ads

Isnin, 21 Mei 2012

01 di parit yani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit yani - Google Blog Search


Makalah tentang Erosi « Makalah Sekolah

Posted: 21 May 2012 10:00 AM PDT

BAB I
PENDAHULUAN

A. Latar Belakang

Pada awal tahun 2007 ini, negara kita kembali mengalami berbagai macam bencana alam yang datang silih berganti, seperti : banjir, tanah longsor, gempa bumi dan lain-lain. Bencana alam tanah longsor disebabkan adanya erosi tanah akibat dari tanah gundul yang tidak dapat menahan air hujan yang turun ke bumi dengan jumlah yang sangat besar.
Pada kesempatan ini penulis ingin membahas tentang erosi. Bagaimana erosi itu bisa terjadi, apa penyebabnya, bagaimana cara menanggulanginya dan dampak-dampak apa saja yang dapat diakibatkan karena adanya erosi tersebut.

B. Tujuan

Tujuan dalam pembuatan makalah ini adalah :
1.Untuk memenuhi tugas mata pelajaran IPA dan untuk menambah nilai.
2.Untuk mengetahui bagaimana erosi itu bisa terjadi, apa penyebabnya, bagaimana cara menanggulanginya dan dampak-dampak apa saja yang dapat diakibatkan karena adanya erosi tersebut.
3.Untuk menambah wawasan dan pengetahuan tentang berbagai macam bencana alam yang belakangan ini sering terjadi di Indonesia.

BAB II
PEMBAHASAN

A. Pengertian Erosi

Erosi adalah pengikisan tanah yang diakibatkan oleh air dan angin. Ada beberapa definisi, antara lain pengikisan dan penorekan bahan-bahan yang disebabkan oleh air, angin dan cairan gletser.
B. Jenis-jenis Erosi
Erosi Air
Erosi air dimulai dari jatuhnya air hujan. Air hujan tersebut tidak mampu memecahkan agregat (bahan-bahan mineral yang tidak bergerak seperti batu kerikil dan debu) dan menghempaskan partikel-partikel bersama percikan air hujan.
Adapun bentuk atau tipe erosinya sebagai berikut :

  1. Erosi percikan yang terjadi karena percikan air hujan yang kemudian mengalir menuruni lereng-lereng secra terus menerus.
  2. Erosi permukaan yang terjadi karena aliran air yang mengalir secara terus menerus.
  3. Erosi parit yaitu aliran erosi berbentuk parit-parit.

Erosi angin
Erosi angin terjadi di daerah berpasir, mengakibatkan terbentuknya bukit-bukit pasir. Proses pengikisan bantuan yang dilakukan oleh angin disebut deflasi. Proses erosi ini hanya terjadi di daerah yang kering, misalnya : padang pasir dan pantai berpasir.

Erosi Gletser
Erosi gletser disebut juga extarasi gletser atau es. Terdapat di daerah kutub dan puncak-puncak gunung tinggi seperti Gunung Himalaya, Alpen, Rocky Mountain, pegunungan Jaya Wijaya.

Erosi Abrasi
Erosi abrasi menyebabkan terbentuknya cliff. Cliff adalah lereng dengan dinding bagian atas menggantung karena dinding bagian bawah telah terkikis oleh gelombang air laut.

C. Penyebab Erosi

  1. Erosi air diakibatkan oleh kekuatan atau volume air yang besar dan kemiringan lereng. Semakin curam lereng semakin besar erosinya. Dan keadaan vegetasi, semakin lebar vegetasi yang ada semakin kecil erosi yang yerjadi.
  2. Erosi angin diakibatkan oleh angin kencang yang mengandung pasir melintasi batuan-batuan yang mengakibatkan batuan tersebut terkikis dan membentuk batu cendawan.
  3. Erosi gletser diakibatkan oleh cairan gletser atau es.
  4. Erosi abrasi disebabkan oleh gelombang air laut yang terus menerus menghantam bibir pantai.

D. Akibat Erosi

  1. Erosi air mengakibatkan terseretnya tanah dari tempat yang lebih tinggi ke tempat yang lebih rendah. Membawa tanah dari daerah asalnya ke tempat yang lain, dn juga bisa mengakibatkan frakmega atau hancuran batuan.
  2. Erosi angin mengakibatkan terbentuknya bukit-bukit pasir.
  3. Erosi gletser mengakibatkan terjadinya longsor es slju dari bukit atau gunung salju.
  4. Erosi abrasi mengakibatkan terjadinya cilff (lereng dengan dinding bagian atas menggunung karena dinding bagian bawah tanah terkikis oleh gelombang air laut).

E. Cara Penanggulangan Erosi
Erosi Air
Cara menanggulangi erosi ini dengan membuat terasering, menanami pohon-pohon pada tanah yang miring.
Erosi Angin
Cara menanggulangi erosi ini dengan membuat oasis buatan, dan mengaliri air atau menanami pohon-pohon, seperti : kaktus, pakis dan lain-lain yang bisa menyimpan air.
Erosi Gletser
Cara menanggulangi erosi gletser adalah dengan cara menanami pohon-pohon untuk menghalangi longsorang salju.
Erosi Abrasi
Cara menanggulangi erosi abrasi dengan cara memecah ombak-ombak yang besar dengan cara membuat benteng atau karung buatan.

BAB III
PENUTUP

A. Kesimpulan

Berdasarkan uraian di atas, kami dapat menyimpulkan bahwa Erosi adalah pengikisan tanah yang diakibatkan oleh air, angin, es dan gelombang laut. Tanah longsor yang baru-baru ini sering terjadi di negara kita disebabkan karena pengkisan tanah oleh air hujan sehingga tanah menjadi longsor. Jika hal itu terjadi di daerah dekat dengan pemukiman penduduk akan berakibat fatal. Rumah penduduk tertimbun tanah sehingga dapat memakan korban jiwa.
Cara menanggulangi erosi air adalah dengan cara membuat terasering, menanami pohon-pohon pada tanah yang miring.

B. Saran

Dari uraian yang telah kami sampaikan di depan, kami dapat memberikan saran, antara lain :

  1. Jangan menebang pohon secara sembarangan karena hal ini dapat mengakibatkan tanah tidak mampu untuk menahan air yang datang dengan jumlah besar.
  2. Tanamilah kembali lahan-lahan gundul di sekitar kita agar dapat menahan air hujan sehingga kita bisa terhindar dari bencana tanah longsor.

di negeri johor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri johor - Google Blog Search


Jawatan Kosong <b>di</b> Perbadanan Bioteknologi & Biodiversiti <b>Negeri</b> <b>...</b>

Posted: 04 May 2012 06:56 PM PDT

Tarikh Tutup Permohonan : 8 Mei 2012

Perbadanan Bioteknologi dan Biodiversiti Negeri Johor (J-BioTech) merupakan sebuah organisasi badan berkanun di bawah kerajaan Negeri Johor. J-BioTech mula ditubuhkan pada 23 Oktober 2005 di bawah penyeliaan Unit Perancang Ekonomi Negeri Johor (UPENJ) dan dikenali sebagai  Sekretariat Bioteknologi dan Biodiversiti Negeri Johor.

Permohonan adalah dipelawa dari kalangan rakyat Negeri Johor untuk mengisi jawatan berikut di
Perbadanan Bioteknologi dan Biodiversiti Negeri Johor

1. Assistant Research Officer Q27

2. Research Officer Q41

3. Manager of Education, Research & Product Development Q48

4. Manager of Admin,Human Resource & Finance N48

KLIK DI SINI UNTUK IKLAN JAWATAN DAN CARA MEMOHON

Advertisment

Incoming search terms:

  • jawatan kosong di johor untuk human resource
  • jawatan kosong hr executive di johor
  • jawatan kosong mei perbadanan bioteknologi dan biodiversiti johor

saifulam-agrofarm: BONGKAH CENDAWAN MATANG UNTUK <b>DI</b> <b>...</b>

Posted: 09 May 2012 08:42 PM PDT

Kepada Sahabat-sahabatku yang ingin membuat bisnes part time ataupun full time berasaskan pertanian.Yang mudah dan tidak memerlukan modal besar.Inilah projeknya,Cendawan tiram kelabu.Harga di pasaran antara Rm8.00-Rm12.00 setiap KG.Berminat boleh hubungi saya segera Saiful Amri 013-7501589.Kami juga menyediakan penjualan bongkah cendawan dengan harga rendah Rm1.30 setiap bongkah bergantung kepada kuantiti selain kursus asas penanaman cendawan juga di berikan.Rebutlah peluang menambah pendapatan.....

01 di muar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di muar - Google Blog Search


Lagi 16000 Pekerja Asing <b>di Muar</b> & Johor? | Berita Semasa

Posted: 26 Apr 2012 08:12 PM PDT

Perabot Malaysia Lambakan Warga Asing. Lagi 16,000 Pekerja Asing di Daerah Muar & Batu Pahat, Johor!!

Mana pergi pekerja tempatan yang dahagakan pekerjaan terutamanya anak-anak muda? Itu persoalan pertama daripada kami. Selepas membaca & menilai berita ini semalam ada sesuatu yang kami kurang bersetuju dengan tindakan menteri yang seorang ini. 16,000 pekerja asing yang dibawa masuk  untuk tempoh 2 minggu sahaja, satu angka yag cukup besar. 

Di satu sisi lain, kita selalu bercerita tentang keperitan rakyat mencari pekerjaan di negara sendiri tetapi dalam pada masa yang sama kita terus-menerus membawa masuk 'orang luar" mencari rezeki di negara kita. Ya…memang benar negara kita masih memerlukan khidmat pekerja asing dalam beberapa sektor industri ketika ini. Tetapi….biarlah ia diuruskan dengan terkawal.

MUAR: Kerajaan membenarkan kemasukan 16,000 pekerja asing untuk memenuhi keperluan tenaga kerja di sektor industri perabot di daerah Muar dan Batu Pahat, bulan lalu.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed, berkata langkah berkenaan bagi mengekalkan nilai eksport perabot Malaysia sebanyak RM7 bilion setahun supaya tidak terjejas ekoran kekurangan tenaga pekerja di sektor tersebut yang mendesak, kebelakangan ini.

"Kerajaan sedar 40 peratus nilai eksport perabot Malaysia disumbang daripada pengusaha-pengusaha perabot dari dua daerah ini. Langkah ini juga penting kerana negara kita menduduki tempat ke-10 pengeksport perabot dunia," katanya kepada pemberita selepas majlis ramah mesra dan makan malam MITI bersama Persatuan Perabot Muar, di sini.

Pengusaha kilang perabot di Muar dan Batu Pahat sebelum ini menghadapi masalah meneruskan perusahaan masing-masing apabila tempoh pekerja asing mereka tamat selepas lima tahun dan sukar untuk memperbaharui permit.

Mustapa berkata kerajaan sedar banyak syarikat perabot akan mengalami kerugian sekiranya masalah berkenaan tidak dapat diatasi. Sehubungan itu, katanya, kerajaan membenarkan kemasukan pekerja asing dari Nepal, Indonesia, Bangladesh dan tempoh kelulusan permit pekerja berkenaan dipercepatkan kepada dua minggu berbanding sehingga setahun sebelum ini.

"Kelulusan yang cepat itu dibuat setelah masalah ini dibawa dalam mesyuarat Kabinet untuk pertimbangan kerajaan," katanya. – BERNAMA

Adakah dengan membenarkan pekerja asing terus dibawa masuk ke Malaysia apabila timbul masalah kekurangan pekerja, boleh dianggap masalah telah pun selesai? Adakah ini penyelesaian terbaik dan sampai bilakah penyelesaian sebegini akan terus digunapakai? Kami berharap kerajaan janganlah terlalu dilihat tunduk kehendak pengusaha perabot untuk jangka masa pendek dengan cara mudah begini yang mana natijahnya akan datang bakal membawa kemudaratan kepada ekonomi negara :

  • Gaji golongan pekerja ditindas (meningkatkan kebergantungan kepada eksport)
  • Aliran wang keluar ke negara asal pekerja asing terus meningkat iaitu melibatkan para "expatriate" ini
  • Kerancakan ekonomi domestik melibatkan kakitangan swasta ini menjadi semakin menguncup akibat "multiplier effect" akaibat gaji yang ditekan oleh para majikan

NKEA Malaysia1 Lambakan Warga Asing. Lagi 16,000 Pekerja Asing di Daerah Muar & Batu Pahat, Johor!!

Ini tidak bagus sebenarnya. 16,000 orang pekerja asing untuk buat perabot di 2 daerah sahaja? Satu angka yang cukup skeptikal berdasarkan pemerhatian kami. Pembuat perabot ini boleh masuk kategori apa dalam NKEA? Ataupun, adakah para pengusaha perabut di Muar + Batu Pahat ini ada terlibat mana-mana EPP yang diberi keutamaan? 

Ada sesiapa di sini yang boleh membantu kami menjawab persoalan di atas ini? Sehingga kerajaan melayan pembuat perabot sebegini rupa? 

Ada orang Muar di sini? Kehadiran pekerja asing yang optimum agak membantu dalam pertumbuhan ekonomi sesuatu tempat pada waktu sekarang. Tetapi….tetapi dengan lambakan pekerja asing memberikan 3 kesan yang berbeza kepada daerah Muar ketika ini :

  • Ada orang tempatan yang terpaksa meminta ihsan daripada rakan yang berkerja di ST Technology untuk bekerja di sana akibat lambakan pekerja Indonesia, Vietnam, Sri Lanka yang telah "berjaya" menguasai kilang Pioneer dan  ST Technology. Ejen-ejen mereka ini turut membantu mereka menempatkan di kondo-kondo untuk "dilonggokkan" mereka ini secara beramai-ramai untuk tinggal di sana
  • Akhirnya, yang menjadi mangsa Kondo Maharani yang terletak di kawasan bandar yang terus menjunam dan "jatuh terduduk nilainya" disebabkan kedatangan warga asing di sana. Kasihan dan simpati kami kepada pembeli kondominimum tersebut
  • Pada hujung minggu, menara jam menjadi "tempat perkelahan" warga asing secara tetap

Ini baru situasi di satu daerah Muar namanya. Bagaimana pula di tempat lain?

Rakyat berharap kedatangan pekerja asing terus dikurangkan tetapi hakikatnya pekerja asing terus diangkut ke Malaysia. Di satu sudut, kami berharap sangatlah jika dasar membawa masuk 16,000 pekerja asing ke 2 daerah berasingan ini tiada kaitan dengan Pilihanraya Umum ke 13 yang akan datanf apatah lagi prosesnya cukup pantas (dalam tempoh 2 minggu). Nauzubillah, minta dijauhkan…

01 di parit jawa - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit jawa - Google Blog Search


onggon.com: Apa yang ada kat <b>Parit Jawa</b> tu?

Posted: 20 May 2012 04:50 PM PDT


DSC05428
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Ini adalah kali kedua saya sampai di Parit Jawa, Muar di negeri Johor ni. Kebetulan pada tarikh gambar ini dirakam iaitu 19 Mei 2012 adalah tarikh yang sama saya datang kali terakhir di sini iaitu pada 19 Mei 2010, ngam-ngam 2 tahun yang lepas. Dah macam lagu "Suratan atau Kebetulan" pulak..
Apa yang menarik kat tempat ni? Ok.. Parit Jawa ni dekat je dari Muar lebih kurang 17km. Yang sebenarnya ia adalah perkampungan nelayan dan sangat terkenal dengan masakan asam pedas. Siap ada medan selera lagi khas untuk masakan asam pedas. Ada pelbagai jenis ikan masak asam pedas di sini seperti ikan merah, sembilang, siakap, kembung, pari, cencaru dan lain-lain lagi. Juga terdapat spesis Burung Botak yang datang berhijrah ke sini pada bulan-bulan tertentu membuatkan Parit Jawa menjadi destinasi pelancongan terkenal. Yuppp.. yang Burung Botak yang keluar dalam Majalah 3 tu..
Kalau dulu saya pernah merasa makan asam pedas di Gerai Pak Ya TV3, kali ini saya dan kawan-kawan nak try kedai lain pulak iaitu Asam Pedas Mak Ngah. So, boleh tahan sedaplah Mak Ngah punya masakan.. Bak kata seorang kawan yang join sekali time makan ni.. "kuah asam pedas dia tak banyak minyak macam kuah asam pedas tempat lain.. Mas (nama samaran haha) siap hirup lagi kuah dia Bang Kerul.. Sedapppp.." hahaha.. Tudiaaa kan.. Saya pula mencuba bahagian ekor ikan merah yang agak besar berharga RM18.00 Memang berbaloi-baloi.. Jangan risau, ikan merah besar memang lah harga dia mahal sikit. Ikan-ikan lain seperti kembung dan pari murah je. Jadi, jika anda kebetulan kena outstation di Muar, jangan lupa mencuba masakan asam pedas Parit Jawa.. Datang tempat orang, kenalah try masakan orang tempatan.. Rugi ler kalau datang tempat orang tapi makan takat nasi goreng je.. hehe..

01 di pagoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di pagoh - Google Blog Search


DIALOG RAKYAT: Demo anti-PPSMI dirancang <b>di Pagoh</b>

Posted: 11 Mar 2012 05:30 PM PDT

KL TODAY


Satu lagi perhimpunan menentang dasar Pengajian dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) akan diadakan pada April depan di Pagoh — kawasan Parlimen yang dimenangi Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin.Berbeza dengan perhimpunan besar tiga tahun dulu yang menuntut pemansuhannya, perhimpunan kali ini mahu dasar itu dimansuhkan serta merta dan bukannya secara pendaratan lembut (soft landing), lapor Harakahdaily.
"Walaupun kerajaan mengumumkan dasar PPSMI ini akan dimansuhkan, kebelakangan ini kita mendapati seolah-olah ada gerakan daripada pihak-pihak tertentu yang ingin menghidupkan semula dasar ini," kata Pengerusi Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) Prof Shahrir Md Zin .

Berucap dalam perhimpunan ulang tahun ketiga bantahan mereka di Gombak semalam, Shahrir berkata, bantahan terhadap dasar itu perlu dihidupkan kerana kerajaan didakwa tidak bersungguh-sungguh memansuhkannya segera.

Sementara itu, Setiausahanya GMP Hasni Abas berkata, Pagoh dipilih sebagai antara lokasi perhimpunan bagi menunjukkan tanda sokongan terhadap Muhyiddin yang mengumumkan akan pemansuhan PPSMI sebelum ini.

"Kita tidak tahu sama ada akan buat di Pagoh atau Muar… Kita mungkin buat di Muar pula sebab Muhyiddin berasal dari sana. Apa pun, kita akan umumkan kemudian," kata bekas pengerusi kesatuan sekerja Dewan Bahasa dan Pustaka itu.

Selain itu, Hasni berkata, perhimpunan sama juga akan diadakan di Kelantan memandangkan negeri itu merupakan tempat penutur bahasa Melayu teramai di Malaysia.

Hasni menjangkakan, perhimpunan kali ini akan dihadiri kira-kira 5,000 orang dan mereka masih mengekalkan Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said untuk mengetuai himpunan.

Mereka akan menggunakan slogan 'Mansuhkan Segera PPSMI' dan tetap menggunakan warna putih sebagai warna tema seperti sebelum ini.

Pada 7 Mac 2009, ribuan membanjiri Kuala Kumpur dengan berpakaian putih dalam perhimpunan yang dipimpin bekas ketua pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) allahyarhan Datuk Hassan Ahmad.

 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved