ads

Khamis, 9 Ogos 2012

01 di parit sulong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di parit sulong - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>lok heng</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2012 12:00 AM PST

Perjumpaan dan dialog di Felda Air Tawar 4

Pak Abu pengasas Jawatankuasa Bertindak untuk Peneroka Felda Lok Heng

Hadirin di Majlis Dialog di Felda Lok Heng

Peneroka Felda Air Papan turut hadir

Sdr Zabidie Abas menjelaskan perjuangan yang dibawakan oleh Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal kepada peneroka-peneroka di Felda Lok Heng

Pak Aya, seorang veteran politik dari zaman mudanya didalam PRM, kini PKR, menjadi Setiausaha Jawatankuasa Bertindak bagi peneroka-peneroka Lok Heng

Rahman Kaimi, Ketua PKR Ranting Felda Nitar 2 mengajak peneroka Felda Bukit Batu supaya berjuang menuntut hak mereka. "Ayah kita kena tipu, kita generasi kedua kena tipu dan jangan biarkan anak kita pula ditipu oleh Felda" ujarnya semasa berucap dihadapan peneroka-peneroka Felda Bukit Batu.

Didalam lawatan saya ke Negeri Johor pada 12 dan 13hb Disember 2011 membawa saya kepada 3 rancangan Felda iaitu Felda Bukit Batu, Felda Lok Heng dan Felda Air Tawar 4 didalam 3 kawasan DUN yang berbeza.

Di kesemua rancangan Felda yang dilawati itu, Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal Negeri Johor yang dipengerusikan oleh Zulkifli Daud mengadakan 3 Majlis Dialog. Tajuk utama dialog itu adalah berkaitan dengan isu penyenaraian Felda Global Ventures ke pasaran saham dan kesannya yang akan menimpa peneroka-peneroka Felda dan juga kepada Felda.

Anak-anak muda yang menghadiri majlis-majlis dialog itu memembawakan persoalan mengenai pemansuhan Felda Plantation dan pengagihan tanah ladang di Plantation itu kepada generasi baru Felda dan penerangan mengenai Janji Buku Jingga dan Janji Palong.

Isu yang menjadi tarikan minat peneroka-peneroka yang hadir adalah mengenai isu geran tanah yang masih belum dikeluarkan walaupun mereka sudah begitu lama menjelaskan bayaran CAC termasuk premium melalui Felda; isu kegagalan Felda mengembalikan wang tanam semula yang dicarumkan oleh peneroka-peneroka sejumlah RM17,000.00; isu hutang yang begitu besar yang mereka tanggung kepada Felda, dan meminta penjelasan bahawa sesungguhnya Feldalah yang berhutang dengan mereka; dan isu saman terhadap Felda khususnya mengenai peratusan perahan KPG yang dimanipulasikan oleh Felda; dan isu saman terhadap Felda mengenai lebihan pendapatan yang tidak dikembalikan oleh Felda kepada peneroka-peneroka. Di kesemua rancangan Felda yang saya lawati itu telah ditubuhkan Jawatankuasa Bertindak bagi mengumpulkan peneroka-peneroka untuk memfailkan saman terhadap Felda.

Kecuali di Felda Bukit Batu yang mana diadakan dialog di premis Ketua PAS Cawangan, dialog di Felda Lok Heng dan Felda Air Tawar 4 diadakan di rumah ahli-ahli UMNO. Ini adalah perkembangan luar biasa dan inilah trend yang sedang melanda Negeri Johor.

Full content generated by Get Full RSS.Full content generated by Get Full RSS.

01 di kukup - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di kukup - Google Blog Search


LoveTravel: Malam seram <b>di</b> Pantai <b>Kukup</b>

Posted: 29 Jul 2012 09:18 PM PDT

Pantai kukup merupakan salah satu pesona alam dari 20 pantai yang ada di Jogjakarta, terletak di daerah Gunung Kidul Jogyakarta. Disana, Saya mata Saya benar- benar terpuaskan dengan suguhan pemandangan alam yang eksotik, hamparan laut biru dengan atap langit yang indah, menyempurnakan panorama yang terhampar sepanjang mata memandang, bagi Saya, Pantai Kukup merupakan salah satu surga Indonesia :) . 
Pergi bersama teman- teman kampus, memiliki kesan tersendiri. Alhamdulillah, saya punya teman sekelompok belajar, nongkrong, sampai traveling dengan orang yang sama, jadi ngga usah kenalan- kenalan atau menyesuaikan diri kayak backpacker sendiri hehe. Kami, yang berjumlah banyakan orang itu, menyewa sebuah rumah yang lumayan guede, biar muat banyakan :D.
Rumah yang kami sewa selama dua hari, memiliki dua kamar yang luas, ruang TV (yang kami jadikan tempat mindang alias tidur tumpuk- tumpukan), satu kamar mandi unlimited air bersih, ditambah lagi, lobi depan yang difasilitasi kursi plastik buat ngaso. Harganya murah, tempatnya bersih, tapi...
Dari total trip selama satu minggu, kami memutuskan menginap 2 malam di pantai area pantai kukup. Rasa lelah hilang setelah sampai pantai kukup, jadi ngga heran kalau kami masih bisa "mijah" sampai malam, bahkan di dalam rumah.
Setelah main kartu, sampai kira- kira pk.10 malam, kami semua tumbeng teratur dan mulai ambil posisi istirahat, untuk mengumpulkan stamina esok hari dengan agenda pantai Baron. Kami tidur lelap, sampai kira- kira pukul 02.00 dini hari, kami semua terbangun bersamaan, karena ada dua orang teman kami yang tiba- tiba berteriak sambil loncat- loncat ke arah kamar, herannya, suara teriakan yang terdengar dan menggema lebih dari dua orang. Bahkan ada suara wanita ikut berteriak, padahal tidak ada satupun wanita yang teriak di rumah itu.
Kami semua kontan ketakutan, sampai Isal, salah satu teman kami menyalakan lampu rumah, dan... teriakan- teriakan itu berhenti seketika. Dua orang teman kami yang tadinya ikut berteriak dan berlari ke arah kamar mengatakan, seperti ada yang menyuruh mereka mengikuti sesosok makhluk, yang udah masuk kamar duluan. Parahnya... saya ada dikamar saat kejadian, T.T karena ngga mau ikut mindang. Setelah kejadian tersebut, teman kami yang laki- laki tidur bergantian, sift- sift-an sampai pagi tiba, sedangkan Saya? berhasil tidur dengan nyenyak hingga pagi :))
Keesokan harinya, kami tidak begitu banyak membahas kejadian semalam, karena sibuk membuat rencana untuk hari yang akan dilalui. Membeli sarapan ke Jogjakarta yang waktu tempuhnya hampir 1 jam, menangkap ikan di pantai kukup, foto- foto, ke pantai Baron, hal tersebut tentunya dapat melupakan sejenak pengalaman kurang menyenangkan semalam :).
Malam berikutnya, kami mendengar kabar dari pemilik warung makan di area tersebut, katanya memang di Pantai Kukup, tidaak sedikit orang yang gantung diri, karena frustasi, dan tempat kami menginap merupakan lokasi penyiksaan romusha pada jaman pendudukan Jepang dulu, tak heran sering terdengar suara teriakan di sekitar rumah sewaan kami. Bergidik lah kami semua, lucu- nya, hari kedua kami menginap disitu, kelakuan kami yang tadinya rada urakan jadi agak- agak sopan, ngga sembarangan, jauh dari kata sompral, walau masi hahahihih karena ada aja kelakuan konyol dari teman- teman.
Kejadian seram itu, tidak menjadikan pantai kukup menjadi pantai yang tidak ingin Saya kunjungi. Malah sebaliknya, Saya ingin kesana lagi, karena keindahan disana benar- benar menggiurkan, pantainya bersih, pemandangannya benar- benar eksotik :). Semoga, bila suatu saat Saya kesana lagi, sudah ada adzan berkumandang di Pantai Kukup, karena selama Saya disana, Saya hanya bisa mengira- ngira waktu shalat, mengingat penduduk disana (Saya lihat) memegang kepercayaan kejawen, atau sejenisnya, ada juga yang memegang dua agama dsekaligus (ntah cuma pajangan) karena ada pajangan salib sekaligus lafadz Allah di dinding salah satu warung makan.
Terlepas dari itu semua, Saya kesana dengan perasaan gembira, dan pulang dengan perasaan yang sama :)

01 di skudai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

01 di skudai - Google Blog Search


Jumpa saya <b>di</b> UTM,<b>Skudai</b>,Johor Bahru! | Blog Fiez

Posted: 14 Jul 2012 01:39 PM PDT

Salam 1 Malaysia..

Alhamdulilah..bersyukur sangat bila check kat SEMAKAN UPU jumaat lalu dan ditawarkan bidang yg sama mcm diploma dulu di UTM KL..segala nervous..tidur xlena mkn xjaga hilang dimamah kegembiraan..=)..Harap  aku berjaya menggengam Ijazah Sarjana Muda Perancangan Bandar & Wilayah pulak dlm mase 2 tahun ni..Apepun..pegang dengan kata2 ni..BELAJAR SELAGI TERDAYA, BEKERJA SELAGI TERMAMPU!


Sekarang baru aku sedar..aku xrse menyesal mcm diploma dulu lg..bila je dapat..xperlu nk berfikir 2 kali lg..hihihi..Good Bye UTM KL..apepun pengalaman 3 tahun blaja di sana byk mematangkan aku..=)

HELLO Degree...HELLO UTM Skudai, Johor Bahru!Ok..jumpa di sana nanti kwn2..
.

 

BLOG JOHOR

Copyright 2010 All Rights Reserved