Sabtu, 30 Julai 2011

01 di permas jaya - Google Blog Search

01 di permas jaya - Google Blog Search


Perantau <b>di</b> perantauan: :: SURAT: Kisah guru bahasa Inggeris SMK <b>...</b>

Posted: 28 May 2011 03:07 AM PDT


Pelajar terkilan sikap guru bahasa Inggeris perbodohkan pelajar

2011/05/28

KAMI pelajar tingkatan tiga di SMK Dato Sulaiman, Parit Sulong amat kecewa dengan sikap seorang guru bahasa Inggeris yang berkelulusan dari universiti di Amerika Syarikat.
Pada hari pertama beliau memasuki kelas kami, kami begitu bangga dan teruja kerana mendapat guru bahasa Inggeris lulusan dari luar negara.
Tentu hebat orangnya, tentu juga hebat cara mengajarnya dan tentu sekali harapan kami akan dapat menguasai bahasa Inggeris dengan lebih cepat dan mudah.
Malangnya, apa yang kami harapkan tidak kesampaian. Pada setiap hari, beliau memulakan pengajarannya dengan memperbodoh-bodohkan kami, mukanya tidak pernah menyenangkan hati kami dan ada kalanya menyalahkan guru bahasa Inggeris kami yang terdahulu.
Agaknya, begitulah caranya lulusan luar negara mengajar? Memaki, menghina, menjatuhkan maruah kami?
Semuanya ini berbeza dengan guru bahasa Inggeris kami yang terdahulu, iaitu lulusan dalam negara saja. Mereka begitu sabar, teliti, sentiasa memberi motivasi dan tekun mengajar, malah tidak kedekut dengan masa, tenaga malahan wang ringgit.
Jika guru lulusan Amerika ini terus mengajar kami, saya rasa akan gagal dalam mata pelajaran bahasa Inggeris dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) kelak.
Mohon jasa baik pengetua menggantikan guru ini dengan guru bahasa Inggeris lain yang lebih memahami jiwa, kehendak dan pencapaian kami.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

BiLa RiDer jaDi drIveR: Sma <b>Parit Sulong</b>.. Sekolah Ku

Posted: 11 Jul 2011 10:36 PM PDT



               Hari ini saya akan menceritakan tentang sekolah lama saya, SMA Parit Sulong. Sekolah yang banyak membantu dan mendidik saya sehingga saya dapat menjejakkan kaki ke pintu Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.. Mekasih cikgu2, mekasih ustaz2, mekasih ustazah2.. Akan aku teruskan perjuangan ku...
KRONOLOGI SEKOLAH MENENGAH AGAMA PARIT SULONG
Sekolah Menengah Agama Parit Sulong dahulunya dikenali sebagai Madrasah Arabiah Parit Sulong kini semakin berkembang maju selaras dengan perkembangan taraf pendidikan hari ini. Ia tubuhkan pada 1 Januari 1964 oleh Ustaz Ishak Bin Damio sebagai pengetua dan telah didaftarkan sebagai sebuah Sekolah Arab mengikut peraturan – peraturan Sekolah Arab Negeri Johor sebagaimana peraturan SUKJ 12/56 ( VOL 1) bertarikh 24 Septembar 1963 pada 4 April 1979M bersamaan dengan 7 Jamadil Awal 1399 H.

Madrasah ini menumpang di bangunan Balai Raya Parit Sulong dengan mendapat kebenaran dari Ketua Kampung serta ahli jawatankuasanya. Bahasa Arab digunakan sebagai bahasa penghantar . Masa belajar yang diperuntukkan tidak boleh kurang daripada empat (4) jam sehari. Sessi persekolahan dijalankan pada setiap hari Jumaat dan Sabtu bermula pukul 2.00 petang hingga 6.00 petang ( pagi atau petang ). Bilangan guru pada masa itu ialah 4 orang dengan pendapatan RM 20.00 sebulan. Bilangan pelajar pula seramai 80 orang meliputi darjah satu hingga darjah empat Ibtidaiah.

Matapelajaran yang diajar ialah Nahu, Sorof, Insyak, Akhlak, Hadith, Mutalaah, Fiqah, Tauhid, Al – Quran, Tajwid dan lain – lain lagi. Pengajaran mengikut sukatan pelajaran Sekolah – sekolah Rendah Arab Negeri Johor yang telah disusun dan ditetapkan oleh Jabatan Agama Negeri Johor. Semua peralatan mengajar adalah atas daya usaha guru – guru dan pentadbir sendiri. Sekolah bergerak tanpa mendapat bantuan dari mana – mana pihak atau sumber – sumber yang lain.






Bermula 1975, sessi persekolahan madrasah adalah pada tiap – tiap hari Ahad hingga Khamis, bermula pukul 2.00 petang hingga 6.20 petang. Matapelajaran akademik telah diperkenalkan sebagai matapelajaran tambahan di tingkatan satu, dua dan tiga mengikut seperti mana sukatan pelajaran Kementerian Pendidikan Malaysia.
Oleh kerana madrasah ini terletak di kawasan yang sangat rendah dan seringkali dilanda banjir pada musim tengkujuh yang berlaku setiap tahun, maka bilangan pelajar semakin berkurangan.

Pada tahun 1979, madrasah ini dengan rasminya telah didaftarkan sebagai Sekolah Menengah Agama ( Rendah ) Negeri Johor. Pada akhir tahun 1983, madrasah ini telah mendapat Bantuan Skim pinjaman Buku Teks dari Kementerian Pendidikan Malaysia untuk kemudahan dan galakan kepada pelajar. Tenaga pengajar juga telah menerima bantuan dari Kerajaan Negeri Johor, Kerajaan Persekutuan dan Majlis Agama Islam Johor mengikut bilangan murid. Antara tenaga pengajar pada masa itu ialah Ustazah Jaharah Bte Owan, Ustazah Moslimah binti BurhanUstaz Hj. M. Noor Bin Ali (telah meninggal), Cikgu Yusof Bin Wan (telah meninggal) dan Cikgu Jamieh Binti Kornian (Telah bersara).




Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

SUARA SIMPANG KIRI: MUSIM BUNGA <b>DI PARIT SULONG</b>

Posted: 21 Apr 2011 04:23 AM PDT

CANTIKNYA....SUBHANALLAHHH....
(BUNGA JAMBU BOL DI BELAKANG RUMAH IBU MENTUA CIKGU SUHOOD)
Bunga-bunga Jambu Bol yang berguguran itu bagai ditabur manusia,namun sebenarnya tidak.....Allah yang menjadikannya sedemikian indah.Terlihat sahaja panorama ini, aku teringat kisah silam waktu aku bermain-main dengan abangku Timyati di Seri Medan.

Tidur petangku tersentak, dan aku tahu tidak sepatutnya aku tidur petang. Semuanya gara-gara nak pindahkan akaun yahoo ke akaun Google untuk menyelamatkan blog-blog aku, aku jadi kurang tidur. Cikgu Suhood dari Muar membuat panggilan agar mengiklankan kereta Wira beliau. Cikgu Suhood orang Parit Pulai. Aku pun solat Asar dan terus menuju ke rumahnya. Isterinya keluar, aku snap sana, snap sini. Malam ini aku iklankan di Mudah.my.
Tapi kat blog aku mesti aku iklankan juga...!
Kereta Wira untuk dijual di Parit Sulong.
Sila Hubungi Cikgu Suhood
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads