Khamis, 7 Februari 2013

01 di kukup - Google Blog Search

01 di kukup - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di kukup</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2013 11:26 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Wisata pantai <b>kukup</b>, gunungkidul, yogyakarta | Informasi Wisata anda

Posted: 14 Jan 2013 09:37 PM PST

Walaupun gunungkidul mempunyai daratan kering dan tak subur serta didominasi batuan karst, namun jangan tanya mengenai pesona alam, dianugrahi beragam potensi wisata dengan panorama yang indah meliputi daratan, serta pesisir pantai, berwisata ke yogyakarta tak lengkap jika anda tak menyambangi salah satu tujuan wisata di gunungkidul, mungkin pantai kukup, pantai yang cukup asri ini akan menambah daftar informasi anda mengenai tempati wisata yang menarik untuk di kunjungi di gunungkidul, 
pantai ini berada di pesisir selatan gunungkidul keindahan tak kalah dari pantai pantai lainnya, jika dari pantai baron terletak tak jauh arah timur, mengenai akses jalan cukup berliku dengan kondisi sempit hanya satu lajur, namun jalan beraspal dan cukup baik untuk di lalui, perlu di waspadai pada hari akhir pekan jalan menuju pantai baron dan kukup sering mengalami kemacetan.


Pantai kukup berada pada kawasan administratif kecamatan tanjungsari, terletak di ujung selatan desa kemadang, dapat ditempuh dari yogyakarta hanya 2 jam saja atau memakan jarak 60 Km, mengambil jalur arah timur dengan melewati beberapa kecamatan dari piyungan - gedangsari - wonosari - hingga ke tanjungsari, dari tanjungsari anda dapat melanjutkan arah selatan ke desa kemadang hingga menuju jalan pantai kukup-baron.

Pantai kukup memiliki panorama yang cukup asri, berpasir putih dengan kebersihan yang terjaga, menikmati irama debur ombak dengan bersantai di bibir pantai nampaknya merupakan kegiatan yang umum terlihat dari para wisatawan yang datang, mungkin jika pantai ini surut banyak juga para wisatawan terlihat menelusurinya pantai hingga jauh ke tengah, pantai ini tak begitu menjorok hingga ke dasar walau surut namun tetap landai sehingga membentuk beberapa kolam dari karang karang di sekitar pantai, banyak para wisatan bersama orang terdekat sekedar menelusuri kolam karang melihat beberapa biota laut yang terperangkap, namun juga perlu diwaspadai tinggi gelombang diselatan jawa dikenal cukup besar dan biasaya pada musim musim tertentu pantai ini akan sering kedatangan ubur ubur yang memiliki sengat.
Uniknya pantai kukup memiliki batu karang besar di kedua ujung pantai, terlintas batu karang besar arah timur nampak mengingatkan pada tempat wisata yang ada dibali tanah lot, anda dapat menelusuri dengan menapaki jalan menuju batu karang tersebut yang telah diberi jembatan yang memiliki pegangan dikedua sisi, di tengah karang akan terlihat sebuah pondok untuk menikmati pemandangan lepas pantai selatan jawa dan indahnya sisi pantai kukup dari atas karang serta mengabadikan panorama matahari terbit nampanya sebuah tempat dari sisi terbaik yang ada di pantai kukup
Menikmati indahnya pantai kukup tak lengkap jika tidak membeli oleh oleh khas pantai kurup, anda dapat membeli beragam kerajinan yang ditawarkan dari gerai gerai yang didirikan penduduk setempat, biasanya kerajinan banyak dibuat dari hasil laut, kerajinan dari cangkang kerang, sangat bernilai jual tentunya, membelih satu dua kerajinan tentunya anda juga dapat membatu perekonomian penduduk setempat.
Jika anda merencanakan liburan yang cukup lama dikawasan pantai yang ada di sepanjang pantai baron, kukup, sundak, drini, dan krakal, dikawasan gugusan pantai ini terbilang telah lengkap, dengan beragam fasilitas restoran, penginapan, parkir cukup luas dan fasilitas penunjang lainnya, tenang saja anda dapat memilih penginapan dari yang berharga murah hingga cukup mahal namun anda akan kesulitan untuk menemukan penginapan di area dekat dengan sisi pantai.

BLOG JOHOR: 01 <b>di kukup</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Jan 2013 11:20 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di kukup</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jan 2013 12:00 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di kukup</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jan 2013 12:00 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di kukup</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jan 2013 12:00 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Fenomena air pasang <b>di kukup</b> « strawkaler

Posted: 16 Dec 2012 05:49 AM PST

Posted: 12/16/2012 in Berita
Label:

Image

PONTIAN – Fenomena air pasang besar yang melanda pekan Kukup, di sini semalam, menjejaskan pergerakan orang ramai terutamanya pelancong selama dua jam.

Tinjauan Sinar Harian ke lokasi mendapati kebanyakan pengunjung luar terkejut melihat kejadian air pasang besar yang membawa air laut, memenuhi laluan pejalan kaki sehingga ke paras buku lali.

Kejadian air pasang besar yang hanya berlaku sekali setahun dalam tempoh tiga hari bermula kelmarin, dapat disaksikan dalam tempoh dua jam sahaja dari 11 pagi hingga 1 petang.

Fenomena itu turut menarik minat kanak-kanak untuk bermandi manda walaupun keadaan air didapati tidak bersih.

Bagi Ahmad Daud, kejadian air pasang besar yang berlaku di pekan Kukup itu adalah perkara biasa setiap kali hujung tahun. Menurutnya, penduduk dan peniaga tempatan sudah membuat persediaan awal dengan memindahkan barang ke tempat lebih tinggi sebaik sahaja dimaklumkan kejadian air pasang besar, kira-kira sebulan lalu.

"Pergerakan penduduk dan pelancong di pekan Kukup terganggu selama dua jam. Pelbagai gelagat mereka yang pertama kali merasai suasana air pasang besar dapat dilihat," katanya kepada Sinar Harian.

Sementara itu, kakitangan Terminal Feri Antarabangsa Kukup, Abd Shukor Haron berkata, perjalanan feri tetap diteruskan seperti biasa dan tidak mengalami gangguan.

Bagaimanapun, katanya, orang ramai terpaksa meredah air pasang sepanjang kira-kira satu kilometer untuk terminal feri.-sumber sinar harian

BLOG JOHOR: 01 <b>di kukup</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2013 11:25 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di kukup</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Sep 2012 11:42 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Suara Simpang Kiri: TAMAN NEGARA JOHOR-PULAU <b>KUKUP</b>

Posted: 29 Sep 2012 12:09 PM PDT

Minggu lepas ana menerima SMSlah daripada sahabat ana, Sheikh Imam Mursalin, imam Mesjid bandar Pontian, menjemput ana ke majlis kenduri keberangkatan beliau ke Tanah Suci Mekah. Ana pun fikir-fikirlah, nak pergi, tidak, nak pergi,tidak. Ana pun buat keputusan....pergilah.Tuan imam sudah tiga kali datang ke rumah ana,tak patutlah tak pergi, lagi pun ana tak pernah pergi ke rumahnya. Sebagai sahabat yang baik, jangan menghampakan jemputannya....    
Aku tunjukkan peta di atas ni, supaya kalian tahu, bahawa Pulau Kukup itu berbeza dengan pekan Kukup. Jarak antara Pontian ke Kukup ialah 21.4 km. 
 TShirt Kukup...antara yang dijual dipekan Kukup...ole-ole untuk saudara-mara dan sahabat anda.
Dari jeti Kukup ke Pulau Kukup kita naik bot besar. Tambang untuk dewasa RM 5, Kanak-kanak RM2.50.Baby freelah. Tu anak aku 2 tahun tak kena tambanglah.
 Tiba di jeti Pulau Kukup...tauke bot bagi no hpdia....nanti kalau mau balik,call wa cepat ma...Lu jalan-jalan sini 2 jam,3 jam ok...OK Bossss....
 Untuk masuk ke Pulau Kukup ini pula ada kauter Taman  Negara Johor. Bayaran masuk dewasa RM 5.00 kanak-kanak 3.00...oklah tu, tak mahal...duit ni untuk kerajaan...
 Matsomherbs, memang suka yang hijau-hijau. Apabila jumpa suasana hijau, hati pun gumbira sangatlah.
ILI-96 Salah seorang anak yang akan mewarisi dunia kebloggeran aku
JAMBATAN GANTUNG PULAU KUKUP 
Yang besar-besar pucat lesi lalu jambatan gantung ni, tapi Aliff Iskandar tak rasa apa-apa pun
 Tengok tu dua beranak menggeletar lutut......gekgekgek 
 Nampak Arina dah mula berani, Puan Hamidahnya macam gayat aje!
 Ili macam stedy, berlakon berani kut?

 Sesiapa yang suka menggedik, tempat ni sesuai untuk berfotografi dengan pakaian baru
 MENARA PEMERHATI PULAU KUKUP
Aku sangat teruja dengan kehijauan di Pulau Kukup ini....dan terasa masa beredar bagitu cepat...

 Arina dah mula berani di tempat tinggi...
 Sesi naik bot, tambang bot untuk menelusuri sungai di Pulau Kukup ni RM 3.00 seorang...
 Yang bawa bot ini bernama abang Zainal.
 Yaaaa hi he hoooooooooo....lupakan syilibus sekolah kejap
 Penerangan tentang jenis-jenis ikan di Kelong.....

Antara hidangan di rumah Tuan Imam Mursalin 

 Pukul 4.00 petang barulah ke Pontian, jumpa Imam Mursalin, walaupun ramai tetamu, imam Mursalin tetap melayan kami dengan begitu mesra....Pak Imam kita ni seorang yang sangat peramah. Aku cuma mintak satu, sampai Mekah nanti doakan aku supaya aku akan segera menyusulnya ke sana.   

Tiada ulasan:

Catat Komen

ads