ads

Khamis, 23 Februari 2012

01 di bekok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di bekok - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Nov 2011 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di bekok</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Nov 2011 07:22 PM PST

URL Sumber Asal :-

01 di kempas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di kempas - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di kahang</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Feb 2012 01:39 PM PST

URL Sumber Asal :-

Rio Azzaro: Seafood <b>di</b> Restaurant Saujana - <b>Gelang Patah</b>

Posted: 06 Feb 2012 12:30 AM PST

Dan seperti biasa,sesi bergambar beramai-ramai di adakan.Aktiviti wajib sebelum kami semua bersurai.Apapun kami gembira dengan makanan yang di di sediakan oleh Restaurant Saujana.Memang sedap dan menyelerakan.

01 di endau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di endau - Google Blog Search


Bantah kehadiran Anwar <b>di Endau</b> - Utusan Online

Posted: 17 Feb 2012 10:20 AM PST

Bantah kehadiran Anwar di Endau

Bantah kehadiran Anwar di Endau

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR
utusanjohor@utusan.com.my


SEBAHAGIAN daripada 200 orang yang mewakili parti politik, NGO mengadakan bantahan aman terhadap kehadiran Anwar selepas membuat laporan di Balai Polis Endau, Johor, semalam.


MERSING 17 Feb. - Kira-kira 200 orang yang mewakili pelbagai parti politik dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mengadakan bantahan secara aman terhadap kehadiran Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Endau di sini untuk berceramah Ahad ini.

Kumpulan tersebut yang terdiri daripada wakil Pergerakan Pemuda UMNO, MCA, Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) Mersing serta Persatuan Belia Endau mendakwa kehadiran Ketua Umum PKR itu hanya akan memecah-belahkan perpaduan penduduk di kawasan tersebut.

Ketua Pemuda UMNO Bahagian Mersing, Youzaimi Yusuf berkata, penduduk di daerah ini menolak kehadiran Anwar kerana kehadirannya akan menimbulkan rasa kurang tenteram, selain ceramah beliau hanya akan menghasut rakyat untuk membenci kerajaan.

"Masyarakat di sini membantah kehadiran Anwar dan kita tidak sekali-kali akan terpedaya dengan janji manis yang ditaburkan kepada penduduk Mersing kerana kami sentiasa menyokong dan berdiri teguh bersama kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Kami tidak mahu Anwar yang menyokong negara Israel hadir ke tempat tinggal kami kerana ia akan mengubah suasana harmoni dan keselesaan penduduk yang telah sekian lama terjalin baik antara pelbagai kaum," ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas membuat laporan bersama Setiausaha MCA Bahagian Mersing, Tan Ah Fatt di Balai Polis Endau di sini semalam.

Sementara itu, Pengerusi Persatuan Belia Endau, Musranizam Musa berharap golongan belia tidak terpedaya dengan agenda peribadi Anwar kerana ia hanya akan merosakkan keharmonian penduduk di kawasan itu.

"Kami mahu keamanan sedia ada di sini dikekalkan dan kehadiran Anwar pasti memecah-belahkan penduduk," katanya.

01 di pasir gudang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di pasir gudang - Google Blog Search


Jom tengok Layang-layang Gergasi <b>di Pasir Gudang</b>!

Posted: 15 Feb 2012 03:00 AM PST

Jom tengok Layang-layang Gergasi di Pasir Gudang!

Festival Layang Layang Antarabangsa 2011 Jom tengok Layang layang Gergasi di Pasir Gudang!

Festival Layang-layang Sedunia 2012 telah pun berlangsung bermula hari ini 15 Feb hingga 19 Feb 2012. Setiap tahun memang aku sekeluarga tidak melepaskan peluang berkunjung ke Bukit Layang-layang Pasir Gudang untuk  menyaksikan himpunan layang-layang gergasi dari pelbagai negara. Memang berpesta beb!

Gambar atas tuh adalah gambar tahun 2011 lepas. Menarik bukan? Festival kali ke-17 untuk tahun 2012 nih maybe aku akan pergi hujung minggu nih bersama keluarga tercinta. Biasanya, layang-layang gergasi dari pelbagai negara tuh hanya akan ada pada hujung minggu (Sabtu dan Ahad). Tak Sabtu, Ahad aku pasti akan ke sana. Masa bawak anak aku si Danish tahun lepas pun dia dah teruja. Apatah lagi tahun nih, akal dah cerdik..hehe. Al-maklumlah diam tak diam dah 3 tahun lebih umurnya.

Sekurang-kurangnya, ada juga aktiviti menarik untuk riadah bersama keluarga pada hujung minggu. Kalau teman-teman pembaca sekalian pun ingin turut serta, jom berkunjung ke Pasir Gudang. Festival macam nih setahun sekali jer. Bukit Layang-layang memang antara destinasi menarik di Johor untuk dikunjungi apatah lagi ketika musim Festival macam nih. Siap ada Muzium Layang-layang lagi di sana. So, jangan lepaskan peluang.

Kalau tak tahu bagaimana nak ke sana, nih ada beberapa info yang maybe dapat membantu..

Festival Layang-layang Sedunia 2012 | Pasir Gudang World Kite Festival

  • Tempat : Bukit Layang-layang Pasrir Gudang
  • Tarikh : 15~19 Feb 2012
  • Keterangan lanjut berkaitan Jadual program atau apa saja info berkaitan Festival Layang-layang Sedunia Pasir Gudang ni, boleh layari laman sesawang : Kite Fest Pasir Gudang

p/s – Wau Bulan dan wau-wau Melayu lain tetap mempunyai keunikannya yang tersendiri. Tetap megah melayang bersama Layang-layang Gergasi yang jauh lebih moden dan canggih.. icon wink Jom tengok Layang layang Gergasi di Pasir Gudang!

Jumlah dibaca :400

01 di skudai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di skudai - Google Blog Search


Homestay <b>di skudai</b> : Semua Homestay

Posted: 28 Jan 2012 10:40 AM PST

SMF MUTIARA HOMESTAY DI TAMAN MUTIARA RINI SKUDAI- RUMAH DUA TINGKAT 3 BILIK
===========================================

LOKASI:
-Taman Mutiara Rini Skudai
-Berhampiran dgn kedai makan, bank, pam minyak,dll
- 5 minit ke UTM Skudai
- 15 minit ke JB
- 15 minit ke Nusajaya
- 20 minit ke Senai Airport
- 20 minit ke JPO(Johor Premium Outlet)
- 30 minit ke Singapura

KEMUDAHAN :
- 3 bilik, 3 bilik air (2 bilik aircond)
- dapur dgn kelengkapan memasak
- mesin basuh, peti sejuk, rice cooker
- water dispanser, pembakar roti
- dan keperluan lain seperti kediaman sendiri

JAMINAN :
- Anda pasti selesa dgn kemudahan ala kediamansendiri di SMF Mutiata Homestay kami. Kepuasanpelanggan kami utamakan. Sekali menginap, pastianda akan berkunjung lagi.

HARGA :
- Sila hubungi saya untuk pertanyaan
- Penginapan lebih semalam bole dibincang
- Penginapan sebulan, rm70 sehari dan boledibincang.

HUBUNGI : Fauzan 012-7262755, 019-7810057
Mariah 012-7563919
Hj Samat 012-7540154

Contact fauzan

01 di parit raja - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit raja - Google Blog Search


www.myBantalkabu.com: Tanda kewujudan Bantalkabu <b>di Parit Raja</b>

Posted: 19 Feb 2012 05:10 PM PST







Syukur Alhamdulillah, akhirnya siap juga signboard yang kami tempah. Selepas ini, tidaklah pelanggan kami tercari-cari di mana lokasi kami.

01 di plentong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di plentong - Google Blog Search


BLOG JOHOR: 01 <b>di plentong</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG JOHOR: 01 <b>di plentong</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Sep 2011 09:41 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Majlis Perkahwinan <b>di</b> Taman Saujana <b>Plentong</b> | Rasa Mewah <b>...</b>

Posted: 28 Sep 2011 09:43 PM PDT

Perkhidmatan katering di rumah En. Mohd Harith, Taman Saujana Plentong, Johor Bahru ini adalah untuk kali yang kedua.  Hanya selang 5 bulan sahaja dari Majlis Perkahwinan sebelumnya. Majlis kedua ini pada Sabtu lepas adalah Majlis Menyambut Menantu.
Pihak kami merakamkan jutaan terima kasih kepada En. Harith sekeluarga kerana sekali lagi memberikan kepercayaan kepada pihak kami untuk mengendalikan majlis keraian yang besar di rumah beliau.

Anecdote: Kali ke 2 juga team yang bertungkus lumus menyediakan hidangan untuk majlis perkahwinan di rumah En. Mohd Harith mendapat "Ang Pau", hadiah dari En. Mohd Harith sendiri. Semoga En. Harith sekeluarga bersama-sama menantu yang baru dan lama sentiasa dilimpahkan rezeki dariNya.


Rasa Mewah Catering

Sharing is Caring

Tentang Aku: Bermain <b>Di</b> Tempat Mainan <b>Di</b> Giant <b>Plentong</b> ..

Posted: 09 Sep 2011 12:51 AM PDT

Semalam lepas balik dari Hospital Sultan Ismail .. biasalah 3 bulan sekali gi buat pemeriksaan gigi Ayen ngan Aisy kat klinik pakar pergigian kat situ .. en.suami ajak singgah Giant, Plentong ... ingatkan dapat le jumpa adik aku, Akma .. rupanya dia ada sambutan hari raya kat office dia .. tak keluar rehat .. tak dapat le jumpa dia .. tak pe la .. bukan nak jumpa dia pun .. haha ...
Sementara menunggu en.suami menyelesaikan urusannya ... aku bawak anak-anak main kat tempat mainan dalam Giant ni .. tak banyak pun mainan yang ada kat sini .. cuma ada gelongsur, mainan gerak-gerak ngan mainan gerak spring tu .. anak-anak tak suka main mainan yang gerak ada spring tu .. tak best kata dia .. haha .. diaorang main gelungsur jek la ngan mainan gerak-gerak tu .. mainan gerak-gerak kat sini special sikit .. sebab tak payah masukkan duit .. just tekan butang jek .. mesin tu dah boleh gerak .. tu yang berjam baru sudahnya main .. haha ..

Jom tengok keletah anak-anak aku kat tempat mainan ni :

Ayen naik .. Aisy tukang tekan butang mesin gerak-gerak .. sampai Ayen pening nak muntah .. Aisy still tekan butang tu .. haha .. Aisy buli abang dia ..

Amboi!! muncung Aisy .. panjang betul .. comey la tu kununnya .. haha ..

Ayen tak sesuai la main gelungsur yang ni .. ini bahagian budak kecik la .. tempat budak besar kat belakang tu la Ayen .. haha .. Ayen bukan kira .. dia bedal jek .. janji leh main .. haha ..

Aisy nak panjat kat atas tu .. suruh mama angkat dia .. tapi mama dia ni sibuk suruh dia posing dulu .. tu yang muka cam tu .. haha .. sian Aisy ..

Ayen cakap dia mendaki guna rantai yang dia pegang tu ... haha .. cam tak larat jek .. haha ..

Berjaya Ayen mendaki sampai atas .. haha .. cam tinggi sangat jek kan .. muka bangga la tu ..

Aisy pun nak cuba jugak .. go Aisy go .. go ..

Panjat yang ni pulak .. hehe .. Aisy memang suka memanjat .. cuma boleh ngan tak jek la .. hehe ..

BLOG JOHOR: 01 <b>di plentong</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Feb 2012 07:25 AM PST

URL Sumber Asal :-

Mengenal Prajurit Keraton Yogyakarta

Posted: 21 Feb 2012 06:07 PM PST

Prajurit Keraton Ngayogyakarta Hadiningrat dibentuk pada masa pemerintahan Hamengkubuwono I sekitar abad 17. Tepatnya pada tahun 1755 Masehi. Prajurit yang terdiri atas pasukan-pasukan infanteri dan kavaleri tersebut sudah mempergunakan senjata-senjata api yang berupa bedil dan meriam. Selama kurang lebih setengah abad pasukan Ngayogyakarta terkenal cukup kuat, ini terbukti ketika Hamengkubuwono II mengadakan perlawanan bersenjata menghadapi serbuan dari pasukan Inggris dibawah pimpinan Jenderal Gillespie pada bulan Juni 1812. Di dalam Babad menceritakan bahwa perlawanan dari pihak Hamengkubuwono II hebat sekali. Namun semenjak masa Pemerintahan Hamengkubuwono III kompeni Inggris membubarkan angkatan perang Kasultanan Yogykarta. Dalam perjanjian 2 Oktober 1813 yang ditandatangani oleh Sultan Hamengkubuwono III dan Raffles, dituliskan bahwa Kesultanan Yogyakarta tidak dibenarkan memiliki angkatan bersenjata yang kuat. Dibawah pengawasan Pemerintahan Kompeni Inggris, keraton hanya boleh memiliki kesatuan-kesatuan bersenjata yang lemah dengan pembatasan jumlah personil. Sehingga tidak memungkinkan lagi untuk melakukan gerakan militer. Maka sejak itu fungsi kesatuan-kesatuan bersenjata sebatas sebagai pengawal sultan dan penjaga keraton.

Ketika Pemerintahan Kolonial Belanda kembali berkuasa pasukan-pasukan bersenjata yang sudah lemah tersebut makin dikurangi sehingga tidak mempunyai arti secara militer. Menurut catatan yang ada, semasa pemerintahan Hamengkubuwono VII sampai dengan masa pemerintahan Hamengkubuwono VIII yaitu antara tahun 1877 sampai dengan 1939 ada 13 kesatuan prajurit kraton yang meliputi: Kesatuan Sumoatmojo, Ketanggung, Patangpuluh, Wirobrojo, Jogokaryo, Nyutro, Dhaeng, Jager, Prawirotomo, Mantrijero, Langenastro, Surokarso dan Bugis.

Merupakan pasukan pengawal pribadi sultan yang langsung berada dibawah komando sultan. Pasukan ini terdiri dari 2 orang perwira berpangkat panji, 2 orang bintara berpangkat sersan dan 16 orang prajurit. berseragam baju zirah dengan perisai lempengan baja berbentuk bulan sabit berukuran besar, berikat pinggang besar dan kuat terbuat dari kulit kerbau, memakai tutup kepala yang disebut udheng gilig dan tidak memakai alas kaki. Senjata yang digunakan adalah pedang lengkung terhunus dengan perisai bulat. Prajurit Sumoatmojo tidak mempunyai duaja atau bendera, seluruh tubuhnya dan wajahnya dibedaki dengan boreh berwarna kuning. Jika melaksanakan tugas mengawal sultan, di sepanjang jalan memperagakan tarian perang atau tayungan.
Terdiri atas 4 perwira berpangkat panji, 8 bintara berpangkat sersan, 72 prajurit dan 1 prajurit pembawa duaja. Berseragam jas terbuka, baju dalam putih, mengenakan ikat kepala hitam, topi segi tiga, bersepatu lars panjang. Senjata yang digunakan adalah bedil dengan bayonet terhunus dan keris dipinggang.
Nama bendera: COKRO SEWANDONO, Dasar hitam, tengah bergambar bintang warna putih. Nama musik: Mares BERGOLO MILIR untuk berjalan pelan dan digayakan, Mares LINTRIK EMAS untuk berjalan cepat
Terdiri 4 perwira berpangkat panji, 8 bintara berpangkat sersan, 72 prajurit dan 1 orang pembawa bendera. Pakaian yang digunakan: topi pacul gowang, destar wulung, sikepan lurik kemiri, rompi merah, Lonthong merah, kamus hitam. Celana atas merah bawah putih, bengkap hitam kaos kaki hitam.. Sepatu fantopel hitam. Senjata digunakan adalah bedil dan memakai keris branggah.
Nama bendera: COKROGORO, Dasar hitam, tengah bergambar bintang warna merah. Nama musik: Mares GENDERO, untuk berjalan pelan dan digayakan, Mares BULU-BULU, untuk berjalan cepat.
Terdiri 4 perwira berpangkat panji, 8 bintara berpangkat sersan, 72 prajurit dan 2 orang pembawa duaja. Komandan pasukan ini berpangkat bupati. Pakaian yang dikenakan: . Topi Centhung (berbentuk seperti kepompong), warna merah. Destar (ikat kepala) berwarna wulung (ungu). Baju dalam lengan panjang berwarna putih, Beskap baju luar, berwarna merah, Lonthong (ikat pinggang dalam) : kain bermotif cinde dominasi warna merah, kamus (ikat pinggang luar) berwarna hitam, Sayak (kain penutup dari pinggang sampai di atas lutut) berwarna putih, celana Panji (celana yang mempunyai panjang sebatas lutut) berwarna merah. Kaos kaki berwarna putih, sepatu fantopel warna hitam, Karena Prajurit ini berpakaian serba merah maka lebih dikenal dengan nama Prajurit lombok abang. Persenjataannya berupa bedil dan memakai keris dengan kerangka bermotif branggah.
Nama Bendera: GULO KLOPO. Dasar putih, gambar bintang warna merah berada di tengah, pada ke empat sudutnya diberi hiasan 'kukon' (bentuknya seperti kuku). Nama Musik: Mares RETODHEDHALI, untuk berjalan pelan dan digayakan, sedangkan Mares DHAYUNGAN, untuk berjalan cepat
Terdiri 4 perwira berpangkat panji, 8 bintara berpangkat sersan, 72 prajurit dan 1 orang pembewa duaja. Topi hitam betuk tempelangan, seperti kapal terbalik. Destar wulung, Rompi berwarna crem, beskap lurik lupat lapis merah, sayak lurik, lonthong merah, Kamus hitam. Celana panji lurik, kaos kaki panjang, sepatu pantopel hitam. Persenjataanya berupa bedil dan memakai keris branggah. Nama bendera: PAPASAN. dasar hijau ditengah ada gambar plentong warna merah. Nama musik: Mares SLANGGUNDER, digunakan untuk jalan pelan dengan digayakan, sedangkan Mares TAMENGMADURO untuk berjalan cepat.
Terdiri atas 8 perwira berpangkat panji, 8 bintara berpangkat sersan, 46 prajurit dan 2 orang pembawa duaja. Seragam yang dipakai berupa baju lengan pendek, celana dan dodot atau kampuh kain dengan motif bango tulak, tutup kepala memakai udheng gilig. Persenjataan yang digunakan berupa bedil dan tombak. Pada mulanya kesatuan ini tidak memakai alas kaki dan mempunyai dua seragam yang berbeda yang satu berwarna hitam yang satunya berwarna merah. Ada dua macam bendera dalam parajurit Nyutra yaitu PODANG NGISEP SARI, dasar kuning, di tengah ada gambar plentong berwarna merah dan PADMO SRI KRESNO, dasar kuning, di tengah bergambar plentong warna merah.
Nama musik: Mares MBAT-EMBAT PENJALIN, dengan iringan gamelan untuk memperagakan tarian tayungan, Mares, TAMTOMO BALIK, berjalan pelan dengan digayakan dan Mares SORENGPRANG untuk berjalan cepat.
Terdir 4 perwira berpangkat panji, 8 bintara berpangkat sersan, 72 prajurit dan 1 orang pembawa duaja. Berseragam topi hitam pakai cundhuk, destar wulung, jas putih setrip merah, Lonthong biru, kamus hitam, celana panjang setrip abang, kaos kaki hitam,Sepatu fantopel. Persenjataannya berupa bedil dan memakai keris dengan kerangka bermotif gayaman. Nama Bendera BAHMING SARI, Dasar putih, gambar plentong warna merah berada di tengah. Nama musik Mares KANOKO, untuk berjalan pelan dan digayakan. Sedangkan Mares UNDHAL-ANDHIL, untuk berjalan cepat.
Kata jager berasal dari bahasa Belanda yang beraarti pemburu. Terdiri atas seorang perwira berpangkat panji, dua orang bintara berpangkat sersan dan 58 prajurit. Pakaian ini tidak mempunyai seragam khusus, yang dipakai dalam tugas sehari-hari adalah pakaian adat jawa. Persenjataannya berupa bedil. Kesatuan ini tidak mempunyai duaja atau bendera.
Terdiri atas 4 perwira berpangkat panji, 4 bintara berpangkat sersan, 72 orang prajurit dan seorang pembawa duaja. Pakaian yang dikenakan adalah topi hitam berbentuk mete, destar wulung, beskap hitam, baju dalam merah. Sayak putih, lonthong merah, kamus hitam, celana atas merah bawah putih. Bengkap hitam, kaos kaki hitam. Sepatu fantopel hitam. Persenjataan yang dipakai berupa bedil dan keris branggah. Nama bendera GENIROGO dasar hitam di tengah ada gambar plentong warna merah. Nama musik Mares BALANG, berjalan pelan dengan digayakan, Mares PANDHEBRUG, berjalan dengan cepat.
Terdiri atas 8 perwira berpangkat panji, 8 bintara berpangkat sersan, 64 prajurit dan seorang membawa duaja. Komandan pasukan ini berpangkat bupati. Seragamnya jas buka dengan kain lurik bergaris hitam putih, berbaju dalam putih, bercelana putih, kaos kaki panjang putih dan bersepatu. Mengenakan ikat kepala warna hitam dengan topi semacam songkok warna hitam. Persenjataannya berupa bedil. Nama bendera PURNOMOSIDI, Dasar hitam, tengah bergambar plentong warna putih. Nama musik Mares SLENGGANDIRI, untuk berjalan pelan dengan di gayakan dan Mares PLANGKENAN (RESTOG), untuk berjalan cepat.
Kesatuan ini bertugas mengawal sultan pada upacara garebeg. Prajurit Langenastro merupakan prajurit tambahan yang dimasukkan kedalam kesatuan Mantrijeron. Atribut yang dipakai sama dengan prajurit Mantrijero, kecuali persenjataannya prajurit Langenastro tidak berupa bedil seperti prajurit Mantrijero namun sebilah pedang.
Terdiri atas seorang perwira berpangkat penewu, 64 prajurit dan seorang membawa duaja. Seragam berupa baju lengan panjang berwarna putih dengan celana panjang dan kain bermotif gebyar. Memakai ikat kepala teleng kewengen (kain berwarna hitam ditengah putih dan ditepinya bergaris-garis putih). Persenjataannya berupa tombak. Prajurit Surokarso bertugas mengawal putra mahkota, dewasa ini bertugas sebagai pengawal kehormatan sesajian gunungan pada upacara garebeg. Nama bendera PAREANOM, dasar hijau, tengah gambar plentong warna kuning. Nama musik Mares PLANGKENAN
Disebut prajurit Bugis karena semula seluruh anggota kesatuan ini berasal dari suku Bugis. Tugas kesatuan ini adalah mengawal seorang patih dan mengawal dalam upacara-upacara garebeg dan lainnya. Seragamnya berupa jas tutup berwarna hitam, celana panjang hitam, serta mengenakan ikat kepala kain hitam dan topi hitam. Persenjataannya berupa tombak. Nama bendera WULANDADARI, dasar hitam, di tengah bergambar plentong warna kuning. Nama musik Mares ENDROLOKO.
Sekarang Prajurit Kraton.
Pada tahun 1942 semua kesatuan bersenjata keraton Yogyakarta dibubarkan oleh pemerintahan Jepang. Tetapi mulai tahun 1970 kegiatan para prajurit keraton dihidupkan kembali. Dari ke tiga belas prajurit yang pernah ada baru sepuluh kesatuan atau bergada yang direkonstruksi dengan beberapa perubahan, baik dari pakaiannya, senjatanya maupun jumlah personil. (lihat foto-foto yang ditampilkan). Kesepuluh kesatuan prajurit tersebut yaitu: Prajurit Wirobrojo, Prajurit Dhaeng, Prajurit Patangpuluh, Prajurit Jogokaryo, Prajurit Mantrijero, Prajurit Prawirotomo, Prajurit Ketanggung, Prajurit Nyutro, Prajurit Surokarso dan Prajurit Bugis. Dewasa ini, kesepuluh kesatuan prajurit tersebut masih dapat dilihat oleh masyarakat umum paling tidak se tahun tiga kali, yaitu pada upacara Garebeg Mulud, Garebeg Besar dan Garebeg Syawal, di alun-alun utara Keraton Ngayogyakarta Hadiningrat.

01 di labis - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di labis - Google Blog Search


Malaysia Zoom » 29 buah sekolah <b>di Labis</b> terima RM35 juta

Posted: 06 Jan 2012 03:07 PM PST

LABIS 6 Jan. – Sebanyak RM35 juta telah diagihkan kepada 29 buah sekolah di daerah kecil Labis dalam tempoh 2008 hingga tahun lalu bagi pembangunan infrastruktur dan kemudahan lain demi memastikan keadaan pembelajaran lebih selesa untuk para pelajar.

Ahli Parlimen Labis, Datuk Chua Tee Yong berkata, ia melibatkan 22 sekolah rendah dan tujuh sekolah menengah dengan Sekolah Kebangsaan Seri Bali Chaah mendapat peruntukan tertinggi berjumlah RM15 juta untuk pembinaan bangunan baru yang telah pun digunakan bermula sesi persekolahan tahun lalu.

"Sekolah rendah antara yang paling banyak menerima manfaat daripada peruntukan tersebut dengan beberapa buah sekolah mendapat bangunan baru antaranya SK Sri Labis dan SK Pekan Air Panas yang masing-masing mendapat bangunan baharu tiga tingkat untuk keselesaan pembelajaran dan pengajaran.

"Diharap dengan peruntukan dan perkembangan terbaru itu, pelajar dan guru di dalam kawasan Parlimen Labis akan melipatgandakan usaha bagi memperbaiki pencapaian kecemerlangan pendidikan yang sedia ada pada masa akan datang," katanya ketika meninjau sesi persekolahan baru Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Labis di sini semalam.

Sementara itu, Tee Yong turut mengambil inisiatif mencari dan mengedar borang permohonan wang sumbangan kerajaan sebanyak RM3,000 kepada Konstabel Khas (SC) dan Home Guard yang menjaga keamanan kampung di zaman darurat seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Jelasnya, tumpuan diberikan bagi mereka yang menetap di kawasan Labis dan perjumpaan dengan Ahli Majlis Daerah Labis, ketua kampung dan pemimpin masyarakat telah diadakan bagi mencapai kata sepakat untuk membantu golongan itu mendapat hak mereka.

Dipetik dari Utusan Malaysia

BLOG JOHOR: 01 <b>di labis</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Feb 2012 07:49 AM PST

URL Sumber Asal :-

Malaysia Zoom » Pendidikan kaum India <b>di Labis</b>

Posted: 08 Feb 2012 03:07 PM PST

LABIS 8 Feb. – Nasib kaum India di daerah ini terus mendapat perhatian terutama dalam bidang pendidikan apabila beberapa Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) dijadikan anak angkat syarikat milik kerajaan (GLC).

Setakat ini terdapat sebuah SJKT di kawasan Parlimen Labis dijadikan anak angkat termasuk oleh syarikat gergasi automotif negara yang kini memiliki Proton, DRB-Hicom.

Inisiatif Ahli Parlimen Labis, Datuk Chua Tee Yong itu membolehkan SJKT Cantuman Chaah menjadi sekolah angkat DRB-HICOM sejak akhir tahun lalu dan kini tiga lagi sekolah jenis berkenaan sedang diusahakan untuk menjadi sekolah angkat kepada beberapa syarikat lain.

Menurutnya, sudah banyak masalah kaum India di Parlimen Labis dapat ditangani mencakupi pelbagai isu seperti gaji pekerja ladang, pemilikan tanah, pendidikan, kebudayaan, keagamaan serta masalah kemiskinan dan nasib golongan orang kurang upaya.

"Setakat ini seramai 279 orang India tersenarai sebagai penerima bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan ini membuktikan cakap-cakap mengenai kaum India terpinggir daripada menikmati kemudahan yang disediakan kerajaan dan tidak mendapat perhatian adalah fitnah oleh pihak yang tidak bertanggungjawab," katanya.

Beliau berkata demikian semasa menghadiri sambutan Thaipusam di Kuil Thirumurugan di Chaah di sini semalam.

Tee Yong berharap kerjasama antara syarikat GLC dan SJKT yang terjalin itu memberi manfaat kepada murid-murid terutama meningkatkan mutu pendidikan dalam beberapa subjek terutama Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik.

"Ini dapat dilakukan kerana selain pemantauan dan bimbingan yang diberikan oleh pegawai syarikat berkenaan secara berkala, lebih banyak buku rujukan akan disediakan bagi kemudahan murid-murid.

"Di samping peruntukan daripada syarikat GLC terbabit, peruntukan sebanyak RM12,000 juga telah diluluskan kepada empat sekolah berkenaan pada tahun lalu untuk menyediakan bahan rujukan tambahan," katanya.

Dipetik dari Utusan Malaysia

 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved