ads

Jumaat, 15 Jun 2012

01 di kota tinggi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di kota tinggi - Google Blog Search


Sekolah <b>di Kota tinggi</b>, Johor | rzkonline.com

Posted: 01 Jun 2012 06:41 AM PDT

JBA3001 SK BANDAR
JBA3002 SK (FELDA) BUKIT WAHA
JBA3003 SK BUKIT LINTANG
JBA3004 SK SEDILI BESAR
JBA3005 SK MAWAI
JBA3006 SK JOHOR KAMPONG
JBA3007 SK PANCHOR
JBA3008 SK SEDILI KECIL
JBA3009 SK SEMPANG
JBA3010 SK TELOK HUTAN LESONG
JBA3012 SK SERI SETIA JAYA
JBA3013 SK NAM HENG
JBA3014 SK SEMANGAR
JBA3015 SK TELOK SENGAT
JBA3016 SK PENGERANG
JBA3017 SK SUNGAI KAPAL
JBA3018 SK SUNGAI RENGIT
JBA3019 SK TELOK RAMUNIA
JBA3020 SK LEPAU
JBA3021 SK KG.BARU PASIR GOGOK
JBA3022 SK TANJUNG SURAT
JBA3023 SK TANJONG BUAI
JBA3024 SK SUNGAI PAPAN
JBA3025 SK TUN DR SYED NASIR
JBA3026 SK BANDAR PENAWAR
JBA3030 SK (FELDA) AIR TAWAR 1
JBA3031 SK DATUK ISMAIL SA'ADON
JBA3032 SK MUZAFFAR SYAH
JBA3033 SK (FELDA) AIR TAWAR 4
JBA3034 SK (FELDA) AIR TAWAR 5
JBA3035 SK SERI AMAN
JBA3036 SK BUKIT MAHKOTA
JBA3038 SK (FELDA) SEMENCHU
JBA3040 SK LKTP SUNGAI MAS
JBA3041 SK BANDAR MAS
JBA3042 SK SUNGAI TELOR
JBA3044 SK (FELDA) ADELA
JBA3046 SK LKTP KLEDANG
JBA3047 SK BANDAR EASTER
JBA3048 SK (FELDA) LINGGIU
JBA3049 SK (FELDA) LOK HENG
JBA3050 SK FELCRA SUNGAI ARA
JBA3051 SK GEMBUT
JBA3052 SK (FELDA) LOK HENG SELATAN
JBA3053 SK PUNGGAI
JBA3054 SK TUNJUK LAUT
JBA3055 SK LKTP TENGGAROH SELATAN
JBA3056 SK KAMPONG LAYAU
JBA3057 SK DATUK USMAN AWANG
JBA3058 SK SRI PERANI
JBA3059 SK (FELDA) SENING
JBA3060 SK PETRI JAYA
JBA3061 SK TAMAN KOTA JAYA
JBA3062 SK TANJUNG PENGELIH
JBA3063 SK BANDAR PENAWAR 2
JBA3064 SK SERI SAUJANA
JBB3013 SK LAKSAMANA (INTEG)
JBC3005 SJK(C) GOGOK
JBC3006 SJK(C) MAWAI
JBC3007 SJK(C) NEW KOTA
JBC3008 SJK(C) NAN YA
JBC3011 SJK(C) PEI CHENG
JBC3012 SJK(C) PEI HWA
JBC3014 SJK(C) PEAY MIN
JBC3015 SJK(C) TAI SIN
JBC3018 SJK(C) YU HWA
JBC3019 SJK(C) YOK POON
JBD3014 SJK(T) LADANG REM
JBD3015 SJK(T) JALAN TAJUL
JBD3016 SJK(T) LADANG PASAK
JBD3017 SJK(T) LDG PELEPAH
JBD3018 SJK(T) LDG. NAM HENG
JBD3019 SJK(T) LDG TELUK SENGAT
JBD3020 SJK(T) LDG SUNGAI PAPAN
JEA3036 SMK BANDAR EASTER
JEA3037 SMK TUN HABAB
JEA3038 SMK BANDAR KOTA TINGGI
JEA3039 SMK TAN SRI JAAFAR ALBAR
JEA3042 SMK AIR TAWAR
JEA3043 SMK BANDAR MAS
JEA3045 SMK ADELA
JEA3046 SMK SEMENCHU
JEA3047 SMK LOKMAN HAKIM
JEA3048 SMK LINGGIU
JEA3049 SMK BANDAR PENAWAR
JEA3050 SM SAINS KOTA TINGGI
JEA3051 SEKOLAH SUKAN TUNKU MAHKOTA ISMAIL
JEA3052 SMK SERI AMAN
JEA3053 SMK TAMAN KOTA JAYA
JEA3054 SMK TANJUNG PENGELIH
JEA3055 SMK TAMAN SERI SAUJANA
JEB3043 SMK LAKSAMANA
JEE3038 SMK TANJUNG DATUK
JHA3002 SMV KOTA TINGGI
JRA3001 SMKA BANDAR PENAWAR

01 di parit yani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit yani - Google Blog Search


mau ngambil rumput <b>di parit</b> si naisa nemuin bayi

Posted: 11 Jun 2012 11:57 PM PDT

mau ngambil rumput di parit si naisa nemuin bayi di kantong kresek


Bangkalan – Warga Desa Buluk Agung, Kecamatan Klampis, Kabupaten Bangkalan Madura dihebohkan dengan penemuan sosok bayi laki-laki tergeletak di salah satu parit di kawasan desa tersebut.

Menurut penuturan Naisa (36) warga Desa Buluk Agung yang pertama menemukannya, bayi tersebut ditemukan dipinggir parit yang terletak di perbatasan anatara Desa Buluk Agung dan Desa Bator, jauh dari permukiman warga. Pada saat ditemukan bayi kondisinya masih hidup dan di bungkus plastik lengkap dengan ari-arinya.

"Awalnya Saat saya mau mengambil rumput untuk pakan ternak, saya melihat bungkusan plastik , setelah saya buka ternyata ada bayinya di dalamnya. Karena masih hidup saya langsung bawa ke puskesmas terdekat," terang Naisah, Selasa (12/6/2012).

Sementara itu hasil pemeriksaan Abdul Rofik Perawat Puskesmas Klampis menyatakan bayi tersebut berkelamin laki-laki dan sengaja dibuang oleh orang misterius setelah dilahirkan. "Kalau dilihat dari kondisi bayi sehat tapi cacat," jelas Abul Rofik.

Setelah diberi perawatan di Puskesmas Klampis, kemudian bayi itu dibawa pulang oleh Naisa setelah melakukan pelaporan dan ijin tertulis dari Polsek Klampis. Sementara Ciri-ciri bayi malang itu, bibir atas sumbing, mata sebelah kiri tidak ada namun kondisi bayi masih sehat. [beritajatim.com]

SUMBER

miris banget ndan , pasti hub gelap , kasian bayinya kan ga punya dosa


01 di segamat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di segamat - Google Blog Search


Gambar Lelaki <b>di</b> Tembak Mati <b>di</b> Petrol Stasion <b>Segamat</b> | Blog <b>...</b>

Posted: 12 Jun 2012 02:47 AM PDT

Seorang lelaki yang bernama, Lin, mengikut sumber, telah di tembak sebanyak 5 kali ketika dia sedang mengisi minyak petrol di Segamat, Johor.

Lleaki di Tembak mati di Segamat

sumber : facebook.

Ngeri, orang jaman sekarang kalau mahu bunuh, main bunuh je even di public. Hard to say what was the motive behind the homicide. So sekarang, pak munteri has no right to say our crime rate is at the lowest in these recent years yea. Everywhere ada crime. In fact Segamat, small town in Johor also got. Ini kan pula in big cities like Kuala Lumpur [Updated lol]" href="http://www.tokobakso.com/current-issue/terkini/ancaman-bom-di-pavillion-kuala-lumpur.html">Kuala Lumpur.

Apa Yang Anda Cari

berita terkini kejadian tembak mati di Segamatkejadian tembak di segamattembak mati di segamatsegamat johortembak segamatbunuh di segamatkejadian bunuh di segamat johortembak di segamatsegamat-mati di tembaksegamat lelaki

Related posts:

  1. Terminal Bas & Teksi Segamat Terbakar [Gambar]
  2. Cameraman Bernama di Tembak Mati di Somalia – Noramfaizul Mohd Nor [Gambar]
  3. Wajah Lelaki Homeless Di Makan Lelaki Kannibal di US – 18SG
  4. Harga Minyak Petrol RON97 Naik 10sen Kepada RM2.90
  5. Baru Sedar Bini No 3 Lelaki (Gambar dan Video)

01 di mersing - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di kukup - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di kukup - Google Blog Search


Pantai <b>Kukup</b>, Melodi Alam Gunungkidul YOGYAKARTA

Posted: 25 May 2012 06:37 AM PDT

Pantai Kukup terletak di Desa Kemadang Kecamatan Tanjungsari Gunungkidul Yogyakarta. Dengan hamparan pasir putih yang merupakan ciri khas pantai-pantai di pesisir selatan pulau jawa, pantai Kukup menyajikan suatu pemandangan yang begitu asri. Hembusan angin pantai yang sepoi-sepoi membuat para pengunjung merasa nyaman berada di sini. Duduk bersantai di karang-karang yang kokoh berdiri menikmati irama debur ombak yang mendamaikan kalbu.


Di pantai Kukup ada sebuah karang yang menjorok ke laut terpisah dari daratan dengan jembatan yang terbentang. Jalan mendaki yang sengaja di buat sebagai akses ke karang tersebut semakin memanjakan para pengunjung.


Beberapa fasilitas yang terdapat di pantai Kukup antara lain : tempat parkir yang luas, sehingga para pengunjung tidak kebingungan untuk memarkir kendaraannya. Parkir ini terletak di pintu masuk agak jauh dari pantai sehingga pengunjung harus berjalan kaki untuk sampai di pinggir laut. Di kiri kanan jalan memasuki pantai kukup berjajar para pedagang yang menawarkan berbagai souvenir khas pantai, makanan-makanan laut dan ada juga biota laut termasuk ikan hias yang dapat dibeli dengan harga yang wajar.


Untuk menjamin keselamatan para pengunjung, pihak pengelola menyiapkan armada SAR untuk memberikan pertolongan kepada yang membutuhkan sekaligus menginformasikan kondisi pantai, ombak dan datangnya biota laut berbahaya. Perlu diketahui dan diwaspadai oleh para pengunjung, bahwa di pantai ini kadang datang ubur-ubur di kawasan pantai yang jika menggigit akan menyebabkan keracunan. Tapi jangan khawatir, tim SAR akan menginformasikan datangnya ubur-ubur dan siap membantu jika ada pengunjung yang terlanjur terkena ubur-ubur. Sebenarnya ada cara pengobatan yang manjur, yaitu dengan mengoleskan bekas gigitan dengan getah kerang-kerangan yang banyak di jual di sana. Kemudian minum kopi pahit untuk mempercepat netralisasi racun. Jadi, jangan merasa takut bermain ombak di pantai kukup selama masih mematuhi peraturan yang di sampaikan oleh tim SAR melalui pengeras suara.


Untuk para pengunjung yang ingin bermalam di Pantai Kukup tak usah binggung. Di kawasan obyek wisata Pantai Kukup, ada penginapan PONDOK WISATA yang akan melayani para wisatawan yang ingin merasakan pemandangan malam di Kukup dengan harga terjangkau.

Selamat bersantai di Pantai Kukup, membangun istana pasir putih, merasakan gulungan ombak ramah kukup atau sekedar duduk menatap hamparan luas laut sambil mendengarkan alunan orkestra alam pantai Kukup.

01 di endau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di endau - Google Blog Search


CERITA PENUH RAHSIA....OTAK-OTAK DAN SATAR..

Posted: 09 Jun 2012 07:30 AM PDT


Endau atau "Padang Endau" terletak di hujung utara timur Negeri Johor dan  hujung selatan Negeri Pahang. Endau merupakan sebuah bandar kecil namun terkenal sebagai salah satu pelabuhan2 terbesar perikanan di pantai timur Semenanjung Malaysia. Endau sendiri bersempadan antara dua negeri, Johor dan Pahang, oleh yang demikian wujudnya Endau Johor dan Endau Pahang namun dari segi pentadbiran Endau sebenarnya sebuah bandar dan mukim dalam Negeri Johor. Pada zaman dahulu perkhidmatan feri tunda digunapakai sebagai pengangkutan utama untuk melintasi sungai Endau, namun dalam tahun 1970, satu jambatan telah dibina untuk merentasi sungai Endau. Menara jam juga turut dibina di tebing utara sungai Endau berhampiran jambatan sungai Endau di sebelah negeri Pahang yang lebih dikenali sebagai Tanjung Gemok dan terdapat juga jeti nelayan di sini....sumber : Wikipedia...
Nama "Endau" itu dikatakan diambil sempenan nama seorang peranakan India yang menetap di situ, walaupun pembukaan Endau dibuat oleh Dato' Moha Ali atas perintah Temenggong Ibrahim. Kebetulan mat ikut abang dan bonda melawat saudara tua di Mersing dan juga melawat teman abang mat yang kurang sihat di Endau. Terlanjur ke sana, jadi singgah lah untuk melihat2 dan juga agenda wajib, ke pasar, cuma masa tu bukan musim ikan, jadi mat takde mood nak ambik gambar di tempat ikan. Tapi tak jauh dari rumah teman abang mat (nama tempat dia Belukar Juling), terdapat pantai dan juga tempat nelayan bot kecil berlabuh, hmm nyaman dan penuh misteri terutama ada rangka bot pecah tersangkut dibatu berhampiran pantai dan juga kawasan perkuburannya betul2 berhampiran pantai....ala2 cerita lanun pun ada....kot2 lah kan ada harta karun atau pinggan mangkuk lama....perghh!..pengsannn....
Kita ke Pantai Penyabong pulak. Dah lalu singgah saja lah kan. Hari tu bonda berpuasa jadi singgah beli otak2 dan satar ikan. Sebab tempat2 ini terletak di bahagian pantai timur, maka makanan mereka juga ada pengaruh dari negeri2 pantai timur terutama Pahang dan Terengganu. Nama Pantai Penyabong dulu ialah Pantai Pasir Lanun, ini kerana kawasan pantainya agak terlindung dan digunakan oleh para lanun untuk berlindung dan mendapat bekalan air tawar. Nama "Penyabong" itu sendiri diambil sempena aktiviti "sabong" ayam yang sering dilakukan oleh para lanun ketika dahulu..
Bercerita pasal otak2 dan satar, terdapat satu kedai yang agak menarik, dan boleh dikatakan kerap dikungjungi pelanggan, lariss!!. Otak2 di sini agak berbeza dari Otak2 Kempas atau Gelang Patah. Dari apa mat rasa, otak2 dia kurang tepung, lebih isi ikan, harum, cuma sedikit manis tapi dari segi teksture otak2 di Penyabong lagi sedap, dan nampak kepingan2 ikan. Kalau di Johor Baharu, otak2 dia warna kemerahan (macam letak kaler jee kan), kenyal (ada kemungkinan tepung lebih) dan isi otak2 dia takdelah banyak sangat, macam satu sapuan nipis saja, tapi yang ini, serius penuh isinya. Satar dia pun ok, sedap. Cuma satu mat suka dia bakar atas bara api ala2 "hardcore"...bukan guna tempat panggang yang nampak "formal"....hmmm harum dan segar...Kalau anda nak beli otak2 yang belum dibakar untuk dibawa pulang pun ada...Harga berapa eks (sebab yang tukang beli abang mat).., tak pasti pulak tapi kot2 lah nak test cuba, anda boleh hubungi Puan Wati (016 - 7123247) dan Kedai beliau (07 - 7944164)....Otak-Otak Penyabong (seperti gambar di atas)...Ok tu saja.....Assalammualaikum..

01 di permas jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di permas jaya - Google Blog Search


Karnival Tani MOAinc MPPP <b>Parit Sulong</b>... Pengadil Masakan <b>...</b>

Posted: 10 Jun 2012 11:14 PM PDT

Assalammualaikum, semua teman-teman... Apa khabar? Syukur Alhamdulillah semua sihat yaa.. semoga ceria dan tabah dalam menghadapi kehidupan seharian kita semua yaa.. :) 
Pada 9hb Jun 2012 bertempat di Sekolah MRSM Parit Sulong, i telah di undang untuk menjadi pengadil bagi acara pertandingan memasak dengan tema 'MASAKAN SEIMBANG' juga mewakili Majalah RASA @Grup Karang Kraf. Jutaan Terima Kasih kuucapkan kepada semua pihak penganjur dan juga yang terlibat sepanjang acara berlangsung.
Di kesempatan ini juga inginku ucapkan Jutaan terima kasih kepada Yang Amat Berhormat Dato Noraini Bin Ahmad. Cantik dan awet muda insan yang sungguh terkenal *bertudung hitam* yang menyengih tudung biru tu i... hehheee...
Pertama kali bertemu beliau, maklumlah selama seumur hidup i memang tidak pernah pun terlibat dengan mana2 politik, tak reti hehee.. tetapi yaa ada tetapinya yaa... i sentiasa mengikuti perkembangan segala politik di Malaysia ni dan luar negara.. Dan UNDI ADALAH RAHSIA... :))
Jutaan terima kasih juga buat Puan Liza selaku setiausaha kepada Yang Amat Berhormat Dato Noraini. Beliaulah insan yang berurusan dengan i sepanjang majlis berlangsung. *Puan Liza Arrow putih* Cantik orangnya.. berdarah kacukan Poland dan Melayu.. mata dia cantik sangat! i like... :))
berbuallah kami bermacam-macam cerita dari satu topik ke satu topik, memang peramah orangnya, pulak i ni jenis TERLEBIH peramah.. hah! gitu ler jadinya.. berbual siap dengan gaya!

Berbincang dengan Urus setia majlis... Puan apa tak ingat nama...
terima kasih di atas layanan yang memang terbaik!
berbincang apa yang perlu dan markah untuk kategori hari itu...
"Chef, tolong bagi markah jangan ikut piawaian MasterChef ya.. mereka semua penduduk kampung.. faham-faham ajelah.."

antara para peserta yang turut mengambil bahagian..
secara berkumpulan, tiap kumpulan mewakili 2 orang..
Akak-akak tu memang hebat! ada di antara peserta dah banyak kali menyertai mana-mana pertandingan memasak! memang hebat! cool aje taw... suka i taw!

acara dah bermula... masa di beri 1 jam.
dari mula sampai akhir i dok ler pergi balik tiap meja peserta.
Perut masa tu berbunyi! Aroma tiap masakan dari peserta tu bukan main sedap lagi!! 
mujur tak ada sesiapa yang dengar perut i berbunyi! hehheehe
bau tiap masakan peserta tu hadoiiiii... sedap betul!!!
macam-macam ada!! semuanya lauk kampung!! i like.. laaa..
tahniah buat semua peserta!
macam ni bolehlah masuk uji bakat MasterChef ya kak!


i tetap bertanya kepada tiap peserta.. tanya petua... tanya hidangan tu memang selalu masak buat keluarga ke.. ehh pendek cerita i memang suka bertanyalah!
Di Bawah ini adalah sebahagian hidangan peserta.. banyak sebenarnya.. hebat-hebat belaka! cukuplah apa yang ada yaa.. buat tatapan semua..:))






pecel leley.. ikan keli.. i tak makan ikan keli..
demi tugasan dan tanggungjawab.. ehh i makan hokey!!
hheeehhhh... biar adil dan saksama gitu!







Hidangan di atas adalah hidangan yang terbaik!!
sangat kreatif, kemas dan sedap!


ini adalah hidangan peserta yang juara pada hari itu.. nampak tak labu tu?? itu bukan dessert yaa.. tetapi lauk labu masak asam rebus.. bersama kacang panjang.. dan labu tu di kukus.. so masa nak menyudu tu sudu sekali labu tu.. waduhh... terbaik!

antara peserta yang sedang menanti keputusan selepas berhempas pulas memasak!
cayalah kak! you all memang terbaik! cool aje mereka semua tu.. suka sangat i taw!
dan kesemua mereka tu tahu i adalah salah satu peserta MasterChef Malaysia.. semua tengok i di tv.. nak tahu apa komen mereka??
"Kat TV nampak Besorrr... kat luar.. kecikkk aje orangnya"
Waduhh terima kasih yaa kak sebab cakap i kecik! padahal itulah antara baju yang sama rap aje i muat muahahahahahha.. syyyyyyy... cakap sini habis sini hokey!
Mulalah menilai tiap masakan!

bukan i sorang sahaja yang mengadili yaa.. ada 2-3 orang yang pakar juga... dari KEMAS...
Persembahan, Rasa dan Keseluruhan
adalah markah yang di ambil kira.
apa yang kami gelakkan tu??
bukan pasal masakan tu yaa... adalah tu! hehehe

Persembahan sangat penting... menu juga di ambil kira, sesuai atau tidak dengan tema..
cakap siang bisik-bisik! hehehe
kais dan rasa... sikit dan kekadang tu banyak jugak! hehehe

korek celah-celah ikan tu masak sempurna atau tidak...

setiap yang kami rasa, akan kami sama-sama komen...
pstt bisik-bisik.. sebab ramai benor yang duk kat celah kami tu hehehe
Selesai sudah... masa untuk menyampaikan hadiah dan cenderahati oleh 
Yang Amat Berhormat Dato Noraini Binti Ahmad 

Dato Noraini sorang aje yang kecik dan kami bertiga dok himpit hehhee
Terima Kasih Yang Amat Berhormat Dato Noraini...
cenderahati hamper dari beliau...  

sepatah dua kata ucapan dari i buat semua peserta...
TAHNIAH!!! terima kasih..:))
Hadiah yang tersedia memang cukup lumayan! ada tv flat screen, vacum berjenama, periuk nasi dan bermacam-macam lagi hadiah dan cenderamata memang best!
i yang dok celah hadiah tu pun.. macam nak aje.. hehehe
hah! Encik ni memang pertandingan tangkap ayam kampung!
banyak dia dapat You! balik buat sop! ehehehe

Sekian sahaja cerita dan aktivi i kali ini.. tunggu ada banyak lagi aktiviti yang bakal ku kongsikan kepada semua...
Jaga diri, senyum selalu... :)

01 di muar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di muar - Google Blog Search


Pengalaman Ngeri Penggali Kubur <b>Di Muar</b> Johor | mysyaHHoliday

Posted: 22 May 2012 11:54 PM PDT

Kisah pengalaman ngeri dan seram yang terpaksa dihadapi oleh seorang penggali kubur. Ada yang diseksa, ada yang jenazahnya hangus terbakar dan pelbagai lagi. Namun kisah di bawah ini dikatakan benar  tentang pengalaman seorang penggali kubur dari Muar Johor ini. Baca kisah di bawah ini.


"Saya pegang nisan dikubur arwah abang Hamid yang baru saja kami kebumikan sebentar tadi. Fikiran saya berputar ligat. "Aii.. menung nampak? Kenapa?" tanya Bakar, kawan baik saya yang turut sama menjadi penggali kubur di Bakri, Muar, Johor.


"Tak ada apa-apa. Saja tengok kain ni, dah kotor sikit kena tanah," saya berdalih, cuba menyembunyikan perkara yang berasak-asak datang ke kepala.

Mari pergi kat pondok… mandur nak jumpa. Dia nak cakap fasal kerja, gaji, overtime dll. Pak Dolah, kawan-kawan lain dah pergi dah," tambah Bakar sambil memikul cangkul dan botol airnya.

"Pergilah dulu, nanti aku datang," balas saya lantas duduk termenung.

Sepeninggalan Bakar, saya duduk di pinggir kubur Abang Hamid. Saya termenung. Ada satu perkara yang sedang menyucuk-nyucuk fikiran saya. Sebenarnya sudah lama ia bermain-main di benak tapi sekarang ini makin mendesak.

Orang ramai sudah balik, Munkar dan Nakir sudah datangkah menyoal Abang Hamid, hati saya bertanya. Kata orang, selepas tujuh langkah kita tinggalkan pusara, maka akan datanglah dua malaikat itu untuk menyoal si mati. Kalau bagus amalannya semasa hidup, berbahagialah. Tapi kalau bergelumang dengan kemungkaran, bersiap sedialah…

Saya teringat cerita kononnya ada orang yang menekap telinga ke kubur dan dengar bunyi dentuman tapak kaki di dalam. Konon cerita, lepas itu terdengar pula bunyi hentaman dan si mati menjerit-jerit.

Eee…. seramnya. Macam mana agaknya rupa Munkar dan Nakir. Besarkah badannya, garangkah rupanya atau berjubah dan maniskah wajahnya ? Kalau dibelasahnya kita, tentu sakitnya tak terperi. Kalau lipan, jengking datang habislah kita disepit. Nak lari tak boleh, nak mengadu tak boleh, kita seoranglah menanggung sakit pedih. Astaghfirullahal'azim…

Saya masih lagi duduk melangu di pinggir kubur Abang Hamid. Jiwa muda saya makin menggaru-garu. Kian lama saya termenung kian ia mengganas dan mengacau fikiran.

Pergi… pergi sekarang ! Johar, masa inilah kalau nak cuba . Kawan- kawan dah tak ada, cepat, ia berbisik di telinga saya.

Jari-jemari saya bergerak-gerak. Lutut dah mula menggeletar manakala kepala rasa berpusing. Saya beristighfar beberapa kali mententeramkan jiwa yang bergelora, namun bisikan itu makin kuat berkumandang di telinga.

Cepat, cepat, cepat ! Inilah masanya. Johar, apa engkau tunggu lagi ? ' Kan engkau nak tau sangat, jangan tercegat lagi. Kau takut ? Allah, bukannya kena tangkap, bukannya boleh mati …

Jadi bisu ? Sakit, lepas tu mereng sampai mati Jangan pedulilah, tu cerita orang saja. Entah ya entah tidak. Engkau orang muda, kuat semangat, apa nak takut. Cepat Johar, cepat, cepaaaaat!

Dimulai lafaz Bismillah dan selawat kepada Nabi, saya terus bangun dan terjun ke dalam kubur di sebelah pusara Abang Hamid. Ia baru saja digali sebab di sini, kami biasanya sudah gali lebih kurang 10 kubur sebagai persediaan. Maklumlah, Bakri ni kawasan besar, kalau ada banyak kematian sekali gus, taklah timbul masalah.

Di dalam lahad saya berbaring dan meratib, lailahaillallah, lailahaillallah, lailahaillallah…

Saya pejamkan mata, menggigil tengok dinding lahad di depan mata. Bau tanah dan sempitnya ruang di dalam lahad itu menyebabkan saya betul-betul gemuruh.

Munkar, Nakir, ular, jengking, api tinggi menggulung, nanah, darah dan segala seksaan yang pernah didengar daripada guru-guru agama terbayang di depan mata.

Saya juga teringat pada alunan suara seorang wanita membaca al-Quran dari salah sebuah kubur di sini yang saya dengar beberapa bulan lalu. Jeritan, tangisan dan raungan dari kubur-kubur lain yang didengar pada malam-malam selepas itu juga pantas menyerbu fikiran.

Suara-suara aneh dari kubur itulah yang sebenarnya menggaru-garu jiwa saya untuk menyaksikan sendiri keadaan di alam barzakh. Bunyinya memang gila, mana boleh manusia hidup menyeberangi ke alam barzakh, tapi saya ingin juga merasainya.

Lailahaillallah

Lailahaillallah

Lailahaillallah

Saya terus meratib dan meratib hinggalah tiba-tiba dunia menjadi kelam dan sedetik kemudian bergema satu bunyi yang amat menakutkan.

GGRUUMMM… PPPRRAAAPPP!!

Tanah di kubur Abang Hamid tiba-tiba bergerak. Setelah itu satu lagi sisi tanah kuburnya berganjak diiringi bunyi yang amat menggerunkan.

"Ya Allaaaaahhh… apa yang berlaku ini ? " saya menggeletar kerana bunyi itu datang dari dua arah dan saling rapat merapati. Air mata seperti hendak mengalir.

GGGRRRRUUUMMM…

Tanah di kubur Abang Hamid bergerak lagi saling himpit menghimpit. Saya menggigil mendengar bunyi itu yang dentumannya lebih dahsyat daripada tanah runtuh. Saya cuba menekup telinga kerana tidak tertahan dengan bunyi yang bingit itu, tapi tangan saya tiba-tiba kaku..

Ingin saja saya melompat dari kubur, pun demikian kaki bagai dipaku ke tanah, tak dapat bergerak akibat terlalu terkejut.

ARGGHKKK… ERRRKKKKKKK

Terdengar pula suara seorang lelaki mengerang. Suaranya laksana dia sedang menahan kesakitan yang amat sangat tapi seperti tersekat di kerongkong. Nafas saya sudah tidak tentu arah, takut yang amat sangat.

AARRKKK… UUURRRKKGGH!!!

Saya menggigil apabila dia mengerang-ngerang lagi. Perasaan simpati tak dapat dibendung. Ingin rasanya saya menarik lelaki itu keluar daripada terus dihimpit, tapi di sebelah saya cuma lapisan tanah yang tidak mampu ditembusi.

Saya masih lagi terbaring dengan nafas turun naik apabila tiba-tiba… PPPR-RRAAPPPPP!!!… bunyi papan patah berderai.

PRRAAKK… TTAAPP… PRRAAPP!

Kepingan demi kepingan papan tersebut patah hingga hancur berkecai lalu disudahi dengan suara lelaki tersebut mengeruh. Serentak itu, kedengaran pula tulang-temulang patah !

Air mata saya meleleh. Di ketika ini hati saya berkata, mungkin inilah yang Nabi maksudkan bahawa tanah dan dinding kubur akan menghimpit tubuh orang-orang yang mengkufuri Allah hingga berselisih tulang selangkanya. Aduh, tidak terbayang peri sakitnya lelaki yang sedang mengerang itu. Jantung saya bagai hendak tercabut dan darah terasa kering apabila mendengar dia mengerang-ngerang dan tulang-temulangnya patah berderap-derap.

Di saat saya terbungkam dengan apa yang berlaku, tiba-tiba satu deruan angin yang amat dahsyat datang menerpa. Desingannya menyakitkan telinga. Seiring dengan ribut taufan itu juga, hadir sesuatu berwarna hitam seperti asap, makin lama makin membesar lalu membentuk lembaga hitam yang teramat besar. Di tangannya tergenggam sebatang besi yang sedang membara, merah menyala.

Tiba-tiba lembaga itu menghayun besi tersebut. Pantas saya menepis, namun sebaik besi itu menyentuh lengan, saya menjerit kesakitan. Aduh, panasnya menyebabkan kulit tangan saya ini bagai tersiat dan dagingnya masak.

"ARGGGHHHH" Jangan pukul aku lagiiiii!!!" saya meraung apabila lembaga itu memukul kaki saya.

Saya cuba mengelak, tapi pukulan itu tetap singgah ke sasaran. Bagai hendak tercabut anak tekak saya menjerit kerana kehangatan besi itu membakar daging paha saya.

"Arrgghhh… sakit, sakiiittt!!" saya meraung-raung, tapi lembaga hitam besar hingga sayup mata memandang itu terus menghayunkan besi panasnya ke kepala, kaki, tangan, badan dan perut saya.

Dalam pada itu, tanah di kubur sebelah terus-terusan bergerak himpit menghimpit. Bumi tempat saya berpijak bergegar hebat laksana dilanda gempa.

Suara lelaki mengerang dan tulang-temulangnya patah berderap bagai dahan sekah, tetap kedengaran. Dalam hati saya meraung, matilah aku kejap lagi, patahlah tulang aku, renyuklah badan aku dibelasah dengan besi panas.

Saya menjerit, menepis, mengelak hinggalah tiba-tiba saya terasa sesuatu yang amat sejuk menyimbah ke tubuh saya. Serentak itu lembaga hitam hilang entah ke mana dan bunyi bumi bergegar serta lelaki mengerang lenyap serta-merta. Suasana terasa hening.

"Johar… Johar !! " sayup-sayup nama saya dipanggil.

Dengan susah payah, saya membuka mata. Tapi saya tidak larat, badan terlalu letih. Wajah seseorang berbalam-balam di mata.

"Johar… bangun, bangun!" nama saya dipanggil lagi, badan digoncang-goncang.

Saya buka mata sedikit. Ooo… rupa-rupanya Bakar. Bersama-sama Pak Dollah, mereka mengangkat saya keluar dari kubur.

Selepas diberi air, badan dikipas, barulah saya segar semula. Bakar beritahu, selepas menunggu lama di pondok, dia dan Pak Dollah serta mandur mencari saya untuk membayar wang kerja lebih masa. Lama mencari, akhirnya dia jumpa saya di dalam kubur sedang bersilat seorang diri.

"Engkau menepis sana , mengelak sini. Habis tanah kubur tu engkau tumbuk.. Aku ambil air. Aku simbahlah," kata Bakar sambil menunjukkan baldi yang digunakannya lalu disambut gelak tawa kawan-kawan.

Saya hanya tersenyum tawar. Tak terdaya saya hendak ceritakan apa yang telah berlaku sebentar tadi, bimbang mereka tidak percaya.

Selepas kejadian itu saya terlantar selama beberapa bulan akibat badan penuh dengan lebam-lebam. Mungkin lebam akibat menumbuk dan menendang tanah, mungkin juga akibat pukulan besi panas itu. Saya juga dibawa berjumpa bomoh untuk memulihkan semangat.

Keluarga dan kawan-kawan menggeleng kepala dengar cerita saya. Mereka berebut-rebut menyuruh saya menceritakan pengalaman menakutkan itu. Ada yang insaf, ada juga yang mengatakan semua itu karut, mainan syaitan, mimpi dan igauan semata-mata.

Lantaklah apa kata mereka, tapi saya puas hati. Akhirnya saya telah saksikan sendiri seksaan di dalam kubur. Sama ada apa yang dilihat itu adalah keadaan yang sebenarnya berlaku di alam barzakh atau hanya mimpi semata-mata akibat terlelap semasa meratib, itu saya tidak kisah.

Yang penting keinginan untuk menjengah alam itu telah tertunai.

Peristiwa pada pertengahan 1970-an itu telah memberi keinsafan yang benar-benar mendalam di hati saya. Sesungguhnya janji ALLAH itu benar…MATI itu benar…SYURGA – NERAKA itu benar dan azab kubur itu juga benar. Semoga ALLAH terima segala amalan kita dan mengampuni dosa-dosa kita. AMIN YA RABBAL A'LAMI.




Sumber : Melayukini  |  Kata Kunci : Kisah Benar, Nasihat, Misteri



ADMIN : : 
Terima kasih di atas kunjungan anda, jika artikel ini bermanfaat sila KONGSIKAN pada yang lain atau berikan KOMEN positif anda di bawah ini serta jangan lupa juga LIKE Facebook, Twitter atau Follower. Terima Kasih J
 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved