ads

Ahad, 21 Julai 2013

01 di gelang patah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di gelang patah - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

01 di johor bahru - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di johor bahru - Google Blog Search


Letupan tapak kuari <b>di</b> Taman Seri Alam, <b>Johor Bahru</b> (5 Gambar)

Posted: 19 Jul 2013 05:16 AM PDT


letupsrialam1

Tapak kuari di Jalan Bukit 2, Taman Seri Alam telah mengakibatkan berlakunya letupan dan memberi kesan kepada tebaran baru ke luar kawasan kuari yang berlaku sekitar 12 tengah hari tadi.

Letupan tersebut telah menerbangkan batu-batu bersaiz lebih kurang 2m x 2m sejauh lebih kurang 1 kilometer. Antara kerosakan yang berlaku ialah sebanyak 14 buah kilang, 18 buah kenderaan. Selain kerosakan, letupan ini mencederakan 10 orang pekerja kilang berhampiran dan mengorbankan seorang pekerja kilang warganegara Nepal. Gambar penuh selepas ini.

letupsrialam2

letupsrialam3

letupsrialam4

letupsrialam5

01 di kukup - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di kukup - Google Blog Search


Pantai <b>Kukup</b> Gunungkidul - Kekhasan Tersendiri Bersama pulau <b>...</b>

Posted: 14 Jul 2013 10:11 AM PDT

Hai pengunjung alam nusantara, kali ini admin alam nusantara akan berbagi info mengenai Pantai kukup.

Nah mari kita simak, pantai kukup merupakan tetangga dekat dari pantai baron, bisa dibilang masih saudara haha. ya karena pantai kukup kurang lebih hanya beberapa ratus meter dari pantai baron, bisa dibilang akses menuju kedua pantai ini hanya dibatasi tebing karang nan cadas.
Saat memasuki kawasan pantai kukup eksotisme telah tampak dari kejauhan mengingat pantai kukup cukup unik dan bersih.

Pantai kukup cukup terkenal karena keunikan pantainya, di pantai kukup gunungkidul ini terdapat satu pulau kecil yang biasa disebut pulau jumino, sejarah yang seperti apa admin juga kurang tahu hingga pulau tersebut bernama pulau jumino, dan untuk para pengunjung tidak usah khawatir, bagaimana cara menuju pulau tersebut, karena akses telah disediakan oleh pantai kukup berupa jembatan, bisa dibilang jembatan antar pula, haha pulau jawa dan pula jumino unik bukan!
Disis barat lepas bibir pantai kukup juga terdapat sebuah karang berukuran besar dan disebelah barat lagi anda akan menemukan beberapa karang yang cukup besar, pantai kukup juga dibatasi tebing karang nan cadas, terjal dan cukup menghalangi pemandangan.

Namun jangan khawatir karena di pantai kukup juga terdapat tiga titik spot untuk melihat pemandangan dari atas bukit karang, asik bukan. Apalagi jika anda mengunjungi pagi atau sore maka bisa melihat sang surya. Atau memilih bermalam dibibir pantai.

Pantai kukup memiliki air laut yang cukup jernih sehingga dengan mata telanjang pun ikan-ikan kecil dan karang dapat terlihat dengan jelas

Rute perjalanan pantai kukup Gunungkidul

Untuk perjalan maka anda dapat memilih dua alternative, jalan protokol wonosari dan imogiri, ya sebenernya sama dengan pantai-pantai yang berada digunungkidul, kurang lebih sama.
Selama perjalanan udara cukup sejuk dan angin berasa sepoi-sepoi meski jalan diterik matahari, walaupun telah berada di radius 15 km sebelum pantai namun selama perjalanan kita akan menjumpai tebing karang cadas dikanan dan kiri jalan.

Bahkan beberapa tebing berlubang dan menyerupai sebuah gua, ya bisa dibilang cukup unik namun mistis haha

Keunikan/ daya tarik pantai kukup

Seperti penjelasan di atas pantai kukup memiliki sebuah pulau yang bernama pulau jumino, dimana untuk pergi ke pulau jumino telah disediakan jembatan dan itu cukup unik karena seakan-akan kita berada di antara dua pulau yaitu pulau jawa dan pulau jumino haha.

Pantai kukup juga terkenal dengan ikan-ikan hias nan indah, hanya sekedar mengingatkan, jika entah karena suatu alasan anda berniat mencari ikan hias yang berada di bibir pantai
atau disekitar pantai maka urungkanlah niat anda. karena apa, ikan tersebut adalah penghuni asli pantai kukup maka seharusnya kita berlaku sopan dan arif untuk tidak menangkap ikan tersebut.

Berikanlah kesempatan bagi pengunjung lain untuk menikmati ikan-ikan nan indah tersebut, okee gan. Sipp dah


Fasilitas pantai kukup gunungkidul

Sama seperti pantai lainya fasilitas terbatas, namun fasilitas dasar telah tersedia, seperti:

  1. Parkir
  2. Mushola
  3. Wc umum
  4. Ada warung makan
  5. Atau anda berniat membeli pernak-pernik juga tersedia di pantai kukup
Untuk harga masih menyesuaikan dancenderung sama dengan kebanyakan pantai di gunungkidul.

Wisata Petualangan <b>di Kukup</b> Island Johor National Park | Wisata <b>...</b>

Posted: 07 Jul 2013 07:16 AM PDT

Sesekali Anda mesti mengunjungi suatu tempat yang mampu mendekatkan diri dengan alam hijau nan indah jangan terus-terusan mengunjungi wisata bertemakan modernisme seperti mall, bioskop, dan lainnya. Cobalah sesekali mengunjungi pulau, kebun binatang atau laut untuk merasakan objek wisata yang baru dan lebih memberikan impresi. Jika kebetulan sedang berada di Johor sebaiknya Anda mengunjungi Kukup Island Johor National Park ini.

Pulau ini ialah sebuah pulau yang dipenuhi pohon bakau dan berada sekitar 1 km dari lepas pantai Semenanjung Malaysia. Luas pulau ini sendiri mencakup 6,472 km persegi dan dikelilingi oleh sekitar 8 km persegi lumpur. Pulau ini dianggap memiliki ekologi yang sangat unik setelah para ilmuwan melakukan penelitian di pulau ini. Status pulau ini dari yang tadinya terpencil dan cenderung banyak didiamkan kemudian berubah menjadi pulau yang menjadi pusatnya penelitian ekologi unik.

Dalam urgensinya sebagai kawasan yang menjadi areal untuk kelestarian lingkungan dan segenap ekosistem yang ada didalamnya, pulau ini kemudian dinobatkan sebagai taman nasional pada 27 Maret 1997. Usaha menjadikan pulau ini sebagai pulau yang dilindungi ialah langkah nyata dan tepat karena jika dibiarkan dikhawatirkan segala kekayaan hayati yang dimiliki pulau ini rusak oleh perilaku orang tak bertanggungjawab. Untuk diketahui bahwa pulau ini termasuk salah satu pulau bakau terbesar di dunia yang dihuni oleh banyak satwa mulai dari monyet, babi hutan dan lainnya.

Yang banyak mengunjungi pulau ini biasanya mereka yang memiliki tingkat kepedulian tinggi terhadap lingkungan. Bagi Anda yang tertarik untuk berkunjung kesini untuk menikmati segenap keindahan didalamnya jangan sungkan untuk segera menjadwalkan kunjungan kesini karena telah tersedia berbagai fasilitas. Soal akomodasi, tak perlu khawatir karena letak pulau ini ke kota cukup dekat sehingga Anda bisa menyewa akomodasi mdi pusat Johor. Untuk transportasinya sendiri, dari pusat Johor Anda tinggal langsung menuju ke Pulau Kukup baik dengan taksi atau menyewa kendaraan.

Untuk sampai di pulaunya sendiri Anda harus menaiki perahu dari Kukup Jetty.

Lokasi

Kukup Island Johor National Park berlokasi di Pulau Kukup, 82300, Johor, Malaysia.

Klik disini untuk mengetahui lebih dalam tentang kewisataan di Malaysia.

Selamat berkunjung!

01 di permas jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di permas jaya - Google Blog Search


HAIRIE Cerulean: Ramadhan 1434H/2013M: Bazar Ramadhan <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 09 Jul 2013 08:07 PM PDT

Hari ni 1 Ramadhan dan kita semua dah mula berpuasa sebelum nak sambut raya bulan 8 nanti. Johor tengah cuti ni jadi dapatlah hari ni berbuka puasa dan bersahur dengan keluarga di kampung. Lepas ni hujung minggu je la boleh rasa macam ni, hari bekerja layan masakan bazar untuk berbuka & roti cicah milo untuk sahur :D
Ok ni kisahnya aku nak kongsi dengan korang suasana bazar ramadhan di pekan Parit Sulong, my hometown. Setiap tahun mesti meriah dengan macam-macam benda persiapan uktuk berbuka, untuk raya semua ada. Jadi bila jalan utama yag menghubungkan Yong Peng-Muar tu sesak sepanjang beberapa kilometer, kitorang semua dah tak heran. Itu dah jadi kebiasaan.
Nasib baik lot-lot kedai kat sini tak mengadap jalan utama, jadi ia memberi lebih ruang untuk peniaga berniaga di kawasan dalam pekan bukan di tepi jalan utama yang rasanya bakal mengundang kesesakan yang lebih teruk sepanjang Ramadhan sampailah Syawal.
Kalau nak dekat raya memang ada pegawai keselamatan yang jaga; RELA & PDRM. Terima kasih sebab berkhidmat untuk kami warga Pait Sulong :D. Nanti datang rumah saya ambik duit raya dengan bapak saya ye tuan~ 
Ayam percik ni pun kalau nak beli kena tunggu giliran, ramai yang nak beli. Kalau kat bandar-bandar besar nak cari ayam percik berharga RM1 susah & memang tak dapat tapi kat sini in shaa Allah ada :D Tapi harga tu sesuai la dengan saiz ayam seketul tu.
Ni jalan masuk utama ke kawasan pekan & waktu-waktu macam ni memang kenderaan tak boleh masuk kalau dah penuh gerai dengan orang ramai macam ni. Kalau 1 Ramadhan, ramai muka-muka KeyEll turun sini. Diorang balik kampung bercuti dan saje jalan-jalan cuci mata sambil beli apa yang patut. Seronok tengok :D
Ni dah dekat raya dan bila raya maka muncullah kanopi-kanopi yang tiba-tiba kekal kat situ. Maksudnya gerai tu ada kat situ sampailah raya, tak dialihkan pun & ini dah jadi kebiasaan dah. Aku kalau waktu macam ni bawak moto je la, kalau bawak kereta pun sangkut dalam kesesakan. Ada kang yang buka puasa kat tengah jalan. 
Setakat ni je nak kongsi dengan korang, apa pun petang ni aku nak turun bazar Ramadhan ni. Beli apa yang rase nak makan & perlu makan. Selamat berpuasa korang.
 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved