ads

Isnin, 10 Oktober 2011

01 di tebrau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di tebrau - Google Blog Search


: hatiku bersuara lagi :: duit raya , jamuan raya <b>di tangkak</b> !

Posted: 25 Sep 2011 09:34 AM PDT

salam kemesraan dariku buat kalian semua .. :)
hari nih pagi2 lagi aku dah tinggalkan tempat tdo kesayangan aku semata-mata hendak g meeting di tangkak...urmmm..terpaksa !
 
alhamdulillah..perjalanan pergi dan balik selamat..tiada kecederaan  jiwa yang dilaporkan..cume yang dilaporkan adalah perut masing2 penuh !..haha..mne xnye sebelum meeting dah 3 rumah kitaorang pergi untuk jamuan raye..siap g kenduri kawin lagi ...mmg sah2 penuh perut la.tuh xtermasuk lepas meeting lagi tuh..hahaha...kebetulan lak ayah angkat aku wat open house hari nih so bwk diowang g beraya..yang paling bestnye bila aku  jer yang dapat duit raye..hehehe..dah umo cm gini pun dpt duit rye lagi kan...biasa la kan jarang2 pergi mestilah dapat.. :) seronok dpt jumpe mak, along n adik tadi ..insyaallah minggu depan ke tangkak lagi leh jumpe lagi...bukan tuh sje..kitaorang sempat  jugak g  beraya di rumah YB ledang td..dapat  duit raye lagi..hehehe...terima kasih sebab bagikan saya duit raye!
ape2 pun tujuan yg sebenarnye g tangkak hari nih bukan nk g beraya sgt pun tp lebih kpd finalise prgram dan ape yg patut dgn komuniti kampung sebelum hari kjadian pada 29,30, 1 dan 2 oct. nanti..hopefully semuanye baik2 aje.
ape yang boleh aku katakan dalam kegembiraan hari nih aku letih sgt..aku ngantuk sbb tuh malam nih aku meng"update" blog lebih awal dari biasa..sbbnya aku nk tdo bsok klas sgt2 la padat dari kul 8 pg hinggalah 6 ptg...huhuhuhu...
o0pps ! terlupa nk gtaw yang aku beli komik tadi. shuttt...senyap2 tau !  nnti leen tau mest dia akan cakap kat aku "tuh keperluan kew kehendak? " aku dah taw sangat dah ayat dia.. tapi tadi aku g beli kat tangkak so dia xtaw la yang aku beli komik nih...hehehe.."
ku impi euforia cinta kita" ...dah abis bace dah pun...hahahaha...
 mmg agak lama keluaran buku nih tapi belum ade dalam koleksi aku yang dulu2.. so aku belikan jew.
cukup dulu untuk hari nih yer... hati ini akn berhenti bersuara ! semoga kalian gembira di samping yang tersayang... itu doaku untuk kalian.. :)



Full content generated by Get Full RSS.

01 di johor bahru - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di johor bahru - Google Blog Search


Bekerja sambil bercuti <b>di Johor Bharu</b>

Posted: 04 Oct 2011 09:47 AM PDT

taman permainan kanak-kanak di R&R Pagoh

cuba teka apakah ini, kalau betul hadiahnya ialah gambar ini haha

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua rakan-rakan ku,

Sebelum aku nak cerita pasal tajuk entri ni mungkin kalau yang dah lama follow blog aku (eh ada ker? syok sendiri haha) mungkin anda semua perasan entrinya banyak merapu meraban dan macam-macam ada. Dari mula blog ini wujud banyak tutorial aku buat lepas tu cerita pasal diri sendiri dan sekarang pula tengah nak menggila bercerita pasal kisah hidup sendiri dan juga gambar yang diambil. Maklumlah dah ada hobi baru iaitu mengukir cahaya menggunakan kamera  yang tak berapa nak canggih ini.

Jadi kalau yang dah jemu dan bosan maaf la yer sebab blog ni pun register dengan domain menggunakan nama sendiri dan matlamat awal dulu pun memang nak menulis kisah tentang apa yang aku rasakan, maklumlah blog personal jadi aku sumbat apa yang patut selagi ianya tidak keterlaluan.

Cuma masa diawal kemunculan blog ini aku mencari rentak untuk menulis dan belajar tentang skill penulisan serta mencuba untuk membentuk identiti sendiri.

Baik berbalik pada tajuk entri ini, jumaat lepas aku memang dah rancang nak balik bercuti di kampung isteri tercinta dan kebetulan pula aku dapat tugasan untuk mengajar di Johor Bharu, kira pakej 2 in 1 la ni, bekerja sambil bercuti. Jumaat balik labis dahulu sebab ada kenduri kahwin kawan isteri aku di kampung tenang labis.

Lepas tu barulah aku ke Johor Bharu pada hari ahad untuk mengajar para kontraktor mengenai bidang yang aku kerja sekarang dan kursus ini dianjurkan oleh Pusat Khidmat Kontraktor (PKK) bertempat di M Suites Hotel. Jadi aku bawa isteri dan anak aku untuk ikut sekali sebab bilik di hotel dah pun disediakan termasuk makan minum. Dapatlah kami bercuti free lepas tu dapat lagi claim mengajar.

Memandangkan isteri aku tidak bekerja dan anak aku pun belum lagi bersekolah jadi banyak kali juga aku bawa isteri dan anak pergi outstation.

Ok sampai sini dahulu dan lepas ni layan sahaja cerita melalui gambar-gambar di bawah, itupun kalau gambar tu ada cerita haha. Ops ya gambar ni aku langsung tak edit, cuma kecilkan saiz menjadi 600 pixel dan juga letak watermark..jadi kalau gambar tu dah kelaut ke apa sila komen kat bawah nanti, masih lagi belajar tentang seni fotografi dan harap suatu hari nanti aku mampu hasilkan gambar yang setanding otai-otai fotografi diluar sana, insyaAllah.

medan steamboat luton van dataran bandaraya johor bharu

check in petang ahad di hotel lepas maghrib kami keluar makan steamboat di medan steamboat luton van dataran bandaraya johor bharu, orang johor mesti tahu kan? oh ya WB kelaut gambar ni

dukung fahim nak pilih steamboat

ni hasil isteri aku yang snap, masa ni aku tengah nak melayan fahim memilih steamboat yang dijual dengan menggunakan van, ada lebih dari 10 gerai menggunakan van

ni la rupa steamboat yang dah berjaya masuk perut aku, gambar ni menggunakan single point focus dan setting yang kelaut tu ada yang blur, yang terang sebab titik fokusnya disitu

ni la rupa steamboat yang dah berjaya masuk perut aku, gambar ni menggunakan single focus point dan setting yang kelaut tu ada yang blur, yang terang sebab titik fokusnya disitu

danga bay johor bharu

ok sila abaikan kalau nampak sangat kuning gambar ini, lepas makan steamboat tadi kami ke danga bay jalan-jalan

ni lah rupanya kapal yang dibuat restoran di danga bay tu, aku hanya tengok dari jauh je

ni lah rupanya kapal yang dibuat restoran di danga bay tu, aku hanya tengok dari jauh je la, kalau kamera si Azman ni memang best sebab lense dia boleh tembak jauh

naik kuda pusing

sebelum nak balik ke hotel, jadi nak melayankan fahim aku suruh mama dia temankan fahim naik kuda berpusing-pusing tu

fahim sarapan di restoran m suites hotel

sarapan pagi di hotel, fahim memang macam ni lah, malas aku nak tegur dan biarkan je dia

fahim dan pelakon drama wan maimunah

ni fahim bergambar dengan pelakon drama wan maimunah, dia duk hotel sama dengan kami, peramah orangnya dah bahasakan diri dia ibu, dia suruh fahim panggil dia atok, hehe

Ok dah habis yang dekat johor bharu, banyak juga gambar yang aku ambil tetapi tak boleh la nak letak semua..lagipun ada gambar aku yang tak mandi sebelum turun sarapan kat hotel haha korang pun tak nak tengok kan, gambar-gambar lain tu pun untuk dikongsikan dengan adik beradik yang lain je.

kami berhenti di R&R Pagoh untuk makan tengahari semasa perjalanan balik ke kuala lumpur, ok gambar ini tiada motif

kami berhenti di R&R Pagoh untuk makan tengahari semasa perjalanan balik ke kuala lumpur, ok gambar ini tiada motif

fahim di taman permainan rnr pagoh

fahim di taman permainan di rnr pagoh

bila ada ramai orang yang sebaya bukan main lincah lagi si fahim ni, panjat sana panjat sini

bila ada ramai orang yang sebaya bukan main lincah lagi si fahim ni, panjat sana panjat sini

fahim possing

fahim ni kalau orang nak ambil gambar jangan harap dia pandang kamera, gambar ni diambil di antara celahan pagar

fahim bergayut

salah satu hobi fahim ialah bergayut, aku letak dia bergayut lepas tu aku snap gambar dia, dekat seminit juga dia duk bergayut, ok kepada ibu bapa lain, jangan contohi aku kerana risiko anak jatuh sila tanggung sendiri

fahim suka

tengok dia, lepas bergatus masuk dalam terowong ni dengan gembira

disebalik sebuah riak wajah anak kecil

disebalik riak wajah anak kecil

Nota : Harap kamu semua tidak bosan mengunjungi blog aku ni sebab kebelakangan ini asyik cerita pasal gambar sahaja. Daripada gambar-gambar tu tersimpan dalam hard disk lebih baik aku kongsikan bersama untuk sama-sama kita belajar. Oh ya hari ni dah hari rabu yer, jadi anggaplap ini ialah wednesday dengan kata-kata.

Nota 2 : Gambar kat atas ni aku hanya letak watermark dan juga kecilkan saiznya sahaja, kali ini malas nak touch up sebab sifu aku  si azman ishak dah bising haha.

"Mengukir cahaya memerlukan seni"

Tentang Penulis: Muhammad Tarmizi

Pemilik blog ini masih lagi bekerja sepenuh masa dan blog ini dibina kerana minat terhadap penulisan serta keinginan untuk terus belajar. Sudah mempunyai isteri dan seorang cahaya mata, untuk biodata penuh boleh lihat Pemilik Blog

Artikel yang berkaitan

Full content generated by Get Full RSS.

01 di parit yani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit yani - Google Blog Search


Bangun Pembangkit, Dahlan Kunjungi Tiga Kabupaten Sehari | PT <b>...</b>

Posted: 06 Oct 2011 09:58 PM PDT

RIAU POS – 06/10/2011 – Hal.1

PEKANBARU (RP) – Direktur Utama PT PLN (persero) mengunjungi tiga Kabupaten di Provinsi Riau dalam sehari, Rabu (5/10). Kunjungan itu untuk pematangan perencanaan pembangkit-pembangkit di Kabupaten Indragiri Hulu, Indragiri Hilir dan Kepulauan Meranti.

Dahlan Iskan datang dari Jakarta bersama Kadiv Perencanaan Sistem Kelistrikan PLN Pusat Djoko Prasetyo. Dahlan tiba di Bandarta Sultan Syarif Qasim II Pekanbaru sekitar pukul 09.00 WIB. Kedatangannya disambut langsung General Managet PLN Wilayah Riau dan Kepulauan Riau (WRKR), Djoko R Abumanan dan CEO Riau Pos Media Group, H Makmur SE Akt MM.

Dahlan dan rombongan langsung melanjutkan perjalanan ke Rengat, Kabupaten Indragiri Hulu menggunakan jalur darat, menuju lahan pembangunan PLTG di desa Gudang Batu Kecamatan Pasir Penyu. Dalam waktu dekat, di lahan ini dibangun PLTG 20 MW.

Kedatangan di Rengat langsung disambut Bupati Inhu , Yopi Arianto. Dahlan langsung berdiskusi dengan Manajer PLN Cabang Rengat, Agustian mengenai apa kendala dan masalah dilapangan. Agustian menerangkan, lahan sudah disiapkan dan seperti dilihat sendiri sudah dikerjakan.

Bupati Yopi sendiri sangat antusias dengan pembangunan PLTG di wilayahnya. Perencanaan pembangunan PLTG pun dibahas. PLN akan membangun PLTG 2 x 300 di wilayah Peranap. Usai melihat lahan, rombongan langsung menuju Tembilahan, Inhil.

" Boleh saya satu mobil dengan Bupati, " ujar Dahlan sambil berjalan menuju mobil Land Cruiser Prado BM 1 B plat merah milik Bupati. Akhirnya Dahlan menyetir mobil tersebut sampai ke Kecaamatan Kuala Cenaku,

Rombongan sempat makan bersama Bupati, seperti kunjungan-kunjungan sebelumnya saat makan bersama bupati, Dahlan langsung mengambil dan menyendokan nasi untuk Bupati termuda di Riau tersebut.

Minta Lokasi PLTU Dipindah

Usai makan bersama, perjalanan langsung dilanjutkan ke Termbilahan, Meski tak sampai satu jam di Bumi Sri Gemilang, Dahlan melihat langsung lokasi pembangunan PLTU 2 x 7 MW di Parit 21, kelurahan Sungai Beringin. Ketika itu, Dahlan Iskan tampak tercengang dan mengatakan " Wow " beberapa kali saat melihat hamparan kawasan rawa dengan luas puluhan hektare, dimana 10 hektare di antaranya akan jadi tempat berdirinya kontruksi bangunan PLTU 22 x 7 MW dengan nilain investasi sekitar Rp 300 miliar.

Ditemani langsung Sekda Inhil, H Alimuddin RM, GM PLN WRKR Djoko R Abumanan, Manajer PLN Cabang Rengat, Agustian, serta Manajer PLN Ranting Tembilahan Desril Naldi dan sejumlah petinggi PLN WRKR, Dirut PLN Dahlan Iskan menanyakan di titik mana PLTU akan dibangun, menurut Agustian, Titiknya ada dipinggir jalan yang kini masih ditimbun pasir uruk.

Dahlan sempat mengadakan rapat kecil di sebuah jembatan menuju ke lokasi, sampai di lokasi, Dahlan sedikit heboh melihat lahan dan rencana pembangunan yang sedikit jauh dari sungai. Melihat kondisi lahan yang persisi dipinggir sungai Indragiri dan hanya berjarak sekitar 1 Km di hilir dermaga pelabuhan parit 21, dia dengan tegas minta titik lokasi PLTU dipindah kepinggir sungai. Alasannya, semua aktivitas pembangunan bergantung pada sungai tersebut. Mulai dari pengambilan pasir uruk, maupun kedatangan material berupa besi, turbin, hingga masuknya suplai batubara sebagai bahan bakar PLTU.

mengapa tidak membangun langsung di pinggir sungai, semua kaktivitas  PLTU tak ada hubungannya dengan darat. Transportasi batu baru dan semua operasionalnya langsung di sungai, " ujar Dahlan sembari menunjuk titik-titik pada peta darurat yang ia gambar sendiri di jalan berpasir menuju lokasi pembangunan PLTU. Saat itu, juga hadir utusan kontraktor pemenang tender PLTU yang turut mencoret-coretkan kayu di tanah.

Dalam perencanaan penimbunan lahan, Dahlan juga memerintahkan untuk menimbun seluas dua hektare saja agar lebih cepat pengerjaannya dari rencana semua yang menimbun lokasi dipinggir sungai seluas sembilan hektare.

Melihat lokasi pembangunan PLTU, dia juga menyarankan penimbunan pasir uruk dilakukan sedalam 6 meter untuk dua hektare dari total 10 Ha lahan yang tersedia. Untuk juga untuk menghemat biaya dan percepatan pembangunan PLTU 2 x 7 MW di Tembilahan. Karena air sungai sangat keruh, kebutuhan air untuk PLTU lebih dulu harus dimineraalisasi menggunakan alat khusus.

Saat mengemukakan ide-idenya, Dahlan ingin kawasan PLTU yang ada di tanah rawa, harus tahan  terhadap banjir selama lebih kurang 50 tahun setelah pembangunan. " setelah melihat lahan tadi, saya punya beberapa ide, misalnya kalau rencana membangun PLTU-nya di dekat jalan, saya minta dipindah ke lebih dekat sungai, karena pembangunannya akan lebih cepat, " ujar Dahlan.

Ditegaskannya, perhitungan pembangunan PLTU harus dilakukan dari sekarang. Jangan sampai baru 25 tahun dibangun, PLTU sudah runtuh terkena pasang surut air laut. Makanya, timbunan uruk harus dilakukan 6 meter.

Setelah berdiskusi dengan anggota PLN lainnya, Dahlan langsung melanjutkan perjalanan ke Pelabuhan Cargo yang berjarak sekitar seratus meter. Sambil menunggu speedboat, Dahlan mengatakan ada solusi sementara sebelum PLTA di Tembilahan selesai.

Di Riau akan dibangun pembangkit sebesar 20 MW. Jadi pembangkit Isolated diesel di sana bisa dipindahkan ke Tembilahan untuk meningkatkan kemampuan pasokan di Tembilahan. Ada sekitar sembilan mesin pembangkit yang bisa kita pindahkan, " uajr Dahlan.

Menanggapi kedatangan Dahlan ke Tembilahan, Sekda Inhil H Alimuddin RM mengatakan Pemkab Inhil kedatangan tamu istimewa dan diharapkan jadi berkah bagi Inhil. Sebab, dalam kunjungannya, Dahlan juga memberi petunjuk mengenai percepatan pembanagunan PLTU 2 x 7 MW.

" Kita harap PLTU ini segera terwujud dan diselesaikan tepat waktu agar pasokan listrik masyarakat Inhil bisa lebih terjamin, " ujar Alimuddin. Rombongan Dirut PT PLN meninggalkan Tembilahan sekitar pukul 15.00 WIB menggunakan speedboat menuju Selatpanjang.

Kemudian rombongan Dahlan Iskan bersama GM PLN WRKR serta Deputy Humas, Suhatman naik speedboat Tenggiri menuju Selatpanjang sekitar pukul 15.00 WIB.

Dalam perjalanan, Dahlan sempat heran melihat GPS di telepon selulernya. " jalur sungai ini tak ada dalam peta. " tapi saya yakin nahkodanya hapal derngan sungai ini, " ujar Dahlan sambil beberapa kali mengambil foto kehidupan masyarakat pinggir sungai dengan kamera penselnya.

Dengan speedboat berkecepatan sama dengan 32 km perjam, rombongan sampai di pelabuhan Tanjung Harapan, Selat Panjang, kabupaten Meranti sekitar pukul 20.00 WIB.

Rombongan langsung disambut Bupati Meranti, Irwan Nasir M Si dan pejabat tinggi Kabupaten Meranti, setelah bicara sambil berjalan di pelabuhan, Dahlan minta pada Irwan agar dia mengendarai mobil Bupati, Camry Hitam BM 1212 A. Irwan sempat kaget, namun ikut saja dan membiarkan Dahlan menyetir menuju Hotel Grand Meranti di Jalan Kartini Selatpanjang.

Sampai di Hotel, Irwan sudah mempersiapkan peta pembangunan wilayah dan rencana-rencana pembangunan pembangkit yang sudah lama terkendala. Akhirnya Dahlan mengetahui dari paparan itu, Meranti memiliki sumber daya alam berupa gas yang dikelola PT Kondur dan PT BOB.

Pernah ada kesepakatan sebelumnya dengan pemerintah bahwa BP Migas menyerahkan pengelolaan gas ke PT BOB, namun harus membangun pembangkit listrik untuk meranti. Tapi PT BOB menyerah dan dan tak mampu membangun pembangkit.

Sambil menerangkan sumber masalah itu, perjalanan survei lokasi pembangunan PLTG 2 x 3 MW di Gogok Desa Insit Selatpanjang juga terlaksana. Usai meninjau lokasi, Dahlan juga sempat mengunjungi Vihara Sejahtera Sakti yang berumur hampir seratus tahun di jalan A. Yani Selatpanjang. Usai mengunjungi Vihara, rombongan masuk ke warung kopi Jumbo yang berjarak seratus meter dari Vihara. Diskusi tentang pembangunan pembangkit terus berlanjut. Dahlan melalui ponselnya sempat menghubungi beberapa pihak untuk menanyakan gas di Selatpaanjang. Akhirnya, Dahlan dan Bupati serta Djoko R Abumanan sebagai GM PLN WRKR sepakat. Saya sudah menghubungi BP Migas dan intinya setuju gas dikelola untuk pembangkit, tugas GM mambangun pembangkit dan Bupati menjelaskan dan menghusahakan PT BOB mundur, " ujar Dahlan.

Irwan pada Riau Pos menjelaskan, pada intinya dari beberapa pertemuan terdahulu, PT BOB sudah menyerah dan memberi gas pada Pemkab untuk dikelola. " sekarang kita dapatkan pernyataan tertulis dari BOB, secepatnya akan kita usahakan, " ujar Irwan.

Sementara Djoko mengatakan, kalau sudah jelas urusan antara BOB dengan Pemkab, untuk pembangunan pembangkit bukan masalah lagi, " yang jelas Bupati sangat berperan dalam urusan ini untuk menyatakan gas dikelola Pemda, " ujar Djoko. Akhirnya seteklah kesepakatan itu, Irwan terlihat senyum. Dia menyatakan dia sangat ingin membangun pembangkit atau pasokan sebesar 30 MW untuk memenuhi keperluan listrik bagi wilayahnya. Setelah itu, rombongan kembali ke Hotel Grand Meranti untuk istirahat. Kamis (6/10) ini, rombongan Dahlan akan melanjutkan perjalanaan menuju Buton, Kabupaten Siak. (rul/fat)

Full content generated by Get Full RSS.

Istri Murka, 3 Cafe Dibakar ~ Harian Pagi Radar Sungailiat

Posted: 10 Oct 2011 12:36 PM PDT

BELINYU - Ibu-ibu Rumah Tangga (IRT) mengamuk di kawasan parit 19, Desa Gunung Pelawan Kecamatan Belinyu pada Minggu sore lalu.
IRT yang berjumlah sekitar 100 orang ini membakar 3 tempat hiburan (Kafe) remang-remang setelah tersulut emosi karena kesal suaminya tidak pulang.
Kejadian bermula saat seorang suami, Ik (40), tak pulang-pulang ke rumah karena diyakini main gila dengan wanita pelayan kafe dan menginap di salah satu kafe.
Sama dengan beberapa suami istri lainnya yang serupa akhirnya para IRT  menjadi berang, lalu dengan menumpangi kendaran bermotor mereka  mendatangi kafe dan  berteriak-teriak menguak  semarahan yang tak tertahan lagi.
Setelah itu para ibu-ibu langsung merusak dan membakar tiga kafe yang ada di tempat itu, seketika api berkobar melalap habis cafe yang kerap dijadikan karaoke dan esek-esek oleh para lelaki hidung belang.
Spontan akibat kejadian itu para penghuni kafe yang mayoritas wanita muda lari terbirit-birit dengan sangat ketakutan sedangkan pemilik kafe hanya bisa melihat api melalap habis kafenya tak bisa berbuat apapun atas kemarahan para ibu-ibu yang sudah mencapai ubun-ubun ini.
Sesaat usai kejadian Kepolisian Sektor Belinyu segera bertindak sigap mengamankan lokasi kejadian untuk menghindari amuk massa yang lebih besar. Seluruh anggota Polsek Belinyu dikerahkan ke lokasi Parit 19. Massa dibubarkan dan pemilik kafe diamankan untuk dimintai keterangan.
Kapolsek Belinyu Kompol Adam Erwindi, SIK yang saat kejadian bersama anggotanya sedang fokus mengamankan situasi kunjungan peserta Lintas Nusantara Remaja dan Pemuda Bahari yang datang  ke Belinyu saat mendengar kerusuhan tersebut Kapolsek langsung mengerahkan kekuatan untuk mengantisipasi amuk massa lebih besar.
"Tindakan yang kami dilakukan yaitu mengamankan tempat kejadian perkara dan membubarkan massa, serta memadamkan api di tiga warung (kafe). Mengambil BB (barang bukti) dan pendataan serta memeriksa para pemilik warung dan saksi-saksi lainnya. Anggota kita masih siaga di lapangan. Situasi berhasil diamankan dan dinyatakan sudah kondusif," jelas Adam Erwindi seizin Kapolres Bangka AKBP Asep Ahdiatna, SIK, MH saat dihubungi Radsul Minggu (9/10) petang.
Dikatakan Kapolsek diperkirakan massa berjumlah seratus orang lebih yang terdiri dari ibu-ibu dan anak-anak. Massa sebagian besar besar dari Jalan Lurus dan Stasiun 6 Kelurahan Bukit Ketok. Terdapat tiga  kafe yang dibakar massa yakni kafe milik Mail, Afif dan Erni.
Kapolsek juga tidak menampik adanya  informasi masyarakat yang menyebutkan kafe tersebut adalah karoeke esek-esek dan terdapat prostitusi terselubung. Tempat itu sudah berulang kali dirazia tim gabungan Polres Bangka, Sat Pol PP, Polsek Belinyu dan Pihak Kecamatan namun tetap saja masih beraktifitas.
"Tempat itu sudah berulang kali dirazia oleh tim gabungan tapi masih saja membandel. Kami mengimbau masyarakat jangan main hakim sendiri, serahkan persoalan ini kepada pihak yang berwenang. Mari kita ciptakan situasi menjadi kondusif," kata Kapolsek.
Senada dengan Kapolsek, Camat Belinyu Yeri S.Sos mengatakan pihaknya  sudah sering mengelar razia terhadap  kafe-kafe di kawasan Parit 19 Desa Gunung Pelawan, namun tetap saja pada akhirnya selalu jalan kendati tidak memiliki izin.
"Sudah beberapa kali kita  merazia kafe-kafe itu dalam tim gabungan. Bahkan Pol PP sudah menyita minuman beralkohol yang dijual di tempat itu. Kafe ini tak punya izin, tapi tetap saja jalan," kata Yeri saat dihubungi Radsul, Minggu (9/10).
Sementara Bupati Bangka, H. Yusroni Yazid, SE menginstruksikan Camat Belinyu untuk segera menertibkan kafe esek-esek yang meresahkan para ibu rumah tangga. Dikatakannya Kecamatan Belinyu peran ibu-ibu sangat besar yang bisa menggerakkan massa untuk melakukan gerakan bila ada kezholiman.
"Biar fisiknya lemah wanita bisa membolak-balikkan tegaknya sebuah bangsa. Jika baik prilaku wanitanya baiklah bangsa itu sebaliknya jika buruk prilaku wanitanya buruklah negara itu," tandas Yusroni. (trh)

Full content generated by Get Full RSS.

01 di tangkak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di tangkak - Google Blog Search


: hatiku bersuara lagi :: duit raya , jamuan raya <b>di tangkak</b> !

Posted: 25 Sep 2011 09:34 AM PDT

salam kemesraan dariku buat kalian semua .. :)
hari nih pagi2 lagi aku dah tinggalkan tempat tdo kesayangan aku semata-mata hendak g meeting di tangkak...urmmm..terpaksa !
 
alhamdulillah..perjalanan pergi dan balik selamat..tiada kecederaan  jiwa yang dilaporkan..cume yang dilaporkan adalah perut masing2 penuh !..haha..mne xnye sebelum meeting dah 3 rumah kitaorang pergi untuk jamuan raye..siap g kenduri kawin lagi ...mmg sah2 penuh perut la.tuh xtermasuk lepas meeting lagi tuh..hahaha...kebetulan lak ayah angkat aku wat open house hari nih so bwk diowang g beraya..yang paling bestnye bila aku  jer yang dapat duit raye..hehehe..dah umo cm gini pun dpt duit rye lagi kan...biasa la kan jarang2 pergi mestilah dapat.. :) seronok dpt jumpe mak, along n adik tadi ..insyaallah minggu depan ke tangkak lagi leh jumpe lagi...bukan tuh sje..kitaorang sempat  jugak g  beraya di rumah YB ledang td..dapat  duit raye lagi..hehehe...terima kasih sebab bagikan saya duit raye!
ape2 pun tujuan yg sebenarnye g tangkak hari nih bukan nk g beraya sgt pun tp lebih kpd finalise prgram dan ape yg patut dgn komuniti kampung sebelum hari kjadian pada 29,30, 1 dan 2 oct. nanti..hopefully semuanye baik2 aje.
ape yang boleh aku katakan dalam kegembiraan hari nih aku letih sgt..aku ngantuk sbb tuh malam nih aku meng"update" blog lebih awal dari biasa..sbbnya aku nk tdo bsok klas sgt2 la padat dari kul 8 pg hinggalah 6 ptg...huhuhuhu...
o0pps ! terlupa nk gtaw yang aku beli komik tadi. shuttt...senyap2 tau !  nnti leen tau mest dia akan cakap kat aku "tuh keperluan kew kehendak? " aku dah taw sangat dah ayat dia.. tapi tadi aku g beli kat tangkak so dia xtaw la yang aku beli komik nih...hehehe.."
ku impi euforia cinta kita" ...dah abis bace dah pun...hahahaha...
 mmg agak lama keluaran buku nih tapi belum ade dalam koleksi aku yang dulu2.. so aku belikan jew.
cukup dulu untuk hari nih yer... hati ini akn berhenti bersuara ! semoga kalian gembira di samping yang tersayang... itu doaku untuk kalian.. :)



Full content generated by Get Full RSS.

01 di pengerang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di pengerang - Google Blog Search


Radar bakal diguna dalam kawal perairan <b>Pengerang</b> | Broadcast.my

Posted: 17 Jul 2011 12:05 AM PDT

Radar bakal diguna dalam kawal perairan Pengerang

17/07/2011 2:19pm

JOHOR BAHRU 17 Julai — Usaha pemantauan di perairan Pengerang daripada sebarang kegiatan jenayah di lautan bakal menjadi lebih berkesan apabila kerajaan memasang radar pengawasan di lokasi daratan yang strategik di kawasan itu.

Ketua Penguatkuasa Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Wilayah Selatan, Laksamana Pertama Maritim Zulkifli Abu Bakar berkata, ini berikutan rancangan kerajaan untuk menempatkan sebuah radar di bukit strategik di pesisir pantai Pengerang.

"Kita memerlukan radar untuk mengawasi kawasan perairan (di kawasan perairan Pengerang) dan kita difahamkan kerajaan sedang di dalam perancangan untuk membina sebuah stesen radar," katanya kepada Bernama di pejabatnya baru-baru ini.

Pada ketika ini, katanya, terdapat sebuah radar yang ditempatkan di salah sebuah bukit di Pengerang, tetapi ia memainkan fungsi keselamatan selain daripada mengawasi kawasan pesisir pantai Pengerang.

Menurut Zulkifli, bagi memastikan pengawasan kawasan pesisir pantai Pengerang bebas daripada segala jenis jenayah di lautan termasuk oleh sindiket penyeludupan manusia, sekurang-kurangnya dua stesen radar diperlukan.

Kawasan pesisir pantai Pengerang yang panjang serta kedudukannya yang hanya terletak kira-kira 30 minit perjalanan menggunakan bot ke Batam, Indonesia menjadikan ia laluan utama sindiket penyeludupan manusia.

Selain itu, katanya, kawasan perairan Pengerang juga berhadapan dengan jenayah rompakan laut, pencemaran, pertukaran kapal ke kapal dan pelbagai jenis jenayah di lautan yang lain.

Kata Zulkifli, APMM kini bergantung kepada radar-radar yang dimiliki oleh kapal perondanya bagi membantu agensi itu mengawasi perairan negara di selatan tanah air daripada dicerobohi. — Bernama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Incoming search terms:

  • lokasi stesen radar pengerang
  • Stesen radar pengerang

Short URL: http://broadcast.my/?p=14705

Full content generated by Get Full RSS.

01 di senai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di senai - Google Blog Search


ini blog emy dollie: peristiwa <b>di</b> lapangan terbang <b>senai</b>,Johor

Posted: 10 Oct 2011 04:05 AM PDT

ayah aku dah selamat kut sampai madinah. insyaAllah. korang tahu tak ayah aku pergi haji?
tahu ke tak tahu ke aku nak cerita jugak.
kisah bermula dengan bismillah.
bangun pagi awal gila pukul 2.47am. ni maklong aku yang kejut. lebam bijik mata aku kau sebab tak cukup tidur. bangun bangun je dah kene mandi, kalau dekat rumah matahari atas pale botak pun tak bangun bangun lagi.
lepas siap-siap, rumah atok aku ada buat doa selamat sekejap sebelum bertolak. aku pelik doe, ada jugak penduduk kat kg melayu tu nak dtg pukul 3 pagi. subhanallah!
bertolak pukul 4am kut ntah aku tak tahu, aku nak kereta makcik aku sebab kereta dia je yang boleh sumbat aku diketika itu. aku kalau masuk kereta tak kesah lah kereta siapa pun aku akan tidur lagi-lagi kalau akon dia macam dekat paris.
perjalanan terhenti di masjid depan mcdonald tu. cantik ngok masjid tu. nak solat tapi awal gila cekodok rebuss nak solat. belum masuk waktu, jadi jadi, pergi lah lapangan terbang tu utk park kereta. ramai dah org. aku solat dekat surau bwh tu. sesak doe, aku ni dah lah ada hati busuk, benci aku tengok budak2 bising dengan mak mak sebuk bersembang, mulalah perangai kereeeeek aku timbul.
lepas solat tu aku merengek lapar. aku nak kfc sebenarnya. mak aku suruh aku makan meehun. yawww! apalah, tak kene tekak kereeeeeek aku. last2 aku redho lapar. tapi kan, tiba2 abang sedara aku datang
aku : "kfc?" dengan muka bercahaya iman dan takwa *haha
aku on jelah dah lapar, mcdpun kena jugak dengan tekak kereeeek. jalan kaki bai pergi mcd. nasib dekat. kalau tak aku suruh hero-hero tu dukung aku yang ringan ni. hahaha
lepas makan walaupun tak kenyang kena patah balik sebab nak tengok ayah aku. tunggu punya tunggu sampai ayah aku dah nak masuk balai berlepas... broommm broommm. sedih kut. berlopak air mata aku. mak aku dah meleleh dah. kelaka. haha
dah lah malas nak cerita. nak tengok gambar ? kau tanak tengok? mampos kau lah, aku nak letak jugak. kau jangan curik. kau curik tanpa minta izin aku tak maafkan kau sampai akhirat.






abg sedara ajak makan. hoiii, senyum tak boleh blah..

 situasi sedih abad ini.
aku iron baju aku lah mangkok, aku duduk je tak reti diam sampai kedut-kedut



# gambar pilihan #

#gambar pilihan#










tengok aku gelak macam sial. suka sangat. nak sambung gelak. HAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAh

Full content generated by Get Full RSS.

01 di masai johor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di masai johor - Google Blog Search


Full content generated by Get Full RSS.

Utusan Online - <b>Johor</b> | Edisi Nasional

Posted: 08 Oct 2011 10:26 AM PDT

Bernas musnahkan palet

Posted:

Bernas musnahkan palet

Bernas musnahkan palet

Oleh ZULHISHAM ISAHAK
utusanjohor@utusan.com.my

JOHOR BAHRU 7 Okt. - Padi Beras Nasional (Bernas) akan mengambil dua pendekatan untuk mengawal pembiakan kutu beras yang kini didakwa menyerang kawasan perumahan penduduk di Jalan Gangsa, Pasir Gudang dekat sini.

Yang Dipertua Majlis Perbandaran Pasir Gudang (MPPG), On Jabbar @ Jaffar berkata, sebagai langkah segera, Bernas akan memusnahkan semua palet di gudang tersebut yang dikatakan menjadi punca utama kutu beras itu membiak.

"Langkah ini akan dilakukan dalam masa terdekat tetapi berperingkat-peringkat kerana perlu mengalihkan beras yang semuanya berjumlah 32,000 metrik tan," katanya mengulas rungutan penduduk yang mendakwa rimas dan tidak selesa dengan kehadiran banyak kutu beras di kawasan perumahan berkenaan.

Selain itu, Bernas juga akan memasang jaring dan melakukan proses asapan untuk membunuh kutu-kutu beras itu dalam dua atau tiga kali seminggu.

"Jika jumlah kutu beras itu terlalu banyak, ia akan dimatikan dengan pelepasan gas. Langkah kedua ini akan mengambil masa tiga bulan," katanya selepas melawat gudang beras Bernas berkenaan di sini semalam.

Turut hadir Penolong Pengurus Besar Bernas (Bahagian Jualan dan Pengedaran), Ramsuri Abdul Rahim dan wakil-wakil Jabatan Kesihatan dan Jabatan Pertanian.

On Jabbar berkata, punca kutu-kutu beras 'menyerang' kawasan setempat berikutan kerja-kerja pembesaran gudang beras itu yang dilakukan selama tiga bulan sejak Mei lalu.

Katanya, semasa kerja tersebut dilakukan, dinding gudang dibuka dan keadaan itu menyebabkan kutu beras berterbangan dibawa angin ke kawasan berhampiran.

Beliau mengakui MPPG menerima lebih 10 aduan daripada penduduk mengenai masalah tersebut dan pihaknya memberi tempoh tiga bulan kepada Bernas untuk mengawal serangga itu daripada terus membiak.

Perjumpaan bekas pelajar SMK Masai meriah

Posted:

Perjumpaan bekas pelajar SMK Masai meriah

Perjumpaan bekas pelajar SMK Masai meriah


Sebahagian bekas pelajar SMK Masai yang hadir pada majlis perjumpaan semula di Hotel TS, Taman Rinting, Masai, Johor Bahru, baru-baru ini.


KOTA TINGGI 7 Okt. - Lebih 96 bekas pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Masai dekat sini mengadakan majlis perjumpaan semula di Hotel TS, Taman Rinting baru-baru ini.

Mereka yang hadir bersama keluarga masing-masing terdiri daripada bekas pelajar dari sesi 1981 hingga 1985.

Pertemuan yang diilhamkan kira-kira dua bulan lalu itu berjaya direalisasikan hasil kerjasama rakan-rakan yang bertungkus-lumus mencari bekas pelajar terbabit menerusi pelbagai media termasuk laman sosial, Facebook.

Penganjur majlis, Zairani Aziz berkata, program itu bertujuan merapatkan kembali hubungan silaturahim di kalangan bekas pelajar sekolah tersebut.

"Kita mengambil kesempatan mengadakan program ini pada hujung bulan Syawal kerana ramai bekas pelajar pulang bercuti ke kampung masing-masing," katanya.

Walaupun terpisah selepas meninggalkan alam persekolahan lebih 26 tahun lalu, nyata majlis itu berlangsung meriah dengan masing-masing menceritakan kembali kenangan manis ketika bergelar pelajar.

Kumpulan bekas pelajar terbabit merancang mengadakan pertemuan yang lebih besar dan mengumpulkan lebih ramai rakan mereka pada masa akan datang.

01 di chaah johor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di chaah johor - Google Blog Search


HRP <b>Chaah</b>, <b>Johor</b> dialogue most interactive, Indian masses speak up.

Posted: 23 Nov 2009 04:53 AM PST

Having completed the Tiram state constituency forum on 22/11/2009 at 7.00 p.m, a meeting was held with the HRP Johor committee. Thereafter our Secretary General, Information Chief and loyalist P.Karuna shot off for the Chaah, Johor dialogue with about 50 members at their rented premises off the Chaah Main Road.

 

This Chaah dialogue has been the most interactive with the local supporters asking the most relevant, protruding and at one point even a question amounting to a Cross Examination.

 

We are proud of these mostly ordinary palm oil harvesters, lorry drivers and odd job workers who after the 25th November 2007 Hindraf rally  have awakened and are again

 

waiting to rise the occasion. We  arrived K.L at 2.00 a.m on 23/10/2009.

 

S. JAYATHAS

HRP Information Chief

 chaah-jb1chaah-jb-1chaah-jb-2chaah-jb-3chaah-jb-4

Full content generated by Get Full RSS.

01 di kukup - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di kukup - Google Blog Search


Taman Negara Tanjung Piai & Pulau <b>Kukup</b> - blog*spot

Posted: 03 Oct 2011 03:45 AM PDT

Lewat petang ni nak kongsi plak pengalaman bersama rakan-rakan ke Taman Negara Tanjung Piai dan Pulau Kukup. Walaupun dah beberapa bulan lalu kami pergi, tapi rasanya kesempatan ni saya nak tolong promote negeri kelahiran saya sendiri. Boleh pulak gitu ? Hehehe...
Tempat ni terletak di Pontian, Johor. Terletak di Mukim Serkat, dan kira-kira 90km dari pusat bandar Johor Bahru. Tanjung Piai memberi peluang kita untuk menikmati pemandangan indah Selat Melaka. Bagi pecinta alam, kunjungilah Taman Negara Tanjung Piai dan Pulau Kukup ini. ( Iklan nampaknya aku ni )

Salah satu habitat bakau terbesar di dunia, kawasan ini juga merupakan rumah kepada pelbagai spesies burung, ikan tembakul kecil, ketam bakau pelbagai warna, dan monyet,lokan, kerang dan biawak . Burung laut Shoreline juga akan berhenti di kawasan pantai sebelum memulakan laluan penghijrahan mereka.
 Ini glob menunjukkan kami berada di penghujung Selatan Tanah Besar Asia
 Poster ni sesuai agaknya kalau kita tampal kat dalam kelas ek. Hehehe...
 Antara ukiran kata-kata yang menarik perhatian kami
 Bot yang kami naiki menuju ke Pulau Kukup
 Jambatan gantung...gayat juga saya. Penakut katakan :)
 Bot yang dinaiki oleh pengunjung untuk menyusuri Sungai Ular di Pulau Kukup
 Ketam biru...Cantikkan ??
 Pemandangan dari Pulau Kukup. Di tengah-tengah tu tempat penternakan ikan
 Bos sampai untuk mengambil kami pulang dari Pulau Kukup
 Ikan belacak. Ia pun pandai fokus kamera kami. Bijak, bijak....
Obor-obor...Kami diberi peluang menyentuh obor-obor tersebut. Ia sebenarnya keras bila ia tidak berada di dalam air. 
Penunjuk arah dari Pulau Kukup ke negara lain. Kelihatan juga kapal merentasi Selat Melaka.
Hah, tiba masanya kami makan-makan. Kami sempat singgah di Mandela Seafood.  Sesiapa nak mencuba makan di sini saya cadangkan pergi secara berkumpulan/berkeluarga. Antara sebab makanannya agak banyak walaupun untuk seorang makan. Menu yang kami nak cadangkan nasi putih, Ikan Siakap 3 rasa, Siakap stim limau, Tomyam campur, Udang goreng kunyit, Sotong goreng tepung, Sayur Kailan goreng ikan masin dan minuman Fresh Orange 1 jag. Menu macam ni boleh makan 6 – 8 orang. Rasa sedap harga memang terbaik. Berbaloi2x dan berpatutan. 
Kalau tak percaya, jom singgah !!! Yum,yum,yum...hingga menjilat jari...

Full content generated by Get Full RSS.

asiacrabs: asiacrabs__farisha-<b>kukup</b>-2.3gp.html

Posted: 09 Oct 2011 08:37 AM PDT

http://hotfile.com/dl/131877377/7c6734f/asiacrabs_Cat_Watches_Couple_Fucking.rar.html
http://hotfile.com/dl/131877391/374c2d1/asiacrabs_CPB04Chay1.rar.html
http://hotfile.com/dl/131877390/6972e62/asiacrabs_CPB04Chay2.rar.html
http://hotfile.com/dl/131877383/5ef3e92/asiacrabs_CPB04Chay3.rar.html
http://hotfile.com/dl/131877379/9e89b82/asiacrabs_CPB04Chay4.rar.html
http://hotfile.com/dl/131877375/8dfc97e/asiacrabs__Awek_Bulu.3gp.html
http://hotfile.com/dl/131877374/2d5f407/asiacrabs__Awek_Gila_Seks.3gp.html
http://hotfile.com/dl/131877373/e83a46a/asiacrabs__Awek_Mabuk_Diranjang.3gp.html
http://hotfile.com/dl/131877372/24ebd36/asiacrabs__Awek_Unimas.3gp.html
http://hotfile.com/dl/131877360/e0d1932/asiacrabs__bad_school_girl_hi_8397.3gp.html
http://hotfile.com/dl/131877359/790ab68/asiacrabs__besarnya_buah_sayang.3gp.html
http://hotfile.com/dl/131877371/a6c99b6/asiacrabs__CewekBirahiTinggi.3gp.html
http://hotfile.com/dl/131877358/762bb87/asiacrabs__desahan_kenikmatan.3gp.html
http://hotfile.com/dl/131877357/34034f3/asiacrabs__farisha-kukup-2.3gp.html
http://hotfile.com/dl/131877356/61ae3ee/asiacrabs__girl_in_black.3gp.html
http://hotfile.com/dl/131877370/9e7f269/asiacrabs__India_Bugil_Paalkad_kerala_Girl.3gp.html
http://hotfile.com/dl/131877355/ecf0e93/asiacrabs__ita-serkat.3GP.html
http://hotfile.com/dl/131877366/e3a5e20/asiacrabs__Kena_Cabul_Dlm_Keta.3gp.html
http://hotfile.com/dl/131877365/d68497d/asiacrabs__Mandi_Basah.3gp.html
http://hotfile.com/dl/131877354/fff9466/asiacrabs__memek-terheboh-di-krucil.3gp.html
http://hotfile.com/dl/131877353/180a3c8/asiacrabs__nangis.avi.html
http://hotfile.com/dl/131877352/938f4ec/asiacrabs__ngentot-musik.3gp.html
http://hotfile.com/dl/131877364/92dcb1c/asiacrabs__Pakstan_girl.3gp.html
http://hotfile.com/dl/131877351/dbbc526/asiacrabs__pasanganpelajarngentotdikamar.3gp.html
http://hotfile.com/dl/131877363/2b7c28b/asiacrabs__Pelakon_Muda_India.3gp.html
http://hotfile.com/dl/131877350/59b084e/asiacrabs__psk_muda.3gp.html
http://hotfile.com/dl/131877362/487955e/asiacrabs__Rekam_Bugil_Ghairah.3gp.html
http://hotfile.com/dl/131877349/850c7a5/asiacrabs__sabahan-leaked1.3gp.html
http://hotfile.com/dl/131877361/6754344/asiacrabs__WTS-kelas-teri.3gp.html Full content generated by Get Full RSS.

01 di batu pahat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di batu pahat - Google Blog Search


1 Syawal <b>di Batu Pahat</b> :-) | amfarra.blogspot.com

Posted: 15 Sep 2011 12:04 PM PDT

*Peringatan: entry ini panjang. aku terbawa2 ketika menulis. Bear with me.
---

Wah! Syok sungguh aku nengok kawan2 yg dah update citer pasal raya dorang! Paling syok tgk pic2 raya tuh .. syok kan? Tgk pic orang pun aku leh feeling2 syahdu, apatah lagi tgk pic sendiri kan? maka aku pun teruja nk share citer raya aku ...

This year raya kat Batu Pahat.. hmmm mmg tak dapat disangkal lah ke'best'an nyer tuh. Aku pernah buat entry 'AKU SUKA RAYA KAT BATU PAHAT' untuk Aidilfitri tahun 2009. So, tahun ni.. sebenarnya aku boleh copy the same entry lah.. ekekekek.. sama jek Cuma kena tukar pic aje lah.. kasik lebih latest, yg mana anak2 cousins semua dah semakin beso.. ada yg aku dah tak cam .. sampaikan ada yg aku terkasik duit raya tapi ekceli dorang tu dah kerja hahaha, tapi tak apa .. utk yg masih bersekolah, aku kasik as sedekah, utk yg dh bekerja, anggap lah itu hadiah hari raya :-)

Pagi raya kali ni aku agak organized lah. Biasanya aku la paling x ready bila abang aku kata time's up! Masa utk berkumpul dan salam mak …



    this year, aku dah ready … boleh pose2 lagi sementara tunggu yg lain .. wohoo.. bangun kul 5 lom tentu leh siap by 7 tau .. maklum la byk orang kan ... by 7.30 tuh dah kena siap utk bersalaman.

as usual, part ni mmg aku biasanya rasa berat .. bukan sbb takmo minta maaf, tapi tak suka berperasaan sebak melihat airmata mak bergenang setiap kali anak2 bersalam dengan beliau. kalau dah tgk mak bergenang air mata, apatah lagi aku kan? maklum lah aku pun seorang mak jugak... aku harap aku akan jadik mak yang terbaik dan sangat supporting macam mak aku! dalam pada berat tu, tetap jugak aku mendapatkan emak dan meminta ampun dan maaf, meminta mak menghalalkan segala yang mak dah beri dan masih memberi dan akan tetap memberi aku dan adik beradik lain. aku percaya, mak sayangkan kami semua ... mak akan sanggup memberi apa sahaja untuk kebahagiaan anak2 .. tapi apa yg kami mintak adalah doa dan restu emak utk kami dan anak2 kami.

aku dulu2 tak pandai nak mintak maaf mcm cara orang2 tua tu. aku tgk org2 tua dulu, mesti duduk bersimpuh, lepas tu dalam bahasa jawa, panjang betul ucapan maaf.. dengan berbisik2 . yang aku selalu terdengar ialah,

"aku njaluk ngapuro awal akhir bla bla bla diterimo pangiran...."
"Yo podo-podo aku yo bla bla bla ..."

sampai sekarang aku belom pandai minta maaf dalam bahasa jawa.

Masa aku kecik2, aku kekok nak cakap, "Mak, Aya (panggilan aku dlm family aku je) minta maaf". Biasanya, maksud aku biasanya dulu2, aku cuma cakap, "Mak, selamat Hari Raya, Maaf Zahir batin"

Ucapan standard kad hari raya.

tapi now, beberapa tahun kebelakangan ni, sejak bersuami, ber anak2... aku tak lagi cakap selamat hari raya. aku terus kepada tujuan aku ... dan berterus terang. tak lagi meminjam kata2 dalam kad raya maaf zahir batin tu ... dengan suami, mak dan mak mertua ucapan maaf aku lebih panjang ... tujuan aku satu, meminta maaf dan minta mak halalkan segalanya... Alhamdulillah.. lain sangat perasaan meminta maaf dengan tulus ikhlas mcm tu. automatik, airmata akan bergenang jugak, tanpa dipinta.

dan paling sedih bila jawapan mak setulis ikhlas, memaafkan segalanya, mendoakan kami dan mak pun meminta dirinya dimaafkan oleh anak2 ... betapa lembutnya hati seorang ibu ... bukan sahaja memaafkan, bahkan meminta maaf sedangkan jelas sekali mak tak pernah ada buat salah kat aku dan anak2 lain ofcourse ..

Sebak. tersayat hati.





Kemudian baru lah bermaafan dengan adik beradik lain ... Alhamdulillah, keluarga aku masih bersama semuanya. Keluarga semakin besar, dan Alhamdulillah aku mempunyai abang2 dan kakak2 yang aku kira sangat bertanggungjawab. Dan Alhamdulillah, aku ada ahli keluarga yang boleh mengubah kesedihan kepada kegembiraan. Biasanya bila melihat mood anak2 dan anak2 buah yg belum memahami erti kemaafan, kerenah merekalah yg mengubah mood dipagi raya. Usai bermaafan, sesi memberi duit raya untuk anak2 buah .. anak2, itulah kegembiraan mereka selain dpt menggayakan baju dan kasut baru, kan?...

dan selepas tu zass ke rumah Wak Ajis (abang sulong arwah bapak, tempat kiterang mengadu nasib dipagi raya sbb beliau bagaikan pengganti arwah bapak) .. kat rumah Wak Ajis laaaagi lah meriah! Malas nk tulis banyak, yg tu tgk je lah kat entry 2009. Its about the same, Cuma makin bertambah ramai!

Secara fizikal, wak Ajis sihat, namun sedang menghadapi dugaan lain dari Allah S.W.T. kami sebagai anak2 beliau, tetap berdoa agar beliau sihat dan dapat bersama-sama kami lagi di masa-masa akan datang. Ucapan daripada wakil wak Ajis, yaitu Hj Khamim, cousin aku, sangat mendalam. beliau dalam nada sebak menahan tangis, cuba memberitahu kami, betapa eratnya ikatan kekeluargaan yang terjalin antara kami, sehinggakan kami dapat berkumpul dan bertakbir beramai sebagai sebuah keluarga yang sangat besar dan dapat merasakannya pada setiap pagi hari raya, adalah kerana kehadiran "bapak" (Wak Ajis). Ucapan beliau amat menyentuh hati aku. Dalam beliau berucap, diruang mataku menari2 hari2 yang pernah berlalu ketika aku kecil, ketika arwah bapak dan abangnya, Wak Ajis masih sihat membanting tulang dikebun.

Pantas masa berlalu. Semoga Allah memberi kesihatan untuk ibu, kedua ibu bapa mertua, ibu bapa saudara, keluarga, dan saudara seislam seluruhnya, Amin. (doa ini general utk semua ibu2 dan saudara2 uols pembaca ... )

gambar2 lain di pagi 1 Syawal



     
 



  
Waaahhhh! entry balas dendam kot ni? ekekke.. harus lah aku stop dulu... tak kosser nak terus sampai ke Syawal 2, 3, dan ke 15 ekekekke ...
 
Sehinggal bertemu di lain siaran hadek2 semua... Selamat Hari Raya! daa!
 
---
Full content generated by Get Full RSS.

01 di endau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di endau - Google Blog Search


Jejak Habib: <b>Endau</b> - Padang <b>Endau</b>

Posted: 02 Oct 2011 04:03 AM PDT




Endau atau "Padang Endau" merupakan sebuah bandar kecil di Pantai Timur Malaysia. Ia terletak pada hujung utara timur Johor dan hujung selatan Pahang. Ia juga terkenal sebagai satu daripada pelabuhan-pelabuhan perikanan terbesar di pantai timur Semenanjung Malaysia. Endau berhampiran dengan Kuala Rompin dan Rompin di negeri Pahang.

Bandar Endau terletak di muara Sungai Endau yang juga merupakan sempadan negeri Johor-Pahang. Oleh itu Endau merupakan petempatan yang terletak di dua buah negeri Johor dan Pahang mewujudkan nama "Endau Johor" dan "Endau Pahang". Walau bagaimana pun dari segi pentadbiran, Endau sebenarnya adalah merupakan sebuah bandar dan mukim di negeri Johor.

Pada suatu ketika dahulu, terdapat masalah perhubungan untuk melintasi Sungai Endau. Jambatan Endau telah dibina pada awal 1970-an bagi mengatasi masalah perhubungan ini yang menggantikan perkhidmatan feri tunda. Menara Jam Endau dibina di tebing utara Sungai Endau berhampiran Jambatan Endau di sebelah negeri Pahang, yang lebih dikenali dengan nama Tanjung Gemok yang dahulunya merupakan "Endau Pahang". Di sini terletaknya jeti nelayan yang beroperasi di Laut China Selatan.

Ekonomi

Dari segi ekonomi, kegiatan utama penduduk di Endau adalah perikanan dan pertanian. Sebagai pelabuhan utama perikanan di Pantai Timur, kegiatan perikanan amat penting. Kebanyakan hasil tangkapan laut dijual ke Singapura dan seluruh negeri Johor.

Pertanian adalah merupakan aktiviti penting di Endau. Terdapat kawasan sawah padi yang luas di "Sawah Labong" yang terletak di sepanjang petempatan di Kampung Semaloi, Bukit Pasir dan Labong dengan keluasan kira-kira 6,000 ekar. Penanaman padi cara moden telah lama dilakukan di sini semenjak awal kemerdekaan negara di mana penggunaan jentera moden sepenuhnya telah digunakan semenjak tahun 1960 lagi. Sawah padi ini mendapat bekalan air secara terkawal dan sistematik dari empangan di Tasik Labong yang juga menjadi sumber bekalan air bersih kepada penduduk di sekitar Endau.

Getah dan kelapa sawit juga diusahakan di sini di mana kebanyakannya meliputi kawasan felda dan felcra. Felda Endau yang merupakan petempatan felda tertua di Malaysia mengusahakan tanaman getah dan kelapa sawit.

Pelancongan

Terdapat beberapa tarikan pelancongan di Endau. Di antaranya adalah pantai-pantai yang menarik seperti Pantai Pasir Lanun dan Teluk Gorek selain pemandangan kampung tradisi yang menawan.

Tasik Labong yang terkenal dengan ikan toman dan kelisa begitu juga Sungai Endau juga menyediakan lokasi dan cabaran kepada kaki pancing ikan air tawar. Sungai Endau yang terkenal dengan udang galahnya sudah tentu akan memberikan pengalaman yang menarik kepada peminatnya. Bagi mereka yang suka memancing di laut pula, banyak kemudahan memancing boleh didapati di sini dengan kos yang berpatutan.

Endau, selain dari Mersing juga merupakan pengkalan utama untuk ke Pulau Tioman. Pengunjung boleh mendapatkan kemudahan feri di Jeti Tanjung Gemok yang beroperasi setiap hari.

Full content generated by Get Full RSS.
 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved