Sabtu, 19 Mei 2012

01 di plentong - Google Blog Search

01 di plentong - Google Blog Search


Group Automobil: www.groupautomobil.blogspot.com - Digest <b>...</b>

Posted: 13 May 2012 08:56 AM PDT

1a.

Posted by: "-::eSpAcE9808::-" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Sat May 12, 2012 5:34 pm (PDT)

Prevé sedan terbaik dari Proton setakat ini

Diterbitkan oleh: Admin
warkahdaily.blogspot.

Prevé dilihat lebih matang dan memiliki banyak fungsi berbanding model-model terdahulu Proton.

MENGAMBIL masa selama tiga tahun untuk disiapkan, produk yang menjadi kebanggaan terbaharu pengeluar kereta tempatan, Proton Holding Berhad (Proton) selamat dilancarkan secara rasmi oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini.

Dipanggil Prevé (pray-vay) yang membawa maksud untuk membuktikan, sedan segmen C itu disifatkan sebagai model global buat Proton meneroka pasaran luar negara. Maka, tidak hairanlah jika penilaian terhadap model itu lebih kritikal daripada biasa.

Prevé pada awalnya dikenali sebagai P3-21A. Kemunculannya sudah lama ditunggu-tungagu. Rasa tahu orang kian memuncak apabila ada sahaja 'gambar-gambar curi' disiarkan di laman-laman web pemotoran terkenal tempatan.

Sekarang, terimalah hasil kerja keras 60 orang jurutera Proton. Apa yang pasti, Prevé dilihat lebih matang dan memiliki banyak fungsi berbanding model-model terdahulu Proton.

Sekali fikir, Prevé menggunakan formula hampir sama dengan pengeluar kereta Korea Selatan, Hyundai dan Kia. Maksud saya, sumbatkan sebanyak mungkin ciri yang boleh dan tawarkan pada harga lebih murah berbanding pesaing sekelasnya. Secara tidak langsung, pembeli akan menilai kereta ini sebagai berbaloi untuk dimiliki.

Prevé tidak menggantikan mana-mana model Proton. Sebaliknya, ia diposisikan antara model Persona dan Inspira. Banyak betul sedan Proton. Tidak mengapa, setiap model ada peminatnya tersendiri.

RUANG kokpit mengaplikasikan tona hitam dengan kemasan kayu dan calitan perak.

Memandangkan Prevé ialah model global, maka pembinaannya perlulah memenuhi standard dunia. Itulah cabaran paling besar yang terpaksa ditempuh Proton. Standard itu pastinya meliputi aspek keselamatan, teknologi, keselesaan, rekaan, kualiti binaan dan sebagainya.

Jentera itu dibina berasaskan kepada kerangka Exora. Bezanya hanyalah penggunaan suspensi roda belakang jenis multi-link yang pastinya lebih sesuai untuk sebuah sedan. Sedia maklum bahawa kereta Proton memang boleh diharap jika bercakap tentang kualiti pemanduan dan pengendaliannya.

5 Bintang MyVAP

Ciri keselamatan adalah antara ciri yang paling diberi perhatian oleh Proton untuk Prevé. Banyak betul sistem keselamatan yang ada padanya. Sebagai contoh, kerangka yang diperkukuh diberi nama RESS (Reinforced Safety Structure) , dua beg udara, sistem brek ABS, EBD, malah BA (brake Assist), kawalan cengkaman (traction control) Electronic Stability Control (ESC) dan ISOFIX untuk varian Premium. Jangan lupa juga bahawa Prevé mendapat penarafan lima bintang daripada Malaysian Vehicle Assessment Programme (MyVAP).

Sudah boleh dilihat secara dekat di bilik-bilik pameran Proton seluruh negara, sedan itu ditawarkan dalam tiga varian menerusi dua pilihan enjin dan tiga jenis transmisi. Varian tertinggi ialah model Premium yang dipasang dengan enjin 1.6 liter CFE, iaitu enjin sama pada model Exora Bold.

Cuma, ia telah ditala semula bagi memberikan kuasa yang lebih linear dan sesuai dengan karekter sebuah sedan.

Enjin dengan sistem 'soft turbo' itu menawarkan kuasa seperti enjin bersesaran 2.0 liter. Lebih tepat lagi, ia mampu mencecah kuasa 138hp dan tork puncak 205Nm.

PINTU but belakang kini boleh dibuka dengan memicit butang pada kunci kenderaan.

Lebih menarik, enjin itu dipadankan dengan transmisi Protronic CVT tujuh kelajuan. Transmisi VT3 itu turut diberikan paddle shifter untuk membenarkan pemandu menukar gear secara manual.

Kalau hendak melihat dari segi prestasi, padanan tersebut membolehkan Prevé mencapai kelajuan maksimum 190 kilometer sejam (km/j). Sementara tempoh sedan itu untuk sampai ke kelajuan 100km/j dari kedudukan statik adalah 9.6 saat. Menyentuh aspek penggunaan bahan api pula, Proton mendakwa varian Prevé berenjin CFE ialah 6.6 liter bagi setiap 100km.

Mahu memikat seramai mungkin pembeli berpotensi, Proton turut menawarkan varian 1.6 Executive CVT (VT2 enam kelajuan) dan 1.6 Executive bertransmisi manual lima kelajuan. Enjin yang digunakan pula ialah Campro IAFM, sama seperti yang ada pada model Saga 1.6.

Meninjau ke ruang kabin, Prevé menggunakan warna hitam sebagai temanya. Papan pemuka, stereng, fabrik tempat duduk dan panel sisi diberi warna hitam, di sebalik kemasan kayu dan calitan warna perak pada konsol tengahnya.

Bagi mereka yang memilih varian dengan enjin CFE, anda pasti berpuas hati dengan semua ciri yang ada pada kokpit Prevé.

Senarainya bolehlah dimulakan dengan butang Start/Stop, pemain cakera padat bersama sambungan Bluetooh, USB dan iPod, selain lampu hadapan, penggilap cermin dan pendingin hawa yang dikawal secara automatik. Tidak terkecuali, unit navigasi dengan skrin sentuh.

Prevé ditawarkan pada harga bermula RM RM59,540 hingga RM72,990 seunit bergantung kepada varian. Anda boleh memilih salah satu daripada enam warna yang ditawarkan iaitu hitam, putih, biru, merah, perak dan coklat.

UNTUK menghidupkan enjin, anda hanya perlu menekan butang penghidup.

Proton boleh dianggap berada di landasan yang betul untuk dipandang lebih serius sebagai pengeluar kenderaan berpengaruh. Sekurang-kurangnya di rantau ini. Namun, masih banyak ruang yang perlu diperbaiki.

Cabaran utama Proton pastinya untuk menghilangkan saki-baki rasa skeptikal pengguna terhadap kereta keluarannya. Paling tidak pun, membuatkan kelompok yang gemar mengutuk dan menghentam apa jua yang keluar daripada kilang Proton terdiam serta menutup mulut mereka.

Perkara itu jugalah yang saya anggap masih belum berjaya direalisasikan sepenuhnya oleh Proton. Sebabnya, kalau benar Proton sudah mampu menghapuskan persepsi negatif terhadap produknya, tidaklah seorang rakan bertanya kepada saya: "Ada Internet di dalam kereta? Kalau rosak macam mana?"

Sumber: Kosmo.com.my

1b.

Posted by: "bashah" bwasi@yahoo.com   bwasi

Sat May 12, 2012 7:20 pm (PDT)

apebende pun kena compare - cuba compare dg VW Polo Sedan 1.6 = harga, spec dan yg paling penting :-berbaloi factor

________________________________
From: -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Sunday, May 13, 2012 8:30 AM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Prevé sedan terbaik dari Proton setakat ini

 

 
Prevé sedan terbaik dari Proton setakat ini
 
Diterbitkan oleh:
Adminwarkahdaily.blogspot.

Prevé dilihat lebih matang dan memiliki banyak
fungsi berbanding model-model terdahulu Proton.

MENGAMBIL
masa selama tiga tahun untuk disiapkan, produk yang menjadi kebanggaan terbaharu
pengeluar kereta tempatan, Proton Holding Berhad (Proton) selamat dilancarkan
secara rasmi oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru
ini.

Dipanggil Prevé (pray-vay) yang membawa maksud untuk membuktikan,
sedan segmen C itu disifatkan sebagai model global buat Proton meneroka pasaran
luar negara. Maka, tidak hairanlah jika penilaian terhadap model itu lebih
kritikal daripada biasa.

Prevé pada awalnya dikenali sebagai P3-21A.
Kemunculannya sudah lama ditunggu-tungagu. Rasa tahu orang kian memuncak apabila
ada sahaja 'gambar-gambar curi' disiarkan di laman-laman web pemotoran terkenal
tempatan.

Sekarang, terimalah hasil kerja keras 60 orang jurutera Proton.
Apa yang pasti, Prevé dilihat lebih matang dan memiliki banyak fungsi berbanding
model-model terdahulu Proton.

Sekali fikir, Prevé menggunakan formula
hampir sama dengan pengeluar kereta Korea Selatan, Hyundai dan Kia. Maksud saya,
sumbatkan sebanyak mungkin ciri yang boleh dan tawarkan pada harga lebih murah
berbanding pesaing sekelasnya. Secara tidak langsung, pembeli akan menilai
kereta ini sebagai berbaloi untuk dimiliki.

Prevé tidak menggantikan
mana-mana model Proton. Sebaliknya, ia diposisikan antara model Persona dan
Inspira. Banyak betul sedan Proton. Tidak mengapa, setiap model ada peminatnya
tersendiri.

RUANG kokpit mengaplikasikan tona hitam dengan
kemasan kayu dan calitan perak.

Memandangkan Prevé ialah
model global, maka pembinaannya perlulah memenuhi standard dunia. Itulah cabaran
paling besar yang terpaksa ditempuh Proton. Standard itu pastinya meliputi aspek
keselamatan, teknologi, keselesaan, rekaan, kualiti binaan dan
sebagainya.

Jentera itu dibina berasaskan kepada kerangka Exora. Bezanya
hanyalah penggunaan suspensi roda belakang jenis multi-link yang pastinya lebih
sesuai untuk sebuah sedan. Sedia maklum bahawa kereta Proton memang boleh
diharap jika bercakap tentang kualiti pemanduan dan
pengendaliannya.

5 Bintang
MyVAP

Ciri keselamatan adalah antara ciri yang paling diberi
perhatian oleh Proton untuk Prevé. Banyak betul sistem keselamatan yang ada
padanya. Sebagai contoh, kerangka yang diperkukuh diberi nama RESS (Reinforced
Safety Structure) , dua beg udara, sistem brek ABS, EBD, malah BA (brake
Assist), kawalan cengkaman (traction control) Electronic Stability Control (ESC)
dan ISOFIX untuk varian Premium. Jangan lupa juga bahawa Prevé mendapat
penarafan lima bintang daripada Malaysian Vehicle Assessment Programme
(MyVAP).

Sudah boleh dilihat secara dekat di bilik-bilik pameran Proton
seluruh negara, sedan itu ditawarkan dalam tiga varian menerusi dua pilihan
enjin dan tiga jenis transmisi. Varian tertinggi ialah model Premium yang
dipasang dengan enjin 1.6 liter CFE, iaitu enjin sama pada model Exora
Bold.

Cuma, ia telah ditala semula bagi memberikan kuasa yang lebih
linear dan sesuai dengan karekter sebuah sedan.

Enjin dengan sistem 'soft
turbo' itu menawarkan kuasa seperti enjin bersesaran 2.0 liter. Lebih tepat
lagi, ia mampu mencecah kuasa 138hp dan tork puncak 205Nm.

PINTU but belakang kini boleh dibuka dengan
memicit butang pada kunci kenderaan.

Lebih menarik, enjin
itu dipadankan dengan transmisi Protronic CVT tujuh kelajuan. Transmisi VT3 itu
turut diberikan paddle shifter untuk membenarkan pemandu menukar gear secara
manual.

Kalau hendak melihat dari segi prestasi, padanan tersebut
membolehkan Prevé mencapai kelajuan maksimum 190 kilometer sejam (km/j).
Sementara tempoh sedan itu untuk sampai ke kelajuan 100km/j dari kedudukan
statik adalah 9.6 saat. Menyentuh aspek penggunaan bahan api pula, Proton
mendakwa varian Prevé berenjin CFE ialah 6.6 liter bagi setiap 100km.

Mahu memikat seramai
mungkin pembeli berpotensi, Proton turut menawarkan varian 1.6 Executive CVT
(VT2 enam kelajuan) dan 1.6 Executive bertransmisi manual lima kelajuan. Enjin
yang digunakan pula ialah Campro IAFM, sama seperti yang ada pada model Saga
1.6.

Meninjau ke ruang kabin, Prevé menggunakan warna hitam sebagai
temanya. Papan pemuka, stereng, fabrik tempat duduk dan panel sisi diberi warna
hitam, di sebalik kemasan kayu dan calitan warna perak pada konsol
tengahnya.

Bagi mereka yang memilih varian dengan enjin CFE, anda pasti
berpuas hati dengan semua ciri yang ada pada kokpit Prevé.

Senarainya
bolehlah dimulakan dengan butang Start/Stop, pemain cakera padat bersama
sambungan Bluetooh, USB dan iPod, selain lampu hadapan, penggilap cermin dan
pendingin hawa yang dikawal secara automatik. Tidak terkecuali, unit navigasi
dengan skrin sentuh.

Prevé ditawarkan pada harga bermula RM RM59,540
hingga RM72,990 seunit bergantung kepada varian. Anda boleh memilih salah satu
daripada enam warna yang ditawarkan iaitu hitam, putih, biru, merah, perak dan
coklat.

UNTUK menghidupkan enjin, anda hanya perlu
menekan butang penghidup.

Proton boleh dianggap berada di
landasan yang betul untuk dipandang lebih serius sebagai pengeluar kenderaan
berpengaruh. Sekurang-kurangnya di rantau ini. Namun, masih banyak ruang yang
perlu diperbaiki.

Cabaran utama Proton pastinya untuk menghilangkan
saki-baki rasa skeptikal pengguna terhadap kereta keluarannya. Paling tidak pun,
membuatkan kelompok yang gemar mengutuk dan menghentam apa jua yang keluar
daripada kilang Proton terdiam serta menutup mulut mereka.

Perkara itu
jugalah yang saya anggap masih belum berjaya direalisasikan sepenuhnya oleh
Proton. Sebabnya, kalau benar Proton sudah mampu menghapuskan persepsi negatif
terhadap produknya, tidaklah seorang rakan bertanya kepada saya: "Ada Internet
di dalam kereta? Kalau rosak macam mana?"

Sumber: Kosmo.com.my

2a.

Posted by: "-::eSpAcE9808::-" rienacom@yahoo.com.sg   rienacom

Sun May 13, 2012 12:41 am (PDT)

Gearbox CVT Exora Bold Turbo bermasalah selepas 2 minggu
By: faizal

Aduan Rakyat 2 April 2012 - Saya membeli sebuah Proton Exora Bold Premium yang menggunakan enjin turbo dan gearbox CVT pada awal Mac 2012. 2 minggu digunakan, gearbox mula rosak. Apabila gear reverse dimasukan, enjin akan mati. Setelah mencuba banyak kali, barulah saya dapat menggunakan gear reverse.

Itupun enjin begegar seolah-olah nak mati. Saya menghubungi pusat servis di Johor Jaya memaklumkan masalah yang dihadapi dan pihak pusat sevis meminta saya untuk menghantar kereta untuk diperiksa.

Pemeriksaan pertama pihak pusat servis cuma mengetatkan kabel bateri dan meminta saya untuk pulang dan mencuba kereta telebih dahulu. Tak sampai setengah jam saya ambil kereta dari pusat servis, masalaah sama tetap berulang. Saya kemudian merujuk terus kereta saya ke Pusat Servis 3S di Plentong.

Pemeriksaan kedua, ECU kereta saya direset semula dan saya diminta untuk membawa pulang kereta sepertimana selepas pemeriksaan yang pertama. Tidak sampai 2 jam, masalah sama berulang. Saya terpaksa menunggu selama 3 hari untuk menghantar kereta berikutan hari Sabtu hanya dikhaskan untuk servis sahaja.

Pada hari Isnin saya menghantar kereta saya ke pusat servis dan kereta saya terpaksa ditinggalkan selama 2 hari untuk diperiksa. Keputusannya memang menyakitkan hati saya. Mengikut kata petugas yang incharge problem kereta saya tu, laporan dah dihantar ke headquarters bekenaan masalah yg dihadapi dan saya diminta tunggu sehingga jawapan diberikan semula oleh HQ.

Saya dah dapat bayangkan maksudnya itu tetapi atas dasar percaya, saya ia kan saja dan masih lagi menunggu, mengikut kata petugas tu lebih kurang seminggu lebih untuk saya dapatkan jawapan.

Sekarang dah masuk 4 hari saya tunggu, tinggal lagi beberapa hari untuk saya dihubungi oleh petugas tesebut (janjinya nak telefon dan maklumkan saya).

Apa yang saya nak highlightkan di sini ialah, kenapa begitu teruk produk Proton ni? Takkanlah baru 2 minggu pakai dah rosak? Bunga tayar kereta pun tak sempat haus lagi enjin dan gearbox dah meragam? Adakah Proton main tangkap muat je barang-barang yang digunakan?

Sumber : http://www.aduanrakyat.com.my/gearbox-cvt-exora-bold-turbo-bermasalah-selepas-2-minggu#more-12140

2b.

Posted by: "bashah" bwasi@yahoo.com   bwasi

Sun May 13, 2012 6:17 am (PDT)

Ada tak geng automobil yg pakai Exora Bold? ..jika ada harap komen

________________________________
From: -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Sunday, May 13, 2012 3:41 PM
Subject: www.groupautomobil.blogspot.com - Fw: Gearbox CVT Exora Bold Turbo bermasalah

 


Gearbox CVT Exora Bold Turbo bermasalah selepas 2 minggu
By: faizal

Aduan Rakyat 2 April 2012 - Saya membeli sebuah Proton Exora Bold Premium yang menggunakan enjin turbo dan gearbox CVT pada awal Mac 2012. 2 minggu digunakan, gearbox mula rosak. Apabila gear reverse dimasukan, enjin akan mati. Setelah mencuba banyak kali, barulah saya dapat menggunakan gear reverse.

Itupun enjin begegar seolah-olah nak mati. Saya menghubungi pusat servis di Johor Jaya memaklumkan masalah yang dihadapi dan pihak pusat sevis meminta saya untuk menghantar kereta untuk diperiksa.

Pemeriksaan pertama pihak pusat servis cuma mengetatkan kabel bateri dan meminta saya untuk pulang dan mencuba kereta telebih dahulu. Tak sampai setengah jam saya ambil kereta dari pusat servis, masalaah sama tetap berulang. Saya kemudian merujuk terus kereta saya ke Pusat Servis 3S di Plentong.

Pemeriksaan kedua, ECU kereta saya direset semula dan saya diminta untuk membawa pulang kereta sepertimana selepas pemeriksaan yang pertama. Tidak sampai 2 jam, masalah sama berulang. Saya terpaksa menunggu selama 3 hari untuk menghantar kereta berikutan hari Sabtu hanya dikhaskan untuk servis sahaja.

Pada hari Isnin saya menghantar kereta saya ke pusat servis dan kereta saya terpaksa ditinggalkan selama 2 hari untuk diperiksa. Keputusannya memang menyakitkan hati saya. Mengikut kata petugas yang incharge problem kereta saya tu, laporan dah dihantar ke headquarters bekenaan masalah yg dihadapi dan saya diminta tunggu sehingga jawapan diberikan semula oleh HQ.

Saya dah dapat bayangkan maksudnya itu tetapi atas dasar percaya, saya ia kan saja dan masih lagi menunggu, mengikut kata petugas tu lebih kurang seminggu lebih untuk saya dapatkan jawapan.

Sekarang dah masuk 4 hari saya tunggu, tinggal lagi beberapa hari untuk saya dihubungi oleh petugas tesebut (janjinya nak telefon dan maklumkan saya).

Apa yang saya nak highlightkan di sini ialah, kenapa begitu teruk produk Proton ni? Takkanlah baru 2 minggu pakai dah rosak? Bunga tayar kereta pun tak sempat haus lagi enjin dan gearbox dah meragam? Adakah Proton main tangkap muat je barang-barang yang digunakan?

Sumber : http://www.aduanrakyat.com.my/gearbox-cvt-exora-bold-turbo-bermasalah-selepas-2-minggu#more-12140

3.1.

Posted by: "automobil@yahoogroups.com" automobil@yahoogroups.com

Sun May 13, 2012 12:59 am (PDT)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads