ads

Khamis, 14 Mac 2013

01 di kota tinggi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di kota tinggi - Google Blog Search


Kipas angin gergasi <b>di Kota Tinggi</b> | Anak-Anak Negeri Sembilan Blog

Posted: 15 Feb 2013 11:05 PM PST


KOTA TINGGI – Masjid Jamek Kota Tinggi, di sini, melakar sejarahnya tersendiri apabila memiliki sebuah kipas angin gergasi yang dipercayai bukan sahaja terbesar di daerah ini, malah di Malaysia.

Ketua unit masjid berkenaan, Azizul Fahmi Salleh berkata, kipas dengan panjang bilahnya yang berukuran 7.2 meter itu dipasang hasil sumbangan daripada sebuah syarikat persendirian dan tabung masjid.

Menurutnya, dengan kos kira kira RM55,000, kipas yang mempunyai 15 kali ganda kuasa berbanding kipas angin biasa itu mampu memberikan keselesaan buat jemaah dan secara tidak langsung menjimatkan penggunaan tenaga elektrik.


"Alhamdulillah dengan dana yang berjaya dikumpul dalam masa sebulan, kipas itu mula dipasang pada hujung tahun lalu iaitu bulan Disember.

"Ia digunakan setiap kali waktu solat dan ketika adanya majlis yang diadakan di masjid ini. Malah kipas yang lain juga tidak perlu digunakan sewaktu kipas tersebut dihidupkan.

"Bagaimanapun, dalam masjid tersebut juga masih terdapat kira kira 10 kipas biasa yang ada sekitar masjid untuk kemudahan jemaah yang  hadir terutamanya bagi mereka yang hendak bersolat berseorangan," katanya.

Azizul Fahmi berkata, pihaknya menerima pelbagai reaksi yang positif daripada jemaah dan ada yang menyatakan keterujaan ketika melihat kipas berkenaan.

Menurutnya, sekiranya ada rezeki, sebuah lagi kipas yang sama akan dipasang di bahagian belakang untuk memberikan keselesaan kepada jemaah.

Sementara itu, penderma daripada syarikat persendirian itu yang enggan dikenali berkata, kipas seumpama itu hanya boleh didapati di Turki dan Amerika Syarikat sahaja.

Beliau yang juga merupakan pemegang tunggal bagi syarikat kipas angin berkenaan di Malaysia, Indonesia dan Brunei berkata, kipas sama juga digunakan di masjid di Singapura, namun ukuran bilahnya hanya sepanjang 6 meter (20 kaki) sahaja.

"Melihat Masjid Jamek Kota Tinggi yang mempunyai kelebaran yang besar, kita memilih untuk memasang kipas berukuran 24 kaki (7.2 meter) ini yang hanya diperoleh dari Turki.

"Difahamkan, setakat ini ia kipas paling besar di Malaysia dan Singapura. Malah untuk masjid ini, dengan pemasangan dua buah kipas bersaiz yang sama juga sudah memadai dan memberi cukup keselesaan buat jemaah," katanya.

Sumber: Sinar Harian

IKLAN TEKS: Ingin menyertai produk Etiqa Takaful serendah RM70? Sekitar Kuala Pilah. Telefon 0123280345 untuk temujanji. Jangan pandang remeh pada sesuatu yang anda rasa tidak perlu sekarang. Suatu hari nanti pasti anda terasa menyesal. Yang anda rasa tidak perlu ini sebenarnya yang akan memberikan sesuatu yang terbaik kala kesempitan.

01 di parit sulong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit sulong - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di lok heng</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Feb 2013 07:31 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Salahuddin santuni Tionghua <b>Gelang Patah</b>

Posted: 07 Feb 2013 08:10 PM PST

| Print |

http://www.nusajayakini.com, 08 Feb 2013

GELANG PATAH: Sempena Tahun Baru Cina yang akan datang, YB Salahuddin Ayub telah turun padang untuk menyantuni masyarakat Cina di kawasan Gelang Patah.

PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Harakahdaily. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Para komentar dinasihatkan bertanggungjawab dalam menulis dan elakkan komentar melampau dan berbaur perkauman.

01 di bekok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di bekok - Google Blog Search


Cinta Itu Misteri: Berkelah <b>di</b> Air Terjun Sungai Bantang, <b>Bekok</b>, Labis

Posted: 29 Dec 2012 12:07 PM PST

Haaa, pasti ramai yang tak tahu di Bekok ni ada air terjun yang sangat cantik, sejuk dan menenangkan. Kenapa??? Masih tak percaya? Yeaaa saya tahu mesti yang ada terlintas di kepala, "ada apa dekat kawasan komunis tue???" Meh lihat ni;
Ini adalah pintu masuk ke Hutan Lipur Sungai Bantang yang di dalamnya terdapat air terjun, kawasan bermandi manda yang indah. Airnya sangat sejuk, kawasannya redup dilitupi pohon-pohon yang sudah berusia beratus tahun.
Saya bersama rombongan rakan sekerja ke Air Terjun Sg. Bantang pada 25 Disember 2012 yang lalu. Percutian dalam negeri sahaja, tetapi diatur dengan sangat rapi agar semuanya lancar, selamat sampai, cukup makan, puas berseronok, dan segalanya baik. Dengan keadaan cuaca yang tidak menentu kebelakangan ini, kami membuat keputusan untuk bergerak seawal 7.00 pagi. Berkonvoi sebanyak 6 buah kereta semuanya dan kami akhirnya sampai ke Sg. Bantang pada jam 10.00 pagi. 
Orang lain sebok duk mandi-manda, kita duk makan kat sinun plak yerrrr ...hehehe....
Lebihkurang pukul 2.00 petang kami dah berangkut pulang. Tapi masing-masing sudah kelaparan kembali. Kami berhenti sembahyang Zohor di surau berdekatan dan kemudian meneruskan perjalanan. hajat di hati hendak berhenti di Hentian Sebelah di Lebuhraya, tapi memandangkan perjalanan ke Lebuhraya Utara-Selatan masih jauh lagi, jadi kami pakat-pakat berhenti di sebuah gerai makan. 
Kena minta izin dulu sebab........... kami nak tumpang duduk dan order air sahaja sebabnya kami nak makan bekalan yang kami bawa. Sayang kalau tak dihabiskan. nasib baik tokey Kedai Makan E-Bu sporting.
p/s: Ada sesuatu yang berlaku sewaktu kami sedang makan tue.... Nantilah saya cerita. Dah pagi ni, nak tido dulu.
||lepas ni kitorang plan nak ke Cameron plak...uhukkkk||

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

01 di gelang patah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di gelang patah - Google Blog Search


Suara Ketam: Kerusi <b>Gelang Patah</b>: Anwar digesa jangan membisu

Posted: 24 Feb 2013 01:07 AM PST

"Sebab dia lebih rapat dengan Karpal dan dia mempunyai kedudukan tertinggi jika menang PRU13. Dia Anwar tidak boleh mendiamkan diri tengok anak buah dia menghadapi masalah," katanya dalam satu sidang media khas tadi di sini.

Dr Boo mendakwa Chua sebelum ini mengumumkan dirinya sebagai calon di Gelang Patah walaupun pembahagian kerusi masih dalam perundingan.

Beliau kemudian menggesa Anwar untuk campur tangan bagi menyelesaikan kemelut perebutan kerusi di negeri Johor.

Malah Dr Boo turut menyatakan hilang keyakinan dengan kepimpinan PKR negeri yang dipimpin Chua.

Dr Boo dipercayai tidak berpuas hati dengan Ketua PKR Johor itu selepas secara terbuka menyatakan langkah DAP berhasrat mahu meletak Ahli Parlimen Bukit Bendera Liew Chin Tong bertanding di Gelang Patah sebagai tidak matang.

Ekoran kritikan secara terbuka itu, Pengerusi DAP Karpal Singh memandang serius ke atas tuduhan tersebut dan mengatakan DAP akan melancarkan satu siasatan bagi mengesahkan tuduhan tersebut dan mencari mereka yang bertanggungjawab keatas serangan tersebut.

Bagaimanapun Mahful menggesa agar Karpal tidak mencampuri urusan kedua-dua pemimpin tersebut dan bimbang akan memburukkan lagi keadaan.

"Chua Jui Meng mengatakan dia boleh menang sementara Pengerusi DAP mengatakan dia lebih kuat, jadi dia (Karpal) tak nak mengalah, masing-masing tak nak kalah.

"Jadi jangan masuk campur (Karpal dan Lim Guan Eng), jadi DAP jangan masuk campur kecuali dia minta pandangan," katanya.

Dalam perkembangan sama Timbalan Pengerusi Biro Pilihan Raya DAP Tan Kok Wai hari ini memberitahu bahawa Dr Boo tidak akan dikenakan sebarang tindakan disiplin bersabit kenyataan terbuka menyerang kepimpinan PKR baru-baru ini.

Tan menegaskan tindakan yang diambil Dr Boo hanya menyuarakan perasaannya, tiada kena mengena dengan disiplin.

"Tidak perlu... Ia hanya luahan perasaan bukannya melibatkan disiplin," kata Tan kepada pemberita.

Dipetik di sini..

BLOG JOHOR: 01 <b>di gelang patah</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jan 2013 09:41 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di gelang patah</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Jan 2013 09:17 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di gelang patah</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Jan 2013 09:35 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Nusajaya Kini: Kerusi Panas <b>Gelang Patah</b> Milik Jui Meng?

Posted: 12 Sep 2012 07:50 PM PDT

GELANG PATAH – Pada pilihan raya (PRU) 13 nanti bakal menyaksikan pertarungan sengit antara Pakatan Rakyat (PR) dan Barisan Nasional (BN) kerana keunikan komposisi pengundinya seakan berpihak kepada pembangkang.

Ura-ura perletakan calon untuk Parlimen tersebut, Dato' Chua Jui Meng, Pengerusi PKR Johor, disebut-sebut antara individu yang akan memberi saingan sengit kepada BN.

Bagaimanapun, ketika ditanya pemberita tentang status calon, Jui Meng menjelaskan bahawa sesiapapun yang bertanding di situ daripada PR, maka segenap pihak harus memberikan sokongan untuk meraih kemenangan.

Apabila ditanya terhadap isu alokasi kerusi Gelang Patah, Dato' Chua Jui Meng berkata soalan ini juga ditanya oleh orang Gelang Patah apabila beliau berjelajah di sana. Beliau menjawab, "asalkan calon itu dari PR, bagi dia sokongan."

"Dato' Chua Jui Meng dianggap sebagai salah seorang calon PKR yang akan bersaing di Gelang Patah. 50% pengundi di kawasan Gelang Patah adalah Cina," lapor akhbar Sin Chew Daily yang dipetik dari Facebook Keadilan Johor.

Dalam perkembangan berkaitan, akhbar itu turut melaporkan, Naib Presiden PAS, YB Salahuddin Ayub berkata, PR sudah mempunyai satu "Smart Combination" sebagai jawapan bagi progress penyelarasan di antara mereka.

YB Salahuddin Ayob berkata, menurut penganalisis politik, tsunami politik akan terus bergolak pada PRU akan datang, Johor merupakan salah satu negeri yang mungkin dimenangi oleh PR di Malaysia barat.

"Bagi Malaysia timur, dipercayai angin pembangkang akan bermula dari Sabah dan merebak ke Sarawak. PR di Johor semakin bersatu-padu dan sudah mencapai konsensus," katanya lagi ketika ditanya mengenai status calon bagi kerusi panas Gelang Patah.

YBSalahuddin Ayub berkata sedemikian dalam sidang media selepas menghadiri Majlis Jamuan Hari Raya PAS Negeri Johor, dekat sini, baru-baru ini.

Hadir sama, Pengerusi PKR Johor, Dato' Chua Jui Meng dan Pengerusi DAP Johor, Dr Boo Cheng Hau.

**KLIK SINI untuk Iklan Teks produk anda dengan hanya RM5 sebulan!!**

" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })();

Hotel <b>di</b> Kota Iskandar, Johor – Pekan <b>Gelang Patah</b> ( nearby <b>...</b>

Posted: 13 Nov 2012 05:09 PM PST

Hotel kota iskandar-paling hampir di Gelang PatahBagi anda yang ingin menginap juga berhampiran Kota Iskandar , inilah dia bajet hotel yang paling hampir sekali iaitu yang terletak di pekan koboi Gelang Patah. Hotel Orient, walaubagaimanapun Krew J2C2 tak dapat membuat ulasan bagi hotel bajet ini ya ..ahaks..

Walaupun begitu hotel ni memang hampir dengan Legoland Malaysia , lebih kurang 5 minit perjalanan kalau korang memandu kereta.

Apa-apa pun saksikanlah keindahan panorama pekan Gelang Patah dengan bangunan kedai pra sejarahnya.

Hotel di Kota IskandarHotel di Kota IskandarHotel di Kota IskandarDahulunya restoran Cafe Awana kini bertukar pemilik menjadi mamak Aladeen, mungkin ada Shisha dalamnya..ahakss

Bagi korang yang inginkan lebih keselesaan di samping suasana malam yang lebih 'happening' dan 'lively'  carilah hotel-hotel di Bandaraya Johor Bahru  3 bintang, 4 bintang atau 5 bintang , tak da pilihan melainkan kena pergi ke bandaraya Johor Bahru ( juga melalui Lebuhraya Pesisir Pantai) Meh sini klik tempat menarik di Johor Bahru

Hotel 3 bintang yang agak decent dan baru sahaja siap di bina dan dibuka kepada awam ialah Hotel Pariss (12 tingkat-2010) dan Hotel Granada (10tingkat-2012). Hotel Granada terletak betul-betul berhadapan dengan Jaya Jusco Taman Bukit Indah. Walaubagaimanapun tak dapat dipastikan sama sama ada makanan di sini telah mendapat pengesahan halal daripada JAKIM..

Kedua-dua hotel ini boleh dicapai dengan memandu selama 10 minit dari Legoland Malaysia melalui Lebuhraya Linkedua (Secondlink – JB Parkway) atau jika anda berada di atas jalanraya cari signboard menuju ke Taman Bukit Indah-Taman Perling.

Hotel di Kota Iskandar, Johor -  Pekan Gelang Patah ( nearby )

Nusajaya Kini: Markas PAS Kawasan <b>Gelang Patah</b> Diserang <b>...</b>

Posted: 23 Sep 2012 07:34 PM PDT

Oleh: Asad

GELANG PATAH: PAS Kawasan Gelang Patah dikejutkan dengan kes simbahan cat, cermin tingkap dipecahkan serta bendera PAS dijatuhkan di dua buah Markaz PAS di kawasan Gelang Patah. Peristiwa itu dipercayai berlaku pada awal pagi Ahad lalu sebelum berkumandangnya azan subuh.

Menurut Ketua Penerangan PAS Kawasan Gelang Patah, En. Ayob Bin Embong, insiden tersebut amat mengejutkan kerana bukan hanya melibatkan  Markaz Tarbiyah PAS Cawangan Kampung Ladang sahaja, malah Markaz PAS Kawasan Gelang Patah yang terletak di Kampung Ulu Pulai juga turut menerima nasib perbuatan khianat tersebut.

Dua kes tersebut telah dilaporkan di dua balai polis yang berbeza iaitu di Balai Polis Desa Paya Mengkuang bagi insiden yang berlaku di Markaz Tarbiyah PAS Cawangan Kampung Ladang dan Balai Polis Daerah Nusajaya bagi insiden yang berlaku di Markaz PAS Kawasan Gelang Patah.

Kedua-dua laporan polis tersebut dilakukan pada jam 11.00 pagi setelah maklumat dikumpulkan daripada seluruh ahli PAS yang berdekatan untuk membantu siasatan pihak polis.Tindakan segera pihak polis sangat dihargai kerana dapat menjalankan siasatan di kedua-dua tapak kejadian sejurus laporan dibuat.

Menurut Saudara Ayob lagi, insiden ini amat membimbangkan ahli PAS kerana dua hari sebelum itu, Ketua Wira Perkasa Gelang Patah telah mengarahkan salah seorang ahli PAS Kawasan Gelang Patah supaya menurunkan Bendera Rasmi PAS berwarna merah putih dan bulatan hijau yang dipasang di rumahnya.  Arahan ini dibuat kerana menyangka bendera tersebut adalah Bendera Sang Saka Malaya. Tambahan pula terdapat beberapa insiden pengkhianatan yang dilakukan terhadap PAS Kawasan Gelang Patah sejak akhir-akhir ini.

Respon daripada Yang Dipertua PAS Kawasan Gelang Patah, Sr. Hj Dzulkefly Bin Ahmad pula, "PAS amat berdukacita atas segala rentetan insiden serangan politik yang masih berlaku, jelas menunjukkan sesetengah pihak tidak mengamalkan politik yang bertamadun. Sedangkan banyak negara lain yang menikmati sistem politik yang lebih demokratik."


"Kita mengharapkan agar satu siasatan yang bersifat menyeluruh dan telus dapat dijalankan oleh  pihak Polis Diraja Malaysia  di atas rentetan pengkhianatan yang berlaku di kawasan Gelang Patah baru-baru ini mahupun di peringkat negeri Johor."

"PAS sesekali tidak akan tergugat dengan segala ancaman dan ugutan yang berlaku di kawasan Gelang Patah malah akan terus menjalankan tugas dengan lebih komited untuk mengajak rakyat membuat perubahan yang baik."

Laporan polis yang dibuat turut disertai oleh beberapa lagi ahli PAS Kawasan Gelang Patah. Insiden pengkhianatan yang dilakukan oleh pihak yang tidak menyenangi kemaraan PAS dan Pakatan Rakyat ini turut dirasai oleh Sr. Hj. Dzulkefly Bin Ahmad. Hampir setahun yang lepas rumah beliau telah di bom kesan daripada pendedahannya kepada umum tentang unsur-unsur penyelewengan dalam Johor Corp.

**KLIK SINI untuk Iklan Teks produk anda dengan hanya RM5 sebulan!!**

" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })();

01 di tebrau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di tebrau - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di tangkak</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Mar 2013 07:51 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

MUT SHAHIDAN: MENGETEH <b>DI</b> PEKAN <b>TANGKAK</b>

Posted: 16 Dec 2012 05:35 AM PST

Salam Ahad 16 Disember 2012 Alhamdulillah sekembalinya daripada Tangkak trip kedua minggu ini membawa saya,suami dan tiga orang bakal guru SUFI(SmarTop Subur Fitrah Integrated) Pre School Tangkak ke majlis perkahwinan anak saudara suami saya Shahir Saufi di Bangi. Hampir terlupa saya tarikh ini kerana terlalu memikirkan SUFI Tangkak dan proses memulakan sesi persekolahan 2013. Apa pun sepanjang saya berada di Tangkak misi yang diletakkan dapat di capai,alhamdulillah.Saya dan teman seperjuangan yang berada di Tangkak selama lebih 5 hari mula memahami budaya masyarakat pekan kecil Tangkak dan sudah mula merasai nikmat MENGETEH'(minum teh sambil bersembang panjang)kerana tanpa di sedari kami banyak menyelesaikan masalah yang di hadapi sambil minum teh. "Nothing is lost' merupakan tagline setiap perbincangan kami berhubung 'jihad' memulakan SUFI. Kami merujuk kaedah umat lslam di Gaza yang sentiasa ceria dan hidup dengan semangat juang sekalipun di musnahkan berkali-kali oleh musuh laknatullah zionis yahudi.Kata orang jatuh dan bangun berkali-kali demi memperjuangkan matlamat yang di sasarkan merupakan tanda orang yang yakin dan tidak mudah menyerah. Berbalik kepada 'MENGETEH' saya menalipon seorang adik yang terkenal dengan kegigihannya di Tangkak sampai mampu membangun sebuah banglow 13 bilik di atas gunung kaki gunung ledang untuk minum teh dengan saya dan teman. Kami pun berbincang tentang IHES/QGDP dan cita-cita melahirkan generasi lslam sebagi penerus jihad kebenaran.Sentuhan seorang kakak amat berkesan, beliau terus memulakan langkah membantu premis taska di baikpulih,mulanya dengan merobohkan bangunan wakaf yang hampir menyembah bumi, kemudian membuat pagar, memasang pintu besi sekolah, membaiki bocor di atap bangunan dan beliau terus menyahut seruan kami membuat bangunan dapur di sebelah belakang tadika. Berbekalkan RM3K dan kemudian 1K sumbangan seorang adik yang lain kini bangunan tadika/taska sudah berupa. Oh ya kakak saya dengan sumbangan 1.2K, RM300 tambahan untuk membayar seorang kontraktor wanita mengecat semula dalam dan luar tadika turut berperanan. Sign board di infaq keluarga seorang lagi adik di Shah Alam masih menunggu penghantaran. Proses 'MENGETEH' mudah berlaku kerana seorang lagi adik saya merupakan tuan punya gerai makan yang terkenal di pekan Tangkak. Kehadiran kami dua tiga wanita di tengah-tengah lelaki yang 'MENGETEH' tidak janggal kerana pelanggan tahu kami adik beradik. Selain halal bersalaman kami biasa berpelukan mesra di hadapan pelanggan. Saya kira ia hasil kemesraan yang ditinggal arwah bapa kami yang suka juga 'MENGETEH' di warung-warung kopi dengan teman-temannya. Teringat saya lawatan di Laska Pelang Belitong...kota 1000 WARKOP (warong kopi) di pekan langgar/Manggar? Begitulah budaya masyarakat pekan kecil, masa bukan di kejar...masa malah mewah sekali untuk bersosial sambil menonton pertandingan bola dan national geography. Budaya pekan kecil mengajar kami kena berbaik dengan semua orang, jangan sekali menyinggung kerana akibatnya mungkin parah kalau hati dah marah...santaulah, sihirlah, maut pun jadi. Tanpa sedar kami 'modify' banyak kaedah 'terjah' yang biasa berlaku di kota besar dengan semangat bersabar, go slow but firm...alhamdulillah dengan izin Allah misi yang kami datang selsai di jalankan. Tanggal 15 Disember taklimat guru-guru SUFI dan pendaftaran pelajar berjaya di adakan dan lepas sehari di buka pendaftaran kami mencongak selesa di mulakan sesi persekolahan 2013. Buku rujukan mengajar, temuduga bakal guru, latihan guru dan rumah sewa sementara beres di usahakan,juga uniform pelajar. Saya memang tabik kakak saya yang lebih 10 tahun menguruskan pra sekolah bersendirian sebelum ini. Bagaimana beliau melakukan semua urusan bak lipas kudung!! Tiba pada saya semua orang saya seru..suami, ahli kohatsa, teman-teman, sukarelawan dan siapa sahaja yang saya kenal menyumbang kerja yang saya lakukan...dengan semangat SYURA supaya berkat,mudah-mudahan insyaAllah. Budaya yang negatif pun tak kurang terserlah sejak kami 'berkampong' di pekan Tangkak. Satu ketika seorang pencari rumah sewa dengan nada marah-marah menalipon saya bertanya saya berada dimana kerana katanya adik saya memberitahu saya ada di Tadika dan dia mencari saya tiada untuk menunjukkan sebuah rumah sewa. Rupanya bila bersua peribadi ini aneh sedikit. Saya namakan dia 'DISGRUNTLED'(orang yang sering tidak puashati)kerana setiap yang keluar dari mulutnya semua 'masam' dan negatif. Katanya tadika yang saya sedang usahakan kepunyaannya kerana dia yang memohon peruntukan RM100K tiba-tiba kakak saya 'sabotage'. Bila memberitahu kakak saya beliau mengucap panjang, kerana katanya peribadi ini sentiasa bermasalah dan suka mencari salah orang tidak terkecuali ahli keluarganya sendiri. Takut saya di buatnya lantas cepat-cepat saya batalkan temujanji nak melihat rumah sewa. Sms saya pun dia tak jawab...harap-harap dia tidak 'DISGRUNTLED' dengan saya dan suami, susah kami nanti nak tinggal lama di Tangkak. Akhir kalam adik saya menyebut inilah lawatan saya paling lama ke Tangkak. Selalunya habis perjumpaan atau majlis terus saja pulang KL/Shah Alam. Berita baik katanya kerana dapat selalu'MENGETEH'. Saya pula berat hati,makin bertambahlah gula dalam darah saya dan susahlah nak turunkan berat badan kalau selalu 'MENGETEH'. Tengoklah apa perkembangan SUFI, doa saya ia sukses dan sasaran tiga tahun saya nak mulakan SMARTOP SUBUR FITRAH INTEGRATED/INTERNATIONAL PRIMARY SCHOOL'InsyaAllah..doakan berjaya,itu pun jika di panjangkan umur dalam keberkatan, ameen.

01 di tangkak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di tangkak - Google Blog Search


MUT SHAHIDAN: MENGETEH <b>DI</b> PEKAN <b>TANGKAK</b>

Posted: 16 Dec 2012 05:35 AM PST

Salam Ahad 16 Disember 2012 Alhamdulillah sekembalinya daripada Tangkak trip kedua minggu ini membawa saya,suami dan tiga orang bakal guru SUFI(SmarTop Subur Fitrah Integrated) Pre School Tangkak ke majlis perkahwinan anak saudara suami saya Shahir Saufi di Bangi. Hampir terlupa saya tarikh ini kerana terlalu memikirkan SUFI Tangkak dan proses memulakan sesi persekolahan 2013. Apa pun sepanjang saya berada di Tangkak misi yang diletakkan dapat di capai,alhamdulillah.Saya dan teman seperjuangan yang berada di Tangkak selama lebih 5 hari mula memahami budaya masyarakat pekan kecil Tangkak dan sudah mula merasai nikmat MENGETEH'(minum teh sambil bersembang panjang)kerana tanpa di sedari kami banyak menyelesaikan masalah yang di hadapi sambil minum teh. "Nothing is lost' merupakan tagline setiap perbincangan kami berhubung 'jihad' memulakan SUFI. Kami merujuk kaedah umat lslam di Gaza yang sentiasa ceria dan hidup dengan semangat juang sekalipun di musnahkan berkali-kali oleh musuh laknatullah zionis yahudi.Kata orang jatuh dan bangun berkali-kali demi memperjuangkan matlamat yang di sasarkan merupakan tanda orang yang yakin dan tidak mudah menyerah. Berbalik kepada 'MENGETEH' saya menalipon seorang adik yang terkenal dengan kegigihannya di Tangkak sampai mampu membangun sebuah banglow 13 bilik di atas gunung kaki gunung ledang untuk minum teh dengan saya dan teman. Kami pun berbincang tentang IHES/QGDP dan cita-cita melahirkan generasi lslam sebagi penerus jihad kebenaran.Sentuhan seorang kakak amat berkesan, beliau terus memulakan langkah membantu premis taska di baikpulih,mulanya dengan merobohkan bangunan wakaf yang hampir menyembah bumi, kemudian membuat pagar, memasang pintu besi sekolah, membaiki bocor di atap bangunan dan beliau terus menyahut seruan kami membuat bangunan dapur di sebelah belakang tadika. Berbekalkan RM3K dan kemudian 1K sumbangan seorang adik yang lain kini bangunan tadika/taska sudah berupa. Oh ya kakak saya dengan sumbangan 1.2K, RM300 tambahan untuk membayar seorang kontraktor wanita mengecat semula dalam dan luar tadika turut berperanan. Sign board di infaq keluarga seorang lagi adik di Shah Alam masih menunggu penghantaran. Proses 'MENGETEH' mudah berlaku kerana seorang lagi adik saya merupakan tuan punya gerai makan yang terkenal di pekan Tangkak. Kehadiran kami dua tiga wanita di tengah-tengah lelaki yang 'MENGETEH' tidak janggal kerana pelanggan tahu kami adik beradik. Selain halal bersalaman kami biasa berpelukan mesra di hadapan pelanggan. Saya kira ia hasil kemesraan yang ditinggal arwah bapa kami yang suka juga 'MENGETEH' di warung-warung kopi dengan teman-temannya. Teringat saya lawatan di Laska Pelang Belitong...kota 1000 WARKOP (warong kopi) di pekan langgar/Manggar? Begitulah budaya masyarakat pekan kecil, masa bukan di kejar...masa malah mewah sekali untuk bersosial sambil menonton pertandingan bola dan national geography. Budaya pekan kecil mengajar kami kena berbaik dengan semua orang, jangan sekali menyinggung kerana akibatnya mungkin parah kalau hati dah marah...santaulah, sihirlah, maut pun jadi. Tanpa sedar kami 'modify' banyak kaedah 'terjah' yang biasa berlaku di kota besar dengan semangat bersabar, go slow but firm...alhamdulillah dengan izin Allah misi yang kami datang selsai di jalankan. Tanggal 15 Disember taklimat guru-guru SUFI dan pendaftaran pelajar berjaya di adakan dan lepas sehari di buka pendaftaran kami mencongak selesa di mulakan sesi persekolahan 2013. Buku rujukan mengajar, temuduga bakal guru, latihan guru dan rumah sewa sementara beres di usahakan,juga uniform pelajar. Saya memang tabik kakak saya yang lebih 10 tahun menguruskan pra sekolah bersendirian sebelum ini. Bagaimana beliau melakukan semua urusan bak lipas kudung!! Tiba pada saya semua orang saya seru..suami, ahli kohatsa, teman-teman, sukarelawan dan siapa sahaja yang saya kenal menyumbang kerja yang saya lakukan...dengan semangat SYURA supaya berkat,mudah-mudahan insyaAllah. Budaya yang negatif pun tak kurang terserlah sejak kami 'berkampong' di pekan Tangkak. Satu ketika seorang pencari rumah sewa dengan nada marah-marah menalipon saya bertanya saya berada dimana kerana katanya adik saya memberitahu saya ada di Tadika dan dia mencari saya tiada untuk menunjukkan sebuah rumah sewa. Rupanya bila bersua peribadi ini aneh sedikit. Saya namakan dia 'DISGRUNTLED'(orang yang sering tidak puashati)kerana setiap yang keluar dari mulutnya semua 'masam' dan negatif. Katanya tadika yang saya sedang usahakan kepunyaannya kerana dia yang memohon peruntukan RM100K tiba-tiba kakak saya 'sabotage'. Bila memberitahu kakak saya beliau mengucap panjang, kerana katanya peribadi ini sentiasa bermasalah dan suka mencari salah orang tidak terkecuali ahli keluarganya sendiri. Takut saya di buatnya lantas cepat-cepat saya batalkan temujanji nak melihat rumah sewa. Sms saya pun dia tak jawab...harap-harap dia tidak 'DISGRUNTLED' dengan saya dan suami, susah kami nanti nak tinggal lama di Tangkak. Akhir kalam adik saya menyebut inilah lawatan saya paling lama ke Tangkak. Selalunya habis perjumpaan atau majlis terus saja pulang KL/Shah Alam. Berita baik katanya kerana dapat selalu'MENGETEH'. Saya pula berat hati,makin bertambahlah gula dalam darah saya dan susahlah nak turunkan berat badan kalau selalu 'MENGETEH'. Tengoklah apa perkembangan SUFI, doa saya ia sukses dan sasaran tiga tahun saya nak mulakan SMARTOP SUBUR FITRAH INTEGRATED/INTERNATIONAL PRIMARY SCHOOL'InsyaAllah..doakan berjaya,itu pun jika di panjangkan umur dalam keberkatan, ameen.

01 di parit yani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit yani - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jan 2013 07:23 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Jan 2013 07:50 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Nov 2012 12:00 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Nov 2012 07:33 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Nov 2012 07:33 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Nov 2012 07:25 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Aug 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Suara Simpang Kiri: PANAS SUNGGUH HARI NI...KUGAGAHI JUA

Posted: 25 Jul 2012 04:17 AM PDT

Pagi ni kerja seperti biasa. Tamat jam 1.30 petang. Sampai simpang tiga Seri Medan tu confius, sama ada nak belok ke kanan iaitu balik rumah untuk tidur, atau belok kiri menuju ke Parit Yani....
Akhirnya gerak hati belok ke kiri...
Destinasi rumah customer. Dua kotak Kopi Kelapa Dara dibelinya. Kemudian aku call abang aku Ustaz Baharuddin. Malam ni jam 1.00 pagi dia nak berangkat ke Tanah Suci untuk menunaikan umrah. Aku buka booth kereta, alamak jek kereta aku tertinggal kat kereta Kancil. Nak jalan terus ke Rengit? Kalau bocor tayar tengah jalan macamana? Ah...tawakkallah.....
Baru berapa minggu tak jalan kat Pt Yani ke Seri Bengkal ni, jambatan tu dah berpindah, jalan dah baru, ni 2 km dari Parit Yani menuju ke Pt Yob - Seri Bengkal.
Dua selekoh maut di Jalan Seri Bengkal dekat Seri Gading tu pun dah jadi jalan yang lebar....wau...bestnya...tak payah pulas stering lagi.....laju....laju....!

Persimpangan jalan Seri Bengkal...ke kanan ke Batu Pahat, ke kiri ke Parit Raja...depan tu dulu semak aje, sekarang dah jadi kota besar!
Ah....belok ke Pt Karjo ......dah ada pusingan U di situ, lebih selamat daripada jalan yang lama....
Dari Pt Karjo aku tembus ke Pt Kemang.....
Singgah di Salleh Food....taukeynya jutawan ni....income 6 angka sebulan...lagi-lagi raya ni
Nak beli apa ya....nak bawak buah tangan ni...
Beli ni ok lah...RM 13.00...Nama kuih ni apa, aku lupa, emak aku kata Kuih Pulau Pinang, kalau aku yang buat aku bubuh nama Kuih Sarang Lebah?
Pt Rejosari pulak aku redah, rajinnya orang kampung ni, tepi jalan pun mereka tanam pisang
Persimpangan Kg Seri Bahrom, sampailah aku rumah abang aku....dia tak nak diambil gambarnya kerana dia tu handsome sangat macam Yusuf Haslam masa muda-muda! Semoga kakandaku selamat pergi dan selamat kembali ke tanah air ya...
Balik .....lalu rumah bekas makwe lama aku ....entah berapa anak dia sekarang.....hahahahahaha! Agaknya 12?
Pukul 5.00 petang sampailah sudah di Batu diPahat...Panasnya, seronoknya kalau masa panas macam ni berendam di dalam air terjun.....
Beli kat sini Pn Pida...garenti lauk berbuka tak basi dan menyakitkan usus-usus di dalam perut kita. Lokasi ni ikut dari Hotel Pelikan belok Klinik Nur jalan terus jangan belok-belok, ada selekoh belok kanan sikit. Carilah di barisan kedai-kedai tu. Ada dua restoran asam pedas di situ. Harga pun ok...mesra pelanggan sangatlah.

Dua potong ikan pari, dan dua ekor ikan kembung besar RM 15.00...Oklah tu, petang tadi cuma ada 3 jenis ikan yang ada. Kepala ikan merah tu aku tak minat, nanti otak tak cerdas....?
Kesian kan isteri aku nak tolong suami dia tambah pendapatan, sebab tu aku beli asam pedas di Batu Pahat tadi, jadi taklah penat sangat.....tapi dia kena masak nasilah jugak....huhuhu

Alat Berat "Bego" Terpelosok <b>di Parit</b> | Portal Berita Wonogiri

Posted: 04 Aug 2012 09:10 AM PDT

Alat Berat " Bego " Terpelosok | Foto Sugiyarno

INFOWONOGIRI.COM – SIDOHARJO – Bego  sebuah kendaraan alat berat yang digunakan untuk meratakan tanah, mengalami kecelakaan terperosok ke parit di tepi Jl Sidokriyo Sidoharjo, Sabtu (4/8) dekat penggilingan batu di wilayah desa setempat.

Menurut informasi warga desa setempat, bego itu terperosok karena jalanya menepi, sementara jalan yang dilalui tidak mampu menahan beban kendaraan tersebut. Akibatnya alat berat tersebut terguling ke parit. Tidak ada korban jiwa, operator bego berhasil menyelamatkan diri.[nono@infowonogiri.com]

Incoming search terms:

  • video kecelakaan alat berat bego

PETANI KELUHKAN ZAT ASAM PADA LAHAN

Posted: 01 Aug 2012 05:22 AM PDT

Sejumlah petani di jalan ahmad yani dua, desa parit baru, kabupaten kubu raya mengeluhkan tingginya zat asam pada lahan pertanian mereka.

Akibatnya, tanaman padi banyak yang berwarna merah.

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Mar 2013 08:38 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jan 2013 07:23 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Nov 2012 07:21 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Nov 2012 07:34 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Nov 2012 07:45 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Sep 2012 07:21 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Aug 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

ANGKATAN MUDA keADILan CABANG <b>PARIT</b> SULONG: AMK <b>...</b>

Posted: 24 Dec 2008 07:33 AM PST

Sekali lagi Angkatan Muda Keadilan Bahagian Parit Sulong telah berjaya mengadakan pentas anak muda dan kali ini telah diadakan pada 12-12-08 jam 9-00 malam bertempat di Sri Medan Batu Pahat, Johor. AMK telah menjemput Y.B Nik Nazmi Nik Ahmad Adun Sri Setia & Setiausaha Politik MB Selangor sebagai pidato. DI dalam pidatonya Y.B Nik Nazmi Nik Ahmad telah menyampaikan isu-isu politik yang terkini yang sedang berlaku di Malaysia. Y.B Nik Nazmi Nik Ahmad juga telah menyampaikan isu-isu yang berlaku di selangor dan memberi tahu kemudahan-kemudahan dan apa juga bantuan yang telah diberikan kepada seluruh rakyat selangor yang berkelayakan tanpa mengira bangsa, ugama dan politik sejak ianya diperintah oleh Pakatan Rakyat yang terdiri daripada Keadilan, Pas dan Dap.

Walaupun kawasan sri medan adalah salah satu kawasan kubu kuat Umno / BN di Johor namun kehadiran daripada penduduk-penduduk berdekataan sri medan seperti parit yani, parit sulong dan peserai amat menggalakkan, bagi kehadiran daripada penduduk-penduduk sri medan sendiri turut tidak menghampakan, ini membutikan bahawa sokongan yang diberikan kepada Pakatan Rakyat bertambah untuh dan teguh dariapda masyarakat di sini, keseluruhan kehadiran pada malam itu lebih kurang 250 orang. Pada malam tersebut yang turut memberi pidato ialah Ketua Bahagian Parti Keadilan Rakyat Bahagian Parit Sulong saudara Hasmi Hashim dan Setiausaha Angkatan Muda Keadilan Bahagian Parit Sulong saudara Mohd Zamir Missran.

PASPB: Pesakit diabetis terima bantuan

Posted: 16 Aug 2010 04:02 AM PDT

Penolong Setiausaha PAS Parit Buntar Rahimah Osman berkata, Mohd Yani kehilangan kaki kiri yang dipotong pada Mei 2010 akibat komplikasi penyakit kencing manis (diabetis).

" Sebelum ini, Lujnah Kebajikan PAS Parit Buntar telah datang menziarahi beliau dan memberi bantuan kerusi roda yang disampaikan oleh Timbalan Yang Dipertua PAS Parit Buntar Abdul Bahrain Desa .

"Dengan bantuan kerusi roda tersebut Mohd Yani dapat menguruskan diri dengan lebih mudah untuk ke tandas dan bilik air" katanya

Rahimah berkata, kunjungan susulan ini bertujuan menziarahi dan menyampaikan sumbangan wang tunai kepada Mohd Yani sekeluarga.

" Kami bersimpati dengan keadaan Mohd Yani yang tidak mampu bekerja apabila kakinya dipotong. Sebelum ini beliau berniaga roti canai untuk menyara tiga anak yang masih bersekolah.

" Jabatan Kebajikan dan Baitulmal diharap dapat memberikan bantuan kepada Mohd Yani sekeluarga. Setakat hari ini, kami dimaklumkan Mohd Yani belum menerima mendapat bantuan dari mana-mana jabatan kerajaan berkaitan" katanya

Sementara itu, Pujah Hasmani, 41 isteri Mohd Yani mengucapkan terima kasih kepada Lujnah Kebajikan PAS Parit Buntar yang mengambil berat masalah yang dihadapi suami beliau.

" Terima kasih kepada PAS Parit Buntar kerana sudi menyampaikan sumbangan wang tunai dan kerusi roda untuk membantu kami sekeluarga.

" Sekurang-kurangnya sumbangan ini dapat meringankan beban kami sekeluarga akibat musibah yang menimpa suami " katanya

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Aug 2012 05:22 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Suara Simpang Kiri: PANAS SUNGGUH HARI NI...KUGAGAHI JUA

Posted: 25 Jul 2012 04:17 AM PDT

Pagi ni kerja seperti biasa. Tamat jam 1.30 petang. Sampai simpang tiga Seri Medan tu confius, sama ada nak belok ke kanan iaitu balik rumah untuk tidur, atau belok kiri menuju ke Parit Yani....
Akhirnya gerak hati belok ke kiri...
Destinasi rumah customer. Dua kotak Kopi Kelapa Dara dibelinya. Kemudian aku call abang aku Ustaz Baharuddin. Malam ni jam 1.00 pagi dia nak berangkat ke Tanah Suci untuk menunaikan umrah. Aku buka booth kereta, alamak jek kereta aku tertinggal kat kereta Kancil. Nak jalan terus ke Rengit? Kalau bocor tayar tengah jalan macamana? Ah...tawakkallah.....
Baru berapa minggu tak jalan kat Pt Yani ke Seri Bengkal ni, jambatan tu dah berpindah, jalan dah baru, ni 2 km dari Parit Yani menuju ke Pt Yob - Seri Bengkal.
Dua selekoh maut di Jalan Seri Bengkal dekat Seri Gading tu pun dah jadi jalan yang lebar....wau...bestnya...tak payah pulas stering lagi.....laju....laju....!

Persimpangan jalan Seri Bengkal...ke kanan ke Batu Pahat, ke kiri ke Parit Raja...depan tu dulu semak aje, sekarang dah jadi kota besar!
Ah....belok ke Pt Karjo ......dah ada pusingan U di situ, lebih selamat daripada jalan yang lama....
Dari Pt Karjo aku tembus ke Pt Kemang.....
Singgah di Salleh Food....taukeynya jutawan ni....income 6 angka sebulan...lagi-lagi raya ni
Nak beli apa ya....nak bawak buah tangan ni...
Beli ni ok lah...RM 13.00...Nama kuih ni apa, aku lupa, emak aku kata Kuih Pulau Pinang, kalau aku yang buat aku bubuh nama Kuih Sarang Lebah?
Pt Rejosari pulak aku redah, rajinnya orang kampung ni, tepi jalan pun mereka tanam pisang
Persimpangan Kg Seri Bahrom, sampailah aku rumah abang aku....dia tak nak diambil gambarnya kerana dia tu handsome sangat macam Yusuf Haslam masa muda-muda! Semoga kakandaku selamat pergi dan selamat kembali ke tanah air ya...
Balik .....lalu rumah bekas makwe lama aku ....entah berapa anak dia sekarang.....hahahahahaha! Agaknya 12?
Pukul 5.00 petang sampailah sudah di Batu diPahat...Panasnya, seronoknya kalau masa panas macam ni berendam di dalam air terjun.....
Beli kat sini Pn Pida...garenti lauk berbuka tak basi dan menyakitkan usus-usus di dalam perut kita. Lokasi ni ikut dari Hotel Pelikan belok Klinik Nur jalan terus jangan belok-belok, ada selekoh belok kanan sikit. Carilah di barisan kedai-kedai tu. Ada dua restoran asam pedas di situ. Harga pun ok...mesra pelanggan sangatlah.

Dua potong ikan pari, dan dua ekor ikan kembung besar RM 15.00...Oklah tu, petang tadi cuma ada 3 jenis ikan yang ada. Kepala ikan merah tu aku tak minat, nanti otak tak cerdas....?
Kesian kan isteri aku nak tolong suami dia tambah pendapatan, sebab tu aku beli asam pedas di Batu Pahat tadi, jadi taklah penat sangat.....tapi dia kena masak nasilah jugak....huhuhu

Alat Berat "Bego" Terpelosok <b>di Parit</b> | Portal Berita Wonogiri

Posted: 04 Aug 2012 09:10 AM PDT

Alat Berat " Bego " Terpelosok | Foto Sugiyarno

INFOWONOGIRI.COM – SIDOHARJO – Bego  sebuah kendaraan alat berat yang digunakan untuk meratakan tanah, mengalami kecelakaan terperosok ke parit di tepi Jl Sidokriyo Sidoharjo, Sabtu (4/8) dekat penggilingan batu di wilayah desa setempat.

Menurut informasi warga desa setempat, bego itu terperosok karena jalanya menepi, sementara jalan yang dilalui tidak mampu menahan beban kendaraan tersebut. Akibatnya alat berat tersebut terguling ke parit. Tidak ada korban jiwa, operator bego berhasil menyelamatkan diri.[nono@infowonogiri.com]

Incoming search terms:

  • video kecelakaan alat berat bego

PETANI KELUHKAN ZAT ASAM PADA LAHAN

Posted: 01 Aug 2012 05:22 AM PDT

Sejumlah petani di jalan ahmad yani dua, desa parit baru, kabupaten kubu raya mengeluhkan tingginya zat asam pada lahan pertanian mereka.

Akibatnya, tanaman padi banyak yang berwarna merah.

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jul 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Sampah Membludak <b>Di</b> Kota Tanjungbalai | Harian Berita Sore

Posted: 04 Jul 2012 01:25 AM PDT

TG. Balai-(Berita) : Tukang sapu sampah Dinas Pasar dan Kebersihan jalan Raya Inti Kota dan sekitar kota Tanjungbalai diketahui cukup banyak, bahkan membludak, namun sampah dijalan Inti Kota dan sekitar masih bertumpuk serta berserakan,  di jalan Vetran, jalan Suprapto, jalan SM. Raja, jalan besar Teluk Nibung, jalan Asahan, jalan Sei Dua, jalan Jamin Ginting, jalan Jendral Sudirman kota Tanjungbalai. Pengamatan wartawan dilapangan, Selasa (03/7) sekitar pukul 18. 00 s/d pukul 20. 30 Wib. Namun sampah di tempat pembuangan sampah tidak diangkut, sehingga sampah tersebut berserakan dijalan.

Padahal tukang sapu sampah Dinas Pasar dan Kebersihan jalan Inti Kota dan sekitarnya mencapai ratusan orang, lain pengkoret parit dan tukang babat rumput, namun parit/riol banyak tumpat, saat hujan turun air di jalan Inti Kota dan sekitarnya tidak jalan sehingga air hujan tersebut merendam badan jalan, seperti jalan Gereja, jalan A. Yani, jalan Jalius, jalan Pahlawan dari depan kantor PN sampai Kuda Putih, jalan Suprapto dekat TPO sampai kejalan besar Teluk Nibung percis depan Mesjid Menara Lima.

Hujan, Senin (02/7) sekitar satu jam, karena parit/riol tumpat air hujan tenggelamkan badan jalan, genangan air di badan jalan itu masuk kerumah warga penduduk, warga dan pedagang disekitar parit/riol tumpat itu mengaku mengeluh pada wartawan, setiap hujan turun air hujan masuk kerumah mereka, hal ini sudah lama terjadi, namun Walikota C/q Dinas terkait belum berupaya untuk mengatasinya, terkesan Walikota tutup mata, untuk masyarakat maupun pedagang meminta Walikota segera mengatasinya agar mereka warga maupun pedagang tidak terganggu.

Kadis Pasar dan Kebersihan kota Drs. Syarifuddin yang di konfirmasi wartawan di kantornya baru-baru ini, terkait tukang sapu dan pengkorek parit/riol Dinas Kebersihan mengatakan, tukang sapu jalan 230 orang dan korek parit/riol 50 orang lebi dan tukang babat rumput 25 orang, tugas mereka dibagi tiga seep, pagi, siang dan malam hari. Dam Truk 16 dan Engkel dilengkapi supir dan kernetnya sama tugasnya, tetapi kalau sampah/parit masih belum bersih, itu tentu terkait kondisi, atau masyarakat tidak membuang sampah pada tempatnya, sehingga sampah berserakan kejalan, dihimbaulah masyarakat membuang sampahnya pada tempatnya agar sampah tidak berserakan.-(SYN).

JPNN.COM : Gelapkan 7 Motor untuk Bayar Judi Bola

Posted: 07 Jul 2012 01:05 AM PDT

PONTIANAK – Tujuh sepeda motor digelapkan spesialis tindak pidana pencurian di wilayah hukum Sektor Pontianak Selatan. Setelah melakukan aksi tersebut, pelaku dengan sigap melarikan diri ke luar kota. Kendati demikian, langkahnya tidak berjalan lama. Berkat informasi masyarakat dan penyidikan tim aparat kepolisian, dia dibekuk di Jalan Parit Tengkorak, Kubu Raya, Jumat (6/7).

Jun (28), terus berkilah saat diinterogasi polisi. Dia mengaku melakukan tindak pidana penggelapan, karena untuk membayar uang perjudian sepak bola. Modus operandi yang dilakukan tersangka, dengan cara meminjam barang bukti ke teman terdekatnya. Setelah kendaraan tersebut sampai ke tangannya, Jun langsung menggadai sepeda motor itu ke orang lain.  "Saya gadai tujuh kendaraan milik teman-teman saya itu ke orang tak dikenal senilai Rp2 juta," kilah tersangka.

Dia mengatakan, baru pertama kali melakukan aksi tindak kriminal itu. Setelah beraksi, langsung melarikan diri ke luar kota. Saat merasa aman, tersangka mengaku pulang ke Kubu Raya tempat sanak keluarganya. Namun nahas, kedatangannya telah diendus aparat penegak hukum. Tanpa melakukan perlawanan, dia digiring ke kantor polisi untuk diproses lebih lanjut.

Kapolsek Pontianak Selatan, Kompol I Gede S Wahyudi menuturkan, tersangka telah lama buron. Laporan masyarakat telah banyak yang masuk. Bukan hanya tindak pidana penggelapan, tersangka juga melakukan aksi kriminalitas lain. Itu dilakukannya telah bertahun-tahun. Bahkan, tersangka juga telah masuk ke penjara sebanyak tiga kali.
"Dia melakukan tindak pidana tersebut di wilayah hukum Pontianak Barat, Polresta, Sungai Raya, Pontianak Kota dan Pontianak Selatan. Tersangka ini, berhasil ditangkap karena nama dan wajahnnya sudah terdaftar," ungkapnya.

Atas perbuatan tersebut, tersangka dijerat dengan pasal 372 dan 378 KUHP tentang tindak pidana penggelapan dan penipuan. Dengan ancaman hukuman minimal empat tahun hukuman penjara.

"Kepada seluruh lapisan masyarakat, jangan mudah percaya dengan aksi serupa di kehidupan sehari-hari. Jika trejadi hal tersebut, segera laporkan ke pihak berwajib terdekat, agar kasus tersebut segera ditindaklanjuti," imbaunya.
 
Sementara itu, jajaran Polda Kalbar melakukan razia penyakit masyarakat. Dari razia itu, aparat kepolisian berhasil menjaring 50 pasangan tanpa ikatan resmi, Kamis(5/7) malam di hotel, cottage, dan villa di Pontaianak.
 
Petugas mendatangi salah satu hotel dan langsung mengecek satu per satu kamar dan ditemukan beberapa pasangan yang bukan suami istri usai melakukan hubungan intim. Melihat kedatangan petugas, beberapa pasangan mesum tersebut terburu-buru mencuci tubuhnya ke kamar kecil.

Petugas langsung melanjutkan ke salah satu villa dan juga menjaring beberapa pasangan bukan suami istri. Bahkan ada juga pasangan yang berlari untuk menghindari petugas kepolisian. Namun petugas kepolisian melakukan penyergapan menggiringnya ke mobil Dalmas.

Salah seorang yang terjaring mengaku, sewaktu dirazia, ia dan pacarnya yang sedang berada di dalam kamar hotel. Ia mengaku tidak melakukan apa-apa saat berduaan di dalam kamar. "Awalnya saya jemput dia. Dia minta carikan penginapan. Tiba-tiba polisi datang. Saya tidak ada buat apa-apa di kamar," katanya.

Polisi mengamankan pasangan tanpa ikatan resmi ke Direktorat Polda Kalbar untuk dilakukan pendataan dan diberikan peringatan, agar tidak melakukannya kembali. Sebelum petugas membawa pasangan yang terjaring, mereka melanjutkan kembali ke hotel di Jalan Ahmad Yani. Di hotel itu, petugas menjaring puluhan pasangan tanpa ikatan resmi.

"Mereka yang terjaring dilakukan pendataan dan diberikan peringatan serta dilakukan proses hukum, tentang tindak pidana ringan,"Kata Kabid Humas Polda Kalbar AKBP Mukson Munandar, Jumat (6/7).

Menurut Mukson, razia yang dilaksanakan jajaran Polda Kalbar itu merupakan kegiatan rutin. Dengan tujuannya, mengantisipasi penyakit masyarakat yang meresahkan.
 
"Kita menertibkan penyakit masyarakat, agar mereka mengetahui dan menaati peraturan, seperti memiliki KTP. Masyarakat harus mengetahui bahwa KTP merupakan suatu kewajiban bagi setiap warga negara, supaya di suatu hari ada hal-hal yang tidak diinginkan mudah diketahui," ungkapnya.

Apabila ditemukan barang-barang yang mencurigakan, lanjut Mukhson, seperti narkoba, Sajam dan bom tetap akan ditindak dan diserahkan ke bagian yang menangani kasus tersebut. Terkait antisipasi maraknya isu bom, antisipasi yang dilakukan adalah dengan  razia. "Dari enam orang yang terjaring akan dibawa ke pengadilan. Mereka nantinya akan mengikuti sidang tipiring," tegasnya.

Mukson menambahkan , pihaknya akan melakukan razia rutin. Sasarannya tempat-tempat penginapan serta lokasi yang disinyalir mengarah pada tindakan kriminal. "Bagi warga yang tidak mempunyai KTP, diharapkan mengurus ke kelurahan terdekat, supaya terdata di daerahnya," imbaunya. (rmn/adg)

 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved