ads

Rabu, 29 Februari 2012

01 di tampoi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di tampoi - Google Blog Search


Pejabat SPRM <b>Tampoi</b> dibina atas tapak haram | Nusajaya Kini

Posted: 15 Feb 2012 03:02 PM PST

Bicara Kolumnis : AMNI JAGAT

Sejarahnya sejak tahun 1976 lagi. Ramai penduduknya adalah orang asal Tasik Utara (Rujuk peristiwa Tasik Utara 1974). Alangkah sedihnya bila sekali lagi dalam kehidupan seharian penduduk yang sama berlakunya peristiwa yang menyayat hati.

Memang terang, tapak SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) Tampoi Johor Bahru, Johor dibina di atas tapak penipuan sebuah syarikat GLC (Goverment Link Company) kerajaan negeri Johor yang bernama JCorp atau PKENJ terhadap penduduk asal tapak tersebut.

Dari segi perundangan, memang benar secara sahnya tanah itu telah dijual oleh JCorp kepada SPRM. Namun pada peringkat dasarnya berbeza. Pada tahun 1976 dulu, tanah terbiar itu telah diusahakan dengan membangunkan deretan rumah rakyat yang dipanggil Perumahan Rakyat SEDC.

Penduduk yang telahpun mengundi di Stadium Larkin bagi mendapatkan hak sewa dan beli untuk seunit rumah di Perumahan Rakyat SEDC tersebut. Waktu itu seunit rumah bernilai RM 8,000 sahaja.

Penduduk berkenaan telah membayar sewaan sebanyak RM 199.50 sebulan dan sewaan itu terus berlangsung dengan harapan selepas tiga tahun penyewaan mereka dapat membeli rumah tersebut seperti yang dijanjikan kerajaan negeri pada waktu itu.

Namun selepas tamat tempoh tiga tahun, penduduk telah menerima surat di mana meminta mereka untuk membayar RM 14,000 dalam masa dua minggu jika ingin memiliki seunit rumah yang dijanjikan.

Secara logiknya, penduduk yang menyewa di perumahan itu manalah ada kemampuan sedemikian kos yang begitu tinggi dalam masa yang singkat. Bila sebut sahaja perumahan rakyat, pasti yang menduduki rumah tersebut adalah mereka yang dikalangan rakyat yang berpendapatan rendah.

Ternyata penipuan telah menyala. Namun penduduk tetap membayar sewa bulanan seperti biasa walaupun tempoh awal tiga tahun yang dijanjikan telah tamat. Akhirnya pada tahun 1985, pengusiran pertama telah dilakukan. Pengusiran itu merebak sehingga yang terakhir berlaku pada tarikh 6 Jun 2002.

Walhasil dalam tahun 2002, penduduk telah dipindahkan sementara ke Flat Kek Seng Kangkar Pulai dengan janji yang ditabur untuk menyiapkan rumah yang lebih baik di tapak asal mereka Perumahan SEDC Tampoi.

Alangkah hancurnya hati penduduk-penduduk tersebut apabila hari ini, segala apa yang diidamkan hancur berkecai dan punah. Tapak asal rumah mereka yang dijanji untuk membina 'rumah baru' telah dibina sebuah bangunan pejabat SPRM.

Persoalannya sekarang, adakah relevan janji yang ditaburkan pada tahun 2002 yang lalu berbanding hari ini setelah melihat bangunan SPRM tersergam indah? Apakah yang sebenarnya yang berlaku? Mana pergi semua janji?

Sudahlah diusir dengan cara yang agak kasar sehingga terpaksa mengerahkan khidmat pihak berkuasa polis bagi pengusiran tersebut. Akhirnya, tanah yang dijanjikan untuk membina rumah yang lebih baik untuk penduduk asal tanah itu dibangunkan sebuah pejabat 'pencegah rasuah'.

Manis mulut bicara tetapi manifestasinya terlalu laknat dan keji. Harapan menggunung di hati penduduk 'Melayu' direntap dengan penipuan yang begitu jahat. Manakah maruah sebuah kerajaan negeri yang sepatutnya membantu rakyat? Manakah pula maruah sebuah suruhanjaya yang sanggup membina pejabat canggih di atas sebuah tanah hasil penipuan terhadap penduduk?

Ke mana pula hak seorang rakyat di tanah air mereka sendiri? Semua persoalan ini harus dijawab bagi mengunci segala kekeliruan yang sedang dihadapi oleh rakyat di Malaysia khususnya penduduk asal tanah Perumahan Rakyat SEDC Tampoi, Johor Bahru, Johor.

Implikasi dari peristiwa yang berlarutan itu, maka penduduk telah membuat tuntutan saman terhadap kerajaan negeri Johor di atas kerugian yang ditanggung penduduk selama mereka menetap sehinggalah mereka diusir dari tapak rumah mereka sendiri.

Pada 21 Februari 2012, perbicaraan keputusan mahkamah tinggi akan disebutkan. Penduduk yang diwakili oleh peguam Saudara Hassan Karim akan berkumpul beramai-ramai di Mahkamah Tinggi Johor bagi mendengar keputusan kes sama ada kes ini akan dibicarakan atau ditolak.

Seorang penduduk yang juga Ketua UMNO Cawangan Perumahan SEDC berpendapat, UMNO bukanlah sebuah parti yang boleh dipercayai. Jika kes saman penduduk ditolak maka penduduk tidak teragak-agak untuk menolak UMNO secara beramai-ramai.

Ternyatalah SPRM Johor harus menyelidiki status tanah yang terbinanya pejabat mereka. Haramlah hukumnya menduduki atau mendiami tanah hasil dari keringat yang tertindas. Benar SPRM telah membeli tanah tersebut, tetapi mereka harus bertanya di atas apa tertegaknya sebuah pejabat suruhanjaya?


** Iklan Text Produk dan Blog Anda Disini **

01 di benut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di benut - Google Blog Search


saifulam-agrofarm: KURSUS CENDAWAN <b>DI BENUT</b>,PONTIAN <b>...</b>

Posted: 14 Jan 2012 01:52 AM PST

BERMINAT MENYERTAI KURSUS PENANAMAN CENDAWAN PADA 29/1/2012 INI BOLEH HUBUNGI SAYA SEGERA 0137501589.YURAN HANYA RM250 SAHAJA.DI BERIKAN SIJIL,VCD,NOTA DAN KIT PENANAMAN CENDAWAN.

BLOG JOHOR: 01 <b>di benut</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di benut</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Feb 2012 07:20 PM PST

URL Sumber Asal :-

saifulam-agrofarm: KURSUS CENDAWAN <b>DI BENUT</b>,PONTIAN <b>...</b>

Posted: 14 Jan 2012 01:52 AM PST

BERMINAT MENYERTAI KURSUS PENANAMAN CENDAWAN PADA 29/1/2012 INI BOLEH HUBUNGI SAYA SEGERA 0137501589.YURAN HANYA RM250 SAHAJA.DI BERIKAN SIJIL,VCD,NOTA DAN KIT PENANAMAN CENDAWAN. Full content generated by Get Full RSS.

Hari Terakhir <b>Di Benut</b> | Faizul Osman : Ikhlas Dari Hati

Posted: 29 Jan 2012 09:18 AM PST

Ini adalah hari yang terakhir aku di Benut untuk program Operasi Khidmat Masyarakat ( OPKIM ) dan Program anak angkat. Pasti kenangan seperti ini aku tak akan lupa sampai akhir hayat aku.
Hari ini jam 9 pagi aku dan geng opkim yang lain telah bersiap nak sambut pelajar sekolah rendah dan menengah untuk program kecemerlangan yang di uruskan oleh kami. Program untuk pelajar sekolah rendag telah di adakan di SK Seri Ulum, Parit Marjunit. Pelajar sekolah menengah programnya di Dewan Parit Marjunit.
Aku menguruskan pelajar sekolah menengah. Ramai jugak pelajar yang nak ikit program ni. Adalah dalam 61 orang yang join. Mereka semua kena dengar ceramah yang telah disampaikan oleh pensyarah UMT. Lepas tu seorang pelajar Master UKM jurusan Psikology telah memberi motivasi kepada pelajar tersebut.
Lepas tu ada sesi LDK. Aku  and the geng opkim dikehendaki berkongsi pengalaman di UKM ni. Aku pun bercerita lah beriya-iya. Yang penting aku bercerita.

Pukul 12.30 tgh, program ni habis. Lepas tu melantak lah. Lepas zohor balik rumah sampai malam. 
Tapi, petang tu aku dan keluarga angkat bersantai di tepi parit bersama jiran depan rumah mak aku. Seronok jugak bersantai-santai ni. Lebih-lebih lagi ada budak-budak. Bertambah seronok. Sambil berseronok bergambar bersama.
Malam lepas isyak ada malam kebudayaan. Malam terakhir kat kampung ni. Macam-macam persembahan aku tengok. Paling menarik ialah persembahan tarian oleh murid Sek Keb Bandar Pontian. Memang gempak. Menurut info murid ni dah mewakili malaysia dalam pertandingan zapin serantau di Hong Kong. Jeles gila aku. Budak kecik ni dah sampai Hong Kong. Aku kat sini lagi.
Persembahan yang lain ialah Nasyid oleh kaum-kaum ibu. Penuh dengan pesanan dan nasihat. Persembahan silat pin ada. Memang gempak malam tu. Persembahan akhir sebelum tutup mata malam itu adalah tarian zapin oleh pelajar UKM.
Malam lepas majlis tu aku balik jalan kaki sampai rumah mak. Seronok berjalan di malam hari di kampung.
Hari ini adalah hari kesedihan aku sebab hari ini aku akan pulang ke rumah aku di Kota Tinggi. Aku sedih sebab bersama keluarga angkat memang best. 
Pukul 10 pagi majlis penutupan dan penyerahan anak angkat semula. Bagi aku pertalian yang aku telah bina tak akan aku putuskan. Ada majlis salam bersalaman. Memang leleh air mata. Tapi, aku tak lah. Buat segan je. Tapi dalam hati ni sebak juga lah nak leleh. Tetap cool walaupun hati merintih. Cewah!
Dalam pukul 2 baru bertolak balik dari Kg Parit Marjunit ke Kota Tinggi. Hari ni jugak aku baru dapat jumpa keluarga kandung aku.


Cerita berkaitan sebelum ini :
Cutiku Bermula
Aku Di Angkat Di Benut
Full content generated by Get Full RSS.

Pembukaan Rangkaian Homestay Terbaru <b>di Benut</b>, Pontian

Posted: 22 Dec 2011 01:50 AM PST

Assalamualaikum,

Seperti yang telah dirancang, homestay terkini kami di Benut, Pontian sudah mula beroperasi dari awal bulan Disember ini setelah melalui projek transformasi terancang sejak bulan Oktober. Rumah kayu klasik kami telah dinaik taraf bersesuaian dengan keperluan semasa selain mengekalkan struktur asal dengan tambahan bilik air & ruang santai di bahagian luar rumah utk keselesaan ANDA sekeluarga. Ruang parkir juga diperbesarkan utk meletak kenderaan ANDA dgn mudah.

Bagi ANDA yang ingin bercuti di daerah Pontian, ANDA boleh menginap di homestay kami yang beroperasi 31 hari sebulan, 365 hari setahun.

  1. Homestay kami terletak di dalam kawasan Pekan Benut. Jika ANDA sampai di Pekan Benut, ANDA pasti akan melalui sebuah simpang empat yang mempunyai sebuah Balai Polis. Lokasi kami terletak di belakang Balai Polis ini. ANDA pasti tidak akan terlepas menemui homestay kami di sana.

    Jika ANDA dari lebuhraya Utara Selatan, ambil exit Simpang Renggam. Kemudian ambil selekoh kiri di simpang tiga (berlampu trafik). ANDA sekarang berada di Jalan Parit Ismail. Dari simpang tersebut pandu 15km menuju ke Pekan Benut, sehingga bertemu simpang empat yg diberitahu di atas.


     

    Jika ANDA melalui jalan negeri (Jalan Pontian), Pekan Benut terletak lebih kurang 23km dari Bandar Pontian (dari arah Selatan) dan 50km dari Bandar Batu Pahat (dari arah Utara).


     

    Sila klik link di bawah utk lokasi homestay kami:-


     

    http://maps.google.com.my/maps/ms?msid=214617892478182373802.0004b4a8fcb1e93a325c4&msa=0&ll=1.649481,103.258739&spn=0.013341,0.022681


     

  2. Kemudahan
  • 2 bilik tidur – bersaiz sederhana. Bilik pertama mempunyai 2 katil single TEBAL berserta almari utk meletak pakaian ANDA. Juga disediakan cermin & tempat menggantung pakaian/tuala utk kemudahan ANDA. Selain itu, pilihan kipas atau air cond disediakan utk menyejukkan diri sambil baring di katil empuk yang pasti menanti kehadiran ANDA sebagai tetamu ISTIMEWA. Bilik kedua disediakan katil double TEBAL, sesuai utk pasangan suami isteri menikmati rehat di waktu malam. Kemudahan lain yg disediakan adalah sama seperti di bilik pertama.
  • Ruang tamu – kerusi yg selesa berserta meja kopi yg sepadan. Sesuai utk ruang berkumpul bersama keluarga sambil menikmati juadah ringan serta menonton rancangan TV kegemaran ANDA.
  • Aircond – berkuasa 1hp, amat bersesuaian dgn saiz bilik sederhana. ANDA pasti SEJUK sambil menikmati tidur yg lena.
  • Ruang makan – terletak di bahagian belakang rumah yg disertakan dengan meja makan (6 kerusi). Meja ini diletak berdekatan dgn sinki boleh diguna utk tujuan membasuh pinggan mangkuk mahupun mencuci tangan selepas menikmati juadah makanan.
  • 2 bilik air – terletak berdekatan dengan ruang makan. Bilik air pertama mempunyai water heater dan juga tandas klasik (cangkung) manakala bilik air kedua mempunyai tandas duduk yg lebih moden.
  • Ruang parker – cukup luas utk meletak 2 kereta bersaiz besar.
  • Ruang santai di laman rumah – ruang ini sesuai bagi mereka yg sukakan aktiviti santai, samada minum petang sambil menghirup udara segar kampung yg tidak tercemar.
  • Peti sejuk mini – jika ANDA membawa bekalan makanan yg perlu disimpan di dalam peti sejuk utk memastikan kesegaran, kami menyediakan peti sejuk mini utk kemudaham ANDA.
  • TV – bersaiz sederhana, agar ANDA tidak terlepas menikmati siaran kegemaran walaupun berjauhan dgn rumah.
  • Water heater – setelah penat mengharungi perjalanan ke destinasi tujuan ANDA, membersihkan diri dgn air suam-suam panas pasti memberi kelegaan yg ANDA perlukan.
  • Seterika – walaupun berjauhan dari rumah, ANDA masih boleh memastikan pakaian yg ingin dipadankan pada badan ANDA berada dlm keadaan sempurna supaya ANDA kelihatan kemas senantiasa.
  • Cerek air panas – utk ANDA yg perlukan minuman panas, kami menyediakan cerek agar ANDA boleh menyediakan meniman kegemaran ANDA.
  • Ruang koridor yg luas – kami tahu yg ANDA sukakan ruang yg LUAS utk bergerak dari satu ruang ke ruang yg lain. ANDA pasti tidak mengeluh! Kami GERENTI.

  1. Tempat berhampiran
  • Lebuhraya PLUS (exit Simpang Renggam) – 19km
  • Bdr Pontian – 25km
  • Kukup (seafood heaven area/menaiki feri ke pulau2 di Indonesia) – 44km
  • Kedai makan 24 jam (jln kaki) – 5min
  • Kedai barangan terpakai dari S'pura (jln kaki) – 10min
  • Stesen minyak (Shell/Petronas) – 1~2km
  • Masjid besar – <1km
  • Pekan Benut (stesen bas/teksi/tpt turun ikan) – 1km
  • Pekan Rengit (syurga beli belah barangan terpakai S'pura) – 15km
  • Tmn Negara Johor, Tanjung Piai (kwsn paling selatan Benua) – 55km
  • Gunung Pulai – 57km
  • Muzium Nenas – 43km
  • Muzium Bugis – 35km
  • Lembah Orkid (di lembah Gunung Pulai) – 57km

Utk melihat mengenai tpt2 menarik di Pontian, sila klik link di bawah:-

http://www.johordt.gov.my/pelancongan/page/pontian/

Kadar bayaran penginapan:-

Satu malam (sebuah rumah) – RM120
Satu bilik – RM65++

Utk maklumat lanjut/tempahan, sila hubungi:-
1) 07-6903030, 019-7781865 Hj Andi Yusoff


 


 


 

Full content generated by Get Full RSS.

01 di pengerang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di pengerang - Google Blog Search


Azalina Othman Tolak Pinangan Penduduk <b>Pengerang</b> | Nusajaya <b>...</b>

Posted: 28 Feb 2012 03:15 PM PST

Bicara Kolumnis : AMNI JAGAT

Adat melayu bila sebut sahaja soal peminangan pasti ia menyentuh soal yang sensitif apatah lagi bila soal peminangan itu mendapat suatu jawapan yang negatif. Suasana pasti akan dirasakan dukacita tatkala pinangan dari jejaka ditolak oleh 'si dara'.

Siapa yang tidak kenal anak dara yang bernama Azalina Othman. Bagi sesiapa yang tidak mengenalinya, cuba lihat di 'Google' dengan menaip 'Ahli Parlimen Pengerang'. Ternyata wajah anak dara yang terhangat ini akan tersiar gagah di komputer anda.

Menyentuh soal tajuk di atas, ia berkaitan soal pinangan dari penduduk Pengerang terhadap diri 'si dara' yang dimaksudkan. Pinangan kali ini berlainan. Pinangan dari penduduk Pengerang bukanlah atas dasar untuk mendirikan rumahtangga atau atas dasar 'cinta'.

Tetapi, pinangan yang dimaksudkan adalah berkenaan dengan isu debat. 8 Februari yang lalu, penduduk Pengerang yang diketuai oleh Taufik bin Tahir telah menghantar sepucuk surat sebagai syarat peminangan kepada Ahli Parlimen Pengerang untuk berdebat berkenaan isu tanah yang kini sedang kronik melanda kawasan tersebut.

Namun sehingga hari ini, Azalina Othman (Ahli Parlimen Pengerang) masih diam tidak memberi sebarang tindak balas terhadap hajat yang telah dilemparkan oleh penduduk tersebut. Kalau dari segi asas peminangan untuk perkahwinan, diam itu tandanya setuju.

Tetapi dalam hal yang berkaitan dengan pinangan debat, diam itu tandanya takut. Inilah dilema yang sedang dihadapi oleh penduduk di tanah Pengerang. Sedang dalam masa yang sama, tanah yang mereka duduki kini sedang dalam pertimbangan untuk diambil oleh pihak kerajaan bagi menjalankan projek Hub Industri Minyak dan Gas.

Justeru itu pinangan debat telah disuarakan oleh sesetengah pihak khususnya Jawantankuasa Bertindak Penduduk Pengerang bagi mendapat penjelasan ahli parlimen di kawasan mereka yang juga selaku wakil kepada rakyat untuk turun menerangkan status tanah yang mereka diami kini.

Sayang, sehingga kini jawapan yang ditunggu masih belum terjawab. Sudah hampir sebulan lamanya surat cadangan tersebut dihantar tetapi masih belum terjawab. Keraguan ini membuatkan penduduk di Pengerang merasakan diri mereka sebenarnya telah diabaikan oleh ahli parlimen di kawasan mereka.

Ternyata secara konklusinya, Azalina seperti dilihat takut untuk berhadapan dengan isu atau dilema yang sedang melanda di kawasan parlimennya sendiri. Kebenaran harus didatangkan bersama keberanian bukan dengan cara mendiamkan diri seperti bersembunyi.

Dalam isu ini, dapatlah dianggap peminangan pihak penduduk Pengerang untuk melihat wakil rakyat mereka bersama dalam mendepani isu tanah di kawasan mereka seperti ditolak mentah. Diharap kepada seluruh penduduk di kawasan Pengerang bersabar di atas penolakkan tersebut.


Jika seseorang dara menolak pinangan bermakna dara itu sudah mempunyai pilihannya tersendiri. Maka penduduk yang ditolak pinangannya itu harus mencari pilihan yang lain sebagai pengganti.

Bunga Tahi Ayam bukan sekuntum, Kumbang Tahi bukan seekor. Janganlah hidung tak mancung pipi tersorong-sorong. Sudah dara menolak maka pilihlah yang lain sebagai pengganti. Jangan pilih seseorang yang pandai menabur janji manis bicara tetapi hempedu dirasa jelata.

Berani kerana benar takut kerana salah.


** Iklan Text Produk dan Blog Anda Disini **

di negeri johor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri johor - Google Blog Search


Makan lah, apa lagi...: Satu hari <b>di negeri Johor</b>

Posted: 19 Jan 2012 11:35 PM PST

Tak percaya, besok cer bangun pagi gayut tepi tingkap rumah tengok langit
Bau lada tumis dengan bawang putih boleh pitam punya sedap, wa cakap lu!
6- 16:35 Roti cecah sambal tumis semalam dengan kopi o panas, Skudai (dah malas ambik gambor)
7- 18:30 Mi bandung, Kota Tinggi (malas ambik gambor juga)
8- 21:45 Nasi ayam goreng, nasi goreng kampung, sate, cikang panas, Warong Sham, Jalan Kluang, Batu Pahat (masih malas ambik gambor)
Sekian satu hari gemok di tanah tumpah darahku

01 di stulang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di stulang - Google Blog Search


Memancing ikan <b>di Stulang</b> Laut JB

Posted: 29 Feb 2012 01:43 AM PST

Assalamualaikum and Hello.


Ish, memancing konon. Mana ada memancingnya, tengok PakLong kite memancing je ada lah! Tapi, disebabkan kitorang gerak lambat jadinya, sampai maghrib pun takdapat satu ikan pun. Sedih. Sebenarnya PakLong ada ajak pergi practice memancing dekat mana entah, tapi kite bangun lambat. Hehehe takjadi pergilah gamaknya. Nak jugak belajar kann. Ilmu tu kan ada kat mana-mana je.


Masa kitorang sampai je kat Stulang, air dah surut dah. So, kenalah tunggu sampai air pasang balik. Pergh memang keras lah tunggu air tu pasang. Laut kan, bukan pool. Kalau pool kejap je nampak beza dia. Ergh sengsara gila tunggu kat situ. Kerja melantak je tunggu air and ikan. Then PakLong ajar cmne nak letak umpan lah and itu ini. Tapi PakLong cakap kita buat takdengar je sebab tengah taksabar nak dapat ikan. Heuheu.





I perasan something kat sana that is ... banyak gila alcohol bersepah2 tau. Geli ja. And bau dia, takpayah cerita. Nak muntah tau tak! Tapi I taknak cemarkan blog ni dgn cerita tu. Actually I nak cakap, sepanjang I duduk Shah Alam and terperuk kat sana, I dah takdengar sangat cerita pembangunan kat JB ni. Mana taknya, I balik Jb pun masa I cuti sem je. Jarang sangat nak balik cuti mid-term tu. Bukan malas balik ke, takrindu ke tapi I taksuka naik bus. I taksuka nak turun dekat Larkin yang macam-macam perangai. Takkuasa! So terpaksalah tahan rindu tunggu Mama amek I cuti sem.


Oleh itu, oleh itu tau! I mcm dah taktau lah mcm tempat2 baru kat JB ni. Jalan2 baru semua I taktau. Dah lah jalan lama pun takmahir apa lagi jalan baru.


Nak kata cuti ni nak explore Jb ni pun takdapat sebabnya, kena jaga CC and takde orang nak bawak I jalan-jalan. Sedih betul. Tu yang power spect pun bertambah! Asek mengadap laptop and pc je -.-


Okay, tu je nak bagitau. Nnt kalau I dah pandai memancing jgn harap I dpt update selalu hikhik hiperbola


Bye bye!


Thanks For Reading Dear One :)

01 di skudai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di skudai - Google Blog Search


Tempat Makan Best <b>Di Skudai</b> – Warung Cucur Udang Di Taman Sri <b>...</b>

Posted: 28 Feb 2012 03:51 AM PST

Salah satu tempat minum petang yang saya suka adalah sebuah warung di Taman Sri Pulai yang sangat popular dengan Cucur Udang.

20120228-191748.jpg

Cucur Udang dengan Kuah Kacang. Yummy!

20120228-191754.jpg

Keropok Lekor

20120228-191801.jpg

Mee Kari yang sangat awesome

20120228-191808.jpg

Pandangan hadapan warung

20120228-191813.jpg

Tempat goreng Cucur Udang

Petang-petang memang ramai yang datang ke sini. Kat sebelah warung ni jugak ada orang jual Pisang Goreng dan Air Tebu.

Selamat mencuba!

Khidmat promosi percuma disediakan oleh Fadzilah Mamat Dot Com.

Tempat Sarapan Best <b>Di Skudai</b> – Restoran Lokman | Fadzilah <b>...</b>

Posted: 27 Jan 2012 06:35 PM PST

Hari ni seperti hari minggu yang lain saya dan suami pergi ke Restoran Lokman untuk menikmati Nasi Kerabu Daging Bakar yang sungguh sedap.

Restoran ni terletak di Jalan Emas Puteh 5, Taman Sri Skudai (bertentangan dengan Caltex Taman Sri Skudai) dan beroperasi dari pukul 8.30 pagi sehingga 3 petang.

Tapi kalau anda nak makan Nasi Kerabu, kena datang lebih awal sebab biasanya Nasi Kerabu akan habis di sekitar pukul 10.30 pagi.

Pada saya Nasi Kerabu di sini memang sungguh sedap dan setanding dengan Nasi Kerabu di tempat-tempat tersohor di Kelantan.

Jom cuci mata..

20120128-105510.jpg

Sedap!!

20120128-110024.jpg

Pandangan hadapan kedai untuk rujukan anda

Jika anda ada sebarang komen tentang tempat ni atau ingin berkongsi tempat-tempat makanan yang menarik, sila kongsikan di ruangan komen ya. Nanti bolehlah saya share dengan pembaca yang lain.

Khidmat promosi percuma disediakan oleh Fadzilah Mamat Dot Com.

01 di pasir gudang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di pasir gudang - Google Blog Search


Aktiviti Di Pesta Layang-Layang <b>di Pasir Gudang</b>, Johor pada 18 <b>...</b>

Posted: 17 Feb 2012 06:59 AM PST

Esok merupakan hari kelima Pesta Layang-layang yang diadakan di Pasir Gudang, Johor.

Pesta ini merupakan acara tahunan yang sudah bermula sejak 17 tahun yang lepas.

Macam-macam jenis layang-layang boleh dilihat di sini dan kanak-kanak confirm akan excited bila datang ke sini.

Layang-layang yang dipamerkan pada Pesta Layang-layang Tahun 2011

Memandangkan saya merancang untuk bawa anak-anak ke sini pada hari Ahad, tadi saya telah survey apa aktiviti yang ada pada hari Sabtu dan Ahad ini.

Berikut adalah jadual aktiviti esok iaitu hari Sabtu 18 Februari 2012

Time Events Activity
8.30 AM-12.30PM Train Kite School Competition
8.30 AM-12.30PM Kites Demonstrations by International Participants and Local Participants
8.30 AM-12.30PM Kites Workshop by International and local participants
8.30 AM-12.30PM School Workshop Competition,Traditional Wau Making Competition
12.30PM-2.00PM Break
2.00 PM-6.30PM Official Opening by DYMM Sultan Of Johor
8.30 am-12.30 pm Rhythmic stunt kites performances and Lolly Pop Drop by local and international participant
2.00 PM-6.30PM Kites Workshop by International and local participants
6.30PM-8.30PM End Of Events
8.30PM-12.30PM Cultural Performances
8.30 am-12.30 pm Maze Competition (7-9 years old)

Dan berikut pula adalah jadual aktiviti lusa iaitu hari Ahad 19 Februari 2012

Time Events Activity
8.30 AM-12.30PM 3D creation kite competition for national participants, Fighting Malay kite open competition and Traditional Wau Making competition performances
8.30 AM-6.30 PM International national participants kites performances
8.30 AM-12.30PM Stunt Kite Demonstrations, "Lolly Pop Drop" session local and international participant
8.30 AM-12.30PM Kites Workshop by International and local participants
8.30 AM-12.30PM Maze Competition (10-12 years old)
12.30PM-2.00PM Break
2.00 PM-6.30PM International Rokkaku challenge
6.30PM-8.30PM End Of Events
8.30PM-12.30PM Farewell Dinner and Prize Giving Ceremony (participant only)

Jumpa di sana!!

Khidmat promosi percuma disediakan oleh Fadzilah Mamat Dot Com

01 di labis - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di labis - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di labis</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Feb 2012 07:11 AM PST

URL Sumber Asal :-

Malaysia Zoom » 29 buah sekolah <b>di Labis</b> terima RM35 juta

Posted: 06 Jan 2012 03:07 PM PST

LABIS 6 Jan. – Sebanyak RM35 juta telah diagihkan kepada 29 buah sekolah di daerah kecil Labis dalam tempoh 2008 hingga tahun lalu bagi pembangunan infrastruktur dan kemudahan lain demi memastikan keadaan pembelajaran lebih selesa untuk para pelajar.

Ahli Parlimen Labis, Datuk Chua Tee Yong berkata, ia melibatkan 22 sekolah rendah dan tujuh sekolah menengah dengan Sekolah Kebangsaan Seri Bali Chaah mendapat peruntukan tertinggi berjumlah RM15 juta untuk pembinaan bangunan baru yang telah pun digunakan bermula sesi persekolahan tahun lalu.

"Sekolah rendah antara yang paling banyak menerima manfaat daripada peruntukan tersebut dengan beberapa buah sekolah mendapat bangunan baru antaranya SK Sri Labis dan SK Pekan Air Panas yang masing-masing mendapat bangunan baharu tiga tingkat untuk keselesaan pembelajaran dan pengajaran.

"Diharap dengan peruntukan dan perkembangan terbaru itu, pelajar dan guru di dalam kawasan Parlimen Labis akan melipatgandakan usaha bagi memperbaiki pencapaian kecemerlangan pendidikan yang sedia ada pada masa akan datang," katanya ketika meninjau sesi persekolahan baru Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Labis di sini semalam.

Sementara itu, Tee Yong turut mengambil inisiatif mencari dan mengedar borang permohonan wang sumbangan kerajaan sebanyak RM3,000 kepada Konstabel Khas (SC) dan Home Guard yang menjaga keamanan kampung di zaman darurat seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Jelasnya, tumpuan diberikan bagi mereka yang menetap di kawasan Labis dan perjumpaan dengan Ahli Majlis Daerah Labis, ketua kampung dan pemimpin masyarakat telah diadakan bagi mencapai kata sepakat untuk membantu golongan itu mendapat hak mereka.

Dipetik dari Utusan Malaysia

BLOG JOHOR: 01 <b>di labis</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Feb 2012 07:49 AM PST

URL Sumber Asal :-

Malaysia Zoom » Pendidikan kaum India <b>di Labis</b>

Posted: 08 Feb 2012 03:07 PM PST

LABIS 8 Feb. – Nasib kaum India di daerah ini terus mendapat perhatian terutama dalam bidang pendidikan apabila beberapa Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) dijadikan anak angkat syarikat milik kerajaan (GLC).

Setakat ini terdapat sebuah SJKT di kawasan Parlimen Labis dijadikan anak angkat termasuk oleh syarikat gergasi automotif negara yang kini memiliki Proton, DRB-Hicom.

Inisiatif Ahli Parlimen Labis, Datuk Chua Tee Yong itu membolehkan SJKT Cantuman Chaah menjadi sekolah angkat DRB-HICOM sejak akhir tahun lalu dan kini tiga lagi sekolah jenis berkenaan sedang diusahakan untuk menjadi sekolah angkat kepada beberapa syarikat lain.

Menurutnya, sudah banyak masalah kaum India di Parlimen Labis dapat ditangani mencakupi pelbagai isu seperti gaji pekerja ladang, pemilikan tanah, pendidikan, kebudayaan, keagamaan serta masalah kemiskinan dan nasib golongan orang kurang upaya.

"Setakat ini seramai 279 orang India tersenarai sebagai penerima bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan ini membuktikan cakap-cakap mengenai kaum India terpinggir daripada menikmati kemudahan yang disediakan kerajaan dan tidak mendapat perhatian adalah fitnah oleh pihak yang tidak bertanggungjawab," katanya.

Beliau berkata demikian semasa menghadiri sambutan Thaipusam di Kuil Thirumurugan di Chaah di sini semalam.

Tee Yong berharap kerjasama antara syarikat GLC dan SJKT yang terjalin itu memberi manfaat kepada murid-murid terutama meningkatkan mutu pendidikan dalam beberapa subjek terutama Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik.

"Ini dapat dilakukan kerana selain pemantauan dan bimbingan yang diberikan oleh pegawai syarikat berkenaan secara berkala, lebih banyak buku rujukan akan disediakan bagi kemudahan murid-murid.

"Di samping peruntukan daripada syarikat GLC terbabit, peruntukan sebanyak RM12,000 juga telah diluluskan kepada empat sekolah berkenaan pada tahun lalu untuk menyediakan bahan rujukan tambahan," katanya.

Dipetik dari Utusan Malaysia

01 di muar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di muar - Google Blog Search


Bukan Calang Calang: Separuh Hari <b>Di Muar</b>

Posted: 11 Feb 2012 09:07 PM PST

Assalamualaikum.

Hari Senin Lepas Fa Pegi Muar Dengan Pemili.
Semata-Mata Nak Makan Tanpa Rasa Kecewa.
Lebih Tepat, Nak Melantak Mee Bandung Muar Dan Satay Johor.

Orang Johor Mesti Setuju 800% Bila Baca Ayat Berikut:

" SATAY JOHOR IS THE BEST SATAY IN THE WORLD! KALAH SATAY KAJANG OKAY?! "


Itu Hanyalah Mengikut Deria Rasa Lidah Keluarga Fa Saja.
Orang Laen Nak Bangkang, Ikut Suka Lah. :P

Dipendekkan Cerita,
Kami Park Kereta Dekat Dengan Jeti Muor,
Pastu Jalan Satu Pekan Muar Tuh.
Baru Masuk Satu Simpang,
Tangan Dah Mengangkut.
Tau Tak Kami Borong Apa?
KASUT!

Agak-Agak Dah Lebam Membeli-Belah,
Mula Operasi Cari Kedai Mee Bandung.
Akhirnya Masuk Satu Simpang Lagi,
Nampak Meja Banyak Dan Dipenuhi Manusia.
Haaa Sasaran Dikenalpasti!

Sebelum Sampai Restoran Tuh,
Lalu Pulak Kedai Bakery.
Nampak Segar Bugar Dan Murah.
Bayangkan Egg Tart 70 Sen Je?
Kat Giant Pun Seringgit Tau?

Akhirnya, Setelah Melepasi Segala Rintangan,
Sampai Jugak Ke Kedai Mee Bandung Idaman SeMalaya.
Kami Order, Soto, Mee Bandung, Dan Satay.
Laju Macam Kilat Akak Tuh Amek Order,
Sebab Ramai Orang, Jadi Dia Kena Pantas.
Pelanggan Pun Kena Makan Laju Laju. -__-

Jemput Makan Yea?

SOTO RM 3.50

4/5 BINTANG

Sup Dah Mengancam,
Tapi Nasi Impit Dia Terlalu Lembik Bagi Fa.
Mungkin Orang Laen Suka La Kot.

MEE BANDUNG- RM4

4.5/5 BINTANG

Kenapa Bukan 5 Bintang Penuh?
Sebab Fa Tak Minat Mee Bandung. :D

SATAY AYAM & DAGING- 50 SEN

3.8/5 BINTANG

Satay Dia Kureng Sebab Macam Mentah SIKIT.
Mungkin Sebab Nak Cepat,
Dia Tak Sempat Nak Bakar Betul-Betul.
Tapi, Dari Segi Kelembutan, Tak Da Sape Boleh Kalah Kan Selain Dari Satay Kat Larkin. :P

Overall: 8.5/10 Bintang

Kenapa Sikit Sangat Bintang Padahal Sodap Belaka?
Sebab Kedai Dia Kedai Tumpang.
Makanan Nya Dijual Abu Bakar Neh,
Tapi Air Disediakan Orang Cina.

Tokey Sebenar Adalah Cina.
Dan Ada Sedikit Ketidak Selesaan Sebab Ramai Dan Panas.
Bila Ditanya Orang Sejati Muar,
Katanya Abu Bakar Hanipah Memang Menumpang Je Jual Makanan.
Kat Kedai Laen Pun Dia Tumpang.

Setelah Selesai Melaburkan Duet Kat Muar,
Kami Teruskan Perjalanan Ke Melaka.
Ada Apa Di Melaka?
NANTI KAN PART TWO :D

psstt: hamek kau berjela-jela. maaap!


Suka Dak? ;)

01 di kluang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di kluang - Google Blog Search


Dapur Tanpa Sempadan...: KUEH MELAYU SEDAP <b>DI KLUANG</b> <b>...</b>

Posted: 29 Feb 2012 12:30 AM PST

Tadi pergi Kluang, dengan abang dan abah mat. Adalah hal sikit, balik tu, abang mat singgah tempat biasa dia beli kueh2 melayu. Dari dulu dia memang suka beli di satu gerai menjual kueh2 melayu di Kampung Gajah Kluang. Boleh dikatakan mereka berniaga dalam kawasan penempatan orang2 cina (tapi orang melayu kita pun ramai gak). Bukan nak kata apa lah, kueh2 dia sedap, kalau bagi kat orang2 tua, sah mereka pun kata sama, faham2 jelah orang dulu ni kan cerewet u!!....Nama akak yang menjual kueh, Kak Timah...suami dia Abg Bahar. Mereka ni berniaga mula dari jam 11.30 pagi hingga kueh habis (hari Khamis dan Ahad merka cuti), biasanya laris, lambat sampai dapat leer yang lebih2 orang dah pilih. Apek, nyonya, orang2 kita semua singgah beli, kalau tak sedap, takkan lah mereka beli betul tak? Seperti biasa, harga kueh 3 biji RM 1, tapi dah leer sedap, saiz pulak boleh dikatakan agak besar....Ok kita lihat antara kueh2 tradisonal yang mereka jual., antaranya ialah..

Kueh seri muka dan satu lagi kueh talam ubi, tapi selalu talam ubi atas dia puteh, yang ni hijau dan rasa dia...hmmm perfect, cukup semua. Yang sebelah tu Malaysian all time favourite, dah semestinya karipap berinti keledek. Rangup dan sedap, inti dia pun penuh and just nice....

Seterusnya, ada pulak kueh pau...woww, gebu sama macam pipi si mat, ada dua jenis pau, ada tanda hijau tu inti kelapa, yang takde tanda pau kacang merah..lembutttt je..comey. Dann, haa yang ni sepesel. Mi hoon, nampak macam biasa2 tapi kalau rasa, hmm, it soo ori, kalau nak nanti kak timah senduk masuk dalam plastik lepas tu letak sambal tumis...sebiji macam style kantin sekolah tahun 80-an dulu...Nostalgia sungguh. Sambal dia pun sedap. Satu bungkus plastik tu tak mahal, RM 1 kalau tak silap.

Dann lagi.... ada pulak popiah goreng inti sayur. Sebelah popiah tu kueh feberet bonda, dan juga ramai orang2 dulu kala termasuk kaum2 peranakan baba nyonya. Dan semestinya kueh koci, lembut, dan inti dia banyak, saiz pun bukan lah setoet, pendek kata makan sebiji berasa lah. Sebut pulut panggang sapa tatau, pulut yang berintikan serunding, kemudian dibalut dengan daun pisang, dan dipanggang hingga harum...sungguh mengasyikkan. Abah mat suka pulut panggang ni, selain tu ada kueh2 lain yang mat tak sempat nak ambik, orang dah mula ramai masa tu, segan pulak, tapi antara yang mat nampak, ada lepat ubi, lepat pisang, donat, kueh gulung (@teruna malang) dan pau sambal atau burger malaysia, mi goreng dan nasi lemak juga ada...Jadi kalau anda singgah, sudi2kan lah merasa....insya Allah pasti tak mengecewakan.....ok jumpa di lain masa, salam sayang dari DTS-MAT GEBU...

01 di pagoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di pagoh - Google Blog Search


Karnival SMM Bersama Rakyat <b>Di Pagoh</b> 3 Mac Ini | Al-Ziyad News

Posted: 16 Feb 2012 07:33 PM PST

[unable to retrieve full-text content]KUALA LUMPUR – Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) akan menganjurkan Karnival SMM Bersama Rakyat pada 3 Mac ini di Pagoh, Muar, Johor. SSM melalui satu kenyatan media memberitahu, karnival itu diadakan di ...

01 di kulai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di kulai - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di labis</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Feb 2012 07:11 AM PST

URL Sumber Asal :-

Malaysia Zoom » 29 buah sekolah <b>di Labis</b> terima RM35 juta

Posted: 06 Jan 2012 03:07 PM PST

LABIS 6 Jan. – Sebanyak RM35 juta telah diagihkan kepada 29 buah sekolah di daerah kecil Labis dalam tempoh 2008 hingga tahun lalu bagi pembangunan infrastruktur dan kemudahan lain demi memastikan keadaan pembelajaran lebih selesa untuk para pelajar.

Ahli Parlimen Labis, Datuk Chua Tee Yong berkata, ia melibatkan 22 sekolah rendah dan tujuh sekolah menengah dengan Sekolah Kebangsaan Seri Bali Chaah mendapat peruntukan tertinggi berjumlah RM15 juta untuk pembinaan bangunan baru yang telah pun digunakan bermula sesi persekolahan tahun lalu.

"Sekolah rendah antara yang paling banyak menerima manfaat daripada peruntukan tersebut dengan beberapa buah sekolah mendapat bangunan baru antaranya SK Sri Labis dan SK Pekan Air Panas yang masing-masing mendapat bangunan baharu tiga tingkat untuk keselesaan pembelajaran dan pengajaran.

"Diharap dengan peruntukan dan perkembangan terbaru itu, pelajar dan guru di dalam kawasan Parlimen Labis akan melipatgandakan usaha bagi memperbaiki pencapaian kecemerlangan pendidikan yang sedia ada pada masa akan datang," katanya ketika meninjau sesi persekolahan baru Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Labis di sini semalam.

Sementara itu, Tee Yong turut mengambil inisiatif mencari dan mengedar borang permohonan wang sumbangan kerajaan sebanyak RM3,000 kepada Konstabel Khas (SC) dan Home Guard yang menjaga keamanan kampung di zaman darurat seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Jelasnya, tumpuan diberikan bagi mereka yang menetap di kawasan Labis dan perjumpaan dengan Ahli Majlis Daerah Labis, ketua kampung dan pemimpin masyarakat telah diadakan bagi mencapai kata sepakat untuk membantu golongan itu mendapat hak mereka.

Dipetik dari Utusan Malaysia

BLOG JOHOR: 01 <b>di labis</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Feb 2012 07:49 AM PST

URL Sumber Asal :-

Malaysia Zoom » Pendidikan kaum India <b>di Labis</b>

Posted: 08 Feb 2012 03:07 PM PST

LABIS 8 Feb. – Nasib kaum India di daerah ini terus mendapat perhatian terutama dalam bidang pendidikan apabila beberapa Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) dijadikan anak angkat syarikat milik kerajaan (GLC).

Setakat ini terdapat sebuah SJKT di kawasan Parlimen Labis dijadikan anak angkat termasuk oleh syarikat gergasi automotif negara yang kini memiliki Proton, DRB-Hicom.

Inisiatif Ahli Parlimen Labis, Datuk Chua Tee Yong itu membolehkan SJKT Cantuman Chaah menjadi sekolah angkat DRB-HICOM sejak akhir tahun lalu dan kini tiga lagi sekolah jenis berkenaan sedang diusahakan untuk menjadi sekolah angkat kepada beberapa syarikat lain.

Menurutnya, sudah banyak masalah kaum India di Parlimen Labis dapat ditangani mencakupi pelbagai isu seperti gaji pekerja ladang, pemilikan tanah, pendidikan, kebudayaan, keagamaan serta masalah kemiskinan dan nasib golongan orang kurang upaya.

"Setakat ini seramai 279 orang India tersenarai sebagai penerima bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan ini membuktikan cakap-cakap mengenai kaum India terpinggir daripada menikmati kemudahan yang disediakan kerajaan dan tidak mendapat perhatian adalah fitnah oleh pihak yang tidak bertanggungjawab," katanya.

Beliau berkata demikian semasa menghadiri sambutan Thaipusam di Kuil Thirumurugan di Chaah di sini semalam.

Tee Yong berharap kerjasama antara syarikat GLC dan SJKT yang terjalin itu memberi manfaat kepada murid-murid terutama meningkatkan mutu pendidikan dalam beberapa subjek terutama Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik.

"Ini dapat dilakukan kerana selain pemantauan dan bimbingan yang diberikan oleh pegawai syarikat berkenaan secara berkala, lebih banyak buku rujukan akan disediakan bagi kemudahan murid-murid.

"Di samping peruntukan daripada syarikat GLC terbabit, peruntukan sebanyak RM12,000 juga telah diluluskan kepada empat sekolah berkenaan pada tahun lalu untuk menyediakan bahan rujukan tambahan," katanya.

Dipetik dari Utusan Malaysia

 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved