ads

Khamis, 6 Mac 2014

01 di bekok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di bekok - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Mar 2014 09:18 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Mar 2014 09:54 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Mar 2014 09:27 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Feb 2014 09:33 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Feb 2014 09:18 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Jan 2014 09:08 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jan 2014 09:22 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Hantu Gentayangan <b>Di</b> Halaman Rumah - kampung melayu <b>bekok</b>

Posted: 26 Nov 2013 05:26 AM PST

[unable to retrieve full-text content]KAMPUNG MELAYU BEKOK. IKLAN. alt/text gambar. Selasa, 26 November 2013. Hantu Gentayangan Di Halaman Rumah. Dicatat oleh 1BEKOK di Selasa, November 26, 2013 · E-melkan IniBlogThis!Kongsi ke TwitterKongsi ke Facebook.

KAMPUNG MELAYU <b>BEKOK</b>: Ayuh bersatulah berdiri teguh <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 08 Jan 2014 02:09 AM PST

Parti politik dan pertubuhan bukan kerajaan antara yang mengadakan bantahan terhadap tindakan Paderi Lawrence Andrew yang mahu menggunakan kalimah Allah di gereja-gereja Selangor, baru-baru.
TINDAKAN Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dilakukan setelah terdesak.
Terdesak kerana Pas, parti yang kononnya memperjuangkan Islam, tidak mahu mempercayai wujudkan gejala penyebaran al-Kitab Bible kepada anak-anak muda kita.
Sebenarnya, setelah berkecimpung selama 25 tahun dengan dunia kewartawanan ini, saya cukup masak dengan kerenah Pas ini. Ia cakap tak serupa bikin.
Riuh sekampung, hasilnya tiada. Yang ada ialah untuk menyemai kebencian kepada orang ramai, terutamanya umat Melayu Islam. Tujuannya ialah supaya orang Melayu menyokong mereka. Untuk apa, untuk politik totok mereka semata-mata.
Apabila tibanya isu seperti JAIS ini mereka sanggup memutar-belit perkataan demi memelihara hati rakan-rakan cauvinis DAP dan PKR.
Wahai pembaca sekelian. Sudah banyak kali Pas berkelakuan sedemikian. Sejak puluhan tahun lalu.
Isu hudud diadu-dombakan setiap kali pilihan raya sahaja untuk membuka mata rakyat Melayu supaya membenci pemerintah. Mereka menuduh Pusat tidak mahu melaksanakan undang-undang itu.
Namun, amat dikesalkan di Kelantan sendiri, negeri yang mereka perintah sejak pilihan raya umum 1990 -- tidak pula dilaksanakan, walaupun secebis kecil daripada undang-undang itu.
Memang benar orang politik ini banyak cakap "tapi tak serupa bikin".
Bayangkan para juak-juaknya berkata serbuan JAIS adalah bagi mengalih perhatian rakyat kepada isu barang naik! Astagfirullah, macam itu sekali.
Sebagai orang Islam, saya melihat telah berlaku cubaan demi cubaan pihak gereja yang cuba mencabar umat Islam, terutamanya di Selangor, sejak kerajaan pakatan pembangkang ini memerintah. Gerejanya semakin berani dan paderi mereka juga sudah ke hadapan.
Dulu perkara-perkara mengarut ini tidak pernah kedengaran. Walaupun ada, namun bukan secara terbuka seperti ini.
Kini gerakan pendakwahan Kristian ini sudah berani. Mengapa mereka terlalu berani?
Pengedaran Bible versi bahasa Melayu dilakukan secara terbuka di Shah Alam dan tempat-tempat lain di Selangor. Adakah Selangor memberi perlindungan kepada mereka? Apakah ada orang-orang tertentu dalam politik mereka juga menjadi penggerak kepada pendakwahan ini?
Saya rasa Datuk Dr. Hasan Ali, bekas Exco Selangor ada jawapannya. Beliau telah menolak prinsipnya demi agama Islam yang suci. Tetapi bagi orang Pas ini, apabila Dr. Hasan bercakap benar, dia dicap sebagai fitnah, zalim dan pembohong!
Itulah Pas, yang mula saya kenali daripada lubuknya sendiri di Kelantan, semasa dihantar bertugas di sana 23 tahun lalu. Nik Aziz Nik Mat baru masuk ke pejabat Menteri Besar dan Husam Musa masih berhingus lagi.
Sepanjang berada di situ selama kurang 2 tahun, negeri itu penuh dengan politiking. Siang malam cakap politik. Orang itu kafir, orang itu taghut, orang itu zalim, orang itu masuk neraka. Semua yang jahat ialah kerajaan Pusat dan orang UMNO. Hanya mereka yang masuk syurga.
Selama satu generasi itulah rakyat Kelantan diindoktrinasikan otak dan fikiran mereka. Yang putih jadi hitam, yang hitam jadi putih.
Saya bercakap berdasarkan pengalaman, pemerhatian dan terbabit secara langsung dengan mereka.
Itu pasal apabila JAIS mengambil tindakan itu, ia terus disalahkan. JAIS tidak demokratik walaupun ia mengikut peraturan undang-undang dan Perlembagaan.
JAIS dulu semasa di bawah kerajaan yang dijatuhkan, tidak pernah diperlakukan sebegini. Agama Islam terus semarak, dan institusi surau dan masjid berkembang pesat. Mengapa kini ia berlaku semasa di bawah Pas?
Apakah Pas malu apabila berita rampasan Bible itu telah menjadi berita dunia? Apakah DAP dan PKR sangat marah?
Apa yang takut sangat, kitab suci al-Quran pun pernah dibakar, dipijak-pijak, dihina oleh Paderi Terry Jones dari Gereja Dove World Outreach Center, Florida di Amerika Syarikat.
Penghinaan itu lebih dahsyat lagi daripada hanya merampas kitab Bible yang dilakukan mengikut undang-undang.
Jangan butakan mata-hati kita semua. Pihak musuh hanya mahu memecah belah umat Melayu Islam. Itu adalah grand design atau agenda besar mereka. Itu semua ialah cubaan neokolonisasi, penjajahan baru mereka bagi menukar sepenuhnya rejim Melayu Islam di negara ini.
Pas masih tidak sedarkah dan terus berfungsi atas dasar politik semata-mata. Mereka sudah tiada perasaan.
Wahai rakyat yang waras, marilah kita menyokong JAIS.
Jangan biarkan ia keseorangan -- dihentam, dibalun, dipersendakan. Bersatu teguh, bercerai roboh!- sumber

#Semasa :Helikopter Terhempas Akan Dibawa Keluar Empangan <b>...</b>

Posted: 02 Feb 2014 02:30 AM PST

JOHOR BAHARU: Helikopter Agusta A-109 LUH milik Pasukan Udara Tentera Darat (PUTD) yang rosak teruk ketika membuat pendaratan cemas di Empangan Bekok pada malam Khamis lepas akan cuba dibawa keluar hari ini, menurut sumber ketenteraan, Ahad.

Katanya, usaha membawa keluar helikopter peninjau buatan konglomerat pertahanan Eropah itu dipercayai bermula sejak semalam melibatkan beberapa aset Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dari Kuantan, Pahang dan Gemas, Negeri Sembilan.

"Helikopter yang rosak teruk itu akan cuba dibawa keluar daripada lokasi pendaratan cemasnya hari ini, sebelum dibawa ke pangkalan PUTD di Kem Mahkota, Kluang," kata sumber itu kepada Bernama.

Katanya, usaha membawa keluar itu helikopter itu akan dibantu kenderaan perisai "Armoured Recovery Vehicle" (ARV) sama ada jenis "Adnan" atau "Pendekar" dan kenderaan "load loader" dari kem tentera di Gemas dan Kuantan.

Menurut sumber itu lagi, kenderaan perisai ARV milik tentera itu terpaksa digunakan untuk operasi membawa keluar helikopter terbabit berikutan keadaan bentuk muka bumi lokasi kejadian yang mencabar.

Pada malam Khamis lepas, helikopter Agusta A-109 PUTD yang sedang dalam penerbangan latihan malam terpaksa membuat pendaratan cemas di sebuah lokasi berhutan berhampiran Empangan Bekok.

Juruterbang dan tiga penumpang helikopter terbabit bagaimanapun tidak mengalami kecederaan serius.

Kesan daripada impak pendaratan cemas itu, helikopter terbabit mengalami kerosakan teruk dengan bahagian ekor serta bilah kipasnya terputus dua, manakala komponen tayar untuk pendaratan juga mengalami kerosakan.

Bernama difahamkan seorang daripada penumpang helikopter itu merupakan pegawai tentera asing berpangkat Leftenan Kolonel, manakala tiga lain adalah pegawai tentera tempatan iaitu dua Mejar dan seorang Kapten.

PUTD, yang merupakan cabang Tentera Darat memiliki 11 buah helikopter peninjau ringan Agusta A-109 LUH yang berpangkalan di Kem Mahkota, Kluang.

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Feb 2014 09:23 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jan 2014 09:33 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jan 2014 09:04 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Dec 2013 09:13 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Dec 2013 09:35 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Nov 2013 09:15 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Nov 2013 09:49 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Oct 2013 10:28 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Sep 2013 09:37 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Sep 2013 09:35 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Sep 2013 09:02 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Aug 2013 09:32 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Mandi manda <b>di</b> Sg.Bantang, <b>Bekok</b> | Cucu Nelayan

Posted: 02 Feb 2013 05:08 AM PST

Cerita ni dah lama berlaku sebenarnya..tahun lepas kami merancang nak ke air terjun di gunung ledang, tapi disebabkan pada waktu itu, sedang musim hujan dan demi keselamatan, kami pun ubah plan untuk ke Sungai Bekok. Kat mana sg.bekok ni ek? Aku first time dengar walaupun dah lama dok kat johor ni. Ok kalau nak tau, korang google la sendiri ye sebab aku pun tak tau kedudukannya yang sebenar, hehe..Tapi secara kasarnya, sg.bantang ni terletak di antara ayer hitam dan batu pahat. Selepas ni aku akan gunakan nama sg.bekok sebab lebih sedap disebut, hehe..

Aku pergi dengan wife dan ofismate wife aku, semangat betul diorang ni, maklumlah semua bujang-bujang lagi, excited terlebih..hehe, yang dah kawen cuma aku je. Kami pergi dengan tiga kereta, mula-mula tu konvoi, tapi seperti yang aku katekan tadi, yang bujang-bujang ni excited terlebih, so diorang dah dok pecut meninggalkan kami, tapi takpelah, nanti jumpa jugak kan?

Perjalanan dari skudai ke sg.bekok mengambil masa lebih kurang dua jam. Jalan nya ok, tak susah, dari simpang empat ayer hitam tu, ikut jalan biasa menghala ke yong peng, nanti korang akan jumpa signboard ke kanan untuk ke sg.bekok. Pemandangan memang cantik, nyaman je..suasana kampung..

Dipendekkan cerita, kami pun sampailah di sg.bekok. Di hulu sungai memang ramai sangat orang dengan keluarga bawa anak-anak bermandi manda sambil berkelah. Memang best kawasan ni, air sungai yang sejuk, kawasan cetek, memang sesuailah untuk bawa anak-anak. Tapi kami ni yang konon-konon dah dewasa nak cuba panjat tinggi lagi, hajatnya nak mandi kat air terjun, tapi panjat punye panjat, tak sampai-sampai ke puncak, badan dah penat, hati dah tak sabar nak terjun ke dalam sungai yang sejuk tu. Jadi kami pun ambil keputusan untuk berhenti memanjat dan buat semua persiapan untuk mandi. Aku pun dirikan khemah igloo yang baru je beli sempena nak ke sini, manalah tau kot2 ade sape-sape nak tukar baju atau lepak-lepak ke..jadi tanpa membuang masa, jo, tengok gambar-gambar kami di sg.bekok:

Jadi itulah kisah kami di sg.bekok, memang best..tak boleh lupa kesejukan air sungainye..lama jugalah kitorang lepak berendam..dah keluar sungai, masuk balik sungai..macam tulah sampai kecut kulit-kulit ni..kepada anda semua memang tak rugi datang ke sini, bawalah anak-anak, kawan-kawan..memang best!

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Sep 2013 09:10 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Sep 2013 09:31 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

KAMPUNG MELAYU <b>BEKOK</b>: Kembara Mahkota Johor (KMJ) 2013 <b>...</b>

Posted: 26 Aug 2013 05:59 AM PDT

mantan penghulu mukim bekok tok latif
tiga antara mantan penghulu mukim bekok

sibuk membuat persiapan di khemah mukim bekok
antara peserta 1 kominiti mukim bekok

membuat & menggoreng kuih dederam sambil dipantau

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Sep 2013 09:31 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

KAMPUNG MELAYU <b>BEKOK</b>: Kembara Mahkota Johor (KMJ) 2013 <b>...</b>

Posted: 26 Aug 2013 05:59 AM PDT

mantan penghulu mukim bekok tok latif
tiga antara mantan penghulu mukim bekok

sibuk membuat persiapan di khemah mukim bekok
antara peserta 1 kominiti mukim bekok

membuat & menggoreng kuih dederam sambil dipantau

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Feb 2014 09:06 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Feb 2014 09:40 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Jan 2014 09:08 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jan 2014 09:22 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Hantu Gentayangan <b>Di</b> Halaman Rumah - kampung melayu <b>bekok</b>

Posted: 26 Nov 2013 05:26 AM PST

[unable to retrieve full-text content]KAMPUNG MELAYU BEKOK. IKLAN. alt/text gambar. Selasa, 26 November 2013. Hantu Gentayangan Di Halaman Rumah. Dicatat oleh 1BEKOK di Selasa, November 26, 2013 · E-melkan IniBlogThis!Kongsi ke TwitterKongsi ke Facebook.

KAMPUNG MELAYU <b>BEKOK</b>: EKSKLUSIF!!! <b>Di</b> mana letaknya <b>...</b>

Posted: 27 Jan 2014 04:45 AM PST

MULANYA saya cuba bersangka baik dengan apa yang menimpa seorang guru mualaf di SJKC Nan Ya, Kota Tinggi, Johor, atas nama dakwah. Tetapi setelah lama mengikuti isu ini, ditambah oleh sebuah syarikat pembinaan yang menghalau artis bertudung dalam majlisnya, menjadikan saya jadi geram.

Mana tidaknya, lembaga sekolah tersebut telah memaksa guru mualaf untuk membuka tudungnya dan diancam keselamatannya jika tidak berbuat demikian.

Sedihnya, apabila guru tersebut melaporkan kepada pihak berkuasa, beliau ditukarkan serta-merta ke sekolah lain.

Peliknya, tiada tindakan tegas dikenakan terhadap kepimpinan SJKC tersebut. Mana keberanian kita? Mana dia pemimpin yang memperjuangkan Islam dan hak asasi manusia ini? Kejam sungguh kita semua. Kena pada orang Islam, tak apa. Kena pada bukan Islam, heboh 1Malaysia.

Saya ingatkan orang bukan Islam telah insaf dan memahami perkara asas mengenai Islam. Maklumlah sudah lama tinggal di tanah air tercinta ini. Paling kurang memahami kedudukan Islam selaku agama negara. Rupa-rupanya tidak.

Apabila ada desakan mahukan tindakan disiplin diambil terhadap ahli lembaga sekolah tersebut, maka kita pun berkata ini isu kecil dan hanya permainan politik untuk mengalihkan pandangan rakyat dari isu ekonomi yang lebih meruncing.

Apa semua ini? Lebih meloyakan, ketika pengerusi lembaga dan guru besar sekolah tersebut memohon maaf secara terbuka, maka kita pun beramai-ramai datang memberikan sokongan dan tepukan.

Sambil bersalaman dengan guru mualaf tersebut, guru besar itu berkata: "Saya harap isu ini selesai dan dapatlah kita semua hidup dalam harmoni, sesuai dengan slogan 1Malaysia". Kita pun tutup fail. Wah… senang sungguh.

Mudah sangat hidup di Malaysia. Bila bukan Islam buat salah, minta maaf, selesai, atas alasan 1Malaysia. Bila kita buat silap, maka dikatakan bertentangan dengan 1Malaysia. Maka kita terus salah, mereka terus betul.

Apakah kita sudah lupa isu pengetua SMK Tunku Abdul Rahman, Kulaijaya yang didakwa mengeluarkan 'ucapan rasis' pada tahun 2010? Seluruh media ultra kiasu menghentam habis-habisan pengetua tersebut. Langsung tidak diberikan peluang untuk membela diri. Desakan demi desakan dilakukan agar beliau dipecat dan ditukar.

Julai dan Ogos 2013, pengetua SMK Alam Megah, Shah Alam, turut menerima nasib sama kerana dikatakan memberi ucapan rasis. September 2013, guru penolong kanan SMK Engku Husin Semenyih, Kajang, pun turut menjadi mangsa.

Pada Julai 2013 apabila gambar murid bukan Islam SK Sri Pristana "makan di tandas" semasa bulan Ramadan tersebar, sekali lagi seluruh media ultra kiasu dikerah untuk melondehkan isu tersebut sehingga habis FB guru besar turut digodam.

Pelbagai tuduhan dibuat tanpa langsung memberi peluang kepada beliau membela diri. Beliau dan keluarga dimalukan, dihina dan dikecam sehingga anak beliau sendiri merayu dan menulis di status FB jangan diganggu ayah beliau lagi.

Namun, dalam isu guru mualaf dan SJKC ini, semua media ultra kiasu senyap sepi. Kenapa tidak sensasikan isu ini dan memaksa guru besarnya dipindahkan atau meletakkan jawatan? Jawapannya mudah, mereka sekapal.

Saya yakin, penghinaan ke atas guru mualaf tersebut, dan artis bertudung, sengaja dilakukan. Peliknya, guru mualaf tersebut yang ditukarkan ke sekolah lain, bukan guru besar itu.

Lebih menjengkelkan lagi, ketika isu ini dibangkitkan, kita diminta sabar, siasat dahulu, jangan bertindak terburu-buru, perlu berhikmah dan bermacam-macam alasan. Inilah sifat orang Melayu, terlalu bertolak ansur, sehingga ditolak beransur-ansur.

Benar, memaafkan seseorang itu satu sifat yang baik. Tetapi itu bukan bermakna, pesalah boleh terlepas begitu sahaja.

Masih ingatkah kita pada zaman Nabi, apabila seorang Muslimah dipermainkan oleh Yahudi sehingga terselak kain dan menampakkan auratnya? Apa tindakan selepas itu? Jawapannya, perang.

Hari ini kita tidaklah sampai ke peringkat perang. Tetapi menjadi tanggungjawab seorang pemimpin negara untuk memastikan bahawa tidak ada mana-mana rakyat Islam di bawah pemerintahannya dianiaya oleh musuh-musuh Islam.

Ingatlah! maruah dan keadaan umat Islam semakin tercabar. Malangnya, tiada pemimpin yang berani bangkit dan dengan tegas bersuara mempertahankan maruah umat Islam yang tercalar. Lebih menyedihkan, penghinaan itu berlaku di bumi kita sendiri yang berasaskan Melayu dan Islam -  sumber

Helikopter PUTD cuba dibawa keluar dari Empangan <b>Bekok</b> <b>...</b>

Posted: 02 Feb 2014 08:24 AM PST

JOHOR BAHARU: Helikopter Agusta A-109 LUH milik Pasukan Udara Tentera Darat (PUTD) yang rosak teruk ketika membuat pendaratan cemas di Empangan Bekok pada malam Khamis lepas akan cuba dibawa keluar hari ini (semalam), menurut sumber ketenteraan hari ini (semalam).

Katanya, usaha membawa keluar helikopter peninjau buatan konglomerat pertahanan Eropah itu dipercayai bermula sejak kelmarin melibatkan beberapa aset Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dari Kuantan, Pahang dan Gemas, Negeri Sembilan.

"Helikopter yang rosak teruk itu akan cuba dibawa keluar daripada lokasi pendaratan cemasnya hari ini, sebelum dibawa ke pangkalan PUTD di Kem Mahkota, Kluang," kata sumber itu kepada Bernama, semalam.

Katanya, usaha membawa keluar itu helikopter itu akan dibantu kenderaan perisai 'Armoured Recovery Vehicle' (ARV) sama ada jenis 'Adnan' atau 'Pendekar' dan kenderaan 'load loader' dari kem tentera di Gemas dan Kuantan.

Menurut sumber itu lagi, kenderaan perisai ARV milik tentera itu terpaksa digunakan untuk operasi membawa keluar helikopter terbabit berikutan keadaan bentuk muka bumi lokasi kejadian yang mencabar.

Pada malam Khamis lepas, helikopter Agusta A-109 PUTD yang sedang dalam penerbangan latihan malam terpaksa membuat pendaratan cemas di sebuah lokasi berhutan berhampiran Empangan Bekok.

Juruterbang dan tiga penumpang helikopter terbabit bagaimanapun tidak mengalami kecederaan serius.

Kesan daripada impak pendaratan cemas itu, helikopter terbabit mengalami kerosakan teruk dengan bahagian ekor serta bilah kipasnya terputus dua, manakala komponen tayar untuk pendaratan juga mengalami kerosakan.

Bernama difahamkan seorang daripada penumpang helikopter itu merupakan pegawai tentera asing berpangkat Leftenan Kolonel, manakala tiga lain adalahpegawai tentera tempatan iaitu dua Mejar dan seorang Kapten.

PUTD, yang merupakan cabang Tentera Darat memiliki 11 buah helikopter peninjau ringan Agusta A-109 LUH yang berpangkalan di Kem Mahkota, Kluang. —Bernama

01 di johor bahru - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di johor bahru - Google Blog Search


&#39;Guru Displin&#39; Cabul Penghuni Pusat Penjagaan <b>Di Johor Bahru</b> | My <b>...</b>

Posted: 02 Mar 2014 10:28 PM PST

JOHOR BAHRU: Polis sedang menyelesaikan laporan penderaan seksual dan fizikal yang mengejutkan di sebuah pusat penjagaan kanak-kanak di Taman Abad di sini yang didaftarkan sebagai sebuah tadika tetapi beroperasi sebagai asrama.

Guru disiplin pusat tersebut, yang merupakan seorang lelaki Afrika dalam usia lingkungan 40-an dikatakan telah melakukan penderaan seksual terhadap kanak-kanak perempuan berumur antara empat dan tujuh tahun.

Dua daripada kanak-kanak lelaki berusia 14 tahun di rumah itu juga didakwa melakukan penderaan seksual terhadap kanak-kanak yang lebih muda.

M.Letchumy, 39, yang telah berhenti daripada berkhidmat sebagai pembantu di pusat itu baru-baru ini selepas bekerja di sana sejak November tahun lepas berkata 'guru disiplin' terbabit mengambil kesempatan terhadap kanak-kanak perempuan apabila dia datang ke situ semasa waktu makan tengahari.

"Dia akan membawa mereka ke satu tempat, mencium bahagian bibir dan pipi dan menodai mereka," katanya sambil menambah dia telah membuat laporan polis pada 28 Februari lalu.

Katanya, dia melihat sesuatu yang tidak kena dengan kanak-kanak perempuan di situ pada Disember dan cuba mendekati mereka tetapi mereka enggan memberitahunya apa yang telah berlaku.

"Mereka hanya menceritakan perkara sebenar selepas berulang kali jaminan diberikan bahawa mereka tidak akan dihukum.

"Sesetengah daripada mereka memberitahu ibu bapa mereka bahawa guru terbabit telah mencium muka dan dada mereka serta menyentuh bahagian sulit mereka sehingga merah dan bengkak," tambahnya.

Letchumy mendakwa bahawa dua kanak-kanak lelaki berusia 14 tahun di rumah itu juga telah memaksa kanak-kanak di situ yang lebih muda melakukan seks oral ke atas mereka.

Seorang budak lelaki berusia tujuh tahun yang telah tinggal di rumah tersebut sebelum ini berkata dia telah diminta melakukan perbuatan seksual untuk mereka yang dipanggil 'abang yang lebih tua'.

"Penderaan ini berlaku dengan kerap. Mereka akan mengejut saya pada waktu tengah malam dan membawa saya ke tempat tidur mereka dan memaksa saya untuk melakukannya.

"Pada mulanya saya takut dan enggan tetapi mereka mengancam untuk memberitahu guru dan memberi amaran bahawa saya akan dirotan," katanya.

Saudara kandungnya yang berusia 11 tahun yang juga tinggal di rumah itu berkata kedua-dua kanak-kanak lelaki itu turut menyuruh kanak-kanak lelaki dan perempuan yang lebih muda mengikut kehendak mereka.

"Pada satu malam, saya melihat salah seorang daripada mereka membawa adik saya ke katilnya. Mereka melindungi diri dengan selimut. Apabila saya memberitahu guru pada keesokan hari, saya diminta untuk berdiam diri, jika tidak, saya akan dihukum," katanya.

Menurut Letchumy, kebanyakan ibu bapa kanak-kanak di situ bekerja di Singapura dan hanya datang melawat mereka pada hujung minggu.

Dia berkata ibu bapa membayar purata RM600 bagi setiap kanak-kanak yang dihantar ke situ yang telah didaftarkan sebagai sebuah tadika.

Ketua Polis Johor Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff berkata, tiga kertas siasatan dibuka bagi siasatan kes itu.

"Laporan tersebut disiasat di bawah Seksyen 31 (1) Akta Kanak-kanak 2001. Kami akan memberikan keutamaan kepada apa-apa yang melibatkan kebajikan dan penjagaan kanak-kanak," katanya. - mStar

01 di benut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di benut - Google Blog Search


kursus penanaman cendawan pada 8 march 2014 (sabtu) <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 21 Feb 2014 06:38 PM PST

Ingin Menjadi Usahawan Cendawan - Kami sedia membantu anda.Ayuh sertai Kursus Penanaman Cendawan di Pontian,Johor.Pertanian adalah Perniagaan,Bertani Adalah Ibadah.Jangan lepaskan peluang menjadi usahawan dalam bidang pertanian. SEGERA MENDAFTARNYA : TERHAD KEPADA 20 ORANG SAHAJA. AYUH MENDAFTARKAN DIRI : HUBUNGI SAIFUL AMRI 0137501589.AYUH SEGERA MENDAFTAR DENGAN SMS/WAHSAP KAMI/CALL KAMI.

01 di parit yani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit yani - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Feb 2014 07:20 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Jan 2014 07:08 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Dec 2013 07:09 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Dec 2013 07:41 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Aug 2013 07:13 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

ABU: Asalkan Bukan Umno™: Harakahdaily: PAS kekal <b>di Parit Yani</b> <b>...</b>

Posted: 31 Jul 2013 09:05 PM PDT

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Jul 2013 07:04 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Jun 2013 07:15 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Petisyen PRU13: Pakatan Rakyat 39, BN 21 | Badan Perhubungan <b>...</b>

Posted: 12 Jun 2013 09:03 PM PDT

KUALA LUMPUR: Petisyen Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang tempohnya berakhir semalam, menyaksikan sejumlah 60 petisyen difailkan sekaligus menjadi jumlah paling banyak dalam sejarah petisyen pilihan raya di negara ini.

Apa yang menarik, tindakan memfaikan petisyen yang biasanya hanya sinonim dengan pihak pembangkang, kali ini juga turut dikemukakan oleh BN.

Daripada jumlah keseluruhan 60 petisyen itu, 39 dikemukakan oleh Pakatan Rakyat manakala 21 lagi oleh BN.

Bagi Pakatan Rakyat, 39 petisyen tersebut adalah membabitkan 25 kerusi parlimen manakala 14 kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun).

Bagi BN pula, 21 kawasan yang terlibat adalah masing-masing enam parlimen dan 15 Dun.

Di Kedah, kawasan parlimen yang terbabit dengan petisyen adalah Merbok dan Kulim Bandar Baru yang dikemukakan oleh PKR, manakala tiada bagi kerusi Dun.

Di Kelantan perlimen terlibat adalah Ketereh yang dikemukakan oleh PAS, Machang (PKR), Bachok (BN), manakala bagi Dun pula, Kok Lanas (PAS), Selinsing (PAS), Ayer Lanas (PAS), Jelawat (BN), Mengkebang (BN), Gaal (BN) dan Manek Urai (BN).

Di Terengganu, tiada kerusi parlimen terlibat petisyen, tetapi kerusi Dun adalah Hulu Besut (PAS), Kuala Berang (PAS), Rantau Abang (BN) dan Teluk Pasu (BN).

Di Pahang juga tiada petisyen terlibat bagi kerusi parlimen, namun hanya satu bagi kerusi Dun iaitu Dun Cameron Highlands (DAP).

Bagi Pulau Pinang pula, parlimen terlibat adalah Balik Pulau (PKR) dan tiada petisyen bagi kerusi Dun.

Di Perak, parlimen terlibat adalah Tapah dan dua petisyen bagi Bagan Datok yang dikemukakan PKR, manakala bagi kerusi Dun adalah Selama, Rungkup, Manong, Pasir Panjang, Manjoi dan Lubok Merbau yang kesemuanya dikemukakan oleh PAS.

Bagi negeri Selangor, tiga kawasan parlimen terlibat iaitu Sabak Bernam (PKR), Sungai Besar (PAS), Kuala Selangor (PAS) manakala tiada petisyen bagi kawasan Dun.

Bagi Kuala Lumpur, parlimen terlibat adalah Setiawangsa (PKR), Titiwangsa (PAS), Lembah Pantai (BN) dan Parlimen Batu (BN).

Di Melaka, tiada petisyen yang dikemukakan oleh Pakatan Rakyat, manakala BN memfailkan dua petisyen iaitu bagi kerusi Parlimen Bukit Katil dan Dun Bukit Baru.

Bagi negeri Johor, parlimen terlibat adalah Pulai (PAS), Segamat (PKR), Ledang (PKR), Muar (PKR), Tebrau (PKR), Pasir Gudang (PKR), Labis (DAP), Batu Pahat (BN) manakala bagi Dun adalah Gambir (PAS), Mahkota (PAS), Nusajaya (PAS), Penggaram (BN), Parit Yani (BN), Stulang (BN) dan Puteri Wangsa (BN).

Di Sabah, parlimen terlibat adalah Kota Marudu (PKR), Beaufort (PKR) dan Pensiangan (PKR), manakala bagi Sarawak adalah parlimen Baram (PKR) dan Sarikei (BN).

Menurut Perkara 118 Perlembagaan Persekutuan, jika terdapat mana-mana pihak tidak berpuas hati dengan keputusan pemilihan pilihan raya umum lalu, mereka boleh mengemukakan petisyen pilihan raya kepada Mahkamah Tinggi yang mempunyai bidang kuasa di tempat pilihan raya itu diadakan.

Seksyen 38 Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 (Akta 5) pula memperuntuk tiap-tiap petisyen pilihan raya hendaklah dikemukakan dalam tempoh 21 hari dari tarikh keputusan dan penyata pengundian disiarkan dalam warta.

Tempoh 21 hari itu dianggap bermula pada 23 Mei lalu dan berakhir semalam.

detikNews : Mayat Perempuan Ditemukan <b>di Parit</b> Dekat Pusat <b>...</b>

Posted: 05 Mar 2013 03:07 AM PST

Solo - Sesosok mayat perempuan ditemukan mengapung di parit samping Jalan A Yani, Kartosuro, Sukoharjo. Identifikasi awal diketahui mayat tersebut adalah seorang warga Boyolali, Jateng. Kemungkinan dia merupakan korban tabrak lari.

Mayat ditemukan di sebuah parit di seberang Goro Assalam Hymermarket di Jalan A Yani, Kartosuro, Selasa (5/3/2013). Mayat kali pertama diketahui oleh seorang pengemudi becak, usai mengantar penumpang ke Assalam Hypermarket.

Ketika ditemukan mayat dalam kondisi telentang dan mengapung di parit. Mayat perempuan itu masih berpakaian lengkap serta membawa tas.

Temuan itu segera dilaporkan ke Polsek Kartosuro. Petugas segera datang dan mengevakuasi korban. Proses evakuasi menjadi tontonan warga, sehingga sempat memacetkan jalan utama penghubung Solo - Semarang dan Yogyakarta tersebut.

Dari kartu identitas yang diketemukan petugas, diketahui korban bernama Yuni Artati, warga Boyolali, berusia 49 tahun. Belum diketahui penyebab kematiannya, namun kuat dugaan merupakan korban tabrak lari yang terjadi pada Selasa pagi ketika jalan masih lengang.

"Saat ditemukan mayat sudah kaku dengan menderita luka di beberapa bagian tubuh. Kemungkinan sudah meninggal sejak pagi. Kami belum bisa memastikan penyebab kematian. Mayat korban sudah kami kirim ke RSUD dr Moewardi, Solo untuk diautopsi," ujar Kanit Reskrim Polsek Kartasura, Iptu Ketut Sudira.

Bagaimana situasi jalur mudik pantura dan jalur selatan?, Saksikan di Reportase Pulang Kampung pukul 12.00 WIB Hanya diTrans TV

(mbr/try)


Redaksi: redaksi[at]detik.com
Informasi pemasangan iklan
hubungi : sales[at]detik.com

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Nov 2013 07:10 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Nov 2013 07:22 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jun 2011 07:15 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Banjir <b>di</b> Kota Balikpapan Mulai Surut | Arsip Berita Indonesia <b>...</b>

Posted: 28 Jun 2011 04:59 AM PDT

BALIKPAPAN, KOMPAS.com - Genangan air di sejumlah kawasan di Kota Balikpapan, akibat hujan deras yang mengguyur sejak pagi hingga siang, mulai surut sore tadi. Lalu lintas kembali lancar.

Genangan air, sesuai pantauan, terlihat di Gunung malang, sejumlah titik di Jalan MT Haryono, Kelurahan Damai, Gunungsari, Rapak, Kampung Timur, ringroad, Jalan A Yani (puskib), Jalan Jenderal Sudirman, dan Gunung Guntur.

Yang terparah di Jalan MT Haryono, dengan ketinggian air 50-80 cm. Sejumlah kendaraan yang nekat, akhirnya terpaksa dituntun karena mogok. Sedangkan di tempat lainnya, ketinggian bervariasi, namun umumnya tak lebih selutut.

Arus lalu lintas di Jalan MT Haryono yang sebelumnya macet, kini kembali normal. Genangan air, menurut penuturan sejumlah warga dan pengguna jalan, karena parit di tepi jalan tak sanggup menampung limpasan air hujan.

Wahyu (33) salah satu karyawan perusahaan swasta yang berkantor di jalan itu menuturkan, jika hujan deras berjam-jam, ia tak berani membawa motornya menerjang genangan air.

Sent Using Telkomsel Mobile Internet Service powered by

 Banjir di Kota Balikpapan Mulai Surut

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pancaroba: Pernikahan <b>di</b> Pakistan sah

Posted: 28 Jun 2011 05:00 PM PDT


Oleh JUANI MUNIR ABU BAKAR
pengarang"utusan.com.my


Muhammad Kamran Babar Nazir Khan di Mahkamah Tinggi Syariah, Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 28 Jun - Mahkamah Tinggi Syariah di sini hari ini mengesahkan pernikahan antara penuntut tempatan, Yani Yuhana Mohd. Zambri yang mendakwa dirinya disihir oleh lelaki warga Pakistan, Muhammad Kamran Babar Nazir Khan adalah sah mengikut hukum syarak.

Menurut Hakim Syarie Abdul Walid Abu Hassan, Yani Yuhana selaku defendan telah gagal memanggil saksi bagi membuktikan dakwaan tersebut walaupun wanita itu mengemukakan laporan polis dan surat dari Pusat Pengubatan Islam Darussyifa kepada mahkamah.

Beliau berpendapat Yani Yuhana, 25, berada dalam keadaan sedar dan waras ketika majlis pernikahan berlangsung di Sadiqadad Raw, Pakistan, pada 2 April 2009 kerana defendan didapati ceria seperti dilihat dalam album gambar kahwin.

Ujar beliau lagi, Yani Yuhana juga didapati waras kerana sebelum tarikh majlis pernikahan, dia yang ketika itu menuntut di United Kingdom telah berlepas dengan menaiki kapal terbang secara berseorangan menuju ke Pakistan.

Abdul Walid turut menjawab mengenai isu yang dibangkitkan oleh peguam syarie Othman Mohd. Noor yang mewakili Yani Yuhana mengenai perbezaan rukun nikah mengikut Syafie dan Hanafi.

''Walaupun rukun nikah menurut Syafie adalah wali, sighah, suami, isteri serta dua saksi, manakala Hanafi hanya mempunyai dua rukun sahaja iaitu ijab dan qabul, tetapi hukum syarak merangkumi semua mazhab.

''Oleh demikian, permohonan pengesahan pernikahan tersebut yang difailkan oleh Muhammad Kamran selaku plaintif, tahun lalu adalah sah kerana proses perkahwinan itu berlaku disaksikan oleh pendaftar perkahwinan dan dua saksi lelaki,'' kata hakim tersebut.

Beliau menambah, Kementerian Luar Negeri Pakistan dan Kedutaan Pakistan di Malaysia juga mengesahkan kesahihan sijil pernikahan Yani Yuhana dan Muhammad Kamran.

Abdul Walid mengakhiri kertas penghakiman setebal 50 muka surat yang dibacakan dalam masa sejam dengan menegur ahli keluarga kerana sering menganggu prosiding seperti menghina mahkamah.

Sejurus itu, Othman bangun dan memberitahu bahawa anak guamnya, Yani Yuhana ingin mengemukakan permohonan khuluk (tebus talak) namun pihaknya akan melakukannya di Mahkamah Rendah Syariah selepas Abdul Walid mencadangkan ia didaftarkan terlebih dahulu.

Selepas prosiding selesai, Yani Yuhana dilihat menyerahkan wang tunai RM350 kepada Muhammad Kamran, 49, sebagai salah satu proses khuluk, namun lelaki itu yang diwakili peguam syarie Muhamad Burok enggan menerimanya kerana tidak bersetuju untuk bercerai dengan penuntut tersebut.

Prosiding pada hari ini berlangsung dalam keadaan aman dengan dikawal oleh 10 anggota polis walaupun pada beberapa perbicaraan lalu suasana menjadi kecoh dan bising.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Aug 2013 07:13 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

ABU: Asalkan Bukan Umno™: Harakahdaily: PAS kekal <b>di Parit Yani</b> <b>...</b>

Posted: 31 Jul 2013 09:05 PM PDT

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Jul 2013 07:04 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di parit yani</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Jun 2013 07:15 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Petisyen PRU13: Pakatan Rakyat 39, BN 21 | Badan Perhubungan <b>...</b>

Posted: 12 Jun 2013 09:03 PM PDT

KUALA LUMPUR: Petisyen Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang tempohnya berakhir semalam, menyaksikan sejumlah 60 petisyen difailkan sekaligus menjadi jumlah paling banyak dalam sejarah petisyen pilihan raya di negara ini.

Apa yang menarik, tindakan memfaikan petisyen yang biasanya hanya sinonim dengan pihak pembangkang, kali ini juga turut dikemukakan oleh BN.

Daripada jumlah keseluruhan 60 petisyen itu, 39 dikemukakan oleh Pakatan Rakyat manakala 21 lagi oleh BN.

Bagi Pakatan Rakyat, 39 petisyen tersebut adalah membabitkan 25 kerusi parlimen manakala 14 kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun).

Bagi BN pula, 21 kawasan yang terlibat adalah masing-masing enam parlimen dan 15 Dun.

Di Kedah, kawasan parlimen yang terbabit dengan petisyen adalah Merbok dan Kulim Bandar Baru yang dikemukakan oleh PKR, manakala tiada bagi kerusi Dun.

Di Kelantan perlimen terlibat adalah Ketereh yang dikemukakan oleh PAS, Machang (PKR), Bachok (BN), manakala bagi Dun pula, Kok Lanas (PAS), Selinsing (PAS), Ayer Lanas (PAS), Jelawat (BN), Mengkebang (BN), Gaal (BN) dan Manek Urai (BN).

Di Terengganu, tiada kerusi parlimen terlibat petisyen, tetapi kerusi Dun adalah Hulu Besut (PAS), Kuala Berang (PAS), Rantau Abang (BN) dan Teluk Pasu (BN).

Di Pahang juga tiada petisyen terlibat bagi kerusi parlimen, namun hanya satu bagi kerusi Dun iaitu Dun Cameron Highlands (DAP).

Bagi Pulau Pinang pula, parlimen terlibat adalah Balik Pulau (PKR) dan tiada petisyen bagi kerusi Dun.

Di Perak, parlimen terlibat adalah Tapah dan dua petisyen bagi Bagan Datok yang dikemukakan PKR, manakala bagi kerusi Dun adalah Selama, Rungkup, Manong, Pasir Panjang, Manjoi dan Lubok Merbau yang kesemuanya dikemukakan oleh PAS.

Bagi negeri Selangor, tiga kawasan parlimen terlibat iaitu Sabak Bernam (PKR), Sungai Besar (PAS), Kuala Selangor (PAS) manakala tiada petisyen bagi kawasan Dun.

Bagi Kuala Lumpur, parlimen terlibat adalah Setiawangsa (PKR), Titiwangsa (PAS), Lembah Pantai (BN) dan Parlimen Batu (BN).

Di Melaka, tiada petisyen yang dikemukakan oleh Pakatan Rakyat, manakala BN memfailkan dua petisyen iaitu bagi kerusi Parlimen Bukit Katil dan Dun Bukit Baru.

Bagi negeri Johor, parlimen terlibat adalah Pulai (PAS), Segamat (PKR), Ledang (PKR), Muar (PKR), Tebrau (PKR), Pasir Gudang (PKR), Labis (DAP), Batu Pahat (BN) manakala bagi Dun adalah Gambir (PAS), Mahkota (PAS), Nusajaya (PAS), Penggaram (BN), Parit Yani (BN), Stulang (BN) dan Puteri Wangsa (BN).

Di Sabah, parlimen terlibat adalah Kota Marudu (PKR), Beaufort (PKR) dan Pensiangan (PKR), manakala bagi Sarawak adalah parlimen Baram (PKR) dan Sarikei (BN).

Menurut Perkara 118 Perlembagaan Persekutuan, jika terdapat mana-mana pihak tidak berpuas hati dengan keputusan pemilihan pilihan raya umum lalu, mereka boleh mengemukakan petisyen pilihan raya kepada Mahkamah Tinggi yang mempunyai bidang kuasa di tempat pilihan raya itu diadakan.

Seksyen 38 Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 (Akta 5) pula memperuntuk tiap-tiap petisyen pilihan raya hendaklah dikemukakan dalam tempoh 21 hari dari tarikh keputusan dan penyata pengundian disiarkan dalam warta.

Tempoh 21 hari itu dianggap bermula pada 23 Mei lalu dan berakhir semalam.

detikNews : Mayat Perempuan Ditemukan <b>di Parit</b> Dekat Pusat <b>...</b>

Posted: 05 Mar 2013 03:07 AM PST

Solo - Sesosok mayat perempuan ditemukan mengapung di parit samping Jalan A Yani, Kartosuro, Sukoharjo. Identifikasi awal diketahui mayat tersebut adalah seorang warga Boyolali, Jateng. Kemungkinan dia merupakan korban tabrak lari.

Mayat ditemukan di sebuah parit di seberang Goro Assalam Hymermarket di Jalan A Yani, Kartosuro, Selasa (5/3/2013). Mayat kali pertama diketahui oleh seorang pengemudi becak, usai mengantar penumpang ke Assalam Hypermarket.

Ketika ditemukan mayat dalam kondisi telentang dan mengapung di parit. Mayat perempuan itu masih berpakaian lengkap serta membawa tas.

Temuan itu segera dilaporkan ke Polsek Kartosuro. Petugas segera datang dan mengevakuasi korban. Proses evakuasi menjadi tontonan warga, sehingga sempat memacetkan jalan utama penghubung Solo - Semarang dan Yogyakarta tersebut.

Dari kartu identitas yang diketemukan petugas, diketahui korban bernama Yuni Artati, warga Boyolali, berusia 49 tahun. Belum diketahui penyebab kematiannya, namun kuat dugaan merupakan korban tabrak lari yang terjadi pada Selasa pagi ketika jalan masih lengang.

"Saat ditemukan mayat sudah kaku dengan menderita luka di beberapa bagian tubuh. Kemungkinan sudah meninggal sejak pagi. Kami belum bisa memastikan penyebab kematian. Mayat korban sudah kami kirim ke RSUD dr Moewardi, Solo untuk diautopsi," ujar Kanit Reskrim Polsek Kartasura, Iptu Ketut Sudira.

Bagaimana situasi jalur mudik pantura dan jalur selatan?, Saksikan di Reportase Pulang Kampung pukul 12.00 WIB Hanya diTrans TV

(mbr/try)


Redaksi: redaksi[at]detik.com
Informasi pemasangan iklan
hubungi : sales[at]detik.com

 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved