Ahad, 2 Oktober 2011

01 di parit sulong - Google Blog Search

01 di parit sulong - Google Blog Search


CECITE ABOUT ME: IDOLA SAYA

Posted: 02 Oct 2011 05:45 AM PDT

haaa lame betul  x vlog-vlog ni, sibuk jee memanjang aku ni smpai xder mase nk vlog2 segala barang ni haha.. ok mybe kali ni aku vlog pnjang sikit kot. tgok tajuk kat atas,, hari ni aku nk kongsi ngn korang tentang idola aku! first aku nk ckp... aku btul2 x minat artis luar negara, zaman sekarang ni ntah ape2 jerr jenis muzik nye kadang2 boleh menggegarkan otak haha, dngn fesyen ntah ape2 dri artis nye isshh akhir zaman gamaknye.. ok straight to the point, idola aku adalah TAN SRI DATUK AMAR DR P RAMLEE, PSM,AMN, DA(P) SERAWAK  atau nama sebenarnya TEUKU ZAKARIA TEUKU NYAK PUTEH @ RAMLEE PUTEH.. seriusly aku minat gila dy,  dy merupakan pelakon,penyanyi, pengarah filem, penerbit, pengubah lagu, penulis lirik, pencipta lagu, ..

KARIER BELIAU


pade tahun 1948 beliau start berlakon, dan filem pertama lakonan beliau ialah filem Chinta~ dalam filem ni beliau berlakon dgn Primadona Siput Serawak..

ni antara scene P. Ramlee dgn Siput Serawak dalam filem Chinta

selain berlakon beliau juga mencipta lagu dan menyanyi, masa Festival Filem Asia ke 3 di Hong Kong 1956, lagu ciptaan beliau dalam filem Hang Tuah telah memenangi Best Musical Score, hebatkan! memang hebat, setelah itu nama beliau terus meletup dipersada perfileman melayu di Jalan Ampas..

ni antara filem2 beliau:

ni jerr cover2 yang dapat aku crik sebenarnya byk lagi hehehe...

ok seterusnya aku nak crite tentang perkahwinan beliau, pada tahun 1950 beliau telah di jodohkan dgn Junaidah dan bercerai 4 tahun kemudian, perkahwinan ke 2 beliau dgn kerabat diraja Negeri Perak..iaitu Norizan Mohd Noor, mereka berkahwin pada 1955 dan bercerai pada 1961, dan perkahwinan ke 3 beliau dgn Salmah Ismail atau Saloma pada November 1961.. 


sweetkan mereka hehehe.. P. Ramlee terpikat dengan saloma sebab suaranya yang betul2 best in the world.. Saloma pun Idola aku,, tnye lerr kawan2 aku kalau satu hari x nyanyi lagu dy x lengkap hahahah.. 

Cerita Saloma la pulak

kalau korang nak taw saloma ni penyanyi melayu pertama yang pernah buat show kat luar negara, keunikan suarenye dan lenggok manja tariannya boleh memikat hati-hati jejaka teruna, sampai sekarang x der sape yang boleh meniru dy dri segi Suara dan vokal, Saiz pinggang yang betul2 kecil.. dan bentuk badan beliau. beliau jugak merupa seorang yang suka berfesyen.. dengan pakaiannya, dengan solekannya, dengan gaya rambutnya selalu menjadi ikutan anak2 gadis sezaman dengannya..

tengok gaya rambut beliau unik beb, dulu mse kite mude2 mcm ni laa rambut kalau nk pergi pekan or tgok wayang hehe

x silap gambar ni di snap kat luar negara, tapi x pasti kat mana

 bunga raya 

tgok baju beliau dengan sulaman manik yng disusun mnjadi nama beliau SALOMA, dan tgok bentuk badan dy Solid Molid..

 gaya-gaya beliau terus diikuti

suara beliau mempunyai aura yang begitu mantap dan Terbbbbaaaeekk lahh!

kulit Album Bunga Malaysia

okee Saloma juga mempunyai seorang kakak, kakak beliau merupakan Ratu Cantik Pertama Singapura iaitu Mariam Ismail atau Mariani, sebelum berkahwin dgn Norizan P. Ramlee ni pernah bercinta dengan Mariani, tapi oleh sebab adiknya meminati P. Ramlee, Mariani rela melepaskan cintanya demi adiknya yang di sayangi..

 Ni laa wajah Ratu Cantik Singapura, memang lawa, Mariani Ismail, dalam filem2 lakonannye, beliau lebih byk membawa watak jahat.. watak jahat beliau sgt memberi kesan yang mendalam..  

inilah wajah beliau dikala usia senja nya.. walau pun sudah lanjut usianya beliau tetap aktif berlakon inilah seniwati yang terbaik dalam persada perfileman tanah air, teringin nak jumpa beliau, orang kata beliau ni peramah.. 

MEMORIAL

Tuan director yang amat dikasihi para pekerja Studio jalan Ampas dan merupakan pengarah paling disayangi oleh Tan Sri Run Run Show, pemilik Syarikat Show Brothers

sweet couple Saloma Dan P. Ramlee

semasa menerima Anugerah Festival Filem Asia

P.Ramlee Family

Saloma Dan P.Ramlee beramah mesra dengan YAM Tunku Abdul Rahman

gambar selepas P.Ramlee menerima pingat Anugerah Mangku Negara

SETEM SENIMAN AGUNG P.RAMLEE 

stem ni untuk memperingati beliau

berjenaka dengan sahabat-sahabatnya

 P.Ramlee dan Saloma era baru, gambar pelakon utama Teater Muzikal P.Ramlee 

gambar di atas Musly Ramlee dan Sebelahnya pula Liza Hanim 

okee laaa ni jerr kot coretan vlog aku kali ni.. len kali aku citer lagi k. haha kalau ade mase aku vlog2 lagi k haha. panjang kan


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads