Jumaat, 4 Mei 2012

01 di parit jawa - Google Blog Search

01 di parit jawa - Google Blog Search


من أين إلى أين: <b>parit jawa</b> siri II

Posted: 07 Apr 2012 05:01 AM PDT

6 April 2012 sekali lagi penulis dan rakan-rakan diarahkan untuk bertugas di kem parit jawa, Muar johor. Dengan menaiki kenderaan syarikat, kami bergerak menuju ke lokasi sekitar jam 10.00 pagi. Udara pagi Jumaat dalam keadaan mendung, kami bergerak membelah pagi yang indah..

Tiba di lokasi sekitar jam 11.00 pagi. Beberapa orang sahabat yang lain sudah berada di lokasi. Kelaparan mula merobek usus saudara PH. Menjelang jam 12.30, hidangan tengahari disuguhkan kepada kami. Menjelang jam 1.15, kami bergerak menuju ke masjid yang sama sebagaimana yang kami singgah dua minggu lepas.

Masjid ini rupanya masih aneh. Tanpa suara azan yang dialunkan keluar bangunan. Hanya alunan azan dari dalam sahaja. Mungkin speaker masjid itu masih belum berfungsi sepenuhnya akibat kerosakan belum pulih.

videoUsai solat Jumaat, kami bergerak semula ke kem untuk memulakan aktiviti. Di kem, peserta telah tiba dan peserta perempuan sedang menikmati jamuan tengahari.

Acara pertama taklimat kem komandan bermula jam 1445. Menjelang jam 1600 acara ice breaking mengambil tempat. Ianya dipimpin bersama oleh PH dan penulis. Aktiviti yang dijalankan oleh penulis ialah rantai nama dengan bunyi haiwan kegemaran berserta gayaku.

Usai asar, identiti kumpulan oleh penulis sehingga sekitar jam 1830. Maghrib disambut dengan kuliah jati diri dan diikuti dengan pembentangan kumpulan dengan dua kawasan dikawal oleh penulis dan juga PH.

Menjelang maghrib, penulis mendapati seluar telah terkoyak pada bahagian zip. Segera mendapat pandangan sahabat dan jarum serta benang dikirim kepada urusetia yang keluar. Seluar siap dijahit sebelum tiba waktu isya'


Pembentangan hasil kerja kumpulan yang berlangsung selepas Isya' berjalan secara paralel dengan kumpulan dibahagikan kepada dua yang menyaksikan pembentangan dibuat di dua lokasi yang berbeza. Sebagaimana siri I, pembentangan mereka agakl bersemangat dan menyegarkan, lebih-lebih lagi dari pihak muslimat.

Usai program, kami keluar minum bersama PH dan juga AI. Lokasi di tepi jalan berhampiran pekan Parit Jawa. Fresh Orange, sup ekor, sotong goreng bertepung, mee bandung menjadi menu dinihari. Penulis melayan bersembang rakan-rakan sehingga tersengguk-sengguk...

Tiba semula di penginapan sekitar jam 1.15 pagi!!

Jam yang bergema dari corong kecil HP penulis memainkan irama lagu anak kecil maion api langsung tidak kedengaran di telinga penulis. PH yang mengejutkan penulis dengan izin Allah sekitar jam 5.45 pagi. Mencari tandas untuk membuang air dan berehat sebentar dan kemudian kembali untuk bersuci, Tiba di surau, TG telah memimpin rakaat ke dua solat subuh..

Usai solat, tuan haji s memulakan tazkirah subuh sebelum peserta berkumpul untuk memulakan kembara pada hari kedua program. Kembara kali ini agak berbeza dengan kembara yang telah dilalui sebelum ini. Peserta akan melalui modul yang agak menarik, dengan pelbagai acara berjual beli dan sebagainya.

Kembara bermula sekitar jam 8.00 pagi sebagaimana yang telah diputuskan dalam mesyuarat pelaksanaan berdasarkan kepada kelewatan masa tamat kembara seringkali menyebabkan kegagalan untuk melaksanakan riadah petang.

Peserta dilepaskan mengikut kumpulan dalam jangkamasa yang sangat hampir. Ini menyebabkan CP 1 dapat selesai lebih awal, sekitar jam 11.00 pagi. Penulis melihat penjaga CP yang berdua itu telah berjalan pulang. CP penulis terletak di lokasi agak selesa, di bawah lindungan pepohon kelapa sawit dan terbentang kanvas yang agak besar. Penulis mengambil kesempatan untuk berbaring sementara menunggu partner penulis tiba yang agak lewat. Sungguh nyaman dan tenteram sekali. Akhirnya menyebabkan penulis tertidur, walaupun agak resah juga berbaring di atas tanah di celahan pokok sawit yang rendang, khuatir akan kemunculan makhluk merayap yang tidak diundang. Namun, setelah bertawakkal kepadaNya, akhirnya penulis dikalahkan dek mengantuk yang semakin kuat menyerang.

Lebih kurang 15 minit terlelap, sahabat muncul berdua dengan membawa air dan sedikit makanan. Seolah-olah kami sedang rehlah di bawah rimbunan pohon yang lebat...Seolah-olah berada di bawah teduhan kebun-kebun kurma di madinah...

Kumpulan pertama yang tiba ialah kumpulan peserta lelaki yang telah kehilangan beberapa rakan kumpulan. Mereka agak konfius pada mulanya tetapi setelah diberikan penerangan selepas membuat keputusan, ternyata terbayang keinsafan di wajahnya..

Mulai kumpulan kedua, mereka disuruh melalui longkang..dan kumpulan pertama yang melaluinya ialah kumpulan peserta perempuan yang menyebabkan salah seorang dari ahli tidak boleh mengeluarkan badannya dari selut dan kumpulan tersebut hanya berbaki tiga orang ahli sahaja...

Aktiviti di CP penulis berakhir sekitar jam 12.50 sebelum nejelang zuhur. Bergerak dengan menaiki kereta organisasi. Hati terasa agak lapang dan girang kerana habis lebih awal. Tiba di base camp menjenguk CP terakhir yang dikendali oleh PH dan juga AI. Suasana agak ceria dan bising seolah-olah berada di pasar.

Usai solat zuhur dan makan, bergerak untuk mandi dan kemudian melepaskan lelah di katil yang agak kurang selesa tetapi dek kerana letih akibat cuaca yang agak panas, ianya mampu melepaskan sedikit lelah..

Menjelang jam 1445, PH sudah pulang dan mula membuat bising serta mengingatkan mengenai refleksi sekitar jam 1600. Menjelang jam 1545, penulis bersiap. Hujan yang mula turun di luar agak menyamankan. Mr AI sudah memulakan pelayaran ke alam mimpi...


Refleksi jam 1600 memulakan layarnya dengan peserta berbincang dalam kumpulan mengenai perkara-perkara atau falsafah yang boleh dihayati hasil kembara sepanjang pagi membawa ke waktu zawaal. Kemudian sesi pembentangan mereka, diikuti oleh sesi huraian falsafah setiap CP oleh fasi yang menjadi penunggu.

Usai solat Asr, peserta digiring ke belakang untuk kanvas hikmah tanpa penyertaan fasi, juara sepanjang program. Hujan gerimis mula turun namun tidak membasahkan pakaian kami.

Makan malam dan kemudian persediaan maghrib. Tazkirah oleh bonda PM. Usai Isya' graf suka dan duka mengambil tempat. Kemudian acara tangisan dan kemudian keluar lagi sekitar jam 1200 untuk minum minum bersama Mr AI dan jurukamera pro. Sembang hingga mengantuk...

Usai solat subuh hari terakhir, tazkirah oleh mahaguru...diikuti oleh jamrah hikmah. Pelajar dikehendaki menulis segala sifat negatif yang bersarang di dalam dada. Kemudian dibawa kertas ke lapangan dan direnyukkan sebagai tanda kebencian terhadap sifat-sifat tersebut. Kemudian setiap peserta diminta menutup mata dan berjalan ke lokasi pelontaran. Pelbagai halangan disediakan. Apabila tiba, peserta akan melontar sikap negatif yang ditulis sebagai satu lambang pembuangan dan pelontaran sikap negatif dari diri. Kemudian, kertas lontaran di bakar. Doa dibaca agar diberi kekuatan untuk terus meninggalkan sifat negatif daripada terus menguasai diri..

Selepas itu, sarapan dan kemudian ceramah...Penutup sekitar jam 11.00 pagi dan diakhiri dengan makan tengahari, solat zuhur dan pulang. Menaiki kenderaan organisasi menuju ke parking kereta di ibu pejabat...

من أين إلى أين: <b>Parit jawa</b> oh <b>parit jawa</b>

Posted: 11 Mar 2012 08:26 PM PDT

Penulis diberi peluang sekali lagi dengan izinNya untuk menabur budi dan berkongsi pengalaman di kem parit jawa yang membariskan peserta dari kalangan pelajar pra diploma. Mereka merupakan pelajar yang sedang menunggu keputusan SPM, diterima masuk ke IPTA dengan sedikit bayaran sebagai persediaan dan penyediaan mereka untuk melangkah masuk ke menara gading dengan lebih bergaya.

Penulis bergerak dari pejabat dengan menaiki van bersama beberapa orang rakan dipandu oleh pegawai sukan dan ditemani oleh isteri beliau dan dua orang fasilitator yang lain. Kami kemudiannnya singgah mengambil kapitan di kediaman beliau dan seterusnya meneruskan perjalanan ke lokasi yang ditentukan.

Tatkala tiba, beberapa orang rakan lain telahpun berada di sana lebih awal untuk urusan penerokaan jalan treking. Kawasan latihan kali ini mempunyai kawasan yang tidak terlalu luas.

Menjelang jam 12.30, kami bergerak untuk menikmati makan tengahari di asam pedas tepi jeti parit jawa. Kawasan yang sememangnya telah menjadi perbualan umum di sekitar negeri ini, bahkan di seluruh negara.

Kami menyelesaikan solat jumaat di salah sebuah masjid jame' yang berhampiran. Ketika pulang kelihatan kelibat beberapa orang fasi yang baru sahaja tiba. Pelajar masih belum tiba dan mesyuarat persediaan dilaksanakan sekitar jam 3 petang di bawah kepimpinan KF baru, tuan haji Z.

Waktu Asr tiba dan disambut dengan kehadiran peserta seramai 99 orang...bilangan yang agak besar untuk menempati ruang sempit di kawasan terpencil ini. Usai solat, maka majlis taklimat dan taaruf fasi berjalan. Ini kemudian disambut oleh aktiviti ice breaking kendalian tiga sahabat...

Perjalanan program pada kali ini agak berbeza dimana pelajar dibahagikan mengikut gender, perkara yang tidak pernah berlaku sejak kumpulan ini mula bergerak lapan tahun sebelum ini. Fasi pembimbing juga dilihat berdasarkan kepada gender.

Sekitar jam 6.45 petang, aktiviti berakhir dan peserta serta fasi menikmati jamuan malam. Keadaan fasi agak kritikal kerana hanya satu sahaja bilik air yang boleh digunakan. Ini memberikan satu cabaran kepada kami...

Usai solat maghrib, tazkirah hikmah solat dilaksanakan sehingga menjelang jam 8.45. Dinamika kumpulan berlaku sehingga jam 11.00 malam. Peserta diminta membina menara berdasarkan bahan mentah seperti kertas suratkhabar, bendera dan juga menamakan kumpulan berdasarkan maklumat yang telah disediakan. Berdasarkan pengamatan penulis dan rakan-rakan, peserta kelihatan lebih bersemangat, dapat menghasilkan produk yang berkualiti serta mampu behujjah dengan baik, jauh lebih matang berbanding perogram-program sebelum ini. Ini mungkin disebabkan oleh kumpulan berdasarkan gender dapat membuahkan manusia yang mampu memberikan idea yang sangat bernas.

Menjelang jam 12.00 barulah peserta dibenarkan masuk ke bilik penginapan untuk persiapan diri masing-masing.

Menjelang jam 1.00 pagi penulis dan rakan-rakan memulakan pelayaran malam. Sekitar jam 5.00 pagi qiyam dipimpin oleh syekhul Islam. Kuliah subuh oleh tuan haji S...

video

Kembara selaku kursus wajib lulus mengambil tempat menjelang waktu dhuha. Penulis ditempatkan di CP khayalan bersama tuan haji S dan ustazah. Lokasi agak jauh ke pendalaman. Di hutan paya bakau. Tatakala kami diturunkan di lokasi, hujan renyai menyambut kami. Tercari-cari jalan masuk ke lokasi. Akhirnya setelah dibuat titi, barulah kami berjaya menerobos ke lokasi yang telah ditentukan. Penantian mengambil masa lebih kurang satu jam. Kumpulan pertama tiba mengandungi peserta perempuan belaka. Perjalanan ke CP kami agak sukar kerana dihalang oleh hutan paya bakau. Ada di antara peserta yang kehilangan kasut, kehilangan tapak kasut, dengan lumpur yang hampir sampai ke pinggang.

video

CP ini bertugas untuk membuat penyamaran bagi mendapatkan amanah yang dibawa dari tapak pelepasan untuk diserahkan ke CP3, namun terpedaya di CP kami. Kami perlu mempamerkan wajah suci bagi membuatkan peserta terpesona dan percaya bahawa mereka berada di CP sebenar untuk menyerahkan amanah yang dibawa. Kami berjaya mempengaruhi kesemua peserta dan kumpulan untuk menyerahkan amanah kepada kami.

Kembara hanya berakhir sekitar jam 5.00 petang dengan pelbagai masalah luaran seperti ketiadaan air yang menyebabkan pergerakan dan persiapan peserta menjadi lewat dan solat Asr didirikan dalam jamaah berbilang.

Refleksi oleh PH kali ini lebih mengancam dengan laporan dari fasi setiap CP. Maghrib dan kuliah oleh penulis dan isya dipimpin oleh syekhul Islam. Graf suka duka mengambil tempat diikuti oleh tangisan pimpinan ketua fasi. TG tiada pada kali ini.

Subuh dipimpin oleh syekhul Islam dan diikuti oleh jamrah hikmah yang menarik dan mengancam. Jamrah hikmah dimulai dengan pembersihan diri oleh KF. Kemudian petugas membuat persiapan bersama pegawai sukan (PS). Menjelang jam 8.00 pagi jamaah keluar dari perut musalla terus berkumpul membuang sifat negatif dalam bertiga-tiga mengikut kumpulan. Halangan pelbagai berlaku semasa proses membuang dan menafikan sifat negatif tersebut.

Menjelang jam 9.30, PM Dr memulakan ceramah beliau. Menjelang jam 11.00, acara pra penutup oleh PH dan ayahanda. Penulis menyibukkan diri di bilik urusetia bersama urusetia yang sedang 'tension' menyiapkan montage...

Penutup akhirnya mula jam 11.30 dan berakhir sekitar jam 12.30 dengan tayangan montage yang hangat...

Misi kepulangan hanya bermula sekitar jam 2.15 petang....

video
wajah-wajah yang terpedaya?

video

Tiada ulasan:

Catat Komen

ads