ads

Jumaat, 27 Julai 2012

01 di parit jawa - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

01 di parit jawa - Google Blog Search


Its always About Me, MySelf & I: Tersentuh nonton <b>Parit Jawa</b>.. -iki <b>...</b>

Posted: 22 Jul 2012 07:02 PM PDT

semalam dalam jam 10.00mlm waktu yang gua nantikan..citer Parit Jawa.. iklan dia dah banyak kali gua tengok n rezeki semalam gua dapat nengok..citer ni terlalu halus.. jalan cerita, plot, cinematography (betul ke ayat tu ada ke dlm term perfeleman)?? gua tabik spring kt pengarah dia.. 
Sedikit pasal telemovie nie..
Drama/Filem : Parit Jawa
Arahan: Tunku Mona Riza
Pelakon: Zahiril Adzim, Eman Manan, Ruminah Sidek, Jalil Hamid, Safura, Nam Ron dan Ghazali Abu Noh
SINOPSIS TELEMOVIE PARIT JAWA
Parit Jawa yang dipersembahkan dalam Bahasa Melayu dan Jawa ini mengisahkan kehidupan sebuah keluarga berketurunan Jawa yang telah menetap di Parit Jawa, Muar berkurun lamanya. Penonton berpeluang untuk menyorot perasaan Tuminah dan Sapian yang mengimpikan kehidupan bahagia di usia tua mereka bersama anak-anak.
Setelah Sapian meninggal dunia, Tuminah menjadi semakin risau akan keluarga mereka yang semakin kucar-kacir. Anaknya hanya ingin merebutkan hak tanah pusaka peninggalan keluarga mereka dengan setiap daripada mereka memasang strategi dan agenda sendiri tanpa mepedulikan ibunya yang masih hidup.
well tu dah biasa lah pasal rebutan harta pusaka nie.. memang apa yang berlaku dalam drama ni dah biasa nampak.. tapi gua punye la tacing, geram semua ada.. kenapa la macm gitu?? bangsa kita siapa lagi nak bela kalau bukan diri sendiri.. ada tanah semua nak jual pastu bukan dapat dekat orang melayu pon tapi kat bangsa lain.. penyudah nye kita juga yang rugi..
pasal amanat, pasal adik beradik.. whuaa gua memang takleh nengok or dengar citer mcm gini memang gua tacing sangat.. wa layan sorang2 citer nie.. memang meleleh gak air mata gua ar.. maklumla sejak jadi remaja purba ni ati gua memang halus beb.. 
walaupon darah dlm badan gua ni ada lah tempias2 jawa bugis tapi tak bpe nk sangat la sebab dah tak serumpun dlm keturunan tu..ini pon arwah atok gua yang cakap.. bila tanye mama gua haha dia ckp dia bukan jowo so gua pon tak bape nk pasti..klu org ngumpat dlm bahasa jawa memang gua pakat senyum jerlah.... semangat jawa ni lain skit.. so orang2 jawa mesti sedia maklum.. takde dakwa dakwi kan.. 
hehe gua tau bahasa melaka jer.. ulau melengaku atas pagau.. :)

0 ulasan:

Catat Komen

 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved