Ahad, 3 Julai 2011

01 di parit jawa - Google Blog Search

01 di parit jawa - Google Blog Search


Suatu Hakikat Perjalanan: Santai : <b>Parit Jawa</b> : Makan Asam Pedas

Posted: 03 Jul 2011 01:02 AM PDT


Alhamdulillah, hari ini kami dapat bersama lagi untuk bertemu. Sahabat sejak sekolah rendah lagi sampai ke sekolah menengah, terpisah sementara kerana berbeza haluan pengajian. Walaupun terpisah, kami selalu saja bertemu jika ada masa lapang. Alhamdulillah.

Sehingga hari ini, masing-masing cuba 'kacau' antara satu melalui Facebook  atau SMS atau membuat panggilan telefon. Bertanya khabar. Aku sebenarnya takut untuk berlebih-lebihan dalam bergurau dengan sahabat ini walaupun telah lama kenal. Manusia mudah berubah. Malah, aku juga pernah ditegur kerana mengganggu seseorang yang aku cuba bertanya khabar dan bergurau. Aku tidak kisah dengan teguran itu. Mereka berhak. Walaupun ada yang mengatakan mereka stress atau apa pun, tetapi alasan itu bukan rasional untuk menghukum orang lain  kerana masalah sendiri. Yup, aku terima teguran dengan baik. Bercampur dengan masyarakat, maka aku kena sedia bertolak ansur. Aku ni kan faham bahasa. huhuhu..

Seawal jam 10am, kereta kawan aku sudah sampai di depan rumah. Adesh!! Awal betul. Perjalanan dalam cuaca yang kurang baik, sejuk dengan hujannya, tetapi ia cukup bermakna. Kawan yang bercuti hujung minggu balik kampung, maka kenalah melayan aku yang masih penganggur ini.

Apa yang special tentang mereka ini,aku rasa semuanya menerima kelemahan dan kelebihan. Malah, kalau mereka ada masalah apa pun, mereka semua lebih matang menyelesaikan masalah. Tertekan? Mereka pasti ada. Cuma ,bagaimana mereka menghadapinya juga amat berbeza. Hampir  7 tahun aku merantau sana sini dan membandingkan sahabat yang ada dengan sahabat yang bersama sejak sekolah rendah sampai sekarang. Perbezaan yang amat ketara. Namun, bukanlah perbezaan itu mengatakan sahabat lain jahat. Tidak! Ini merupakan perbezaan untuk disesuaikan oleh diri. Bukannya mencari alasan bersengketa.  Mungkin sahabat yang sama-sama membesar lebih memahami diri. Sebab itulah kami mudah menerima. Pernah juga aku buat kerja giler, membuat hal, tapi mereka dengan selamba mengatakan ' rilax lah, dont worry, i know you.hahaha" Sambil tergelak menganggap apa yang aku buat mereka sakit hati itu sebagai perkara biasa. huhuhu... Walau apa pun harapan. Suatu masa kita akan berpisah juga. InshaAllah, aku tidak akan melupakan jasa baik semuanya.  Arigatogozaimas.

Dalam pukul 10 45am, sampai di Parit Jawa. Walaupun ada road-block, pak cik Polis tanya, 'nak pergi  mana?" sambil matanya melihat satu kereta. Huhuhu.. Soalannya mesra tetapi itu bukan soalan yang dia mahu cari. Baju kami semua tiada yang bewarna emas. Walaupun aku memang mahu pakai baju jersi bola yang berwarna harimau. Aduih!! Aku tahu, ia kurang selamat jika dipakai buat masa ini. Maka, pakailah aku baju hijau.


Ikan merah, ikan kerapu, ikan cencaru serta sayur kangkung dan belacan. Fuh.. Bagi aku ok lah. Nak lagi best kena makan panas-panas dan kena pekatkan lagi kuah tu.

Misi Parit jawa Asam Pedas tercapai. : Mission Accomplished.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Komen

ads