Rabu, 8 Ogos 2012

01 di permas jaya - Google Blog Search

01 di permas jaya - Google Blog Search


Nasi Baryani Gam : Bazar Ramadhan <b>Parit Sulong</b> - Suara Generasi <b>...</b>

Posted: 28 Jul 2012 03:25 PM PDT

Inilah keharmonian yang masih wujud dalam masyarakat kita hari ini. Bukan sahaja melayu tetapi juga kemeriahan ini turut dapat dirasai oleh kaum lain. Bertempat di Pekan Parit Sulong, suasana Bazar Ramadhan di sini tidak kurang hebatnya. Apatah lagi bulan ini telah ditunggu selama setahun ketibaannya dengan mengumpulkan juga ahli keluarga seramai mungkin untuk turut berbuka bersama-sama.

Lokasi tapak yang hanya 30 meter dari Jalan Raya Utama serta di hadapan Bangunan Bazar Niaga Parit Sulong pasti memberi kelebihan kepada peniaga untuk mendapat perhatian dari pengunjung. Bazar Ramadhan ini juga dikelilingi oleh kawasan deretan rumah kedai dan berdekatan dengan perumahan  yang pasti juga akan memberikan kelebihan kepada peniaga.

Seperti Bazar Ramadhan di tempat lain, Bazar Ramadhan di Parit Sulong ini juga menjual banyak jenis juadah untuk berbuka puasa.Terdapat banyak jenis masakan dari tradisional hingga makanan barat. Di bulan inilah kita boleh mendapatkan pelbagai jenis makanan dengan mudah sekali.Kuih muih serta makanan yang jarang sekali kita dapat jumpa pada bulan-bulan biasa pasti terhidang di Bazar Ramadhan ini.

Apa yang istimewanya tentang Bazar Ramadhan Parit Sulong ini ialah disini masih menjual makanan tradisi Johor yang terkenal di Batu Pahat iaitu Nasi Baryani Gam. Johor dan Nasi Bariani Gam memang tak dapat dipisahkan. Disini Nasi Baryani Gam boleh didapati dengan harga yang murah sekali iaitu RM6.00 sebungkus. Nasi Baryani Gam ini bukan sahaja setakat Melayu yang datang untuk membeli tetapi bangsa lain seperti Cina dan India juga menggemarinya.

 

Selain itu Kuih Tako atau dikenali Kuih Tepung Pelita juga dijual disini.Kuih Tako ini juga adalah salah satu kuih yang popular di Johor. Kalau di Kelantan kuih tako ini terkenal dengan kuih Tepung Pelita tetapi di Johor terkenal dengan nama Kuih Tako. Perbezaanya antara Kuih Tako Johor dan Kuih Tepung Pelita Kelantan ialah jenis tepung yeng digunakan.

Di Johor Kuih Tako dimasak menggunakan tepung jagung manakala di Kelantan pula menggunakan tepung beras. Apa yang istimewanya tentang kuih ini ialah ia di letakkan dalam bekas comel bentuk empat segi. Bekas itu pula di perbuat dari daun pandan.

Itu lah yang menjadikan kuih ini sangat unik dan istimewa.Kuih ni mempunyai  inti di dalamnya iaitu sengkuang Cina untuk menambahkan rasa kesedapan kuih ni atau boleh diganti dengan Jagung.

Selain itu juga terdapat ayam percik yang dijual di Bazar Ramadhan Pekan Parit Sulong ini. Ayam percik ini juga terkenal di seluruh negeri. Keenakan ayam yang dipanggang  disaluti perencah istimewa yang boleh melirkan setiap orang yang datang ke bazar ini. Apa yang menarik lagi tentang ayam percik yang dijual di Bazar Ramadhan Pekan Parit Sulong ini ialah ayam percik ini masih dijual dengan harga RM1.00.

Ayam percik ini bukan sekadar murah tetapi juga sangat sedap kerana ia dimasak menggunakan rempah istimewa dan diperap elok oleh peniaga.Ternyata penjual juga masih menitik beratkan keaslian rasa ayam percik ini walaupun dijual dengan harga yang murah.

Walaubagaimanapun dimana jua bazar Ramadan yang anda kunjungi di bulan mulia ini, pandangan kita  pasti tidak terlepas dari melihat pelbagai jenis makanan yang dijual  disana dan nafsu untuk membeli makanan itu pasti melebihi keperluan kita. Di bulan ramadhan ini kita diseru supaya berjimat cermat dan tidak mengikut hawa nafsu terutama ketika berbuka puasa. Jadi amalkan gaya hidup sihat dengan berjimat cermat di bulan yang mulia ini.



Parlimen <b>Parit Sulong</b>: Dato&#39; Noraini <b>Di</b> Rakaman Program "Singgah <b>...</b>

Posted: 05 Aug 2012 04:33 PM PDT

Di rumah Pak Matlob Semerah.













@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
Di Kampung Parit Yusof , Muar.












@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads