Jumaat, 6 Julai 2012

di negeri johor - Google Blog Search

di negeri johor - Google Blog Search


Isamuddin Isa: Harga Air yang dikenakan <b>Negeri Johor</b>..

Posted: 05 Jul 2012 09:15 PM PDT

1. Di Selangor kerajaan negeri mereka memberikan air percuma kepada rakyatnya untuk setiap 20 meter padu kegunaan air. Bagimana pula dengan negeri Johor.

2. Aku ada melihat rakan senegeri aku yang kata air di Johor ni mahal, walaubagaimanapun dia tidak pula menyatakan kadar air yang dikatakan mahal tu.

3. Di sini aku ingin berkongsi kadar air di Negeri Johor dibawah seliaan SAJ Holdings Sdn Bhd. Terdapat 2 jenis kadar yang dikenakan:

  • Kadar bagi tiap-tiap satu meter padu sebulan
  • Kadar minimum untuk sebulan

4. Selain itu harga-harga yang dikenakan juga berdasarkan jenis-jenis kegunaan iaitu:-
  • Domestik (orang ramai)
  • Komersial (perniagaan mungkin)
  • Kerajaan
  • Perkapalan
  • Kuartets estet - pukal
  • Rumah pangsa - pukal

5. Berikut adalah kadar harga air untuk negeri Johor berdasarkan jenis-jenis kegunaannya:

Domestik 

  1.  Kadar tiap-tiap 1 meter padu:
  • 0 - 20 meter padu = RM 0.60
  • > 20 - 35 meter padu = RM 1.65
  • > 35 meter padu = RM 2.96
Kadar Minimum setiap bulan : RM5.00

Komersial 

  1. Kadar tiap-tiap satu meter padu:
  •  0 - 35 meter padu = RM 2.60
  • > 35 meter padu = RM2.96
Kadar Minimum setiap bulan : RM 25.00

Kerajaan : Kadar Rata (RM 2.80) , Kadar Min (RM25.00)
Perkapalan : Kadar Rata (RM7.00), Kadar Min (RM30.00)
Kuarters Estet -Pukal : Kadar Rata (RM 1.15), Kadar Min (RM 10.00)
Rumah Pangsa- Pukal : Kadar Rata (RM 1.35) , Kadar Min (RM15.00)

6. Baiklah mungkin ada yang pening dengan kadar-kadar tu kan, aku bagi contoh kiraan Bil Air rumah aku untuk bulan lepas. Untuk rumah-rumah kita ni kita terus tengok kepada kadar DOMESTIK tu ok. Contoh rumah aku:-

Pengunaan 22 Meter padu :
= (20 meter padu x RM 0.60) + (2 meter padu x RM 1.65)
= RM 15 . 30
[Bil Air rumah aku untuk bulan lepas adalah sebanyak RM 15.30]


7. Tapi apa pula maksud kadar minima sebulan tu. Ok kadar minima tu macam ni, aku ada satu lagi rumah yang aku jarang duduk situ, penggunaan air di rumah lagi satu tu cuma 2 meter padu sahaja.

8. Jika diikutkan kadar biasa patutnya bil air rumah aku lagi satu tu cuma RM1.20 (2 Meter padu x RM 0.60) , tapi dengan kadar minima ni aku tetap kena bayar RM5.00 walaupun hanya guna 2 meter padu air.

9. Semoga dengan penerangan ini, orang-orang Johor tahu kadar yang dicaj untuk penggunaan air mereka, jangan komplain lebih, tapi tak tahu pape sebenarnya.. hehe opss.. (maaf terkasar bahasa)

10. Salam Jumaat..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads