Ahad, 11 Mac 2012

Pak Cek Biola: PULAU <b>KUKUP</b> MAKIN MENGECIL SETIAP BULAN

Posted: 07 Mar 2012 06:43 PM PST

Selamat pagi.

Pasti ramai yang tidak mengetahui dimana lokasi Pulau Kukup. Pulau Kukup adalah terletak berhampiran dengan Tanjung Piai dan terletak dalam daerah Pontian, Johor. Pulau Kukup diletakkan di bawah Johor National Park.
Pulau Kukup yang berada di bawah pengawasan Johor National Park
Pulau Kukup merupakan pulau kedua terbesar di dunia yang tiada penghuni. Namun begitu, apa yang merisaukan kita ialah kemungkinan gelaran itu akan hilang kerana berlaku hakisan pantai yang teruk dan menyebabkan keluasan pulau itu semakin mengecil setiap bulan.
Apa yang membimbangkan kita ialah kawasan bakau telah menyusut 100 meter daripada keluasan sebenar sejak 10 tahun yang lalu. Hakisan di pesisir pantai menjadi semakin ketara apabila air pasang, ombak menjadi makin besar dek kerana aktiviti perkapalan yang tidak terkawal dan kegiatan mencuri bakau.
Apa yang lebih merugikan kita ialah sebatang pokok bakau minyak (Rhizophora Apiculata) yang berusia lebih 100 tahun dan dipercayai paling besar di negara ini dikatakan akan tumbang dalam masa beberapa bulan lagi akibat hakisan tanah.
pokok bakau yang mati akibat hakisan di Pulau Kukup.
Pulau itu yang kaya dengan spesies bakau (38 spesies) dengan nilai komersi lyang tinggi akan lenyap begitu sahaja jika pulau ini sudah tidak dapat diselamatkan. Selain itu, Pulau ini juga pernah diiktiraf sebagai tapak RAMSAR.
Jadi, apakah peranan kita semua sebagai masyarakat. Kita berbangga kerana kita adalah antara negara yang mempunyai megadiversiti. Tapi kita sentiasa alpa dengan apa yang kita ada. Kita bangga dengan kemajuan yang makin hari makin jauh ke depan, tapi kita lupa akan alam sekitar yang wajar dijaga bersama-sama.
Menjadi kerugian pada kita jika Pulau Kukup ini akan hilang dari peta dunia. Sama-sama kita ambil iktibar dan fikir apakah hikmah dengan kejadian semua ini.

puterakahaku: Melancong ke Tanjung Piai - <b>Kukup</b> - Pontian

Posted: 06 Mar 2012 08:32 PM PST

Itu hari, dalam bulan Januari 2012, saya and famili menghabiskan cuti Tahun Baru Cina di Johor Bahru. Plannya ialah rileks dan santai. Bercuti sebab waktu cuti sekolah hujung tahun haritu, kami tak dapat nak berjalan ke mana-mana. Nak ke Cameron Highlands, ramai orang..

Jadi saya pun membuat rancangan ke kawasan yang saya tak pernah sampai lagi, iaitu Tanjung Piai, Kukup dan juga Pontian..Memang seumur hidup tak pernah menjejakkan kaki ke situ..

Kami menginap di JB City Hotel dekat nak masuk Tampoi. Harga satu malam bagi kami katil queen ialah RM 100. Sarapan tak ada disediakan. Cerek air pun tak ada, kena ambil di mesin air di tepi lif. Katil ok, bilik air pun ok. Pada saya, kalau bilik air ok, semuanya ok..

Hari pertama kami ke zoo johor, Ivy pun dah lama tak pergi zoo. Zara pulak memang tak pernah pergi lagi, Zoo Johor pulak memang murah bayaran masuknya berbanding Zoo Negara. Memang tempat wajib lawat la..

Selesai acara di Zoo Johor, kami bertolak menuju ke Tanjung Piai..Perjalanan lebih kurang 1 jam 30 minit, dah sampai ke hujung selatan tanah besar benua Asia.. Sebelum memasuki kawasan hutan bakau di situ, pengunjung perlu membayar bayaran masuk serta mencatat nama di kaunter disediakan. Di situ juga kami beli fridge magnet cap ayam. Memang kokak sikit. Tapi lebih baik ada daripada tak ada.

Kami kemudian menjejakkan roda kereta ke pekan kecil Kukup. Memandu hingga hujung jeti ke Pulau Karimun. Saya sudah memasang target nak ke Tanjung Balai, Pulau Karimun kelak. Setahu saya, di situ ramai lelaki Cina warga Singapura dan orang Malaysia datang ke Tanjung Balai untuk 'berseronok-ronok'..macam di Batam juga..
Kembara kami sekeluarga diteruskan lagi ke bandar Pontian, kami berhenti makan nasi beriyani, ronda-ronda town, dan bertolak pulang ke JB...
Setel lah sudah kembara Tanjung Piai - Kukup - Pontian saya pada 2012 ini. Kawasan belum jejak di Johor seterusnya adalah Mersing, Sedili, Pengerang dan Sungai Rengit.