ads

Ahad, 13 Mei 2012

01 di tebrau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di tebrau - Google Blog Search


aKu yAng aKut: Pusat Kain Nasional a.k.a Pekan <b>Tangkak</b>, Johor.

Posted: 06 May 2012 08:19 PM PDT

.

Hujung minggu di Pusat Kain Nasional a.k.a Pekan Tangkak, Johor.

Keadaan taklah sepusu-pusu bulan puasa dan tak pula nampak banyak lampu lip-lap dan bintang-bintang berjurai melintangi jalan raya. Walau pun begitu, jalan raya utama yang membelah Pekan tersebut tetap dipenuhi oleh kenderaaan pelbagai jenis. Ironinya, setelah kain dibeli oleh ibunda dan isterinda, kedai jahit dah pun tak sanggup menerima tempahan baju melayu!

Aku bukan kisah tentang risiko aku tak berbaju Melayu di pagi raya sebab aku lebih suka berbaju -T tetapi aku terfikirkan betapa ramai orang telah mendahului aku dalam bab-bab tempahan baju raya. Dahsyat betul sekarang ini.

Aku pasti ramai lelaki yang akan bersembahyang dengan baju Melayu dipagi raya, dan memang dituntut untuk berpakaian cantik yang ada (tak mestinya baru?) tapi tak lah sampai bergolok-gadai. Sedangkan aku berbaju Melayu lebih kepada sessi fotografi di pagi raya kerana aku lebih selesa berbaju T dan berkain pelikat. Sama ada aku ini lelaki urban atau lelaki kolot, aku tak kesah janji aku selesa. Kalau dah ada, aku pakai juga tapi sebaik habis, aku tukar cepat-cepat... aku rimas.

Foto di atas aku ambil di Pekan Tangkak. Lebih 30 minit aku mencari subjek yang sesuai sehinggalah aku terjumpa 'vintage' itu membelah jalan raya utama. Cepat-cepat aku snap satu foto kerana peluang sebegitu bukan boleh diulang-ulang. Hanya sekali sahaja dan kebetulan ianya menjadi.

Hanya sekali sahaja? Tidak juga. Mungkin nasib aku baik hari itu, aku terjumpa semula kereta tersebut meluru dari arah lain pula dan aku snap lagi. Payah untuk mendapat peluang kedua.

(nota: jangan mengada nak cuba tuduh aku berpakat dengan pemandu kereta tersebut dan suruh dia pusing-pusing Pekan Tangkak sampai 10 kali)

.

01 di tangkak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di tangkak - Google Blog Search


aKu yAng aKut: Pusat Kain Nasional a.k.a Pekan <b>Tangkak</b>, Johor.

Posted: 06 May 2012 08:19 PM PDT

.

Hujung minggu di Pusat Kain Nasional a.k.a Pekan Tangkak, Johor.

Keadaan taklah sepusu-pusu bulan puasa dan tak pula nampak banyak lampu lip-lap dan bintang-bintang berjurai melintangi jalan raya. Walau pun begitu, jalan raya utama yang membelah Pekan tersebut tetap dipenuhi oleh kenderaaan pelbagai jenis. Ironinya, setelah kain dibeli oleh ibunda dan isterinda, kedai jahit dah pun tak sanggup menerima tempahan baju melayu!

Aku bukan kisah tentang risiko aku tak berbaju Melayu di pagi raya sebab aku lebih suka berbaju -T tetapi aku terfikirkan betapa ramai orang telah mendahului aku dalam bab-bab tempahan baju raya. Dahsyat betul sekarang ini.

Aku pasti ramai lelaki yang akan bersembahyang dengan baju Melayu dipagi raya, dan memang dituntut untuk berpakaian cantik yang ada (tak mestinya baru?) tapi tak lah sampai bergolok-gadai. Sedangkan aku berbaju Melayu lebih kepada sessi fotografi di pagi raya kerana aku lebih selesa berbaju T dan berkain pelikat. Sama ada aku ini lelaki urban atau lelaki kolot, aku tak kesah janji aku selesa. Kalau dah ada, aku pakai juga tapi sebaik habis, aku tukar cepat-cepat... aku rimas.

Foto di atas aku ambil di Pekan Tangkak. Lebih 30 minit aku mencari subjek yang sesuai sehinggalah aku terjumpa 'vintage' itu membelah jalan raya utama. Cepat-cepat aku snap satu foto kerana peluang sebegitu bukan boleh diulang-ulang. Hanya sekali sahaja dan kebetulan ianya menjadi.

Hanya sekali sahaja? Tidak juga. Mungkin nasib aku baik hari itu, aku terjumpa semula kereta tersebut meluru dari arah lain pula dan aku snap lagi. Payah untuk mendapat peluang kedua.

(nota: jangan mengada nak cuba tuduh aku berpakat dengan pemandu kereta tersebut dan suruh dia pusing-pusing Pekan Tangkak sampai 10 kali)

.

01 di parit yani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit yani - Google Blog Search


Rohani Syawaliah: Pontianak Rusuh?

Posted: 15 Mar 2012 03:02 AM PDT


Hari ini saya sangat cemas memikirkan adik saya. Fahd, yang baru menginjak usia tahun. Semua jalan utama yang ada di Pontianak macet total. Bahkan jembatan tol utama atau Jembatan Kapuas 1 dijaga ketat oleh polisi. Saya tidak bisa meninggalkan studio untuk menjemput adik saya karena sudah dipastikan saya akan ikut terjebak macet dan alih-alih menjemput adik saya, bisa-bisa saya tidak bisa kembali ke studio untuk melanjutkan siaran.
Untungnya ada teman saya yang berada di Jalan Imam Bonjol, yang jaraknya sekitar 10 menit ke tempat Fahd dititipkan, saya meminta tolong padanya untuk menjemput adik saya. Berarti sekarang adik saya aman. Saya hanya memikirkan jalan mana yang harus saya ambil untuk pulang. Bisa jadi rute yang agak jauh, menembus Jalan Perdana, nyelip ke Jalan Sepakat Dua Untan, nembus Parit Haji Husin Dua, terus tinggal pilih mau terus ke Sei Raya Dalam atau langsung ke Jalan Ahmad Yani. Baru deh tiba di Parit Haji Husin I.
Pontianak, tiba-tiba menjadi sedikit menggentarkan keberanian saya. Saya jadi ingat tahun 1999 ketika saya masih duduk di bangku SMP. Waktu itu ada kerusuhan dua etnis yang menyebabkan libur mendadak beberapa bulan. Selama beberapa waktu saya melihat tubuh dan kepala bergelimpangan. Saat itu usia saya masih sangat muda. Tapi sejarah kelam tanah kelahiran saya membentuk sebuah trauma yang sampai sekarang tidak akan pernah saya lupakan.
Tugu Ketupat berdarah yang berdiri di tahun yang sama, 1999, membuat sebuah sejarah yang tidak akan pernah terhapuskan di tanah yang berdarah itu. Keluarga yang ditinggalkan. Rumah yang dibakar. Penduduk yang diusir secara paksa atau nyawa taruhannya.
Saya sekarang masih di studio Radio Volare dan melanjutkan siaran. Masih bingung bagaimana menuju jalan pulang karena kabarnya jalan utama menuju ke sana masih macet total. Sampai kapan FPI dan warga akan bersitegang? Saya tidak tahu sampai kapan. Saya baru tahu di Pontianak ada FPI karena sebelumnya mereka tidak memunculkan dirinya secara nyata.
Doakan saya baik-baik saja ya?

01 di chaah johor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di chaah johor - Google Blog Search


Kembara Mahkota <b>Johor</b> 2012 « The "thirteen million plus Ringgit <b>...</b>

Posted: 12 May 2012 08:55 AM PDT

Kembara Mahkota Johor 2012 DYMM Tuanku Sultan Johor Tuanku Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar Al Haj tahun ini akan bermula di Kulaijaya. Ianya akan di 'flag off' oleh Perdana Menteri Dato' Seri Mohd. Najib Tun Razak.

Selepas 'flag off' di Kulaijaya ini, Kembara Mahkota Johor 2012 (KMJ 2012) akan ke Penggerang bagi merasmikan projek RAPID. Kemudian rombongan baginda akan terus ke Felda Bukit Aping Barat dan Felda Residences di Tanjung Leman. Tuanku akan bermalam di Mersing.

Hari kedua, KMJ 2012 akan ke Felda Nitar 2, Kg Parit Hassan, Simpang Renggam, Majlis Ramah Mesra di Yong Peng, Taman Tasek Awam di Chaah sebelum bermalam di Segamat.

Hari ketiga memperlihatkan KMJ 2012 di Dataran Segamat, Kg. Teratai, Ledang, Kg Kesang Tasek, Parit Jawa, Muar, Kg. Parit Lapis Banggas sebelum berakhir di Batu Pahat.

Hari terakhir KMJ 2012 bermula di Dataran Penggaram, Kg Puteri Menangis, Pontian, Kompleks Kommuniti Kempas dan berakhir di Plaza Angsana.

Tahun ini, Kembara Mahkota Johor 2012 akan mengambil masa 4 hari. Ianya akan berakhir di Johor Bahru pada Rabu 16 Mei 2012.

01 di desaru - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di desaru - Google Blog Search


diari aku anak, isteri dan ibu: kisah seram:: satu malam <b>di desaru</b>

Posted: 07 May 2012 10:08 PM PDT

saja nak masukkan cite seram kat blog nie..dah kata pon pengalaman kan..so masukkan ajelah..sebenarnya banyak kisah2 seram yang penah aku lalui dan banyak yang orang cerita2 kan..lagipun mmg aku suka dengan cerita2 seram nie..ingat lagi pengalaman masa mengandung anak pertama..tiap2 minggu nak tgk cerita hantu..xkisah lah dari xseram shingga lah seram..sume aku layan..jadi nie aku nak cerita pengalaman seram yang penah aku lalui sendiri baru2 nie...

pengalaman nie masa aku ada family day charity event JB dengan member2 caldina m7 bulan februari lalu..pendekkan cerita ..masa sampai desaru ada 3 buah resort/hotel ..masa masuk jer kt desaru tu wahh hati tu ada sikit bbunga la bila tengok resort pertama tu..cantik dan menarik jugak la..sekali member2 sume still drive ke depan..bermakna resort tu bukan tempat penginapan kami..dalam 50meter ada lg resort..wahhh tersenyum tengok bangunan yg tersergam indah..class jgk la..tp sayang..still hukan tempat inap kami..badan nie dah letih nie dah terbayang2 katil empuk nak baring2 guling2 nie...sekali jumpa resort yg k3..ok dalam hati kata.."xkan nie kot tempat nyer???" tanya kat hubby.."yank nie ke?" ...yela jawabnyer..sbb member2 sume park kat situ kan..adusss..hati mula xseronok..lupa nak bgtau..masa sampai tu pon dah petang so xkan nak cerewet2..dah bayar lagipon..nak xnak layankan...

ambil kunci bab dah xsabar nak baringkan badan..pulak masa tu awal2 preggy mmg badan lesu mual sume adalah...kitaorg dapat 2nd floor..bilik k3 dari hujung..fuhhh..
nie nak korg bayangkan tempat tu macam mana k...bangunan dia kusam..cat tertanggal2..persekitaran yang tak menarik dan hujung hutan pulak tu..ye kot aku pgl hutan sbb pokok2 lalang2 sume penuh tinggi2 kat tmpt park kate tu..mmg xhappening lgsg tmpt tu...

masuk jer dalam bilik..bau hapak karpet tus terjah hidung aku..apalagi kembang kempis la aku dok tahan bau..aku nie kalau jjln bcuti mst aku check bilik ..humm malas nak komen..klu luaran dah gitu guper dalam pon sama la jwbnyer..masuk bilik air tgk cmner..pergghh!!!!macam dah lama tinggal kau!!bath tab kotor kuning2 gitu..syiling lak ada kesan2 cam leaking..lantai pon xbersih sangat..shower pun..huhuhu xbest!!!p kat katil...aduss.tepuk2 katil n bantal bab bau cam hapak ..macam dah lama dorg biarkan gitu xberganti..mulala geli2 gitu..bilik kitaorg ada pintu adap laut..tp syg ..pintu tu xboleh btutup dan bkunci..sebab kayu pintu tu dah kembang..tarik la macam mana pun mmg xboleh tutup..rapat gitu jer..mmg xselesa la bagi aku..nak xnak duk ajela..mmandangkan dh lwt ptg ..nak makan malam lagi..aku cpt siap2 utk anak2..yg hubby aku tido bab kata penat drive..mmg tu la jawapan setiap kali klu p bcuti..

balik makan ada dalam kul 11malam.aku tus naik blk dengan adawiyah..naqiuddin dgn ayahnye nak dok lobby ngn kkwn dulu..so naik kemas2 nak tido..nasrullah time nie xikut bab aku xlarat nak jg masa tu...dalam kata layan adawiyah aku pon ttido..sedar2 je hubby cal soh buka pintu..aku tgk jam kul 12lbh klu xsilap time tu..aku buka pastu sambung tido blk...

katil aku ada 2 single bed..so aku tido ngn adawiyah...hubby tido ngn naqiuddin..katil aku nie dok belah dinding kat pintu masuk n blk air la..katil aku ada space dalam selangkah kecil je jarak ngn dinding..aku tido belah dinding..posisi tido aku nie suka mengiring..bg wanita2 mengandung nie la posisi plg selesa..sambil tgn aku terjuntai kat tepi katil..so...tido la aku dengan nyenyak sbb kepenatan..dalam tido nyenyak ttba..........aku rasa tgn aku nie mcm kena cuit.banyak kali dcuit2.aku sangka naqiuddin bangun nak gtau nak kencing ke nak tido ngn aku ke so aku buka la mata tkebil2 kuyu gitu...dalam kata aku sedar mata pon kuyu aku nampak satu objek betul2 tepi aku...yang aku nampak............rambut panjang mengurai kusut dgn baju putih lusuh...................muka xnampk sebb ttutup rambut dan kdaan bilik yg samar2...seolah2 benda nie tahu yg aku nampak dia..terus dia bgerak perlahan ke hujung kaki aku sambil mengilai kuat dan nyaring...yang aku nie dah kejang ats katil..nak jerit dah xboleh dah apatah lagi nak bgn..puas mulut nak laung Allahuakbar..pon xlepas...terasa badan nie dah seram sejuk..ada dalam 3minit aku dgr ngilai tu..serammmmm....bila dah hilang bunyi tu aku yg tengah pejam mata nie ikir (nak sejukkan ati) oooo..myb laki aku nak kenakan aku nie..sbb mlm tu ada rambut palsu dlm blk utk dia gunakan mlm esk..tp aku dgr dia tgh sedap bdengkur sebelah katil tu...aku cpt2 duduk sambil mata melilau pndg kiri kanan..xder apa..anak2 ngn hubby lena tido..huhuhuhu apakah itu?????????????cepat2 aku tarik selimut pastu tido peluk adawiyah sampai ke pagi...

bgn pagi tnya hubby malam td tido ok x??dia kata ok jer..dia tnya aku blk..asl??kena kacau ker??aku diam jer..seolah2 hubby tau yg aku kena ganggu..dia kata..alah xder apa la..dia saja nak bkawan tu..huhu hangguk ko nak kawan dgn aku..klu kata cun skli pon aku xhingin kawan dgn antu...

aku cuma cerita time nak blk kat sorg akk nie..rupanyer masa 1st night tu ada dalam 3 o4 org yg kena ganggu...tmasuk la aku...dan bangunan tu dengar cerita dah 30tahun didirikan dan dah kurang pengunjungnyer....lepas kjadian tu aku mcm fobia sikit bila tiap kali hubby p ajak bcuti..macam terbayang2 je si polan tu tepi katil aku...huhuhuhhuhu.......

so..kepada pembaca2 yg nak ke desaru klu agak2 nak inap resort tu tgk bangunan tu mcmne..huhu tp nampak cantik pon sama jugak kot..bab benda nie kat mana2 pon dia ada..bsepah....silap2 sebelah korg dok tumang baca artikel aku nie..haha ....

01 di pasir gudang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di pasir gudang - Google Blog Search


Jawatan Kosong Pengawal Keselamatan <b>Di</b> Majlis Perbandaran <b>Pasir</b>

Posted: 21 Apr 2012 12:00 AM PDT


Permohonan adalah dipelawa dari kalangan rakyat Negeri Johor untuk mengisi jawatan berikut di Majlis Perbandaran Pasir Gudang : -

1. PENGAWAL KESELAMATAN (KONTRAK) KP11(3 kekosongan)

Permohonan hendaklah menggunakan borang yang boleh diperolehi di Majlis Perbandaran Pasir Gudang pada waktu Pejabat atau mengirim sampul surat berukuran 10cm x 32cm (4 x 9inci) bersetem 50sen beralamat sendiri dengan mencatat "PERMOHONAN BORANG" di sudut sebelah atas kiri sampul surat dengan disertakan wang pos bernilai RM 1.00 atau borang boleh di muat turun dengan melayari laman web www.mppg.gov.my

Alamat permohonan dan tarikh tutup :

YANG DIPERTUA
MAJLIS PERBANDARAN PASIR GUDANG,
ARAS 19, MENARA AQABAH
81700 PASIR GUDANG

Sebelum atau pada : 5 MEI 2011

maklumat lanjut dan borang permohonan klik sini

01 di endau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di endau - Google Blog Search


Malaysia Zoom » Infrastruktur serba lengkap <b>di Endau</b>

Posted: 18 Apr 2012 04:07 PM PDT

MERSING 18 April – Kawasan Endau yang terletak di daerah ini jika dilihat secara umumnya merupakan sebuah kawasan yang tidak banyak bezanya dengan kawasan perkampungan lain di negeri ini.

Namun kawasan ini barangkali lebih baik kerana pelbagai pembangunan terutama infrastruktur yang lengkap disediakan sebagai kemudahan kepada penduduk.

Meskipun dilihat seperti tidak banyak menikmati limpahan pembangunan seperti di Johor Bahru, tetapi penduduk di sini amat beruntung kerana nasib mereka sentiasa terbela kerana keprihatinan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), Datuk Zainal Abidin Osman.

Dipetik dari Utusan Malaysia

01 di permas jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di permas jaya - Google Blog Search


Mencari Cahaya Pelita: Parlimen <b>Parit Sulong</b> : Andaian Hampir Tepat

Posted: 06 May 2012 05:38 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Tahun lepas blog ini telah memberi tumpuan kepada daerah Batu Pahat. Di antara penulisan saya mengenai Batu Pahat ialah seperti, "Ohh Sri Gading dan Parit Sulong.." dan "Andaian& Teguran - Bakal Calon BN di Daerah Batu Pahat".
 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved