Selasa, 29 Mei 2012

01 di johor bahru - Google Blog Search

01 di johor bahru - Google Blog Search


myretina: JB-Singapura - Hari 1: Malam <b>di Johor Bahru</b>

Posted: 07 May 2012 05:18 AM PDT

Dalam perjalanan balik ke JB dari Singapura, agenda makan malam dibuat. Diberi dua pilihan antar Danga Bay ( suatu tempat yang cantik ) dan Larkin ( boleh beli-belah). Lalu dipilih Danga Bay. Sesampainya di hotel, pakat semua letih, tak larat nak keluar. Jadi agenda malam ini makan sendiri-sendiri.

Selepas mandi turun kebawah carilah kedai makan. Ada banyak kedai makan di sekitar hotel. Di belakang hotel Citrus dan kedai-kedai terdapat berpuluh-puluh gerai makan. Waktu siang tak nampak macam ada gerai tetapi bila malam penuh dengan gerai, sungguh meriah. Jadi dipilih yang dekat sahaja. Aku ke belakang hotel.

Tak sangka ramai yang memilih makan di sini. Jadi meja disambung macam keratapi. Meriah. Macam-macam di jual ala Thai, ala Jawa, satay, otak-otak, ayam penyet, nasi campur, burger, sebut sahaja . Sampai saja sini aku terus saja berkenan dengan sup cicah roti.

Daud Kambing Soup

Nama gerai pun dah jadi orang putih campur melayu, Daud Kambing Soup. Tokey gerai berketurunan Mamak. Kat gerai makan Daud ini terdapat berbagai jenis sup seperti sup tulang rusuk kambing , tulang, urat, pipi lembu, lidah, torpedo, telur ( takpasti telur lembu atau kambing ) dan ayam.
Aku oder sup urat dengan roti Benggali. Memang sedap, kalah Sup Hameed kat Penang. Aku terpaksa tambah sup sebab kering cicah dengan roti.
Habis makan saja sembang dengan tokey gerai. Diberitahu dia asal dari Batu Feringgi. Laaaa...  pusing-pusing makan air tangan utara juga. Dia dah menetap di JB. Aku tanya dia ada hubung kait dengan Sup Hameed ka ? jawapannya jeng...jeng..jeng... TAK. Gerai ini juga pernah masuk dalam surat khabar.

OKlah itu ja agenda malam nie, makan-makan dan sembang-sembang. Balik tidur, esok ada acara lain pula.

Pautan lain dalam siri jalan-jalan ke Johor Bahru dan Singapura :
1. Hari 1 : Pagi di Jahor Bahru
2. Hari 1 : Ronda-ronda Singapura (Bhg 1)
3. Hari 1 : Ronda-ronda Singapura (Bhg 2)
4. Hari 1 : Malam di Johor Bahru
5. Hari 2 : Universal Studio Singapore (Bhg 1)
6. Hari 2 : Universal Studio Singapura (Bhg 2)
7. Singapura : Tingkap lama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads