Selasa, 27 September 2011

01 di endau - Google Blog Search

01 di endau - Google Blog Search


kampung nelayan: nelayang <b>endau</b>: kita dok cukup nokwat gunda <b>...</b>

Posted: 04 Sep 2011 10:55 PM PDT

Salam eidul-fitri dan selamat menyambut hari kebangsaan... KL terlalu sunyi untuk sambut perayaan tersebut tahun nie maklumlah belum ada majlis sambutan rasmi diaturkan. Ramadhan telah pergi... tapi eloklah kita terus berpuasa sunat syawal.... selalu jeragang mulakan awal supaya tercapai niat sampingan iaitu tidak menghampakan harapan mereka yang open house dan harapan sendiri yaini menunaikan sunat syawal secara tunai terus menerus.... akhir minggu lalu sempat balik mersing kejap... dapatlah menziarah pusara orang tua di perkuburan at-tahiriah, Mersing dan mengadakan tahlil arwah serta melawat sedara mara terdekat setakat yang termampu dibuat. Susah nak cari katerer piang raya nie... jadi memasing setuju untuk masak sendiri... maka kami pung pegi ke Endau untuk carik ikang... katanyer hari raya nie orang dah jemu makan daging dan ayam maka elok dihidang lauk ikan... di Endau ikannya fresh... baru balik dari laut... disana orang kelaut macang biasa kerana nelayan banyak warga asing.... tekong pung bukang orang kita yang sibuk nak berhari raya. Endau adalah bandar sempadan daerah Mersing, Johor dengan Rompin, Pahang..
Sejak dahulu Endau memang terkenal dengan tradisi pelaut dan kenelayanan.. oleh itu kita dapati penduduk di sini ramai dari kepulauan Riau dan dari Teganu kita... orang Teganu termasuk keluarga jeragang sendiri merantau kesebelah sini membawa bersama peralatan serta kemahiran sebagai nelayan.... 3 orang bapa saudara jeragang menjadi juruselam di Mersing dan Endau... ramai sedara yang terus menetap disini.... kebetulan pulak sang isteri adalah kelahiran Mersing.... 2 orang anak jeragang along dan huda lahir di Mersing, yang lenglain tu lahir di KL

Berlainan dengan Mersing, Sungai Endau adalah lebih besar.... luas sepuas mata memandang. Suatu masa dulu disini ada perkhidmatan feri untuk kenderaan dan orang menyeberang... kini telah ada jambatan yang kukuh. Jambatan ini merupakan laluan utama yang menghubung sebelah timur Johor dengan barat samada melalui Kuala Rompin-Pekan-Kuantan terus keutara pantai timur semenanjung  atau pun Kuala Rompin-Muazam-Segamat atau Kuala Pilah - KL. Arah keselatan pula hubungan Mersing dengan sebelah barat negeri Johor samada melalui Keluang- Air Hitam ke JB atau KL dan Mersing - Kota Tinggi - JB. Endau juga adalah laluan masuk pelancung yang melalui lebuhraya Tun Abdul Razak. Oleh itu Endau sebelah Pahang atau Tanjung Gemuk dibangunkan sebagai pintu masuk pelancung ke Pulau Tioman serta pulau2 lain disekitarnya..... sungguh banyak pulau untuk dilawati.... kunjungilah, anda tentu terpesona..... Di kedua2 tebingan sungai Endau yang melebar penuh dengan bot2 Nelayan laut dalam berlabuh di tambatan........ di sebelah Mersing, Endau adalah pengkalan utama nelayan laut dalam, sebelah Rompin pula ada dibina marina bertentangan dengan kompleks LKIM. Namun kegiatan nelayan masih juga penting. Kuala Sungai juga yang luas berbanding sungai Mersing menyenangkan operasi bot2 yang besar tanpa diganggu oleh air pasang surut......
Industri perikanan di Endau diusahakan oleh pemain-pemain besar. Modal untuk mengadakan sebuah bot sahaja adalah sekitar RM 1.5 ke 2+ juta. Nelayan kecil seperti Pak Ali yang jeragang temui di pasar Endau sudah tentu tiada kemampuan untuk menceburinya bidang yang sungguh mencabar ini..... 
Mengikut PakAli dalam sebulan beliau boleh dapat 4 atau 5 trip sekurang2nya, bermakna sudah dapat lebih RM7000... cukup lumayan tu... masa jeragang kelaut dulu paling banyak pung buleh lah dalang RM200... itu pung sudah cukup lumayan... doh bule enjoy sakan dah masa tu, biasa dok sampai RM100. Saper2 yang minat nak gi memancing ke Tioman melalui Endau boleh hubungi Pak Ali 019-7495412... bila duk kkecek ngan PakAli telah menambah keyakinan jeragang bahawa industri perikanan perlu disusun semula... namun yang paling mustahak orang2 kuat kena berani membuat perubahang... pertama sekali kena buleh berfikir diluor kotok...... jeragang

CHALET DAN RESORT <b>DI</b> PENYABUNG, <b>ENDAU</b>

Posted: 09 Jun 2011 09:57 PM PDT

VIDEO SEPANJANG DI PANTAI PENYABUNG
(yg naik kuda tu kat Pantai Mersing)

Setelah berada di Pantai PASIR LANUN, PENYABUNG, Endau Mersing selama  30 jam, aku dapat membuat cadangan kepada bakal pengunjung/pelancong yang ingin berehat di Pantai Penyabung tentang Resort dan Chalet yang ada di pantai yang indah ini.
Di kawasan Pantai Penyabung ini terdapat 4 Resort/Chalet yang boleh ditempah iaitu
  1. Pantai Penyabung Resort- Sibuk punya hal, aku terlupa nak ambik gambarnya. Tetapi boleh dicari dalam carian Google dan Yahoo.
  2. Endau Beach Resort- Resort yang mempunyai pakej yang lengkap. Ada swimming pool dan tempat yang ekskusif dengan harga RM 150- RM 200 SAHAJA.
  3. Pasir Lanun Camp And Chalet....Ada Dorm 10 tempat tidur. Katil bertingkat. Ada yang berharga RM 80.00 dan RM 130.00 (KIPAS ANGIN)
  4. Coconut Beach Resort- Murah sekali cuma RM 60.00. Atap Rumbia dan di depannya anda boleh melihat pantai yang terindah di sini.  

OK Kita lihat Resort-resort yang saya katakan itu:
Endau Beach Resort dari pandangan hadapan
Parking yang luas di Endau Beach Resort
Endau Beach Resort pada waktu malam
Kolam Renang dewasa dan kanak-kanak di Endau Beach Resort
Ada peti ais...bukan semua chalet ada peti ais
Anda boleh borak-borak di sini. Air minuman pun murah.
Bilik di Endau Beach Resort
Boring-boring boleh jerit-jerit, tak ada sesiapa yang peduli
Aku nak melompatlah, mesti mama bengang nanti
Kat sini pun kena jaga anak
Boleh bincang-bincang bersama keluarga dan teman
Endau Beach Resort dari pandangan teratas
OK.....! Kita melawat Chalet yang ke tiga di Pantai Penyabung ni....
PASIR LANUN CAMP AND CHALET

 Untuk ke Pasir Lanun Champ And Chalet ni perlu melalui hutan dan jalan yang agak
mendebarkan. Kerajaan Johor harap tarlah segera jalan yang berlopak-lopak ni. Kalau lemah semangat memang patah balik jawabnya, sebab dari Endau Beach Resort tu jauh juga.
Anak GADIS pasti ngeri melalui tempat macam ni. Semasa aku lalu di sini
Aku terserempak dengan dua ekor Babi hutan. 

Kalau nak berjoging bagus juga kat sini
Tu dia!!!!! Dah sampai!!!

 Ramai orang kat sini rupa-rupanya!
 Boleh baring-baring sambil dengan lagu syahdu.....macam lagu Bila Bulan Bicara
 Cantikkan pemandangannya macam lukisan!
Aku hampir satu jam juga baring-baring dibuai yang bergoyang ni...

Di sini ombaknya best sikit dari semalam (pantai di depan Endau Beach Resort tu langsung tak ada ombak)  
(Ni anak Isa biras aku)
Ombaknya tak bahaya, dan aku boleh lelap tanpa jaga anak-anak
 Aliff Iskandar pun macam mandi kat besen je...

 Irfan asyik dengan memancingnya....ikan pulak masa kami ke sini macam dah kenyang

Dan Chalet yang ke empat......
Chalet di Coconut Beach Resort ni murah sekali...RM 60.00.
Kalau nak lari dari debu-debu kota...Lima hari baru RM 300.00. Tetapi tak ada ekonlah....!
Kenangan yang paling indah....
KELEBIHAN PANTAI PENYABUNG
 Ada makanan yang unik...pulut bakar...murah
 Mak Cik ni bakar kuih secara tradisional lagi
 Mak Cik..Mak Cik...kenapalah kuih ni hangus....Kuih apa ni ek?
Nasi Lemak ni pun baru RM 1
 Aku beli nasi dagang ni...sebungkus baru RM 1.50
 Nasi dagang lauk sardin...lapar punya fasal, habislah aku makan
 ...aku tak pandai makan nasi niDi sini juga kita boleh ngeteh macam kat kampung sambil menikmati nyanyian merdu penyanyi karoke.
(Isa biras aku mengajak aku ngeteh jam 12.00 malam. Lokasi warung ini di depan Endau Beach Resort).
Kalau nak mandi laut di sini, mandilah di Pantai yang letaknya di depan Pasir Lanun Camp And Chalet dan Coconut Beach Resort itu, kerana Pantainya lebih halus dan kurang berbatu.
Ramai yang datang ke sini cuma mandi sampai di depan Endau Beach Resort. Nanti kalian akan kata, Pantai Penyabung banyak batu-batu tajam. Memang betul! Sesiapa yang ada kencing manis bahaya mandi di situ. Mereka kenalah melepasi jalan yang berhutan dan akan jumpa pantai yang lebih mesra pengunjung.
Oklah Tuan-puan, begitulah promosi aku untuk bakal pengunjung Pantai Penyabung. Cuma aku harap  
Resort dan chalet serta pihak berkuasa di sini, tolonglah jaga kebersihan pantai ini...sayang sekali negeri Johor banyak mempunyai kawasan yang boleh menarik pelancong, malangnya kebersihan tidak dijaga....soryle atas teguran aku ini....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads