Khamis, 31 Mei 2012

01 di johor bahru - Google Blog Search

01 di johor bahru - Google Blog Search


Yunus Badawi: Kenangan <b>Di Johor Bahru</b>

Posted: 30 May 2012 09:57 PM PDT

Semalam aku masuk ruangan di satu fb group yg aku baru dijemput menjadi ahli.  Sebenarnya dah dua minggu rasanya aku dijemput tapi aku belum sempat join sembang2 mereka.
Bila aku baca semalam ada juga rupanya kawan2 baik aku seperti Daddy Ziyyad dan GadisBunga   di dalam forum tersebut.  Yang lain aku tak kenal.
Semalam mereka cerita pasal GadisBunga nak pindah bekerja di JB.  Aku pun tak tahu GB dah nak pindah.  Yang aku tahu opis dia pindah dari Jalan Klang Lama ke area Damansara beberapa bulan lepas.
Rancak juga kami bercerita pasal JB semalam.  Sebahagian mereka tu pasal memang org sana.  Aku ni kebetulan pernah duduk JB.  Tapi dah lama dah.  20 tahun yg silam.  Masa itu aku dihantar oleh Petronas Carigali untuk mengawasi kerja2 pembinaan pelantar gas di beberapa limbungan di Pasir Gudang dan Batam.
Walaupun bekerja di Pasir Gudang tapi aku dan famili duduk di Taman Nong Chik di sebuah rumah yg disediakan oleh syarikat.  Kereta kompeni pun disediakan.  Minyak tinggal isi saja dan cukup bulan hantar resit utk tuntutan.  Jadi duduk jauh di JB takde masalah duit minyak kecuali terpaksa menempuh kesesakan di lebuhraya Pasir Gudang.
Masa aku di sana kami sering ke Singapura untuk melawat saudara mara dan shopping.  Kadar tukaran wang masa tu SIN $1.00 bersamaan dengan RM1.20 saja.  Bila nak balik KL biasanya kami akan ke Woodlands untuk membeli buah2an seperti epal, limau dan pear.  Kadang2 beli juga kain langsir dan cadar.  Kereta kompeni aku plat Johor.  Bila sampai di tempat pemeriksaan kastam, biasanya mereka tak periksapun.  Kalau ada saudara mara datang dari KL dan ke Singapura utk beli barang, biasanya mereka akan sumbat barang2 tu di dalam kereta aku supaya tak kena cukai! hehehe (tindakan keji)


Sekarang tak payah pergi Singapura nak beli buah2an ini.  Kat Chow Kit pun banyak (gambar di atas) dan lebih murah daripada di sana sebab kadar tukaran wang dah tinggi
Banyak lagi kenangan pahit manis di sana termasuklah kelahiran anak ketiga kami, Nurafifah Huda di Johor Specialist Hospital.  Masa sekolah rendah dulu bila cikgu tanya di mana kampung dia, Afifah akan kata kampung dia di JB!
Kepada GB, selamat memulakan hidup baru di JB.  Semoga bertemu jodoh semasa di sana!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads