Jumaat, 3 Jun 2011

01 di permas jaya - Google Blog Search

01 di permas jaya - Google Blog Search


SUARA SIMPANG KIRI: MENYUSURI SEJARAH <b>PARIT SULONG</b>

Posted: 21 Apr 2011 05:28 AM PDT

Jambatan Parit Sulong dari pandangan berbeza

Aku sedang menyiapkan cerita perang Jepun ni...ini introduction je...tak sempat. Anak perempuan aku mintak belikan rak buku pulak ni..Merengek-rengek dengan emaknya itu..tunggu Pic-pic menarik dari aku ok...

........................................

OK sambung lagi cerita, tetapi siarkan dulu gambar-gambar terbaru yang aku ambil petang tadi....Biarlah gambar-gambar ini yang bercerita...kerana kalian lebih hebat pengetahuan sejarahnya daripada aku.

Sungai Simpang Kiri ini menjadi saksi bisu terhadap kematian beratus-ratus tentera

Australia, Punjabi dan Jepun.

Sebahagian jasad mereka abadi di kawasan ini

Dewan Parit Sulong

Mesjid Sungai Lontok yang baru, berhampiran jambatan Parit Sulong.


Siapakah Hackney? Aku pernah ceritakan dalam entri yang terdahulu....Hackney seorang Leftenan.. 



Kawasan ini digali pada bulan lepas kerana mencari tulang-belulang tentera yang terbunuh dalam Perang Dunia Kedua itu. Namun jumlah tulang yang ditemui tidaklah seperti yang diharapkan...semuanya telah sirna....

Dan lagi kesan-kesan pencarian itu.....

Dan lagi...mungkinkah waris-waris mereka di Australia dan Britain mengharapkan sesuatu di kawasan ini

Siapakah yang mengambil bumbung bangunan usang ini?

Sesuai untuk penggambaran Seekers

Harap-harap malam ini aku tak bermimpi apa-apa...

Jambatan Parit Sulong diambil pada tahun 1980-an. Jambatan ini telah dirobohkan.

Dan diganti dengan jambatan baru yang ada di atas itu...  

Gambar Jambatan Parit Sulong pada tahun 1940-an.

.......Kalau ada masa, aku sambung lagi petikan ini....KERANA aku bukan wartawan yang bergaji....cuma sekadar hobi yang suka terhadap sejarah setempat...Namun jika nak tahu juga ikuti dulu entri aku sebelum ini:

  1. SEJARAH NAMA PARIT SULONG-KLIK
  2. SEJARAH KOMUNIS MENGAMUK DI JOHOR-KLIK
  3. PERANG DUNIA KEDUA DAN PARIT SULONG-KLIK

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads