ads

Rabu, 24 Ogos 2011

01 di gelang patah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di gelang patah - Google Blog Search


Make It Simple: Akhwat Selekeh??? | Kelab Nisa&#39; <b>Gelang Patah</b>

Posted: 11 Aug 2011 08:01 PM PDT

http://nisagp.blogspot.com/2011/08/akhwat-selekeh.html
Dari jauh, nampak seorang bertudung labuh memegang mushaf al-Qurannya bersama beg disandang ke belakang. Nampak seperti langkahnya cepat untuk ke kuliah. Tudungnya mengerbang ke sana ke mari. Nampak kedutan di kain tudungnya yang langsung tidak sepadan dengan baju yang dipakai. Entah berapa minggu tudung itu tidak berbasuh. Hentakannya kasar ketika menaiki tangga kuliah. Stoking hitamnya yang sudah lama tidak ditukar terselak.
Seusai habis kuliah lewat jam 4 petang, segera dia meluru ke biliknya di aras 3. Dilemparkan beg sandangnya dan segera dia merebahkan diri ke katil yang dipenuhi baju-baju yang tidak berlipat. Penat. Di hujung katil, kelihatan bakul yang dipenuhi baju-baju yang tidak berbasuh selama 2 minggu menambahkan lagi haruman busuk di biliknya. Buku-buku pula berselerakan di atas meja. Biliknya betul-betul bersepah.
Sibuk adalah alasan utamanya apabila ditanya tentang kekemasan bilik. Pagi hingga petang ke kuliah. Selepas itu pula ziarah dan silaturrahim bersama mad'u dan akhwat. Malamnya pula kalau bukan study group atau assignment, ada halaqah atau taklim. Hampir setiap hari rutinnya sebegitu. Masa yang diperuntukkan untuk menseterika baju/tudung, membasuh baju dan menyusun buku serta menjaga kekemasan diri seolah-olah tiada.
Inikah nilai diri bagi seseorang telah ditarbiyah sedangkan tarbiyah mengajar kita untuk menunjukkan qudwah yang baik kepada orang sekeliling?
Adakah tugas dakwah menjadi alasan utama bagi seorang akhwat untuk tidak menjaga kekemasan diri dan sekitarnya?
Seorang akhwat perlu menjaga setiap apa yang dipakainya dan menjaga kekemasan luaran dan dalaman. Jangan kita hanya menjaga kekemasan dalaman sahaja tanpa memikirkan soal luaran. Pandangan pertama objek dakwah pada seorang da'ie adalah luarannya dan itulah perkara pertama yang membuat mereka tertarik minat pada kita.
Kekemasan luaran adalah menjaga kekemasan serta kebersihan pakaian dan bagaimana cara kita mengelolakan harta benda kita. Ia melibatkan banyak perkara namun distresskan pada sesetengah perkara khususnya seterika/ kebersihan/ kesepadanan tudung, baju dan stoking disamping kekemasan bilik.
Berapa ramaikah akhwat yang tidak basuh tudung, stoking dan handsocknya selama berminggu-minggu?
Berapa ramaikah akhwat yang malas seterika tudung dan baju kurungnya untuk keluar?
Berapa ramaikah akhwat yang memakai tudung tidak sepadan dengan warna baju?
Berapa ramai akhwat yang biliknya sentiasa bersepah apabila akhwat lain datang ziarah?
Kalau tiada, ini satu keputusan yang bagus. Namun kalau masih ada berperilaku sebegini, ayuh ubahlah diri. Kita ini akhwat. Kita mesti lagi faham dan arif soal kebersihan dan kekemasan. Jangan sampai kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Orang memandang puak yang bertudung labuh ini sebagai satu puak. Jika, salah seorang kita merosakkan imej mereka yang bertudung labuh, maka seluruhnya akan terkena.
Salah faham 'kekemasan vs tabarruj'
Mungkin ada juga yang akan beralasan, kami ini tidak mahu bertabrruj. Kami akan berkemas-kemas hanya di depan suami sahaja. Jadi, tidak ada gunanya kami berkemas-kemas apabila keluar!
Tabarruj itu terang-terangan salah. Namun menjaga kekemasan diri, pakaian dan barang peribadi itu tidak salah.
Saya faham, akhwat tidak mahu berkemas-kemas apabila keluar rumah kerana ditakuti dipandang oleh bukan mahram. Namun, perlukah sampai tidak mengambil kira soal kekemasan untuk tidak dipandang?
Adakah perlu sampai nampak selekeh di hadapan khalayak ramai? Adakah sampai tidak perlu menseterika tudung, membasuh tudung dan menukarnya mengikut kesesuaian warna, tidak mandi, tidak memakai deodorant/bedak dan sebagainya?
Janganlah begitu duhai akhwat fillah. Kita sememangnya menjaga diri kita daripada gangguan dan pandangan lelaki, namun tidaklah perlu sebegitu ekstremis. Kita mesti mengambil kira soal pandangan objek dakwah/mad'u pada kita juga. Kita perlu menunjukkan qudwah yang baik kepada mereka. Mereka itu sentiasa melihat setiap gerak geri kita dan cara kita berpakaian.
Penutup: Selekeh itu bukan akhwat
Akhwat bukan selekeh. Selekeh itu bukan sikap akhwat. Semoga kita sama-sama perbaiki diri kita. Bukan dalaman sahaja. Tapi luaran juga.
Ambillah masa untuk menseterika baju dan tudung ketika punya masa lapang seperti waktu petang atau tengah malam sebelum tidur. Halaqah atau taklim bukanlah dilakukan setiap malam. Ziarah dan silaturrahim juga tidak perlu dilakukan setiap petang. Buatlah jadual yang sesuai dengan loading kerja dakwah dan studi kita. Jika tidak sempat untuk membasuh baju, carilah hari dalam seminggu untuk membasuh baju menggunakan mesin basuh yang disediakan. Kemaslah katil, meja dan rak buku sebelum melangkahkan kaki keluar ke kuliah. Jadikanlah bilik kita sentiasa kemas semasa ketiadaan kita.
Semoga dengan qudwah sedikit yang kita tonjolkan ini, ramai objek dakwah di luar sana tidak ragu-ragu untuk menerima dakwah kita.
Islam itu cantik dan indah.
Janganlah merosakkan kecantikan islam hanya kerana kita tidak menjaga kekemasan diri.
Seorang dai'e jika dalamannya cantik, luaran juga cantik.
p/s: Cantik bukan erti kata rupa.
Gambar: Google

01 di bekok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di bekok - Google Blog Search


. . . my heart stories . . .: berlibur <b>di bekok</b>

Posted: 02 May 2011 10:55 PM PDT

apa yang dirancang menjadik kot
cuace pon romantik jek . haahah
okeyh , okeyh , lets story !
so WAKTU BERDONDANG SAYANG di bekok bersama si die lah ! :D
tersangat ramai umat yek disane. almaklomlah , cuti  menggantikan LABOUR DAY kot
tempat pon sume penoh so terpakse memulakan aktiviti mendaki mencari tempat yang stratergik.
then lemak tepu diperot pon dah banyak terbakar . kurus dah cik honey nieh
eceh , tipu sangat ! huhu
then , lepas da berjaye mencari tempat , bermulalah sesi bermandi manda kami .
tersangat sejuk okeyh . sumpah !

omg !
waktu sangat jeles akan kami yarh . cepat kot waktu berlalu.
so waktu untuk kami balek la weyh . :'(
penad ? si dia jelah sebab die yang drive kot . aku ? jadik mem besar lah yang banyak membebel dan menjadik co-pilot . eceh !.

best kot semalam even orang ada bertouching-touching dengan sayang semalam . huhhu
laen kali kite honey moon kat tempat laen pulak yerk sayang. paris ke ? london ke ? *berangan !

thanx a lot sayang sebab spent kan time sayang uh dengan orang ! ilysm lah .

p/s : tiada sesi bergambar la weyh . nyesal tak soh si gemok membawa kamera :'(
yang penting , kekal dalam ingatan kite kan sayang ?

ops ! mesty pelik kan bab ari nieh post entry tengah ari bute ?
ari nieh cik honey cuti kot dengan mendapat keizinan prince william .*tak ada kene mengene kot !
bukan la weyh , akak aku malas na amek aku kat kg so terpakse la ponteng ari nieh .
sory cekgu ! jgn rindu saya yarh . esok saya datang keyh . huhuh
k la weyh , aku mengundurkan diri dulu yarh . bubye !

01 di johor bahru - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di johor bahru - Google Blog Search


PKS Merajut Tali Silaturahim <b>di Johor Bahru</b> - Islamedia

Posted: 13 Aug 2011 02:12 AM PDT

|

Islamedia - Ramadhan adalah bulan prestasi. Berpuasa tidak bermakna mengurangi produktivitas kerja. Sejarah bahkan mencatat bahwa amal-amal besar bergulir di bulan yang penuh keberkahan ini. Perang Badar di masa Rasulullah membawa kegemilangan bagi umat Islam dan kemerdekaan Republik Indonesia di tahun 1945 terjadi di bulan Ramadhan. Prestasi-prestasi emas ini tercatat dengan kenangan yang sangat mendalam.


Ketua PIP-PKS Johor, Budi Yanto Husodo, M.Sc menyampaikan peristiwa bersejarah itu dalam sambutannya di acara Silaturahim Masyarakat Indonesia di Johor yang berlangsung di markas IKRAM (Ikatan Persaudaraan Malaysia) cabang Johor, sebuah ormas yang berkembang di Malaysia. Selanjutnya, PIP-PKS Johor mencoba menerjemahkan semangat Ramadhan tersebut dengan mencoba menginisiasi 'Sister Province' antara propinsi Sumatera Barat dengan kerajaan negeri Johor.Sister Province ini diharapkan memudahkan masyarakat Indonesia yang tinggal di Johor, juga untuk mewadahi kontribusi masyarakat Indonesia dalam menegakkan agenda nasional NKRI.

Acara yang digelar menyambut berbuka puasa, pada hari Kamis, 11 Agustus 2011, dihadiri oleh Konsul Jenderal RI di Johor Bahru beserta istri dan staf. Mereka terlihat antusias dengan program PIP-PKS Johor yang dihadiri sekitar 70 orang meliputi Paguyuban Anak Minang, Paguyuban Batak Islam, Masyarakat Bugis, mahasiswa Indonesia, persatuan masyarakat Indonesia di Malaysia seperti IKMI dan IKSI, para praktisi akademik, pimpinan ormas IKRAM yang dihadiri langsung ketua IKRAM Johor, Professor Dr. Arshad Ahmad dan wakilnya
Associate Professor Ainullotfi Abdul Latif serta tokoh
masyarakat setempat. 

 

Dalam sambutannya, Konsul Jenderal RI, Jonas L. Tobing mengapresiasi usaha PKS yang berusaha menjadi perekat masyarakat Indonesia di Johor. Terbukti dengan hadirnya beragam kelompok masyarakat dalam acara ini. Kehadiran petinggi IKRAM dan tokoh masyarakat setempat juga membuktikan keberadaan PKS di negeri jiran mendapat sambutan yang hangat.

Majulah negeriku, harapan itu masih ada! [islamedia/qonita]

01 di pengerang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di pengerang - Google Blog Search


Tepak Bersulam.com: Salam sahabat <b>di Pengerang</b>

Posted: 01 Apr 2011 01:46 PM PDT

Salam kawan kawan , khususnya kawan kawan dari Pengerang. Apa khabar YB Che Gu Haron , apa khabar Che Gu Wahab , apa khabar Atan Ketua Pemuda UMNO Pengerang . Apa khabar Pak Akob dan apa khabar Tok Halidon. lama kita tidak bersua dan bertanya khabar. Apa khabar semua sahabat sahabat yang saya kenali lelaki dan perempuan , Suriati , Hawa , boy , Khan, Zambri YB Kak Mimah. Macam mana Kak Mimah ok ker jadi YB? Al Fatihah kepada Allahyarham Macha.Takziah buat keluarga beliau. Azalina tak datang ya......

Bukan apa kawan sebenarnya nak bagi notis kat kawan kawan di Pengerang, war war kan kepada semua bahawa kawan akan mula aktif menulis balik babak kedua kesah si Tanggang - SI Tanggangi II. Kali ini hebat kerana ada banyak gambar gambar baru dari Singapore dan juga Gambar orang orang Thailand yang saya dapat untuk di pratontonkan.Kali ini si Tangang II memang hebat berkisar berapa berita menarik. Tentu menarik kerana penulis difahamkan tentu sekali DS Najib tahu akan semua tingkah laku Ahli Ahli parlimen beliau, jika Anwar dengan Video ahak ahak dia , kita jugaakan dapat melihat Video terbaru si Tanggang dengan ahkz ahakz nya. Latest.Lama penulis simpan story ini ~TepakBersulam

di negeri johor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri johor - Google Blog Search


Jadual Waktu Berbuka dan Imsak bagi <b>Negeri Johor</b> 1432H/2011 | ADAM <b>...</b>

Posted: 28 Jul 2011 12:38 PM PDT

Berikut adalah jadual waktu berbuka puasa dan imsak bagi kawasan-kawasan di negeri Johor untuk tahun 1432H/2011. Anda boleh melihat secara terus atau muat turun (download) melalui pautan yang disediakan.

Waktu Berbuka dan Imsak bagi kawasan di negeri Johor

Johor

Berikut adalah senarai kawasan yang berada dalam zon-zon waktu di negeri Johor:

Zon 1 – Pulau Aur, Pulau Pemanggil

Zon 2 – Daerah Johor Bahru, Kulaijaya, Kota Tinggi dan Mersing dan Pulau-pulau berhampiran

Zon 3 – Daerah Pontian dan Kluang

Zon 4 – Daerah Batu Pahat, Muar, Ledang, Segamat dan Gemas Johor

Sila download salinan jadual waktu berbuka dan imsak negeri Johor melalui paparan Sribd di atas.

Sumber: e-Solat JAKIM DAN BELIA MUDA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Incoming search terms:

01 di desaru - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di desaru - Google Blog Search


h a n n a i t u a k u: pitcha <b>di desaru</b>!

Posted: 02 Aug 2011 06:52 AM PDT

model resort ke hostel erk?? huhu..

more at fb ~ but fb cik hanalyza laaa yerkkk.. huhu.. enjoy!

01 di batu pahat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di batu pahat - Google Blog Search


Gadis hilang di Kampar, jumpa <b>di Batu Pahat</b> – Utusan « Himpunan Berita

Posted: 11 Aug 2011 09:21 PM PDT

Gadis hilang di Kampar, jumpa di Batu Pahat

Seri Najwa Ferda Hasan


KAMPAR 11 Ogos – Seri Najwa Ferda Hasan (gambar), pelajar tingkatan lima yang dilaporkan hilang selepas keluar dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kampar di sini pada Khamis lalu, ditemui di Batu Pahat, Johor yang terletak kira-kira 440 kilometer dari rumahnya.

Ketua Polis Daerah Kampar, Supritendan Abdul Aziz Salleh berkata, gadis tersebut dijumpai di tepi jalan di Jalan Johor-Air Hitam pada pukul 9 malam tadi.

"Sejak laporan kehilangan mangsa dibuat pada 4 Ogos lalu, polis menjalankan siasatan dan hasil maklumat yang kita dapat telah membawa satu pasukan ke Johor.

"Kita berjaya menemui mangsa di tepi gerai jualan kerepek di Jalan Johor-Air Hitam bersama dengan seorang lelaki Melayu berasal dari Ipoh yang dipercayai teman lelakinya," katanya pada sidang akhbar di sini, hari ini.

Menurut Abdul Aziz, sejurus selepas itu, pihaknya telah membuat laporan menangkap dua remaja berkenaan dan membawa mereka Balai Polis Kampar bagi membantu siasatan.

Advertisement

01 di parit raja - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit raja - Google Blog Search


salamesrabadikhlasepenuhati: bangunan hitam merah <b>di Parit Raja</b>

Posted: 28 Jun 2011 06:07 PM PDT

assalamualaikum...yess!! rsanyer ari ni nk citer mengenai 1 bngunan hitam yg berdiri megah di d tepi jln raya BP - Parit Raja ni...haaaa~ agk2 korg, bngunan ape 2 ye?? cpt teka...hu3...salah... jwpn anda slh...slh lg la akk, sila cba lg...hehehe...xkn korg tatau kot especeli bdk2 UTHM kn...kompom2 korg epy bila tgk bangunan ni dh siap...xpyh r korg nk g baru pahat 2 (squar one) bila nk mkn...hu3... yg bestnyer tmpt ni, perghhh~ ari2 sesak kot...ada je pelanggan... ye r, mna xnyer, tmpt strategik kot...mmg laris r...kompom2 r customer nyer student kn...nk2 dekat ngn Taman U...haaaa~
tp, dlm jgka msa smggu bangunan ni mula beroperasi, ada yg ckp dia punyer pengurusan agk kelam kabut gak r...order lain, dpt lain...dgn mklum bls yg d trma ni, dh blh menggambrkn betapa sesak dan ramainyer umat manusia kt sini...mmg sng la kn, xyh byr rm2 tok g square one 2...dh jmt cikit...mmg bgs r MAcD ni...halamak!! terbagi tau lak bangunan ape...
tp, sepnjg hmpr sebulan dia beroperasi ni, bru 2x je Redzz g...agk mahal r mkn kt sini...sekali skala blh r..nk2 Redzz skrg ni short sem...bknnyer ada PT...ermmm~ sabo je r...hu3
ok lah, kalau korg msh pending / blur2, ni dia bangunan 2....
ni r bangunan yg di maksudkn 2...hu3
ni la menu yg Redzz mkn ari 2..
entri note : ekceli, Redzz xbpe mnt ngn MacD ni...kalau dlm sjrh hdp pn, mmg leh kira r bpe kli g MacD..sbb, terlalu mhl r...baik g KFC, mcm2 ada....hu3...

01 di pasir gudang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di pasir gudang - Google Blog Search


Ceramah Umum &#39;Sejahtera Rakyat Malaysia&#39; <b>di Pasir Gudang</b>, 28 Mei <b>...</b>

Posted: 26 May 2011 06:20 AM PDT

Dewan Himpunan Penyokong Pas Johor dengan kerjasama Lujnah Hal Ehwal Kaum Pas kawasan Pasir Gudang menganjurkan ceramah umum 'Sejahtera Rakyat Malaysia' pada hari Sabtu, 28 Mei ini bertempat di Hotel Li Garden, Masai, Johor.

Program dijadualkan bermula jam 7.30 malam dengan membariskan pimpinan dari ketiga-tiga parti Pakatan Rakyat.

Antaranya ialah Speaker Dewan Undangan Negeri Perak yang sah dan merupakan Adun Tronoh, V Sivakumar, Ahli Parlimen Ipoh Barat, M Kulasegaran, Naib Presiden KEADILAN, Tian Chua dan Ahli Parlimen Kota Raja, Dr Siti Mariah Mahmud.

Tiket amal dijual pada harga RM 10. Kepada mereka yang berminat untuk hadir digalakkan untuk mengubungi sekretariat program di talian 012-7501750.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=14263

01 di endau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di endau - Google Blog Search


studio ukm: Penerbitan video &#39;Seni Fotografi&#39; <b>di Endau</b> Rompin

Posted: 19 May 2011 05:09 PM PDT

....sila ton ton dan kalau ada sebarang komen, sila tuliskan...

Semalam 19 Mei 2011; penyuntingan video Bengkel Fotografi di Endau Rompin Pahang telah dapat disiapkan. Skrip video yang berdurasi lebih kurang 18 minit tersebut bukan saja menceritakan tentang bengkel tersebut malah juga apa yang terdapat dalam sebahagian daripada Taman Negeri Endau Rompin Pahang. Mungkin bagi mereka yang belum pernah pergi dan bercadang untuk pergi ke Taman Negeri Endau Rompin Pahang tentu akan mendapat sedikit maklumat berkaitan lokasi berkenaan. Maklumat awal amat penting sebelum kita berhasrat untuk melawat ke sana. Menurut pemandu arah semasa kami melawat hutan berkenaan, beliau berkata ramai pelancong luar seperti Singapura datang melawat hutan berkenaan. Diharapkan video ini mampu memberi sedikit informasi kepada mereka yang memerlukan sedikit sebanyak maklumat berkenaan....Oleh itu dipersilakan menonton video ini...
 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved