ads

Khamis, 2 Februari 2012

01 di benut - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

01 di benut - Google Blog Search


Aku Di Angkat <b>Di Benut</b> | Faizul Osman : Ikhlas Dari Hati

Posted: 27 Jan 2012 09:27 AM PST

Awal pagi buta dalam pukul 8 pagi aku dan Radhi pergi ke Kampung Parit Selangor untuk senaman poco - poco. Aku dengan Radhi kira macam adik beradik lah kat program ni. Aku di hantar oleh kakak angkat aku, Kak Diana ke tempat senaman poco-poco. Aku sebenarnya tak suka poco -poco ni. Dah banyak kali menari pun tak tahulagi step. Tu yang aku tak suka sangat tu.
Habis poco - poco ada program gotong royong. Aku kena gotong royong di Kampung Parit Seraya. Aku dengan geng lelaki yang 9 orang kena menyimen. Tak pernah aku menyimen tapi kat sini aku kena buat jugak. Tapi best. Penat memang penat tapi seronok. Ini lah pengalaman aku menyimen. 4 kali kami semua bancuh simen. Macam-macam gaya ada. Peluh yang dah lama tersimpan mencurah-curah umpama paip bocor. Pukul 12 baru siap.


Lepas gotong royong kita orang semua melantak nasi ayam yang di masak oleh orang kampung di Kampung Parit Selangor. Sedap bukan kemain. Aku ni dah lah jenis buruk lantak. Sampai 2 kali aku menambah.
Pukul 1 lebih aku baru balik rumah mak. Relak jap. Pukul 3 petang baru pergi Dewan Kampung Parit Marjunit. Ada pertandingan gubahan pengantin dan pertandingan mewarna untuk kanak - kanak. Pertandingan sukan futsal, badminton denagn bola jaring pun ada juga. Aku jadi penonton je. Nak sorak tak boleh. Ni bukan pertandingan sorak. 
Aku lucu bila tengok pertandingan mewarna ni. Apa tak nya bila mak bapak dah duk sama teman anak, mak bapak yang mewarna. Anak tengok je mak bapak dia mewarna. Siapa punya pertandingan pun tak tahu lah. Ada pula tu, budak ni kaler muka kaler purple. Ingat zaman aku dulu-dulu time warna. Semua serbi keluar sifat. 


Pukul 6 aku bali semula ke rumah mak. Bersiap nak pergi ceramah Isu-isu semasa oleh Biro Tatanegara di Dewan Parit Marjunit. Sampai pukul 11 aku tetak kan telinga aku untuk dengar ceramah tu. Best jugak lah pasal sebut isu samasa. Isu yang paling banyak dia naik kan ialah isu politik. Macam - macam cerita aku dengar. Antara percaya atau tak. Tak berani nak komen lebih nanti masuk paper pulak.



Pukul 12 balik rumah mak. Kepenatan tidur terbongkang.
Awal pagi kena pergi Dewan Parit Seraya. Ada pameran, ceramah dengan pemeriksaan kesihatan. Ceramah tentang kesihatan. Tapi dalam ceramah ni cerita mengenai HIV dan AIDS la. Lepas tu pemerikaan kesihatan. Aku tak lepaskan peluang. Aku ni dah lah jarang pergi cek kesihatan, jadi aku ambilpeluang untuk cek kesihatan aku. Macam biasa tiada masalah dalam kesihatan aku. Alhamdulillah. Paling menggembirakan aku ialah berat badan aku dah bertambah setelah lama aku mahukannya. BMI aku pun dah cecah tahap normal. YES! 



Pukul 12 majlis makan - makan. Asyik makan je kat sini. Lepas makan balik rumah. Sampai Asar duduk kat rumah. Bila dah di rumah, apalagi kalau tak membuta. Buat taik mata lah jawabnya.
Pukul 5 ada acara sukaneka. Aku pun join jugak tapi kalah. Aku masuk game pancing botol. Tapi tak dapat. Botol tu tak makan umpan plak. Atau pun aku yang tak reti nak memancing ni. Last-last yang menang pancing botol budak kecik yang dapat. Budak UKM yang kalah semua. Acara ni memang havok la. Orang kampung memang sporting. Tak kira besar, tak kira kecik. Semua sporting. Acara lain ialah angkut bola dalam sudu, ambil gula-gula dalam tepung, boling kelapa, makan buah gantung dengan baling telur. Pukul 7 baru habis.


Menjengah malam ada pertandingan karaoke. Time ni aku jadi penonton lagi. Mak cik pak cik semua nak nyanyi. Aku tak tengok sampai habis pasal dah malam sangat. Jadi, balik lah awal.



Esok hari ke empat ada lagi program.
Full content generated by Get Full RSS.

0 ulasan:

Catat Komen

 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved