ads

Selasa, 29 Mei 2012

01 di tebrau - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

01 di tebrau - Google Blog Search


masam manis: Ke <b>Tangkak</b> meminang Tuan Puteri...

Posted: 28 May 2012 06:38 PM PDT

Assalamualaikum

Rasa-rasanya ramai ibu bapa yang sibuk menghantar anak-anak mereka ke Matrikulasi semalam. Kepada semua bakal-bakal mahasiswa dan mahasiswi sekalung tahniah dari ita buat semua yang berjaya tak kiralah ke Matrikulasi, IPTA atau IPTS. Tahniah!


Rasa-rasanya macam baru semalam ita menghantar Amirul ke MRSM, rupa-rupanya telah 6 tahun ianya berlalu. Kini anak emak dah meningkat dewasa. Kini dah melangkah pula ke farsa baru. Kehidupan di kampus yang mungkin satu pengalaman berharga yang amat di impi-impikan. Besar harapan emak, ayah dan adik-adik untuk melihat abang berjaya. Berlajarlah bersunguh-sungguh anakku.. semoga setiap apa yang diimpi-impikan akan tercapai. Emak dan ayah hanya mampu mendoakan dari kejauhan. Tekun dan usaha , tangga kejayaan. Jadikan ianya satu semangat untuk menerpa kejayaan yang lebih baik. Jangan di persia-siakan peluang yang ada.. Berusaha , berdoa dan bertawakal.. insyaallah kejayan akan sentiasa bersama mu..

Sebelum pulang kami sempat singgah di Kolam Air Panas Gunung Ledang atau Air Terjun  Air Panas Gunung Ledang yang terletak di Sagil, Tangkak. Nama sahaja air panas tapi airnya tidak lah panas. Ia merupakan kawasan tumpuan pengunjung tidak kiralah dari dalam atau dari seberang tambak untuk berkelah dan mandi manda.

Walaupun ita ni tinggal di JB, tapi ita tak pernah lagi berkesempatan ke Gunung Ledang. Selalu dengar suami ita cerita aje.. Suami ita ni dah 3 kali mendaki Gunung Ledang semasa beliau belajar di MRSM Muar. Ia adalah aktiviti kokorikulum di MRSM  yang pernah di ikuti dan amat di minati oleh suami ita. Kalau dengar cerita dan pengalaman beliau semasa mendaki Gunung Ledang, terasa seram pun ada juga. Katanya pelbagai peristiwa aneh yang beliau dan rakan-rakannya alamai sewaktu berada di Gunung Ledang.

Salah satu peristiwa yang masih segar dalam kotak ingatan beliau dan sering di ceritakan pada anak-anak ialah..
Penemuan belalang mekah yang berwarna-warni, bukan seekor malah beratus2 dan beribu2 ekor.
Sewaktu berkemah pada waktu malam yang gelap, beliau melihat banyak sangat kerdipan lampu seolah lampu pelita yang di nyalakan pada malam 7 lekor. Sedangkan kawasan itu adalah kawasan hutan yang tak berpenghuni.
Kawasan di atas gunung yang dikatakan sangat sejuk, seperti berada di Cameron Highland. Sehingga semua peserta terpaksa menyarungkan baju sejuk.
Beliau dan rakan-rakannya juga menemui satu kawasan yang lapang dan bersih seakan tempat bersembahyang kerana terdapat batu yang seakan mimbar masjid. Dan banyak terdapat pokok senduduk putih yang tumbuh di celah-celah batu di situ.
Beliau juga menyatakan seorang rakan beliau terkena demam panas kerana mematahkan pokok senduduk di situ.
Sewaktu berkhemah pada malam hari, seorang rakan beliau juga demam panas yang teruk kerana beliau ternampak kelibat Sang Belang.. uiii... meremang bulu tengkuk!!
Ada berani??

Gunung Ledang seringkali di kaitkan dengan unsur mistik lagenda Tuan Puteri Gunung Ledang yang menolak peminangan Sultan Melaka. Penolakan secara baik Tuan Puteri Gunung Ledang yang meletakkan beberapa syarat yang tidak masuk akal, masih lagi menjadi satu cerita dongeng yang hingga kini masih lagi diceritakan pada anak-anak kecil.

Kedatangan tuan hamba ke Gunung Ledang bukanlah untuk meminang Tuan Puteri Gunung Ledang untuk anak teruna hamba.. Aii.. Tuan Puteri anak hamba baru sahaja nak melangkah ke alam Matrik.. macam mana lah nak meminang tuan puteri yang cantik rupawan..

Kenapalah tuan puteri letakkan hantaran yang mahal.. kan.. sekarang semua gadis-gadis di Malaysia ni turut meletakkan hantaran yang mahal tuan puteri Oiiii...

Batu kikir jomatan bosi
Gulai udang sebelangor
Cubooo omak fikir dalam hati
Ayo ni bujang sudah lamo ayiiih....

Tapi kedatangan ita ke Gunung Ledang bukanlah untuk mendaki, sebaliknya untuk meninjau-ninjau lokasi yang menjadi tarikan ibu bapa untuk membawa anak-anak mereka mandi manda dan berkelah terutamanya pada musim cuti sekolah ini.
Masa ita pergi ni, memang ramai sangat orang, maklumlah musim cuti sekolah.

Jom lah kita tinjau-tinjau kawasan sekitar kolam air di kaki Gunung Ledang ni.. manalah tau kot-kot ada perancangan untuk membawa anak-anak berkelah semasa musim cuti sekolah ni..
 

Gunung Ledang silamnya dipanggil "Mount Ophir" oleh orang-orang Portugis.( sumber sejarah Melaka di Perpustakaan Lisbon, Portugal) yang menguasai negeri Melaka pada tahun 1511. Merupakan sebuah gunung yang terdapat di daerah Ledang, negeri Johor Darul Takzim, Malaysia. Terletak berdekatan dengan sebuah pekan kecil iaitu Asahan, Melaka. Dengan ketinggian 1,276 meter, 4,187 kaki (dari aras laut) Gunung Ledang merupakan gunung yang tertinggi di selatan Semenanjung Malaysia. Jika berada di atas gunung ini pada hari yang cerah, seseorang boleh melihat Selat Melaka dan Sumatera, Indonesia dengan jelas.
  
Di kawasan gunung ini juga pernah diceritakan wujudnya emas dan pernah ditemui di suatu kawasan gunung yang dinamakan Gunung Gemih. Cerita orang dahulu,, ketika Gunung Ledang masih baru didaki orang dan belum mendapat jalan mendaki seperti sekarang. Sesiapa yang sedang mendakinya akan merasakan sesuatu yang luarbiasa seolah-olah sedang berada di suatu tempat yang sangat indah. Maknanya semangat Puteri Gunung Ledang masih wujud di Gunung Ledang. 
Terdapat beberapa pendapat yang popular berhubung dengan asal-usul nama gunung ini. Menurut satu pendapat, sejarah purbakala menunjukkan bahawa Gunung Ledang adalah tempat yang mengandungi begitu banyak simpanan emas, menarik pedagang sehingga sejauh Greece dan China. Nama `Ophir' itu sendiri dikatakan berasal dari bahasa Ibrani. Dalam kurun ke-14, pelayar Cina yang berulang-alik di Selat Melaka memanggil gunung tersebut sebagai 'Kim Sua' yang bermaksud 'Gunung Emas' (Golden Mountain). Satu sumber lain mengatakan bahawa Jawa ketika pemerintahan empayar Majapahit telah menamakan gunung tersebut sebagai 'Gunong Ledang', yang membawa maksud 'gunung dari jauh'.

Kepada yang berhajat untuk mendaki Gunung Ledang, ada 3 runut untuk mendaki :

1. Dari Asahan,Melaka, masuk ke sebelah kanan menuju ke Gunung Ledang. Laksamana Hang Tuah dipercayai menggunakan denai ini. Anda boleh mula dari kolam air di Kampung Asahan.

2. Dari Lebuhraya Utara-Selatan, susur keluar Tangkak menuju ke Jementah/Segamat di sebelah kiri lebuh raya. Anda akan jumpa Sagil. 10 km dari Tangkak menuju ke Segamat, anda akan jumpa air terjun Ayer Panas di sebelah kiri, kilang getah dan Estet Ledang Baharu. Dari air terjun , anda boleh ikut runut Sagil menuju ke puncak Gunung Ledang. Jalan ini lebih popular. Hanya 2-3 jam dikatakan boleh sampai ke puncak.

3. Dari Tangkak ke Segamat, ada satu jalan ke puncak stesen radio, stesen telefon RTM, Telekom Berhad dan empangan air. Tetapi jalan ini ditutup kepada orang ramai.


ANTARA MAKLUMAT PENTING BERKAITAN SEJARAH GUNUNG LEDANG YANG BELUM DI KETAHUI UMUM IALAH 
  1. Ledang, menurut Kamus Dewan ialah dari segi Bahasa Jawa yang bererti menunjuk-nunjukkan diri seseorang yang ego.

  2. Adalah dipercayai, nama Gunung Ledang ini dicipta oleh Kerajaan Majapahit yang telah berkuasa di negeri ini sebelum kebangkitan kerajaan Melaka. Maksudnya Gunung Ledang itu ialah gunung yang tinggi.

  3. Maklumat daripada Sejarah China pula, Laksamana Cheng Ho dikatakan pernah melawat Gunung Ledang. Beliau dikatakan melawat lombong-lombong emas di Gunung Ledang dan mengambil contoh emas-emas tersebut untuk pengetahuan rajanya.

  4. Di keliling kemuncak Gunung Ledang terdapat 7 buah kemuncak rendah. Setiap satunya mempunyai legendanya yang tersendiri.

  5. Yang paling aneh sekali ialah Legenda Gunung Gemih yang ceritanya ada sebuah gua emas yang dikawal rapi oleh penunggunya seekor lembu emas.

  6. Dalam peta lama Portugis, nama GEMIH ini ditulis sebagai "GUMMAY" yang bermaksud sebuah pusat perusahan emas.

  7. Menurut kolonel Gerini ( 1904 ), Gemih masih merupakan pusat perlombongan emas orang-orang Melayu di Gunung Ledang sehingga tahun 1817.

  8. Rounsevelle Wildman, seorang penulis terkenal dari Amerika Syarikat telah menemui seketul logam yang diambil dari kawasan lombong di tebing Sungai Gemih pada tahun 1894, apabila dileburkan didapati mengandungi emas.

Ada sesuatu yang istimewa di Gunung Ledang yang penuh dengan legenda ini, iaitu terdapat 3 puncak yang salah satunya dinamakan sebagai Puncak Mahligai, dipercayai puncak tempat Puteri Gunung Ledang bersemayam dan bermain-main dengan dayangnya. 
Kesan sejarah gunung ini masih utuh disini. Terdapat satu batu bersurat dalam tulisan jawi tidak berapa jauh dari puncak G. Ledang di Asahan Trail. Disini juga menjadi tempat berteduh dan berlindung dari mentari bagi pendaki sekiranya cuaca begitu panas di puncak.
 
Penemuan taman yang penuh dengan bunga orkid yang indah dan tersusun rapi oleh Alfred Wakauce, seorang sejarahwan British pada tahun 1854, tidak boleh dianggap sebagai biasa. Mungkinkah di tempat itu tempatnya Hang Tuah bertemu Puteri Gunung Ledang untuk menyampaikan hajat hati Sultan Melaka hendak meminang puteri yang cantik dan jelita itu? Ataukah di situ tempat Puteri Gunung Ledang menyamar sebagai perempuan tua yang menguji kesabaran utusan Sultan Melaka ini, hanya Allah swt saja yang Maha Mengetahui..

Rujukan :
http://ms.wikipedia.org/wiki/Gunung_Ledang
http://www.ogkl.com.my/infoGUNUNG/infoLedang.htm
http://lusuh.multiply.com/journal/item/230/Maklumat_penting_sejarah_gunung_Ledang_yang_terpendam...

335 <b>di</b> tanjung agas: kembali dari <b>tangkak</b>

Posted: 28 May 2012 07:06 PM PDT

seada dalam jam 5 pagi

aung..!

mana aung?

aumg   !!!

mna aung???

adam mengejutkam kami

sibuk dia nail ke bilik along, turun balik, buka pintu dapur

ketuk bilik tandas

buka pintu depan..

aung!!!  aung mana?

aung, sekolah...

kata aku.

semalam kami sekeluarga  ke tangkak, along ke sana.

agaknya adam tak perasan lagi.

malam tadi annuar sibuk menyelongkar kolej  matrikulasi tangkak,di internet

pandai dia mengeja, dia kenal huruf, cuma tak mampu menuturkannya nama huruf itu.

akmal, sibuk melukis peta perjalanan siap dengan signboard yang dia ingat menuju ke tangkak

simpang ke bekok?

aku tak perasanpun..

adaka lalu simpangbekok

ada, kata sayang.

naik  je matahari,  annuar sudah melonggok kan pakaian sepersalinan, nurul, akmal, adam, sambil memegang sekeping kertas yang bertulis tangkak, print out

along sekolah nak...

penyudahnya, aku ke drive in mac donald 7 btrakrast no4   air ice lemon tea

masa ada alongnya semua sibuk berperang dengan alongnya,teruk along kena dera

bola alongnya tak ada di rumah, sibuk pula tercari cari.

0 ulasan:

Catat Komen

 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved