ads

Rabu, 4 September 2013

01 di tebrau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di tebrau - Google Blog Search


Jawatan kosong 2013 <b>di</b> Majlis Daerah <b>Tangkak</b>

Posted: 21 Jul 2013 07:09 PM PDT

Jawatan kosong 2013 di Majlis Daerah Tangkak

Jawatan kosong 2013: Majlis Daerah Tangkak ditubuhkan pada 1hb Ogos 1976 merupakan gabungan 9 buah Majlis Tempatan iaitu Tangkak, Kebun Baru, Sagil, Bukit Kangkar, Sungai Mati, Serom, Bukit Gambir, Grisek dan Kundang Ulu.Luas kawasan Pentadbiran Majlis Daerah Tangkak ialah 13,566 hektar dengan jumlah penduduknya dianggarkanseramai 70,400 orang dan terdapat 17,600 pegangan hartanah dalam kawasan ini.Pusat Pentadbiran Majlis terletak di Tangkak iaitu 203km dari Barat Laut Johor Bahru dan 26km dari utara Bandar Muar.

Permohonan adalah dipelawa daripada Warganegara Malaysia, keutamaan Rakyat Negeri Johor Darul Ta'zim yang berkelayakan untuk mengisi kekosongan jawatan berikut:-

1) PENOLONG PEGAWAI SENIBINA GRED J 29 ( TETAP )
2) PENOLONG PEGAWAI PENILAIAN GRED W27 ( TETAP )
3) PENOLONG AKAUNTAN GRED W27 ( TETAP )
4) PENOLONG PEGAWAI TADBIR GRED N27 ( TETAP )
5) PEMBANTU JURUAUDIT GRED W17 ( TETAP )
6) PELUKIS PELAN GRED J17 ( TETAP )
7) PENGHANTAR NOTIS GRED N3 ( TETAP )

TARIKH TUTUP PERMOHONAN : 30 JULAI 2013 (SELASA)

Sila klik pada lampiran dibawah untuk maklumat lanjut berkenaan jawatan yang ingin dipohon.

Iklan Jawatan Kosong

Borang Jawatan Kosong

———————————————————————————————-

Jgn ketinggalan utk mendapatkan pemberitahuan jwtn kosong di negeri anda.Isikan langganan email di sini
->> http://bit.ly/QH82aX

———————————————————————————————–

Jawatan Kosong 2013

You can leave a response, or trackback from your own site.

01 di bekok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di bekok - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Aug 2013 09:21 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Aug 2013 09:23 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Jul 2013 09:34 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jul 2013 09:42 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Jun 2013 09:16 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

&#39;menyingkap sejarah silam&#39;: <b>BEKOK</b>-TRAGEDI YANG DILUPAKAN

Posted: 12 Apr 2013 09:09 AM PDT



Keamanan dan kesejahteraan yang kita nikmati  kini  sepatutnya  tidak membolehkan kita leka bahawa kita tidak mungkin diuji lagi akan kekebalan malah  mampu terdedah dengan peluang dan ancman.
Disebalik kedamaian dan keharmonian ini sebenarnya tercatat sejarah silam yang terlalu pahit untuk dikenang. Nostalgia yang jika diimbau pun menzahirkan perasaan berbelah bahagi kerana nikmat kesenangan dan ketenteraman yang ada pada hari ini sebenarnya dibayar dengan harga yang terlalu mahal.
Kisah dan tragedi yang dicatat ini bukan untuk mengungkit kepahitan zaman silam tetapi adalah untuk mengingatkan generasi hari ini khususnya warga PDRM bahawa zaman penuh pancaroba itu menuntut kecekalan, keikhlasan serta keberanian yang tinggi jika bercita-cita untuk  berkhidmat dalam pasukan keselamatan dalam menawarkan bakti untuk menjaga keamanan dan ketenteraman Negara.
Bekok yang jaraknya lebih kurang (10) kilometer dari persimpangan Pekan Chaah dan Pekan Labis merupakan sebuah mukim dalam daerah Labis. Sebilangan besar kawasannya merupakan ladang kelapa sawit dikelilingi hutan tebal yang menganjur sehingga ke sempadan Kuala Rompin, Pahang dan Daerah Mersing,Johor. Di zaman darurat khususnya awal tahun 1950an dalam krisis menentang gerila komunis, Bekok antara wilayah selatan  yang dianggap kawasan amat  aktif sebagai  sarang gerila komunis  selain Labis, , Paloh, Keluang, Kulai , Endau, Kambau, Sedeli, Penggerang  dan Pontian.
Statistik senarai anggota keselamatan yang terbunuh semasa darurat mencatatkan di antara tahun 1950 hingga tahun 1952 ramai anggota polis yang terbunuh di kawasan ini  diantaranya:-
1.    04/03/1950          (2) Special Constable terkorban di Eldred Estet,Bekok,Johor.
2.    30/09/1950          (2) Special Constable terkorban di Eldred Estet, Bekok,Johor.
3.    15/10/1950          (8) anggota (1) KPL (5) PC dan (2) EPC terkorban di
                                    Chan Wing Estet, Bekok,Johor.
4.    09/07/1951          (1) Special Constable terkorban di Anglo – Johor Estet,
                                    Bekok,Johor
5.    30/06/1952          (2) anggota (1) A.P Insp (1) AP terkorban di Chan Wing Estet
                                    Bekok, Johor.
6.    01/07/1952          (2) Special Constable terkorban di Anglo-Johor Bekok  Estet,,
                                    Bekok, Johor.
7.    27/12/1952          (2) Special Constable terkorban di Sungai Bekok Estet, Bekok,
                                   Johor.
Pengkisahan yang diceritakan oleh saksi-saksi kejadian turut membuktikan jumlah ini sebenarnya lebih ramai yang terkorban jika melibatkan orang awam yang turut menjadi mangsa 
3.0       Tragedi Bukit Locing
Menceritakan tragedi yang berlaku, bagi En. Taman bin Salleh 84 Tahun yang kini menetap di Ladang Geddes, Bahau Negeri Sembilan masih ingat beliau waktu itu berkhidmat sebagai Special Constable  (SC) di Segamat Johor telah di arah ke Bekok untuk mengambil anggota Polis yang terkorban diserang hendap Komunis. "Saya sampai di sana sebagai pasukan bantuan, Saya sampai dan waktu itu keadaan sudah reda, saya tengok mayat ramai anggota  di bariskan di tepi jalan kawasan ladang getah. Saya masih ingat ada, ada seorang anggota polis  yang saya kenali nama Mat Dom,  masih hidup dan mengerang dalam kesakitan  tetapi keadaan baju yang dipakainya penuh berlumuran darah. Dia yang menceritakan kenderaan yang dinaiki telah terkena jerangkap samar dan kemudiannya diserang hendap Komunis.  Kisah (8) anggota polis terbunuh dalam satu serang hendap di Bekok, Labis Johor, senarainya seperti berikut:-
i.      Koperal 7163 Mohd Yatim bin Abdullah
ii.    PC 11768 Mohd Nor bin Lajis
iii.   PC 11765 Nordin bin Kadir
iv.   PC 11898 Anuar bin Buyong
v.    PC 13049 Ismail bin Abbas
vi.   PC 13168 Mohd Shah bin Hj Abdullah
vii.  EPC 2596 Mohd. bin  Hussin 
viii.EPC 3426 Mohd. bin Salleh. 
    Lawatan tempat  kejadian dengan bantuan penduduk tempatan
           Bukit Locing, Ladang Gunung Mas @ Chan Wing Estet.
Peristiwa terkorbannya anggota polis ini juga di ceritakan oleh Hj Johari Bin Yunos 85 tahun bekas Ketua Kampong Labis  yang kini menetap di Felda Tenang,Labis Johor. Beliau ketika itu juga bertugas sebagai SC di Balai Polis Labis menceritakan kejadian berlaku di satu tempat dipanggil Bukit Locing. Gerila Komunis dikatakan mengguna tektik dengan cara memasang jerangkap samar di kawasan berhampiran jurang menyebabkan pasukan keselamatan tidak mempunyai ruang untuk berlindung. Sebaik kenderaan pasukan keselamatan yang merupakan anggota dari Balai Polis Labis menghampiri laluan tersebut, kenderaan tersebut meletup lalu terbalik  dan ketika itulah gerila menghujani mereka dengan peluru dan bom tangan dari atas bukit . Hanya kereta menjadi tempat berlindung. Kekuatan gerila yang ramai tidak mematahkan semangat juang anggota keselamatan. Dengan kekuatan yang kecil berbanding musih yang ramai bilangannya,peluang untuk hidup memang ada jika mereka menyerah tetapi mereka berjuang habis-habisan, namun untuk menyerah tidak sekali. Mereka membalas balik setiap tembakan yang dilepaskan musuh. Kenderaan itulah yang menjadi pelindung mereka, Gerila hanya meninggalkan tempat kejadian setelah menjangkakan tidak ada seorangpun yang selamat dari serangan tersebut. Turut terkorban ialah beberapa orang awam yang merupakan pekerja Telekom. Mereka diiringi oleh pasukan keselamatan dalam tugas memasang  kabel di Chan Wing Estet.
Kekuatan gerila komunis dalam serangan tersebut tersebut dianggarkan seramai 80-100 orang dan dipercayai  dari Rajimen ke4 Parti Komunis Malaya yang ketika itu dianggarkan mempunyai kekuatan seramai 370 anggota[1]. Penulis yang melawati tempat kejadian mendapati kini kawasan tersebut terletak di Ladang Gunung Mas yang suatu ketika dahulu dikenali dengan nama Chan Wing Estet. Jarak tempat kejadian dari Balai Polis Bekok lebih kurang (10) kilometer. Lokasi itu dinamakan Bukit Locing kerana dikatakan suatu ketika dahulu terdapatnya locing yang amat besar berhampiran puncak yang digunakan sebagai isyarat kepada pekerja-pekerja ladang supaya meninggalkan kawasan ladang sebaik jam 3 petang. Pertempuran itu memang hebat, kekuatan pasukan keselamatan tidak mampu menyamai musuh yang  jumlahnya lebih besar, namun mereka melaksanakan tugas yang diamanahkan dengan penuh tanggungjawab walaupun  nyawa mereka menjadi sandarn. Bagi mereka untuk menyerah tidak sekali-kali. Wira-wira ini sememangnya antara mereka yang terbilang walaupun  tidak pernah dijulang... Bersambung dalam kisah Tragedi Hari Jumaat-layari https://www.youtube.com/channel/UC3JqY052rDAGvR09VlFdENQ?feature=mhee


[1] The Malayan Emergency Revisited 1948-1960 by Lt Col® Azzam Mohd Hanif Ghows

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jun 2013 09:28 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Mandi manda <b>di</b> Sg.Bantang, <b>Bekok</b> | Cucu Nelayan

Posted: 02 Feb 2013 05:08 AM PST

Cerita ni dah lama berlaku sebenarnya..tahun lepas kami merancang nak ke air terjun di gunung ledang, tapi disebabkan pada waktu itu, sedang musim hujan dan demi keselamatan, kami pun ubah plan untuk ke Sungai Bekok. Kat mana sg.bekok ni ek? Aku first time dengar walaupun dah lama dok kat johor ni. Ok kalau nak tau, korang google la sendiri ye sebab aku pun tak tau kedudukannya yang sebenar, hehe..Tapi secara kasarnya, sg.bantang ni terletak di antara ayer hitam dan batu pahat. Selepas ni aku akan gunakan nama sg.bekok sebab lebih sedap disebut, hehe..

Aku pergi dengan wife dan ofismate wife aku, semangat betul diorang ni, maklumlah semua bujang-bujang lagi, excited terlebih..hehe, yang dah kawen cuma aku je. Kami pergi dengan tiga kereta, mula-mula tu konvoi, tapi seperti yang aku katekan tadi, yang bujang-bujang ni excited terlebih, so diorang dah dok pecut meninggalkan kami, tapi takpelah, nanti jumpa jugak kan?

Perjalanan dari skudai ke sg.bekok mengambil masa lebih kurang dua jam. Jalan nya ok, tak susah, dari simpang empat ayer hitam tu, ikut jalan biasa menghala ke yong peng, nanti korang akan jumpa signboard ke kanan untuk ke sg.bekok. Pemandangan memang cantik, nyaman je..suasana kampung..

Dipendekkan cerita, kami pun sampailah di sg.bekok. Di hulu sungai memang ramai sangat orang dengan keluarga bawa anak-anak bermandi manda sambil berkelah. Memang best kawasan ni, air sungai yang sejuk, kawasan cetek, memang sesuailah untuk bawa anak-anak. Tapi kami ni yang konon-konon dah dewasa nak cuba panjat tinggi lagi, hajatnya nak mandi kat air terjun, tapi panjat punye panjat, tak sampai-sampai ke puncak, badan dah penat, hati dah tak sabar nak terjun ke dalam sungai yang sejuk tu. Jadi kami pun ambil keputusan untuk berhenti memanjat dan buat semua persiapan untuk mandi. Aku pun dirikan khemah igloo yang baru je beli sempena nak ke sini, manalah tau kot2 ade sape-sape nak tukar baju atau lepak-lepak ke..jadi tanpa membuang masa, jo, tengok gambar-gambar kami di sg.bekok:

Jadi itulah kisah kami di sg.bekok, memang best..tak boleh lupa kesejukan air sungainye..lama jugalah kitorang lepak berendam..dah keluar sungai, masuk balik sungai..macam tulah sampai kecut kulit-kulit ni..kepada anda semua memang tak rugi datang ke sini, bawalah anak-anak, kawan-kawan..memang best!

01 di tangkak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di tangkak - Google Blog Search


Jawatan kosong 2013 <b>di</b> Majlis Daerah <b>Tangkak</b>

Posted: 21 Jul 2013 07:09 PM PDT

Jawatan kosong 2013 di Majlis Daerah Tangkak

Jawatan kosong 2013: Majlis Daerah Tangkak ditubuhkan pada 1hb Ogos 1976 merupakan gabungan 9 buah Majlis Tempatan iaitu Tangkak, Kebun Baru, Sagil, Bukit Kangkar, Sungai Mati, Serom, Bukit Gambir, Grisek dan Kundang Ulu.Luas kawasan Pentadbiran Majlis Daerah Tangkak ialah 13,566 hektar dengan jumlah penduduknya dianggarkanseramai 70,400 orang dan terdapat 17,600 pegangan hartanah dalam kawasan ini.Pusat Pentadbiran Majlis terletak di Tangkak iaitu 203km dari Barat Laut Johor Bahru dan 26km dari utara Bandar Muar.

Permohonan adalah dipelawa daripada Warganegara Malaysia, keutamaan Rakyat Negeri Johor Darul Ta'zim yang berkelayakan untuk mengisi kekosongan jawatan berikut:-

1) PENOLONG PEGAWAI SENIBINA GRED J 29 ( TETAP )
2) PENOLONG PEGAWAI PENILAIAN GRED W27 ( TETAP )
3) PENOLONG AKAUNTAN GRED W27 ( TETAP )
4) PENOLONG PEGAWAI TADBIR GRED N27 ( TETAP )
5) PEMBANTU JURUAUDIT GRED W17 ( TETAP )
6) PELUKIS PELAN GRED J17 ( TETAP )
7) PENGHANTAR NOTIS GRED N3 ( TETAP )

TARIKH TUTUP PERMOHONAN : 30 JULAI 2013 (SELASA)

Sila klik pada lampiran dibawah untuk maklumat lanjut berkenaan jawatan yang ingin dipohon.

Iklan Jawatan Kosong

Borang Jawatan Kosong

———————————————————————————————-

Jgn ketinggalan utk mendapatkan pemberitahuan jwtn kosong di negeri anda.Isikan langganan email di sini
->> http://bit.ly/QH82aX

———————————————————————————————–

Jawatan Kosong 2013

You can leave a response, or trackback from your own site.

01 di benut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di benut - Google Blog Search


ahmadmaslan.com: Kembara Mahkota dgn Sultan Johor <b>di Benut</b>.

Posted: 26 Aug 2013 06:27 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Monday, August 26, 2013. Kembara Mahkota dgn Sultan Johor di Benut. Posted by YB Datuk Hj. Ahmad bin Hj. Maslan at 9:27 PM. No comments: Post a Comment. Newer Post Older Post Home. Subscribe to: Post Comments (Atom) ...

01 di pengerang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di pengerang - Google Blog Search


<b>Pengerang</b>: Orang mati pun dipaksa pindah | roketkini.com

Posted: 21 Jun 2012 09:48 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]KUALA LUMPUR, 22 JUN: Isu pengambilan tanah untuk projek minyak dan gas di Pengerang. Johor yang bakal menjejaskan kehidupan rakyat serta melibatkan 72 bangunan dan tanah perkuburan mengundang kemarahan ...

01 di batu pahat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di batu pahat - Google Blog Search


Yb <b>Batu Pahat di</b> Hospital | ibn_bacoks

Posted: 14 Aug 2013 08:09 PM PDT

Rumah > Uncategorized > Yb Batu Pahat di Hospital

image

Dipetik dr Facebook Datuk Hj Mohd Idris Jusi

AHLI Parlimen Batu Pahat, Dato Idris bin Jusi meluangkan masa bersama pesakit di wad 3, Hospital Tuanku Nora Batu Pahat sambil menghulurkan sumbangan hari raya.

Beliau merupakan Ahli Parlimen Batu Pahat – Ibn bacoks

01 di kukup - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di kukup - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di kukup</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Aug 2013 11:11 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Sunset <b>di</b> Pantai <b>Kukup</b> | AJIS PENA HITAM

Posted: 21 Aug 2013 06:26 AM PDT

Click to visit the original post

Sunset di Pantai Kukup, 1 Januari 2013

Ini adalah sedikit catatan perjalanan, tidak terlalu mendetail sebagai travel guide karena memang tidak dipersiapkan untuk itu.

Di bagian selatan provinsi DI Yogyakarta kita akan menemukan beberapa pantai yang letaknya berdekatan. Hal ini akan memudahkan kita untuk menyusuri kawasan tersebut dan mengunjungi beberapa pantai dalam waktu yang tidak terlalu lama.

Perjalanan dimulai dari…

BLOG JOHOR: 01 <b>di kukup</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Aug 2013 11:35 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di kukup</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Jul 2013 11:17 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Pantai <b>Kukup</b> Gunungkidul - Kekhasan Tersendiri Bersama pulau <b>...</b>

Posted: 14 Jul 2013 10:11 AM PDT

Hai pengunjung alam nusantara, kali ini admin alam nusantara akan berbagi info mengenai Pantai kukup.

Nah mari kita simak, pantai kukup merupakan tetangga dekat dari pantai baron, bisa dibilang masih saudara haha. ya karena pantai kukup kurang lebih hanya beberapa ratus meter dari pantai baron, bisa dibilang akses menuju kedua pantai ini hanya dibatasi tebing karang nan cadas.
Saat memasuki kawasan pantai kukup eksotisme telah tampak dari kejauhan mengingat pantai kukup cukup unik dan bersih.

Pantai kukup cukup terkenal karena keunikan pantainya, di pantai kukup gunungkidul ini terdapat satu pulau kecil yang biasa disebut pulau jumino, sejarah yang seperti apa admin juga kurang tahu hingga pulau tersebut bernama pulau jumino, dan untuk para pengunjung tidak usah khawatir, bagaimana cara menuju pulau tersebut, karena akses telah disediakan oleh pantai kukup berupa jembatan, bisa dibilang jembatan antar pula, haha pulau jawa dan pula jumino unik bukan!
Disis barat lepas bibir pantai kukup juga terdapat sebuah karang berukuran besar dan disebelah barat lagi anda akan menemukan beberapa karang yang cukup besar, pantai kukup juga dibatasi tebing karang nan cadas, terjal dan cukup menghalangi pemandangan.

Namun jangan khawatir karena di pantai kukup juga terdapat tiga titik spot untuk melihat pemandangan dari atas bukit karang, asik bukan. Apalagi jika anda mengunjungi pagi atau sore maka bisa melihat sang surya. Atau memilih bermalam dibibir pantai.

Pantai kukup memiliki air laut yang cukup jernih sehingga dengan mata telanjang pun ikan-ikan kecil dan karang dapat terlihat dengan jelas

Rute perjalanan pantai kukup Gunungkidul

Untuk perjalan maka anda dapat memilih dua alternative, jalan protokol wonosari dan imogiri, ya sebenernya sama dengan pantai-pantai yang berada digunungkidul, kurang lebih sama.
Selama perjalanan udara cukup sejuk dan angin berasa sepoi-sepoi meski jalan diterik matahari, walaupun telah berada di radius 15 km sebelum pantai namun selama perjalanan kita akan menjumpai tebing karang cadas dikanan dan kiri jalan.

Bahkan beberapa tebing berlubang dan menyerupai sebuah gua, ya bisa dibilang cukup unik namun mistis haha

Keunikan/ daya tarik pantai kukup

Seperti penjelasan di atas pantai kukup memiliki sebuah pulau yang bernama pulau jumino, dimana untuk pergi ke pulau jumino telah disediakan jembatan dan itu cukup unik karena seakan-akan kita berada di antara dua pulau yaitu pulau jawa dan pulau jumino haha.

Pantai kukup juga terkenal dengan ikan-ikan hias nan indah, hanya sekedar mengingatkan, jika entah karena suatu alasan anda berniat mencari ikan hias yang berada di bibir pantai
atau disekitar pantai maka urungkanlah niat anda. karena apa, ikan tersebut adalah penghuni asli pantai kukup maka seharusnya kita berlaku sopan dan arif untuk tidak menangkap ikan tersebut.

Berikanlah kesempatan bagi pengunjung lain untuk menikmati ikan-ikan nan indah tersebut, okee gan. Sipp dah


Fasilitas pantai kukup gunungkidul

Sama seperti pantai lainya fasilitas terbatas, namun fasilitas dasar telah tersedia, seperti:

  1. Parkir
  2. Mushola
  3. Wc umum
  4. Ada warung makan
  5. Atau anda berniat membeli pernak-pernik juga tersedia di pantai kukup
Untuk harga masih menyesuaikan dancenderung sama dengan kebanyakan pantai di gunungkidul.

Wisata Petualangan <b>di Kukup</b> Island Johor National Park | Wisata <b>...</b>

Posted: 07 Jul 2013 07:16 AM PDT

Sesekali Anda mesti mengunjungi suatu tempat yang mampu mendekatkan diri dengan alam hijau nan indah jangan terus-terusan mengunjungi wisata bertemakan modernisme seperti mall, bioskop, dan lainnya. Cobalah sesekali mengunjungi pulau, kebun binatang atau laut untuk merasakan objek wisata yang baru dan lebih memberikan impresi. Jika kebetulan sedang berada di Johor sebaiknya Anda mengunjungi Kukup Island Johor National Park ini.

Pulau ini ialah sebuah pulau yang dipenuhi pohon bakau dan berada sekitar 1 km dari lepas pantai Semenanjung Malaysia. Luas pulau ini sendiri mencakup 6,472 km persegi dan dikelilingi oleh sekitar 8 km persegi lumpur. Pulau ini dianggap memiliki ekologi yang sangat unik setelah para ilmuwan melakukan penelitian di pulau ini. Status pulau ini dari yang tadinya terpencil dan cenderung banyak didiamkan kemudian berubah menjadi pulau yang menjadi pusatnya penelitian ekologi unik.

Dalam urgensinya sebagai kawasan yang menjadi areal untuk kelestarian lingkungan dan segenap ekosistem yang ada didalamnya, pulau ini kemudian dinobatkan sebagai taman nasional pada 27 Maret 1997. Usaha menjadikan pulau ini sebagai pulau yang dilindungi ialah langkah nyata dan tepat karena jika dibiarkan dikhawatirkan segala kekayaan hayati yang dimiliki pulau ini rusak oleh perilaku orang tak bertanggungjawab. Untuk diketahui bahwa pulau ini termasuk salah satu pulau bakau terbesar di dunia yang dihuni oleh banyak satwa mulai dari monyet, babi hutan dan lainnya.

Yang banyak mengunjungi pulau ini biasanya mereka yang memiliki tingkat kepedulian tinggi terhadap lingkungan. Bagi Anda yang tertarik untuk berkunjung kesini untuk menikmati segenap keindahan didalamnya jangan sungkan untuk segera menjadwalkan kunjungan kesini karena telah tersedia berbagai fasilitas. Soal akomodasi, tak perlu khawatir karena letak pulau ini ke kota cukup dekat sehingga Anda bisa menyewa akomodasi mdi pusat Johor. Untuk transportasinya sendiri, dari pusat Johor Anda tinggal langsung menuju ke Pulau Kukup baik dengan taksi atau menyewa kendaraan.

Untuk sampai di pulaunya sendiri Anda harus menaiki perahu dari Kukup Jetty.

Lokasi

Kukup Island Johor National Park berlokasi di Pulau Kukup, 82300, Johor, Malaysia.

Klik disini untuk mengetahui lebih dalam tentang kewisataan di Malaysia.

Selamat berkunjung!

01 di plentong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di plentong - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di plentong</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Sep 2013 07:21 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di plentong</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Sep 2013 07:18 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Prima Riders Cycling Club (PRCC): <b>Plentong</b> Epic Ride 2013 - 26 <b>...</b>

Posted: 27 May 2013 05:47 AM PDT

Plentong Epic Ride 2013 penganjuran kali ke-4 oleh Cyclemotion dan merupakan penyertaan kali ketiga setelah berehat selama setahun pada 2012. Makin hebat serta mencabar trek pada kali ini walaupun terdapat laluan yang sama tetapi keseronokan tetap terasa. Tak perlu diulas tentang trek yang disediakan memang cukup mencabar serta memenatkan. Laluan singletrek memang terbaik...puas melayan singletrek yang disediakan.... memang cukup berbaloi dengan keadaan trek yang kurang berlumpur serta licin disebabkan bukan diadakan pada bulan November seperti tahun sebelumnya.

Walaupun hujan turun dengan lebatnya diakhir kayuhan namun sedikit pun tidak mematahkan semangat untuk berkayuh sehingga ke garisan penamat. Trek Plentong merupakan antara trek yang terbaik yang terdapat di Malaysia.....bersabar menanti Plentong Epic Ride 2014 pada tahun hadapan....

Plate Number yang menarik...masih mengekalkan size yang kecil...

Berdebar di garisan permulaan....

Bersama Fairuz....seperti tahun sebelumnya...

Front rider....ramai warganegara luar dari Singapore yang terdiri dari pelbagai negara...

Briefing dari Saudara Ayup....
Seramai lebih kurang 800 penyertaan pada kali ini...
Pelbagai negara menyertai epic kali ini....

Kayuhan bermula pada pukul 8.20 pagi...
Bukit yang pertama didaki...dulu bukit ini merupakan bukit check point yang terakhir sebelum menuju garisan penamat....berkayuh melawan arah pada kali ini...

Pendakian yang tak sudah-sudah telah bermula...

Antara laluan yang menarik...pokok berkanopi....dulu merupakan check point keempat...

Pendakian di ladang sawit...
Pendakian di menara pencawang....
Check Point 1....sampai pada pukul 9.45am....baru 17km...dulu kawasan ini merupakan tempat menunggu kepada rider-rider yang chicken loop....
Pendakian di menara pencawang sekali lagi.... kali ini lebih tinggi lagi....adduuhhh..letihnya...

Sampai di puncak pencawang.....

Ingatkan dah sampai puncak...dah tak ada climbing...rupanya kat depan sayup jea bukit....

Layan downhill dulu... lepas ini nak kena climbing lagi....
Alamak....kawasan berlumpur pulak...habis kasut tenggelam...

Dah tak larat...tolak jea laa.... sayup jea tengok bukit kat belakang tuu....

Sampai di Check Point 2 pada pukul 11.30am....

Kawasan terbuka....panas betul time nie....
Check Point 3...sampai pukul 12.40pm....

Refill air dulu.... cuaca panas...

Laluan anak sungai seperti tahun sebelumnya....cuaca sudah mula berubah...mendung nak hujan.....

Sampai di garisan penamat dalam keadaan hujan lebat pada pukul 1.33pm....
Acara lucky draw dalam keadaan hujan lebat...

Acara diadakan di gelanggang basketball Kampung Plentong Baru...

Hadiah kenangan dari Plentong Epic Ride...

Puncak paling tinggi...400ft

Jarak keseluruhan lebih kurang 50 kilometer...
 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved