ads

Ahad, 8 September 2013

01 di parit sulong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit sulong - Google Blog Search


PORTAL FELDA <b>LOK HENG</b> BARAT: Perusahaan Orkid Bonda

Posted: 21 Aug 2013 08:00 AM PDT

Salah satu tarikan utama kepada mereka yang berkunjung ke Felda Lok Heng Barat, Kota Tinggi Johor ini adalah Tanaman Orkid yang di kenali sebagai "Orkid Bonda". Perusahaan yang telah beroperasi pada awal tahun 2012 ini menjadi salah satu tarikan pengunjung dan warga setempat. Perusahaan yang dijalankan di rumah ini turut menawarkan jualan orkid, baja, sabut kelapa, arang, baja dan segala kelengkapan tanaman orkid termasuk kursus perniagaan orkid menjadikannya salah satu tarikan utama dan menceriakan Felda Lok Heng Barat. 














Sedikit info dikongsikan kepada pembaca semua, ada sesetengah orkid mengeluarkan bau wangi di waktu pagi ketika terkena sinaran matahari, bau wangi ini mampu menjadi salah satu terapi minda kepada kita. Disamping menjadikan halaman rumah kita cantik dan berseri, ia juga mampu memberi satu terapi penting kepada warga tua iaitu "keceriaan minda". ~

01 di bekok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di bekok - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Sep 2013 09:02 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Aug 2013 09:21 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Aug 2013 09:23 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Jul 2013 09:34 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jul 2013 09:42 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Jun 2013 09:16 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

&#39;menyingkap sejarah silam&#39;: <b>BEKOK</b>-TRAGEDI YANG DILUPAKAN

Posted: 12 Apr 2013 09:09 AM PDT



Keamanan dan kesejahteraan yang kita nikmati  kini  sepatutnya  tidak membolehkan kita leka bahawa kita tidak mungkin diuji lagi akan kekebalan malah  mampu terdedah dengan peluang dan ancman.
Disebalik kedamaian dan keharmonian ini sebenarnya tercatat sejarah silam yang terlalu pahit untuk dikenang. Nostalgia yang jika diimbau pun menzahirkan perasaan berbelah bahagi kerana nikmat kesenangan dan ketenteraman yang ada pada hari ini sebenarnya dibayar dengan harga yang terlalu mahal.
Kisah dan tragedi yang dicatat ini bukan untuk mengungkit kepahitan zaman silam tetapi adalah untuk mengingatkan generasi hari ini khususnya warga PDRM bahawa zaman penuh pancaroba itu menuntut kecekalan, keikhlasan serta keberanian yang tinggi jika bercita-cita untuk  berkhidmat dalam pasukan keselamatan dalam menawarkan bakti untuk menjaga keamanan dan ketenteraman Negara.
Bekok yang jaraknya lebih kurang (10) kilometer dari persimpangan Pekan Chaah dan Pekan Labis merupakan sebuah mukim dalam daerah Labis. Sebilangan besar kawasannya merupakan ladang kelapa sawit dikelilingi hutan tebal yang menganjur sehingga ke sempadan Kuala Rompin, Pahang dan Daerah Mersing,Johor. Di zaman darurat khususnya awal tahun 1950an dalam krisis menentang gerila komunis, Bekok antara wilayah selatan  yang dianggap kawasan amat  aktif sebagai  sarang gerila komunis  selain Labis, , Paloh, Keluang, Kulai , Endau, Kambau, Sedeli, Penggerang  dan Pontian.
Statistik senarai anggota keselamatan yang terbunuh semasa darurat mencatatkan di antara tahun 1950 hingga tahun 1952 ramai anggota polis yang terbunuh di kawasan ini  diantaranya:-
1.    04/03/1950          (2) Special Constable terkorban di Eldred Estet,Bekok,Johor.
2.    30/09/1950          (2) Special Constable terkorban di Eldred Estet, Bekok,Johor.
3.    15/10/1950          (8) anggota (1) KPL (5) PC dan (2) EPC terkorban di
                                    Chan Wing Estet, Bekok,Johor.
4.    09/07/1951          (1) Special Constable terkorban di Anglo – Johor Estet,
                                    Bekok,Johor
5.    30/06/1952          (2) anggota (1) A.P Insp (1) AP terkorban di Chan Wing Estet
                                    Bekok, Johor.
6.    01/07/1952          (2) Special Constable terkorban di Anglo-Johor Bekok  Estet,,
                                    Bekok, Johor.
7.    27/12/1952          (2) Special Constable terkorban di Sungai Bekok Estet, Bekok,
                                   Johor.
Pengkisahan yang diceritakan oleh saksi-saksi kejadian turut membuktikan jumlah ini sebenarnya lebih ramai yang terkorban jika melibatkan orang awam yang turut menjadi mangsa 
3.0       Tragedi Bukit Locing
Menceritakan tragedi yang berlaku, bagi En. Taman bin Salleh 84 Tahun yang kini menetap di Ladang Geddes, Bahau Negeri Sembilan masih ingat beliau waktu itu berkhidmat sebagai Special Constable  (SC) di Segamat Johor telah di arah ke Bekok untuk mengambil anggota Polis yang terkorban diserang hendap Komunis. "Saya sampai di sana sebagai pasukan bantuan, Saya sampai dan waktu itu keadaan sudah reda, saya tengok mayat ramai anggota  di bariskan di tepi jalan kawasan ladang getah. Saya masih ingat ada, ada seorang anggota polis  yang saya kenali nama Mat Dom,  masih hidup dan mengerang dalam kesakitan  tetapi keadaan baju yang dipakainya penuh berlumuran darah. Dia yang menceritakan kenderaan yang dinaiki telah terkena jerangkap samar dan kemudiannya diserang hendap Komunis.  Kisah (8) anggota polis terbunuh dalam satu serang hendap di Bekok, Labis Johor, senarainya seperti berikut:-
i.      Koperal 7163 Mohd Yatim bin Abdullah
ii.    PC 11768 Mohd Nor bin Lajis
iii.   PC 11765 Nordin bin Kadir
iv.   PC 11898 Anuar bin Buyong
v.    PC 13049 Ismail bin Abbas
vi.   PC 13168 Mohd Shah bin Hj Abdullah
vii.  EPC 2596 Mohd. bin  Hussin 
viii.EPC 3426 Mohd. bin Salleh. 
    Lawatan tempat  kejadian dengan bantuan penduduk tempatan
           Bukit Locing, Ladang Gunung Mas @ Chan Wing Estet.
Peristiwa terkorbannya anggota polis ini juga di ceritakan oleh Hj Johari Bin Yunos 85 tahun bekas Ketua Kampong Labis  yang kini menetap di Felda Tenang,Labis Johor. Beliau ketika itu juga bertugas sebagai SC di Balai Polis Labis menceritakan kejadian berlaku di satu tempat dipanggil Bukit Locing. Gerila Komunis dikatakan mengguna tektik dengan cara memasang jerangkap samar di kawasan berhampiran jurang menyebabkan pasukan keselamatan tidak mempunyai ruang untuk berlindung. Sebaik kenderaan pasukan keselamatan yang merupakan anggota dari Balai Polis Labis menghampiri laluan tersebut, kenderaan tersebut meletup lalu terbalik  dan ketika itulah gerila menghujani mereka dengan peluru dan bom tangan dari atas bukit . Hanya kereta menjadi tempat berlindung. Kekuatan gerila yang ramai tidak mematahkan semangat juang anggota keselamatan. Dengan kekuatan yang kecil berbanding musih yang ramai bilangannya,peluang untuk hidup memang ada jika mereka menyerah tetapi mereka berjuang habis-habisan, namun untuk menyerah tidak sekali. Mereka membalas balik setiap tembakan yang dilepaskan musuh. Kenderaan itulah yang menjadi pelindung mereka, Gerila hanya meninggalkan tempat kejadian setelah menjangkakan tidak ada seorangpun yang selamat dari serangan tersebut. Turut terkorban ialah beberapa orang awam yang merupakan pekerja Telekom. Mereka diiringi oleh pasukan keselamatan dalam tugas memasang  kabel di Chan Wing Estet.
Kekuatan gerila komunis dalam serangan tersebut tersebut dianggarkan seramai 80-100 orang dan dipercayai  dari Rajimen ke4 Parti Komunis Malaya yang ketika itu dianggarkan mempunyai kekuatan seramai 370 anggota[1]. Penulis yang melawati tempat kejadian mendapati kini kawasan tersebut terletak di Ladang Gunung Mas yang suatu ketika dahulu dikenali dengan nama Chan Wing Estet. Jarak tempat kejadian dari Balai Polis Bekok lebih kurang (10) kilometer. Lokasi itu dinamakan Bukit Locing kerana dikatakan suatu ketika dahulu terdapatnya locing yang amat besar berhampiran puncak yang digunakan sebagai isyarat kepada pekerja-pekerja ladang supaya meninggalkan kawasan ladang sebaik jam 3 petang. Pertempuran itu memang hebat, kekuatan pasukan keselamatan tidak mampu menyamai musuh yang  jumlahnya lebih besar, namun mereka melaksanakan tugas yang diamanahkan dengan penuh tanggungjawab walaupun  nyawa mereka menjadi sandarn. Bagi mereka untuk menyerah tidak sekali-kali. Wira-wira ini sememangnya antara mereka yang terbilang walaupun  tidak pernah dijulang... Bersambung dalam kisah Tragedi Hari Jumaat-layari https://www.youtube.com/channel/UC3JqY052rDAGvR09VlFdENQ?feature=mhee


[1] The Malayan Emergency Revisited 1948-1960 by Lt Col® Azzam Mohd Hanif Ghows

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jun 2013 09:28 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Mandi manda <b>di</b> Sg.Bantang, <b>Bekok</b> | Cucu Nelayan

Posted: 02 Feb 2013 05:08 AM PST

Cerita ni dah lama berlaku sebenarnya..tahun lepas kami merancang nak ke air terjun di gunung ledang, tapi disebabkan pada waktu itu, sedang musim hujan dan demi keselamatan, kami pun ubah plan untuk ke Sungai Bekok. Kat mana sg.bekok ni ek? Aku first time dengar walaupun dah lama dok kat johor ni. Ok kalau nak tau, korang google la sendiri ye sebab aku pun tak tau kedudukannya yang sebenar, hehe..Tapi secara kasarnya, sg.bantang ni terletak di antara ayer hitam dan batu pahat. Selepas ni aku akan gunakan nama sg.bekok sebab lebih sedap disebut, hehe..

Aku pergi dengan wife dan ofismate wife aku, semangat betul diorang ni, maklumlah semua bujang-bujang lagi, excited terlebih..hehe, yang dah kawen cuma aku je. Kami pergi dengan tiga kereta, mula-mula tu konvoi, tapi seperti yang aku katekan tadi, yang bujang-bujang ni excited terlebih, so diorang dah dok pecut meninggalkan kami, tapi takpelah, nanti jumpa jugak kan?

Perjalanan dari skudai ke sg.bekok mengambil masa lebih kurang dua jam. Jalan nya ok, tak susah, dari simpang empat ayer hitam tu, ikut jalan biasa menghala ke yong peng, nanti korang akan jumpa signboard ke kanan untuk ke sg.bekok. Pemandangan memang cantik, nyaman je..suasana kampung..

Dipendekkan cerita, kami pun sampailah di sg.bekok. Di hulu sungai memang ramai sangat orang dengan keluarga bawa anak-anak bermandi manda sambil berkelah. Memang best kawasan ni, air sungai yang sejuk, kawasan cetek, memang sesuailah untuk bawa anak-anak. Tapi kami ni yang konon-konon dah dewasa nak cuba panjat tinggi lagi, hajatnya nak mandi kat air terjun, tapi panjat punye panjat, tak sampai-sampai ke puncak, badan dah penat, hati dah tak sabar nak terjun ke dalam sungai yang sejuk tu. Jadi kami pun ambil keputusan untuk berhenti memanjat dan buat semua persiapan untuk mandi. Aku pun dirikan khemah igloo yang baru je beli sempena nak ke sini, manalah tau kot2 ade sape-sape nak tukar baju atau lepak-lepak ke..jadi tanpa membuang masa, jo, tengok gambar-gambar kami di sg.bekok:

Jadi itulah kisah kami di sg.bekok, memang best..tak boleh lupa kesejukan air sungainye..lama jugalah kitorang lepak berendam..dah keluar sungai, masuk balik sungai..macam tulah sampai kecut kulit-kulit ni..kepada anda semua memang tak rugi datang ke sini, bawalah anak-anak, kawan-kawan..memang best!

01 di tampoi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di tampoi - Google Blog Search


Pekerja Bengkel Warga India Parah Ditikam & Ditembak <b>Di Tampoi</b> <b>...</b>

Posted: 18 Aug 2013 07:34 AM PDT

jenayah

JOHOR BARU: Seorang pekerja bengkel kenderaan warga India parah selepas ditetak dan ditembak sekumpulan empat lelaki dalam kejadian di sebuah rumah di Taman Johor, Tampoi di sini tengah malam Jumaat.

Timbalan Ketua Polis Daerah Johor Baharu Utara Supt Beh Eng Lai berkata kejadian berlaku pada kira-kira 12.30 tengah malam apabila mangsa yang berusia 30-an berada di luar pekarangan kediaman majikannya sebelum dia tiba-tiba diserang suspek yang bersenjatakan parang dan senjata api.

"Beliau yang cedera ditetak cuba melarikan diri ke dalam rumah, namun seorang daripada suspek sempat melepaskan dua das tembakan sebaik sahaja mangsa berjaya masuk ke dalam kediaman berkenaan," katanya kepada pemberita, Sabtu.

Beliau berkata majikan mangsa, yang ketika itu berada dalam bilik, bergegas ke luar rumah sebaik mendengar bunyi tembakan dan menemui mangsa terbaring di ruang tamu rumahnya.

Suspek pula dipercayai melarikan diri sejurus selepas itu.

Beh berkata polis bergegas ke lokasi selepas menerima laporan berhubung kejadian itu dan menemui dua kelongsong peluru serta beberapa kesan cap jari di pagar rumah berkenaan.

Mangsa kemudian dikejarkan ke Hospital Sultanah Aminah dan dilaporkan berada dalam keadaan kritikal di Unit Rawatan Rapi (ICU).

Susulan kejadian itu, polis menahan dua lelaki berusia lingkungan 30-an manakala dua lagi masih diburu.

Orang ramai yang mempunyai sebarang maklumat berhubung kejadian itu diminta menghubungi balai polis berhampiran untuk membantu siasatan mengikut Seksyen 307 Kanun Keseksaan. - BERNAMA

01 di chaah johor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di chaah johor - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di chaah johor</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Sep 2013 03:17 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Jengka 19: Utusan Online - <b>Johor</b>

Posted: 31 Aug 2013 09:28 AM PDT


Wajib pertahan kemerdekaan

Posted: 30 Aug 2013 12:40 PM PDT

Oleh LUQMAN HAZIQ
pengarang@utusan.com.my

JOHOR BAHRU 30 Ogos - Rakyat pelbagai kaum digesa bukan sahaja bersama-sama berganding bahu memastikan negara terus selamat, malah wajib mempertahankan kemerdekaan yang dikecapi selama ini.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, selain itu semua pihak turut diminta supaya sentiasa menjaga dan memastikan kesejahteraan berpanjangan.

"Marilah kita doakan agar negara tercinta terus dikekalkan nikmat kestabilan politik dan keamanan, keteguhan ekonomi, dijauhkan daripada segala perbuatan jahat dan fitnah yang boleh membawa malapetaka dan kehancuran negara.

"Tanamkanlah rasa kasih sayang antara rakyat yang berbilang kaum, kukuhkan perpaduan semoga sentiasa hidup dalam kemakmuran dan keselamatan sepanjang zaman," katanya dalam status terbaharu menerusi laman sosial, Facebook sempena sambutan ulang tahun Hari Kemerdekaan Ke-56 esok.

Beliau turut berdoa semoga negara ini sentiasa dilindungi dan di bawah keampunan Allah SWT.

Dalam entri bertema Rakyat Muafakat Negaraku Berdaulat Negeriku Berkat itu, Mohamed Khaled berkata, Muafakat Johor menjadi tulang belakang kepada pelengkap kesejahteraan dan keharmonian rakyat berbilang kaum di negeri ini.

"Penekanan muafakat kepada aspek keharmonian, kesepakatan, persefahaman, bertolak ansur, bekerjasama serta menanam jati diri sebagai anak negeri Johor tanpa mengira bangsa, agama mahupun warna kulit wajar dipelihara dan dipupuk agar terus menjadi teras amalan bangsa Johor," katanya.

Pemuda UMNO Chaah Bandar edar 1,000 Jalur Gemilang

Posted: 30 Aug 2013 12:40 PM PDT

PESERTA Kembara Merdeka bersama pelajar dan warga SMK Chaah bergambar sambil mengibarkan Jalur Gemilang di pekarangan SMK Chaah, Labis, semalam.

LABIS 30 Ogos - Sempena sambutan ulang tahun Hari Kemerdekaan Ke-56 esok, Pemuda UMNO Cawangan Chaah Bandar mengedarkan sebanyak 1,000 Jalur Gemilang kepada pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Chaah, semalam di bawah program Kembara Merdeka.

Ketuanya, Mohd. Shah Shukoree Abu, 32, berkata, program itu bertujuan menyuntik semangat patriotik dalam kalangan rakyat terutamanya pelajar untuk mengingati Hari Kemerdekaan dengan bersama-sama memasang dan mengibarkan Jalur Gemilang di kawasan sekolah dan kediaman mereka.

Sebanyak 1,000 Jalur Gemilang yang diedarkan itu adalah sebagai simbolik dan sokongan Pemuda UMNO Cawangan Chaah Bandar kepada Kempen Kibarkan Jalur Gemilang yang diperkenalkan oleh kerajaan.

Kami memilih SMK Chaah kerana sedar semangat kemerdekaan dan patriotisme ini harus dipupuk bermula di peringkat sekolah," katanya selepas berkonvoi menggunakan motosikal bagi mengedarkan Jalur Gemilang berkenaan.

Konvoi tersebut mendapat kerjasama daripada persatuan motosikal berkuasa tinggi, Botak Bikers yang disertai lebih 40 penunggang dan melalui jalan utama di Chaah sebelum berhenti dan mengagihkan kesemua bendera tersebut kepada para pelajar SMK Chaah.

Mohd. Shah turut mengajak rakyat, khususnya di negeri ini supaya mengingati pentingnya kemerdekaan bagi setiap lapisan masyarakat.

Ini kerana kita perlu menjaga keamanan agar tidak berlaku pergolakan seperti negara luar. Keharmonian dan keamanan penting bagi negara dan kita patut bersyukur dengan keadaan ini," katanya.

Sementara itu, Pengetua SMK Chaah, Maimon K. Mohamed berbesar hati menerima kunjungan rombongan tersebut dan memuji langkah itu untuk menunjukkan semangat kesetiaan kepada negara dan berharap program berkenaan dapat diteruskan pada masa akan datang.

Program sebegini bukan sahaja dapat memupuk semangat sayangkan negara dan cintakan kemerdekaan dalam kalangan pelajar, sebaliknya kepada seluruh warga sekolah ini termasuk guru dan ibu bapa.

Ini satu tambahan aktiviti untuk memeriahkan sambutan kemerdekaan negara kita yang pastinya akan disambut meriah dan bermakna di sini," katanya.

Aturcara Hari Kedua - Official Website of Royal Connections

Posted: 30 Jul 2013 06:27 PM PDT

Sabtu, 24.8.2013 | Ahad, 5.8.2013 | Isnin, 26.8.2013 | Selasa, 27.8.2013

25 Ogos 2013 – Ahad

0800 :

MAJLIS PELEPASAN DI TANGGA AGONG BANGUNAN SULTAN ABU BAKAR ( PEJABAT DAERAH MUAR)

- Keberangkatan tiba DYMM Sultan Johor di Tangga Agong Bangunan Sultan Abu Bakar
- Bacaan doa keberangkatan oleh Kadi daerah Muar
- DYMM Sultan Johor berangkat ke Taman Tangkak Jaya, Ledang

0845 – 1000 :

TAMAN TANGKAK JAYA, LEDANG

- Keberangkatan tiba DYMM Sultan Johor beserta rombongan KMJ di Taman Tangkak Jaya, Ledang
- Bacaan doa keberangkatan oleh Kadi daerah Ledang
- DYMM Sultan Johor dipersilakan untuk melawat ke tapak pameran kesihatan
- DYMM Sultan Johor dipersilakan untuk melawat ke Medan Selera Taman Tangkak Jaya
- Majlis ramah mesra DYMM Sultan Johor bersama rakyat
- DYMM Sultan Johor dipersilakan untuk melihat demonstrasi masakan roti canai terbang, wi- cang dan tosei
- YAM Paduka Putera menyampaikan bantuan MAIJ dan JKM kepada penerima bantuan
- Majlis santapan
- Sembah ucapan oleh Pegawai Daerah Ledang
- Cabutan bertuah 3 kaum disempurnakan oleh DYMM Sultan Johor
- Persembahan cenderahati kepada DYMM Sultan Johor oleh Pegawai Daerah Ledang
- Persembahan cenderahati oleh DYMM Sultan Johor kepada Pegawai Daerah Ledang
- Bacaan doa keberangkatan oleh Kadi daerah Ledang
- DYMM Sultan Johor beserta rombongan KMJ berangkat ke Kompleks Beli Belah 1Segamat, Segamat

1100 – 1200 :

KOMPLEKS BELI BELAH 1SEGAMAT, SEGAMAT

- Keberangkatan tiba DYMM Sultan Johor beserta rombongan KMJ di Pasaraya 1Segamat
- Bacaan doa keberangkatan oleh Kadi daerah Segamat
- DYMM Sultan Johor dipersilakan ke pintu hadapan utama Kompleks beli belah 1Segamat untuk menandatangani plaque perasmian
- Bacaan doa perasmian
Rombongan dipecahkan kepada 3 kumpulan dan bergerak ke tempat aktiviti masing-masing

  • Program DYMM Sultan Johor

- DYMM Sultan Johor dipersilakan ke Restoran Sushi Octopus
- Santapan ringan
- DYMM Sultan Johor dipersilakan ke tempat hiburan keluarga untuk menyaksikan aktiviti bermain bola keranjang
- DYMM Sultan Johor dipersilakan ke LFS Cinema untuk menyaksikan tayangan dokumentari khas Kembara Mahkota Johor

  • Program YAM Paduka Anakanda

- YAM Paduka Anakanda dipersilakan ke tapak lawatan untuk menyaksikan
-Demo gubahan bunga
-Demo mewarna lukisan
- YAM Paduka Anakanda beramah mesra serta menyaksikan persembahan oleh OKU dan PDK

  • Program DYAM TunkuMahkota Johor

- DYAM Tunku Mahkota Johor dipersilakan ke tapak lawatan untuk menyaksikan persembahan kereta kawalan jauh.
- DYAM Tunku Mahkota Johor juga dipersilakan untuk berlumba kereta kawalan jauh
- DYAM Tunku Mahkota Johor menyaksikan  demo penalty shootout
- Pertandingan penalty shootout di antara pasukan KMJ dan pasukan Segamat
- DYAM Tunku Mahkota Johor dipersilakan untuk melihat demo  paintball target shooting
- Pertandingan paintball target shooting di antara pasukan KMJ dan pasukan Segamat
- YAM Paduka Putera menyampaikan bungkusan dan sumbangan kepada para penerima bantuan
- Majis santapan
- Sembah ucapan oleh Pegawai Daerah Segamat
- Cabutan bertuah 3 kaum disempurnakan oleh DYMM Sultan Johor
- Persembahan cenderahati kepada DYMM Sultan Johor daripada Pengurus 1Segamat
- Persembahan cenderahati daripada DYMM Sultan Johor kepada Pegawai Daerah Segamat
- DYMM Sultan Johor beserta rombongan KMJ berangkat ke SMK Seri Bali, Chaah

* DYMM Sultan Johor berhenti seketika di Gelanggang Bola Keranjang Pekan Chaah, Segamat untuk majlis ramah mesra. Lain-lain peserta akan dibawa terus ke Sekolah Menengah Seri Bali, Chaah

1245 – 1310 :

GELANGGANG BOLA KERANJANG, JALAN YEW CHOR, PEKAN CHAAH, SEGAMAT (REHAT)

* DYMM Sultan Johor beserta rombongan KMJ berhenti seketika untuk majlis ramah mesra bersama-sama masyarakat kaum Tiong Hua

1315 – 1415 :

SMK SERI BALI, CHAAH, SEGAMAT

  • Program DYMM Sultan Johor

- Keberangkatan tiba DYMM Sultan Johor beserta rombongan KMJ di SMK Seri Bali, Chaah, Segamat
- DYMM Sultan Johor dipersilakan untuk menyaksikan persembahan kawad formasi dan persembahan gajet badan beruniform
- DYMM Sultan Johor dipersilakan untuk melawat ke tapak demo pembuatan dodol dan tapak pembuatan kuih-kuih tradisional pelbagai kaum

  • Program DYMM Raja Zarith Sofiah

- DYMM Raja Zarith Sofiah dan YAM Tunku Tun Aminah menyaksikan pertandingan kaligrafi Cina, kolum dan khat  jawi
- DYMM Raja Zarith Sofiah menyaksikan persembahan choral speaking dan sesi motivasi bersama pelajar

  • Program DYAM TunkuMahkota Johor dan YAM Paduka-Paduka Putera

- DYAM Tunku Mahkota Johor dan YAM Paduka-Paduka Putera yang lain dipersilakan untuk sesi menanam pokok
- DYAM Tunku Mahkota Johor dan YAM Paduka-Paduka Putera yang lain dpersilakan untuk menyertai pertandingan memanah
- DYAM Tunku Mahkota Johor dan YAM Paduka-Paduka Putera yang lain dpersilakan untuk menonton pertandingan futsal kain pelikat

* Pasukan DYAM Tunku Mahkota Johor menentang pasukan  Belia Segamat

Santapan ringan
*santapan disediakan mengikut lokasi kerabat diraja bersemayam

- Persembahan cenderahati kepada DYMM Sultan Johor oleh Pengetua SMK Seri Bali Chaah
- Persembahan cenderahati kepada DYMM Sultan Johor oleh Pegawai Daerah Segamat
- Persembahan cenderahati oleh DYMM Sultan Johor kepada Pengetua SMK Seri Bali Chaah
- Persembahan cenderahati oleh DYMM Sultan Johor kepada Pegawai Daerah Segamat
- Bacaan doa keberangkatan oleh Kadi daerah Segamat
- DYMM Sultan Johor beserta rombongan KMJ berangkat ke Paloh, Kluang

* DYAM Tunku Mahkota Johor berangkat ke Hotel Prime City, Kluang untuk berehat dan kemudian ke Stadium Kluang bagi menyaksikan perlawanan  bola sepak antara pasukan pasukan JDT dengan pasukan daerah Kluang.

1520 – 1535 :

KANGKAR BARU, BATU PAHAT (REHAT)

* DYMM Sultan Johor beserta rombongan KMJ berhenti seketika untuk majlis ramah mesra bersama-sama masyarakat setempat

1600 – 1715 :

PADANG MPK PALOH, KLUANG

- Keberangkatan tiba DYMM Sultan Johor beserta rombongan KMJ di Padang MPK Paloh, Kluang
- Bacaan doa keberangkatan oleh Kadi daerah Kluang

  • Program DYMM Sultan Johor

- DYMM Sultan Johor melawat pameran-pameran :

     – FAMA – Produk agromas dan hasil produk FAMA
    – Jabatan Pertanian – Benih, pokok dan buah-buahan (Buah Melewar)
    – Jabatan Veteriner – Kitaran hayat ayam bergaya
- DYMM Sultan Johor menyaksikan demonstrasi mengopek kelapa secara tradisional dan moden serta mengadili pertandingan mengopek kelapa secara moden di antara pasukan KMJ dan pasukan rakyat
- YAM Paduka Putera menyampaikan bantuan MAIJ dan JKM kepada penerima-penerima bantuan
  • Program DYMM Raja Zarith Sofiah

- Keberangkatan DYMM Raja Zarith Sofiah dan YAM Tunku Tun Aminah ke PDK Yaqeen Paloh (disambut dengan persembahan jambangan bunga kepada DYMM Raja Zarith Sofiah)
- DYMM Raja Zarith Sofiah melawat pameran terdiri daripada 8 buah pameran daripada PDK
- DYMM Raja Zarith Sofiah menyampaikan sumbangan kepada 20 penerima
- DYMM Raja Zarith Sofiah menyaksikan  persembahan daripada KEMAS
- DYMM Raja Zarith Sofiah berangkat ke Padang MPK Paloh untuk majlis santapan ringan

  • Program YAM Paduka Putera-Putera

- YAM Paduka Putera – putera menyertai sukan rakyat berupa sukan sorong rim
- DYMM Sultan Johor berangkat ke khemah santapan
- Majlis santapan diiringi persembahan
- Sembah ucapan oleh Pegawai Daerah Kluang
- Cabutan bertuah 3 kaum disempurnakan oleh DYMM Sultan Johor
- DYMM Sultan Johor beserta rombongan KMJ berangkat ke Seri Lambak

1700 :

PROGRAM DYAM TUNKU MAHKOTA JOHOR DI KOMPLEKS SUKAN, PERBADANAN STADIUM KLUANG

- Keberangkatan tiba DYAM Tunku Mahkota Johor ke Kompleks Sukan, Perbadanan Stadium Johor, Kluang dari Hotel Prime City, Kluang
- DYAM Tunku Mahkota Johor menyaksikan perlawanan bola sepak antara pasukan JDT menentang pasukan

1745 :

SERI LAMBAK, KLUANG (BERMALAM)

2045 – 2145 :

MAJLIS TAZKIRAH DYMM RAJA  ZARITH SOFIAH DI DEWAN JUBLI INTAN KLUANG

- Keberangkatan tiba DYMM Raja Zarith Sofiah binti Almarhum Sultan Idris Shah ke Majlis Tazkirah bersama-sama penduduk kampung
- Bacaan doa
- Tazkirah oleh YB Dato' Haji Nooh Bin Gadot
- Keberangkatan balik DYMM Raja Zarith Sofiah binti Almarhum Sultan Idris Shah

Sabtu, 24.8.2013 | Ahad, 5.8.2013 | Isnin, 26.8.2013 | Selasa, 27.8.2013

01 di kempas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di kempas - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di kahang</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Aug 2013 01:17 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Presiden MCA dicabar lawan DAP <b>di Gelang Patah</b> | roketkini.com

Posted: 23 Mar 2013 09:54 PM PDT

PUCHONG, 24 MAC: Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek dicabar bertanding di Gelang Patah pada Pilihan Raya Umum ke-13 ini melawan Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang jika MCA benar-benar yakin mampu mempertahankan kerusi yang didakwa kubu kuatnya.

"MCA mendakwa Lim Kit Siang 'lari' ke Johor kerana tidak berkhidmat dengan baik di Parlimen
Ipoh Timur. Betulkah atau MCA sudah goyang, takut?

"Saya nak tanya MCA , 'you' jangan cakap banyak. Kalau berani, 'you' panggil Chua Soi Lek bertanding di Gelang Patah," kata Ahli Parlimen Puchong Gobind Singh Deo pada majlis Makan Malam Mengumpul Dana DAP Puchong, di sini, malam tadi.

Katanya, keputusan Kit Siang bertanding di Gelang Patah menunjukkan keberanian beliau menanggung risiko dan komitmen untuk perubahan politik di Malaysia.

"Sekarang masanya telah datang, cukuplah dengan segala kerosakan yang berlaku di Malaysia akibat dasar tidak adil Barisan Nasional (BN) yang memerintah selama 56 tahun," katanya.

Menjelaskan kenyataannya, beliau yang popular dengan gelaran 'Singa Puchong' itu berkata, setelah 56 tahun UMNO-BN memerintah, mereka seolah-olah lupa diri dan menganggap
Malaysia kepunyaan mereka.

Perkara ini boleh dibuktikan melalui senarai panjang pelbagai penyelewengan, salah guna kuasa, kezaliman dan diskriminasi terhadap rakyat dan negara.

"Mereka jadi begitu sebab setiap kali pilihan raya umum, mereka menang. Saya nak ingatkan BN dan Perdana Menteri, negara ini bukan milik kamu. Negara ini milik rakyat Malaysia," katanya bersemangat dihadapan lebih 3,000 orang yang hadir. – Roketkini.com

01 di pengerang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di pengerang - Google Blog Search


Dayangku Intan \&#39;lawan\&#39; Azalina <b>di Pengerang</b> | Berita Harian <b>...</b>

Posted: 19 Apr 2013 01:13 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]PENGERANG – Bukan di Pontian, tetapi penyanyi popular era 80-an Dayangku Intan, disahkan menjadi calon di Parlimen Pengerang pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13). Pengesahan itu dibuat Ketua Cabang PKR ...

01 di batu pahat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di batu pahat - Google Blog Search


All About Us: Beraya <b>di Batu Pahat</b>

Posted: 01 Sep 2013 07:16 PM PDT

Assalamualaikum...Meh dekat meh rapat...Tuan belog nak sambung citer raya nie...Hohohohoho...Lama giler baru nak sambung citer raya kan...Dah naik basi dah kak ooooiiii...

Hari raya ketiga kitorang gerak balik ke Batu Pahat...Beraya di rumah nenek kesayangan Lynn...Niatnya nak ikut beraya di Muar tapi tertinggal keretapi la plak...Family Johor dah beraya kat Muar raya kedua...Maka kitorang just beraya kat Kg Sungai Suloh jer raya ketiga tu...

Yang syoknya sampai jer kat rumah nenek Lynn, kitorang disajikan dengan juadah Nasi Briyani...Dah nama pun orang Johor kan...Jadi Nasi Briyani mesti ada dalam list juadah hari raya kami...Memang syok arr dapat makan ayam masak merah...Dah 2 hari asyik makan rendang kan jadi bila dapat makan ayam masak merah memang terasa nikmatnya...Hehehehehe...

Lepas jer beraya di rumah nenek Lynn, kitorang terus menuju ke rumah Atuk Long Jun...Rumah Atuk Long nie kat Sg Ayam...Dah nak dekat dengan Kg Patah Pedang...Meh layan picca okey...


Then lepas gie rumah Atuk Long Jun...Kitorang gerak gie rumah Atuk Long Timur...Nama Atuk Long boleh lupa la plak...Sebab dah terbiasa panggil Atuk Long Timur...Sabar jer la tengok perangai anak cucu kan...
 Ini la Atuk Long Timur...Sempat juga atuk menyarung tudung bila kitorang nak bergambar dengan dia...
Lepas tu kitorang gie beraya kat rumah Atuk Chik...Dulu waktu arwah Atuk Chik Mahmud ada, Lynn suka sangat berborak dengan dia...Sebab kami di aliran yang sama...Atuk Chik aktif dengan Unit Peladang...Manakala Lynn dan Mr. Hubby bekerja di Lembaga Pertubuhan PEladang...Jadi bila berborak tu ada la citer...Hehehehe...

Zahra posing dengan Atuk Chik...

Lepas beraya di rumah Atuk Chik kitorang ke rumah Atuk Long Yah...Tak sampai hati nak amek gambar bersama sebab keadaan Atuk Long Yah uzur sangat...Dia terbaring jer waktu kami beraya di rumah dia...Sedih sangat...

Lynn dan keluarga mengharapkan atuk-atuk yang ada nie diberi kesihatan yang baik dan dipanjangkan usia...Semoga kami sekeluarga berkesempatan menziarah lagi nanti...Insyaallah...

01 di stulang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di stulang - Google Blog Search


70 GRO ditahan <b>di Stulang</b> Laut – Perak Today

Posted: 05 Sep 2013 04:33 PM PDT

gambar hiasan:-

gambar hiasan:-

JOHOR BAHRU – Jabatan Imigresen Johor menahan seramai 70 wanita pelayan pelanggan (GRO) dalam satu serbuan di sebuah pusat hiburan di Stulang Laut, di sini, malam tadi.

Timbalan Ketua Bahagian Penguatkuasa Imigresen Johor, Masri Adul berkata kesemua mereka yang berumur 22 hingga 35 tahun itu merupakan 62 orang rakyat Vietnam, tujuh rakyat China serta seorang rakyat Korea.

"Serbuan sempena Ops Bersepadu 6P pada pukul 10.30 malam dilakukan oleh 60 anggota dan pegawai.

"Ketika diserbu, kesemua wanita terbabit sedang leka melayan pelanggan," katanya ketika dihubungi, Khamis.

Masri berkata, ada di antara mereka kemudian cuba bertindak melarikan diri ketika sedang berjalan menuju ke trak Jabatan Imigresen walaupun ketika itu sedang diiringi oleh penguatkuasa.

Beliau berkata, hasil pemeriksaan mendapati kesemua mereka melakukan kesalahan di bawah Peraturan 39 (b) Peraturan-Peraturan Imigresen 1963 iaitu salah guna pas lawatan.

Katanya, mereka akan ditempatkan di Depot Tahanan Pekan Nenas dekat Pontian untuk tindakan lanjut mengikut Akta Anti Pemerdagangan Orang dan Anti Penyeludupan Migran (Atipsom) 2007.

- Bernama

Makan-makan <b>di Stulang</b> Laut - MamaAdam

Posted: 03 Sep 2013 07:49 PM PDT

Selama aku duk kat jb, aku tak penah berpeluang makan-makan kat stulang laut ni......ye la, student kan....mana ada transport nak pegi.....bf pun takde masa tu....kalo tak, boleh la dating-dating kat sini sambil pau bf kan....hmm...
Jadi, masa outstation ke johor minggu lepas aku ajak la bos-bos dan kawan-kawan aku datang makan kat stulang laut ni....masa tu kami menginap kat hotel selesa pasir gudang.....30 minit gak la nak sampai....hehehe....takpe, demi mu stulang laut.....
Kami tak makan kat medan selera stulang laut tu......tapi kami makan kat Restoran Pak Soh sebab kat google kata restoran ni best.....memula risau gak, kot-kot la restoran cina kan sebab mana tau kot-kot pak soh tu stand for Lam Pak Soh ke Kim Pak Soh ke.....tapi rupa-rupanya Pok Soh (orang kelantan)......hahaha....adoi la...
 So, menu special yang kami order malam tu ialah ikan siakap stim limau....
memang recommended...sedap!!!
perghhh, bila tengok gambar ni terliur lak.....
kang tak pasal-pasal aku ajak hubby g stulang lagi kang......
tomyam ayam, telur bungkus dan kailan ikan masin (tiada dalam gambar)......
tomyam dia pedas gilerr, tapi sedap.....
kami makan 5 orang.....total semua RM82....
Balik hotel dengan kekenyangan.....lena sampai pagi....hehe....


 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved