ads

Ahad, 31 Julai 2011

01 di muar - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

01 di muar - Google Blog Search


Lestari Kehidupanku....Azita Zain: Cerita Tertunda - Kenduri <b>Di Muar</b>

Posted: 18 Jul 2011 05:44 AM PDT

Hari Ahad minggu lepas (bukan Ahad semalam....!) ada kenduri untuk menyambut Ramadhan di Muar, di rumah MIL. Jadinya pagi Sabtu tu saya menyibukkan diri untuk menyediakan sedikit juadah untuk dibawa balik ke kampung. Nak buat semua ni di kampung memang tak sempatlah. Juadah yang sempat saya buat ialah Kek Pisang, Muffin Pisang dan juga Apam Comel versi polkadot.
 Muffin Pisang Choc Rise...
Dengan kombinasi warna2 yang terang...

Kenduri tu diadakan pada hari Ahad, selepas waktu Zohor. Hari Sabtu malam tu kami dan bersiap apa yang patut. Menunya ialah NASI AMBENG, so memang banyak bahan2 yang perlu disiapkan terlebih dulu. Pagi Ahad tu kami menyambuung tugas selepas bersarapan. Semasa kami sibuk2 di dapur, Pak Su (adik hubby yang baru melangsungkan perkahwinannya awal Mei ari tu) balik dengan dua guni DURIAN...!!! Dua guni dengan harga RM30...memang amat berbaloi!!!!


Tengoklah isinya yang kuning tu dengan rasanya yang pahit2 manis gitu...!Pak Ngah yang sedang menjamu selera dengan durian...Adik pun HANTU DURIAN gak...!

Waktu tu saya tengah menggoreng karipap, tauhu dan tempe di dapur. Tak boleh jadi ni...terus tinggalkan dapur dan menjamu selera dengan durian gak dulu. Alhamdulillah...puas rasanya dapat makan durian. Memang sedap!!!


Di kampung masih mengekalkan prinsip gotong-royong kalau ada kenduri-kendara. Saudara-mara dan jiran2 terdekat mesti menghadirkan diri...bersama2 menyediakan juadah. Dan datangnya mereka bukan dengan tangan kosong je tapi mesti ada juadah yang dibawa bersama. Alhamdulillah...susah dah nak dapat situasi yang macam ni.
 Antara menu untuk NASI AMBENG...nasi putih di dalam dulang, lauk-pauk di dalam pinggan yang diletakkan ditengah2 dulang nasi (ada mee goreng, sayur goreng, tauhu goreng, tempe goreng, pajeri nenas, kacang panjang masak sambal, serunding kelapa, hirisan timun, begedil kentang), ada ayam masak kicap, ada kuih-muih sepinggan. Hari tu ada berbagai2 jenis kuih - apam comel dot-dot, pau inti kelapa (kaler hijau epal tu...), kek pisang, kek cokelat, cucur badak, kuih bakar, abok2, karipap dan juga chiffon pandan.
Selepas selesai majlis Yaasin, Tahlil dan Doa selamat, jamuan pun dihidangkan. Biasanya tetamu tidak makan di situ, sebaliknya mereka akan membungkus sendiri bahagian masing2 untuk dibawa balik. Kebiasaannya tetamu cuma menjamah buah2 dan kuih2 jer.

Setiap hidangan dibahagi kepada empat bahagian dan dibungkus dengan daun pisang dan surat khabar lama sebelum diikat dengan tali rafia. Siapa yang tak berapa pandai membungkus nasi ambeng ni, bungkusannya jadi tak kemas. Silap gaya boleh terburai segala isinya. Hehehe...saya sendiri belum pernah mencuba nasib untuk membungkus nasi ambeng ni. Nantilah...satu masa nanti saya akan tunjukkan skill saya (kena berguru dengan hubby dulu...)...!
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved