ads

Selasa, 13 Ogos 2013

01 di tebrau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di tebrau - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di tangkak</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Aug 2013 07:38 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di tangkak</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Jul 2013 07:09 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Jawatan Kosong <b>Di</b> Majlis Daerah <b>Tangkak</b> — Jawatan Kosong <b>...</b>

Posted: 22 Jul 2013 07:42 PM PDT

Jawatan Kosong Di Majlis Daerah Tangkak

Jawatan Kosong Di Majlis Daerah Tangkak

Majlis Daerah Tangkak ditubuhkan pada 1hb Ogos 1976 merupakan gabungan 9 buah Majlis Tempatan iaitu Tangkak, Kebun Baru, Sagil, Bukit Kangkar, Sungai Mati, Serom, Bukit Gambir, Grisek dan Kundang Ulu.Luas kawasan Pentadbiran Majlis Daerah Tangkak ialah 13,566 hektar dengan jumlah penduduknya dianggarkanseramai 70,400 orang dan terdapat 17,600 pegangan hartanah dalam kawasan ini.Pusat Pentadbiran Majlis terletak di Tangkak iaitu 203km dari Barat Laut Johor Bahru dan 26km dari utara Bandar Muar.

Permohonan adalah dipelawa daripada Warganegara Malaysia, keutamaan Rakyat Negeri Johor Darul Ta'zim yang berkelayakan untuk mengisi kekosongan jawatan berikut:-

1) PENOLONG PEGAWAI SENIBINA GRED J 29 ( TETAP )
2) PENOLONG PEGAWAI PENILAIAN GRED W27 ( TETAP )
3) PENOLONG AKAUNTAN GRED W27 ( TETAP )
4) PENOLONG PEGAWAI TADBIR GRED N27 ( TETAP )
5) PEMBANTU JURUAUDIT GRED W17 ( TETAP )
6) PELUKIS PELAN GRED J17 ( TETAP )
7) PENGHANTAR NOTIS GRED N3 ( TETAP )

Cara Memohon dan Tarikh Tutup Permohonan
[LOCK THE FOLLOWING PART]

Sila klik pada lampiran dibawah untuk maklumat lanjut berkenaan jawatan yang ingin dipohon.

Tarikh Tutup Permohonan : 30 Julai 2013
Maklumat Lanjut dan Cara Permohonan Disini
Download Borang Permohonan Disini
[/LOCK THE FOLLOWING PART]

Jawatan Kosong Terkini Johor, Kerajaan, Majlis Daerah, Malaysia

Jawatan Kosong Majlis Daerah <b>Tangkak</b> Julai 2013 Terkini 2013

Posted: 21 Jul 2013 09:00 PM PDT

July 22, 2013 by jawatankosong2013 | Filed under 1Malaysia, Johor.
Jawatan Kosong Majlis Daerah Tangkak Julai 2013

81 votes, 4.99 avg. rating (99% score)

Closing Date : 30 Julai 2013 - Jawatan Kosong Majlis Daerah Tangkak Julai 2013 Terkini

logo-Majlis-Daerah-Tangkak

Tangkak is a district capital of Ledang, in the state of Johor, Malaysia. It lies close to the neighbouring state of Melaka, especially to Jasin town and district of the state and about half an hour drive from Melaka city centre. The town is nicknamed "Fabric Town" or "Syurga Kain" in honor of its many cloth shops. It is also well known as Gunung Ledang (Mount Ophir), which is the highest mountain in Johor, just 17 km away from the town centre of Tangkak. The mountain is clearly visible from any part of Tangkak.

Jawatan Kosong di Majlis Daerah Tangkak Julai 2013 :

  • Penolong Pegawai Senibina J29
  • Penolong Pegawai Penilaian W27
  • Penolong Akauntan W27
  • Penolong Pegawai Tadbir N27
  • Pembantu Juruaudit W17
  • Pelukis Pelan J17
  • Penghantar Notis N3

CLICK HERE FOR JOB APPLICATION AND HOW TO APPLY

http://jawatankosong2013.com/wp-content/uploads/2013/05/tag.png Tags : jawatan kosong terkini melaka julai 2013jawatan kosong pelukis pelan di johorkerja kosong w27jawatan kosong akauntan july 2013penghantar notis kerajaan terkinipenghantar notis jawatan kosong terkinipenghantar notis kerajaanpeluang pekerjaan di usim 30julai 2013jawatan pembantu tadbir umpjawatan penolong pegawai penilaiankekosongan jawatan pegawai penilaiankerja kosong kerani di nilai july 2013majlis daerah ayer kerohakauntan di kelantan 2013jawatan kosong pegawai penilaiangred n3 bsnjawatan guru kemas di kampar perakJAWATAN KERJA KOSONG 2013 DI NEGERI PERAKjawatan kosong 2013 julai melakajawatan kosong 2013 kerajaan johorjawatan kosong cikgu senibina 2013jawatan kosong di nilai julai2013 di nilaijawatan kosong julai 2013 di tangkakjawatan kosong kolej senibina 2013jawatan kosong majlis daerah tangkak 2013

01 di bekok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di bekok - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jul 2013 09:30 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jul 2013 09:08 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Jun 2013 09:28 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Jun 2013 09:16 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

&#39;menyingkap sejarah silam&#39;: <b>BEKOK</b>-TRAGEDI YANG DILUPAKAN

Posted: 12 Apr 2013 09:09 AM PDT



Keamanan dan kesejahteraan yang kita nikmati  kini  sepatutnya  tidak membolehkan kita leka bahawa kita tidak mungkin diuji lagi akan kekebalan malah  mampu terdedah dengan peluang dan ancman.
Disebalik kedamaian dan keharmonian ini sebenarnya tercatat sejarah silam yang terlalu pahit untuk dikenang. Nostalgia yang jika diimbau pun menzahirkan perasaan berbelah bahagi kerana nikmat kesenangan dan ketenteraman yang ada pada hari ini sebenarnya dibayar dengan harga yang terlalu mahal.
Kisah dan tragedi yang dicatat ini bukan untuk mengungkit kepahitan zaman silam tetapi adalah untuk mengingatkan generasi hari ini khususnya warga PDRM bahawa zaman penuh pancaroba itu menuntut kecekalan, keikhlasan serta keberanian yang tinggi jika bercita-cita untuk  berkhidmat dalam pasukan keselamatan dalam menawarkan bakti untuk menjaga keamanan dan ketenteraman Negara.
Bekok yang jaraknya lebih kurang (10) kilometer dari persimpangan Pekan Chaah dan Pekan Labis merupakan sebuah mukim dalam daerah Labis. Sebilangan besar kawasannya merupakan ladang kelapa sawit dikelilingi hutan tebal yang menganjur sehingga ke sempadan Kuala Rompin, Pahang dan Daerah Mersing,Johor. Di zaman darurat khususnya awal tahun 1950an dalam krisis menentang gerila komunis, Bekok antara wilayah selatan  yang dianggap kawasan amat  aktif sebagai  sarang gerila komunis  selain Labis, , Paloh, Keluang, Kulai , Endau, Kambau, Sedeli, Penggerang  dan Pontian.
Statistik senarai anggota keselamatan yang terbunuh semasa darurat mencatatkan di antara tahun 1950 hingga tahun 1952 ramai anggota polis yang terbunuh di kawasan ini  diantaranya:-
1.    04/03/1950          (2) Special Constable terkorban di Eldred Estet,Bekok,Johor.
2.    30/09/1950          (2) Special Constable terkorban di Eldred Estet, Bekok,Johor.
3.    15/10/1950          (8) anggota (1) KPL (5) PC dan (2) EPC terkorban di
                                    Chan Wing Estet, Bekok,Johor.
4.    09/07/1951          (1) Special Constable terkorban di Anglo – Johor Estet,
                                    Bekok,Johor
5.    30/06/1952          (2) anggota (1) A.P Insp (1) AP terkorban di Chan Wing Estet
                                    Bekok, Johor.
6.    01/07/1952          (2) Special Constable terkorban di Anglo-Johor Bekok  Estet,,
                                    Bekok, Johor.
7.    27/12/1952          (2) Special Constable terkorban di Sungai Bekok Estet, Bekok,
                                   Johor.
Pengkisahan yang diceritakan oleh saksi-saksi kejadian turut membuktikan jumlah ini sebenarnya lebih ramai yang terkorban jika melibatkan orang awam yang turut menjadi mangsa 
3.0       Tragedi Bukit Locing
Menceritakan tragedi yang berlaku, bagi En. Taman bin Salleh 84 Tahun yang kini menetap di Ladang Geddes, Bahau Negeri Sembilan masih ingat beliau waktu itu berkhidmat sebagai Special Constable  (SC) di Segamat Johor telah di arah ke Bekok untuk mengambil anggota Polis yang terkorban diserang hendap Komunis. "Saya sampai di sana sebagai pasukan bantuan, Saya sampai dan waktu itu keadaan sudah reda, saya tengok mayat ramai anggota  di bariskan di tepi jalan kawasan ladang getah. Saya masih ingat ada, ada seorang anggota polis  yang saya kenali nama Mat Dom,  masih hidup dan mengerang dalam kesakitan  tetapi keadaan baju yang dipakainya penuh berlumuran darah. Dia yang menceritakan kenderaan yang dinaiki telah terkena jerangkap samar dan kemudiannya diserang hendap Komunis.  Kisah (8) anggota polis terbunuh dalam satu serang hendap di Bekok, Labis Johor, senarainya seperti berikut:-
i.      Koperal 7163 Mohd Yatim bin Abdullah
ii.    PC 11768 Mohd Nor bin Lajis
iii.   PC 11765 Nordin bin Kadir
iv.   PC 11898 Anuar bin Buyong
v.    PC 13049 Ismail bin Abbas
vi.   PC 13168 Mohd Shah bin Hj Abdullah
vii.  EPC 2596 Mohd. bin  Hussin 
viii.EPC 3426 Mohd. bin Salleh. 
    Lawatan tempat  kejadian dengan bantuan penduduk tempatan
           Bukit Locing, Ladang Gunung Mas @ Chan Wing Estet.
Peristiwa terkorbannya anggota polis ini juga di ceritakan oleh Hj Johari Bin Yunos 85 tahun bekas Ketua Kampong Labis  yang kini menetap di Felda Tenang,Labis Johor. Beliau ketika itu juga bertugas sebagai SC di Balai Polis Labis menceritakan kejadian berlaku di satu tempat dipanggil Bukit Locing. Gerila Komunis dikatakan mengguna tektik dengan cara memasang jerangkap samar di kawasan berhampiran jurang menyebabkan pasukan keselamatan tidak mempunyai ruang untuk berlindung. Sebaik kenderaan pasukan keselamatan yang merupakan anggota dari Balai Polis Labis menghampiri laluan tersebut, kenderaan tersebut meletup lalu terbalik  dan ketika itulah gerila menghujani mereka dengan peluru dan bom tangan dari atas bukit . Hanya kereta menjadi tempat berlindung. Kekuatan gerila yang ramai tidak mematahkan semangat juang anggota keselamatan. Dengan kekuatan yang kecil berbanding musih yang ramai bilangannya,peluang untuk hidup memang ada jika mereka menyerah tetapi mereka berjuang habis-habisan, namun untuk menyerah tidak sekali. Mereka membalas balik setiap tembakan yang dilepaskan musuh. Kenderaan itulah yang menjadi pelindung mereka, Gerila hanya meninggalkan tempat kejadian setelah menjangkakan tidak ada seorangpun yang selamat dari serangan tersebut. Turut terkorban ialah beberapa orang awam yang merupakan pekerja Telekom. Mereka diiringi oleh pasukan keselamatan dalam tugas memasang  kabel di Chan Wing Estet.
Kekuatan gerila komunis dalam serangan tersebut tersebut dianggarkan seramai 80-100 orang dan dipercayai  dari Rajimen ke4 Parti Komunis Malaya yang ketika itu dianggarkan mempunyai kekuatan seramai 370 anggota[1]. Penulis yang melawati tempat kejadian mendapati kini kawasan tersebut terletak di Ladang Gunung Mas yang suatu ketika dahulu dikenali dengan nama Chan Wing Estet. Jarak tempat kejadian dari Balai Polis Bekok lebih kurang (10) kilometer. Lokasi itu dinamakan Bukit Locing kerana dikatakan suatu ketika dahulu terdapatnya locing yang amat besar berhampiran puncak yang digunakan sebagai isyarat kepada pekerja-pekerja ladang supaya meninggalkan kawasan ladang sebaik jam 3 petang. Pertempuran itu memang hebat, kekuatan pasukan keselamatan tidak mampu menyamai musuh yang  jumlahnya lebih besar, namun mereka melaksanakan tugas yang diamanahkan dengan penuh tanggungjawab walaupun  nyawa mereka menjadi sandarn. Bagi mereka untuk menyerah tidak sekali-kali. Wira-wira ini sememangnya antara mereka yang terbilang walaupun  tidak pernah dijulang... Bersambung dalam kisah Tragedi Hari Jumaat-layari https://www.youtube.com/channel/UC3JqY052rDAGvR09VlFdENQ?feature=mhee


[1] The Malayan Emergency Revisited 1948-1960 by Lt Col® Azzam Mohd Hanif Ghows

Cinta Itu Misteri: Berkelah <b>di</b> Air Terjun Sungai Bantang, <b>Bekok</b>, Labis

Posted: 29 Dec 2012 12:07 PM PST

Haaa, pasti ramai yang tak tahu di Bekok ni ada air terjun yang sangat cantik, sejuk dan menenangkan. Kenapa??? Masih tak percaya? Yeaaa saya tahu mesti yang ada terlintas di kepala, "ada apa dekat kawasan komunis tue???" Meh lihat ni;
Ini adalah pintu masuk ke Hutan Lipur Sungai Bantang yang di dalamnya terdapat air terjun, kawasan bermandi manda yang indah. Airnya sangat sejuk, kawasannya redup dilitupi pohon-pohon yang sudah berusia beratus tahun.
Saya bersama rombongan rakan sekerja ke Air Terjun Sg. Bantang pada 25 Disember 2012 yang lalu. Percutian dalam negeri sahaja, tetapi diatur dengan sangat rapi agar semuanya lancar, selamat sampai, cukup makan, puas berseronok, dan segalanya baik. Dengan keadaan cuaca yang tidak menentu kebelakangan ini, kami membuat keputusan untuk bergerak seawal 7.00 pagi. Berkonvoi sebanyak 6 buah kereta semuanya dan kami akhirnya sampai ke Sg. Bantang pada jam 10.00 pagi. 
Orang lain sebok duk mandi-manda, kita duk makan kat sinun plak yerrrr ...hehehe....
Lebihkurang pukul 2.00 petang kami dah berangkut pulang. Tapi masing-masing sudah kelaparan kembali. Kami berhenti sembahyang Zohor di surau berdekatan dan kemudian meneruskan perjalanan. hajat di hati hendak berhenti di Hentian Sebelah di Lebuhraya, tapi memandangkan perjalanan ke Lebuhraya Utara-Selatan masih jauh lagi, jadi kami pakat-pakat berhenti di sebuah gerai makan. 
Kena minta izin dulu sebab........... kami nak tumpang duduk dan order air sahaja sebabnya kami nak makan bekalan yang kami bawa. Sayang kalau tak dihabiskan. nasib baik tokey Kedai Makan E-Bu sporting.
p/s: Ada sesuatu yang berlaku sewaktu kami sedang makan tue.... Nantilah saya cerita. Dah pagi ni, nak tido dulu.
||lepas ni kitorang plan nak ke Cameron plak...uhukkkk||

:) singah sini lagi ya.jangan lupa komen tau (:

01 di parit yani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit yani - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Jul 2013 07:15 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Jul 2013 07:05 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Jul 2013 07:17 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2013 07:20 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 17 May 2013 07:29 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 16 May 2013 07:36 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Baru berapa minggu tak jalan kat Pt Yani ke Seri Bengkal ni, jambatan tu dah berpindah, jalan dah baru, ni 2 km dari Parit Yani menuju ke Pt Yob - Seri Bengkal. Dua selekoh maut di Jalan Seri Bengkal dekat Seri Gading tu ...

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jun 2013 07:21 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 16 May 2013 07:36 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 14 May 2013 07:36 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Nov 2012 07:33 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Nov 2012 07:25 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Aug 2012 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Suara Simpang Kiri: PANAS SUNGGUH HARI NI...KUGAGAHI JUA

Posted: 25 Jul 2012 04:17 AM PDT

Pagi ni kerja seperti biasa. Tamat jam 1.30 petang. Sampai simpang tiga Seri Medan tu confius, sama ada nak belok ke kanan iaitu balik rumah untuk tidur, atau belok kiri menuju ke Parit Yani....
Akhirnya gerak hati belok ke kiri...
Destinasi rumah customer. Dua kotak Kopi Kelapa Dara dibelinya. Kemudian aku call abang aku Ustaz Baharuddin. Malam ni jam 1.00 pagi dia nak berangkat ke Tanah Suci untuk menunaikan umrah. Aku buka booth kereta, alamak jek kereta aku tertinggal kat kereta Kancil. Nak jalan terus ke Rengit? Kalau bocor tayar tengah jalan macamana? Ah...tawakkallah.....
Baru berapa minggu tak jalan kat Pt Yani ke Seri Bengkal ni, jambatan tu dah berpindah, jalan dah baru, ni 2 km dari Parit Yani menuju ke Pt Yob - Seri Bengkal.
Dua selekoh maut di Jalan Seri Bengkal dekat Seri Gading tu pun dah jadi jalan yang lebar....wau...bestnya...tak payah pulas stering lagi.....laju....laju....!

Persimpangan jalan Seri Bengkal...ke kanan ke Batu Pahat, ke kiri ke Parit Raja...depan tu dulu semak aje, sekarang dah jadi kota besar!
Ah....belok ke Pt Karjo ......dah ada pusingan U di situ, lebih selamat daripada jalan yang lama....
Dari Pt Karjo aku tembus ke Pt Kemang.....
Singgah di Salleh Food....taukeynya jutawan ni....income 6 angka sebulan...lagi-lagi raya ni
Nak beli apa ya....nak bawak buah tangan ni...
Beli ni ok lah...RM 13.00...Nama kuih ni apa, aku lupa, emak aku kata Kuih Pulau Pinang, kalau aku yang buat aku bubuh nama Kuih Sarang Lebah?
Pt Rejosari pulak aku redah, rajinnya orang kampung ni, tepi jalan pun mereka tanam pisang
Persimpangan Kg Seri Bahrom, sampailah aku rumah abang aku....dia tak nak diambil gambarnya kerana dia tu handsome sangat macam Yusuf Haslam masa muda-muda! Semoga kakandaku selamat pergi dan selamat kembali ke tanah air ya...
Balik .....lalu rumah bekas makwe lama aku ....entah berapa anak dia sekarang.....hahahahahaha! Agaknya 12?
Pukul 5.00 petang sampailah sudah di Batu diPahat...Panasnya, seronoknya kalau masa panas macam ni berendam di dalam air terjun.....
Beli kat sini Pn Pida...garenti lauk berbuka tak basi dan menyakitkan usus-usus di dalam perut kita. Lokasi ni ikut dari Hotel Pelikan belok Klinik Nur jalan terus jangan belok-belok, ada selekoh belok kanan sikit. Carilah di barisan kedai-kedai tu. Ada dua restoran asam pedas di situ. Harga pun ok...mesra pelanggan sangatlah.

Dua potong ikan pari, dan dua ekor ikan kembung besar RM 15.00...Oklah tu, petang tadi cuma ada 3 jenis ikan yang ada. Kepala ikan merah tu aku tak minat, nanti otak tak cerdas....?
Kesian kan isteri aku nak tolong suami dia tambah pendapatan, sebab tu aku beli asam pedas di Batu Pahat tadi, jadi taklah penat sangat.....tapi dia kena masak nasilah jugak....huhuhu

Alat Berat "Bego" Terpelosok <b>di Parit</b> | Portal Berita Wonogiri

Posted: 04 Aug 2012 09:10 AM PDT

Alat Berat " Bego " Terpelosok | Foto Sugiyarno

INFOWONOGIRI.COM – SIDOHARJO – Bego  sebuah kendaraan alat berat yang digunakan untuk meratakan tanah, mengalami kecelakaan terperosok ke parit di tepi Jl Sidokriyo Sidoharjo, Sabtu (4/8) dekat penggilingan batu di wilayah desa setempat.

Menurut informasi warga desa setempat, bego itu terperosok karena jalanya menepi, sementara jalan yang dilalui tidak mampu menahan beban kendaraan tersebut. Akibatnya alat berat tersebut terguling ke parit. Tidak ada korban jiwa, operator bego berhasil menyelamatkan diri.[nono@infowonogiri.com]

Incoming search terms:

  • video kecelakaan alat berat bego

PETANI KELUHKAN ZAT ASAM PADA LAHAN

Posted: 01 Aug 2012 05:22 AM PDT

Sejumlah petani di jalan ahmad yani dua, desa parit baru, kabupaten kubu raya mengeluhkan tingginya zat asam pada lahan pertanian mereka.

Akibatnya, tanaman padi banyak yang berwarna merah.

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jul 2013 07:17 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Jul 2013 07:04 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Jun 2013 07:15 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Petisyen PRU13: Pakatan Rakyat 39, BN 21 | Badan Perhubungan <b>...</b>

Posted: 12 Jun 2013 09:03 PM PDT

KUALA LUMPUR: Petisyen Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang tempohnya berakhir semalam, menyaksikan sejumlah 60 petisyen difailkan sekaligus menjadi jumlah paling banyak dalam sejarah petisyen pilihan raya di negara ini.

Apa yang menarik, tindakan memfaikan petisyen yang biasanya hanya sinonim dengan pihak pembangkang, kali ini juga turut dikemukakan oleh BN.

Daripada jumlah keseluruhan 60 petisyen itu, 39 dikemukakan oleh Pakatan Rakyat manakala 21 lagi oleh BN.

Bagi Pakatan Rakyat, 39 petisyen tersebut adalah membabitkan 25 kerusi parlimen manakala 14 kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun).

Bagi BN pula, 21 kawasan yang terlibat adalah masing-masing enam parlimen dan 15 Dun.

Di Kedah, kawasan parlimen yang terbabit dengan petisyen adalah Merbok dan Kulim Bandar Baru yang dikemukakan oleh PKR, manakala tiada bagi kerusi Dun.

Di Kelantan perlimen terlibat adalah Ketereh yang dikemukakan oleh PAS, Machang (PKR), Bachok (BN), manakala bagi Dun pula, Kok Lanas (PAS), Selinsing (PAS), Ayer Lanas (PAS), Jelawat (BN), Mengkebang (BN), Gaal (BN) dan Manek Urai (BN).

Di Terengganu, tiada kerusi parlimen terlibat petisyen, tetapi kerusi Dun adalah Hulu Besut (PAS), Kuala Berang (PAS), Rantau Abang (BN) dan Teluk Pasu (BN).

Di Pahang juga tiada petisyen terlibat bagi kerusi parlimen, namun hanya satu bagi kerusi Dun iaitu Dun Cameron Highlands (DAP).

Bagi Pulau Pinang pula, parlimen terlibat adalah Balik Pulau (PKR) dan tiada petisyen bagi kerusi Dun.

Di Perak, parlimen terlibat adalah Tapah dan dua petisyen bagi Bagan Datok yang dikemukakan PKR, manakala bagi kerusi Dun adalah Selama, Rungkup, Manong, Pasir Panjang, Manjoi dan Lubok Merbau yang kesemuanya dikemukakan oleh PAS.

Bagi negeri Selangor, tiga kawasan parlimen terlibat iaitu Sabak Bernam (PKR), Sungai Besar (PAS), Kuala Selangor (PAS) manakala tiada petisyen bagi kawasan Dun.

Bagi Kuala Lumpur, parlimen terlibat adalah Setiawangsa (PKR), Titiwangsa (PAS), Lembah Pantai (BN) dan Parlimen Batu (BN).

Di Melaka, tiada petisyen yang dikemukakan oleh Pakatan Rakyat, manakala BN memfailkan dua petisyen iaitu bagi kerusi Parlimen Bukit Katil dan Dun Bukit Baru.

Bagi negeri Johor, parlimen terlibat adalah Pulai (PAS), Segamat (PKR), Ledang (PKR), Muar (PKR), Tebrau (PKR), Pasir Gudang (PKR), Labis (DAP), Batu Pahat (BN) manakala bagi Dun adalah Gambir (PAS), Mahkota (PAS), Nusajaya (PAS), Penggaram (BN), Parit Yani (BN), Stulang (BN) dan Puteri Wangsa (BN).

Di Sabah, parlimen terlibat adalah Kota Marudu (PKR), Beaufort (PKR) dan Pensiangan (PKR), manakala bagi Sarawak adalah parlimen Baram (PKR) dan Sarikei (BN).

Menurut Perkara 118 Perlembagaan Persekutuan, jika terdapat mana-mana pihak tidak berpuas hati dengan keputusan pemilihan pilihan raya umum lalu, mereka boleh mengemukakan petisyen pilihan raya kepada Mahkamah Tinggi yang mempunyai bidang kuasa di tempat pilihan raya itu diadakan.

Seksyen 38 Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 (Akta 5) pula memperuntuk tiap-tiap petisyen pilihan raya hendaklah dikemukakan dalam tempoh 21 hari dari tarikh keputusan dan penyata pengundian disiarkan dalam warta.

Tempoh 21 hari itu dianggap bermula pada 23 Mei lalu dan berakhir semalam.

 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved