Rabu, 9 Mei 2012

01 di gelang patah - Google Blog Search

01 di gelang patah - Google Blog Search


<b>Gelang Patah</b> Community Services 2012 (GePaCS&#39;12) | perdana

Posted: 15 Apr 2012 02:26 PM PDT

Gelang Patah Community Services 2012 (GePaCS'12)

Bermula 13-15 April 2012, seramai 62 orang mahasiswa yang terdiri daripada warga Kolej Perdana menjalankan program khidmat masyarakat di Kampung Baru Melayu Wawasan, Gelang Patah. Program yang merupakan usaha sama Kolej Perdana dan Gerakan Belia 4B Gelang Patah ini menarik perhatian orang ramai dengan pelbagai aktiviti menarik yang disediakan. Memetik kata-kata Pengarah program, saudara Syed Ahmad Adib Hazim, program seperti ini merupakan tanggungjawab sosial mahasiswa terhadap masyarakat.

Program khidmat masyarakat ini dimulakan dengan majlis penyerahan anak angkat kepada 30 keluarga angkat terpilih daripada 3 kampung sekitar. Majlis dirasmikan oleh Ybhg. Ir Hj Mohd Nasir Hashim, Naib Ketua UMNO Bahagian Gelang Patah yang menyaksikan simbolik penyerahan dengan ibu bapa angkat menyarung kain selimpang kepada semua anak angkat. Pada sebelah malam, program diteruskan dengan ceramah yang berkisar kehidupan mahasiswa dan tanngungjawab terhadap diri dan agama.

Hari kedua diteruskan dengan program khidmat bakti di mana pelajar lelaki membersihkan dan mengecat kawasan tanah wakaf perkuburan manakala pelajar siswi membantu kaum ibu menyiapkan makanan untuk kenduri sekampung dan mengecat serta membersihkan kawasan surau. Seekor lembu telah ditumbangkan pada hari kedua sempena program kenduri sekampung yang diadakan selepas maghrib dan segala persiapan dijalankan secara bergotong-royong.

Pertandingan mewarna diadakan pada petang hari kedua yang dibuka kepada murid-murid tadika kemas dan diikuti dengan acara sukaneka yang melibatkan antara orang kampung menentang mahasiswa. Terdapat 2 acara yang dipertandingkan iaitu bola jaring kain pelikat dan futsal kain pelikat.

Malam kebudayaan dan Perasmian Program disempurnakan oleh YB Datuk Abdul Aziz Sapian, ADUN Nusajaya. Banyak persembahan dipersembahkan kepada warga kampung yang terdiri daripada persembahan mahasiswa sendiri dan persembahan yang disediakan oleh warga kampung. Cabutan bertuah juga disediakan dengan hadiah utama merupakan telefon bimbit berjenama.

Hari terakhir diteruskan dengan program Ziarah Sekampung dan diikuti Majlis Penyerahan Semula Anak Angkat yang disempurnakan oleh Ybhg. En Norhisham Bin Ismail. Majlis diakhiri dengan nyanyian lagu ayah dan ibu serta 2 lagu iringan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads