Sabtu, 19 Mei 2012

01 di johor bahru - Google Blog Search

01 di johor bahru - Google Blog Search


myretina: JB-Singapura - Hari 1: Pagi <b>di Johor Bahru</b>

Posted: 04 May 2012 02:26 AM PDT

Semua dah sedia, duit dah tukar, pasport dah buat. Jadi dalam jam10 mlm mula bertolak dari Pulau Pinang. Rombongan yang terdiri ahli persatuan kebajikan staf. Perjalanan ke Johor Bahru dan matlamatnya ke Singapura.

Dalam jam 7 pagi sampai ke JB. Bas berhenti berdekatan JB Sentral. Adalah jalan dalam 1 ke 2 minit sampai ke hotel yang telah ditempah, Hotel Citrus.

Kemudahan semua cukup tapi sempit dan tak ada tingkap. Biasalah hotel tengah bandar. Lagi pun bukan matlamatnya nak tidor saja kat situ, tapi nak ronda-ronda. Lokasi hotel Google Map kat bawah.

View Larger Map

Dah selesai check-in, apa lagi naik sambung tidur kejap dan lepas tu mandi. Ditetapkan jam 10 pagi acara ronda-ronda di Singapura. Jadi tak boleh lenagh-lengah, bersiap turun makan. Kat sekitar hotel banyak tempat makan. Masa turun, ramai yang kata makan kat Restoran Hasyima sedap. Jadi kaki menghala ke situ. Tak mau pikir lama-lama. Masa berjalan.

Restoran Hasyima

Sampai di Restoran Hasyima, terletak di Plaza Seni JB. Kawan-kawan ramai lagi yang dok makan kat situ. Aku lawat kawasan lauk-pauk. Laaaa... nama melayu rupanya nasi kandar. Apa-apa pun balun saja. Lauk memang banyak.
Yang bestnya masakan yang tak banyak restoran kat Penang ada iaitu rasam. Sayurnya pun lain dari selalu kita makan di kedai mamak Penang. Kat kedai mamak Penang kalau sayur mesti kubis goreng kuning, bendi goreng dan rebus sahaja tetapi kat sini ada masak petola, nama aku tak pasti.
Nie dia aku ambik, sayur petola, kambing dan semangkuk rasam. Harga boleh tahan, tak silap sekali dengan teh-O ais RM7.50. Rasa memang sedap.
Lokasi restoran terletak Plaza Seni, Jalan Wong Ah Fook. Nak mudah lihat kat Google Map di bawah.


View Larger Map

Selesai makan. Masa masih panjang lagi. Takkan nak masuk tidur lagi. Aku ronda-ronda bandar JB dulu. Disamping bangunan yang tinggi terdapat juga yang usang. Layan saja foto kat bawah.

Pautan lain dalam siri jalan-jalan ke Johor Bahru dan Singapura :
1. Hari 1 : Pagi di Jahor Bahru
2. Hari 1 : Ronda-ronda Singapura (Bhg 1)
3. Hari 1 : Ronda-ronda Singapura (Bhg 2)
4. Hari 1 : Malam di Johor Bahru
5. Hari 2 : Universal Studio Singapore (Bhg 1)
6. Hari 2 : Universal Studio Singapura (Bhg 2)
7. Singapura : Tingkap lama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads