Ahad, 16 September 2012

01 di kluang - Google Blog Search

01 di kluang - Google Blog Search


PENA KASIH: KOLOKIUM CANOSSIAN <b>DI KLUANG</b>

Posted: 09 Sep 2012 03:00 AM PDT

Seperti yang telah ku katakan sepatutnya aku ke Kluang dari hari Jumaat untill Sunday.Tapi disebabkan ada urusan lain yang perlu aku hadiri,aku hanya dapat ke sana pada hari Ahad sahaja.Bersama dengan Kak Yati, Cikgu Ali dan hubbyku, aku bergerak dari Segamat jam 6.30 pagi dan sampai ke destinasi jam 8.00 pagi.
Bos aku telah menunggu aku.Maklumlah aku sahaja dari Segamat yang datang pada hari Ahad.Yang lain sudah berada di sana pada hari Jumaat.Walaupun siapa yang berbicara di hadapan, tapi yang penting ialah ilmu yang aku perolehi.Banyak juga yang aku pelajari dan sedikit sebanyak melibatkan pendidikan kita.Mendidik anak-anak murid dengan penuh kasih sayang tanpa mengira darjat sebenarnya.
Sebenarnya itulah yang telah diamalkan di sekolah.Pastinya sewaktu aku berada di sekolah menengah lagi perkara yang utama dititk beratkan ialah kebersihan.Aku kagum dengan suasana sekolah di situ.Dari kejauhan sudah jelas tampak kebersihannya dan nilai itulah yang ingin dititik  beratkan kepada anak didik.Dalam agama Islam itu sendiri,kebersihan memang dituntut.Suasana yang tenang dan ceria.
Sisters from Singapore yang memberikan 'speech' pada hari itu.Semuanya dalam Bahasa Inggeris.Itulah kedudukannya apabila kita berada di Sekolah Canossian Convent.Kalau kita tidak amalkan bertutur dalam Bahasa Inggeris sedikit sebanyak kita lupa...aku juga tidak ketinggalan.Rasa kekok dan sebagainya tapi aku bersyukur kerana mempunyai bos yang sering bertutur dalam BI begitu juga dengan 'sisters' yang sering datang ke sekolah.Hendak tidak hendak kita perlu bercakap dalam Bahasa Inggeris.Tidak rugi tapi biasalah keyakinan diri untuk bertutur agak kurang.
Hubbyku juga terpaksa  berada bersama kami sepanjang majlis tersebut.Dia mendapat ilmu dan ingin dipraktikkan bersama dengan anak murid...tidak bosan.

Dalam perjalanan ke Kluang, anak lelakiku memaklumkan yang air tangki sudah melimpah.....Lalu aku memintanya menutup meter depan rumahku dan membuka paip air di bilik air.Kerja anakku di rumah...mengelap keseluruhan rumah yang dilimpahi air..kasihan anak mama.Tapi mama kagum dengan Haziq..balik, kain sudah dibasuh, kain yang kering dilipat dan simen luar dibasuh.Semua ruang di dalam rumah dimop kerana basah......Terima kasih, Haziq.Sayang anak mama.....Miss u also Along yang jauh di Perlis,
Banyak juga yang boleh dipraktikkan bersama anak didik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads