Rabu, 2 Mei 2012

01 di kukup - Google Blog Search

01 di kukup - Google Blog Search


CT: PULAU <b>KUKUP</b> : JAMBATAN GANTUNG

Posted: 28 Mar 2012 11:05 PM PDT

@ Rumahku Syurgaku

Bagi yang rajin untuk merasai bermalam di atas laut, bolehlah bermalam di rumah kelong Tanjung Piai Resort, pengalaman tidur di rumah kelong adalah suatu yang menyeronokkan tapi kita belum pernah mencuba pengalaman tersebut.

Berkesempatan melawat Pulau Kukup yang merupakan pulau hutan bakau terbesar di Malaysia dan kedua terbesar di dunia ini pun sudah memadai. Pelbagai tarikan menanti pengunjung di Pulau Kukup terutama bagi mereka yang mahu menyelami alam dan sekitarnya.

Jeng! jeng! Antara tarikan di pulau ini ialah jambatan gantung sepanjang 30 meter, flora dan fauna yang begitu mengkagumkan, dan pelbagai jenis spesis bakau serta ketam dengan pelbagai warna. Jambatan popular sememangnya menjadi tarikan utama pengunjung. Merentasi Sungai Ular sepanjang 30 meter, dari tengah jambatan kelihatan pemandangan menarik Kampung Kukup di tanah besar.

Okey..masuk-masuk jer lepas bayar tiket, terus nampak jambatan gantung. Anda berani tak?? haha..memang best la dapat menyusuri jambatan ini.

Sempat bersembang dengan auntie Chinese yang jaga kat kawasan itu sungguh baik dan berbudi bahasa, sempatlah kite orang merakamkan 'bukti' bahawa kiteorang pernah sampai di jambatan gantung itu.


Aksi liar monyet-monyet macaque berekor panjang adalah pemandangan biasa dan pelbagai lagi organisma akuatik rancak melakukan aktiviti sendiri tanpa menghiraukan kedatangan pengunjung.

Menara tinjau setinggi 15 meter pula terletak di kedua-dua hujung jambatan bagi membolehkan pengunjung mendapatkan pemandangan yang menarik dan melihat spesies burung.

Ketika berada di atas jambatan, pengunjung perlu sentiasa berwaspada. Hanya tiga orang dibenarkan berada di atas jambatan pada satu masa itu dalam jarak sedikit jauh.

Akhir sekali, menara pemerhati setinggi 30 meter tinggi dan mempunyai enam tingkap melengkapkan kemudahan di sana.

Dalam tahun 1990an, Pulau Kukup menjadi tumpuan para saintis untuk mengkaji biodiversitinya yang kaya dan sistem ekologinya yang unik. Sebagai langkah menjaga dan memulihara habitat unik di pulau ini, Pulau Kukup telah diwartakan sebagai Taman Negara pada Mac 1997.

Pulau Kukup juga telah disenaraikan dalam senarai tanah lembab. Para pecinta alam sekitar seharusnya tidak melepaskan peluang menikmati Pulau Kukup dan keindahan semulajadinya!

Apa yang kita nampak Kelab2 Pecinta Alam banyak menjalankan aktiviti di sini bagi membantu mengekalkan alam semulajadi pulau tersebut, walaupun baru2 ini kita ada terbaca satu artikel Pulau Kukup kian mengecil. Uwaaaa....!!

Banyak tapak semaian dan kasut untuk kegunaan menanam semula pokok bakau di Pulau Kukup, apa yang kita nampak Pulau Kukup ini cukup di ambil perhatian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads