ads

Isnin, 4 Jun 2012

01 di johor bahru - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di johor bahru - Google Blog Search


S.C.R.A.T.C.H: Nek Yah <b>di Johor Bahru</b>

Posted: 02 Jun 2012 12:19 AM PDT

Sebaik saja pulang dari rumah Nek Zaharah, Sabariah dan Zetty terus menuju ke rumah Nek Jah.
Seperti Nek Zaharah, Nek Jah juga merupakan seorang pemberi makan haiwan jalanan di sekitar Pasar Taman Universiti, Skudai juga.
Nek Jah berusia 85 tahun, tinggal berdua bersama suaminya yang sedang sakit dan hanya mampu duduk sahaja.
Nek Jah mempunyai lebih dari 100 ekor kucing, seekor itik dan angsa. Nek Jah menguruskan haiwan-haiwan peliharaannya sendiri tanpa dibantu sesiapa. Sesekali jirannya datang membantu beliau mencuci baju. Ada individu-individu yang telah mengumpulkan wang dan membelikan untuk memudahkan beliau bergerak. 
Nenek yang sangat fasih berbahasa Inggeris ini bangun pada pukul 3 pagi setiap hari untuk membersihkan halaman rumah sehingga pukul 10pagi. Kemudian, beliau akan mengayuh basikalnya ke pasar dan kawasan sekeliling untuk memberi makan anjing dan kucing jalanan. 
Keadaan rumahnya sangat daif. Kucing-kucing di rumah ini diajar membuang menggunakan pasir kucing. Namun memandangkan kucing peliharaannya terlalu banyak, persekitaran rumahnya berbau lebih-lebih lagi selepas hujan, dan menyebabkan ada jiran yang melaporkan kepada pihak berwajib tempatan.
MPJBT telah datang beberapa kali setelah menerima aduan dari jiran tetangga, namun setelah beberapa kali amaran tak diendahkan, akhirnya jiran tetangga pun sudah berhenti dari membuat aduan kepada MPJBT. 
Setiap bulan, Petmaster Petshop di JB akan menyumbangkan seguni kibbles untuk kucing-kucing di rumah Nek Jah.
Tahun lalu, Dr Raymond dari Noah's Ark datang ke rumah Nek Jah bersama Spay Shuttle untuk memandulkan lebih dari 60 ekor kucing milik Nek Jah. 
Apabila ditanya mengapa kucing-kucing ini tidak diberikan kepada orang lain untuk dipelihara, jawapan Nek Jah, beliau sangat sayangkan setiap kucingnya seperti anak sendiri. Malah, setiap seekor nama kucing beliau, diingati satu persatu.  
Keadaan di rumah Nek Jah sangat membimbangkan kami. Sangat tidak terurus. Keadaan begini boleh mengancam kesihatan beliau dan suami.
Memandangkan usianya yang sudah terlalu tua, suami yang sakit dan bilangan kucingnya yang terlalu banyak, kami cuma memujuk Nek Jah agar membenarnya sebahagian kucing-kucingnya diserahkan kepada orang yang boleh menjaga dengan lebih baik. 
Apa gunanya jika sayang, namun kebajikan tidak terjaga? 
Ada beberapa anak kucing yang sakit mata. Ada juga kucing yang luka di sana sini sampai terkeluar daging di kaki. Kemungkinan bergaduh. Zetty memberikan theramycin pada Nek Jah untuk digunakan pada mata anak-anak kucing tersebut dan merawat kucing yang cedera menggunakan Skinheal spray.  
Menurut Nek Jah, beliau sendiri letih menjaga kucing-kucing yang terlalu banyak ini. Kudrat tuanya sudah tidak membenarkan beliau untuk menjaga kucing-kucing ini dengan baik. Tapi ada saya orang membuang kucing di hadapan pintu rumahnya. Malah, beberapa hari lepas, ada orang yang meletakkan 2 ekor anak kucing yang berumur sebulan dihadapan rumahnya, kemudian melarikan diri dengan memecut motorsikal. Ada juga kucing Nek Jah yang tak dimandulkan dan beranak-pinak. Maklumlah, bila dah banyak, ada yang terlepas pandang.

Kami sedang cuba mengaturkan pemandulan kucing-kucing milik Nek Jah dan mendapatkan kedai-kedai haiwan di JB yang boleh memberikan harga murah untuk membeli kibbles dan didermakan kepada Nek Jah dan Nek Zaharah. InsyAllah. 
Kami memerlukan sedikit sumbangan untuk aktiviti-aktiviti di atas. Sekiranya ada pihak yang ingin membantu menyumbang dalam bentuk bantuan kewangan, makanan (kibbles untuk kucing/anjing dan beras untuk Nek Jah dan Nek Zaharah), sangkar terpakai, atau ingin membantu sebarang aktiviti sukarela di JB, emailkan kepada kami di ktaj0311@gmail.com.
Kami akan update info Nek Jah dan Nek Zaharah dari masa ke semasa.  Nama nenek ini ialah NEK JAH, bukan Nek Yah seperti yang disiarkan sebelum ini. Terima kasih. 

01 di tampoi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di tampoi - Google Blog Search


Aien Not Alien: Pengalaman <b>Di Tampoi</b>

Posted: 12 Apr 2012 12:30 AM PDT





Entri kali ini aku nak kongsikan sedikit pengalaman mengikuti PAC AADK Siri 1/2012 yang bertempat di Klinik C&C 1 Malaysia Tampoi & beberapa aktiviti sampingan :


Hari Pertama :

  • Pendaftaran dan mendengar taklimat awal. Masa ni aku terjumpa 2 orang course-mate yang berasal dari Batu Pahat, diorang terperanjat tengok aku dari Melaka datang JB, rupa-rupanya semua baru tahu calon Zon Selatan berpusat di JB. 
  • Selesai taklimat terus menduduki Ujian Psikologi yang boleh tahan Psiko-nya dengan masa yang terhad, terkojar-kojar den nak menjawab eaa...haha~
  • Habis Ujian Psikologi terus LDK untuk aktiviti yang memerlukan KBKK dibuat dalam 2 Sesi Bahasa Melayu dan 2 Sesi Bahasa Inggeris. Berbincang sesama ahli kumpulan dan buat pembentangan. Hampir 2 tahun habis belajar, berkarat otak...kikiki~
  • Sudah LDK ada Pengucapan Awam, tajuk dah diberi awal-awal jadi dalam keadaan rushing nak alert Jadual Kumpulan yang sentiasa bertukar ikut aktiviti semua calon kena bersedia dengan isi-isi penting untuk Pengucapan Awam. Agak mendukacitakan aku terlepas pandang "Tidak Dibenarkan Membawa Sebarang Nota Semasa Berucap" dengan slumber ya-yaaa aku pegang kertas sambil bercakap. POTONG MARKAH. Menyesal tak sudah sampai aku terus bad-mood. *Kalau-kalau tak dapat dah tahu sebab apa.
  • Sebelah malam disebabkan bad-mood kawan aku ajak jalan-jalan cuci mata kat Jusco Bukit Indah. Tengah jalan-jalan cuci mata mak aku SMS "Jangan putus asa, esok buat yang terbaik...." terus semangat kembali semula. Habis cuci mata pergi makan Laksam dekat kedai Pokok Ceri, sedapppp gilerrr Laksam!!! Balik rumah buat persiapan untuk Public Speaking keesokkan harinya.
Hari Kedua......BERSAMBUNG.

di negeri johor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri johor - Google Blog Search


Jawatan Kosong <b>di</b> Jabatan Pertanian <b>Negeri Johor</b> May | Jawatan <b>...</b>

Posted: 30 May 2012 09:46 AM PDT

Jawatan Kosong di Jabatan Pertanian Negeri Johor May

Johor State Department of Agriculture was established in May 1921 with a run by a British officer named Ellis AEG. Before the establishment of this department, Agriculture placed in Johor Land Administration. Johor State Department of Agriculture now has grown to plan and provide advice to develop the agricultural sector in Johor state. Johor State Department of Agriculture lead by the directors and two Assistant Directors and eight people who led the District Agriculture Officer, administrative and agricultural development in the area.

Qualified Malaysian citizens are invited to apply for the following positions:

i. Pekerja Awam R1 (Tetap/Kontrak)

ii. Pemandu Kenderaan R3 (Tetap/Kontrak)

full ad

Incoming search terms:

  • jawatan kosong jabatan pertanian johor (2)
  • jawatan ksosng jabatan pertanian negeri johor (1)
  • msn johor job (1)
Google+

01 di skudai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di skudai - Google Blog Search


kedai utk disewa <b>di skudai</b> - CariGold Forum

Posted: 01 Jun 2012 09:30 AM PDT

Forum Jump

01 di permas jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di permas jaya - Google Blog Search


Parlimen <b>Parit Sulong</b>: DN <b>di</b> Majlis Sambutan Maulidur Rasul 27.4 <b>...</b>

Posted: 27 Apr 2012 11:04 AM PDT

Majlis Sambutan Maulidur Rasul .
Anjuran K1M Mukim Simpang Kiri, BP.
Panel Penasihat Klinik Kesihatan Parit Sulong,BP.
Kakitangan Klinik Kesihatan Parit Sulong, Batu Pahat.
Tarikh : Hari Jumaat Malam Sabtu 27.4.2012.

Dato' Noraini Ahmad, Ahli Parlimen Parit Sulong telah menghadirkan diri di majlis di atas. 
Majlis ini adalah majlis kedua yang dihadiri pada malam tersebut.
Pada malam yang sama, YB juga akan menghadiri satu lagi mesyuarat khas bersama Pegawai JASA
yang akan berlangsung di Hotel Pelican, Batu Pahat.


01 di kluang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di kluang - Google Blog Search


Kemalangan Maut <b>Di Kluang</b> | BoyzzoNNe Hijau RimBa PaGe

Posted: 25 May 2012 12:13 AM PDT

Seorang kanak-kanak perempuan berusia dua tahun maut bersama ibu dan ibu saudaranya dalam kemalangan di KM70, Jalan Kota Tinggi-Kluang, hari ini.

Ketua Polis Daerah Kluang ACP Abdul Majid Mohd Ali berkata Sharmila Jumadi, 2, ibunya Marlisa Mansor, 25, serta ibu saudaranya, Maryana Mansor, 22, meninggal dunia di tempat kejadian manakala kakaknya Sofea Balqis Jumadi, 4, cedera parah.

"Kemalangan berhampiran Ladang Tabung Haji itu berlaku kira-kira pukul 10.15 pagi tadi apabila kereta Perodua Kancil yang dipandu Marlisa dari arah bandar Kluang menuju arah Bandar Tenggara cuba memotong sebuah kereta Toyota Hilux di depannya.

"Dipercayai wanita berkenaan gagal memotong kenderaan terbabit lalu berlanggar dengan sebuah lori dari arah bertentangan sebelum berpusing dan kemudiannya dilanggar oleh Toyota Hilux yang tidak sempat mengelak.

 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved