ads

Isnin, 9 Julai 2012

01 di parit sulong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit sulong - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>lok heng</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2012 12:00 AM PST

KOTA TINGGI 31 Dis. – Sebanyak RM3.16 juta diagihkan kepada 874 peneroka dari empat tanah rancangan Felda dalam kawasan Kota Tinggi bagi membantu mereka dalam program Skim Insentif Tanaman Semula Sawit (SITS), di sini semalam.

Ahli Parlimen Kota Tinggi, Tan Sri Syed Hamid Albar berkata, ia boleh dianggap sebagai durian runtuh buat peneroka yang mana masing-masing mendapat RM4,000 seorang beserta bonus insentif produktiviti yang telah diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Itu belum lagi termasuk bantuan one off RM500 bagi Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) yang akan diberikan kepada mereka yang layak. Peruntukan yang disalurkan melalui Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) ini akan menjadi galakan kepada penduduk dan diharap digunakan sebaiknya.

"Apa yang kita harapkan dengan bantuan yang diberikan ini akan menjadi penaung untuk warga peneroka terus tingkatkan komitmen dan produktiviti masing-masing," katanya ketika berucap dalam majlis yang berlangsung di Dewan Serba Guna Felda Lok Heng Barat, di sini semalam.

Hadir sama, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sedili, Rasman Ithnain; wakil Pengurus Felda Wilayah Selatan, Saifullah Md. Nor dan Pengarah Bahagian Teknologi Maklumat dan Khidmat Korporat MPOB, Dr. Burhanuddin Abd. Salam.

Empat tanah rancangan Felda yang terlibat adalah Felda Bukit Easter, Felda Lok Heng Selatan, Felda Lok Heng Barat dan Felda Lok Heng Timur.

Sementara itu, wakil peneroka Felda Lok Heng Timur, Bakri Sahadan berkata, ini merupakan hari paling bahagia apabila menerima peruntukan tersebut.

"Walaupun sering diasak oleh penduduk kampung berkenaan perkara ini setiap kali mesyuarat diadakan, pada hari ini kami mengucapkan terima kasih kepada Datuk Seri Najib kerana memberikan peruntukan ini," katanya.

Ketua peneroka Felda Bukit Easter, Daud Kamsani pula berkata, penantian penduduk selama lima tahun akhirnya membuahkan hasil dengan pemberian tersebut dan berharap agar semua penerima akan menggunakannya dengan sebaik mungkin.

Dipetik dari Utusan Malaysia

Full content generated by Get Full RSS.

01 di gelang patah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di gelang patah - Google Blog Search


Jawatan Kosong - Pekerja Binaan | <b>Gelang Patah</b>, JB | <center>info <b>...</b>

Posted: 19 Jun 2012 05:54 PM PDT

Pekerja binaan diperlukan di Gelang Patah, JB.
Gaji mengikut kerja yang dilakukan.
Untuk keterangan sila hubungi 0177452769 (Taufik)

01 di masai johor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di masai johor - Google Blog Search


Jalan Bacang 2, Taman Kota <b>Masai</b> | Rumah Lelong Bank <b>Johor</b> <b>...</b>

Posted: 05 Jul 2012 06:49 PM PDT

  • Street: No. 22, Jalan Bacang 2, Taman Kota Masai, 81700 Pasir Gudang, Johor.
  • Auction Date: 30/7/2012
  • Property Description: An intermediate single storey terrace house
  • Land/Floor Area ( in sqft ): --
  • Tenure: Freehold
  • City: Johor Bahru
  • State: Johor
  • Zip/Postal Code: 81700
  • Listed: July 6, 2012 9:49 am
  • Expires: 176 days, 3 hours

Description

For Booking Hotline : 014-2789061 Suhaimi

Bookmark and Share

Lelongbank Reference ID: 9394ff6439b472e1

Jalan Delima 17, Taman Cahaya <b>Masai</b> | Rumah Lelong Bank <b>Johor</b> <b>...</b>

Posted: 06 Jul 2012 12:01 AM PDT

  • Street: No. 204, Jalan Delima 17, Taman Cahaya Masai, 81700 Pasir Gudang, Johor Darul Takzim.
  • Auction Date: 19/07/2012
  • Property Description: An intermediate unit double-storey low-medium cost terrace house
  • Land/Floor Area ( in sqft ): 770
  • Tenure: Leasehold
  • City: Johor Bahru
  • State: Johor
  • Zip/Postal Code: 81700
  • Listed: July 6, 2012 3:01 pm
  • Expires: 176 days, 8 hours

Description

For Booking Hotline : 014-2789061 Suhaimi

Bookmark and Share

Lelongbank Reference ID: 7024ff68cdba2be9

01 di kahang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di kahang - Google Blog Search


Jawatan Kosong - Pekerja Binaan | <b>Gelang Patah</b>, JB | <center>info <b>...</b>

Posted: 19 Jun 2012 05:54 PM PDT

Pekerja binaan diperlukan di Gelang Patah, JB.
Gaji mengikut kerja yang dilakukan.
Untuk keterangan sila hubungi 0177452769 (Taufik)

01 di skudai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di skudai - Google Blog Search


PSD HPA KERINCHI KL: PINTAR HERBA 8 <b>DI SKUDAI</b> JOHOR

Posted: 04 Jul 2012 10:54 PM PDT

Alamat :
Lot. 12, Aras Bawah
P'Puri PKNS 17(T)
Bkt. Kerinchi, Bangsar South
59200 Kuala Lumpur
WP (KL)

Sila Hubungi :
PJS(PJE) Mohamad: 0162139057

PRX Hjh Salibiah: 0102815504
PJ Azura: 0193141162
Tel / Fax : 0379313368

E-mail:

capt.mohamad@gmail.com

hpa.kerinchi@yahoo.com

Jadual Operasi:
Isnin - Khamis
10:00 - 18:30 hrs
Jumaat
10:00 - 12:45 hrs
14:30 - 18:30 hrs
Sabtu & Ahad
10:00 - 17:00 hrs
Cuti Umum - TUTUP

Suatu Pagi <b>Di</b> Taman Rusa UTM <b>SKUDAI</b> ~ Hidup Sebuah <b>...</b>

Posted: 24 Jun 2012 04:47 PM PDT

01 di plentong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di plentong - Google Blog Search


Gereja ST. JOSEPH <b>Plentong</b>: HARI MINGGU BIASA KE-15 <b>...</b>

Posted: 09 Jul 2012 12:54 AM PDT


Hari Minggu Biasa Ke-15 – Tahun B
Misa Kudus Bahasa Malaysia

AMOS 7:12-15
Am 7:12  Lalu berkatalah Amazia kepada Amos: "Pelihat, pergilah, enyahlah ke tanah Yehuda! Carilah makananmu di sana dan bernubuatlah di sana!
Am 7:13  Tetapi jangan lagi bernubuat di Betel, sebab inilah tempat kudus raja, inilah bait suci kerajaan."
Am 7:14  Jawab Amos kepada Amazia: "Aku ini bukan nabi dan aku ini tidak termasuk golongan nabi, melainkan aku ini seorang peternak dan pemungut buah ara hutan.
Am 7:15  Tetapi TUHAN mengambil aku dari pekerjaan menggiring kambing domba, dan TUHAN berfirman kepadaku: Pergilah, bernubuatlah terhadap umat-Ku Israel.
"Demikianlah Sabda Tuhan"

MAZMUR 85:9-14
Mzm 85:9 Aku mau mendengar apa yang hendak difirmankan Allah, TUHAN. Bukankah Ia hendak berbicara tentang damai kepada umat-Nya dan kepada orang-orang yang dikasihi-Nya, supaya jangan mereka kembali kepada kebodohan?
Mzm 85:10 Sesungguhnya keselamatan dari pada-Nya dekat pada orang-orang yang takut akan Dia, sehingga kemuliaan diam di negeri kita.
Mzm 85:11 Kasih dan kesetiaan akan bertemu, keadilan dan damai sejahtera akan bercium-ciuman.
Mzm 85:12 Kesetiaan akan tumbuh dari bumi, dan keadilan akan menjenguk dari langit.
Mzm 85:13 Bahkan TUHAN akan memberikan kebaikan, dan negeri kita akan memberi hasilnya.
Mzm 85:14 Keadilan akan berjalan di hadapan-Nya, dan akan membuat jejak kaki-Nya menjadi jalan.
EFESUS 1:3-14
Ef 1:3  Terpujilah Allah dan Bapa Tuhan kita Yesus Kristus yang dalam Kristus telah mengaruniakan kepada kita segala berkat rohani di dalam sorga.
Ef 1:4  Sebab di dalam Dia Allah telah memilih kita sebelum dunia dijadikan, supaya kita kudus dan tak bercacat di hadapan-Nya.
Ef 1:5  Dalam kasih Ia telah menentukan kita dari semula oleh Yesus Kristus untuk menjadi anak-anak-Nya, sesuai dengan kerelaan kehendak-Nya,
Ef 1:6  supaya terpujilah kasih karunia-Nya yang mulia, yang dikaruniakan-Nya kepada kita di dalam Dia, yang dikasihi-Nya.
Ef 1:7  Sebab di dalam Dia dan oleh darah-Nya kita beroleh penebusan, yaitu pengampunan dosa, menurut kekayaan kasih karunia-Nya,
Ef 1:8  yang dilimpahkan-Nya kepada kita dalam segala hikmat dan pengertian.
Ef 1:9  Sebab Ia telah menyatakan rahasia kehendak-Nya kepada kita, sesuai dengan rencana kerelaan-Nya, yaitu rencana kerelaan yang dari semula telah ditetapkan-Nya di dalam Kristus
Ef 1:10  sebagai persiapan kegenapan waktu untuk mempersatukan di dalam Kristus sebagai Kepala segala sesuatu, baik yang di sorga maupun yang di bumi.
Ef 1:11  Aku katakan "di dalam Kristus", karena di dalam Dialah kami mendapat bagian yang dijanjikan--kami yang dari semula ditentukan untuk menerima bagian itu sesuai dengan maksud Allah, yang di dalam segala sesuatu bekerja menurut keputusan kehendak-Nya--
Ef 1:12  supaya kami, yang sebelumnya telah menaruh harapan pada Kristus, boleh menjadi puji-pujian bagi kemuliaan-Nya.
Ef 1:13  Di dalam Dia kamu juga--karena kamu telah mendengar firman kebenaran, yaitu Injil keselamatanmu--di dalam Dia kamu juga, ketika kamu percaya, dimeteraikan dengan Roh Kudus, yang dijanjikan-Nya itu.
Ef 1:14  Dan Roh Kudus itu adalah jaminan bagian kita sampai kita memperoleh seluruhnya, yaitu penebusan yang menjadikan kita milik Allah, untuk memuji kemuliaan-Nya.
"Demikianlah Sabda Tuhan"


MARKUS 6:7-13
Mrk 6:7  Ia memanggil kedua belas murid itu dan mengutus mereka berdua-dua. Ia memberi mereka kuasa atas roh-roh jahat,
Mrk 6:8  dan berpesan kepada mereka supaya jangan membawa apa-apa dalam perjalanan mereka, kecuali tongkat, rotipun jangan, bekalpun jangan, uang dalam ikat pinggangpun jangan,
Mrk 6:9  boleh memakai alas kaki, tetapi jangan memakai dua baju.
Mrk 6:10  Kata-Nya selanjutnya kepada mereka: "Kalau di suatu tempat kamu sudah diterima dalam suatu rumah, tinggallah di situ sampai kamu berangkat dari tempat itu.
Mrk 6:11  Dan kalau ada suatu tempat yang tidak mau menerima kamu dan kalau mereka tidak mau mendengarkan kamu, keluarlah dari situ dan kebaskanlah debu yang di kakimu sebagai peringatan bagi mereka."
Mrk 6:12  Lalu pergilah mereka memberitakan bahwa orang harus bertobat,
Mrk 6:13  dan mereka mengusir banyak setan, dan mengoles banyak orang sakit dengan minyak dan menyembuhkan mereka.
"Demikianlah Injil Tuhan"

01 di parit jawa - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit jawa - Google Blog Search


Alam Fana: Kiyai Salleh Selempang Merah

Posted: 08 Jul 2012 04:30 AM PDT

Ketika zaman jepun, MPAJA telah menunjukkan taringnya di batu pahat
Ramai orang-orang kampong(melayu) telah dipaksa menyertai mereka.
Ape tah lagi orang orang cina,
Orang cina menyertai mpaja kerana jepun begitu zalim kepada org-org cina
Mpaja di sokong oleh komunis di negeri china
Mpaja (selepas ini diganti dengan komunis) telah menangkap, menyeksa, membunuh orang orang yang tidak menyokong/menyertai komunis.
Menyokong dengan cara memberi duit, makanan, maklumat dan lain-lain lagi.
Komunis tidak mengambil kira samada orang tua, perempuan atau pun kanak-kanak.
Ade juga orang-orang kampong yang hilang tanpa dikesan ketika pergi ke Bandar batu pahat.
Mereka dibunuh dengan berbagai cara seperti ditanam hidup-hidup, di pukul sampai mati, diseksa sampai mati, direbus, diseret di jalan dan berbagai-bagai lagi.. (tak dapat nak dibayangkan)
Ramai orang-orang melayu ketika itu menyertai komunis kerana terpaksa.. terpaksa mengikut keadaan..
Walau bagaimanapun ade juga orang-orang melayu yang menentang komunis, tetapi tidak ditunjukkan secara terang-terangan..
Ketika itu komunis berlindung di sebalik persatuan persatuan cina.

PERSATUAN MAHMUDDIAH

Beberapa orang penduduk di mukim empat telah menubuhkan satu persatuan yang dinamakan persatuan mahmuddiah untuk menentang komunis
Kejayaan pertama persatuan ini semasa mereka menjemput 2 orang ketua komunis memberi ceramah di kampong mereka, (sorang cina, sorang melayu) mereka di tangkap dan dibunuh di parit maimon
Selepas itu komunis telah membalas demdam dengan menyerang parit yaakob dan telah membunuh ketua kampong parit yaakob

Lagi satu kejayaan ialah semasa mereka menangkap seorang ketua komunis dan 6 pengikutnya di satu majlis, komunis tersebut telah diberi makan makanan yang dicampur ngan buah kecubung. Kejadian ini berlaku di parit bangas sri medan.
Komunis kemudiannya telah menyerang dan membakar semua rumah di parit bangas.

Ahli persatuan mahmuddiah juga telah membunuh komunis-komunis yang mereka jumpa atau terserempak di dalam kampong.

Ketika itu markas, markas komunis berada di dalam hutan, kerana jepun masih lagi menguasai Malaya.

Komunis juga telah mengadakan sekatan jalan raya untuk menangkap orang-orang yang tidak menyokong mereka (tidak kira bangsa)

Terdapat juga orang-orang melayu yang menjadi talibarut jepun.
Dan terjadik lah beberapa kejadian membalas dendam antara talibarut komunis dan jepun.

Antara kejadian serangan-serangan komunis pada orang-orang melayu terjadi di :
Bandar batu pahat
Pasar batu pahat.
Kedai gunting rambut di batu pahat.
Parit betong (ketua kampong dibunuh dan beberapa orang lagi)
Kampong pasir
Parit sulong-komunis membunuh talibarut jepun dan keluarganya
Parit haji abdul hadi (ketua kampong kena bunuh dan beberapa orang lagi)
Separap
Parit jawa batu pahat -8 jun 1945- ketua kampong dan beberapa orang dibunuh
10 jun 1945- DO batu pahat, dato Abdullah, tuan haji hasbullah-kadi bau pahat, dr woodhill- pegawai perubatan batu pahat dan 2 orang lagi telah ditangkap dan dibunuh di sekolah cina benut.

Haji Mohd Salleh bin Abdul Karim

Nama lain- salleh hitam, salleh K3ling, panglima hitam, panglima salleh, kiyai salleh, cikgu salleh, pawang salleh.
Suka memakai baju hitam
Lahir di tanjung olak batu bukit pasir muar.
Ketika berumur 13 tahun (setelah tamat sekolah melayu Jorak) pergi merantau untuk mencari ilmu
Berketurunan banjar
Antara guru-guru � tuan guru haji hussein (belajar agama, al quran), haji alias, haji adam, haji ahmad. Dan ade yang mengatakan dia juga belajar dengan sykeih fadhil banten- (yang membawa ajaran wirid khaujakan dijohor selepas mendapat perkenan sultan ibrahim).
Telah menetap bersama keluarga di kayu ara pasong, pontian
Isterinya esah haji abdul rashid berasal dr situ,
Anaknya yang pertama yusof lahir di situ (yusof telah membaca semula ikrar melayu -yang di baca oleh bapanya ketika penubuhan umno- pada feb 2006 yang lepas)
Anak kiyai salleh-omar lahir di air bemban
----- anak lain tak tau laks aku-------
Kiyai salleh telah meninggalkan kampung, ibu, isteri, anak untuk berniaga di patu pahat
Ketika dia berniaga dia telah mendapat satu pedang- berasal dr keturunan raja-raja riau
Kiyai salleh dikatakan boleh membengkokkan besi
Dia juga telah menyertai komunis-terpaksa dan juga untuk mengorek rahsia
Semasa jadik ahli komunis, rumah nyer telah dikepung dan diserbu tetapi tidak dapat ditangkap kerana komunis tidak dapat melihat dia (walaupun dia berada dlm rumah tu)
Mase tu family dia masih lagi kat kampung..
Dia nak ditangkap kerana tidak menyerahkan duit kutipan cukai yang disuruh oleh komunis.

Kiyai salleh telah diminta untuk mengetuai persatuan mahmuddiah kerana kebanyakan pejuang dah hilang semangat. Dia pon terima dengan hati yang amat terbuka.

Serangan

Serangan pertama yang diketuai oleh kiyai saleh
Batu putih, pancur 19-april 1945-satu group serang air putih, satu group lagi di bukit simpor, kiyai salleh memimpin serangan di bukit simpor
2 orang kiyai salleh telah ditempak, seorang mati ketika sedang makan durian yang djumpai.
Mereka telah membunuh komunis (tak kira bangsa)
Senjata yang digunkan, pedang, parang panjang, keris, pisau, tombak, buluh tajam, pengandar.

Serangan-serangan lain

Air Hitam
Bukit Alam- seorang group kiyai salleh membawa satu senapang yang dijumpai
Bukit Belah-kiyai salleh dan seorang kawannya telah membunuh komunis yang mengawal pancuran air
Bukit berdiri, parit betong
Bakri, muar (area hitam, atuk belah bapak aku hampir kena sembelih oleh komunis di sini nasib baik ade sorang komunis cina kenal dia-kawan minum kat kedai kopi)
Bukit berdiri 2nd time-group kiyai salleh telah membunuh sejumlah kanak-kanak ahli keluarga komunis
Separap
Bagan
Batu 6 air hitam-dapat 7 senjata api

Parit jamil, bukit mor, parit jawa-semua dimuar.
Orang tua aku cakap mase diaorang serang muar, diaorang telah ditahan oleh dato onn supaya tidak teruskan amukan sehingga ke muar
Ade cerita yang aku dengar syeikh fadhil banten yang tahan.
Sedangkan mase tu dah ramai orang yg menunggu dimuar- diketuai oleh kiyai hanan/kanan
Aku pernah tengok satu tiang yang belubang di parit jawa, orang tua aku kata terkena peluru komunis

Semerah- 1 julai 1945
Serangan dilakukan melalui semerah darat, dari tengah dan dari arah laut
Ade komunis lari bawah kolong parit, tapi mati bila air pasang
Mane yang lari naik perahu, kebanyakkan nyer lemas sebab perahu tenggelam-muatan lebih.
Kiyai salleh tercedera di bahu ditikam ngan tombak (saper kata dia kebal?)
Seorang pengikut kiyai salleh meninggal,
Dikatakan 10 buah lori berulang alik untuk menggangkat mayat-mayat komunis (punya lah ramai kene bunuh)
Seperti biasa, tak kira bangsa ape, asal komunis semua kene cantas

Pastu diorang ade serang jompak
Senggarang (kampong mak aku)
Diminta oleh orang disenggarang untuk mengetuai gerakan membunuh komunis
Sedara belah mak aku- seorang ketua kampong, telah dibunuh, mata dikorek, rumah dibakar, satu family semua kena, hanya sorang jer yang hidup
Moyang aku blah mak aku (laki bini) asal dari cina-kwantung. Nenek aku yang orang melayu (bugis+jawa)

Kiyai salleh ade pergi ke semerah semula dan menangkap 7 org komunis melayu untuk mendapatkan maklumat, tapi telah diserang oleh komunis dan menyebabkan tawan tu semua terjun sungai dan mati lemas.

Lepas jepun menyerah kalah, komunis bermaharajalela di batu pahat, komunis di Malaya percaya komunis di cina akan datang membantu mereka.
Komunis telah menangkap dan membunuh orang-orang yang di syaki menentang mereka.

Kiyai salleh telah menyusun strategi untuk menyerang komunis di batu pahat
Serangan dari belah utara (orang-orang di muar, parit jawa, air hitam) diketuai oleh kiyai saidi, kiyai taha, kiyai hanan/kanan dan kiyai maskam

Dari selatan orang orang dari senggarang, pontian diketuai oleh kiyai salleh kintol
Dari timor orang-orang dari mukim empat parit sulong, bandan
Di barat- hanya ade laut selat melaka- komunis memang tokleh lari punya
On the way ke batu pahat, diorang cantas semua komunis yang diorang jumpa

Orang-orang komunis di batu pahat telah memberitahu dato onn jaafar tentang rancangan kiyai salleh menyerang mereka
Dato onn datang bersama-sama col wood, abdul rahman musa-penolong hasil tanah batu pahat, orang kaya jaafar b orang kaya sidek-penghulu bagan
Dato onn telah menahan kiyai salleh dari membunuh orang-orang cina
Terus cancel serangan tu

Dato onn telah menjemput kiyai salleh untuk berunding ngan cina di muar
Pada 15 sept 1945 perjanjian damai di tandatangani
Tapi komunis telah mencabulnya
Group kiyai salleh mengamuk semula�. Cantas�.. cantas厖 dan cantas lagiiii

Lepas tu dato onn buat perjanjian kedua
Semua penghulu di batu pahat, ketua-ketua bintang tiga, ketua-ketua orang cina dijemput ke dewan perniagaan cina di jalan rahmat

Sultan ibrahim mengucapkan terima kasih kerana menjaga negeri johor, dan diminta terus menjaga negeri johor
Kiyai salleh telah dijemput ke istana pelangi johor dan diberi gelaran panglima pada 26 disember 1945
Dilantik oleh sultan menjadi penghulu mukim empat
Mendapat pingat ibrahim sultan (PIS) pada 17 sept 1955

Walaupun jepun telah menyerah, british dtg kembali, perjanjian ditandatangani
Gerakan kiyai salleh tetap terus menghapuskan komunis..
Telah menyerak semula bakri yang menjadi pusat rekrut komunis baru

Seorang komunis melayu yang dikatakan handal, kebal-mat indra telah cuba menyerang mukim empat, tetapi kejadian itu tidak berlaku kerana kiyai salleh telah bersedia
Mat indra cuba menyerang pagoh tapi gagal,
Kemudian mat indra telah menyerang bukit kepong (tragedy bukit kepong)

Gerakan parang panjang dikatakan dihentikan selepas mat indra di tangkap di sri medan
Tetapi sebenarnya mereka telah menjadik homeguard dan menggunakan senapang pula.

Antara cerita-cerita lain ialah..
Dia tak kebal sebenarnya (umur dia panjang)
Dia nih jln laju (ramai kengkawannya menceritakan hal ini)
Masa muda agak nakal, mencuri.. org cakap maybe sebab nak cuba ilmu dia
Kiyai salleh pernah dipenjarakan-mungkin sebab mencurik
Mat indra pon pernah cuba cara nih untuk menguji ilmu (kawan dia haji kasim-terkantul sebab ilmu tak menjadik)
Mat indra pernah bersama cikgu mat yassin ketika menuntut ilmu- mohd yassin nih bapak muyiddin yassin (menteri di cabinet)
Menurut cerita bini kiyai salleh lagi handal/berilmu dari dia
Sebelum semua serangan dilancarkan terhadap komunis� pejuang pejuang akan diberi minum air yassin dan di selempangkan kain merah
Air yassin dan kain merah tu takde ape-ape sebenarnya.. hanya untuk menambah semangat org-org melayu supaya yakin kepada Allah

Mereka mempunyai beberapa pantang larang ketika mengamuk�
1. tidak boleh memakan bende yang bukan hak
2. tidak boleh terputus wudhu, kalo batal amek semula
3. kalo mencantas komunis.. hendaklah sekali cantas ajer.. tak boleh 2 3 kali

kiyai salleh juga mengajar ayat 4, zikir dan wirid-wirid yang tertentu
menurut seorang anggota pejuang (bapak angkat org tua aku di sri menanti muar)
dia pernah berlawan dengan seorang cina yang kebal (tak tau ilmu ape yg dia pakai) cina tu menggunakan senjata belantan� orang tua tu menggunakan kain yang tidak berjahit untuk mengalahkan cina tersebut�
Haji Abd Hamid bin Haji Hamzah (org yg mengembangkan silat sendeng muo) pernah berguru dengan kiyai salleh

Kiyai salleh telah meninggal dunia pada 21 april 1959

Dari cerita yang aku dengar� dari ape yang diceritakan� dari ape yg aku tanya�. Dari ape yang aku baca�

Kiyai salleh tak kebal, takde parang yang terbang�
Hanya menurut cerita komunis yg terselamat.. diorang tak nampak org yg memegang parang tu dan ade sesetengah nampak bayang hitam yg tinggi memegang parang tu.
Yang membuatkan pejuang-pejuang tu hebat adalah semangat diorang, keyakinan diorang� tu jer�

Sampai sekarang masih ade lagi org-org yang mengamalkan ape yg diajarkan oleh kiyai salleh�

 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved