ads

Jumaat, 17 Jun 2011

01 di gelang patah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di gelang patah - Google Blog Search


MPP: ANWAR KENA HALAU <b>DI GELANG PATAH</b>, JOHOR.

Posted: 01 May 2011 10:54 PM PDT


Polis menghalang ceramah Ketua Umum KEADILAN, Anwar Ibrahim di Taman Dahlia, Gelang Patah malam tadi. Lebih 200 anggota polis termasuk bahagian trafik dilihat berkawal di sekitar kawasan ceramah. Manakala jalan menuju ke lokasi turut ditutup dalam jarak 300 meter.

Awalnya, Anwar turut dihalang untuk berceramah di Markaz Pas Kampung Ulu Pulai, menyebabkan pihak penganjur memindahkan lokasi ke Taman Dahlia. Jarak antara dua lokasi berkenaan sejauh 30 kilometer, menyebabkan orang ramai yang ingin hadir terperangkap dalam kesesakan teruk.

Turut hadir Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri Johor, Datuk Chua Jui Meng, Pesuruhjaya Pas Johor, Datuk Dr Mahfodz Mohammad dan Pengerusi DAP Johor, Dr Boo Cheng Hau.

Anwar dalam ucapannya seperti biasa menghentam Umno-Barisan Nasional, khususnya Kementerian Dalam Negeri kerana menjalankan dasar autokratik kerana menyekat kebebasan bersuara.

"Apa maknanya ini. Apakah mahu ikut perangai Mubarak? Apakah rakyat tiada pilihan lain? Sokong Umno dan Barisan Nasional, atau ditangkap. Jelas ini adalah atas arahan oleh Menteri Dalam Negeri. Mereka takut kepada kebangkitan rakyat, lalu mereka cuba menakut-nakutkan rakyat".

"Apakah rakyat ini hamba yang buta dan tuli? Tidak dibenar untuk dengar sebarang penjelasan? Bila kita ada kuasa, kita fikir negeri ini kita yang punya. Sekarang ini ada budaya baru, mahu ugut orang pula".

Anwar juga memberi amaran kepada pimpinan Umno-Barisan Nasional supaya tidak terlalu angkuh dengan memperalat polis bagi mempertahan kuasa.

"Kita ini perintah negara ikut undang-undang. Tindakan apa sampai begitu sombong dengan meletakkan lori polis di depan tempat ceramah? Yang letakkan kamu sehingga ke peringkat itu, bukan semata-mata kerana kamu, tetapi rakyat. Dan rakyat yang berkuasa untuk menurunkan kamu," kata Anwar.

p/s: Gua dapat berita, ceramah Anwar semakin tak dapat sambutan..., kalau di Ampang hari tu cuma 1500 yang datang.., di Gelang Patah ni pulak khabarnya tak sampai pun 1000 orang datang dengar Anwar menipu..

Sebab tu lah dia buat ucapan provokasi yang maki hamun Polis dan kerajaan. Semua tu umpan untuk Polis suruh dia berhenti berceramah. So, bolehlah dia tuduh Polis dan kerajaan halang dia untuk berucap..

Ini semua taktik lama Anwar.. Dia sebenarnya dah hilang kepercayaan dari rakyat.. Sapa nak percaya lagi kepada manusia yang tak penakut dengan sumpah mubahalah ni... Mampus lah lu Nuarr!!

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di parit yani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit yani - Google Blog Search


Dianggap Teroris dan Orang Gila | Rakyat Pos

Posted: 17 Jun 2011 10:24 AM PDT

kaki (2)
  • Kisah Pemuda Kendari Bersepeda ke Belitung
  • Ke Babel Terinspirasi Laskar Pelangi

Terinspirasi buku dan film Laskar Pelangi, membuat pemuda bernama M Muchtar Aburaera alias Jal Link (28) warga Kendari, Provinsi Sulawesi Tenggara ini mempunyai ide gila untuk mengunjungi Pulau Belitung. Ia nekat mengayuh sepeda lebih dari dua bulan lamanya untuk sampai ke Belitung. Bahkan pengagum novel Andrea Hirata ini, rencananya akan melanjutkan perjalanan ke titik nol yang ada di Kota Serambi Mekah. Lalu bagaimana perjuangan, suka duka dan tekad pria yang pernah mengenyam di Institute Seni Indonesi (ISI) Jogjakarta itu?

(Laporan Revi Setiawan)

Bersepeda dengan modal dan semangat untuk menuju Pulau Belitung hingga titik nol Indonesia yakni Aceh, telah dimulai sejak 12 April 2011 lalu dari Jogjakarta. Tanpa memperlihatkan rasa lelah, seorang pemuda yang tinggal di BTN Kendari Permai Sulawesi Tenggara ini mencoba mewujudkan impiannya untuk menuju Negeri Laskar Pelangi yang tinggal didepan mata. Bermodalkan uang Rp1 juta, dirinya membeli sebuah sepeda butut di tukang loak dengan harga Rp100 ribu, dan setelah didandani sepeda tersebut ia beri nama Black Stone.
Ya, berkoaskan warna merah dengan sepeda bututnya itu, Jal Link baru saja tiba di sebuah warnet bernama T Net Jalan A Yani Pangkalpinang sekitar pukul 21.45 WIB Kamis (16/8), setelah menempuh perjalanan dua hari dua malam dari Mentok.
Meski sedikit ragu, dan malu-malu Jal Link pun coba memperkenalkan diri sekedar minta izin untuk beristirahat. Beberapa pemuda yang ngumpul di depan T-Net, sempat terheran heran dengan kedatangan Jal Link yang nampak lusuh usai melakukan perjalanan jauh. Keakraban pun terjalin, ketika beberapa pemuda yang disambanginya tertegun mendengar kisah singkat tujuan kedatangannya ke Bangka Belitung dengan bersepeda.
"Sudah dua bulan saya menempuh perjalanan Mas. Tujuan saya datang kemari ingin melihat Negeri Laskar Pelangi," kata Jal Link sambil ngobrol dengan Rakyat Pos.
Kemudian Jal Link pun berbagi cerita perihal perjalanannya yang sudah ditempuh dua bulan lebih dengan bersepeda. Baginya tak ada tujuan lain, selain ingin mencari kepuasan pribadi dengan cara bersepeda tujuan Pulau Belitung. Suka duka pun sempat dialami pemuda yang pernah jadi relawan di Pariaman dan Padang saat gempat terjadi.
Bahkan, dirinya pernah masuk bandar (parit-red) ketika melakukan simulasi perjalanan di daerah Nganjuk, guna menghindari kendaraan besar yang berkecepatan tinggi. Malah katanya, ia sempat dituding teroris saat melintasi perbatasan Pos Pemantau Bukit Kemuning Lampung. Tak sedikit pula, selama perjalanan orang yang beranggapan kalau dirinya dianggap tidak waras alias gila.
"Waktu di Pos Pemantauan saya sempat dipanggil dan diperiksa petugas. Setelah diinterogasi dan diperiksa barang bawaan, saya pun diizinkan untuk melanjutkan perjalanan. Dan ternyata ending dari bertemu petugas itu, menganggap waktu saya dituduh teroris hanya sebatas candaan saja," terangnya.
Ia mengisahkan, untuk memenuhi kebutuhan selama dalam perjalanan, banyak orang yang bersimpati pada Jal Link. Mulai dari memberikan tempat singgah, makan, hingga diberi bekal seadanya tanpa ada keinginan untuk mengemis. Ia pun pernah ketika diperjalanan kehabisan bekal. Dan karena tidak mau dianggap pengemis dirinya rela melakukan pekerjaan apa saja yang ia tawarkan demi sesuap nasi.
Disinggung perihal tujuan yang menginspirasinya datang ke Negeri Laskar Pelangi, kembali Jal Link menuturkan kekagumannya pada penulis novel Laskar Pelangi Andre Hirata. Baginya, ketika Andre mempunyai mimpi untuk pergi ke Paris, ia pun mempunyai cita cita untuk berkunjung ke Negeri Laskar Pelangi.
Dijelaskan Jal Link, setibanya di Pulau Belitung, pertama kali yang ingin dikunjunginya ialah replika SD Muhammadiyah di Desa Gantong Kecamatan Manggar yang menjadi lokasi shooting film Laskar Pelangi. Kemudian keinginannya itu akan dilanjutkan dengan mengunjungi Pantai Tanjung Tinggi yang juga merupakan tempat pembuatan video klip Laskar Pelangi.
"Kalaupun saya diberi kesempatan, ingin rasanya saya berjabat tangan dengan Bu Muslimah yang jadi inspirasi penulis. Bahkan saya pun ingin mengetahui rumah Mahar, yang menjadi pemeran dalam film Laskar Pelangi. Mudah mudahan kesempatan itu bisa dicapai," tandasnya dengan penuh harapan.
Hari ini, Sabtu (18/6) kemungkinan Jal Link telah berada di Belitung guna mencapai mimpinya. Keinginan untuk berkunjung ke Laskar Pelangi, merupakan satu dari dua mimpinya sebelum melanjutkan perjalanan ke titik nol pulau W Provinsi Aceh.
Diakhir cerita, Jal Lin bertutur bila semua tercapai sesuai rencana, dirinya akan beristirahat lama di Kota Serambi Mekah dengan berjualan es kelapa. Setelahnya barulah ia akan kembali ke Jogjakarta, dengan menggunakan sepeda lagi. (**)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BENTENG PENDEM CILACAP (Kusbatterij Op De lantong Te Tjilatjap <b>...</b>

Posted: 17 Jun 2011 06:52 AM PDT

PENDAHULUAN

            Buku ini kami susun dari kumpulan data dan informasi yang kami peroleh dari berbagai pihak, dengan harapan untuk dapat memberikan sekelumit gambaran umum tentang keberadaan Benteng Pendem Cilacap.

            Dengan kerendahan hati kami sampaikan bahwa data yang tersaji ini baru merupakan awal dalam rangka memperkenalkan Benteng Pendem Cilacap yang belum dapat memenuhi harapan para pembaca, karena secara ilmiah kebenaran dan kenyataan serta sejarahnya masih perlu di tindak lanjuti dengan penelitian ilmiah, dalam penyajian ini kami masih mengharapkan dukungan dari semua pihak yang lebih mengetahui bidang studi arsitektur maupun sejarah kepurbakalaan untuk dapat kami tambahkan sebagai referensi pada cetakan yang akan datang.

            Keberadaan Benteng Pendem sekarang merupakan aset wisata yang bisa di manfaatkan sebagai salah satu tujuan wisata di Cilacap, disamping itu juga dapat digunakan sebagai obyek penelitian. Untuk hal tersebut perlu kiranya keberadaan Benteng Pendem yang sudah termakan usia disamping kita manfaatkan, juga kita pelihara untuk kelestariannya.

LOKASI DAN LINGKUNGAN

            Benteng Pendem terletak di bagian tenggara kota Cilacap, ujung Timur Pantai Teluk Penyu di wilayah Kelurahan Cilacap. Di sekitar Benteng Pendem bagian Selatan adalah Samudra Indonesia, Selatan Selat Nusakambangan ( pintu masuknya  kapal ke / dari Pelabuhan Alam Tanjung Intan ), sebalah Barat Kantor Pertamina Area 70, sebelah Utara tangki – tangki penampungan bahan minyak mentah Pertamina UP IV Cilacap yang berada di Area 70.

            Untuk manuju ke Benteng Pendem dapat ditempuh dengan menggunakan berbagai jenis kendaraan. Dari terminal Bus dan Angkutan Kota ± 5 km, 2 km dari pusat Pemerintahan Kabupaten Cilacap dan 1 km dari Obyek Wisata THR Teluk Penyu.

            Kurang lebih 500 m dari Benteng Pendem adalah lingkungan masyarakat yang sebagaian besar mata pencahariannya adalah Nelayan baik yang menggunakan alat tradisional maupun yang menggunakan alat yang Modern.

UKURAN

            Berdasarkan dokumen Peta yang ada dari Negeri Belanda pada tahun 1988 secara keseluruhan luas area Benteng Pendem ± 10,5 ha , dipergunkan untuk pembangunan tangki Pertamina seluas 4 ha. Saat ini kawasan Benteng Pendem tinggal 6,5 ha.

            Keberadaan Benteng Pendem baru 60 % dari keseluruhan data yang ada, 40 % lainnya masih menjadi misteri dan tertimbun pasir.

           

            Bangunan Benteng yang ada dan telah ditemukan :

  1. Barak 14 kamar, yang di bangun pada tahun 1877, panjang 103 m, yang terdiri dari 14  kamar masing –masing kamar dengan ukuran 9,04 x 5,02 m, bentuk bangunan sama.
  2. Ruang Kesehatan / klinik yang dibangun pada tahun 1879 yang terdiri dari 2 ruangan dengan ukuran 8,74 x 3,75 m dan 5,24 x 3,77 m.
  3. Benteng Pertahanan jarak dekat ada 4 benteng yang terletak di 4 lokasi, 2 benteng berada dibagian Barat dan 2 benteng di bagian Timur jumlah keseluruhan panjangnya 329,92 m, terdapat 112 ruang – ruang tembak, 49 ruang perlindungan dan tempat penyimpanan senjata / musiu.
  4. Terowongan sepanjang 113,94 m lebar 3,10 m tinggi antara 2,45 – 4,88 m yang dibangun pada tahun 1868, didalam terowongan terdapat Ruang Perwira ukuran 20 x 8 m, ruang pengintai dengan bentuk setengah lingkaran ukuran 4,5 x 4,5 m tinggi 2,45 m.
  5. Ruang Amunisi / mesiu terdapat 2 lokasi yang terpisah masing – masing lokasi terdapat 3 ruangan berukuran 2,30 x 2,55 m tinggi 2,45 m.
  6. Ruang Penjara yang dibangun pada tahun 1861 sebanyak 3 bangunan yang terpisah masing – masing bangun penjara terdapat 3 ruangan berukuran 4,05 x 3,45 m tinggi 2,25 m, tebal tembok bagian depan setebal 2,50 m dan dua buah jendela ukuran 1 x 1 m.
  7. Ruang Senjata ada 3 ruangan berukuran 2,54 x 2,45 m, didalam ruang tengah bagian atas terdapat lubang yang digunakan untuk mengirim Amunisasi keatas ukuran 1 x 1 m.
  8. Ruang Akomodasi, panjang 25,45 m tinggi 5,10 m, di dalam ruang akomodasi terdapat 6 ruangan berukuran 2,54 x 2,45 m tinggi 2,45 m.
  9. Ruang Dapur, panjang 12,30 m tinggi 5,10 m terdapat 3 ruangan ukuran 2,54 x 2,45 m tinggi 2,45 m.
  10. Landasan Meriam, ada11 landasan dengan ukuran diameter 6,10 m, berada diatas bangunan Benteng, 6 landasan berada disebelah Timur dan 5 landasan berada disebelah Selatan.
  11. Benteng Pendem sebanarnya dikelilingi oleh parit, namun pada saat ini baru tergali sepanjang 518,75 m, lebar 10 m dibagian Barat, 20 m di bagian Timur.
  12. Bangunan / Benteng yang belum tergali diperkirakan 3 Benteng Jepang, 12 terowongan kecil dan sebagian parit.

            Dari beberapa bangunan  tersebut diatas sebagian bangunan nampak beberapa tulisan angka yang terdapat pada bangunan / benteng yang diperkirakan tahun pembuatan bangunan.                           

Angka – angka dimaksud antara lain :

1.      1861 terdapat di Ruang Penjara.

2.      1868 terdapat di Pintu Terowongan bagian Selatan.

3.      1869 terdapat di Ruang Akomodasi.

4.      1873 terdapat di Ruang Pengintai pada terowongan.

5.      1877 terdapat di Barak 14

6.      1879 terdapat di Ruang Kesehatan / Klinik.


ARSITEKTUR

            Bangunan Benteng Pendem merupakan bangunan kuno pada masa kolonial Belanda, hal ini terlihat pada dokumen Peta Bangunan Benteng terdapat tulisan yang berbunyi KUSBATTERIJ OP DE LANTONG TE TJILATJAP yang di bangun pada tahun 1861 – 1879 dengan menggunakan bahan baku yang dominan memakai Bata Merah tak nampak konstruksi beton bertulang. Pada setiap ruangan dan pintu berbentuk lengkung serta tidak banyak variasi. Di atas bangunan sebagian besar di timbun tanah dan di tumbuhi tanaman perdu hingga secara utuh tidak nampak bangunan Benteng Pertahanan di ujung Pantai Cilacap bila dilihat dari Kejauhan.

LATAR BELAKANG SEJARAH BENTENG PENDEM CILACAP

            Benteng Pendem yang sebutan aslinya dari Negeri Belanda adalah USBATTERIJ OP DE LANTONG TE TJILATJAP yang artinya tempat pertahanan pantai diatas tanah menjorok ke laut menyerupai bentuk lidah. Di bangun oleh Tentara Kerajaan Belanda dari tahun 1861 – 1879, digunakan sebagai markas tentara Belanda untuk pertahanan Pantai Selatan Pulau Jawa di bagian Selatan, karena Cilacap di pandang sangat strategis untuk pendaratan dan pantainya terlindung oleh Pulau Nusakambangan hingga tahun 1942, pada saat masuknya tentara Dai Nippon (Jepang ) ke Indonesia Benteng Pendem dijadikan markas tentara Jepang. Namun pada tanggal 14 Agustus 1945 Jepang kalah perang dengan pihak sekutu, Benteng Pendem Cilacap kembali ke tangan tentara Hindia Belanda ( KNIL ) sampai dengan tahun 1950.

Selama 2 tahun sampai dengan tahun 1952 Benteng dalam keadaan kosong / tidak ada yang menguasai / menempati, baru pada tahun 1952 akhir sampai dengan 1965 di jadikan markas Tentara Nasional Indonesia antara lain Pasukan Banteng Loreng. Dalam perjalanan sejarah,  Benteng Pendem sempat di manfaatkan untuk markas latihan lintas hutan, gunung, rawa dan laut oleh Pasukan RPKAD sekarang KOPASSUS yang membangun Tugu Monumen Peluru 2 buah sebagai pintu utama masuk kedalam Komplek Benteng Pendem pada saat itu.

Mulai tahun 1965 – 1986 lokasi Benteng termakan waktu bergelut dengan cuaca serta musim tak terusik, sampai Pemerintah melaksanakan Pembangunan Dermaga kapal, kantor dan tangki minyak untuk Pertamina dengan sebutan Area 70 memanfaatkan sebagian areal Benteng Pendem seluas 4 ha.

            Tepatnya pada tanggal 26 November 1986 seorang warga Cilacap bernama ADI WARDOYO memberanikan diri untuk menggali dan menata lingkungan Benteng. Sejak tanggal 28 April 1987 resmi dapat dikunjungi dan terbuka untuk umum hingga saat ini.

PENJELASAN BEBERAPA BANGUNAN YANG TERDAPAT DI BENTENG PENDEM

Dari beberapa bangunan yang ada didalam lokasi Benteng Pendem berfungsi:

1.   PARIT

      Benteng Pendem pada zaman dulu di tepinya terdapat parit yang  melingkari Benteng, namun pada saat sekarang baru tergali sepanjang 500 m. Parit ini digunakan untuk pembuangan air dari dalam terowongan dan sebagai penghambat lanjunya musuh ke dalam Beteng Pendem.

2.   BARAK

Barak 14 dibangun pada tahun 1877 yang terdiri dari 14 kamar, digunakan untuk tempat istirahat / tempat tidur.

3.   KLINIK ( Tempat Kesehatan )

Ruang kesehatan di bangun pada tahun 1879 merupakan bangunan terakhir diantara bangunan yang ada, yang digunakan sebagai tempat pengobatan apabila ada tentara yang sakit.

4.   BENTENG PERTAHANAN

      Ada 2 macam Benteng Pertahanan yang berada di Benteng Pendem. Benteng Pertahanan yang dilengkapi dengan atap atau disebut Pertahanan sempurna dan Benteng Pertahanan dada / terbuka yang dibagian bawahnya dilengkapi rongga setengah lingkaran untuk tempat mesiu yang digunakan sebagai tempat penembakan jarak pendek.

5.  MONUMEN PELURU

     Monumen 2 Peluru dibuat oleh Tentara Republik Indonesia ( RPKAAD ) pada waktu menggunakan lokasi Benteng Pendem sebagai tempat latihan dan pendaratan laut.

6.  TEROWONGAN

     Sebuah terowongan yang panjangnya 100 m terdapat 4 pintu masuk yang dilengkapi dengan instalasi. Di dalamnya juga terdapat ruang Perwira dan ruang rapat.

Terowongan ini digunakan sebagai tempat pengaturan strategi penyerangan dan sebagai tempat perlindungan yang terakhir, dimana di dalam terowongan dilindungi 6 ruangan meriam dan 6 pucuk meriam yang mengarah : 2 pucuk meriam mengarah ke parit sebelah Utara, 1 buah mengarah ke arah Barat, 1 buah mengarah kearah jalan menuju Gudang senjata dan 2 buah dibagian ujung Selatan mengarah ke Timur (parit).

7.      GUDANG AMUNISI / SENJATA

     Amunisi pada jaman dulu masih berupa serbuk – serbuk yang mudah sekali meledak, maka didalam ruangan gudang senjata ada ruangan dibawah berisi air yang digunakan sebagai pendingin.

8.   TEMPAT PENEMBAKAN JARAK JAUH

      Pada bagian atas Benteng terdapat 13 tempat penembakan jarak jauh :

      6 pucuk meriam mengarah ke Samudra Indonesia ( Timur ) dan

      5 pucuk meriam mengarah ke Selat Nusakambangan

PENUTUP

            Demikian sekilas cerita singkat Obyek Wisata Benteng Pendem Cilacap semoga dapat sebagai bahan tambahan ilmu pengetahuan bagi si pembacanya, untuk dapat lebih mengetahui akan arti dan fungsi dari pada peninggalan sejarah dan kepurbakalaan serta dapat memupuk rasa kebanggaan Nasional dan kesadaran Jati diri Bangsa.

Akhirnya dengan cerita singkat ini diharapkan pula dapat membantu dalam memberikan informasi dan motifasi kepada Masyarakat umum tentang arti dan fungsi peninggalan sejarah dan purbakala dan semoga dapat bermanfaat dalam mewujudkan identitas Jati diri Jawa Tengah.

(Sumber :
Bidang Obyek dan Daya Tarik Wisata
Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Kab. CIlacap
Tahun 2009)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di johor bahru - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di johor bahru - Google Blog Search


Maharaja Lawak Minggu Ke 12 Live <b>di Johor Bahru</b>! | BLOG PICISAN <b>...</b>

Posted: 16 Jun 2011 10:01 PM PDT


Maharaja Lawak

Maharaja Lawak Minggu Ke 12 Live di Johor Bahru! Saya macam nak pergi tapi mesti sesak! Maharaja Lawak Minggu Ke 12 Live di Johor Bahru malam ini berlangsung di Stadium Tertutup MBJB. Semoga Maharaja Lawak Minggu Ke 12 Live di Johor Bahru ini menghiburkan betei!!

Jangan bagi orang Johor Bahru bosan please dengan lawak tak best. hahahaha!!! Nanti saya akan update dengan Video Maharaja Lawak Minggu Ke 12 ni. Sementara tu. korang layanlah episod-episod lepas dulu ok.

Saksikan Video Maharaja Lawak Minggu ke 11, Video Maharaja lawak Minggu ke 10 dan lain-lain di sini. Tak sabarnya nak tengok Maharaja Lawak Minggu Ke 12 Live di Johor Bahru malam ini!!!! Woot wooott!!!

p/s: Jom join Contest yang blogger Famous (pernah masuk beritah harian hoi!!) Ridzuan Richie buat jom! Saya dah join. Senang gilosss.ekekekeke

PUSINGAN PERTAMA

PUSINGAN KEDUA


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di senai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di senai - Google Blog Search


nama saya shahlin: Port Pisang Goreng @ <b>Senai</b>

Posted: 16 Jun 2011 08:39 PM PDT

Ada gerai jual pisang goreng di Bandaraya Senai tercinta ni. muahahaha

Location- di Taman Senai Jaya. 
Secara generalnya di Jalan masuk Airport.
Secara detail :
kalau dari pekan Senai menuju ke Airport jumpa traffic light Econsave belok kanan. Setelah Econsave tu ditinggalkan di belakang, jumpa lagi satu traffic light. Terus lagi. Sampailah jumpa Taman Senai Jaya di sebelah kiri. Nampaklah gerai ramai-ramai orang lepak. Di situlah. Dari jalan besar dah nampak. Selalunya kalau petang tu lori banyak parking tepi jalan nak singgah makan situ.

Kalau dari jalan Seelong, anda akan nampak Kilang Karangkraf - Sinar Harian sebelah kanan. 2 minit lepas tu jumpa lah warong goreng pisang ni di sebelah kanan. Banyak kali sebut. Kalau dari Seelong dia sebelah kanan. Kalau dari Airport dia sebelah kiri.

[my Cat cakap "kalau goreng pisang kita panggil goreng pisang. Kalau goreng keledek kita panggil goreng keledek. Abis tu dia tanya kalau ada banyak yang dia goreng ,keledek, ubi, cendawan sume kita nak sebut apa?"  i was like "hmm... hmmm.. tak pernah panggil". wakaka Then the Cat cakap " its ok i just ask the makcik - GORENGAN ni berapa nak kira?" Eeee sangatlah bahasa buku teks. That time saya sangat mahu menutup mulut the Cat itu. Jangan sebut the word gorengan depan orang. Apa moralnye cerita ni? Sebab i have to continue to the menu topic]

Menu: Ada pisang goreng, keropok lekor bla bla bla. senang citer gorengan. gulp. here i use the word, Cat.
Segala jenis air.
Nasi Ayam pun ada.
Rasa nya mee sup dan segala mee pun ada. Yang ni tak sure. Akan di confirmkan lepas kunjungan seterusnya.

Masa : Pukul 11pagi dah buka. Sampai 6ptg.
Cuma Gerai nasi ayam tutup pukul 3ptg.

Gambar akan letak nanti.

C ya later, alligator.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di masai johor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di masai johor - Google Blog Search


Penjurai Apaienduq: Sekeda Pengawa Udah Gawai (part 3)

Posted: 15 Jun 2011 07:57 AM PDT

1. Majlis Perkahwinan Anak Saudara Hashim Ahmad di Jempol Negeri Sembilan (4/6/2011)

Setinggi-tinggi tahniah kepada Saudara Hashim dan Isteri ke atas perkahwinan anak lelaki mereka pada 4/6/2011. Terima kasih juga kerana sudi menjemput kami, maklumlah lama juga sudah tidak merasa juadah istimewa semasa majlis kahwin, mana tidak awal-awal lagi kawan cakap "ya ya saya datang".

Kawan punya pasal, sejauh mana pun datang juga sekiranya keadaan mengizinkan dan kena pada waktu dan tempatnya.

Saudari Hasmawati Hasbullah dan Kakak Mahani Bandi, saya mohon maaf kerana tidak dapat memenuhi undangan yang sama sebelum ini, maklum ajalah, tak kena waktu dan tempatnyalah tu. Walau bagaimanapun, tahniah juga dari saya sekeluarga kerana kalian telah berjaya "memperbesarkan keluarga".

Anggat (Christopher) & Apai Boy @ Gaung (Edwin Jugas)

Para Tamu Undangan

2. Nemuai ke Masai Johor (4/6/2011)

Ngena peluang enda lama sereta berumban kin kia, sempat ga nemuai ngagai bala kaban belayan ti diau di Masai sereta gawa di Johor. Ka enggau enggai nemuai bepanggai ba diri empu, kebuah pia laban utai ti di kena mindah sereta kaban ngulu nyidi jalai sigi udah bisi, tang semina ngira ngering diri buntau sereta lelak.

Nama deh, udah ti nemuai ngagai kaban di Jempol Negeri Sembilan kira jam 1.30 tengahari, lalu mechut mupuk ke Johor. Pejalai ke Johor sigi nadai nyenggala bebatang tang semina deka betemu enggau bala kaban beserebak enggau musim ngabang.

Datai di Masai kira jam 7.oo lemai, nyengguk ba dua buah rumah, udah ga kenyang. Ngabang, nyawa nadai utai di anjung agi, segelas dua, sekerat dua kerat nyau semadi laban ti sigi lelak enggau buntau. Enda berasai, agi belala ga berandau betundi jam pam udah dini hari 1.30 pagi. Mupuk ari Masai mulai ke diri ke Port Dickson jam 2.00 pagi, nasib bisi spare driver, anak Bujang pangan - Anggat.

Bala uchu Igang (Anak Jugas, Anak Masing, Anak Sebi)
Mangi Masing menyanak
Anggat, Indai Sima, Sima, Manggi Masing
Sempat nemuai ke Masai - Indai Nancy, Linang & Apai Nancy
Sama serumpu ba rumah Apai Nancy

Gaung @ Edwin Jugas seduai Igoh Jampong diri sepetunggal nadai kala betemu tang semina kala ninga nama pangan diri (Indai seduai diri menyadi)


Anggat terubah mai motor ba PLUS Highway (JB-Seremban)

Tisi jalai PLUS Highway semak simpang Pasir Gudang

R&R di Machap Johor
Lori Sawit pala nyenguk parit


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

mm@mOMentS: Rumah untuk dijual <b>di</b> Taman Rinting, <b>Masai</b>, <b>Johor</b>

Posted: 19 Apr 2011 08:33 PM PDT

Rumah kos rendah untuk dijual.

Lokasi: Jalan Gelam, Taman Rinting, Masai, Johor

Jenis: Teres satu tingkat kos rendah, lot tengah, /(Bumi lot).

Keluasan: 18' x 55'

Harga: RM 65K

Potensi: Berhampiran sekolah, Masjid, deretan kedai, Tesco Seri Alam, Bhp, Bank, Hospital, Poliklinik Penawar, McDonald, dll. Rumah berpagar. (sesuai juga utk invesment).

Perkhidmatan termasuk loan bank dan peguam juga di sediakan.  Berminat, sila hubungi : Pn. Nani 016-734 7120.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di pengerang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di pengerang - Google Blog Search


2 mayat mangsa bot karam <b>di Pengerang</b> ditemui: APMM | jutawan <b>...</b>

Posted: 04 Jun 2011 02:06 PM PDT

JOHOR BAHRU: Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) menemui dua lagi mayat dipercayai mangsa bot karam yang membawa pendatang tanpa izin di perairan Pengerang, dekat Kota Tinggi, Rabu lalu.

Read the original post:
2 mayat mangsa bot karam di Pengerang ditemui: APMM

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di chaah johor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di kahang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di kahang - Google Blog Search


MPP: ANWAR KENA HALAU <b>DI GELANG PATAH</b>, JOHOR.

Posted: 01 May 2011 10:54 PM PDT


Polis menghalang ceramah Ketua Umum KEADILAN, Anwar Ibrahim di Taman Dahlia, Gelang Patah malam tadi. Lebih 200 anggota polis termasuk bahagian trafik dilihat berkawal di sekitar kawasan ceramah. Manakala jalan menuju ke lokasi turut ditutup dalam jarak 300 meter.

Awalnya, Anwar turut dihalang untuk berceramah di Markaz Pas Kampung Ulu Pulai, menyebabkan pihak penganjur memindahkan lokasi ke Taman Dahlia. Jarak antara dua lokasi berkenaan sejauh 30 kilometer, menyebabkan orang ramai yang ingin hadir terperangkap dalam kesesakan teruk.

Turut hadir Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri Johor, Datuk Chua Jui Meng, Pesuruhjaya Pas Johor, Datuk Dr Mahfodz Mohammad dan Pengerusi DAP Johor, Dr Boo Cheng Hau.

Anwar dalam ucapannya seperti biasa menghentam Umno-Barisan Nasional, khususnya Kementerian Dalam Negeri kerana menjalankan dasar autokratik kerana menyekat kebebasan bersuara.

"Apa maknanya ini. Apakah mahu ikut perangai Mubarak? Apakah rakyat tiada pilihan lain? Sokong Umno dan Barisan Nasional, atau ditangkap. Jelas ini adalah atas arahan oleh Menteri Dalam Negeri. Mereka takut kepada kebangkitan rakyat, lalu mereka cuba menakut-nakutkan rakyat".

"Apakah rakyat ini hamba yang buta dan tuli? Tidak dibenar untuk dengar sebarang penjelasan? Bila kita ada kuasa, kita fikir negeri ini kita yang punya. Sekarang ini ada budaya baru, mahu ugut orang pula".

Anwar juga memberi amaran kepada pimpinan Umno-Barisan Nasional supaya tidak terlalu angkuh dengan memperalat polis bagi mempertahan kuasa.

"Kita ini perintah negara ikut undang-undang. Tindakan apa sampai begitu sombong dengan meletakkan lori polis di depan tempat ceramah? Yang letakkan kamu sehingga ke peringkat itu, bukan semata-mata kerana kamu, tetapi rakyat. Dan rakyat yang berkuasa untuk menurunkan kamu," kata Anwar.

p/s: Gua dapat berita, ceramah Anwar semakin tak dapat sambutan..., kalau di Ampang hari tu cuma 1500 yang datang.., di Gelang Patah ni pulak khabarnya tak sampai pun 1000 orang datang dengar Anwar menipu..

Sebab tu lah dia buat ucapan provokasi yang maki hamun Polis dan kerajaan. Semua tu umpan untuk Polis suruh dia berhenti berceramah. So, bolehlah dia tuduh Polis dan kerajaan halang dia untuk berucap..

Ini semua taktik lama Anwar.. Dia sebenarnya dah hilang kepercayaan dari rakyat.. Sapa nak percaya lagi kepada manusia yang tak penakut dengan sumpah mubahalah ni... Mampus lah lu Nuarr!!

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di desaru - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di desaru - Google Blog Search


.: BERSANTAI <b>DI DESARU</b>

Posted: 16 Jun 2011 11:35 PM PDT

1. BENGKEL PENULISAN CEPAT TESIS

Bengkel hands-on mengoptimakan aplikasi MS Word bagi membuat caption, heading, citation, numbering, paging, Bibliography dan konsep 1thesis 1File,write while u read dll bagi penulisan tesis dari beberapa jam ke minit! Anda cuma bawa laptop anda sahaja!
2. BENGKEL PENULISAN LITERATURE REVIEW

Bengkel teori dan hands-on ini khusus bagi menulis literature review CLEAR, COHERENT dan CONSISTENT serta teknik menulis kritis.

3. BENGKEL STATISTIK INFERENS DAN SPSS

Bengkel intensif sehari hands-on mengaitkan konsep inference, persoalan kajian dengan aplikasi statistik (t-test, ANOVA, dll). Bawa lap top dengan perisian SPSS sahaja.

4. NEW ! BENGKEL BINA DAN ANALISIS SOALSELIDIK

Bengkel ini melibatkan tajuk 1. Soal selidik sebagai instrumen 2. Jenis-jenis soal selidik 3. Skala Likert 4. Penentuan konstruk 3. Menulis item untuk analisis deskriptif, Chi square, t-test, ANOVA 5. Membaiki / menggugur item 6. Kepentingan dan maksud nilai alpha cronbach 7. Exploratory data analisis 8. Pengujian kenormalan data 9. analisis dan tafsir dapatan

*********************************

Yuran dan Option bengkel:

1. Bengkel 1= RM40 (4 jam)

2. Bengkel 2 = RM40 (4 jam)

3. Bengkel 3 = RM80 (1 hari)

4. Bengkel 1 + 2 = RM80 (1 hari)

5. Bengkel 4 = RM80 (1 hari)

6. Bengkel 1+2+3 @ 4 = RM160 (2 hari)

- Kumpul sendiri peserta

- Minimum 15-20 peserta

- Hubungan saya via email

(Yuran ini hanya untuk bengkel di sekitar KL sahaja)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di stulang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di stulang - Google Blog Search


Apartment <b>di stulang</b> laut [PID:17894] - Propnet Malaysia

Posted: 24 May 2011 12:00 AM PDT

Property Pictures

Reload/ Refresh this page if you don't see the pictures.

Property Detail

  • Layout: Unknown
  • Bedrooms: 3
  • Bathrooms: 1
  • Furnishing: Unfurnished
  • Tenure: Freehold
  • Restriction: None

Property Map Beta


This map shows estimated location. Soon, we will update this feature to show accurate location.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di skudai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di skudai - Google Blog Search


Kucing Hitam Dipenjara <b>Di Skudai</b>|Segalanya Disini. . .

Posted: 26 May 2011 01:54 AM PDT

SKUDAI – Misteri penemuan seekor kucing hitam didakwa jelmaan individu yang mengamalkan ilmu hitam menggemparkan penduduk Jalan Laksamana, Taman Ungku Tun Aminah, di sini.

Kisah berkenaan terus menjadi tajuk perbualan hangat di kalangan orang ramai kerana haiwan terbabit dikatakan sering ditemui apabila serbuan dilakukan sebaik sahaja suara jeritan penduduk kedengaran setiap kali azan berkumandang.

Berkat doa dan solat hajat secara berjemaah selepas selesai isyak malam kelmarin, sekumpulan anak muda berjaya menangkap kucing hitam itu di tandas rumah seorang penduduk.

Kucing jadian itu dimasukkan dalam sangkar dan dibawa ke Balai Polis Taman Ungku Tun Aminah untuk pengawasan selama 24 jam.

Ia bertujuan untuk memastikan sama ada haiwan terbabit boleh menjelma sebagai manusia, namun tiada sebarang perubahan dilihat selepas sehari kucing hitam itu berada di perkarangan balai polis itu.

Imam Masjid Laksamana, Ahmad Tahir Mohamed, berkata, kucing itu dilepaskan di Sungai Skudai, petang semalam dengan harapan ilmu hitam itu hanyut dibawa arus.

"Kejadian yang berlaku sejak dua bulan lalu menggusarkan penduduk kerana beberapa rumah di sini di pecah masuk yang melibatkan kerugian ribuan ringgit.

"Penyamun berkenaan dipercayai mengamalkan ilmu hitam dan terpaksa memenuhi kehendak untuk melengkapkan ilmunya yang didakwa akan berakhir pada malam Jumaat ini.

"Modus operandi penyamun ini ialah masuk rumah melalui atap belakang. Dakwaan orang ramai berasas, apabila dikejar penyamun ini. Ia akan berakhir dengan penemuan kucing itu," katanya.

Menceritakan kejadian ketika menangkap jelmaan terbabit, Ahmad Tahir berkata, haiwan berkenaan bertindak agresif dengan menggigit salah seorang anak muda yang cuba menangkapnya.

"Keadaan fizikalnya amat pelik dengan mata yang berwarna kemerah-merahan, telinga yang sedikit panjang umpama kucing hutan dan tidak ada bunyi dengusan ketika ditangkap.

"Saya tidak pernah melihat kucing seperti treler (panjang). Tidak sama seperti kucing biasa. Saya percaya ini ada kaitan dengan ilmu hitam," katanya.

Kegusaran penduduk di situ tercetus sejak dua bulan lalu, apabila lebih tujuh kejadian pecah rumah di kawasan itu dilaporkan.

Atas rasa keprihatinan tersebut, 40 penduduk taman itu lakukan pemantauan secara sukarela di waktu malam

"Kami bersembunyi di atas pokok selama beberapa jam untuk menjejaki penyamun ini. Salah seorang penduduk turut tercedera kerana cubaan menangkap jelmaan itu.

"Kami terpaksa berjaga setiap malam sejak dua bulan lalu, dan turut dapat kerjasama polis. Kami bersyukur dan berharap kejadian ini tidak berulang lagi," katanya.

Ketua Polis Daerah Johor Bahru Utara, Asisten Komisioner, Ruslan Hassan enggan mengulas.

"Tiada sebarang laporan yang dibuat oleh orang ramai," katanya ketika dihubungi, di sini semalam.

Dalam pada itu, kejadian mistik ini turut dipanjangkan kepada Pengerusi Jawatankuasa Agama Negeri Johor, Datuk Zainal Abidin Osman.

Beliau berkata, kesahihan kejadian jelmaan seperti itu tidak dapat dikenal pasti sama ada benar-benar berlaku atau tidak.

Menurutnya, kejadian seumpama itu juga ada kalanya bergantung kepada kepercayaan masing-masing.

"Saya tidak pasti sama ada ia benar atau tidak dan adanya kewujudannya seperti itu, jelmaan itu benar-benar berlaku atau tidak, boleh jadi betul atau boleh jadi tak betul, saya tidak pasti, ia terpulang kepada kepercayaan individu," katanya ketika dihubungi Sinar Harian, di sini, semalam.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

01 di lok heng - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di lok heng - Google Blog Search


MPP: ANWAR KENA HALAU <b>DI GELANG PATAH</b>, JOHOR.

Posted: 01 May 2011 10:54 PM PDT


Polis menghalang ceramah Ketua Umum KEADILAN, Anwar Ibrahim di Taman Dahlia, Gelang Patah malam tadi. Lebih 200 anggota polis termasuk bahagian trafik dilihat berkawal di sekitar kawasan ceramah. Manakala jalan menuju ke lokasi turut ditutup dalam jarak 300 meter.

Awalnya, Anwar turut dihalang untuk berceramah di Markaz Pas Kampung Ulu Pulai, menyebabkan pihak penganjur memindahkan lokasi ke Taman Dahlia. Jarak antara dua lokasi berkenaan sejauh 30 kilometer, menyebabkan orang ramai yang ingin hadir terperangkap dalam kesesakan teruk.

Turut hadir Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri Johor, Datuk Chua Jui Meng, Pesuruhjaya Pas Johor, Datuk Dr Mahfodz Mohammad dan Pengerusi DAP Johor, Dr Boo Cheng Hau.

Anwar dalam ucapannya seperti biasa menghentam Umno-Barisan Nasional, khususnya Kementerian Dalam Negeri kerana menjalankan dasar autokratik kerana menyekat kebebasan bersuara.

"Apa maknanya ini. Apakah mahu ikut perangai Mubarak? Apakah rakyat tiada pilihan lain? Sokong Umno dan Barisan Nasional, atau ditangkap. Jelas ini adalah atas arahan oleh Menteri Dalam Negeri. Mereka takut kepada kebangkitan rakyat, lalu mereka cuba menakut-nakutkan rakyat".

"Apakah rakyat ini hamba yang buta dan tuli? Tidak dibenar untuk dengar sebarang penjelasan? Bila kita ada kuasa, kita fikir negeri ini kita yang punya. Sekarang ini ada budaya baru, mahu ugut orang pula".

Anwar juga memberi amaran kepada pimpinan Umno-Barisan Nasional supaya tidak terlalu angkuh dengan memperalat polis bagi mempertahan kuasa.

"Kita ini perintah negara ikut undang-undang. Tindakan apa sampai begitu sombong dengan meletakkan lori polis di depan tempat ceramah? Yang letakkan kamu sehingga ke peringkat itu, bukan semata-mata kerana kamu, tetapi rakyat. Dan rakyat yang berkuasa untuk menurunkan kamu," kata Anwar.

p/s: Gua dapat berita, ceramah Anwar semakin tak dapat sambutan..., kalau di Ampang hari tu cuma 1500 yang datang.., di Gelang Patah ni pulak khabarnya tak sampai pun 1000 orang datang dengar Anwar menipu..

Sebab tu lah dia buat ucapan provokasi yang maki hamun Polis dan kerajaan. Semua tu umpan untuk Polis suruh dia berhenti berceramah. So, bolehlah dia tuduh Polis dan kerajaan halang dia untuk berucap..

Ini semua taktik lama Anwar.. Dia sebenarnya dah hilang kepercayaan dari rakyat.. Sapa nak percaya lagi kepada manusia yang tak penakut dengan sumpah mubahalah ni... Mampus lah lu Nuarr!!

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved