Sabtu, 28 April 2012

01 di mersing - Google Blog Search

01 di mersing - Google Blog Search


Dialog Masalah Tanah <b>Di Mersing</b> Berjaya | Nusajaya Kini

Posted: 28 Mar 2012 05:28 AM PDT

Oleh: Ibn_Bacoks

MERSING – Rakyat Johor dilihat sudah memiliki satu kesedaran bagi memperjuangkan hak berkaitan masalah tanah sehingga mengakibatkan satu lagi ledakan berlaku ekoran tertubuhnya Gabungan Selamatkan Tanah Rakyat (TANAH) Johor awal minggu lepas.

Rentetan dari itu, satu majlis yang dipanggil Dialog Isu Tanah telah dianjurkan dengan menampilkan Pejuang Tanah Rakyat PAS, Mazlan Aliman di Kampung Tanjung Endau, Mersing, dekat ini, baru-baru ini.

Menurut Penyelia Pusat Aduan Rakyat (PAR) Zon Endau, Ustaz Azam Abd Razak, kehadiran rakyat ke majlis itu begitu memberangsangkan dan mendapat respon yang baik daripada peserta program yang mempunyai masalah status tanah.

Katanya lagi, Mersing yang terletak di timur Johor antara daerah yang paling banyak terdedah dengan masalah tanah. Antara kawasan yang terlibat seperti di Kampung Tanjung Endau, Kampung Jalan Bulang dan Kampung Sungai Padang serta Tanjung Resang.

Selain itu, di Taman Sri Mersing dipercayai yang masih bertaraf TOL turut mengalami masalah yang sama.

"Mereka yang hadir terdiri Wakil Penduduk dari Kaum Wanita turut menyatakan permasalahan mereka. Wakil Penduduk dari Kampung Tanjung Resang turut serta menyatakan permasalahan Isu tanah di Kampung mereka. Isu tanah tapak rumah mereka bakal diambil untuk dijadikan padang Golf.

"Malahan ada sebahagian penduduk terdiri daripada kaum lelaki turut serta bersama dalam prorgam Dialog Isu Tanah di Kampung Tanjung Endau meluahkan bahawa sudah 30 tahun lebih masalah mereka berlarutan. Mereka amat-amat memerlukan pembelaan segera," ujarnya ketika ditemui selepas menghadiri mesyuarat khas isu tanah di pejabat Dewan Pemuda PAS Negeri Johor, Taman Renggam Jaya, Simpang Renggam, baru-baru ini.

Dalam pada itu, beliau yang juga Timbalan Ketua Pemuda PAS Negeri Johor berkata, hasil pertemuan pihaknya dengan kumpulan yang bermasalah tanah itu, maka beberapa orang sebagai wakil kumpulan terbabit akan dihantar ke program Dialog Masalah Tanah peringkat negeri Johor yang dijadualkan akan di adakan di Skudai, sabtu ini.


** Iklan Text Produk dan Blog Anda Disini **

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads