ads

Sabtu, 9 Jun 2012

01 di parit yani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit yani - Google Blog Search


Pengendara Harus Lengkapi Dokumen Ranmor

Posted: 06 Jun 2012 07:11 PM PDT

Utamanya, untuk mengajak pengguna jalan (kendaraan bermotor/ranmor) agar senantiasa mematuhi aturan dan tertib berlalu-lintas, serta melengkapi peralatan berikut dokumen surat ranmor. Imbauan tersebut disampaikan Kapolres Pangkalpinang AKBP Rajendra Sumihar melalui Kasat Lantas AKP Edi Kusnaedi, usai patroli anggota Satlantas Polres Pangkalpinang, Senin (4/6/2012).

"Pengendara harus tetap melengkapi seluruhnya, baik itu peralatan maupun surat kendaraan bermotor mereka saat berlalu-lintas," ujar AKP Edi Kusnaedi didampingi Kanit Dik Yasa, Ipda Devita dan Kanit Laka Aiptu, Suhendar. Menurutnya, selain itu operasi kali ini guna dapat menekan angka kecelakaan lalu-lintas (lakalantas) dengan terus melakukan sosialisasi tertib berlalu-lintas kepada masyarakat.

Pada kesempatan itu, Satlantas Polres Pangkalpinang menerima bantuan media sosialisasi tentang asuransi lakalantas. Di antaranya, berupa dua banner serta alat bantu sejumlah unit traffic cun, untuk pengatur lalu lintas jalan. Penyerahan dilakukan oleh Kepala Kantor PT Jasa Raharja Pangkalpinang, Mulyadi kepada Kasat Lantas AKP Edi Kusnaedi.

Adapun teks yang tertera di lembar banner kali ini, terkait sosialisasi tentang pengurusan asuransi dari PT Jasa Rahardja.

01 di johor bahru - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di johor bahru - Google Blog Search


Ummu Ammar: 3 Hari <b>Di Johor Bahru</b>

Posted: 09 Jun 2012 09:38 AM PDT

Saya memujuk hati saat mula diarahkan berkursus di Johor Bahru, biarpun jiwa memberontak enggan. Masa yang ingin dihabiskan menyiapkan tesis terpaksa dikorbankan. Bagai tahu apa intipati kursus yang akan dihadiri, minat saya untuk pergi sedikitpun tidak muncul.  Namun, saya akur jua kadang-kadang pengorbanan itu perlu dan saya berharap agar beroleh sesuatu sepanjang 3 hari di bandaraya ini. 
Alhamdulillah, selesai jua percaturan saya menghadiri kursus ini biarpun saya cukup tidak selesa bila kursus yang bermotif membangkitkan jiwa bangsa dipenuhi kempen pilihanraya yang terdesak. Tolonglah, kami golongan pendidik yang cukup berharap agar diskusi lebih matang dan intelektual dan bukannya herdikan dan hujjah emosi tanpa asas.
Sejurus Johor Bahru saya tinggalkan..saya ambil yang pahit sebagai pengajaran dan yang manis sebagai kenangan..JB, semoga kita bertemu lagi, mungkin dalam ruang yang lebih beerti.

01 di segamat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di segamat - Google Blog Search


Jawatan Kosong <b>di</b> Majlis Daerah <b>Segamat</b> Terkini 2012

Posted: 31 May 2012 08:36 PM PDT

Tarikh Tutup Permohonan: 11 Jun 2012

Majlis Daerah Segamat pada asalnya adalah sebuah lembaga bandaran yang ditubuhkan pada tahun 1912. Ia kemudiannya dinaikkan taraf kepada Majlis Bandaran pada tahun 1951 dengan berkuatkuasanya Ordinan Pilihanraya Penguasa Tempatan 1950 hingga 31.12.1970. Pada 1.1.1977 melalui Akta Kerajaan Tempatan ia menjadi dan dikenali sebagai Majlis Daerah Segamat Utara, manakala pada tahun 2001 namanya bertukar kepada Majlis Daerah Segamat. MDS merupakan sebuah Penguasa Tempatan dalam Negeri Johor Berautonomi sendiri yang mempunyai luas kawasan 103.55 batu persegi dan bilangan penduduk seramai 92000 orang mengikut bancian pada tahun 1991, kadar pertambahan penduduk adalah 1.8 peratus.

Adalah dipelawa dari Rakyat Negeri Johor / Warganegara Malaysia yang berkelayakan untuk mengisi jawatan-jawatan kosong di Majlis Daerah Segamat, Johor.

1. Pembantu Penguatkuasa N17

KLIK DI SINI UNTUK IKLAN JAWATAN DAN CARA MEMOHON

Advertisment

di negeri johor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri johor - Google Blog Search


Jawatan Kosong <b>di</b> Jabatan Pertanian <b>Negeri Johor</b> Terkini 2012

Posted: 30 May 2012 08:21 PM PDT

Tarikh Tutup Permohonan: 31 Mei 2012

Jabatan Pertanian Negeri Johor telah ditubuhkan pada Mei 1921 dengan dikendalikan oleh seorang pegawai British bernama A.E.G Ellis. Sebelum penubuhan jabatan ini, Pertanian diletakkan di Pentadbiran Tanah Johor. Kini Jabatan Pertanian Negeri Johor telah berkembang pesat merancang dan memberi khidmat nasihat bagi membangunkan sektor pertanian negeri Johor. Jabatan Pertanian Negeri Johor diketui oleh pengarah dan dua orang Penolong Pengarah serta 8 orang Pegawai Pertanian Daerah yang mengetuai pentadbiran dan pembangunan pertanian di daerah.

Warganegara Malaysia yang berkelayakan dipelawa untuk memohon jawatan berikut:

1. Pekerja Awam R1 (Tetap/Kontrak)

2. Pemandu Kenderaan R3 (Tetap/Kontrak)

KLIK DI SINI UNTUK IKLAN JAWATAN DAN CARA MEMOHON

Advertisment

Incoming search terms:

  • jabatan pertanian negeri johor

01 di mersing - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di mersing - Google Blog Search


Hujung Dunia: Sate Teluk Iskandar : Bertaraf premium <b>di Mersing</b>

Posted: 05 Jun 2012 05:29 AM PDT

Artikel yang lepas tentang Sate Teluk Iskandar...[klik]

01 di kukup - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di kukup - Google Blog Search


Pantai <b>Kukup</b>, Melodi Alam Gunungkidul YOGYAKARTA

Posted: 25 May 2012 06:37 AM PDT

Pantai Kukup terletak di Desa Kemadang Kecamatan Tanjungsari Gunungkidul Yogyakarta. Dengan hamparan pasir putih yang merupakan ciri khas pantai-pantai di pesisir selatan pulau jawa, pantai Kukup menyajikan suatu pemandangan yang begitu asri. Hembusan angin pantai yang sepoi-sepoi membuat para pengunjung merasa nyaman berada di sini. Duduk bersantai di karang-karang yang kokoh berdiri menikmati irama debur ombak yang mendamaikan kalbu.


Di pantai Kukup ada sebuah karang yang menjorok ke laut terpisah dari daratan dengan jembatan yang terbentang. Jalan mendaki yang sengaja di buat sebagai akses ke karang tersebut semakin memanjakan para pengunjung.


Beberapa fasilitas yang terdapat di pantai Kukup antara lain : tempat parkir yang luas, sehingga para pengunjung tidak kebingungan untuk memarkir kendaraannya. Parkir ini terletak di pintu masuk agak jauh dari pantai sehingga pengunjung harus berjalan kaki untuk sampai di pinggir laut. Di kiri kanan jalan memasuki pantai kukup berjajar para pedagang yang menawarkan berbagai souvenir khas pantai, makanan-makanan laut dan ada juga biota laut termasuk ikan hias yang dapat dibeli dengan harga yang wajar.


Untuk menjamin keselamatan para pengunjung, pihak pengelola menyiapkan armada SAR untuk memberikan pertolongan kepada yang membutuhkan sekaligus menginformasikan kondisi pantai, ombak dan datangnya biota laut berbahaya. Perlu diketahui dan diwaspadai oleh para pengunjung, bahwa di pantai ini kadang datang ubur-ubur di kawasan pantai yang jika menggigit akan menyebabkan keracunan. Tapi jangan khawatir, tim SAR akan menginformasikan datangnya ubur-ubur dan siap membantu jika ada pengunjung yang terlanjur terkena ubur-ubur. Sebenarnya ada cara pengobatan yang manjur, yaitu dengan mengoleskan bekas gigitan dengan getah kerang-kerangan yang banyak di jual di sana. Kemudian minum kopi pahit untuk mempercepat netralisasi racun. Jadi, jangan merasa takut bermain ombak di pantai kukup selama masih mematuhi peraturan yang di sampaikan oleh tim SAR melalui pengeras suara.


Untuk para pengunjung yang ingin bermalam di Pantai Kukup tak usah binggung. Di kawasan obyek wisata Pantai Kukup, ada penginapan PONDOK WISATA yang akan melayani para wisatawan yang ingin merasakan pemandangan malam di Kukup dengan harga terjangkau.

Selamat bersantai di Pantai Kukup, membangun istana pasir putih, merasakan gulungan ombak ramah kukup atau sekedar duduk menatap hamparan luas laut sambil mendengarkan alunan orkestra alam pantai Kukup.

01 di pontian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di pontian - Google Blog Search


ahmadmaslan.com: Lokasi baru GR1M <b>di Pontian</b>

Posted: 07 Jun 2012 01:03 PM PDT


Ahmad Maslan (tengah) bersama orang ramai di hadapan Gerai Rakyat 1Malaysia di Kampung Parit Haji Dahlan, Api-Api, Pontian, baru-baru ini.

PONTIAN 7 Jun - Beberapa lokasi Gerai Rakyat 1Malaysia (GR1M) di daerah ini telah dikenal pasti dalam usaha melahirkan lebih ramai peniaga dan usahawan kecil ekoran kejayaan lima buah GR1M fasa pertama.

Ahli Parlimen Pontian, Datuk Ahmad Maslan berkata, usaha sedang dilakukan bagi menjalin kerjasama dengan Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah agar turut sama menjayakan transformasi pembangunan ekonomi bagi masyarakat kampung.

"Kewujudan GR1M diharap dapat mencetuskan gelombang baru supaya masyarakat luar bandar turut sama menjayakan transformasi ekonomi seperti yang dijalankan kerajaan.

"Ia diwujudkan dengan konsep pembinaan gerai yang disewakan kepada usahawan dan peniaga bumiputera berbanding Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) yang diperkenalkan oleh kerajaan Pusat," katanya ketika merasmikan GR1M bagi Mukim Api-Api di Kampung Parit Haji Dahlan, di sini baru-baru ini.

Ahmad yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri berkata, GR1M Parlimen Pontian diharap menjadi contoh kepada mana-mana agensi yang berminat melahirkan usahawan kecil melalui kos pembinaan yang rendah berbanding sebuah bangunan, carian tapak niaga yang selesa dan lokasi strategik.

Katanya lagi, sewa serendah RM100 sebulan mungkin tidak dapat diperoleh di tempat lain sekali gus mengurangkan kos perbelanjaan, namun peniaga perlu memastikan kualiti barangan yang dijual adalah bermutu walaupun pada harga rendah di samping sentiasa menjaga nama baik GR1M.

Sementara itu, bagi seorang penyewa GR1M, Saadon Sakiman, 56, yang mengusahakan kedai gunting rambut dan jahitan bersama isterinya bersyukur kerana impian memiliki kedai sendiri akhirnya tercapai.

"Sebelum ini kerja-kerja menggunting rambut dan menjahit dilakukan di rumah.

"Tetapi, dengan pembukaan GR1M di Mukim Api-Api ini, akan memudahkan orang ramai atau pelanggan yang ingin berurusan dengan kami datang terus ke kedai kami," katanya.

01 di skudai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di skudai - Google Blog Search


Zerotohundred.com - Lumba kereta haram <b>di skudai</b> johor

Posted: 18 Apr 2012 01:14 AM PDT

Categories
Video Index
Car Videos (614)
Tuning (13)
Motorsports (4)
Funny (12)
General (3)
Zerotohundred.com Videos (6)
Drag (5)

Add video
Directory Statistics
Top 6 Contributors:

  Tom (203)
  scomatic (160)
  ZeroDet (44)
  mustang125 (32)
  starwing11 (25)
 ae_lws (20)

Total Videos: 657
Total Categories: 7

Search Videos

Related Videos
1:03 nissan sunny vvl turbo 1.6L dyno
7:25 hPerodua MyVi and Proton Satria Neo on Top Gear
2:25 My Dream Car (Gembella-Tornado-750-GTS)
??? hks j's racing spoon seeker new civic type r...
??? IGNITION.MY VIDEO: Tengku Djan tests out Bukit...
6:37 Audi R8 Meets Gran Turismo 5 (English Version)
Tags
999, tv3

Video Details
Title Lumba kereta haram di skudai johor
Category Car Videos Rating
Date 04-18-2012, 04:14 PM Time 7:09
by Tom Views 1,963
Hoster YouTube Comments 0
Description ehsan 999 tv3 12 april 2012
operasi polis bukit aman.
Video URL
BB Code
Embed Code

Comments
There aren't any comments to this video!

01 di endau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di endau - Google Blog Search


CERITA PENUH RAHSIA....OTAK-OTAK DAN SATAR..

Posted: 09 Jun 2012 07:30 AM PDT


Endau atau "Padang Endau" terletak di hujung utara timur Negeri Johor dan  hujung selatan Negeri Pahang. Endau merupakan sebuah bandar kecil namun terkenal sebagai salah satu pelabuhan2 terbesar perikanan di pantai timur Semenanjung Malaysia. Endau sendiri bersempadan antara dua negeri, Johor dan Pahang, oleh yang demikian wujudnya Endau Johor dan Endau Pahang namun dari segi pentadbiran Endau sebenarnya sebuah bandar dan mukim dalam Negeri Johor. Pada zaman dahulu perkhidmatan feri tunda digunapakai sebagai pengangkutan utama untuk melintasi sungai Endau, namun dalam tahun 1970, satu jambatan telah dibina untuk merentasi sungai Endau. Menara jam juga turut dibina di tebing utara sungai Endau berhampiran jambatan sungai Endau di sebelah negeri Pahang yang lebih dikenali sebagai Tanjung Gemok dan terdapat juga jeti nelayan di sini....sumber : Wikipedia...
Nama "Endau" itu dikatakan diambil sempenan nama seorang peranakan India yang menetap di situ, walaupun pembukaan Endau dibuat oleh Dato' Moha Ali atas perintah Temenggong Ibrahim. Kebetulan mat ikut abang dan bonda melawat saudara tua di Mersing dan juga melawat teman abang mat yang kurang sihat di Endau. Terlanjur ke sana, jadi singgah lah untuk melihat2 dan juga agenda wajib, ke pasar, cuma masa tu bukan musim ikan, jadi mat takde mood nak ambik gambar di tempat ikan. Tapi tak jauh dari rumah teman abang mat (nama tempat dia Belukar Juling), terdapat pantai dan juga tempat nelayan bot kecil berlabuh, hmm nyaman dan penuh misteri terutama ada rangka bot pecah tersangkut dibatu berhampiran pantai dan juga kawasan perkuburannya betul2 berhampiran pantai....ala2 cerita lanun pun ada....kot2 lah kan ada harta karun atau pinggan mangkuk lama....perghh!..pengsannn....
Kita ke Pantai Penyabong pulak. Dah lalu singgah saja lah kan. Hari tu bonda berpuasa jadi singgah beli otak2 dan satar ikan. Sebab tempat2 ini terletak di bahagian pantai timur, maka makanan mereka juga ada pengaruh dari negeri2 pantai timur terutama Pahang dan Terengganu. Nama Pantai Penyabong dulu ialah Pantai Pasir Lanun, ini kerana kawasan pantainya agak terlindung dan digunakan oleh para lanun untuk berlindung dan mendapat bekalan air tawar. Nama "Penyabong" itu sendiri diambil sempena aktiviti "sabong" ayam yang sering dilakukan oleh para lanun ketika dahulu..
Bercerita pasal otak2 dan satar, terdapat satu kedai yang agak menarik, dan boleh dikatakan kerap dikungjungi pelanggan, lariss!!. Otak2 di sini agak berbeza dari Otak2 Kempas atau Gelang Patah. Dari apa mat rasa, otak2 dia kurang tepung, lebih isi ikan, harum, cuma sedikit manis tapi dari segi teksture otak2 di Penyabong lagi sedap, dan nampak kepingan2 ikan. Kalau di Johor Baharu, otak2 dia warna kemerahan (macam letak kaler jee kan), kenyal (ada kemungkinan tepung lebih) dan isi otak2 dia takdelah banyak sangat, macam satu sapuan nipis saja, tapi yang ini, serius penuh isinya. Satar dia pun ok, sedap. Cuma satu mat suka dia bakar atas bara api ala2 "hardcore"...bukan guna tempat panggang yang nampak "formal"....hmmm harum dan segar...Kalau anda nak beli otak2 yang belum dibakar untuk dibawa pulang pun ada...Harga berapa eks (sebab yang tukang beli abang mat).., tak pasti pulak tapi kot2 lah nak test cuba, anda boleh hubungi Puan Wati (016 - 7123247) dan Kedai beliau (07 - 7944164)....Otak-Otak Penyabong (seperti gambar di atas)...Ok tu saja.....Assalammualaikum..

01 di pasir gudang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di pasir gudang - Google Blog Search


SIRI 18 ( AKTIVITI HOMESCHOOL <b>DI PASIR GUDANG</b> ) : CACATAN <b>...</b>

Posted: 04 Jun 2012 08:34 AM PDT


( GUIDANCE CORNER)

JANUARI 2012- PASIR GUDANG, JOHOR.
Ketika ini kami masih lagi berkampung di STATION 2 FCU yang bertempat di Pasir Gudang, Johor. Agak lama juga kami tinggal di sini kerana FCUPRODUCTION sedang menyiapkan beberapa projek korporat video beberapa syarikat swasta sekitar Johor Baharu. Memang betul kata para Ilmuan bahawa bergerak itu membawa berkat. Perjalanan kerohanian ini memang mempunyai serapang banyak mata. Bukan sahaja kefahaman dan amalan kerohanian makin meningkat, mewujudkan pembelajaran yang membuka minda seisi keluarga , malah rezeki juga seolah-olah menanti kami untuk disunting. Begitulah ketentuan Ilahi dan kita sebagai makhluknya yang dhaif perlulah berdoa, berusaha dan tawakkal.
Sepanjang perjalanan di dalam wira-wira setia kami, banyak sessi pembelajaran secara santai dapat disampaikan kepada para pelajar FCUHOMESCHOOLING. Afiq, Afiqah dan Alyssa memang sentiasa bersama tenaga pengajar untuk diajar tanpa mengira waktu dan tempat. Bila terserempak dengan sesuatu yang menangkap minda kami, maka itulah topik pembelajaran buat cucunda tersayang. Berbagai-bagai soalan mereka ajukan apabila terlihat sesuatu yang mereka minat dan ingin tahu. Pada pandangan saya, perjalanan ini sangat berharga buat FCUHOMESCHOOLING kerana bukan senang untuk berkembara dalam bilangan ahli keluarga yang ramai dari datuk, nenek, ayah ibu dan cucu-cucu. Konvo kami sering melibatkan 3 buah kereta bila ayahanda dan bunda Alyssa bercuti hujung minggu.
Hafidz pula bersama abang-abangnya dalam kereta yang lain. Perjalanan ini betul-betul mematangkannya. Banyak yang dia belajar dari abang-abang cara untuk mengambil photo yang berkualiti. Sekali gus....cara untuk edit gambar dan video. Keperibadian abang-abangnya banyak membentuk Hafidz untuk jadi lebih dewasa dari rakan-rakan sebayanya. Memang berbaloi bersekolah di rumah jika dibandingkan dia bersekolah biasa. Banyak target-target kami sebagai pengajar sudah terlaksana dan kini Hafidz sudah diambang remaja yang memang banyak liku-liku kehidupan perlu dihadapinya.
TAHNIAH KEPADA PELAJAR FCUHOMESCHOOLING
Ucapan tahniah ini adalah dari pelajar FCUHOMESCHOOLING kepada diri sendiri. Ia kedengaran sangat pelik tapi itulah yang berlaku. Buat sekian kalinya kami, pelajar FCUHOMESCHOOLING telah berjaya menerbitkan sebuah filem sulung kami. Filem ini memaparkan aktiviti pelajar homeschool kami iaitu Afiqah, Afiq dan Alyssa. Ini adalah hasil kerja students FCUHOMESCHOOL semata-mata, tanpa campur tangan FCUPRODUCTION. Walaupun filem ini banyak cacat celanya tapi ianya sangat membanggakan bagi beginers seperti kami. Saya sebagai tenaga pengajar, dan  juga sebagai pelajar FCUHOMESCHOOL. Untuk mengajar mereka saya sendiri banyak belajar berbagai ilmu. Pembelajaran di rumah memang tiada hujungnya.
FILEM PERTAMA PELAJAR FCUHOMESCHOOL:
Ini adalah sebahagian dari SIRI PENJELAJAHAN FCU KESELURUH SEMENANJUNG MALAYSIA. Penceritaan kami belum sampai di bahagian Regendry Resort Gunung Jerai lagi. Insyaallah akan kami buat liputan ringkas dalam siri perjalanan yang akan datang.

Seperti yang dipaparkan...Afiqah dan Afiq memang senang sahaja menyebut perkataan Allah dalam kehidupan seharian mereka. Memang pada mulanya kita ajar mereka semasa mereka kecil. Bila makin besar, kita akan dapati mereka kaitkan Allah dalam setiap peristiwa secara spontan sahaja. Amazingkan...didikan dari kecil yang berasaskan tauhid...!

MENGENAL DAN MENCINTAI ALLAH DALAM SETIAP TINDAKAN

Apabila kita homeschool anak-anak kita, yang paling ketara kebaikannya ialah anak kita sentiasa bersama kita. Jadi kitalah pendidik mereka sebaik sahaja mereka lahir di dunia dan seterusnya. Anak-anak kecil sangat senang terpengaruh dengan suasana sekeliling mereka. Setiap pengaruh itu akan berakar umbi dalam diri mereka dan akan terus berkembang hingga sukar untuk kita memadamnya . Kesan ini terus mempengaruhi mereka hingga mereka besar. Adalah agak mustahil untuk kita hapuskan pengaruh ini terutamanya mereka banyak habiskan masa mereka bersama rakan-rakan sebaya di sekolah dibandingkan dengan ibubapa yang sepatutnya mendidik mereka. Makin besar mereka makin kurang waktu mereka bersama kita. Cuba kira berapa jam sehari. Itu pun...setakat mereka hanya wujud di rumah tetapi hakikatnya mereka sibuk dengan kerja sekolah dan kita pula sibuk dengan kerja kita. Apahal??

Tanpa kita sedari, pendidik kepada anak-anak kita adalah rakan sebaya mereka . Sungguh malang sekali ........

Homeschool memberi peluang yang luas kepada kita untuk mengenalkan mereka dengan Pencipta Agung dalam setiap detik bersama anak-anak. Nama Allah diajar sebaik sahaja mereka lahir didunia. Memang kami usahakan agar perkataan pertama mereka sebut adalah "ALLAH ". Kesannya? Menyenangkan proses penerapan cinta pada Allah kepada mereka dalam didikan seterusnya. Memang berkesan.....!



Cara kami menanam kecintaan dan ketaaatan kepada Allah pada anak-anak:

Nak mula makan...
Mulakan sebut nama Allah

Masa makan atau situasi mereka mendapat sesuatu

Siapa yang bagi ni.....Allah!!

Bila mereka sakit atau dapat musibah (jatuh ke...)
Minta ampun dari Allah sebab tanda ada dosa
Doa pada Allah agar cepat sembuh..

Bila mereka menonton tv
Minta pada Allah ilmu yang baik dari apa yang ditonton

Bila mereka melihat benda cantik umpama pemandangan...
Puji Allah kerana segala ciptaaan adalah kepunyaan Allah.

Bila mereka inginkan sesuatu, suruh mereka minta pada Allah. Fahamkan bahawa hanya Allah yang dapat izinkan kita membeli apa yang mereka mahu. Hanya Allah yang izinkan kita ada rezeki (wang) untuk membelinya.

Bila apa yang kita rancang, contohnya nak bawa mereka bersiar-siar atau ke playground tapi tak jadi atas sebab hari hujan dan sebagainya. Beritahu mereka Allah tak izinkan dan mesti ada hikmah disebaliknya.

Bila mereka bergaduh sesama sendiri...
Beritahu mereka Allah tak sayang mereka yang pentingkan diri sendiri

Pendek kata.....Kita asak pemikiran mereka dari kecil lagi bahawa Allah itu adalah segalanya. Allah ada di mana-mana  dan Maha Pengasih dan Penyayang.

Bila mengajar mereka samaada sains, sejarah, geo dan sebagai....
Perkataan Allah sentiasa diselitkan kerana apa yang berlaku hanya dengan izinnya

Dengan sendirinya....mereka dapat merasakan Allah itu Maha Besar dan Allah ada segala-galanya. Masyaallah.....Memang berbeza dengan didikan di sekolah biasa. Berapa kerat aje guru yang dapat kaitkan Allah dengan apa yang diajarnya.

AFIQAH SEBAGAI GURU KECIL:
Dalam usianya yang masih mentah, gadis kecil Afiqah The Genius telah menunjukkan minat yang mendalam sebagai pengajar. Dia sering mempertunjukkan nilai-nilai yang baik buat Afiq dan Alyssa. Memang menjadi sasaran kami dalam FCUHOMESCHOOL, pelajar yang lebih besar menjadi guru kepada yang lebih kecil. Begitulah juga Hafidz banyak belajar dari abang-abangnya tentang berbagai-bagai ilmu. Dan kini Afiqah pula berperanan sebagai guru kepada adik dan sepupunya. Afiq dan Alyssa pula tidak ketinggalan menyertai apa sahaja aktiviti yang dilakukan oleh Afiqah.
MEMANG AFIQAH BERBAKAT UNTUK MENJADI PENGAJAR YANG CEMERLANG BUAT FCUHOMESCHOOLING. VIDEO INI MEMPERLIHATKAN BAKATNYA .
Alyssa The Amazing girl. Memang dia seorang yang amazing. Pasti akan mengikuti kelas homeschool dan sentiasa mahu buat apa abang dan kakaknya buat. Kadang-kadang mereka terpaksa "lari" darinya kerana dia akan merampas apa yang kakak dan abangnya tengah baca. Bila tak dapat....pasti menangis. 
 Kemahuan Alyssa cukup kuat.....
AFIQ JUGA MEMPUNYAI BAKAT SEPERTI KAKAKNYA. VIDEO AFIQ MENGAJAR ALYSSA MELAKAR BULATAN.
VIRGIN COCONUT OIL MEMANG BAIK UNTUK MENINGKAT KEPERKASAAN TUBUH BADAN KITA. ALYSSA MEMANG SANGAT MENGGEMARINYA. SAKSIKANLAH BAGAIMANA ALYSSA MINUM VIRGIN COCONUT OIL.
Permainan LEGO adalah antara kegemaran mereka. Alyssa pun dah dapat cantum-cantum block lego dengan baik. Selalunya dia akan cuba runtuhkan apa yang kakak Afiqah dah bina dan cuba buat balik ikut versinya sendiri.
AKTIVI MEMBUAT GAM SENDIRI:

Menggunting kertas adalah aktiviti yang menyeronokkan bagi pelajar-pelajar ini.
Alyssa juga cuba menggunakan gunting buat pertama kalinya. 
Terkial-kial dia cuba meniru abang dan kakaknya.


 
 Terpaksa menunggu masa Alyssa tidur baru dapat buat paper bowl. Kehadhiran Alyssa memang akan menceriakan suasana kerana Alyssa akan rebut apa sahaja kakak dan abangnya pegang. Peralatan yang digunakan dalam pembuatan paper  bowl.

VIDEO AFIQAH DAN AFIQ MEMBUAT PAPER BOWL

AKTIVITI MEMBUAT KERABU PUCUK UBI

Memperkenalkan sayuran kampung kepada Afiq dan Afiqah. Mereka tak gemar makan buah peria kerana pahit. Ajar mereka cara untuk mengurangkan rasa pahit dengan merendam buah peria ke dalam air garam. Oleh kerana mereka tak pernah tengok pokok ubi kayu, terpaksa surf dalam internet untuk dapatkan image ubi kayu. Insyaallah satu ketika nanti akan tanam ubi kayu untuk mereka memerhati pembesarannya dan juga menikmati ubi kayu yang enak itu.

FCUHOMESCHOOLING menggunakan kaedah bersantai dalam menyampaikan ilmu kepada para pelajarnya. Cooking class adalah antara cara yang berkesan unuk mengajar sains kepada mereka. Kali ini memberitahu mereka mengapa kebanyakkan daun berwarna hijau. Juga apakah tugas klorofil kepada daun.  Mereka juga teruja untuk sama-sama memotong sayur-sayuran.
Inilah hasil cooking class mereka hari ini....Kerabu pucuk ubi dan buah peria bersama ikan goreng. Nampaknya mereka tidak begitu menggemari rasa pahit kerabu ini. Namun begitu galakkan mereka rasa juga kerana lama kelamaan mereka akan suka juga. Biasanya apabila mereka besar sikit, mereka akan suka makan sayur-sayur.
Kami panggil sotong besar ini sotong plastik kerana rupanya memang seakan-akan sotong mainan aje...Para pelajar belajar rupa fizikal sotong dari dekat. Puas mereka membelek-belek sotong ini dan tanya macam-macam soalan. Ajar mereka tentang pemakanan seekor sotong dan habitatnya di dalam lautan. Begitu juga dengan fungsi dakwat hitam yang akan mereka sembur bila terasa terancam. Selebihnya saya tunjuk info dalam internet berkenaan  sotong.
Wah...bukan main lagi kedua-dua chef cilik ini. Tugas mereka ialah memotong sotong ini untuk dibuat sambal tumis sotong. Memang sesuai sangat digandingkan dengan kerabu pucuk ubi dan buah peria.


Selain dari belajar, para pelajar kami juga bebas untuk bermain. Bagi kami, mereka banyak belajar melalui permainan yang direka sendiri seperti main masak-masak. Mereka bebas menggunakan medium tanah untuk kepuasan permainan mereka.
VIDEO AFIQAH DAN AFIQ BERMAIN PASIR

YOUR POSITIVE COMMENTS ARE HIGHLY APPRECIATE. 
♥♥♥ FCU MALAYSIAN HOMESCHOOLING ♥♥♥

01 di plentong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di plentong - Google Blog Search


Gereja ST. JOSEPH <b>Plentong</b>: Hari Minggu Tubuh & Darah Kristus <b>...</b>

Posted: 07 Jun 2012 05:03 PM PDT

Hari Minggu Tubuh & Darah Kristus – Tahun B

Misa Kudus Bahasa Malaysia

Bacaan Pertama
KELUARAN 24:3-8

3 Lalu datanglah Musa dan memberitahukan kepada bangsa itu segala firman TUHAN dan segala peraturan itu, maka seluruh bangsa itu menjawab serentak: "Segala firman yang telah diucapkan TUHAN itu, akan kami lakukan."
4  Lalu Musa menuliskan segala firman TUHAN itu. Keesokan harinya pagi-pagi didirikannyalah mezbah di kaki gunung itu, dengan dua belas tugu sesuai dengan kedua belas suku Israel.
Kemudian disuruhnyalah orang-orang muda dari bangsa Israel, maka mereka mempersembahkan korban bakaran dan menyembelih lembu-lembu jantan sebagai korban keselamatan kepada TUHAN.
Sesudah itu Musa mengambil sebagian dari darah itu, lalu ditaruhnya ke dalam pasu, sebagian lagi dari darah itu disiramkannya pada mezbah itu.
7  Diambilnyalah kitab perjanjian itu, lalu dibacakannya dengan didengar oleh bangsa itu dan mereka berkata: "Segala firman TUHAN akan kami lakukan dan akan kami dengarkan."
Kemudian Musa mengambil darah itu dan menyiramkannya pada bangsa itu serta berkata: "Inilah darah perjanjian yang diadakan TUHAN dengan kamu, berdasarkan segala firman ini."

"Demikianlah Sabda Tuhan"


MAZMUR 115:12-13, 15-18

12 TUHAN telah mengingat kita; Ia akan memberkati, memberkati kaum Israel, memberkati kaum Harun,
13  memberkati orang-orang yang takut akan TUHAN, baik yang kecil maupun yang besar.
15 Diberkatilah kamu oleh TUHAN, yang menjadikan langit dan bumi.
16  Langit itu langit kepunyaan TUHAN, dan bumi itu telah diberikan-Nya kepada anak-anak manusia.
17  Bukan orang-orang mati akan memuji-muji TUHAN, dan bukan semua orang yang turun ke tempat sunyi,
18  tetapi kita, kita akan memuji TUHAN, sekarang ini dan sampai selama-lamanya. Haleluya!

Bacaan Kedua
IBRANI 9:11-15

11 Tetapi Kristus telah datang sebagai Imam Besar untuk hal-hal yang baik yang akan datang: Ia telah melintasi kemah yang lebih besar dan yang lebih sempurna, yang bukan dibuat oleh tangan manusia, --artinya yang tidak termasuk ciptaan ini,
12  dan Ia telah masuk satu kali untuk selama-lamanya ke dalam tempat yang kudus bukan dengan membawa darah domba jantan dan darah anak lembu, tetapi dengan membawa darah-Nya sendiri. Dan dengan itu Ia telah mendapat kelepasan yang kekal.
13  Sebab, jika darah domba jantan dan darah lembu jantan dan percikan abu lembu muda menguduskan mereka yang najis, sehingga mereka disucikan secara lahiriah,
14  betapa lebihnya darah Kristus, yang oleh Roh yang kekal telah mempersembahkan diri-Nya sendiri kepada Allah sebagai persembahan yang tak bercacat, akan menyucikan hati nurani kita dari perbuatan-perbuatan yang sia-sia, supaya kita dapat beribadah kepada Allah yang hidup.
15  Karena itu Ia adalah Pengantara dari suatu perjanjian yang baru, supaya mereka yang telah terpanggil dapat menerima bagian kekal yang dijanjikan, sebab Ia telah mati untuk menebus pelanggaran-pelanggara yang telah dilakukan selama perjanjian yang pertama.

"Demikianlah Sabda Tuhan"

Bacaan Injil
MARKUS 14:12-16, 22-26

12 Pada hari pertama dari hari raya Roti Tidak Beragi, pada waktu orang menyembelih domba Paskah, murid-murid Yesus berkata kepada-Nya: "Ke tempat mana Engkau kehendaki kami pergi untuk mempersiapkan perjamuan Paskah bagi-Mu?"
13  Lalu Ia menyuruh dua orang murid-Nya dengan pesan: "Pergilah ke kota; di sana kamu akan bertemu dengan seorang yang membawa kendi berisi air. Ikutilah dia
14  dan katakanlah kepada pemilik rumah yang dimasukinya: Pesan Guru: di manakah ruangan yang disediakan bagi-Ku untuk makan Paskah bersama-sama dengan murid-murid-Ku?
15  Lalu orang itu akan menunjukkan kamu sebuah ruangan atas yang besar, yang sudah lengkap dan tersedia. Di situlah kamu harus mempersiapkan perjamuan Paskah untuk kita!"
16  Maka berangkatlah kedua murid itu dan setibanya di kota, didapati mereka semua seperti yang dikatakan Yesus kepada mereka. Lalu mereka mempersiapkan Paskah.
22 Dan ketika Yesus dan murid-murid-Nya sedang makan, Yesus mengambil roti, mengucap berkat, memecah-mecahkannya lalu memberikannya kepada mereka dan berkata: "Ambillah, inilah tubuh-Ku."
23  Sesudah itu Ia mengambil cawan, mengucap syukur lalu memberikannya kepada mereka, dan mereka semuanya minum dari cawan itu.
24  Dan Ia berkata kepada mereka: "Inilah darah-Ku, darah perjanjian, yang ditumpahkan bagi banyak orang.
25  Aku berkata kepadamu: Sesungguhnya Aku tidak akan minum lagi hasil pokok anggur sampai pada hari Aku meminumnya, yaitu yang baru, dalam Kerajaan Allah."
26  Sesudah mereka menyanyikan nyanyian pujian, pergilah mereka ke Bukit Zaitun.

"Demikianlah Injil Tuhan"

Berita Gereja St. Joseph:

24hb Jun, 2012 - Hari Besar Kelahiran Yohanes Pembaptis.

08hb Julai, 2012 (Ahad)  12 tengahari tidak ada Misa BM di Gereja St. Joseph, Plentong.

Gawai Dayak, Kaamatan, Menuai & Panen.
Tarikh: 08hb Julai, 2012 (Ahad)
Tempat: Majodi Centre, JB
The Eucharistic Celebration will be celebrated by Bishop Paul Tan CI, SJ
Masa: 10:00 pagi
All are welcome!!


Kursus Persediaan untuk Pemberkatan Perkahwinan di Gereja Katolik

*  Bagi pasangan yang ingin perkahwinannya diberkati di dalam Gereja Katolik
*  Untuk mengikuti kursus ini, peserta mestilah pasangan yang yang sudah 
    berkahwin mengikut adat-istiadat.
*  Borang penyertaan boleh diambil dari Pejabat paroki ataupun
    dari Pengerusi/wakil BM di Gereja masing-masing.

Tarikh: 28hb – 29hb Julai, 2012
Tempat: Majodi Centre, JB
Yuran Kursus: RM170.00 satu pasangan
Tarikh Tutup: 15hb Julai, 2012
Sebarang pertanyaan tentang kursus ini, sila hubungi: Sr. Susan 013-6551614 /Sr. Evelin 013-3107259 /Sr. Jaslia 013-5510632


Come witness a LIVE INTERVIEW by Dcn Sherman Kuek with a couple as they share their powerful testimony of how God brought them to Christ through their handicapped child. Don't miss this special occasion. Please bring your non-Christian friends along. FREE ADMISSION.
Venue: Sacred Heart Cathedral, St James' hall, JB
Date: 26 June, 2012 (Tuesday) @ 8:30 pm

Retreat By Fr.Norris Seenivasan, S.J.
"Dealing With Anger"
Date: June 22-24. Fri-Sat.        $$: RM160/=
Venue: Majodi Centre, St. JV Retreat House.
For details of the retreat please refer to the poster. The registration forms are available in the church office. Please register as soon as possible. For further information please call Mr. Francis Soh (07-3871121).


SKILL TRAINING OPPORTUNITY FOR SCHOOL LEAVERS
Some of these school leavers may not have the required results to  pursue studies in a college. At MONTFORT BOYS TOWN, are offer 9 skills courses training opportunity by which a youth can become a resourceful person. Please get more information from parish notice board or call 03- 55107692 or Web site: www.montfort.org.my


About Pusat Kebajikan Good Shepherd
It is a not-for-profit, non-governmental organisation founded by the Good shepherd Sisters in 1960. Its primary focus is to work with women and girls experiencing crisis situations such as pregnancy, domestic violence and other forms of abuse. Its welfare services are located in KL, Ipoh and Sabah. Website: http://www.pkgs.org.my  Helplines: KL: 016-3112667/Ipoh: 012-4621341 / KK: 019-5349044 / Sandakan: 013-5544775/ Tawau: 013-8544644.  Others,  please refer to notice board.


Form 5 students who are sitting for Bible Knowledge in SPM in 2012 are requested to call Mrs. Lourdes at 019-7552735.

01 di labis - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di labis - Google Blog Search


Malaysia Zoom » Pendidikan kaum India <b>di Labis</b>

Posted: 08 Feb 2012 03:07 PM PST

LABIS 8 Feb. – Nasib kaum India di daerah ini terus mendapat perhatian terutama dalam bidang pendidikan apabila beberapa Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) dijadikan anak angkat syarikat milik kerajaan (GLC).

Setakat ini terdapat sebuah SJKT di kawasan Parlimen Labis dijadikan anak angkat termasuk oleh syarikat gergasi automotif negara yang kini memiliki Proton, DRB-Hicom.

Inisiatif Ahli Parlimen Labis, Datuk Chua Tee Yong itu membolehkan SJKT Cantuman Chaah menjadi sekolah angkat DRB-HICOM sejak akhir tahun lalu dan kini tiga lagi sekolah jenis berkenaan sedang diusahakan untuk menjadi sekolah angkat kepada beberapa syarikat lain.

Menurutnya, sudah banyak masalah kaum India di Parlimen Labis dapat ditangani mencakupi pelbagai isu seperti gaji pekerja ladang, pemilikan tanah, pendidikan, kebudayaan, keagamaan serta masalah kemiskinan dan nasib golongan orang kurang upaya.

"Setakat ini seramai 279 orang India tersenarai sebagai penerima bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan ini membuktikan cakap-cakap mengenai kaum India terpinggir daripada menikmati kemudahan yang disediakan kerajaan dan tidak mendapat perhatian adalah fitnah oleh pihak yang tidak bertanggungjawab," katanya.

Beliau berkata demikian semasa menghadiri sambutan Thaipusam di Kuil Thirumurugan di Chaah di sini semalam.

Tee Yong berharap kerjasama antara syarikat GLC dan SJKT yang terjalin itu memberi manfaat kepada murid-murid terutama meningkatkan mutu pendidikan dalam beberapa subjek terutama Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik.

"Ini dapat dilakukan kerana selain pemantauan dan bimbingan yang diberikan oleh pegawai syarikat berkenaan secara berkala, lebih banyak buku rujukan akan disediakan bagi kemudahan murid-murid.

"Di samping peruntukan daripada syarikat GLC terbabit, peruntukan sebanyak RM12,000 juga telah diluluskan kepada empat sekolah berkenaan pada tahun lalu untuk menyediakan bahan rujukan tambahan," katanya.

Dipetik dari Utusan Malaysia

 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved