Sabtu, 3 November 2012

01 di pasir gudang - Google Blog Search

01 di pasir gudang - Google Blog Search


Salman <b>Di</b> Blogger: USR <b>Pasir Gudang</b>

Posted: 17 Oct 2012 03:52 AM PDT

Salam 1Malaysia. Saya akan megikuti satu program kemasyarakatan dinamakan University Social Resposibility (USR) di Pasir Gudang Johor. Sebelum ini saya sudah mengikuti dua (2) kali USR iaitu di Melaka dan Kedah dan kali ini di Johor. Saya mengucapkan terima kasih kepada Encik Radhir Sham yang telah tarik saya untuk melibatkan diri dalam USR Pasir Gudang.

Dalam keadaan serba salah sebenarnya oleh kerana saya adalah satu-satunya pelajar tahun akhir yang ke Pasir Gudang, saya bertekad untuk meneruskan juga penyertaan dalam program ini kerana telah ditawarkan untuk bersama dalam program ini. Saya tidak pernah menawarkan diri untuk apa-apa program kerana saya bakal menyusahkan diri saya sendiri lainlah jika ditawarkan untuk sesuatu program saya percaya ini adalah kerana orang yang menawarkan itu percaya akan kebolehan saya dan saya boleh memudahkan kerja perlaksanaan program.

Setakat ini gerak kerja untuk USR Pasir Gudang bergerak agak perlahan kerana masih dalam minggu peperiksaan akhir. Walau begitu ada pihak yang sangat marah kerana gerak kerja masih tidak menampakkan hasil. Bila diaturkan mesyuarat masih ada yang tidak hadir, lambat hadir, dan mesyuarat juga dengan sesuka hati dibatalkan, sesuka hati diadakan tanpa ada jadual perancangan mesyuarat yang lebih terancang.

Saya faham pengarah yang mengendalikan USR Pasir Gudang sekarang ini sedang tertumpu kepada kertas kerja yang masih belum selesai dan belum mendapat kelulusan. Kertas kerja ini telah mendapat kritikan dan banyak kesilapan yang perlu diperbaiki. Oleh yang demikian, gerak kerja USR Pasir Gudang terbantut sehinggalah masalah kertas kerja diselesaikan. Seperti contoh, saya sebagai timbalan ketua untuk bahagian penajaan perlu mendapatkan kertas kerja dan surat penajaan yang diperakui oleh pihak universiti sebelum mengadakan perjumpaan dengan pihak penaja. Disebabkan surat penajaan belum siap kerana kertas kerja juga belum lulus maka kerja-kerja penajaan tergendala. Kertas kerja perlu dibaiki dengan segera untuk kelangsungan kerja-kerja yang lain.

Selanjutnya berkenaan masa gerak kerja dilaksanakan. Masa pelajar diploma sedang bercuti semester juga adalah salah satu faktor pemangkin masalah terutama untuk bahagian penajaan. Masa berlangsungnya peperiksaan akhir pelajar diploma juga penyebab utama gerak kerja agak perlahan. Tetapi sebagai mahasiswa yang kompleks, kita boleh mengimbangi masa melaksanakan kerja dan masa belajar. Gerak kerja tidaklah mengabaikan pelajaran, dan masa belajar tidak juga mengabaikan sesuatu gerak kerja.

Keseluruhannya, perlaksanaan USR Pasir Gudang masih dalam fasa permulaan. Untuk fasa permulaan, yang menjadi fokus adalah penyediaan kertas kerja dan penajaan. Akan tiba nanti fasa pecutan yang akan memeningkan kepala ramai ketua ketua dalam majlis tertinggi jika untuk fasa permulaan belum mula apa yang sepatutnya dilakukan untuk setiap bahagian kerja.

Saya ingin mengucapkan selamat maju jaya kepada semua pihak yang terlibat untuk menjayakan program USR Pasir Gudang. Masalah dalaman janganlah dibesar-besarkan dan fikirkanlah untuk kejayaan USR Pasir Gudang demi kita bersama. Percanggahan pendapat boleh dibawa berbincang, jangan bawa ke jalanan. Jangan mengaku kalah di pertengahan jalan usaha. Usaha tidak mengenal letih dan tidak terkesan oleh halangan dan rintangan. Teruskan usaha untuk kita lihat hasilnya bersama.

Nusajaya Kini: Program Qurban PAS Kawasan <b>Pasir Gudang</b> <b>...</b>

Posted: 29 Oct 2012 06:38 PM PDT


Oleh: Abusiraj Almuner

PAS Kawasan Pasir Gudang melakukan ibadat qurban di setiap 11 cawangannya di dalam Parlimen Pasir Gudang.

Di antara cawangan yang terlibat termasuklah cawangan Permas Jaya, Taman Mawar, Taman Sceintex, Taman Saujana, Cendana , Sri Alam, Tmn Rinting, Kota Putri Megahria, Plentong dan Air Biru.

Sebanyak 40 ekor lembu dan 6 ekor kambing telah di qurbankan pada tahun ini. Satu peningkatan menggalakkan, hasil daripada kerjasama dari semua pihak bukan sahaja daripada ahli PAS sendiri bahkan dari masyarakat setempat.

Bermula pada hari Jumaat, PAS Cawangan Permas Jaya telah menganjurkan ibadat qurban untuk kali yang ke 2 di rumah seorang anak yatim di Jalan Permas 2/4. 3 ekor lembu telah dikorbankan. Ramai pertugas yang hadir membantu adalah dari penduduk sekitar. Seramai 100 orang fakir miskin, yatim piatu dan ibu tunggal yang telah mendapat kupon menerima agihan daging qurban.

"Selain program qurban ini, PAS Cawangan Permas Jaya kerap mengadakan sumbangan keperluan asas kepada 100 keluarga miskin sekitar Permas Jaya. Beliau juga berharap dengan adanya program sebegini ia lebih mengeratkan lagi hubungan ukhuwah masyarakat setempat dengan PAS", kata Rahim Abdullah, 53 tahun, seorang pesara yang juga Ahli Jawatankuasa Pas Cawangan Permas Jaya.

Di PAS Cawangan Sri Alam 2 ,di Bandar Sri Alam Masai, sambutan Majlis Qurban yang diadakan itu amat meriah sekali dengan kehadiran hampir 80 peratus penduduk Sri Alam. Kehadiran penduduk yang hadir membantu di luar jangkaan, mereka yang hadir adalah tentera dari penempatan tentera yang berhampiran, petugas rela, warga Sabah dan turut sama hadir adalah ahli-ahli UMNO Cawangan Sri Alam.

"Penganjuran kali ini adalah yang ke 5. 13 ekor lembu dan 2 ekor kambing telah diqurbankan hasil daripada penyertaan penduduk dan ahli PAS sendiri. Setiap tahun katanya peningkatan penyertaan amat menggalakan hinggakan ada lembu yang diagihkan ke cawangan lain.

"Kali ini seramai 80 orang yang layak menerima dan akan diberi sebanyak 2 kilo setiap penerima. Kumpulan yasin wanita UMNO cawangan turut menyumbang 2 ekor lembu kerana dakwa mereka pengurusan PAS Cawangan Sri Alam adalah telus dalam pengagihan", ujar Amran Abdul Aziz, 45 tahun yang juga Setiausaha PAS Cawangan Permas Jaya.

Ramai pemimpin-pemimpin dari perbagai parti turut hadir. Antaranya dari UMNO dan PKR.
Turut berkata, Murad Jalani Ketua AMK Pasir Gudang,"Program seperti ini boleh diteruskan dan dijadikan acara tahunan untuk menghidupkan suasana Sambutan Aidiladha dikalangan penduduk setempat tidak mengira fahaman politik."

Rosli B Samiun, 52 tahun, Ketua Rela Sri Alam yang juga bekas Ketua UMNO berkata, "Rela membantu apa sahaja program rakyat tanpa mengira fahaman politik."

Program qurban Pas kawasan pasir gudang ini turut disertai oleh rakan-rakan dari Pakatan Rakyat. Di Sri Alam, Saudara Jimmy Puah Pusat Khidmat PKR Johor Jaya telah membantu Penyelia PAR Permas Syed Othman, mengagihkan kepada yang layak dan juga kepada petugas.

Kehadiran rakan-rakan dalam pakatan rakyat ini dalam program qurban yang dianjurkan adalah satu daripada dakwah serta kefahaman mereka terhadap Islam. Islam tidak melarang orang bukan Islam turut sama bekerjasama dalam ibadat qurban kerana ibadat qurban itu sendiri adalah sebahagian dari masyarakat. Ia juga satu dakwah untuk mereka mengenal dan mendekati dengan Islam.

Program qurban terakhir adalah di PAS Cawangan Plentong pagi semalam, di mana 3 ekor lembu diqurbankan. Program qurban di Plentong ini adalah kali ke 3. Tahun ini penyertaan peserta qurban meningkat dan kehadiran penduduk kampung sekitar juga bertambah.
"Peserta bertambah tahun ini dan sebelum itu PAS Cawangan Plentong hanya mampu untuk melakukan qurban hanya satu ekor sahaja tetapi tahun ini peserta yang menyertainya bertambah tanpa dijangka. Hadir sama pada program qurban pagi tadi adalah rakan-rakan dari DAP Johor Jaya", menurut kata Setiausaha Cawangan PAS Plentong Abusiraj Almuner.
"Satu peningkatan setiap tahun peserta qurban bersama PAS bahkan dari UMNO cawangan pun berminat untuk menjadi peserta kerana sistem pengurusan dan pengagihan yang telus. PAS kawasan tidak akan menolak walaupun berbeza pandangan politik kerana ibadat qurban adalah untuk semua yang beragama Islam.

"Selain itu, PAS Kawasan Pasir Gudang juga aktif dalam menjalankan program kebajikan untuk fakir miskin dan juga kerap mengadakan majlis ilmu untuk semua yang berminat tidak kira juga fahaman politik", ulas Abdul Aziz B Abdullah, 43 tahun, Pengerusi Lajnah Kebajikan Dan Kemasyarakatan Pasir Gudang.

" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })();

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads