Khamis, 4 Oktober 2012

01 di pagoh - Google Blog Search

01 di pagoh - Google Blog Search


UniMAP bina kampus <b>di Pagoh</b> ~ MUAR KINI

Posted: 06 Sep 2012 11:35 PM PDT


KULIM 4 Sept. - Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) berjaya mendapat persetujuan Kementerian Pengajian Tinggi untuk membina sebuah kampus baru di Pagoh, Johor mulai tahun depan.

Selain itu, kampus cawangannya di Kulim Hitech Park di sini juga bakal dinaik taraf bagi melatih para pelajar untuk memenuhi kehendak pasaran industri pada masa akan datang.

Naib Canselornya, Prof. Datuk Dr. Kamaruddin Hussin berkata, bagaimanapun kos bagi pembinaan kampus baru itu dan menaik taraf cawangan itu masih dalam penelitian pihaknya.

"Pembinaan kampus di Pagoh adalah melalui pemaju utamanya Sime Darby Bhd.

"Pihak UniMAP telah pun berunding dengan Presiden Kulim Technology Park Corporation (KTPC), Mohammad Sobri Othman mengenai pembinaan bangunan universiti itu di sini," katanya kepada pemberita selepas Majlis Jamuan Hari Raya UniMAP-Industri di Anjung UniMAP Kulim, baru-baru ini.

Berdasarkan pasaran tenaga kerja industri, beliau berkata, sebanyak 50 peratus daripada 1,500 graduan UniMAP yang menamatkan pengajian dan bakal menghadiri majlis konvokesyen penghujung September ini telah berjaya mendapat pekerjaan masing-masing.

"Ini menandakan UniMAP berjaya mengeluar pelajarnya berkualiti bagi memenuhi keperluan industri di seluruh negara," katanya.

Menurutnya, bagi graduan perniagaan antarabangsa, mereka diwajibkan menguasai bahasa asing seperti Mandarin, Jepun, Jerman, Arab dan Thailand.

"Saya juga gembira kerana syarikat Philips Lumiled Penang, merupakan antara industri terawal menemuduga dan mengambil pelajar perniagaan sebagai tenaga kerja mereka, baru-baru ini," kata Kamarudin lagi.

Sehubungan itu, beliau berkata, pihak industri yang berminat bekerjasama dengan UniMAP khususnya mendapatkan maklumat mengenai graduan yang memenuhi keperluan industri, boleh menghubungi email: yufridin@unimap.edu.my.

Utusan 5 Sep 2012

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads