Khamis, 26 Julai 2012

01 di kota tinggi - Google Blog Search

01 di kota tinggi - Google Blog Search


Skuad Prihatin: Semurni Kasih Ramadhan <b>di Kota Tinggi</b>

Posted: 26 Jul 2012 08:40 PM PDT

Pada 1 Ramadhan yang lalu bersamaan 21hb Julai 2012, ABIM Daerah Kota Tinggi dengan kerjasama Guru-guru SK Muzaffar Syah telah melaksanakan Program Semurni Kasih Ramadhan. Penyelaras Program 1 Ramadhan, Saudara Azmi telah berjaya mengumpul sebanyak 38 kampit beras, 7 kotak pakaian, keperluan dapur dan 70 bungkusan kurma. Alhamdulillah, wakil ABIM Negeri Johor yang diketuai oleh Saudara Mohd Sidek Roslan turut menyumbang sebanyak 20 kampit beras dengan anggaran nilai sebanyak RM500. Berikut ialah sedikit nota pengembaraan misi Ramadhan tersebut. 


8.30 pagi: Wakil ABIM Negeri Johor yang diketuai oleh Saudara Mohd Sidek Bin Roslan dan exco iaitu Saudara Aziz Ali serta sukarelawan iaitu Muhammad Amran Roslan tiba di SK Muzaffar Syah. Seramai 6 orang guru serta 2 orang wakil Ketua Kampung Seluyut turut serta dalam Program Semurni Kasih Ramadhan. Ekspedisi dimulai dengan Solat Dhuha terlebih dahulu dan taklimat ringkas oleh Sdr Nizarudin Aznan. Kampung Seluyut adalah destinasi utama. Cara pembahagian beras dilaksanakan secara rumah ke rumah. Ketua Kampung Seluyut En Razak turut sama sebagai panduan kami untuk memberikan bantuan. Sebanyak 38 kampit diberikan di Kawasan kampong Seluyut. 


11.00 pagi: Jelajah Ramadhan terus bergerak ke Kampung Pasak. Hanya 2 buah rumah sahaja yang kami berkesempatan untuk memberi bantuan kerana kesuntukan masa. Sebanyak 16 kampit beras diagihkan kepada penduduk Kampung Pasak. Pembahagian beras di Kampung Pasak dilaksanakan oleh Setiausaha kampung tersebut. 
11.30 pagi: Kami terus bergerak ke Kampung Minchu sebagai destinasi bantuan beras yang terakhir. Di sini sebanyak 4 kampit beras diberikan kepada saudari mualaf. Rasa keinsafan mulai terasa kerana anaknya mengidap penyakit leukimia kian beransur pulih. Alhamdulillah. 


12.45 tengahari: Kami tiba di Hospital Kota Tinggi. Sebanyak 74 hamper dibawa untuk diberikan kepada pesakit Hospital Kota Tinggi. Selain hamper, pamplet Tazkirah Ramadhan turut dibawa sebagai bahan bacaan pesakit. Wad pesakit lelaki, wanita dan kanak-kanak turut kami lawati. Kerjasama daripada kakitangan hospital amat baik. Kami sudahi Jelajah 1 Ramadhan ini dengan solat berjemaah di Surau Hospital Kota Tinggi dan diakhiri dengan ucapan terima kasih daripada Wakil ABIM Negeri Johor Saudara Mohd Sidek Bin Roslan, Ketua Kampung Seluyut En Razak dan Ustaz Zaidi YDP ABIM Daerah Kota Tinggi. 
Misi selesai tepat jam 2.02 petang. Alhamdulillah. Terima kasih kepada semua yang menjayakan Program 1 Ramadhan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads