Jumaat, 3 Februari 2012

01 di stulang - Google Blog Search

01 di stulang - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di stulang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2012 11:35 AM PST

URL Sumber Asal :-

sUKA jALAN: Ombin <b>di Stulang</b>, Johor

Posted: 30 Dec 2011 07:49 AM PST

[unable to retrieve full-text content]Gratisan Musik. Friday, 30 December 2011. Ombin di Stulang, Johor. Ambil gambar time petang di Stulang. Posted by Ombin at 07:49 · Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook. 0 comments: Post a Comment ...

Rio Azzaro: Jalan-jalan Cari Makan Johor II

Posted: 27 Jan 2012 12:25 AM PST


2.YEW'S CAFE - JALAN ABDULAH TAHIR
Kita beralih pula pada restauran ke 2.Nama restaurant ini adalah Yew's Cafe.Ada banyak cawangan mereka di seluruh JB , tapi yang menjadi kegemaran aku adalah yang terletak di Bangunan MAA,Jalan Abdulah Tahir.Juadah buffet untuk berbuka puasa pun boleh tahan sedap & murah.

3.SNACK & SMOOTHIES - NUSA DUTA
Dari Yew's Cafe kita ke Snack & Smoothies Restaurant yang terletak di Taman Duta Nusa - along the way nak ke Bukit Indah.Restaurant ini menyediakan masakan Barat & Local.Antaranya Nasi Lemak Special,Sandwich Daging,Chicken Chop dan macam-macam lagi.Harga memang berpatutan.


4.BREAKFAST AT 7 - DANGA BAY
Kalau nak tempat lepak yang lebih Kozi dan selesa,Datanglah ke Restaurant Breakfast at 7 di DangaBay,Tingkat 2 bersebelahan Clark Hatch.Makanan yang ada semuanya jenis local.Pelbagai Nasi Goreng,Noodle,Mie Hoon,Capati & masakan goreng.Harga standard Restaurant pada harga mampu makan



5.SATEY COLOK - DATARAN BANDARAYA

Kalau singgah ke Johor Bahru,tak sah kalau tidak merasa Steamboat satey colok.Terletak di Dataran Bandaraya Johor Bahru,ada terdapat lebih 20 gerai bergerak yang beroperasi dari jam 6ptg hinnga ke pagi.Rata-rata gerai di sini menjual makanan yang sama,cuma yang membezakan rasanya adalah kuah steamboat di setiap gerai yang ber beza-beza.Harag satu cucuk dari 50sen hingga RM4 mengikut warna pada hujung lidi cucuk makanan tersebut.



6.CARABAO RESTAURANT - JLN ABD TAHIR
Di JB ini juga terdapat banyak restaurant & gerai yang menjual makanan Thai & Kelantan.Antara Restaurant yang popular adalah Carabao di Jalan Abdulah Tahir bersebelahan Bangunan MAA.Cubalah rasa tomyam Changmai nya.Rasanya cukup berlemak dan masam-masam manis.Tidak seperti tomyam-tomyam lain yang berwarna merah.Ada Nasi Goreng Thai,Kerabu mangga dan pelbagai menu yang lebih kurang 50 jenis kesemuanya.Harga makanan kat sini sedikit mahal dari tempat lain.Tapi untuk kepuasan dan kesedapan,saya leh bagi 4star untuk restaurant ini.


7.SATEY WAK RADOL - BANDAR BARU UDA
Bagi Peminat satey,jangan lepaskan peluang untuk merasa satey terbaik di Johor Bahru.Restaurant Satey Wak Radol memang terkenal dengan rasanya yang sedap.Terletak di Bandar Baru Uda (baru berpindah dari Kempas) di Jalan Padi Emas di Lot paling corner,Satey dagingnya memang sedap terperi di sukai ramai dari satey ayam.So kalau nak try , leh amik banyak-banyak satey daging dari satey ayam.Ada satu lagi lokasi satey yang sedap di JB,anda boleh ke Medan selera Taman Universiti yang berhampiran dengan Masjid Taman Universiti.Satey di sana terkenal dengan nama Satey Labis.Satu lagi yang sedap kt Pasar Borong Pandan.Nama sateynya Satey Taman Molek.Dagingnya pun empuk dan sedap.Rasanya 3tempat nie je la yang paling sedap.tempat lain tak tak garenti coz tak rasa.Selain Satey restauran Wak Radol ini juga ada menjual mie bandung,nasi goreng,mie goreng,mie sup,mie soto & pelbagai rojak & tahu.

8.RESTAURANT REMAJA SEAFOOD - TAMPOI
Zaman kanak-kanak aku dulu,aku selalu makan kt Remaja Seafood di Taman Kobena bersebelahan pasar borong Kobena (sekarang dah jadi Kondo Pulai View).Sekarang Remaja Seafood telah membuka Restaurant barunya berhadapan Menara Jati (pejabat LHDN).Nasi Goreng Specialnya memang sedap,cuma tidak boleh menandingi original rasanya 15tahun yang sudah.Gambar di bawah ini adalah makanan pilihan aku.

9.YONG TAUFU - KAMPUNG MELAYU
Kalau nak rasa makan yong Taufu,datang saja ke Pasar Kampung Melayu atau di sekitar kampung Melayu.Rasa bagi setiap gerai amat berbeza.Tetapi kebanyakkan semuanya sedap belaka.Nak-nak jika di campur dengan sambal cili di kuahnya.Tangkap Leleh....


11.RESTURANT SAYAM - STULANG LAUT
Lagi gerai masakan Thai & Kelantan.Memang banyak terdapat di Stulang Laut.Tapi banyak-banyak gerai di sana,saya memilih Gerai Sayam yang terletak bersebelahan kondominium Stulang Laut.Selain harganya yang murah,rasanya juga sedap.Cuma kalau boleh jangan makan nasi gorengnya,sebab mereka memasak nasi goreng mengunakan nasi yang baru sahaja di masak (nasi putih yg masih panas,basah & lembab tidak sesuai di buat nasi goreng)

12.TEA GARDEN - PLAZA KSL
Tea Garden Resturant di ground floor Plaza KSL,pula menjual makanan Halal Cina.Ayam stim ginsengnya memang sedap dan menyelerakan.Begitu juga kueh tiew goreng & nasi lemaknya.Untuk ke sana,cari saja Plaza KSL yang berhampiran Holiday Plaza.



13.RESTAURANT ISTANA LAMA - SERENE PARK
Kalau ke Istana Lama bersebelahan Sekolah Dato Jaafar,ada satu lagi restaurant yang menjual pelbagai makanan.Berada di atas bukit mengadap bandaraya Johor Bahru ianya satu pengalaman yang cukup manis.Resturant ini juga ada menyediakan tempat untuk berkaraoke (open stage) di sebelah penjuru.sambil menikmati makanan malam,boleh juga mendengar nyanyian karaoke dari pelbagai pengunjung.Rata-rata yang menyanyi di situ adalah pelanggan tetap yang terdiri dari Otai-otai.So ada yang nyanyi sedap,ada yang nyanyi membingitkan.So pandai-pandai la yea

15.RESTAURANT NANDO'S - JUSCO BKT.INDAH
Untuk yang suka western food.Anda boleh ke Jusco Bukit Indah mencuba makanan di Restaurant Nando's.

Add Image
16.PANDAN UPTOWN - TEBRAU HIGHWAY
Salah satu lagi Hotspot tempat makan terbaik di Johor Bahru adalah terletak di Pandan Uptown A.K.A Pasar Borong Pandan.Semua makanan popular Johor Bahru terletak di bawah satu bunbung.Ada Murtabak Tomok,Mie rebus Hj Wahid,Bubur Nasi Taman Sentosa,Nasi Goreng Sri Tomyam,Satey Taman Molek,Nasi Ayam Penyet,Roti Beracun dan menu wajib cuba adalah Roti John , capati & kebab Pakistan.

17.MONSTER CAFE - NUSA BISTARI
Kat Nusa Bistari pun ada port makan yang sedap.Nama Restaurant nie Monster Cafe.Terletak di tepi jalan utama menghubungkan Nusa Bistari dengan Bukit Indah.Restaurant ini berkonsepkan makanan barat dengan berlatar belakangkan dekoration karector-karector dalam filem Cartoon Monster Inc.

19.ASAM PEDAS PADANG TEMBAK - KLUANG
Kalau Ke Kluang pula jangan lupa ke Warong Asam Pedas & Kari Kepala Ikan di Pandang Tembak-Kluang.Warong ini terletak di tepi jalan dan menghadap padang tembak Kluang.Honestly Kari dia memang SUPERB....Leh bagi 4 1/2 Star untuk karinya.Makan dengan sambal belacan dan sayur kobes mau 3kali tambah nasi.Pengat pisangnya pun sedap.Warong ini sudah hampar 20tahun beroperasi.Memang Sedap.



21.SENIBONG SEAFOOD - KAMPUNG SENIBUNG
Senibong adalah salah satu lagi medan selera makanan laut yang popular di Johor Bahru.Terletak di Permas Jaya,Perkampugan Senibung menawarkan pelbagai makanan laut sambil menikmati pemandangan Laut Selat Johor dan Singapura.Makanan di sini boleh tahan mahal juga.Hati-hati memilih ketam nipah sebab hargaya boleh mencecah RM30-40 seekor.

22.RAWA STEAMBOAT - TAMAN GAYA
Steamboat Buffet juga sangat popular di Johor Bahru sekarang.Harga steamboat di sini rata-rata RM18-RM23 sekepala bergantung pada kedai mana yang anda pilih.Gambar kat bawah ini di ambil kat Restaurant Rawa Steamboat Taman GAYA.Harga buffet RM20 sekepala.Makan la sampai kenyang.Udang yang di sediakan pula adalah hidup-hidup dan anda boleh masak mengunakan cara anda sendiri.Ada 2 jenis kuah,kuah tomyam dan kuah steamboat sup.anda boleh rebus kt alam kuah-kuah tu atau anda boleh grill kt tepi steamboat kuali tu.Selain Rawa ada satu lagi restaurant yang terletak di hujung kedai Rawa ini iaitu Restaurant Orchad.

23.MEDAN SELERA SELAT TEBRAU
Gerai Tip Top seafood di lot corner Medan selera Selat Tebrau juga boleh tahan sedap dan murah.Sotong sambal petainya memang mengiurkan di tambah lak dengan Kueh Tiew Gorengnya memang menjanjikan.Murah dan sedap.Medan selera ini terletak di belakang Hotel St View Johor Bahru di sebelah sungai Chat.
Full content generated by Get Full RSS.

masam manis: <b>STULANG</b> LAUT

Posted: 16 Nov 2011 02:59 AM PST


Tajuk Johor Tanjung Puteri
Selat Teberau airnya biru
Di Pantai Lido tepian mandi
Sepanjang masa di hari minggu

Atas bukit Tanjung Puteri
Taman hiburan indah berseri
Pemandangan menawan hati
Jalan tambak hubungan negeri

 Tanjung Sekijang nun di kuala
Tempat nelayan mengail gelama
Istana Hinggap di Kuala Danga
Pantai berkelah keluarga diRaja

Dari Tebrau orang berakit
Singgah Setulang membeli kopi
Pusara Si Bongkok di lereng bukit
Di tepi pantai Tanjung Puteri
Full content generated by Get Full RSS.
Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads