lari apabila secara tiba-tiba dikejutkan dengan bunyi dentuman kuat yang turut menggegarkan sebahagian Terminal Bas Kukup, Pontian, Johor.

Dentuman yang disangka gempa bumi itu dipercayai berpunca daripada struktur bangunan tiga tingkat yang terletak berhampiran tiba-tiba retak.

Tiada Kejadian Gempa Berlaku Di Kawasan Pontian

Sementara itu, Jabatan Meteorologi ketika dihubungi mengesahkan tiada kejadian gempa berlaku di kawasan Pontian.

Gambar: Dua Gegaran Gempa <b>di Kukup</b> Laut Pontian

Posted: 08 Jan 2014 08:22 PM PST

January 9th, 2014 .
.

PONTIAN: Empat daripada 16 rumah kedai tiga tingkat di Kukup Laut di sini, rosak dengan tiang penyokong bangunan berkenaan ada yang hampir patah berikutan dua gegaran yang berlaku tadi.

Kejadian berlaku kira-kira jam 8.40 pagi ketika orang ramai sedang bersarapan selain berurusan di lokasi berkenaan.

Lebih 20 orang pelanggan sebuah kopitiam di situ bertempiaran lari untuk menyelamatkan diri apabila gegaran melanda.

Walau bagaimanapun tiada kecederaan atau kemalangan jiwa dilaporkan.

 

BLOG JOHOR: 01 <b>di kukup</b> - Google Blog Search

Posted: 19 May 2014 11:31 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Seputih Kapas: GEMPA BUMI <b>DI KUKUP</b> LAUT, PONTIAN ?????

Posted: 13 Mar 2014 12:36 PM PDT

PONTIAN: Empat daripada 16 rumah kedai tiga tingkat di Kukup Laut di sini, rosak dengan tiang penyokong bangunan berkenaan ada yang hampir patah berikutan dua gegaran yang berlaku tadi.
Kejadian berlaku kira-kira jam 8.40 pagi ketika orang ramai sedang bersarapan selain berurusan di lokasi berkenaan.
Lebih 20 orang pelanggan sebuah kopitiam di situ bertempiaran lari untuk menyelamatkan diri apabila gegaran melanda.
Walau bagaimanapun tiada kecederaan atau kemalangan jiwa dilaporkan.

01 di kahang - Google Blog Search

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

01 di kahang - Google Blog Search


kecoh pengundi <b>gelang patah</b> cari kit siang <b>di</b> teluk intan - UtaraNews

Posted: 28 May 2014 06:00 AM PDT

Teluk Intan 28 Mei - Pengundi Parlimen Gelang Patah hari ini meminta bantuan untuk mengesan Ahli Parlimen kawasan itu, Lim Kit Siang.

Ketua Pemuda Gerakan Cawangan Vitoria, Rich Koo berkata, beliau menerima sistem pesanan ringkas (SMS) meminta bantuan mengesan Kit Siang yang juga Penasihat DAP pagi tadi.

Mesej berkenaan ditulis dalam bahasa Inggeris berbunyi 'I'm Gelang Patah votes, my member parlimen missing. Please help us find him and ask him come back to service'.

"Saya terima sms ini pagi tadi. Kita harap dapat membantu pengundi yang meminta pertolongan ini untuk mencari ahli parlimen berkenaan di sini," kata Rich.

Rich berkata, pemuda Gerakan akan mengedarkan risalah dan poster bagi membantu mengesan ahli parlimen Gelang Patah itu.

Kit Siang dipercayai berada di Parlimen Teluk Intan bagi membantu kempen calon DAP, Dyana Sofya yang akan bertanding merebut kerusi parlimen itu pada 31 Mei ini.sumber utusan online.

Inilah keistimewaan yang sering kali di miliki oleh wakil-wakil rakyat pembangkang apabila memenangi satu-satu pilihanraya.Mereka hanya akan aktif sewaktu proses kempen sahaja , setelah berjaya mendapat undi maka rakyat di biarkan terkontang - kanting.

Malah pernah satu ketika dulu seorang Ahli Parlimen pembangkang di Pulau Pinang menyatakan urusan untuk memberikan perkhidmatan adalah di bawah tanggungjawab Adun-Adun kerana Ahli Parlimen perlu menumpukan kepada soal negara.

Satu kenyataan dangkal yang akhirnya menyebabkan si Ahli Parlimen tersebut turut tidak mendapat tempat dalam PRU13 yang lalu.

Apa guna mengaku wakil rakyat sekiranya rakyat sukar bertemu wakil mereka ? ~UtaraNews.com 

01 di lok heng - Google Blog Search

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

01 di lok heng - Google Blog Search


kecoh pengundi <b>gelang patah</b> cari kit siang <b>di</b> teluk intan - UtaraNews

Posted: 28 May 2014 06:00 AM PDT

Teluk Intan 28 Mei - Pengundi Parlimen Gelang Patah hari ini meminta bantuan untuk mengesan Ahli Parlimen kawasan itu, Lim Kit Siang.

Ketua Pemuda Gerakan Cawangan Vitoria, Rich Koo berkata, beliau menerima sistem pesanan ringkas (SMS) meminta bantuan mengesan Kit Siang yang juga Penasihat DAP pagi tadi.

Mesej berkenaan ditulis dalam bahasa Inggeris berbunyi 'I'm Gelang Patah votes, my member parlimen missing. Please help us find him and ask him come back to service'.

"Saya terima sms ini pagi tadi. Kita harap dapat membantu pengundi yang meminta pertolongan ini untuk mencari ahli parlimen berkenaan di sini," kata Rich.

Rich berkata, pemuda Gerakan akan mengedarkan risalah dan poster bagi membantu mengesan ahli parlimen Gelang Patah itu.

Kit Siang dipercayai berada di Parlimen Teluk Intan bagi membantu kempen calon DAP, Dyana Sofya yang akan bertanding merebut kerusi parlimen itu pada 31 Mei ini.sumber utusan online.

Inilah keistimewaan yang sering kali di miliki oleh wakil-wakil rakyat pembangkang apabila memenangi satu-satu pilihanraya.Mereka hanya akan aktif sewaktu proses kempen sahaja , setelah berjaya mendapat undi maka rakyat di biarkan terkontang - kanting.

Malah pernah satu ketika dulu seorang Ahli Parlimen pembangkang di Pulau Pinang menyatakan urusan untuk memberikan perkhidmatan adalah di bawah tanggungjawab Adun-Adun kerana Ahli Parlimen perlu menumpukan kepada soal negara.

Satu kenyataan dangkal yang akhirnya menyebabkan si Ahli Parlimen tersebut turut tidak mendapat tempat dalam PRU13 yang lalu.

Apa guna mengaku wakil rakyat sekiranya rakyat sukar bertemu wakil mereka ? ~UtaraNews.com 

01 di pagoh - Google Blog Search

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

01 di pagoh - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di pagoh</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jun 2014 03:03 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di pagoh</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jun 2014 03:33 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Jaga-jaga <b>di</b> RnR <b>Pagoh</b> | Lynn Munir...and i will do it my way

Posted: 22 Apr 2014 12:16 PM PDT

19hb April, aku memutuskan untuk pergi ke Johor. Menziarahi downline aku sekali
gus, menziarahi saudara mara di sana. Aku dan suami bertolak jam 8am dengan harapan
kami dapat sampai di Kota Tinggi dalam pukul 11.30am. Mak cik Azizah akan
menunggu di sana sebelum kami bergerak masuk ke Felda Semencu. Tempat di mana
salah seorang mobile stokis berada. Sepanjang perjalanan hujan renyai-renyai tapi
syukurlah trafik lancar sehinggalah kami sampai di Nilai. Entah mengapa kali ni kami
tidak banyak berbual seperti selalu. Kami hanya berhenti di RnR Pagoh untuk membuang
air kecil sebelum menyambung semula perjalanan. Aku talipon Cik Zizah memberitahu
kelewatan kami kerana keadaan jalanraya yang licin dan hujan renyai yang berterusan.

Keluar dari RnR Pagoh jam menunjukkan pukul 12 tengahari. Suami aku terus pecut.
Aku pulak sibuk membelek talipon untuk membaca mesej dari watsup. Sempat aku jeling
cermin di sebelah kiri dan aku nampak ada kelibat 2 buah kereta di belakang kami yang
berada dalam kelajuan sederhana. Tak semena-mena aku rasa tayar kereta tergelincir
dan kereta kami ditarik ke jurang. Suami aku membalas stering kereta ke arah berlawanan
dan menyebabkan kereta kami berpusing 360 darjah dan memakan keseluruhan 3 lane
di jalan raya. Aku memang sangat cemas dan hanya mampu berdoa supaya kereta
dibelakang merendahkan kelajuannya dan tidak merempuh kami. Dengan mata yang
separuh terpejam aku dapat menyaksikan kereta kami berpusing 3 kali dengan pusingan
360 darjah dengan kelajuan sekitar 130 - 140km. Aku hanya mampu bertawakal dan
menjerit sekuat hati.

Allah Hu Akbar !! Allah Hu Akbar !! Allah Hu Akbar !!!
Cukup 3 kali aku menjerit, suami aku dapat mengawal kereta semula dan
memberhentikan di tepi jalan. Keseluruhan dashboard meter merah. Aku toleh ke belakang,
tak ada kenderaan ! Mungkin mereka nampak apa yang berlaku di depan mereka lalu
memperlahankan kendaraan dan menjaga jarak. Aku toleh ke muka suami aku. Bibirnya
terkunci. Wajahnya jelas terkejut. Aku usap dada dan belakang badannya untuk memulih
kan semangat dan kami duduk di dalam kereta termenung selama beberapa minit. Dan bila
aku perhatikan........, Subhanallah jarak kereta kami berpusing dan terseret itu adalah
sejauh 300 meter. Jika pada wakut itu aku berada di luar kereta pasti aku sujud syukur. Tapi
mengenangkan tempat itu tidak berapa sesuai, aku meminta suami marakan kereta sedikit
ke hadapan. 10 minit selepas itu, keadaan dah lega suami aku start semula enjin kereta
dan kami meneruskan perjalanan. Pagoh km 120- km 122.1, sila ambil
perhatian wahai pemandu-pemandu sekelian.
                                 

                                             Menyajikan adegan lasak di jalan raya

Aku toleh muka suami dan kami saling berpandangan. Suasana seakan terhenti untuk
beberapa minit. " Fuh.....macam dalam filem action Fast and Furious pulak.........
Selalu kita tengok babak tu dalam filem aja. Hari  ni babak stunt tu kita lakunkan sendiri,"
suami aku berkata perlahan. You ok sayang ? Nampak rilex semacam, " suami aku
bertanya kehairanan. Dia pelik melihat aku tidak mengeletar ketakutan. Aku hanya
tersenyum. Aku sendiri pelik bagaimana kami boleh meneruskan perjalanan tanpa
sebarang rasa trauma selepas melalui saat-saat yang hampir saja meragut nyawa kami
berdua tadi. Degupan jantung aku masih dalam ritma biasa ( tidak kencang ), aku
berjaya menahan rasa cemas. Tidak seperti selalu. Rasa takut, cemas dan terperanjat
dapat aku kawal. Malah aku rasakan bunyi degupan jantung aku tidak deras seperti
selayaknya orang yang baru mengalami kejadian yang menakutkan. Mungkin segala
masaalah jantung yang aku alami telah dapat diatasi sejak aku mengamalkan Cellmaxx ???

Sebenarnya ini kali ke dua aku mengalami kejadian serupa sejak belasan tahun yang
lalu. 15 tahun tahun dahulu, 2 km selepas turun dari RnR Pagoh, kereta aku yang hanya
dalam kelajuan 60km ditarik ke arah jurang. Brek kereta tidak berfungsi walau pun
selepas ditekan berkali-kali dan kereta kami melanggar tebing jalan dengan jurang dalam
yang menunggu di bawahnya. Bezanya, waktu itu kami panik. Hanya setelah beberapa
saat baru aku teringat dan mengarahkan adik aku ( yang ketika itu bersama kami )
untuk melaungkan azan dan brek kereta kemudiannya kembali berfungsi. Siapa sangka
aku mengalami kejadian itu lagi buat kali ke dua, di tempat yang sama.

Kata seorang kawan aku yang mengetahui kejadian yang aku alami itu, katanya dia
melihat beberapa kali angin mampat yang memasuki bawah kereta di kawasan yang sama.
Terbaru katanya adalah kereta Proton Iswara yang terbalik di jalan raya di situ disebabkan
angin lintang. Tapi aku amat pasti tiada angin lintang di situ kerana tiada penandanya.
Tiada sebarang bendera angin lintang yang dipasang di kawasan itu.

Kami meneruskan perjalanan dengan pemanduan kereta kami yang bergerak ala tarian
kuda kepang. Kadang aku terasa seolah melakukan tarian zapin di atas jalan raya yang
licin. Aku katakan begitu, kerana setiap kali tayar kereta menyentuh air di atas jalan,
stering kereta terpusing sendiri. Suami aku kena pegang stering kereta kuat-kuat kerana
tak mahu ia lari. Tayar kereta tidak lagi mencengkap. Dan kami masih perlu menempuh
perjalanan sejauh 129km untuk sampai ke bandar Kulai. Akibat aksi drift lasak yang
yang dashyat tu kami terpaksa mengganti 2 biji tayar kereta di bahagian belakang
yang kehilangan bunga dan dah keluarbenang kereta, sebelum meneruskan perjalanan
 ke Kota Tinggi. Kopak RM 750.00

Mungkin Tuhan masih sayangkan kami berdua. Aku tak dapat membayangkan bagaimana
keadaan anak-anak kami andai kami terus pergi dijemput Tuhan ketika itu. Sepatah kata
adik ipar aku bila kami bercerita tentang kejadian itu, " jawabnya........, kami pakat ambik
sorang satu lah bela anak-anak sedara."

Malam itu sewaktu menziarah seorang kenalan baru yang pernah 3 kali kemalangan dan
koma, dia mengajarkan aku satu lagi petua yang tidak pernah aku ketahui. Jika biasanya
setiap kali memegang stering kereta dan menaiki kenderaan aku akan mulakan dengan
bacaan basmallah, dengan syahadah, dengan doa menaiki kenderaan dan surah Al-Ikhlas
3 kali........, nampaknya kini aku akan mengamalkan satu lagi petua baru. Keluarlah dari
pintu rumah dengan bacaan Al-fatihah dan sedekahkan kepada roh ibu bumi. Kerana setiap
benda di sekeliling kita mempunyai roh. Andai ditakdirkan satu hari nanti kita mengalami
kemalangan, jika Allah izinkan bumi yang akan menyambut tubuh kita tanpa sebarang cacat
cela jasad walaupun mungkin hayat kita berakhir di jalan raya. Dan aku yakin kepada
petuanya itu.


BLOG JOHOR: 01 <b>di pagoh</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2014 03:03 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Khir Khalid: Peristiwa Dan Pengajaran <b>Di</b> Lebuhraya PLUS <b>Pagoh</b> <b>...</b>

Posted: 27 Apr 2014 08:18 AM PDT

Assalamualaikum w.b.t & Selamat Sejahtera.
Pada minggu lepas, hati aku tersentap membaca pengalaman dari seorang sahabat blogger kak Lynn Munir tentang peristiwa yang beliau sekeluarga alami di R&R lebuhraya PLUS Pagoh. Betul-betul buat aku sentap. Boleh baca entri beliau di >>>  SINI.
Bukan saja-saja nak cerita, tetapi terpanggil untuk berkongsi peringatan dan pengajaran. Peristiwa yang berlaku ketika usia aku 23 tahun, diwaktu aktiviti berkereta 'modified' menjadi salah satu aktiviti kegemaran. Dengan pendapatan ketika itu yang agak stabil, banyak juga duit yang lebur untuk kereta… dari Satria, Civic Dolphin, Accord hinggalah C230 keluaran 1999 yang akhirnya terpaksa aku batalkan hasrat untuk "convert" ke model E36 sport disebabkan kegawatan… Kepada yang mengenali, pasti tahu pengalaman kami diwaktu 'team' Chicago Bears dan Putera Racing menjadi perbualan kaki-kaki kereta.
Gambar di atas adalah antara kereta yang pernah aku miliki. Kejadian yang memberi pengajaran ini berlaku pada 24 Disember 1999 sekitar jam 11:45 malam… beberapa minit sebelum tarikh sambutan perayaan Krismas. Aku dalam perjalanan pulang ke kampung halaman bersama-sama isteri yang ketika itu sarat mengandung. Aku memandu dengan laju, mungkin disebabkan darah muda masih mereju dalam diri. Meluncur di lorong kanan dari Kuala Lumpur sehinggalah melepasi R&R Pagoh dan mendekati sebuah kereta Daihatsu Charade yang bergerak di lorong kiri lebuhraya. Namun apabila aku hendak memotong, Charade itu meluncur laju seolah-olah mengajak aku 'bermain'.
Atas bebelan isteri, aku memperlahankan kereta dalam kelajuan menurun 175 km sejam. Hati aku terdetik memikirkan bagaimana sebuah model Daihatsu Charade keluaran awal 80an boleh selaju itu tanpa sebarang modifikasi… segalanya standard.. Dari suluhan lampu kereta, jelas kelihatan warna putih kusam dengan karat dan lubang di badan kereta. Charade itu terus meluncur di lorong kiri mengikut kelajuan aku tetapi sedikit dihadapan. Ini menyukarkan aku untuk ke lorong kiri mahupun memecut lebih laju lagi.
Dengan perasaan geram… aku menaikkan lampu (beam). Alangkah terkejut bila mendapati kereta itu tidak mempunyai pemandu.. betul!!.. jelas nampak steering dan seat yang kosong. Tergamam… aku cuba memperlahankan kereta, namun brek aku tidak mencengkam… kereta aku meluncur terus hingga secara tiba-tiba, steering aku disentap ke arah kiri. Cuba bertindak balas membuatkan kereta aku terhoyong hayang hilang kawalan. Akhirnya kereta aku merempuh besi penghadang lebuhraya dan melambung 360 darjah berputar ke udara.
Kereta aku mendarat terhumban dibahagian hadapan dalam keadaan terbalik. Jelas kelihatan percikan api akibat geselan besi kereta kerana terseret dengan jalan sebelum ia terhenti hampir 100 meter dari tempat rempuhan. Mujur isteri aku masih melekat di seatnya kerana tali pinggang keledar yang dipakai. Aku tidak memakai tali pinggang keledar... hanya berpaut pada steering dan badan aku terlantar dibumbung kereta. Huhh.. Alhamdulillah.. semuanya kuasa Allah swt. Kami selamat tanpa sebarang kecederaan… Sekiranya aku tak silap, kejadian ini berlaku di kilometer 137.8, lebuhraya PLUS Pagoh arah selatan.
Dipendekkan cerita… ketika aku membuat laporan kemalangan di balai polis Pagoh. Pegawai yang mengambil laporan terlebih dahulu berkata… "kalau kat Karak sibuk dengan kereta Wolkswagen buruk, kat sini kita ada Charade lama encik.." Menurut beliau lagi… "lebuhraya kat Pagoh ni memang bersetan.. banyak benda halus… itu pun kalau encik nak percayalah"… "saya cakap sebagai kawan je ni, lagi pun ramai yang kena… ada yang selamat, ada yang innalillah…". Menurut beliau lagi, pada minggu lepas dan dua minggu sebelumnya juga telah berlaku kemalangan di kawasan sekitar. Tetapi kedua-dua kemalangan itu telah meragut semua nyawa.
Kini, minat aku terhadap dunia kereta dan trend 'fast & furious' ni dah lama terkubur. Ia menambahkan lagi keinsafan setelah isteri aku selamat melahirkan anak pertama pada tahun 2000. Namun, ada satu perkara yang aku musykil sehingga kini tentang suasana semasa kemalangan itu. Sewaktu kesibukan kereta lain berhenti, menolong serta kesibukan lori tunda menarik kereta… boleh ada ramai budak-budak kecil bermain berkejar-kejaran di kawasan semak dengan semua hanya memakai seluar pendek pada sekitar jam 12 malam. Tambahan lagi, tiada perkampungan yang terdapat di kawasan sekitar. Pagar, parit besar dan semak telah memisahkan antara kawasan PLUS dengan gaung, belukar dan ladang kelapa sawit yang gelap gelita.
Biarpun ada kawan-kawan yang mempersendakan atau mempersoalkan cerita aku tentang budak-budak itu. Ada juga yang cakap.."dah accident ada mistik la pulak".. lantak koranglah nak percaya ke tak... Sesungguhnya, kejadian pelik itu memang berlaku. Ia menjadi persoalan yang meninggalkan aku dan isteri dalam kemusykilan sehingga ke hari ini. Apa pun beringatlah kalau lalu di kawasan tersebut.
Justeru, ingin aku bertanya, ada tak sesiapa diantara pembaca sekelian yang pernah berentap dengan Charade putih ni di Hiway Pagoh?... Berhati-hatilah.  
Haru-biru, ngeri, pelik, musykil... semuanya menjadi pengajaran untuk aku sentiasa beringat. Syukur Alhamdulillah kerana masih dikurniakan kehidupan buat kami… Subhanallah walhamdulillah.

Salam Hormat, Salam Berkat. 

BLOG JOHOR: 01 <b>di pagoh</b> - Google Blog Search

Posted: 25 May 2014 04:29 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di pagoh</b> - Google Blog Search

Posted: 17 May 2014 03:15 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di pagoh</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2014 03:03 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Khir Khalid: Peristiwa Dan Pengajaran <b>Di</b> Lebuhraya PLUS <b>Pagoh</b> <b>...</b>

Posted: 27 Apr 2014 08:18 AM PDT

Assalamualaikum w.b.t & Selamat Sejahtera.
Pada minggu lepas, hati aku tersentap membaca pengalaman dari seorang sahabat blogger kak Lynn Munir tentang peristiwa yang beliau sekeluarga alami di R&R lebuhraya PLUS Pagoh. Betul-betul buat aku sentap. Boleh baca entri beliau di >>>  SINI.
Bukan saja-saja nak cerita, tetapi terpanggil untuk berkongsi peringatan dan pengajaran. Peristiwa yang berlaku ketika usia aku 23 tahun, diwaktu aktiviti berkereta 'modified' menjadi salah satu aktiviti kegemaran. Dengan pendapatan ketika itu yang agak stabil, banyak juga duit yang lebur untuk kereta… dari Satria, Civic Dolphin, Accord hinggalah C230 keluaran 1999 yang akhirnya terpaksa aku batalkan hasrat untuk "convert" ke model E36 sport disebabkan kegawatan… Kepada yang mengenali, pasti tahu pengalaman kami diwaktu 'team' Chicago Bears dan Putera Racing menjadi perbualan kaki-kaki kereta.
Gambar di atas adalah antara kereta yang pernah aku miliki. Kejadian yang memberi pengajaran ini berlaku pada 24 Disember 1999 sekitar jam 11:45 malam… beberapa minit sebelum tarikh sambutan perayaan Krismas. Aku dalam perjalanan pulang ke kampung halaman bersama-sama isteri yang ketika itu sarat mengandung. Aku memandu dengan laju, mungkin disebabkan darah muda masih mereju dalam diri. Meluncur di lorong kanan dari Kuala Lumpur sehinggalah melepasi R&R Pagoh dan mendekati sebuah kereta Daihatsu Charade yang bergerak di lorong kiri lebuhraya. Namun apabila aku hendak memotong, Charade itu meluncur laju seolah-olah mengajak aku 'bermain'.
Atas bebelan isteri, aku memperlahankan kereta dalam kelajuan menurun 175 km sejam. Hati aku terdetik memikirkan bagaimana sebuah model Daihatsu Charade keluaran awal 80an boleh selaju itu tanpa sebarang modifikasi… segalanya standard.. Dari suluhan lampu kereta, jelas kelihatan warna putih kusam dengan karat dan lubang di badan kereta. Charade itu terus meluncur di lorong kiri mengikut kelajuan aku tetapi sedikit dihadapan. Ini menyukarkan aku untuk ke lorong kiri mahupun memecut lebih laju lagi.
Dengan perasaan geram… aku menaikkan lampu (beam). Alangkah terkejut bila mendapati kereta itu tidak mempunyai pemandu.. betul!!.. jelas nampak steering dan seat yang kosong. Tergamam… aku cuba memperlahankan kereta, namun brek aku tidak mencengkam… kereta aku meluncur terus hingga secara tiba-tiba, steering aku disentap ke arah kiri. Cuba bertindak balas membuatkan kereta aku terhoyong hayang hilang kawalan. Akhirnya kereta aku merempuh besi penghadang lebuhraya dan melambung 360 darjah berputar ke udara.
Kereta aku mendarat terhumban dibahagian hadapan dalam keadaan terbalik. Jelas kelihatan percikan api akibat geselan besi kereta kerana terseret dengan jalan sebelum ia terhenti hampir 100 meter dari tempat rempuhan. Mujur isteri aku masih melekat di seatnya kerana tali pinggang keledar yang dipakai. Aku tidak memakai tali pinggang keledar... hanya berpaut pada steering dan badan aku terlantar dibumbung kereta. Huhh.. Alhamdulillah.. semuanya kuasa Allah swt. Kami selamat tanpa sebarang kecederaan… Sekiranya aku tak silap, kejadian ini berlaku di kilometer 137.8, lebuhraya PLUS Pagoh arah selatan.
Dipendekkan cerita… ketika aku membuat laporan kemalangan di balai polis Pagoh. Pegawai yang mengambil laporan terlebih dahulu berkata… "kalau kat Karak sibuk dengan kereta Wolkswagen buruk, kat sini kita ada Charade lama encik.." Menurut beliau lagi… "lebuhraya kat Pagoh ni memang bersetan.. banyak benda halus… itu pun kalau encik nak percayalah"… "saya cakap sebagai kawan je ni, lagi pun ramai yang kena… ada yang selamat, ada yang innalillah…". Menurut beliau lagi, pada minggu lepas dan dua minggu sebelumnya juga telah berlaku kemalangan di kawasan sekitar. Tetapi kedua-dua kemalangan itu telah meragut semua nyawa.
Kini, minat aku terhadap dunia kereta dan trend 'fast & furious' ni dah lama terkubur. Ia menambahkan lagi keinsafan setelah isteri aku selamat melahirkan anak pertama pada tahun 2000. Namun, ada satu perkara yang aku musykil sehingga kini tentang suasana semasa kemalangan itu. Sewaktu kesibukan kereta lain berhenti, menolong serta kesibukan lori tunda menarik kereta… boleh ada ramai budak-budak kecil bermain berkejar-kejaran di kawasan semak dengan semua hanya memakai seluar pendek pada sekitar jam 12 malam. Tambahan lagi, tiada perkampungan yang terdapat di kawasan sekitar. Pagar, parit besar dan semak telah memisahkan antara kawasan PLUS dengan gaung, belukar dan ladang kelapa sawit yang gelap gelita.
Biarpun ada kawan-kawan yang mempersendakan atau mempersoalkan cerita aku tentang budak-budak itu. Ada juga yang cakap.."dah accident ada mistik la pulak".. lantak koranglah nak percaya ke tak... Sesungguhnya, kejadian pelik itu memang berlaku. Ia menjadi persoalan yang meninggalkan aku dan isteri dalam kemusykilan sehingga ke hari ini. Apa pun beringatlah kalau lalu di kawasan tersebut.
Justeru, ingin aku bertanya, ada tak sesiapa diantara pembaca sekelian yang pernah berentap dengan Charade putih ni di Hiway Pagoh?... Berhati-hatilah.  
Haru-biru, ngeri, pelik, musykil... semuanya menjadi pengajaran untuk aku sentiasa beringat. Syukur Alhamdulillah kerana masih dikurniakan kehidupan buat kami… Subhanallah walhamdulillah.

Salam Hormat, Salam Berkat. 

Selasa, 3 Jun 2014

01 di parit sulong - Google Blog Search

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

01 di parit sulong - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di lok heng</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jun 2014 08:11 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

PRKTelukIntan :Kecoh Pengundi <b>Gelang Patah</b> Cari Kit Siang <b>Di</b> <b>...</b>

Posted: 28 May 2014 06:14 PM PDT

d6c5de52-7992-4a32-9d28-a94efd71e4d4_400Teluk Intan – Pengundi Parlimen Gelang Patah hari ini meminta bantuan untuk mengesan Ahli Parlimen kawasan itu, Lim Kit Siang.

Ketua Pemuda Gerakan Cawangan Vitoria, Rich Koo berkata, beliau menerima sistem pesanan ringkas (SMS) meminta bantuan mengesan Kit Siang yang juga Penasihat DAP pagi tadi.

Mesej berkenaan ditulis dalam bahasa Inggeris berbunyi 'I'm Gelang Patah votes, my member parlimen missing. Please help us find him and ask him come back to service'.

"Saya terima sms ini pagi tadi. Kita harap dapat membantu pengundi yang meminta pertolongan ini untuk mencari ahli parlimen berkenaan di sini," kata Rich.

Rich berkata, pemuda Gerakan akan mengedarkan risalah dan poster bagi membantu mengesan ahli parlimen Gelang Patah itu.

Kit Siang dipercayai berada di Parlimen Teluk Intan bagi membantu kempen calon DAP, Dyana Sofya yang akan bertanding merebut kerusi parlimen itu pada 31 Mei ini.sumber utusan online.

Inilah keistimewaan yang sering kali di miliki oleh wakil-wakil rakyat pembangkang apabila memenangi satu-satu pilihanraya.Mereka hanya akan aktif sewaktu proses kempen sahaja , setelah berjaya mendapat undi maka rakyat di biarkan terkontang – kanting.

Malah pernah satu ketika dulu seorang Ahli Parlimen pembangkang di Pulau Pinang menyatakan urusan untuk memberikan perkhidmatan adalah di bawah tanggungjawab Adun-Adun kerana Ahli Parlimen perlu menumpukan kepada soal negara.

Satu kenyataan dangkal yang akhirnya menyebabkan si Ahli Parlimen tersebut turut tidak mendapat tempat dalam PRU13 yang lalu.

Apa guna mengaku wakil rakyat sekiranya rakyat sukar bertemu wakil mereka?

01 di bekok - Google Blog Search

0 ulasan
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

01 di bekok - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 17 May 2014 09:23 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 16 May 2014 09:12 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Apr 2014 09:11 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Mar 2014 09:18 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Mar 2014 09:54 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Mar 2014 09:27 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Feb 2014 09:33 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Feb 2014 09:18 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Jan 2014 09:08 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jan 2014 09:22 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Hantu Gentayangan <b>Di</b> Halaman Rumah - kampung melayu <b>bekok</b>

Posted: 26 Nov 2013 05:26 AM PST

[unable to retrieve full-text content]KAMPUNG MELAYU BEKOK. IKLAN. alt/text gambar. Selasa, 26 November 2013. Hantu Gentayangan Di Halaman Rumah. Dicatat oleh 1BEKOK di Selasa, November 26, 2013 · E-melkan IniBlogThis!Kongsi ke TwitterKongsi ke Facebook.

KAMPUNG MELAYU <b>BEKOK</b>: Ayuh bersatulah berdiri teguh <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 08 Jan 2014 02:09 AM PST

Parti politik dan pertubuhan bukan kerajaan antara yang mengadakan bantahan terhadap tindakan Paderi Lawrence Andrew yang mahu menggunakan kalimah Allah di gereja-gereja Selangor, baru-baru.
TINDAKAN Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dilakukan setelah terdesak.
Terdesak kerana Pas, parti yang kononnya memperjuangkan Islam, tidak mahu mempercayai wujudkan gejala penyebaran al-Kitab Bible kepada anak-anak muda kita.
Sebenarnya, setelah berkecimpung selama 25 tahun dengan dunia kewartawanan ini, saya cukup masak dengan kerenah Pas ini. Ia cakap tak serupa bikin.
Riuh sekampung, hasilnya tiada. Yang ada ialah untuk menyemai kebencian kepada orang ramai, terutamanya umat Melayu Islam. Tujuannya ialah supaya orang Melayu menyokong mereka. Untuk apa, untuk politik totok mereka semata-mata.
Apabila tibanya isu seperti JAIS ini mereka sanggup memutar-belit perkataan demi memelihara hati rakan-rakan cauvinis DAP dan PKR.
Wahai pembaca sekelian. Sudah banyak kali Pas berkelakuan sedemikian. Sejak puluhan tahun lalu.
Isu hudud diadu-dombakan setiap kali pilihan raya sahaja untuk membuka mata rakyat Melayu supaya membenci pemerintah. Mereka menuduh Pusat tidak mahu melaksanakan undang-undang itu.
Namun, amat dikesalkan di Kelantan sendiri, negeri yang mereka perintah sejak pilihan raya umum 1990 -- tidak pula dilaksanakan, walaupun secebis kecil daripada undang-undang itu.
Memang benar orang politik ini banyak cakap "tapi tak serupa bikin".
Bayangkan para juak-juaknya berkata serbuan JAIS adalah bagi mengalih perhatian rakyat kepada isu barang naik! Astagfirullah, macam itu sekali.
Sebagai orang Islam, saya melihat telah berlaku cubaan demi cubaan pihak gereja yang cuba mencabar umat Islam, terutamanya di Selangor, sejak kerajaan pakatan pembangkang ini memerintah. Gerejanya semakin berani dan paderi mereka juga sudah ke hadapan.
Dulu perkara-perkara mengarut ini tidak pernah kedengaran. Walaupun ada, namun bukan secara terbuka seperti ini.
Kini gerakan pendakwahan Kristian ini sudah berani. Mengapa mereka terlalu berani?
Pengedaran Bible versi bahasa Melayu dilakukan secara terbuka di Shah Alam dan tempat-tempat lain di Selangor. Adakah Selangor memberi perlindungan kepada mereka? Apakah ada orang-orang tertentu dalam politik mereka juga menjadi penggerak kepada pendakwahan ini?
Saya rasa Datuk Dr. Hasan Ali, bekas Exco Selangor ada jawapannya. Beliau telah menolak prinsipnya demi agama Islam yang suci. Tetapi bagi orang Pas ini, apabila Dr. Hasan bercakap benar, dia dicap sebagai fitnah, zalim dan pembohong!
Itulah Pas, yang mula saya kenali daripada lubuknya sendiri di Kelantan, semasa dihantar bertugas di sana 23 tahun lalu. Nik Aziz Nik Mat baru masuk ke pejabat Menteri Besar dan Husam Musa masih berhingus lagi.
Sepanjang berada di situ selama kurang 2 tahun, negeri itu penuh dengan politiking. Siang malam cakap politik. Orang itu kafir, orang itu taghut, orang itu zalim, orang itu masuk neraka. Semua yang jahat ialah kerajaan Pusat dan orang UMNO. Hanya mereka yang masuk syurga.
Selama satu generasi itulah rakyat Kelantan diindoktrinasikan otak dan fikiran mereka. Yang putih jadi hitam, yang hitam jadi putih.
Saya bercakap berdasarkan pengalaman, pemerhatian dan terbabit secara langsung dengan mereka.
Itu pasal apabila JAIS mengambil tindakan itu, ia terus disalahkan. JAIS tidak demokratik walaupun ia mengikut peraturan undang-undang dan Perlembagaan.
JAIS dulu semasa di bawah kerajaan yang dijatuhkan, tidak pernah diperlakukan sebegini. Agama Islam terus semarak, dan institusi surau dan masjid berkembang pesat. Mengapa kini ia berlaku semasa di bawah Pas?
Apakah Pas malu apabila berita rampasan Bible itu telah menjadi berita dunia? Apakah DAP dan PKR sangat marah?
Apa yang takut sangat, kitab suci al-Quran pun pernah dibakar, dipijak-pijak, dihina oleh Paderi Terry Jones dari Gereja Dove World Outreach Center, Florida di Amerika Syarikat.
Penghinaan itu lebih dahsyat lagi daripada hanya merampas kitab Bible yang dilakukan mengikut undang-undang.
Jangan butakan mata-hati kita semua. Pihak musuh hanya mahu memecah belah umat Melayu Islam. Itu adalah grand design atau agenda besar mereka. Itu semua ialah cubaan neokolonisasi, penjajahan baru mereka bagi menukar sepenuhnya rejim Melayu Islam di negara ini.
Pas masih tidak sedarkah dan terus berfungsi atas dasar politik semata-mata. Mereka sudah tiada perasaan.
Wahai rakyat yang waras, marilah kita menyokong JAIS.
Jangan biarkan ia keseorangan -- dihentam, dibalun, dipersendakan. Bersatu teguh, bercerai roboh!- sumber

#Semasa :Helikopter Terhempas Akan Dibawa Keluar Empangan <b>...</b>

Posted: 02 Feb 2014 02:30 AM PST

JOHOR BAHARU: Helikopter Agusta A-109 LUH milik Pasukan Udara Tentera Darat (PUTD) yang rosak teruk ketika membuat pendaratan cemas di Empangan Bekok pada malam Khamis lepas akan cuba dibawa keluar hari ini, menurut sumber ketenteraan, Ahad.

Katanya, usaha membawa keluar helikopter peninjau buatan konglomerat pertahanan Eropah itu dipercayai bermula sejak semalam melibatkan beberapa aset Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dari Kuantan, Pahang dan Gemas, Negeri Sembilan.

"Helikopter yang rosak teruk itu akan cuba dibawa keluar daripada lokasi pendaratan cemasnya hari ini, sebelum dibawa ke pangkalan PUTD di Kem Mahkota, Kluang," kata sumber itu kepada Bernama.

Katanya, usaha membawa keluar itu helikopter itu akan dibantu kenderaan perisai "Armoured Recovery Vehicle" (ARV) sama ada jenis "Adnan" atau "Pendekar" dan kenderaan "load loader" dari kem tentera di Gemas dan Kuantan.

Menurut sumber itu lagi, kenderaan perisai ARV milik tentera itu terpaksa digunakan untuk operasi membawa keluar helikopter terbabit berikutan keadaan bentuk muka bumi lokasi kejadian yang mencabar.

Pada malam Khamis lepas, helikopter Agusta A-109 PUTD yang sedang dalam penerbangan latihan malam terpaksa membuat pendaratan cemas di sebuah lokasi berhutan berhampiran Empangan Bekok.

Juruterbang dan tiga penumpang helikopter terbabit bagaimanapun tidak mengalami kecederaan serius.

Kesan daripada impak pendaratan cemas itu, helikopter terbabit mengalami kerosakan teruk dengan bahagian ekor serta bilah kipasnya terputus dua, manakala komponen tayar untuk pendaratan juga mengalami kerosakan.

Bernama difahamkan seorang daripada penumpang helikopter itu merupakan pegawai tentera asing berpangkat Leftenan Kolonel, manakala tiga lain adalah pegawai tentera tempatan iaitu dua Mejar dan seorang Kapten.

PUTD, yang merupakan cabang Tentera Darat memiliki 11 buah helikopter peninjau ringan Agusta A-109 LUH yang berpangkalan di Kem Mahkota, Kluang.

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Feb 2014 09:23 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jan 2014 09:33 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jan 2014 09:04 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Dec 2013 09:13 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Dec 2013 09:35 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Nov 2013 09:15 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Nov 2013 09:49 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Oct 2013 10:28 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Sep 2013 09:37 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Sep 2013 09:35 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Sep 2013 09:02 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Aug 2013 09:32 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Mandi manda <b>di</b> Sg.Bantang, <b>Bekok</b> | Cucu Nelayan

Posted: 02 Feb 2013 05:08 AM PST

Cerita ni dah lama berlaku sebenarnya..tahun lepas kami merancang nak ke air terjun di gunung ledang, tapi disebabkan pada waktu itu, sedang musim hujan dan demi keselamatan, kami pun ubah plan untuk ke Sungai Bekok. Kat mana sg.bekok ni ek? Aku first time dengar walaupun dah lama dok kat johor ni. Ok kalau nak tau, korang google la sendiri ye sebab aku pun tak tau kedudukannya yang sebenar, hehe..Tapi secara kasarnya, sg.bantang ni terletak di antara ayer hitam dan batu pahat. Selepas ni aku akan gunakan nama sg.bekok sebab lebih sedap disebut, hehe..

Aku pergi dengan wife dan ofismate wife aku, semangat betul diorang ni, maklumlah semua bujang-bujang lagi, excited terlebih..hehe, yang dah kawen cuma aku je. Kami pergi dengan tiga kereta, mula-mula tu konvoi, tapi seperti yang aku katekan tadi, yang bujang-bujang ni excited terlebih, so diorang dah dok pecut meninggalkan kami, tapi takpelah, nanti jumpa jugak kan?

Perjalanan dari skudai ke sg.bekok mengambil masa lebih kurang dua jam. Jalan nya ok, tak susah, dari simpang empat ayer hitam tu, ikut jalan biasa menghala ke yong peng, nanti korang akan jumpa signboard ke kanan untuk ke sg.bekok. Pemandangan memang cantik, nyaman je..suasana kampung..

Dipendekkan cerita, kami pun sampailah di sg.bekok. Di hulu sungai memang ramai sangat orang dengan keluarga bawa anak-anak bermandi manda sambil berkelah. Memang best kawasan ni, air sungai yang sejuk, kawasan cetek, memang sesuailah untuk bawa anak-anak. Tapi kami ni yang konon-konon dah dewasa nak cuba panjat tinggi lagi, hajatnya nak mandi kat air terjun, tapi panjat punye panjat, tak sampai-sampai ke puncak, badan dah penat, hati dah tak sabar nak terjun ke dalam sungai yang sejuk tu. Jadi kami pun ambil keputusan untuk berhenti memanjat dan buat semua persiapan untuk mandi. Aku pun dirikan khemah igloo yang baru je beli sempena nak ke sini, manalah tau kot2 ade sape-sape nak tukar baju atau lepak-lepak ke..jadi tanpa membuang masa, jo, tengok gambar-gambar kami di sg.bekok:

Jadi itulah kisah kami di sg.bekok, memang best..tak boleh lupa kesejukan air sungainye..lama jugalah kitorang lepak berendam..dah keluar sungai, masuk balik sungai..macam tulah sampai kecut kulit-kulit ni..kepada anda semua memang tak rugi datang ke sini, bawalah anak-anak, kawan-kawan..memang best!

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Sep 2013 09:10 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Sep 2013 09:31 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

KAMPUNG MELAYU <b>BEKOK</b>: Kembara Mahkota Johor (KMJ) 2013 <b>...</b>

Posted: 26 Aug 2013 05:59 AM PDT

mantan penghulu mukim bekok tok latif
tiga antara mantan penghulu mukim bekok

sibuk membuat persiapan di khemah mukim bekok
antara peserta 1 kominiti mukim bekok

membuat & menggoreng kuih dederam sambil dipantau

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Sep 2013 09:31 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

KAMPUNG MELAYU <b>BEKOK</b>: Kembara Mahkota Johor (KMJ) 2013 <b>...</b>

Posted: 26 Aug 2013 05:59 AM PDT

mantan penghulu mukim bekok tok latif
tiga antara mantan penghulu mukim bekok

sibuk membuat persiapan di khemah mukim bekok
antara peserta 1 kominiti mukim bekok

membuat & menggoreng kuih dederam sambil dipantau

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Feb 2014 09:06 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Feb 2014 09:40 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Jan 2014 09:08 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jan 2014 09:22 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Hantu Gentayangan <b>Di</b> Halaman Rumah - kampung melayu <b>bekok</b>

Posted: 26 Nov 2013 05:26 AM PST

[unable to retrieve full-text content]KAMPUNG MELAYU BEKOK. IKLAN. alt/text gambar. Selasa, 26 November 2013. Hantu Gentayangan Di Halaman Rumah. Dicatat oleh 1BEKOK di Selasa, November 26, 2013 · E-melkan IniBlogThis!Kongsi ke TwitterKongsi ke Facebook.

KAMPUNG MELAYU <b>BEKOK</b>: EKSKLUSIF!!! <b>Di</b> mana letaknya <b>...</b>

Posted: 27 Jan 2014 04:45 AM PST

MULANYA saya cuba bersangka baik dengan apa yang menimpa seorang guru mualaf di SJKC Nan Ya, Kota Tinggi, Johor, atas nama dakwah. Tetapi setelah lama mengikuti isu ini, ditambah oleh sebuah syarikat pembinaan yang menghalau artis bertudung dalam majlisnya, menjadikan saya jadi geram.

Mana tidaknya, lembaga sekolah tersebut telah memaksa guru mualaf untuk membuka tudungnya dan diancam keselamatannya jika tidak berbuat demikian.

Sedihnya, apabila guru tersebut melaporkan kepada pihak berkuasa, beliau ditukarkan serta-merta ke sekolah lain.

Peliknya, tiada tindakan tegas dikenakan terhadap kepimpinan SJKC tersebut. Mana keberanian kita? Mana dia pemimpin yang memperjuangkan Islam dan hak asasi manusia ini? Kejam sungguh kita semua. Kena pada orang Islam, tak apa. Kena pada bukan Islam, heboh 1Malaysia.

Saya ingatkan orang bukan Islam telah insaf dan memahami perkara asas mengenai Islam. Maklumlah sudah lama tinggal di tanah air tercinta ini. Paling kurang memahami kedudukan Islam selaku agama negara. Rupa-rupanya tidak.

Apabila ada desakan mahukan tindakan disiplin diambil terhadap ahli lembaga sekolah tersebut, maka kita pun berkata ini isu kecil dan hanya permainan politik untuk mengalihkan pandangan rakyat dari isu ekonomi yang lebih meruncing.

Apa semua ini? Lebih meloyakan, ketika pengerusi lembaga dan guru besar sekolah tersebut memohon maaf secara terbuka, maka kita pun beramai-ramai datang memberikan sokongan dan tepukan.

Sambil bersalaman dengan guru mualaf tersebut, guru besar itu berkata: "Saya harap isu ini selesai dan dapatlah kita semua hidup dalam harmoni, sesuai dengan slogan 1Malaysia". Kita pun tutup fail. Wah… senang sungguh.

Mudah sangat hidup di Malaysia. Bila bukan Islam buat salah, minta maaf, selesai, atas alasan 1Malaysia. Bila kita buat silap, maka dikatakan bertentangan dengan 1Malaysia. Maka kita terus salah, mereka terus betul.

Apakah kita sudah lupa isu pengetua SMK Tunku Abdul Rahman, Kulaijaya yang didakwa mengeluarkan 'ucapan rasis' pada tahun 2010? Seluruh media ultra kiasu menghentam habis-habisan pengetua tersebut. Langsung tidak diberikan peluang untuk membela diri. Desakan demi desakan dilakukan agar beliau dipecat dan ditukar.

Julai dan Ogos 2013, pengetua SMK Alam Megah, Shah Alam, turut menerima nasib sama kerana dikatakan memberi ucapan rasis. September 2013, guru penolong kanan SMK Engku Husin Semenyih, Kajang, pun turut menjadi mangsa.

Pada Julai 2013 apabila gambar murid bukan Islam SK Sri Pristana "makan di tandas" semasa bulan Ramadan tersebar, sekali lagi seluruh media ultra kiasu dikerah untuk melondehkan isu tersebut sehingga habis FB guru besar turut digodam.

Pelbagai tuduhan dibuat tanpa langsung memberi peluang kepada beliau membela diri. Beliau dan keluarga dimalukan, dihina dan dikecam sehingga anak beliau sendiri merayu dan menulis di status FB jangan diganggu ayah beliau lagi.

Namun, dalam isu guru mualaf dan SJKC ini, semua media ultra kiasu senyap sepi. Kenapa tidak sensasikan isu ini dan memaksa guru besarnya dipindahkan atau meletakkan jawatan? Jawapannya mudah, mereka sekapal.

Saya yakin, penghinaan ke atas guru mualaf tersebut, dan artis bertudung, sengaja dilakukan. Peliknya, guru mualaf tersebut yang ditukarkan ke sekolah lain, bukan guru besar itu.

Lebih menjengkelkan lagi, ketika isu ini dibangkitkan, kita diminta sabar, siasat dahulu, jangan bertindak terburu-buru, perlu berhikmah dan bermacam-macam alasan. Inilah sifat orang Melayu, terlalu bertolak ansur, sehingga ditolak beransur-ansur.

Benar, memaafkan seseorang itu satu sifat yang baik. Tetapi itu bukan bermakna, pesalah boleh terlepas begitu sahaja.

Masih ingatkah kita pada zaman Nabi, apabila seorang Muslimah dipermainkan oleh Yahudi sehingga terselak kain dan menampakkan auratnya? Apa tindakan selepas itu? Jawapannya, perang.

Hari ini kita tidaklah sampai ke peringkat perang. Tetapi menjadi tanggungjawab seorang pemimpin negara untuk memastikan bahawa tidak ada mana-mana rakyat Islam di bawah pemerintahannya dianiaya oleh musuh-musuh Islam.

Ingatlah! maruah dan keadaan umat Islam semakin tercabar. Malangnya, tiada pemimpin yang berani bangkit dan dengan tegas bersuara mempertahankan maruah umat Islam yang tercalar. Lebih menyedihkan, penghinaan itu berlaku di bumi kita sendiri yang berasaskan Melayu dan Islam -  sumber

Helikopter PUTD cuba dibawa keluar dari Empangan <b>Bekok</b> <b>...</b>

Posted: 02 Feb 2014 08:24 AM PST

JOHOR BAHARU: Helikopter Agusta A-109 LUH milik Pasukan Udara Tentera Darat (PUTD) yang rosak teruk ketika membuat pendaratan cemas di Empangan Bekok pada malam Khamis lepas akan cuba dibawa keluar hari ini (semalam), menurut sumber ketenteraan hari ini (semalam).

Katanya, usaha membawa keluar helikopter peninjau buatan konglomerat pertahanan Eropah itu dipercayai bermula sejak kelmarin melibatkan beberapa aset Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dari Kuantan, Pahang dan Gemas, Negeri Sembilan.

"Helikopter yang rosak teruk itu akan cuba dibawa keluar daripada lokasi pendaratan cemasnya hari ini, sebelum dibawa ke pangkalan PUTD di Kem Mahkota, Kluang," kata sumber itu kepada Bernama, semalam.

Katanya, usaha membawa keluar itu helikopter itu akan dibantu kenderaan perisai 'Armoured Recovery Vehicle' (ARV) sama ada jenis 'Adnan' atau 'Pendekar' dan kenderaan 'load loader' dari kem tentera di Gemas dan Kuantan.

Menurut sumber itu lagi, kenderaan perisai ARV milik tentera itu terpaksa digunakan untuk operasi membawa keluar helikopter terbabit berikutan keadaan bentuk muka bumi lokasi kejadian yang mencabar.

Pada malam Khamis lepas, helikopter Agusta A-109 PUTD yang sedang dalam penerbangan latihan malam terpaksa membuat pendaratan cemas di sebuah lokasi berhutan berhampiran Empangan Bekok.

Juruterbang dan tiga penumpang helikopter terbabit bagaimanapun tidak mengalami kecederaan serius.

Kesan daripada impak pendaratan cemas itu, helikopter terbabit mengalami kerosakan teruk dengan bahagian ekor serta bilah kipasnya terputus dua, manakala komponen tayar untuk pendaratan juga mengalami kerosakan.

Bernama difahamkan seorang daripada penumpang helikopter itu merupakan pegawai tentera asing berpangkat Leftenan Kolonel, manakala tiga lain adalahpegawai tentera tempatan iaitu dua Mejar dan seorang Kapten.

PUTD, yang merupakan cabang Tentera Darat memiliki 11 buah helikopter peninjau ringan Agusta A-109 LUH yang berpangkalan di Kem Mahkota, Kluang. —Bernama

 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved