Jumaat, 8 Februari 2013

01 di segamat - Google Blog Search

01 di segamat - Google Blog Search


CETUSAN MINDA...BINGKISAN NUBARI: <b>Segamat</b> Dalam Kenangan

Posted: 02 Jan 2013 06:44 PM PST

Pada 27 Disember 2012 yang lalu, saya berpeluang melaksanakan tugas rasmi di Universiti Teknologi MARA (UiTM) Kampus Cawangan Segamat. Satu taklimat tentang penulisan dan penerbitan diadakan di sana bagi memberi pendedahan kepada para pensyarah UiTM untuk berkarya dan menulis dalam bidang penulisan buku umum.
Usai melaksanakan tanggungjawab tersebut, saya mengambil kesempatan berlegar-legar di sekitar bandar Segamat. Tempat pertama yang ditujui pastinya kediaman rasmi kami sekeluarga semasa tinggal di Segamat sekitar tahun 80-an. Kebetulan emak meminta saya ke sana kerana ingin menyampaikan hadiah kepada teman lamanya, makcik Rahmah. Saya disambut mesra oleh makcik Rahmah dan anak-anaknya Nadia dan Nabila. Makcik Rahmah merupakan teman akrab emak semasa di Segamat. Suaminya (arwah) merupakan guruku semasa aku bersekolah di Sek. Temenggong Abdul Rahman (STAR), Segamat. Siap makan minum barulah saya beralih ke haluan lain.  
Sebelum bertolak balik ke Johor Bahru, saya sempat menghubungi seorang rakan sekolah rendah yang masih mesra dengan saya. Rohaizaa Leman, teman sekelas semasa di STAR begitu sudi menemani malam saya dengan cerita-cerita menarik, gelak-gelak santai, kisah-kisah lucu, fakta-fakta suprise! Wow!!! Tak sangka ya...kami bertemu kembali setelah 24 tahun terpisah. Masing-masing sudah berkahwin dan beranak-pinak. Keseronokan bertemu Rohaizaa saya anggap sebagai tuah yang selepas ini entah bila lagi kami akan berjumpa. Terima kasih sekalung budi buatnya.
Segamat, meninggalkan kenangan yang sangat indah kepada saya dan pastinya kepada keluarga saya keseluruhannya. Di situlah saya bersekolah, bermain, bersantai dengan kawan-kawan sepanjang tempoh tumbesaran kanak-kanak. Memang indah zaman kanak-kanak lantaran kami masih suci tanpa hasad dengki, pangkat dan harta. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads