ads

Jumaat, 20 Julai 2012

01 di tebrau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di tebrau - Google Blog Search


sembang bebas: Cerita Tentang <b>Tangkak</b>, Sagil dan Ledang

Posted: 17 Jul 2012 10:26 PM PDT

Awal bulan Julai baru ini, aku bersama geng etno aku ada kerja luar di Johor. Tempatnya di Gunung Ledang. Ya. Siapa yang tidak mengetahu akan Gunung Ledang. Suatu tempat yang bukan sahaja menyimpan pelbagai macam cerita sejarah tapi juga tempat yang tidak putus-putus dengan pelbagai rupa cerita yang berbaur mistik. Tujuan kami ke sana adalah untuk membantu pihak Jabatan Taman Negara Johor dalam memperlengkapkan data-data untuk dihias dan dipamer pada sudut ruang galeri baru mereka.

Fokusnya adalah berhubung dengan soal sejarah dan pensejarahan Gunung Ledang selain hubung-kait masyarakat pribumi setempat dengan Gunung Ledang tersebut.Maka dengan itu,tugas awal kami buat masa ini adalah menjalankan sesi temuramah dengan para penduduk kampung masyarakat Orang Asli dari suku kaum Temuan yang terdapat di sekitar kaki bukit Gunung Ledang. Terdapat 3 buah penempatan masyarakat Orang
Temuan di sini.

Dan yang agak menarik perhatian dimana, tradisi oral berkenaan Gunung Ledang masih lagi dipegang dan diingati dengan kuat oleh kebanyakan para penduduk. Yang lagi menarik, golongan mudanya pabila ditanya berkenaan sejarah dan histografi kaum,mereka tanpa sebarang rasa ragu-ragu dapat menceritakan dengan gaya yang cukup menyakinkan. Suatu perkara yang sangat membanggakan dari sudut pandangan saya kerana masih lagi terdapat golongan anak muda yang sangat mengambil berat
dan mengambil peduli berkenaan perihal kaum mereka.

Tidak seperti kebanyakan anak muda bangsa Melayu kini, yang mana sangat begitu mengagung-agungkan cara hidup barat sehingga melihat gaya hidup barat itu suatu yang indah,yang terkehadapan,yang nampak bertamadun. Ah, yang paling mengarut sekali, adakalanya terdapat golongan anak muda yang kononnya memakai label baju seolah penegak survival bangsa Melayu sedangkan dari apa yang terpapar tidaklah seperti apa yang dicanang-canangkan. Bahkan yang lebih mengarut dan merepek lagi, apa yang dicanang-canangkan itu juga adalah suatu yang sangat mengarut dan merepek kerana ia tidaklah sepertimana yang terkandung dalam histografi sifat-sifat asas tamadun Melayu yang pernah berlangsung pada masa lalu. Malahan, apa yang terpapar adakalanya bertentangan dengan sifat asas Islam dan Melayu itu sendirinya sehingga
akhirnya memalukan nilai nama istilah Melayu itu. Aku cadangkan agar mereka membaca dan menghayati terlebih dahulu kitab-kitab tradisional Melayu lama seperti Sulaltus-Salatin, Hikayat Hang Tuah, Tuhfat-AlNafis, Hikayat Siak, Bustanus Salatin,Misa Melayu dll.

Ah...terlalut jauh pula....

Berbalik kepada cerita Gunung Ledang tadi...Gunung Ledang turut ada disebut dalam sumber Yahudi yang menggelarnya sebagai Mount Ophir...Manakala sumber Cina pula memanggil gunung ini sebagai "Gunung Emas".

Menurut masyarakat pribumi disini, Gunung Ledang nilainya sudah tidak seperti dahulu...Maksud nilai disini,bukan lah nilai dari sudut ekonomi,atau nilai dari sudut materialistik. Nilai ekonomi atau nilai materialistik sudah pastinya sentiasa
terbuka lapang dan luas di Gunung Ledang ini. Tapi nilai yang dimaksudkan mereka disini adalah nilai semulajadi dan keasliannya dimana arus pemodenan zaman dan kerakusan bangsa manusia telah menodai dan meragut nilai-nilai itu dari hati dan
jantung Gunung Ledang. Sehingga kawasan yang dahulunya sunyi,sepi,damai,aman,tenang kini dikotori dengan pelbagai noda dosa manusia yang tidak bertanggungjawab.....


*Kedai kain baju dan langsir yang terdapat di Tangkak

Gunung Ledang ini letaknya di Tangkak. Salah satu tarikan Tangkak adalah penjualan kain-kain sama ada kain sutera, satin,cotton dan pelbagai lagi dalam kadar harga yang bolehlah dikatakan juga agak murah. Aku sempat membelek2 kain yang dijual dan akhirnya aku pilih kain cotton berbunga-bunga kecil. Memang dah lama aku cari kain jenis ini sebab teringin sangat nak tengok si dia memakai baju berjenis itu.

p/s ; Sepanjang seminggu aku disana, aku pulun makan lontong je lah masa sarapan pagi ditambah dengan kuah kari kambing...Peh..sedap gila wey...Tak caya..Pi lah cari warung sarapan pagi ni kat Kampung Parit Sagil 3...Memang tak mengecewakanlah...

01 di tangkak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di tangkak - Google Blog Search


sembang bebas: Cerita Tentang <b>Tangkak</b>, Sagil dan Ledang

Posted: 17 Jul 2012 10:26 PM PDT

Awal bulan Julai baru ini, aku bersama geng etno aku ada kerja luar di Johor. Tempatnya di Gunung Ledang. Ya. Siapa yang tidak mengetahu akan Gunung Ledang. Suatu tempat yang bukan sahaja menyimpan pelbagai macam cerita sejarah tapi juga tempat yang tidak putus-putus dengan pelbagai rupa cerita yang berbaur mistik. Tujuan kami ke sana adalah untuk membantu pihak Jabatan Taman Negara Johor dalam memperlengkapkan data-data untuk dihias dan dipamer pada sudut ruang galeri baru mereka.

Fokusnya adalah berhubung dengan soal sejarah dan pensejarahan Gunung Ledang selain hubung-kait masyarakat pribumi setempat dengan Gunung Ledang tersebut.Maka dengan itu,tugas awal kami buat masa ini adalah menjalankan sesi temuramah dengan para penduduk kampung masyarakat Orang Asli dari suku kaum Temuan yang terdapat di sekitar kaki bukit Gunung Ledang. Terdapat 3 buah penempatan masyarakat Orang
Temuan di sini.

Dan yang agak menarik perhatian dimana, tradisi oral berkenaan Gunung Ledang masih lagi dipegang dan diingati dengan kuat oleh kebanyakan para penduduk. Yang lagi menarik, golongan mudanya pabila ditanya berkenaan sejarah dan histografi kaum,mereka tanpa sebarang rasa ragu-ragu dapat menceritakan dengan gaya yang cukup menyakinkan. Suatu perkara yang sangat membanggakan dari sudut pandangan saya kerana masih lagi terdapat golongan anak muda yang sangat mengambil berat
dan mengambil peduli berkenaan perihal kaum mereka.

Tidak seperti kebanyakan anak muda bangsa Melayu kini, yang mana sangat begitu mengagung-agungkan cara hidup barat sehingga melihat gaya hidup barat itu suatu yang indah,yang terkehadapan,yang nampak bertamadun. Ah, yang paling mengarut sekali, adakalanya terdapat golongan anak muda yang kononnya memakai label baju seolah penegak survival bangsa Melayu sedangkan dari apa yang terpapar tidaklah seperti apa yang dicanang-canangkan. Bahkan yang lebih mengarut dan merepek lagi, apa yang dicanang-canangkan itu juga adalah suatu yang sangat mengarut dan merepek kerana ia tidaklah sepertimana yang terkandung dalam histografi sifat-sifat asas tamadun Melayu yang pernah berlangsung pada masa lalu. Malahan, apa yang terpapar adakalanya bertentangan dengan sifat asas Islam dan Melayu itu sendirinya sehingga
akhirnya memalukan nilai nama istilah Melayu itu. Aku cadangkan agar mereka membaca dan menghayati terlebih dahulu kitab-kitab tradisional Melayu lama seperti Sulaltus-Salatin, Hikayat Hang Tuah, Tuhfat-AlNafis, Hikayat Siak, Bustanus Salatin,Misa Melayu dll.

Ah...terlalut jauh pula....

Berbalik kepada cerita Gunung Ledang tadi...Gunung Ledang turut ada disebut dalam sumber Yahudi yang menggelarnya sebagai Mount Ophir...Manakala sumber Cina pula memanggil gunung ini sebagai "Gunung Emas".

Menurut masyarakat pribumi disini, Gunung Ledang nilainya sudah tidak seperti dahulu...Maksud nilai disini,bukan lah nilai dari sudut ekonomi,atau nilai dari sudut materialistik. Nilai ekonomi atau nilai materialistik sudah pastinya sentiasa
terbuka lapang dan luas di Gunung Ledang ini. Tapi nilai yang dimaksudkan mereka disini adalah nilai semulajadi dan keasliannya dimana arus pemodenan zaman dan kerakusan bangsa manusia telah menodai dan meragut nilai-nilai itu dari hati dan
jantung Gunung Ledang. Sehingga kawasan yang dahulunya sunyi,sepi,damai,aman,tenang kini dikotori dengan pelbagai noda dosa manusia yang tidak bertanggungjawab.....


*Kedai kain baju dan langsir yang terdapat di Tangkak

Gunung Ledang ini letaknya di Tangkak. Salah satu tarikan Tangkak adalah penjualan kain-kain sama ada kain sutera, satin,cotton dan pelbagai lagi dalam kadar harga yang bolehlah dikatakan juga agak murah. Aku sempat membelek2 kain yang dijual dan akhirnya aku pilih kain cotton berbunga-bunga kecil. Memang dah lama aku cari kain jenis ini sebab teringin sangat nak tengok si dia memakai baju berjenis itu.

p/s ; Sepanjang seminggu aku disana, aku pulun makan lontong je lah masa sarapan pagi ditambah dengan kuah kari kambing...Peh..sedap gila wey...Tak caya..Pi lah cari warung sarapan pagi ni kat Kampung Parit Sagil 3...Memang tak mengecewakanlah...

01 di parit yani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit yani - Google Blog Search


skodeng segala cerita sensasi: Kereta masuk <b>parit</b>

Posted: 21 Nov 2010 06:30 PM PST



Kejadian ini berlaku sekitar jam 4 ptg 20 Nov 2010 di parit yani tengah. Pemandu adalah seorang wanita. Menurut penduduk kereta yang dibawa oleh wanita tersebut tidak dapat mengawal kereta kancil tersebut lalu masuk ke dalam parit. Wanita tersebut telah dihantar ke klinik berhampiran.

01 di tampoi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di tampoi - Google Blog Search


Aien Not Alien: Pengalaman <b>Di Tampoi</b>

Posted: 12 Apr 2012 12:30 AM PDT


Entri kali ini aku nak kongsikan sedikit pengalaman mengikuti PAC AADK Siri 1/2012 yang bertempat di Klinik C&C 1 Malaysia Tampoi & beberapa aktiviti sampingan :
  • Pendaftaran dan mendengar taklimat awal. Masa ni aku terjumpa 2 orang course-mate yang berasal dari Batu Pahat, diorang terperanjat tengok aku dari Melaka datang JB, rupa-rupanya semua baru tahu calon Zon Selatan berpusat di JB. 
  • Selesai taklimat terus menduduki Ujian Psikologi yang boleh tahan Psiko-nya dengan masa yang terhad, terkojar-kojar den nak menjawab eaa...haha~
  • Habis Ujian Psikologi terus LDK untuk aktiviti yang memerlukan KBKK dibuat dalam 2 Sesi Bahasa Melayu dan 2 Sesi Bahasa Inggeris. Berbincang sesama ahli kumpulan dan buat pembentangan. Hampir 2 tahun habis belajar, berkarat otak...kikiki~
  • Sudah LDK ada Pengucapan Awam, tajuk dah diberi awal-awal jadi dalam keadaan rushing nak alert Jadual Kumpulan yang sentiasa bertukar ikut aktiviti semua calon kena bersedia dengan isi-isi penting untuk Pengucapan Awam. Agak mendukacitakan aku terlepas pandang "Tidak Dibenarkan Membawa Sebarang Nota Semasa Berucap" dengan slumber ya-yaaa aku pegang kertas sambil bercakap. POTONG MARKAH. Menyesal tak sudah sampai aku terus bad-mood. *Kalau-kalau tak dapat dah tahu sebab apa.
  • Sebelah malam disebabkan bad-mood kawan aku ajak jalan-jalan cuci mata kat Jusco Bukit Indah. Tengah jalan-jalan cuci mata mak aku SMS "Jangan putus asa, esok buat yang terbaik...." terus semangat kembali semula. Habis cuci mata pergi makan Laksam dekat kedai Pokok Ceri, sedapppp gilerrr Laksam!!! Balik rumah buat persiapan untuk Public Speaking keesokkan harinya.
Hari Kedua......BERSAMBUNG.

01 di segamat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di segamat - Google Blog Search


kisah kau & aku: Jurujual Mati Ditembak <b>Di Segamat</b>

Posted: 20 Jul 2012 11:57 AM PDT

seram betol bila baca..ambil dari mstar online...
sebab bndr terdekat dengan umah mak aku adalah segamat
moga ALLAH pelihara family aku dari segala merbahaya..
Jurujual Mati Ditembak Di Segamat

SEGAMAT: Seorang pekerja sebuah syarikat jualan langsung mati ditembak seorang lelaki tidak dikenali ketida dia sedang menunggu isterinya pulang daripada bekerja di sebuah pusat hiburan di Bandar Utama di sini awal pagi Jumaat.

Dalam kejadian kira-kira jam 2.50 pagi itu, mangsa Asnar Yunus, 28, dari Felda Palong Timor mati setelah terkena tiga das tembakan yang dilepaskan oleh seorang lelaki yang menaiki sebuah kereta bersama beberapa orang lagi.

Timbalan Ketua Polis Daerah Segamat Supt Md Anuar Ismail berkata mangsa mengalami kecederaan parah di bahagian rusuk, tengkuk, serta bawah telinga kiri menyebabkan mangsa mati ditempat kejadian.

"Mangsa ketika itu sedang menunggu isterinya dalam sebuah kereta berhampiran dengan sebuah kedai serbaneka apabila datang sebuah kereta menghampiri kenderaan mangsa. "Salah seorang penumpang dalam kereta itu telah melepaskan tiga das tembakan ke arah mangsa menyebabkan mangsa mati ditempat kejadian," katanya dalam sidang media di sini, Jumaat.

Md Anuar berkata, polis sudah mengenal pasti individu yang dipercayai dapat membantu siasatan dalam kes itu mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Bagaimanapun, katanya setakat ini polis masih menyiasat motif sebenar pembunuhan tersebut.

Difahamkan, ini adalah merupakan kejadian tembak ketiga di daerah ini dalam tempoh tidak sampai dua bulan.

Dalam kejadian pertama pada 12 Jun lalu, seorang ahli perniagaan mati ditembak dari jarak dekat oleh lelaki bermotosikal ketika mangsa sedang mengisi minyak di sebuah stesyen minyak di Jalan Genuang.

Manakala pada 23 Jun lalu pula, dua orang suspek melepaskan empat das tembakan ke atasa seorang pemandu trak penunda menyebabkan mangsa mengalami cedera dalam kejadian di Bandar Baru. -BERNAMA

sedihnyer la dah la ramadhan..moga arwah ditempatkan dikalangan yang beriman...alfatihah

tak kisahlah apa sebab dan masalah melanda, sekarang ni nyawa macam makan koci jer..mohon share disini

lots of luv

et

01 di senai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di senai - Google Blog Search


Tanah Untuk Dijual 40 ekar <b>di Senai</b>, Johor ~ Secawan Kopi Cinta

Posted: 23 Apr 2012 08:02 PM PDT

Tanah Seluas  40 ekar, di Airport Senai.

Tanah Syarat Nyata : 
Tiada, tapi atas kuasa pentadbir tanah dan boleh ubah syarat nyata kepada Industri kerana sekeliling kawasan ini telah 80% industri dan lot bersebelahannya sedang dibangunkan sebagai industri. Proses ini dapat dibuat segera bergantung kepada dokumen yg lengkap sahaja.

Kesesuaian Jenis Pembangunan : Industri jenis 2 tingkat boleh dibenarkan. Industri berbentuk pemasangan dan juga Kargo HUB/Storage amat bersesuaian memandangkan di dalam RKK Senai kawasan telah difokuskan sebagai HUB Pengangkutan Iskandar Malaysia. RKK Senai Bandar Pengangkutan.

Dalam jangkamasa 5 tahun, kawasan ini bakal menjadi kawasan industri yang maju. Terdapat 2-3 pihak yang berminat terhadap tanah ini.. Siapa cepat, dia dapat..
Broker tidak akan dilayan
Email: nurbaya746@gmail.com

01 di stulang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di stulang - Google Blog Search


Tapak rumah untuk dijual <b>di Stulang</b> Bahru,Johor Bahru

Posted: 03 Apr 2012 04:15 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Tapak rumah seluas 11000kps untuk dijual di Stulang Bahru,Johor Bahru. Rezab Melayu dengan geran selama-lamanya. Hubungi : 012 7462318 (Mohd Nor)

01 di endau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di lok heng - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di lok heng - Google Blog Search


Apa punca Muhyiddin sampai takut <b>Gelang Patah</b> pun jatuh ke <b>...</b>

Posted: 16 Jul 2012 07:01 AM PDT


Malaysiakini melaporkan:

Tan Sri Muhyiddin Yassin mahu BN Gelang Patah berusaha habis-habisan dalam mempertahankan kerusi Parlimen Gelang Patah pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang menurutnya akan berlangsung "tidak lama lagi."

Timbalan perdana menteri merangkap timbalan pengerusi BN berkata kerusi Parlimen Gelang Patah perlu dipertahankan kerana ia menempatkan pusat pentadbiran kerajaan negeri Johor iaitu Nusajaya.

"Saya meminta setiap anggota Umno bahagian Gelang Patah dan anggota komponen BN mempertahankan habis-habisan Parlimen Gelang Patah. Tidak ada masa untuk istirahat lagi, kita kena kerja keras 24 jam sehari untuk memastikan kemenangan (BN)," katanya hari ini. - Mkini.

  
Kalau tengok ke jumlah majoriti yang calon BN menang masa PRU12 dulu tak berapa sesuai Muhyiddin sampai kena kata dia mau BN Gelang Patah berusaha habis-habisan mempertahankan kerusi parlimen Gelang Patah. Majoriti 8.851 undi bukannya sikit. Kalau di bawah 1,000 undi patut la kut Muhyiddin kata macam tu.

Tapi itulah sebenarnya realiti di Johor sekarang ni. Kalau majoriti bawah 10,000 pun Muhyiddin dah tak sedap hati maknanya memang tak mustahil macam kata sebilangan penganalisa politik yang Johor akan dilanda tsunami politik masa PRU13 nanti.

Kalau tengok keputusan pilihanraya kat bawah ni mungkin hangpa akan manpak sesuatu.

Dari majoriti 31,666 undi masa PRU11 boleh berkurang kepada cuma 8,851 udi masa PRU12. Itu dalam keadaan pengundi cina masih ramai mengundi calon BN, tak macam di Selangor dan Perak masa PRU12.

Kalau betul pengundi cina akan undi calon PR sehingga ke 90%, memang kompom Gelang Patah pun akan jatuh ke tangan PR pada PRU13 nanti. Dengan peratus pengundi cina lebih 50% memang patut sangat Muhyiddin susah hati dengan Parlimen Gelang Patah.

Lagi satu, yang mungkin jadi penyebab Muhyiddin Yasin tak sedap duduk dengan Gelang patah ni pasai ada jugak khabar angin yang kata ada kemungkinan Salahuddin Ayub akan bertanding di Parlimen Gelang Patah. Walaupun masa PRU12 dulu kerusi ni calon dari PKR yang bertanding tak mustahil PAS dan PKR akan bertukar kerusi.

Selain dari tu ada jugak khabar angin yang kata  Salahuddin Ayub  akan bertanding di Dun Nusajaya. Kalau Salahuddin bertanding di Dun Nusajaya tentu punya akan bagi kesan kepada Parlimen Gelang Patah pasai Dun Nusajaya di bawah Parlimen Gelang Patah.

Walaupun penchachai Umno dok kata Salahuddin Ayub di halau dari Kelantan dan akan 'terbunuh' di johor tapi tu tak lebih dari sekadar usaha depa nak spin. Yang sebenarnya Umno Johoe memang cukup rasa tergugat dengan keputusan Salahuddin Ayub balik bertanding di negeri kelahiran dia tu.

Sebenarnya bukan takat Gelang Patah saja yang Muhyiddin tak senang duduk tapi ada 8 lagi kerusi parlimen yang pengundi melayu bawah 50% yang berpotensi untuh calon BN kalah.

Itu tak termasuk lagi 8 kerusi ang pengundi melayu di bawah 55% yang jugak berpotensi untuk Pakatan Rakyat menang. Nak tau detail pasai kerusi-kerusi tu siap dengan analisa politik Johor dari kacamata PAS hangpa boleh baca dalam Harakah cetak edisi terbaru (16-19 Julai)

Kalau payah nak cari kat kedai boleh langgan Harakah cetak edisi online.


Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

01 di pagoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di pagoh - Google Blog Search


Kembara Jr @Blogspot: Tamrin &#39;serang&#39; Muhyiddin <b>di Pagoh</b>

Posted: 17 Jun 2012 03:43 PM PDT

skip to main | skip to sidebar
 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved